Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-05-2014, 12:40
ojnab
ojnab is offline
Hoi.

Ik ben heel erg aan het twijfelen over wat ik nu moet doen. Ik ben bijna 2 jaar geleden begonnen met de opleiding ICT beheer (niv 4). Naar 1,5 kwam ik erachter dat het toch niet was wat ik wilde. Ik raakte volledig mijn motivatie kwijt. Ik heb zitten nadenken wat nog meer interesses van mij zijn en kwam vervolgens terecht bij de opleiding paardenhouderij (niv. 4)

Ik heb voor mezelf de voor en nadelen van beide opleidingen op een rijtje gezet:

Huidige opleiding Nadelen
  • Ik wil niet werken in de ICT later.
  • Opdrachten/werk is niet leuk
  • Stages zijn niet leuk
  • Komende stage op service desk zal niet zorgen voor meer kennis en doe ik alleen maar om het diploma te halen
  • Stage in het laatste jaar mag niet meer op school (Dus moet op een plek die ik niet leuk vind)
  • Veel stil zitten
  • Kans dat ik de opleiding niet in 4 jaar haal

Voordelen:
  • Meer kans op baan
  • Nog maar 2 jaar te gaan als alles goed gaat
  • Kans dat het beter verdiend
  • Leuke klas
  • Geen extra basis vakken naast Nederlands, Engels en rekenen.

Andere opleiding Paardenhouderij Nadelen
  • Minder kans op baan
  • 3 jaar bezig in plaats van 2 jaar als ik ICT zou blijven doen
  • Niet veel verdienen (tenzij ik een eigen bedrijf heb)
  • Kans op een minder leuke klas
  • Kans dat ik ook voor deze opleiding motivatie verlies.
  • 2 jaar andere opleiding voor niets gedaan
  • Meer vakken zoals economie en biologie.

Voordelen
  • Werk lijkt me leuk voor later (een eigen bedrijf is wat ik later wil)
  • Stages op deze opleiding lijken me leuker (bezig met iets wat ik leuk vind.)
  • Betere stage/school verhouding
  • Ook veel actief lichamelijk bezig zijn tijdens stages en praktijklessen
  • Meer kans dat ik de opleiding in 3 jaar haal (door meer motivatie omdat ik het leuker vind)

Zoals jullie zien; even veel voordelen als nadelen bij beide mogelijkheden.
Graag hoor ik jullie mening!

Heel erg bedankt



Edit; stonden ernstige fouten in. Nu is het duidelijker.

Laatst gewijzigd op 13-05-2014 om 18:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-05-2014, 17:54
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Als ik jou was, zou ik toch die ict-opleiding eerst afmaken voor je aan iets anders begint. Dan heb je namelijk tenminste een papiertje. Mocht die andere opleiding toch toch niet zijn wat je verwacht had, sta je iig niet met lege handen. Een eigen bedrijf starten kan altijd, los van je opleiding.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 13-05-2014, 18:18
ojnab
ojnab is offline
Citaat:
Als ik jou was, zou ik toch die ict-opleiding eerst afmaken voor je aan iets anders begint. Dan heb je namelijk tenminste een papiertje. Mocht die andere opleiding toch toch niet zijn wat je verwacht had, sta je iig niet met lege handen. Een eigen bedrijf starten kan altijd, los van je opleiding.
Citaat:
Ik sluit me aan bij pluis, en daarbij komt, als je een eigen paardenbedrijf wilt, moet je echt veel geld hebben..
succes met keuze maken.
(Stonden fouten in mijn tekst, hopelijk was het wel duidelijk. Het is nu verbeterd.)

@ Pluis en scholiermavo: Bedankt voor jullie reactie! Het klopt. Het zou ook het beste zijn dat ik de ict opleiding gewoon afmaakte, gewoon voor dat ik dan iets heb. Maar mijn motivatie is zo slecht dat ik geen werk meer kan opleveren en dat ik daardoor bang ben dat ik het niet ga halen. Het is ook heel moeilijk mezelf te motiveren aangezien ik het echt niet leuk vind en er ook absoluut niet in wil werken. Ik ga bij wijze nog liever schoonmaken ofzo.

Maar goed ik blijf er over nadenken. Onder andere over hoe ik mezelf moet gaan motiveren.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2014, 20:20
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
paardenfokkerij is dan wel weer een relatief succesvolle buisness in Nederland.

Maar inderdaad pak je back-up en kijk daarna nog een keer.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 15-05-2014, 08:31
Verwijderd
Ik heb zelf de ballen verstand van paardenfokkerij maar ken wel twee mensen die in die wereld zitten en die zeggen dat die markt oververzadigd is en dat daar nog maar weinig geld in te verdienen is Maar goed, dat lijkt me typisch een markt die met aantrekkende economie wel weer flink kan groeien.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2014, 23:47
Reageerbeer
Reageerbeer is offline
Persoonlijk vind ik het spijtig dit te moeten horen, maar goed, dat heeft er mee te maken dat ik er een andere kijk op heb. Daarbij toevoegend vraag je om onze mening.
Ik persoonlijk zou zeggen dat je je niet moet weerhouden om je 'oh zo veilige' omgeving, je comfortzone wil je het zo noemen. De zekerheid van een baan, leuk. Maar wat is die baan nou als je het niks vind, zoals je zegt?
Laat ik het zo stellen, ga het gevoel wat je van binnen ervaart, het verlangen waarna je gevoel toewerkt, ga dat achterna.
Óf je negeert dat gevoel, plausibel. Alleen doe je dan wat zovelen doen: Je gaat je gevoel niet achterna, omdat je bang bent om dit te pijnigen, op welke manier dan ook wanneer je voor je gevoel kiest. Want túúrlijk gaat het niet altijd goed, en tuurlijk zal het pijn gaan doen, maar die pijn is miniem vergeleken de pijn die je bij je zou dragen als je niet voor je gevoel kiest, de spijt die je blijft houden. Ofwel voor de 'veilige' route kiezen, doen wat je niet leuk vind voor een één of andere 'zekerheid'. Tegen de tijd dat je in de richting komt van die 'zekerheid' is het al te laat met de keus die je écht wou maken.
Misschien is dit moeilijk te begrijpen, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Mocht je belang hebben naar advies, zou ik je Elliott Hulse aanraden om op te zoeken.

'Nuff said.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2014, 06:40
Verwijderd
Je lijkt erg op zoek naar motivatie die diep van binnen moet komen, waarbij je de opdrachten speciaal doet omdat je het zelf zo graag wil. Deze motivatie heet "intrinsieke motivatie". Intrinsieke motivatie is de beste motivatie om te zorgen dat je een taak volhoudt zonder al te veel moeite.

Maar die heb je nu niet. Dus dan moet je op zoek naar extrinsieke motivatie. Dit is motivatie door redenen van buitenaf. Extrinsieke motivatie om je huidige opleiding af te maken kan bijvoorbeeld zijn: "dan heb ik daarna een diploma en iets om op terug te vallen". Maar om je huiswerk te maken kunnen het ook korte-termijn dingen zijn. bijvoorbeeld "als ik nu twee uur aan die opdracht werk, mag ik daarna naar mijn paard".
Werken onder alleen extrinsieke motivatie kost meer energie en meer moeite. Je moet voor jezelf afwegen of je dat er voor over hebt. Op zich is er niets mis mee, heel veel mensen doen hun werk vooral op extrinsieke motivatie (geld om van rond te komen) en die mensen redden zich ook prima.

Ik wilde dit vooral even uitleggen zodat je niet gaat zitten wachten op pure motivatie van binnenuit om je huiswerk voor je opleiding te maken - want dan gebeurt er nooit wat. Soms moet je gewoon jezelf een schop onder de kont geven.

Voor jezelf is het dus nodig om te afweging te maken: heb je genoeg redenen die niet van binnenuit komen, om je ICTopleiding af te maken? Hou je dat vol, om twee jaar nog door te bikkelen?
Pas als het antwoord daarop "nee" is zou ik verder gaan kijken naar andere opleidingen, om te voorkomen dat je switcht omdat het gras altijd groener is bij de buren (vooral als die buren in een weiland lopen in plaats van op een kantoor te staan )

En heeeeel wat anders: heb je ook de mogelijkheid om eerder met je opleiding te stoppen met een diploma van een lager niveau? Bijvoorbeeld een diploma medewerker ICT niveau 2. Dan zou je je startkwalificatie vast binnen hebben. Je kunt het eens aan je decaan vragen.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2014, 08:38
Verwijderd
Ok niet van belang voor deze topic maar toch.
Citaat:
Op zich is er niets mis mee, heel veel mensen doen hun werk vooral op extrinsieke motivatie (geld om van rond te komen) en die mensen redden zich ook prima.
Wat een klassiek negatief mensbeeld Ik ga er nog altijd van uit, hoop nog altijd, dat de meeste hoogopgeleide professionals wel degelijk vooral vanwege intrinsieke motivatie werken. Salaris is dan een hygiënefactor.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2014, 11:19
Verwijderd
Citaat:
Ok niet van belang voor deze topic maar toch.Wat een klassiek negatief mensbeeld Ik ga er nog altijd van uit, hoop nog altijd, dat de meeste hoogopgeleide professionals wel degelijk vooral vanwege intrinsieke motivatie werken. Salaris is dan een hygiënefactor.
Ja, dat denk ik ook. Neemt niet weg dat er ook veel mensen zijn voor wie dat niet zo is. "Veel mensen" is niet "de meeste mensen" en zeker niet "de meeste hoogopgeleide professionals"
Met citaat reageren
Oud 21-05-2014, 21:04
sadsorrow
Avatar van sadsorrow
sadsorrow is offline
Citaat:
Ja, dat denk ik ook. Neemt niet weg dat er ook veel mensen zijn voor wie dat niet zo is. "Veel mensen" is niet "de meeste mensen" en zeker niet "de meeste hoogopgeleide professionals"
Hey, wat je gezegd hebt over dat intrinsieke en extrinsieke motivatie heeft me wel geboeid. Kun je me vertellen waarmee die termen te maken hebben? Momenteel twijfel ik ook erg op school..
Met citaat reageren
Oud 22-05-2014, 07:10
Verwijderd
Intrinsieke motivatie is motivatie vanuit jezelf. Omdat je iets leuk vind, zelf graag wilt doen. Extrinsieke motivatie is motivatie van buitenaf. Omdat er een beloning tegenoverstaat/omdat het moet.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2014, 12:14
ojnab
ojnab is offline
Heel erg bedankt voor al jullie reacties. Daar heb ik echt wat aan. Wat reageerbeer en erturkoetjelief en Sarah zeggen brengt me wel aan het denken.
Als ik inderdaad mijn gevoel zou volgens zou ik voor de paardenhouderij opleiding gaan...
Zoals Sarah zegt heb ik op dit moment geen intrinsieke motivatie. Ik probeer wel continue een extrinsieke motivatie te vinden maar dat is me tot nu toe nog niet gelukt... Ik blijf hier mee bezig omdat ik weet hoe belangrijk deze motivatie is...

Je noemde de mogelijkheid een niveau 2 diploma te halen versneld. (Dat zou aan het einde van dit jaar zijn.) Ik heb dit al bij de mentor voorgelegd. Nou is het zo dat dit andere jaren altijd mogelijk is geweest maar dit jaar niet meer. Behoorlijk pech hebben dus. Want dit leek mij ook een ideale optie. Dan heb ik ook niet het gevoel dat de voorgaande 2 jaren helemaal voor niets waren geweest mocht ik er voor kiezen naar een andere opleiding te gaan. Plus, dan heb ik tenminste een diploma. Tot nu toe heb ik nog helemaal geen diploma, ook niet van het middelbaar onderwijs. Ik heb enkel een overgangsbewijs van 3 naar 4 havo, waarmee ik naar het mbo mocht. (Ook havo niet afgemaakt wegens gebrek aan motivatie.)

Je snapt misschien nu ook wel waarom ik heb gekozen voor de opleiding. Ik vond computers gewoon leuk en na een meeloopdag kwam ik erachter dat je niet veel hoefde te doen. (dat leek mij ideaal omdat ik zo hard had gebikkeld op de havo en aan rust toe was.) Ik heb mijn keuze eigenlijk heel ondoordacht gemaakt. Ik heb niet verder gekeken naar andere opleidingen. Als ik maar van havo af was dacht ik maar. Ik heb mezelf dus te weinig verdiept in wat de werkzaamheden nou eigenlijk inhielden. Het heeft lang geduurd voordat ik het pas helemaal begreep wat en in hield.
Een erg stomme fout van mij dus.

@Reageerbeer, wat bedoel je met 'dat je een andere kijk er op hebt?'

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Laatst gewijzigd op 27-05-2014 om 12:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Twijfelen tussen studies
Quickphase10
0 21-06-2016 20:36
Studeren twijfelen tussen grafisch ontwerp en grafisch en digitale media
Dixie02
0 08-05-2013 20:18
Studeren Twijfels, twijfels..
Sterretje91
2 03-11-2011 10:19
Studeren Help me met het kiezen tussen 2 opleidingen pls :O
TearedFox
9 03-11-2009 10:57
Studeren Twijfel wo studiekeuze
Roelof-
2 18-03-2009 08:01
Studeren opleiding na havo - economie of informatica
Corossi
28 28-01-2006 10:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37.