Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2010, 13:29
Raven1987
Raven1987 is offline
Hoi allen

Weet iemand toevallig of het echt nodig is om voor Nederlands en Maatschappijleer een hoog cijfer te halen als ik wil kunnen slagen voor de HAVO?

Zit namelijk nu thuis, geen studie op 't moment, en zit er aan te denken (avond) HAVO te gaan doen na dit gedaan te hebben:
- MAVO (oude variant), diploma gehaald (met een 8, vijf 7's en een 5);
- MBO4 Elektrotechniek: van school gestuurd omdat mijn cijfers voor Nederlands, Maatschappijleer en de groepsopdrachten te laag waren.;
- MBO3 ICT: na 2 jaar vervelen (was geen uitdaging) en 2,5 maanden wachten op de uitslag diploma weten te halen.;
- HBO: Niet toegelaten, gezakt voor de verplichte toelatingstest Nederlands die - zoals die nu is - met geen mogelijkheid te halen is in mijn geval.;
- Open Universiteit: te hoog niveau...

En toen dacht ik aan de HAVO om van daar uit verder te kijken, mocht ik een diploma kunnen halen, maar dat hangt dus van de 2 vakken die ik noemde af.

Groetjes!

Raven1987
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2010, 02:43
Verwijderd
Dat is afhankelijk van de cijfers die je voor de andere vakken haalt en van of Nederlands en maatschappijleer in je profieldeel vallen. Ik heb geen idee hoe het nu precies zit, want dat veranderd iedere keer weer...maar vaak is het dat bv. twee vijven mag, mits je er twee keer minstens een 7 tegenover hebt staan (oftewel: mits je de vijven kunt compenseren). Al geloof ik dat er een regel was/is dat er maar één onvoldoende binnen je profieldeel mag zitten... Die dingen kun je, denk ik, het beste navragen bij de school waar je de opleiding wilt gaan volgen...dan kun je eventueel je profielkeuze ed er op aanpassen.

Maar wie weet is er met extra aandacht en/of bijles nog wel iets te bereiken?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 16:43
Raven1987
Raven1987 is offline
De andere vakken (wiskunde/natuurkunde/scheikunde/Engels) zullen wel gaan.
Die regels ken ik, maar verschilt nogal per school... Maar als er maar 1 onvoldoende mag zijn, dan heeft het al geen zin om met HAVO te beginnen zolang zowel NL als maatschappijleer verplicht zijn.

Denk het niet, NL en maatschappijleer zijn vakken waar ik zo goed als niks van snap (ongeacht het niveau), bijles gaat daar echt niet bij helpen. Kijk, grammatica enzo is geen probleem (daarmee kon ik mijn cijfer op de MAVO nog boven de 5,5 houden), het zijn verslagen maken, tekstverklaringen, samenvattingen, presentaties etc, dat zijn nu dingen waar ik mee zit.
Om even een voorbeeld te noemen, de (21+) toelatingstest voor HBO: NL werd op 2 vlakken getest: het maken van een samenvatting (iets wat ik nooit heb kunnen doen) en een tekst met vragen waarbij er veel tussen de regels doorgelezen moet worden, nog iets waar ik op vast loop, resultaat: een 0 en 3,5...

Profiel wordt iig Natuur en Techniek, als ik HAVO ga doen.
Dan krijg ik (voor zover ik dat kon terugvinden) deze vakken:
- Nederlands
- Engels
- Maatschappijleer
- Wiskunde B
- Natuurkunde
- Scheikunde
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 17:10
Verwijderd
Als het per school verschilt, dan heb je toch niets aan algemene antwoorden en kun je het beter navragen bij de school waar het bij jou om gaat. Maar bepaalde dingen zijn gewoon landelijk geregeld, toch? Nederlands en maatschappijleer zijn geen vakken uit het profieldeel, toch? Dat kan verschil maken.

Waarom zou bijles niet helpen? Heb je het wel eens geprobeerd? Want ook verslagen maken, tekstverklaringen, samenvattingen, presentaties etc zijn dingen die te leren zijn.

Ik zou gewoon eens een gesprek bij een school aanvragen.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 17:21
Verwijderd
Maar hoe wil je HBO gaan doen als je bv. niet in staat bent een tekst te verklaren? Er is op het HBO niemand die de volledige leerstof voor elk tentamen aan je gaat uitleggen als jij niet in staat bent om zelf te beoordelen wat belangrijk is uit de tekst.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 19:38
Raven1987
Raven1987 is offline
Citaat:
Als het per school verschilt, dan heb je toch niets aan algemene antwoorden en kun je het beter navragen bij de school waar het bij jou om gaat. Maar bepaalde dingen zijn gewoon landelijk geregeld, toch? Nederlands en maatschappijleer zijn geen vakken uit het profieldeel, toch? Dat kan verschil maken.

Waarom zou bijles niet helpen? Heb je het wel eens geprobeerd? Want ook verslagen maken, tekstverklaringen, samenvattingen, presentaties etc zijn dingen die te leren zijn.

Ik zou gewoon eens een gesprek bij een school aanvragen.
Dat heb ik nu net gedaan (mailtje gestuurd naar STIPT)
Niet uit het profieldeel, ze vallen onder verplichte vakken...

Welke bijles? Ik werd gewoon van school getrapt* zonder dat er moeite werd gedaan mij bij te spijkeren, als dat al kan met die 2 vakken. Er zijn geen scholen hier in de buurt waar ze daar wel moeite voor doen, althans, niet die waar ik op heb gezeten.
*te lage cijfers voor NL/maatschappijleer en groepsopdrachten waren de directe reden, hier de indirecte reden.

Citaat:
Maar hoe wil je HBO gaan doen als je bv. niet in staat bent een tekst te verklaren? Er is op het HBO niemand die de volledige leerstof voor elk tentamen aan je gaat uitleggen als jij niet in staat bent om zelf te beoordelen wat belangrijk is uit de tekst.
Dat zie ik dan wel weer, eerst proberen daar toegelaten kan worden.
Zelfs al haal ik maar wat deelcertificaten daar, dat is al meer dan wat ik nu heb.
Dit had ik uiteindelijk in gedachten trouwens: http://saxion.nl/ti/voltijd/enschede/programma

Laatst gewijzigd op 08-02-2010 om 19:44.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 19:58
Verwijderd
Profieldeel en verplichte vakken (algemeen deel dus?) lijken me twee verschillende dingen?

Ik snap je vraag mbt bijles niet helemaal...? Het gaat er toch niet om wat anderen voor jou gedaan hebben of niet, het gaat er om wat jij er nu voor wilt gaan doen. En bijles hoeft echt niet op school aangeboden te worden oid; bijles wordt meestal juist door mensen buiten school gegeven. Er zijn vaak docenten die naast hun baan, particulier, bijles geven. Of studenten die het naast hun studie doen. Op die manier (door een docent die het naast zijn baan als docent deed) ben ik bij Duits van een 4 naar een (zeer) ruime 8 gegaan op de havo. En ik dacht ook dat dat absoluut onmogelijk was.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2010, 20:17
Raven1987
Raven1987 is offline
Ja, maar volgensmij zijn NL, Maatschappijleer (en Engels trouwens ook, maar dat is geen probleem) bij elk profiel verplicht, althans, zo komt het op mij over.
Zal morgen, als STIPT nog niet gereageerd heeft, eens naar de locatie gaan hier in de stad waar HAVO/VAVO gegeven wordt.

Ik bedoelde daarmee dat daar (bijlessen) niet wat mee werd gedaan op de scholen waar ik zat, als je het niet bij kon benen -> byebye, wat ik helaas dus ondervonden heb.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2010, 21:51
Verwijderd
Citaat:
Ja, maar volgensmij zijn NL, Maatschappijleer (en Engels trouwens ook, maar dat is geen probleem) bij elk profiel verplicht, althans, zo komt het op mij over.
Dat is dan ook het kenmerkende aan het algemene deel.

En mbt bijles: Het gaat er dus niet om of scholen het aanbieden of niet, het gaat er om dat JIJ iemand kunt zoeken die jou bijles kan geven. (Ik heb hetzelfde ondervonden (ben van vwo/havo naar mavo gegaan), maar later dus zelf bijles gezocht.)
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 07:28
WAT
WAT is offline
bijles moet je zelf zoeken, dit is je eigen verantwoordelijkheid en niet die van de school.
nl en maatschappijleer zijn verplichte vakken maar geen profielvakken net als engels, duits/frans en anw. Ik ben zelf met een 5 voor maatch en een 5 voor anw gewoon geslaagd. de rest had ik allemaal wel gewoon voldoende en hoger.

en je indirecte reden, als je officieel gediagnostiseerd bent kun je daar hulp en begeleiding voor krijgen. Ik doe zelf hbo en zit met 2 jongens met hetzelfde in de klas en zelf ben ik ook niet problem free. Het kost je misschien wat meer moeite maar je hebt je hele leven er al mee geleefd waarom zou je het nu ineens als excuus gaan gebruiken dat het niet gaat zoals je wilt?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 18:12
Raven1987
Raven1987 is offline
Daar STIPT nog steeds niet de moeite heeft genomen te reageren maar even persoonlijk langsgegaan bij de locatie waar VAVO-HAVO gegeven wordt. Zowel NL (taal en literatuur) als Maatschappijleer zijn dus verplicht bij alle HAVO profielen. (Engels ook, maar dat is geen probleem.) Dus het is niet profiel afhankelijk.

Tsja, hoe moet ik dat weten?
Een 5 halen bij die twee vakken is al te veel gevraagd als het HAVO niveau daarvan vergelijkbaar is met MBO4.

Bij mij was de begeleiding meerdere assertiviteits- en sociale vaardigheids-trainingen, niks om mij bij die vakken te helpen.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 19:24
WAT
WAT is offline
via het persoonsgebondenbudget kun je ook bijlessen betalen, en dat kan je heel erg helpen, maar je moet er natuurlijk wel voor gaan zorgen dat je bijles gaat regelen.
Anders is het niveau misschien gewoon te hoog voor je gegrepen, en kun je beter gewoon een mbo opleiding gaan afronden en zorgen dat je dit ook afmaakt, want op het hbo wordt het niveau alleen maar hoger.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 16:00
Raven1987
Raven1987 is offline
Zal maar eens weer reageren ivm update

Heb een iets andere optie gevonden. Het toelatingsonderzoek voor het HBO wat ik een paar jaar geleden heb geprobeerd bestaat (in het geval van Informatica) uit een DAT-test, Nederlands en wiskunde B.
Ik ben nu met die 2 vakken bezig bij de VAVO (top-HAVO), in de hoop dat ik deelcertificaten kan halen en daarmee dus vrijstelling kan krijgen daarvoor bij het toelatingsonderzoek.
Wiskunde gaat overigens wel lukken, maar Nederlands....

Krijg nu wel wat hulp met Nederlands, niet van het ROC (die dat nog steeds weigert) maar van mijn jobcoach

@WAT: MBO begin ik niet meer aan, tenzij jij een uitdagende opleiding weet zonder Nederlands en maatschappijleer in het vakkenpakket.
Tot nu toe maar 1 gevonden (en gehaald, zie startpost) maar die was qua niveau (als je al van niveau kan spreken) zo laag dat ik niet nog een keer een MBO-ICT (avond)opleiding ga doen.
edit: Deltion heeft er geen, bij alle opleidingen daar zijn die 2 vakken verplicht....

Laatst gewijzigd op 09-11-2010 om 18:35.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:43.