Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-06-2004, 12:34
RawTofu
Avatar van RawTofu
RawTofu is offline
Ik had een vraagje,
Ik ben nu bijna klaar met mijn havo 3 en weet niet wat ik hierna wil..
Na mijn havo was ik van plan HBO sph te gaan doen, maar aangezien ik een best ongemotiveerde leerling ben, maar dan enkel voor dingen die me niet kunnen boeien als wiskunde, zat ik eraan te denken om HBO sph te gaan doen via MBO spw4?
Ik merk bij mezelf wel heel erg dat dingen die direct te maken hebben met wat ik later wil doen danwel wat me intereseert een stuk beter gaan.
En het zou me ook weinig verbazen als ik havo 4 zou verpesten door vakken als wiskunde te verpesten.
En met MBO spw4 ben ik met vakken bezig die direct te maken hebben met wat ik wil, en ook veel praktijk wat me wel trekt.
Het mag dan wel een jaar langer duren, ik heb wel het idee dat dat veel beter zou gaan via die weg..

Iemand ervaring met deze weg, of andere tips/opmerkingen over spw4?
__________________
Youthhhhcrust fuckin' go!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-06-2004, 14:07
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Als je mbo gaat doen moet je eerst die studie spw 4 afronden en dan pas kun je sph gaan doen. Dat is dus in totaal 3 + 4 jaar geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 14:12
RawTofu
Avatar van RawTofu
RawTofu is offline
Klopt, deze weg duurt ook een jaar langer..
Eerst spw4 (4jaar) en daarna SPH, waarbij je kunt instromen in het 2de jaar, dus nog 3 jaar..
__________________
Youthhhhcrust fuckin' go!
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 14:12
Verwijderd
Citaat:
Stefanie schreef op 03-06-2004 @ 15:07 :
Als je mbo gaat doen moet je eerst die studie spw 4 afronden en dan pas kun je sph gaan doen. Dat is dus in totaal 3 + 4 jaar geloof ik.
Dat is dan toch idd een jaar langer dan wanneer hij nu eerst ng 2 jaar havo doet en daarna sph gaat doen?

Ik zou er goed over nadenken, ik hoor veel mensen over dat het niveau bij spw niet echt hoog is, je zou je moeten afvragen of je dat wilt. En of je echt 100% zeker bent van dat je sph wilt gaan doen, met havo hou je vrijwel alles nog open, je hebt dan meer mogelijkheden daarna.

Ik ken redelijk wat mensen die na spw sph zijn gaan doen...volgens mij is de overstap vrij goed te maken. (Maar dat is de overstap havo-sph ook, volgens mij. )
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 14:25
RawTofu
Avatar van RawTofu
RawTofu is offline
Leonoor schreef op 03-06-2004 @ 15:12
[B]
Citaat:
Dat is dan toch idd een jaar langer dan wanneer hij nu eerst ng 2 jaar havo doet en daarna sph gaat doen?
Klopt..

Citaat:
Ik zou er goed over nadenken, ik hoor veel mensen over dat het niveau bij spw niet echt hoog is, je zou je moeten afvragen of je dat wilt. En of je echt 100% zeker bent van dat je sph wilt gaan doen, met havo hou je vrijwel alles nog open, je hebt dan meer mogelijkheden daarna.
SPH is het enige wat me echt kan boeien (en dan niet dat het me gewoon het leukste lijkt wat er is, maar het lijkt me ook echt leuk om er mee aan de slag te gaan..

Citaat:
Ik ken redelijk wat mensen die na spw sph zijn gaan doen...volgens mij is de overstap vrij goed te maken. (Maar dat is de overstap havo-sph ook, volgens mij. )
Tjah je zal niet voorniks door kunnen stromen vanaf spw4
En ik hoor wel van mensen dat SPH-ers die van de havo afkomen een hoop praktijk ervaring missen..
__________________
Youthhhhcrust fuckin' go!
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 14:38
Verwijderd
Citaat:
RawTofu schreef op 03-06-2004 @ 15:25 :
SPH is het enige wat me echt kan boeien (en dan niet dat het me gewoon het leukste lijkt wat er is, maar het lijkt me ook echt leuk om er mee aan de slag te gaan..
SPH is nogal breed...als SPH je boeit, boeit je nog wel meer, denk ik.

Citaat:
Tjah je zal niet voorniks door kunnen stromen vanaf spw4
En ik hoor wel van mensen dat SPH-ers die van de havo afkomen een hoop praktijk ervaring missen..
Ligt er maar net aan...spw'ers vinden sph soms te zelfstandig en/of te veel ed...meisje dat ik ken dat van de havo komt en nu sph doet, die heeft meer praktijkervaring dan de meeste anderen. Praktijkervaring kan je altijd op doen als je dat graag wilt.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 14:43
RawTofu
Avatar van RawTofu
RawTofu is offline
Leonoor schreef op 03-06-2004 @ 15:38
Citaat:
SPH is nogal breed...als SPH je boeit, boeit je nog wel meer, denk ik.
Klopt, met name asielzoekerswerk & jeugdzorg trekt me wel eigenlijk

Citaat:
Ligt er maar net aan...spw'ers vinden sph soms te zelfstandig en/of te veel ed...meisje dat ik ken dat van de havo komt en nu sph doet, die heeft meer praktijkervaring dan de meeste anderen. Praktijkervaring kan je altijd op doen als je dat graag wilt.
Dat is waar, zelfstandig of heel begeleid werken lukt bij mij beiden wel, zolang de stof me maar boeit..
En dat je zoiezo praktijkervaring op kan doen is waar uiteraard..
Maar aangezien ik nogal een afkeer heb van wat havo vakken die wel zwaar tellen voor je examen maar niet direct te maken hebbne met een sph opleiding zie ik het toch meer zitten spw4 te gaan doen..
__________________
Youthhhhcrust fuckin' go!
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 19:52
Fleur
Avatar van Fleur
Fleur is offline
Je zou kunnen proberen om op het ROC de opleiding SPW4 in 2 jaar te doen, geen idee of dat in jouw woonplaats ook kan, maar ik doe dat hier in A'dam.
Er zitten mensen bij mij in de klas die de mavo hebben afgemaakt op het hoogste niveau, een havo diploma hebben, al een MBO opleiding hebben gedaan of (zoals ik zelf) tijdens de HAVO gestopt zijn. Ik weet alleen niet of je met een overgangbewijs van 3 naar 4 havo ook in aanmerking komt (ben zelf in 5 havo gestopt), iig kom je met een overgangsbewijs van 4 naar 5 havo in aanmerking.
Je kunt het altijd proberen, scheelt weer 2 jaar in tijd.

Ze stellen iets meer algemene ontwikkeling en levenservaring als 'eis'. Aangezien je dat breed kunt opvatten kun je met wat 'mooie woorden' en flink wat motivatie misschien best een plekje bemachtigen.

Of toch proberen havo 4 af te maken en dan besluiten of je spw4-verkort gaat doen in 2 jaar of toch maar de havo afmaakt (als blijkt dat het je toch niet zo moeilijk af gaat als je dacht)
__________________
http://fleur.madtech.cx

Laatst gewijzigd op 03-06-2004 om 19:54.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 21:41
Hagel
Hagel is offline
Citaat:
RawTofu schreef op 03-06-2004 @ 15:43 :
Leonoor schreef op 03-06-2004 @ 15:38


Klopt, met name asielzoekerswerk & jeugdzorg trekt me wel eigenlijk


kijk ook eens naar MWD, dat is misschien ook interessant voor je
__________________
tell me where the pretty girls are, those demigods with their Nine-Inch nails and little fascist panties
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 22:09
RawTofu
Avatar van RawTofu
RawTofu is offline
Citaat:
Hagel schreef op 03-06-2004 @ 22:41 :
kijk ook eens naar MWD, dat is misschien ook interessant voor je
Voor zover ik begrepen heb uit voorlichtingsavonden is MWD meer kantoorgericht werk en SPH meer de praktijk kant op, daarom trekt SPH mij toch meer..
__________________
Youthhhhcrust fuckin' go!
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 22:09
RawTofu
Avatar van RawTofu
RawTofu is offline
Citaat:
Fleur schreef op 03-06-2004 @ 20:52 :
Je zou kunnen proberen om op het ROC de opleiding SPW4 in 2 jaar te doen, geen idee of dat in jouw woonplaats ook kan, maar ik doe dat hier in A'dam.
Er zitten mensen bij mij in de klas die de mavo hebben afgemaakt op het hoogste niveau, een havo diploma hebben, al een MBO opleiding hebben gedaan of (zoals ik zelf) tijdens de HAVO gestopt zijn. Ik weet alleen niet of je met een overgangbewijs van 3 naar 4 havo ook in aanmerking komt (ben zelf in 5 havo gestopt), iig kom je met een overgangsbewijs van 4 naar 5 havo in aanmerking.
Je kunt het altijd proberen, scheelt weer 2 jaar in tijd.

Ze stellen iets meer algemene ontwikkeling en levenservaring als 'eis'. Aangezien je dat breed kunt opvatten kun je met wat 'mooie woorden' en flink wat motivatie misschien best een plekje bemachtigen.

Of toch proberen havo 4 af te maken en dan besluiten of je spw4-verkort gaat doen in 2 jaar of toch maar de havo afmaakt (als blijkt dat het je toch niet zo moeilijk af gaat als je dacht)
Bedankt voor die info! Ik zal er wel naar vragen hoe het precies zit!
__________________
Youthhhhcrust fuckin' go!
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 06:49
Verwijderd
Citaat:
Fleur schreef op 03-06-2004 @ 20:52 :
Je zou kunnen proberen om op het ROC de opleiding SPW4 in 2 jaar te doen, geen idee of dat in jouw woonplaats ook kan, maar ik doe dat hier in A'dam.
Er zitten mensen bij mij in de klas die de mavo hebben afgemaakt op het hoogste niveau, een havo diploma hebben, al een MBO opleiding hebben gedaan of (zoals ik zelf) tijdens de HAVO gestopt zijn. Ik weet alleen niet of je met een overgangbewijs van 3 naar 4 havo ook in aanmerking komt (ben zelf in 5 havo gestopt), iig kom je met een overgangsbewijs van 4 naar 5 havo in aanmerking.
Je kunt het altijd proberen, scheelt weer 2 jaar in tijd.
Bij ons op school hebben ze vertelt dat een overgansbewijs van 3havo naar 4havo gelijk staat aan een TL diploma en dat je daarmee kan instromen op het mbo op het hoogste niveau. Maar natuurlijk heb je dan niet opeens een TL diploma want dat is natuurlijk onlogisch
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 17:58
Fleur
Avatar van Fleur
Fleur is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 04-06-2004 @ 07:49 :
Bij ons op school hebben ze vertelt dat een overgansbewijs van 3havo naar 4havo gelijk staat aan een TL diploma en dat je daarmee kan instromen op het mbo op het hoogste niveau. Maar natuurlijk heb je dan niet opeens een TL diploma want dat is natuurlijk onlogisch
Ja klopt, je kunt idd MBO niveau 4 gaan doen, alleen voor de verkorte opleiding is soms iets meer nodig, maar denk dat de TS best kans maakt, vooral omdat ie zo gemotiveerd is en als je een cijferlijst van de havo kunt laten zien met goede cijfers werkt dat ook wel mee ntl.
__________________
http://fleur.madtech.cx
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 11:13
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
RawTofu schreef op [pl=11568010]03-06-2004 @ 15:25 [

Tjah je zal niet voorniks door kunnen stromen vanaf spw4
En ik hoor wel van mensen dat SPH-ers die van de havo afkomen een hoop praktijk ervaring missen.. [/B]

Dat valt écht reuze mee denk/vind ik!. Ik zit nu in jaar 3 van de SPH en als ik kijk wat ik aan praktijkervaring allemaal heb.

(incl stage en vrijwilligerswerk)

Jaar 1:
*[Stage] verzorgingstehuis bejaarden(met Cva); 1 dag in de week een heel jaar
*[Vrijwilligerswerk]Kinderdagverblijf verstandelijk gehandicapte kinderen; 1 middag in de week, een geheel jaar
*[VrijwilligerswerkMaatjesproject ex-psychiatrische patiënten; dagdeel, niet elke week.
*[Vrijwilligerswerk]Vakantiekamp voor éénoudergezinnen leiden; 1 week.

Jaar 2:
*[Blokstage]8 gehele weken binnen een Zeer Moeilijk Opvoedebare Kinderen-school.
[Vrijwilligerswerk]Ama-buddyproject; het gehele jaar 1 dagdeel in de week met een jongere(alleenstaande minderjarige asielzoeker) optrekken.

Jaar 3:[Jaarstage]10 maanden, minimaal 32 uur per week stage lopen. Kobalt; OZL. Onderwijs aan Zieke Leerlingen. Het begeleiden van jongeren binnen het voortgezet onderwijs met een chronische/langdurige ziekte op het lichamelijk en/of psychische(psychiatrische)gebied. Daarnaast: (onderzoek doen, een draaiboek maken) en het opzetten van een maatjeproject voor chronisch zieke jongeren.

In Jaar 4 moet ik voor 16 punten(=16 keer 40 uur) aan vrijwilligerswerk doen + eindscriptie etc...(daar kan je ook weer praktijkervaringen in opdoen).

Nou heb ik nog niet eens alles genoemd en in het 4e jaar zal ik ook volop praktijkervaringen opdoen.

Ik denk(en ik denk dat als jij dit leest dat ook denkt) dat je binnen het SPH héél wat praktijkervaringen kan opdoen.
Dit ook, omdat je het zelf helemaal kan invullen>b.v die vrijwilligerspunten; in totaal zijn dat er een stuk of 30 (keer 40 uur!!)

Niet om de SPH voor te trekken, maar ik denk dat je binnen de SPH met veel meer vrijheid en mogelijkheden en tijd je praktijkervaringen kan opdoen.

Zelf dacht ik er ook over na om na mn havo Spw te gaan doen, maar als ik zie hoe makkelijk ik het nu haal(terwijl ik amper wat doe; (behalve voor de werkstukken)), dan zou dat zonde zijn geweest. Maar goed, dat is al kijkend naar mezelf.

Wat voor een beeld heb jij van de SPH?
en van de SPW?
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...

Laatst gewijzigd op 05-06-2004 om 11:15.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 18:42
kenni
Avatar van kenni
kenni is offline
De overstap van Havo naar SPH is niet zo groot hoor! Ik zit nu in het eerste jaar van SPH. En alles gaat me wel makkelijk af moet ik zeggen. Ja je moet inderdaad onderhand wel een beetje zelfstandig zijn ... Maar ja, je gaat dan niet voor niets naar het HBO.
__________________
... it's driving me crazy...
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 18:28
Bo
Avatar van Bo
Bo is offline
Ik zou eerst de havo afmaken.

Ik heb zelf ook gekozen voor de weg mbo -> hbo omdat ik anders van mavo/oude stijl naar havo/nieuwe stijl/2e fase zou gaan en dat me niet handig leek.

Ik zit nu in het derde en laatste jaar van deze opleiding (net mijn scriptie ingeleverd). Mijn opleiding zag er m.b.t. stagemomenten anders uit dan Dreamerfly boven beschreef.

Het eerste jaar is voornamelijk theorie en een snuffelstage (dan ga je op verschillende werkplekken kijken om te bedenken waar je het volgende jaar stage wilt lopen).
Het tweede jaar had ik 3 dagen stage en 2 dagen school per week gedurende het hele schooljaar, die stage liep ik op een zmok school. In dat schooljaar had ik enorm veel opdrachten en toetsen, een redelijk zwaar jaar doordat ik veel spijbelende on ongemotiveerd was.
Het derdejaar had ik 3 dagen stage en 2 dagen school per week gedurende het hele schooljaar, die stage liep ik op een sociowoning voor verstandelijk gehandicapten met een hoog niveau. Het afgelopen jaar ben ik eigenlijk bezig geweest met afronden van de opleiding en had ik een aantal grote examenopdrachten, waaronder mijn eindscriptie.

Voordeel van stoppen met havo en naar de spw gaan is dat de leerstof op de spw goede aansluiting bied op de sph. Het kan je motiveren om je opleiding af te maken.

Nadeel is dat je geen middelbare school diploma hebt (iets wat ik zelf wel belangrijk vind), dat het een jaar langer duurt en dat je mogelijk onder je niveau werkt op de spw. Je moet er echt goed over nadenken.

Als je wilt stoppen met de havo omdat je geen zin hebt in sommige vakken en denkt dat de spw het leuker maakt, zou ik je zeker aanraden de havo eerst af te maken. Als je je verveelt op school, omdat je de leerstof te makkelijk vind, maakt dat je study absoluut niet leuker of makkelijker!! En ook op de spw zullen er vakken zijn die je minder of niet leuk vind.

Daar wil ik nog aan toevoegen dat de verleiding tot spijbelen heel groot is, als je je verveelt op school. Op het mbo krijg je meer vrijheid dan op de middelbare school, het is je eigen verantwoording.

Laatst gewijzigd op 07-06-2004 om 18:46.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 21:38
kakelkip
Avatar van kakelkip
kakelkip is offline
Ik ken de situatie ik heb havo3 alleen niet gehaald en ben ipv jaar over te doen naar de mavo gegaan

ik doe nu spw-doorstroom niveau 4 in 3 jaar en om eerlijk te zijn vond ik die 3 jaar lang genoeg duren.
Als je het kan dan zou ik toch zeker voor de havo gaan hoor, ben je uiteindelijk toch sneller op het sph waar je zo graag naar toe wilt
Enne als je ervaring op wil doen zoek je een bijpassend bijbaantje toch
__________________
tokkerdetoktok
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 22:49
Bubba
Avatar van Bubba
Bubba is offline
IK HEB PRECIES DIE WEG GEVOLGD
het bevalt me idd erg goed, ik was niet echt gemotiveerd om mn havo af te maken omdat ik idd niks aan schei wis en natuurkunde had etc, erg leuk allemaal maar niet asl je allang weet wat je wilt doen later.dus nu 1e jaar spw4 op t roc..bijna klaar ik zit op de 3 jarige opleiding en ik heb t erg naar mn zin
dus JA IK RAAD HET AAN
__________________
Weer gelul van mij!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:45.