Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2001, 16:59
BoRNLoZeR
BoRNLoZeR is offline
ik ben de laatste tijd weer depri en door mijn vele gedachtengangen kwamen een paar dingen naar boven.

1] de mens is de ziekte van deze planeet

2] alle handelingen van mensen worden gepleegd uit egoisme

eerst d8 ik dat het allemaal onzin was, maar nu ik er wat beter over nadenk is zijn ze volgens mij wel waar
jullie mening.....
__________________
It's only a matter of time,b4 tears do dry©BlDownForEmbracement -_- I'm on my way, I'm leaving 4good
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2001, 17:18
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Ik vind je eerste stelling (de mens is de ziekte van deze planeet) nogal cru. Het is helaas wel zo dat wij soms geneigd zijn om ons als superieur te beschouwen boven de andere diersoorten, een denkwijze die mogelijk is ontstaan door het bijbelse idee dat de mens het middelpunt van de schepping zou vormen. Wat mij betreft zou een bescheidener standpunt op zijn plaats zijn.
Met je tweede stelling (alle handelingen van mensen worden gepleegd uit egoisme) kan ik het helaas niet eens zijn. Mensen zijn er om elkaar te helpen, vandaar dat ik regelmatig reageer op onderwerpen op dit forum en op het sexualiteitsforum. Dat ik op het psychologie- en het sexualiteitsforum actief ben heeft te maken met het feit dat ik me daarvoor interesseer. Mijn interesse voor psychologie ligt voornamelijk op het gebied van de klinische psychologie, die zich bezighoudt met het ontstaan en het behandelen van psychische stoornissen. Wat sexualiteit betreft interesseer ik me zowel in de lichamelijke als in de emotionele aspecten ervan. Het gaat er mij bij het bezoek aan deze forums om dat ik een hulpverlenende functie probeer te vervullen door als een soort vraagbaak te fungeren om zo vragen over emotionele en sexuele kwesties te beantwoorden.
Mijn motieven om op dit forum en het sexualiteitsforum actief te zijn vormen daarmee een directe tegenspraak wat je tweede stelling betreft.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 29-12-2001, 17:28
BoRNLoZeR
BoRNLoZeR is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Ik vind je eerste stelling (de mens is de ziekte van deze planeet) nogal cru. Het is helaas wel zo dat wij soms geneigd zijn om ons als superieur te beschouwen boven de andere diersoorten, een denkwijze die mogelijk is ontstaan door het bijbelse idee dat de mens het middelpunt van de schepping zou vormen. Wat mij betreft zou een bescheidener standpunt op zijn plaats zijn.
blijft een feit dat door toedoen van de mens diersoorten zijn uitgestorven of bijna uitgestorven, het standpunt van superieur zijn had ik eigenlijk nog niet aan gedacht, maar het is wel zo. In de geschiedenis hebben al vele leider geclaimd dat hun eigen volk superieur was aan alle andere. Maar dat heeft weinig betrekking tot de stelling dat een mens een ziekte voor de planeet zou zijn geloof ik.

Citaat:
mathfreak schreef:

Met je tweede stelling (alle handelingen van mensen worden gepleegd uit egoisme) kan ik het helaas niet eens zijn. Mensen zijn er om elkaar te helpen, vandaar dat ik regelmatig reageer op onderwerpen op dit forum en op het sexualiteitsforum. Dat ik op het psychologie- en het sexualiteitsforum actief ben heeft te maken met het feit dat ik me daarvoor interesseer. Mijn interesse voor psychologie ligt voornamelijk op het gebied van de klinische psychologie, die zich bezighoudt met het ontstaan en het behandelen van psychische stoornissen. Wat sexualiteit betreft interesseer ik me zowel in de lichamelijke als in de emotionele aspecten ervan. Het gaat er mij bij het bezoek aan deze forums om dat ik een hulpverlenende functie probeer te vervullen door als een soort vraagbaak te fungeren om zo vragen over emotionele en sexuele kwesties te beantwoorden.
Mijn motieven om op dit forum en het sexualiteitsforum actief te zijn vormen daarmee een directe tegenspraak wat je tweede stelling betreft.
waarom help je mensen? vind je het zelf leuk om te helpen en krijg je een soort van blijdschap als blijkt dat iemand door jouw woorden geholpen is?
(vind ut heel goed dat je mensen helpt, vraag is niet aanvallend bedoelt.)
__________________
It's only a matter of time,b4 tears do dry©BlDownForEmbracement -_- I'm on my way, I'm leaving 4good
Met citaat reageren
Oud 29-12-2001, 19:55
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
1) Nee, de mens is geen ziekte. Doemdenkers dragen die mening graag maar wij doen ook veel goeds, maar dat is niet interessant voor de media. Je moet begrijpen dat alles veel dieper ligt dan je normaal denkt. De mens bestaat uit elementen van de natuur, dan zou de natuur ook ziek zijn.

2) Egoïsme, wie niet? Je staat zelf altijd voorop, zelfs als het om je beste vrienden gaat. Want voorbehoud gaat altijd voor. Waarom beslissingen nemen waar je zelf slechter van word?
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 30-12-2001, 15:17
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
1] Ja
2] Ja

euhm tja zo zit dat nu eenmaal een beetje. al denk ik wel dat er veel gehandeld wordt zonder egoïsme (als je 'een goed gevoel krijgen van binne' ff ni meetelt)
maar wat is je bedoeling dan met je post?
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 30-12-2001, 17:25
BoRNLoZeR
BoRNLoZeR is offline
Citaat:
damaetas schreef:
maar wat is je bedoeling dan met je post?
wou gewoon ff weten hoe jullie erover denken

__________________
It's only a matter of time,b4 tears do dry©BlDownForEmbracement -_- I'm on my way, I'm leaving 4good
Met citaat reageren
Oud 30-12-2001, 17:33
Linda
Avatar van Linda
Linda is offline
Citaat:
1] de mens is de ziekte van deze planeet
Gedeeltelijk waar, want zonder de mensen zou de aarde er wel heel anders uit zien. Dan zou er veel meer groen zijn!
Citaat:
2] alle handelingen van mensen worden gepleegd uit egoisme
Ja, de meeste mensen doen iets zodt ze zelf beter worden... Ze putten de natuur uit, alleen in hun eigen belang zonder te kijken naar de dieren die er leven!
__________________
It’s the end of the tour as we know it and I feel fine. - Michaels Stipe, 16-07-2005, Hyde Park
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 18:53
basje!
basje! is offline
de mens is de ziekte van de planeet...euh...
iemand zei dat de mens andere diersoorten had uitgeroeid.
steeds als we evolueren komt er een 'betere mens' ik denk dat we over een paar honderd jaar de aarde zover de vernieling in hebben geholpen dat we er niet meer op kunnen bestaan en dat een nieuwe soort (betere) mensen (of dieren) het over zal nemen.
dit was geen antwoord op je stelling he?heb er verder ook nikks zinnigs over te zeggen.
__________________
live your life de basje!-way!"we can still find them and kill them"...uit de heilige Turner Diaries
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 19:35
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
1] de mens is de ziekte van deze planeet
Nee helemaal niet .
De mens(homo sapiens) is de ultieme en beste creatie die de evolutie heeft voorgebracht.Wezens zo gecompliceerd als de mens ben ik in ieder geval nog nooit tegen gekomen .
En dat rechtvaardigt ook waarom we andere dieren mogen gebruiken en de natuur ten behoeven van onze welvaard .
Fittest of the Survival
De soorten die tegen de mens bestand zijn verdienen het om door te evolueren.

Citaat:
2] alle handelingen van mensen worden gepleegd uit egoisme
Bijna alle ja , maar is dat erg ?
Ik vind persoonlijk van niet en als je dat wel vind heb je alleen maar zelf een probleem .

Citaat:
ik ben de laatste tijd weer depri en door mijn vele gedachtengangen kwamen een paar dingen naar boven.
Heb je alleen maar je zelf mee dus niet doen ,en niet teveel denken over filosofische onderwerpen want daarvan wordt het niet beter .
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 20:40
TyZZel
Avatar van TyZZel
TyZZel is offline
Stelling 1

Die is in zeker opzicht wel waar, maar dan is het eerder zo dat de mens zelf veroorzaakt dat de mens de planeet naar de vernieling kunt helpen. Je kunt er niet altijd wat aan doen natuurlijk, maar zijn wij niet diegene die de maatschappij creëren die de wereld naar de klote aan het helpen is? De maatschappij maakt wie je bent, jij maakt de maatschappij, en jij zorgt er samen met de maatschappij voor dat de wereld eruit ziet zoals ie eruit ziet.

Stelling 2

in feite spreek je gewoon over een geweten....zelfs als je iemand helpt doe je dat om er zelf beter van te worden..al is het onbewust.Maar is er dan een verschil tussen iemand helpen én jezelf helpen of alleen jezelf helpen qua egoïsme...?
__________________
I was born -- wait, it gets worse.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 22:41
wicce
Avatar van wicce
wicce is offline
ja, helaas heb je een punt....
maar:

we zijn er, dus laten we er het beste van maken.
dat is nog altijd met uitgangspunt... het klink raar en vooral EGOISTISCH, maar zolang ik weet dat de aarde bestaat, en het daarmee beter gaat en dat ik besta en dat ik niet bezweik onder het feit dat wij egoistisch zijn, vind ik het goed, en heeft de aarde ook meer kans om verder met ons door te bestaan...

(excuses voor de vage leestekens )
__________________
~~ whoever saves one life, saves the world entire ~~
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 10:52
SlipKnoT_FaN
SlipKnoT_FaN is offline
k vinnut wel kloppe
ziekte is mischien een beetje overdreve maar tog...je kannut ook op een andere manier opvatte
waar kome al die probleme vandaan op de wereld? die kome tog nie uit de bome groeie...

en der zijn veel mense die alleen maar aan zigzelluf denke nie iedereen maar wel veel ...
__________________
wat is het nut van het leven als je toch dood gaat?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 11:13
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
mitsj schreef:

De mens(homo sapiens) is de ultieme en beste creatie die de evolutie heeft voorgebracht.Wezens zo gecompliceerd als de mens ben ik in ieder geval nog nooit tegen gekomen .
En dat rechtvaardigt ook waarom we andere dieren mogen gebruiken en de natuur ten behoeven van onze welvaard .
Fittest of the Survival
De soorten die tegen de mens bestand zijn verdienen het om door te evolueren.
wat een klinklare nonsens. Dat de mens als een parasiet de wereld kan verkloten ten koste van de rest vd natuur, houd niet in dat we het 'beste' en 'meest gecompliceerde' creatie zijn.
Wij weten die paar dingen (vermogen tot maken van gereedschap en het vermogen onze omgeving aan te passen aan ons, ipv andersom) uit te buiten, maar dat maakt het nog niet gerechtvaardigd.
Dan komen we meteen bij punt 2:

Citaat:
alle handelingen van mensen worden gepleegd uit egoisme
Bijna alle ja , maar is dat erg ?
Ik vind persoonlijk van niet en als je dat wel vind heb je alleen maar zelf een probleem .
Niet erg? 'in the long run' is het wel erg. Dan stort de natuur en dus de mens in elkaar als een kaartenhuis. Het is nogsteeds de natuur die ons in leven houd.

Citaat:
ik ben de laatste tijd weer depri en door mijn vele gedachtengangen kwamen een paar dingen naar boven.
Citaat:
Heb je alleen maar je zelf mee dus niet doen ,en niet teveel denken over filosofische onderwerpen want daarvan wordt het niet beter .
misschien moet jij er wel eens over denken, kraam je niet van die onzin uit.

__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 14:57
Internationalist
Avatar van Internationalist
Internationalist is offline
Citaat:
BoRNLoZeR schreef:
1] de mens is de ziekte van deze planeet



Oneens. De mens is gewoon een diersoort net net als andere alle diersoorten eigengewin het belangrijkst vindt. De mens maakt de wereld niet kapot maar is er domweg een onderdeel van, ongeacht de handelingen die ze verrichten en met welke motivatie .

Citaat:

2] alle handelingen van mensen worden gepleegd uit egoisme

Als je door relativeerd waar maar zeer logisch en niet kwalijk; een mens is nou eenmaal niet instaat in een ander te kijken en te voelen wat andere voelen. Uiteindelijk, met wat relativatie, ben jij de enige waar het om draait in jouw leven. Het is dus absluut waar maar niet kwalijk.
__________________
*ONKRUID VERGAAT NIET* *Doc is de meest drinkende forumbaas* *ik slaap in hetzelfde bed als Iotje* *ik= wanabe WC-ontstopper*
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 15:00
Witch Lover
Witch Lover is offline
volledig et 1ste stelling eens. zonder mens zou de aarde vrolijk en wel zijn..

2de zit wat in maar is wat te negatief: maar uiteindelijk doe je alles om jezelf een fijn gevoel t geven..
__________________
Dus je doet HAVO? Neuken? *VLEES = MOORD!!!!*
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 18:11
SlipKnoT_FaN
SlipKnoT_FaN is offline
Citaat:
Witch Lover schreef:
volledig et 1ste stelling eens. zonder mens zou de aarde vrolijk en wel zijn..

2de zit wat in maar is wat te negatief: maar uiteindelijk doe je alles om jezelf een fijn gevoel t geven..

ja precies...hier bennik het volledig mee eens
als de mens er nooit was gweest was heel de wereld mooi groen en vol met blij diere

__________________
wat is het nut van het leven als je toch dood gaat?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 21:05
Internationalist
Avatar van Internationalist
Internationalist is offline
Citaat:
Witch Lover schreef:
volledig et 1ste stelling eens. zonder mens zou de aarde vrolijk en wel zijn..

de mens is het Kwaad. Hoe kan jij dan ooit in vrede leven? en zorgt de natuur ook niet voor rampen?
__________________
*ONKRUID VERGAAT NIET* *Doc is de meest drinkende forumbaas* *ik slaap in hetzelfde bed als Iotje* *ik= wanabe WC-ontstopper*
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 22:02
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Internationalist schreef:
de mens is het Kwaad. Hoe kan jij dan ooit in vrede leven? en zorgt de natuur ook niet voor rampen?

tuurlijk zorgt de natuur voor rampen, de natuur zelf heeft daarna de kans om alles weer opnieuw op te bouwen. Als dan de mens vrolijk ertussendoor komt waggelen kan de natuur zichzelf niet meer herstellen.

veel mensen weten diep in hun hart ook wel dat de mens veel kwaad heeft gedaan. Toch blijven zij vrolijk doorleven, omdat ze dat nog gewoon kunnen. Als iedereen gewoon kon doen waar die zin in had(ivm het milieu en dergelijke) zou de wereld er nu heel somber uitzien. Maar dat is nog niet het geval. Grote verandering zijn nog niet merkzaam en dus denken de meeste dat het wel zo kan doorgaan zoals het nu gaat.
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-01-2002, 09:30
BlackMystery
Avatar van BlackMystery
BlackMystery is offline
Citaat:
BoRNLoZeR schreef:
ik ben de laatste tijd weer depri en door mijn vele gedachtengangen kwamen een paar dingen naar boven.

1] de mens is de ziekte van deze planeet

2] alle handelingen van mensen worden gepleegd uit egoisme

eerst d8 ik dat het allemaal onzin was, maar nu ik er wat beter over nadenk is zijn ze volgens mij wel waar
jullie mening.....


het eerste is compleet juist, wij zijn nu eenmaal de rede dat onze aarde de vernieling in gaat
en zelfs als we het weten blijven we doorgaan
en dan nog
mentaal
wij noemen ons de slimste wezens
maar hoe slim zijn we als we ons eigen ras zomaar uitmoorden?

het tweede, uit egoisme
dat is grotendeels waar
en er zijn veel mensen die zo leven
maar je kunt ook anders leven als je wil
maar dat egoïsme is tegenwoordig een soort tweede natuur geworde
het zit in ons allen

Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 17:29
Internationalist
Avatar van Internationalist
Internationalist is offline
Citaat:
Kazanka schreef:
tuurlijk zorgt de natuur voor rampen, de natuur zelf heeft daarna de kans om alles weer opnieuw op te bouwen. Als dan de mens vrolijk ertussendoor komt waggelen kan de natuur zichzelf niet meer herstellen.

veel mensen weten diep in hun hart ook wel dat de mens veel kwaad heeft gedaan. Toch blijven zij vrolijk doorleven, omdat ze dat nog gewoon kunnen. Als iedereen gewoon kon doen waar die zin in had(ivm het milieu en dergelijke) zou de wereld er nu heel somber uitzien. Maar dat is nog niet het geval. Grote verandering zijn nog niet merkzaam en dus denken de meeste dat het wel zo kan doorgaan zoals het nu gaat.

Ik zie de mens niet al iets met macht, iets hogers dan de natuur. Wij kunnen de natuur simpel weg geen kwaad aandoen omdat wij zelf ook natuurzijn en wat wij ook doen; het is en blijft natuurlijk.

Het is zelfoverschatting om te denken dat wij echt concreet invloed hebben, helemaal op langer termijn
__________________
*ONKRUID VERGAAT NIET* *Doc is de meest drinkende forumbaas* *ik slaap in hetzelfde bed als Iotje* *ik= wanabe WC-ontstopper*
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 20:02
Witch Lover
Witch Lover is offline
Citaat:
SlipKnoT_FaN schreef:

ja precies...hier bennik het volledig mee eens
als de mens er nooit was gweest was heel de wereld mooi groen en vol met blij diere


YAY! dankje..
__________________
Dus je doet HAVO? Neuken? *VLEES = MOORD!!!!*
Met citaat reageren
Oud 08-01-2002, 11:57
shania
shania is offline

Ik zie er eigenlijk ook wel waarheid in maar dat neemt niet weg dat je als 'egoistisch 'mens niet je best kunt doen voor anderen.
Liefs Shania
__________________
Zij die niet vechten, zullen ten onder gaan in de strijd
Met citaat reageren
Oud 08-01-2002, 15:10
Verwijderd
punt 1 ben ik het mee eens... maar je 2e punt... hmm ik weet het nog zo net niet
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie stellingen voor maatschapij
Hulpzoekend !
4 11-12-2012 14:09
Algemene schoolzaken Stelling van de thema Eenzaamheid
xGunMoll
0 21-04-2010 01:28
Werk, Geld & Recht Stel ik mij nou aan of niet?
Noddy
59 25-07-2008 23:26
Lichaam & Gezondheid orgaandonatie
derjw
20 04-11-2006 23:56
Algemene schoolzaken Stelling
*TeSz*
4 09-01-2005 19:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.