Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2008, 22:45
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Dit is een topic voor plaatjes en verhalen van mode uit onze kinder (of later) jaren.

Ik had het laatst met vriendinnen over kleding van vroeger. We hadden het er toen over dat de truien vaak kort waren en de mouwen lang en dat ik op een dag deze beauties van mijn oma heb gekregen:

Ik was helemaal vergeten dat die dingen bestonden.

Dus kom maar op met die jeugdsentiment.
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2008, 22:47
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Wat zijn dat?

Ik heb ergens een foto waarop ik een gele (!) ribbroek draag. Schijnbaar zonder enig gevoel van schaamte, ook. Ik was wel slechts een jaar of zeven, dat pleit voor me.
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 22:48
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Zien!

Dat zijn mouwophouders.
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 23:06
Balthasar
Avatar van Balthasar
Balthasar is offline
hahaha, die mouwophouders ken ik nog. Geen oma kon daar zonder in de jaren '90!
__________________
the bourbon note of a distant organ.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 23:06
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Die foto is van in de tijd dat foto's nog analoog waren, én zit bovendien in één van de vele verhuisdozen die momenteel onder mijn bureau huizen. Mócht het ooit zo ver komen dat de dozen uitgepakt worden, dan kan ik allicht een foto van een foto maken om een vaag idee te geven. Dan kunnen jullie ook meteen zien dat mijn oortjes vroeger op satellietschoteltjes leken, en zien jullie ook meteen mijn knuffel, 'Draakje'.
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 23:31
Verwijderd
haha oh ja, prachtdingen.

ik had vroeger helaas
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 23:34
Verwijderd
en deze
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 00:05
Verwijderd
Citaat:
haha oh ja, prachtdingen.

ik had vroeger helaas
[afbeelding]
Ai!

Maar ik heb ook mijn momenten gehad.



Dat ben ik btw niet, maar ik droeg het wel.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 10:15
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 11:40
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Wat waren de jaren '80 toch kleurig en alternatief wat kleding betreft.

Foto's uit patroonboeken uit die tijd volgen nog.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 13:23
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik kan me 'n periode herinneren waarin bijna ieder meisje met zo'n plastic 'Henna-tatoeage' om d'r nek liep. Weet alleen niet meer hoe die dingen heten en wanneer die rage zich voordeed.
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 13:31
EvilConduct
EvilConduct is offline
Ik gok een jaar of 10 terug. Gare dingen waren dat zeg.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 13:39
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Ik liep halverwege / eind jaren '90 vaak heel nonchi met een t-shirt in m'n broek en een openhangende, doorgaans geruite, bloes/overhemd, al betwijfel ik of dat ooit mode is geweest.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 14:06
P.:NTIL
Avatar van P.:NTIL
P.:NTIL is offline
Ik had van die regenboogveters, wat een enorme hit was sinds dat programma met dat varken met zijn fortune cookies en gekleurde veters. Maar niemand weet dat nog, NIEMAND. Ik kan er nog steeds boos over worden.

O ja, toen ik 10 was had ik ook zo'n mislukt paardrijbroeklegging ding, want dat was toen in. En binnen lokale kringen waren zeepjes met water in plastic zakjes als speelgoed/accessoire een ongekend succes.
__________________
tirade
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 15:12
Chick Rock
Avatar van Chick Rock
Chick Rock is offline
Bedoel je zelf een smurrie-achtig goedje maken van shampoo enzo en dat in een plastic zakje doen? Dat deed ik ook, want dat voelde zo lekker
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 15:38
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Smurfensnot!
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 16:01
Verwijderd


Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 16:04
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
jurken! vroeger droeg je nog echt van die jurken jurken. nu draag je alleen nog maar jurkjes.

(ik had er overigens een takkehekel aan, maar nostalgisch is het wel, ik ben wel voor herinvoering van de echte jurk jurk)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-11-2008, 17:01
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline


De gothic als contrarevolutionair in de mode.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 17:24
EvilConduct
EvilConduct is offline
Toen die dingen bij ons al een jaar of 4 geschiedenis waren (gelukkig maar), droegen ze die krengen in Duitsland nog steeds. Haha, heb er zelfs kerels in zien lopen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 17:29
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Met deze truien zag je in de jaren '80 veel mensen lopen, enkele hiervan heb ik ook eens voor mezelf gebreid.

Heb even in de mijn archiefkasten en bergruimte gegraven (ongeveer 2500 breiboeken en tijdschriften) hier een kleine selectie van populaire truien uit de jaren '80.

Er ging geen dag voorbij of je zag wel iemand lopen in de zomer van 1985 in deze trui.

Uit 3 Suisses summer 1985, vooral dat zachte ''bobbeltjes'' breigaren was een echte hit in die tijd.



Deze mannentrui in dik katoen was een uitdaging qua moeilijksgraad om te breien, ik heb 'm zelf ook gebreid.

Uit Margriet breishow 1986.



Zo populair was Frank Sanders in 1986, truien met grote kragen en ruime snit.

Uit Jacqueline winter 1986 boek 14.



Mondriaan zag je op tig truien rondwandelen in de jaren '80.

Uit Phildar zomer boek 154.



Deze trui was in 1985 onder veel mannen gewild.

Uit Marcel breimode boek 1 1985.



Volgens mijn handwerkwinkel werd deze trui destijds zovaak gebreid dat ze veel mensen moesten teleurstellen omdat het orginele garen al snel uitverkocht was. Ik heb 'n zelf nog kunnen breien in het orginele garen zoals op de foto.

Uit Neveda zomer 1985.


De Hema staat nou niet bekend om zijn bijzondere mode, maar het Hema breiboek was tot 1993 razend populair en kwam je dan ook vrijwel bij iedere breister/breier tegen, ook bij mij.

Dit patroon was vooral geliefd bij alternatieve jongeren en op een bepaald Pinkpop jaar zag ik zeker 20 mensen hiermee rondlopen, maar ook daarbuiten. Let op de eenvoud, ruime hals en kleurindeling met strepen.

Uit Hema winter 1985.



Deze folklore trui mag wel de topper uit Ariadne worden genoemd, zelf jaren later zag je nog mensen met deze trui rondlopen, ik heb 'm zelf ook gebreid en anno 2008 nog steeds in bezit.

Uit Ariadne september 1986.



Ook deze kleurige ''hutspot'' trui was een echte hit in 1985, heb 'm zelf ook eens gebreid. Het motto luidde toen..Alles kan, alles mag.

Uit Ariadne maart 1985.

Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 17:35
Verwijderd
Cornel,beloof me alstjeblieft dat je nooit weggaat van dit forum.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 17:50
EvilConduct
EvilConduct is offline
Dat is voorbij kitch, voorbij retro en ver voorbij goede smaak. Wat een ellende. Vooral die Frank Sanders homo. De tering. En dan die witte sokken van 'Marcel'. In Amerika is dat trouwens nog steeds de standaard: jonge mannen hebben witte sokken. Die Yanks zijn echt niet goed wijs.

Ik heb een tijd terug trouwfoto's van een oom en tante van me gezien. Wat zag zij er uit, zeg! Net als bij die Mondriaan trui had ze haar 'jurk' te korte mouwen die tevens veel te wijd waren. Een of andere rare wortelbroek-achtige jurk/broek/watdanook er onder. En om het geheel af te maken: BIG HAIR met een fucking dikke, witte haarband.

Wat dachten ze in vredesnaam in de jaren '80?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 18:19
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Dat is voorbij kitch, voorbij retro en ver voorbij goede smaak. Wat een ellende.
Wat dachten ze in vredesnaam in de jaren '80?
Dat zullen de mensen in pakweg 2028 ook wel denken over de modetrends van 2008.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 18:24
EvilConduct
EvilConduct is offline
Citaat:
Dat zullen de mensen in pakweg 2028 ook wel denken over de modetrends van 2008.
Dat zou maar zo kunnen. Dingen als Uggs kunnen ook écht niet.

Ik ben dan ook blij dat ik niet mee doe aan al die onzin.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2008, 18:59
Verwijderd
Mensen die vrij ongevoelig zijn voor mode-trends zullen niet zo heel veel veranderen op foto's
Met citaat reageren
Oud 29-11-2008, 04:34
Balthasar
Avatar van Balthasar
Balthasar is offline
Citaat:
Cornel,beloof me alstjeblieft dat je nooit weggaat van dit forum.
amen (L).
__________________
the bourbon note of a distant organ.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2008, 08:14
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Als je hier op je 28e nog zit dan kom je hier sowieso nooit meer weg.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2008, 14:46
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Met deze truien zag je in de jaren '80 veel mensen lopen, enkele hiervan heb ik ook eens voor mezelf gebreid.

Heb even in de mijn archiefkasten en bergruimte gegraven (ongeveer 2500 breiboeken en tijdschriften) hier een kleine selectie van populaire truien uit de jaren '80.

Er ging geen dag voorbij of je zag wel iemand lopen in de zomer van 1985 in deze trui.

Uit 3 Suisses summer 1985, vooral dat zachte ''bobbeltjes'' breigaren was een echte hit in die tijd.

[afbeelding]


Deze mannentrui in dik katoen was een uitdaging qua moeilijksgraad om te breien, ik heb 'm zelf ook gebreid.

Uit Margriet breishow 1986.

[afbeelding]


Zo populair was Frank Sanders in 1986, truien met grote kragen en ruime snit.

Uit Jacqueline winter 1986 boek 14.

[afbeelding]


Mondriaan zag je op tig truien rondwandelen in de jaren '80.

Uit Phildar zomer boek 154.

[afbeelding]


Deze trui was in 1985 onder veel mannen gewild.

Uit Marcel breimode boek 1 1985.

[afbeelding]


Volgens mijn handwerkwinkel werd deze trui destijds zovaak gebreid dat ze veel mensen moesten teleurstellen omdat het orginele garen al snel uitverkocht was. Ik heb 'n zelf nog kunnen breien in het orginele garen zoals op de foto.

Uit Neveda zomer 1985.
[afbeelding]


De Hema staat nou niet bekend om zijn bijzondere mode, maar het Hema breiboek was tot 1993 razend populair en kwam je dan ook vrijwel bij iedere breister/breier tegen, ook bij mij.

Dit patroon was vooral geliefd bij alternatieve jongeren en op een bepaald Pinkpop jaar zag ik zeker 20 mensen hiermee rondlopen, maar ook daarbuiten. Let op de eenvoud, ruime hals en kleurindeling met strepen.

Uit Hema winter 1985.

[afbeelding]


Deze folklore trui mag wel de topper uit Ariadne worden genoemd, zelf jaren later zag je nog mensen met deze trui rondlopen, ik heb 'm zelf ook gebreid en anno 2008 nog steeds in bezit.

Uit Ariadne september 1986.

[afbeelding]


Ook deze kleurige ''hutspot'' trui was een echte hit in 1985, heb 'm zelf ook eens gebreid. Het motto luidde toen..Alles kan, alles mag.

Uit Ariadne maart 1985.

[afbeelding]
Wat gaaf.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 17:27
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Uit Hema winter 1985.

[afbeelding]

Die vind ik eigenlijk nog wel ok.

Cornel, Ik hoorde dat breien weer hip is, kan je me een modern breiboek voor beginners aanraden?
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 20:59
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Die vind ik eigenlijk nog wel ok.

Cornel, Ik hoorde dat breien weer hip is, kan je me een modern breiboek voor beginners aanraden?
Voor zover ik weet zijn er heden ten dagen maar weinig tot geen breiboeken voor beginners meer (hooguit iets van het Engelse Rowan). Ik heb zelf nog een ouder breiboek liggen uit 1985 met titel..''Breien kan ik ook '' dat was een extra uitgave van Ariadne bedoeld voor tieners destijds. Heb het vrij dunne boek (32 pagina's) eens uit de kast getrokken en de inhoud eens bekeken. Er staan wat truien en vesten in met strepen en breien met (3verschillende kleuren) draden, niet echt bijzonder. Als je de basis steken (rechts en averechts) beheerst zou je eens een eenvoudige trui in één kleur in een recht model kunnen breien zoals deze voorbeelden, breimode van vroeger maar qua model en kleur toch nog actueel.

Als je zelf oudere patroonboeken wilt hebben, dan moet je eens rondkijken op marktplaats en tweede hands websites ook rommelmarkten kunnen vaak leuk spul opleveren. Daar worden tot mijn verbazing erg veel oudere patroon en breiboeken aangeboden, veelal complete jaargangen.

Uit Carina april 1984



Eenvoudige zwarte trui mer vleermuismouwen.

Uit Ariadne maart 1983.



Een echte mannen klassieker, ik heb deze trui ook gebreid, en anno 2008 draag ik 'm nog steeds. Kabelsteken zijn gewoon tijdloos.

Uit Ariadne extra mannen breien 1984.

Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 22:46
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
lol die laatste. pijp roken rond je 25e, het zal wel.

wel grappig om te denken dat al die modellen nu richting de 50 gaan
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 22:54
Balthasar
Avatar van Balthasar
Balthasar is offline
Hey, Agyness Deyn.
__________________
the bourbon note of a distant organ.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 23:21
Verwijderd
Citaat:
Hey, Agyness Deyn.
Ik snap niet waarom iedereen zo weg van dat meisje is. Ik bedoel leuke meid, maar wat maakt haar zo speciaal?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 23:40
EvilConduct
EvilConduct is offline
Citaat:
lol die laatste. pijp roken rond je 25e, het zal wel.
Een vriend van me rookt sinds zijn vierentwintigste verjaardag in mei pijp. Hij wou al langer een pijp hebben en wij, zijn vrienden, hebben hem er toen een gegeven.

Mocht ik zelf ooit zo dom zijn om te gaan roken, zou ik ook pijp gaan roken.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 23:44
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
pijprokers stinken hartstochtelijk
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-11-2008, 23:46
EvilConduct
EvilConduct is offline
Citaat:
pijprokers stinken hartstochtelijk
Pijp zelf ruikt lekker. Zoet en niet zo bedwelmend als bijvoorbeeld sigaren. Dát zijn pas nare dingen. Vooral als mensen ze in de auto roken. Bah.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2008, 11:11
Noddy
Noddy is offline
Een leraar van mij rookte altijd shag. Toen besloot hij over te gaan op een pijp, die hij vervolgens uit gewoonte uittrapte.

Maar wat is alles herkenbaar! Ik had vroeger ook ribbroeken. Ik weigerde ze aan te doen, maar moeders wil is wet?!?
Had ook enorme truien met disney figuren erop (die droegen de meiden uit de tina ook)

En trouwens, er is nog steeds vraag naar mouwophouders. Werk in een sieradenwinkel, en iedere week wordt er naar gevraagd.
__________________
Make that the cat wise
Met citaat reageren
Oud 01-12-2008, 11:31
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Citaat:
O ja, toen ik 10 was had ik ook zo'n mislukt paardrijbroeklegging ding, want dat was toen in.
Ja, die droeg ik ook en in de eerste klas ben ik een keer met zo'n broek (paars) met bijpassende trui naar school gegaan en dat viel niet in de smaak bij mijn klasgenoten. Totdat ze zagen dat het setje van Mexx was en toen vonden ze het ineens wel mooi.

Oh en:


__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 01-12-2008, 21:24
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 01-12-2008, 21:50
Luna
Avatar van Luna
Luna is offline
Citaat:
Ik kan me 'n periode herinneren waarin bijna ieder meisje met zo'n plastic 'Henna-tatoeage' om d'r nek liep. Weet alleen niet meer hoe die dingen heten en wanneer die rage zich voordeed.
ik was vorige week op n feestje in londen en daar had n meisje zo een om, haha!
__________________
liep een man in de woestijn en vond een kameel, de kameel vond van niet.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2008, 22:10
EvilConduct
EvilConduct is offline
Die blijven altijd goed.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2008, 22:12
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Ik snap niet waarom iedereen zo weg van dat meisje is. Ik bedoel leuke meid, maar wat maakt haar zo speciaal?
Ik vind 'r eerlijk gezegd een lelijk scharminkel, maar ja, daar zullen veel mensen het wel niet mee eens zijn.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2008, 22:21
Verwijderd
die vind ik nog steeds geweldig.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2008, 22:28
Noddy
Noddy is offline
Citaat:
Ik vind 'r eerlijk gezegd een lelijk scharminkel, maar ja, daar zullen veel mensen het wel niet mee eens zijn.
mwoa... lelijk scharminkel niet, maar ik vind haar niet zo bijzonder. Dit komt ook omdat ze meezingt (?) in een of ander liedje die de hele tijd in mijn hoofd blijft hangen. Verschrikkelijk!
__________________
Make that the cat wise
Met citaat reageren
Oud 02-12-2008, 00:01
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
*knip*
Bedankt voor het opzoeken Cornel, maar dat is toch allemaal niet zo mijn ding. Je had trouwens ongelijk, ik hoorde van mijn huisgenootje dat er weldegelijk een modern breiboek bestaat. Namelijk Stitch & Bitch. Er staan een heleboel moderne breiwerkjes in. Van polsbandjes met 'GEEK' erop, tot rugtassen met beestjes of gewoon een mooi vest. Heel erg cool.
Voorbeeldje:





Er is ook een mannen variant van het boek:



mss wat voor jou?
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2008, 15:30
Verwijderd
Offtopic: wieieieieieieie roze tasje met skullies!!!!
Met citaat reageren
Oud 02-12-2008, 16:32
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Wieieieieieieie?
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2008, 16:33
terror koekjes
Avatar van terror koekjes
terror koekjes is offline
brrrrr
__________________
ein weihnachtsmann kommt in die disko
Met citaat reageren
Oud 02-12-2008, 20:02
Verwijderd
25V.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Enquête Mode
KiNkY-lAy-D
21 25-03-2010 12:32
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Lifestyle Kleding Enquete
Sandra1988
69 16-03-2004 22:34
Verhalen & Gedichten Q's column; Rotterdam van toen
Q
5 14-02-2004 16:37
Lifestyle klein werkstukje van sgool
Gianluca *
10 21-11-2002 22:25
Lifestyle New Punk
rodina
83 09-08-2002 18:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:09.