Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2004, 15:34
Dotcom
Avatar van Dotcom
Dotcom is offline
Ik stuitte op dit verbazingwekkende onderzoek dat NASA de kleuren beelden van de planeet Mars verdraait.

Mars heeft een Blauwe lucht en lijkt verder erg op de aarde!

Hier bij JPL laten ze het wel goed zien:





Hier staat alles:
http://fire.prohosting.com/cleoger/marscolors/

Dan rijst de vraag: Waarom doet de NASA dit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2004, 15:45
Henkidu
Henkidu is offline
Wat ik denk is dat de NASA helemaal niks doet, maar dat er een aantal mensen zijn die weer een complot theorie hebben bedacht met de vreemdste argumenten.

Een voorbeeld van de vreemde aantijgingen die wordne gedaan. Er wordt daar ergens op de site genoemd dat Mars eigenlijk een aarde achtige omgeving zou hebben met blauwe luchten etc. NASA zou dit dan veranderen in een onvirendelijk landschap. Mars kan echter geen blauwe lucht hebben.

De reden dat onze lucht blauw is, is dat het blauwe licht, met de kortste golflengte van het zichtbare lichtspectrum, het makkelijkst wordt verstrooid door de ozonlaag, zuurstof, waterdam, etc. Deze grote hoeveelheid moleculen is echter niet aanwezig op mars, de lcuht is daar zeer ijl met een dunnne beschermende laag om de 'atmosfeer' heen. Er is niet genoeg materiaal om het blauwe licht te verstrooien, de lucht kan daar dus nooit blauw zijn.

Als laatste, lekkere betrouwbare site is dit, wie heeft dit onderzoek gedaan? Geen bekend en erkend onderzoeksteam in ieder geval
__________________
Sot et och op Lëtzebuergesch! | I can resist anything but temptation
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 15:53
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
De RAW images van Nasa zijn RGB, maar grijs. Je moet dus zelf de kleuren bijstellen.
Dat is nogal moeilijk.

Men vermoedt dat de lucht blauw(ig) is, vanwege de (geringe) aanwezige atmosfeer van Mars. Blauw licht heeft een kortere golflengte dan rood licht en wordt hierdoor veel meer verspreid wanneer het "botst" op bv. zuurstofmoleculen. Vandaar.

Maar als je in de RAW images het blauwgehalte omhooghaalt, worden de stenen onnatuurlijk blauw. Die komen meer overeen als je ze roder maakt. Etc.

Het is dus - denk ik - niet met opzet gedaan door Nasa (ze doen ook niet voor niets meerdere soorten kleurenfoto's laten zien) maar het is gewoon moeilijk om de "ware kleuren" te bepalen uit ide Raw Images. En aangezien er niemand nu op Mars staat die de kleuren met de ware kleuren kan controleren en/of corrigeren, zullen we nooit echt weten wat de ware kleuren van Mars zijn en kunnen we alleen maar gissen (ietwat blauwe lucht, modder/roestachtige kleur zand, donkere bruinkoolachtige stenen, etc.).

Hier vind je alle Raw images van de Rover
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 15:56
Henkidu
Henkidu is offline
Er zijn wel enkele kleurenfoto's van Mars hoor, de rover heeft er geloof ik tee of drie gemaakt
__________________
Sot et och op Lëtzebuergesch! | I can resist anything but temptation
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 16:00
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Wel interessant met die blauwachtige stenen. Wist niet dat de Aarde dergelijke blauwachtige stenen kende (door het hoog gehalte aan ijzer).



IJzer komt niet zuiver in de natuur voor - wel in meteoorstenen.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 16:00
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Henkidu schreef op 14-01-2004 @ 16:56:
Er zijn wel enkele kleurenfoto's van Mars hoor, de rover heeft er geloof ik tee of drie gemaakt
Ja, die zijn dus afkomstig uit die Raw images. Die zijn aan elkaar geplakt en de kleuren zijn uit die Raw Images gehaald.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 16:03
Henkidu
Henkidu is offline
Nee, er zijn ook één of twee _echte_ kleurenfoto's gemaakt. Ik gelof dat het een primeur was voor de NASA
__________________
Sot et och op Lëtzebuergesch! | I can resist anything but temptation
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 16:10
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Henkidu schreef op 14-01-2004 @ 17:03:
Nee, er zijn ook één of twee _echte_ kleurenfoto's gemaakt. Ik gelof dat het een primeur was voor de NASA
Deze bedoel je?

(Grotere versie van ong. 8 mb

Kijk eens naar de grote versie en zie dat deze uit verschillende opnames bestaat. (je kunt zo lijnen aan brengen en het beeld opsplitsen in afzonderlijke beeldjes. De NASA spreekt hier van "one image", maar het is "one panorama image made of several images".
Vergelijk die kleurenopnames eens met de raw images op:
hier
en
hier

Beetje puzzelen; aan elkaar plakken en je hebt 1 groot panorama picture.

Zie ook hier over de Pancam:
Citaat:
"Each image, reduced to nothing more than a stream of zeros and ones, will be part of a once- or twice-daily stream of information beamed to Earth, a journey that takes 10 minutes. The data will be retrieved by NASA's Deep Space Network, delivered to mission controllers at JPL and converted into raw images. From there, the images will be sent to the new Mars image processing facility at Cornell's Space Sciences Building, where researchers and students will hover over computers to produce scientifically useful pictures."
Bron: Universe Today

En:
[quote]
"Processing pictures from 100 million miles away will be no easy feat. It has taken three years for Cornell faculty, staff and students to precisely calibrate the Pancam lenses, filters and detectors, and to write the software that tells the special camera what to do.

For instance, researchers Jonathan Joseph and Jascha Sohl-Dickstein, both Cornell alumni, have written and perfected software that will produce images of great clarity. One of Joseph's software routines patches the images together into larger pictures, called mosaics, and another brings out details within single images. Sohl-Dickstein's software will allow scientists to generate color pictures and conduct spectral analysis, which is important in understanding the planet's geology and composition. "
Bron: Cornell Chronicle

Hoe precies het zit met de PanCam rondom het maken van RGB foto's is mij niet duidelijk, maar zover ik begrepen heb heeft de rover de mogelijkheid om data in rgb door te sturen, die je dan kunt genereren naar "ware kleuren". Het is in ieder geval zo dat deze raw images niet in kleur zijn maar grijs doorgegeven worden, maar dan wel echter in RGB. Nouja,
klooi zelf maar eens wat met de kleuren in photoshop met een raw image van nasa (die direct op RGB staat).
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.

Laatst gewijzigd op 14-01-2004 om 16:31.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 16:30
Henkidu
Henkidu is offline
Deze bedoelde ik: http://www.nrc.nl/images/307mars,0.jpg

onderschrift:

Spirit maakt eerste kleurenfoto's Mars

PASADENA, 7 JAN. De Amerikaanse robotverkenner Spirit heeft gisteren voor het eerst een kleurenfoto van Mars gestuurd naar NASA's Jet Propulsion Laboratory in Pasadena, vanwaaruit de robot wordt bestuurd. Nooit eerder werd een foto met zo'n hoge resolutie vanaf een planeet naar de aarde gezonden. De Spirit is de eerste van twee verkenners die de NASA naar Mars stuurt. (Foto AP, NASA)


Bron: http://www.nrc.nl/buitenland/artikel/1073458513497.html
__________________
Sot et och op Lëtzebuergesch! | I can resist anything but temptation
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 16:43
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Als je op die grote foto dezelfde ("blauwe") rotsen bekijkt, zie je dat die heel basalt-achtig zijn. Niks 'ijzer'. Bovendien zouden rotsen met ijzer die aan de oppervlakte liggen oxideren door het beetje zuurstof dat aanwezig is, en dus bruin zijn.

Sorry hoor, maar als ik met m'n middelbare-school natuurkunde een paar argumenten kan debunken, denk ik dat er van de rest ook erg weinig klopt.

Laatst gewijzigd op 14-01-2004 om 16:45.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 16:46
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-01-2004 @ 17:10:
[Hoe precies het zit met de PanCam rondom het maken van RGB foto's is mij niet duidelijk, maar zover ik begrepen heb heeft de rover de mogelijkheid om data in rgb door te sturen, die je dan kunt genereren naar "ware kleuren". Het is in ieder geval zo dat deze raw images niet in kleur zijn maar grijs doorgegeven worden, maar dan wel echter in RGB.
De CCD chip in de PanCam kan alleen grijswaarden waarnemen. Een kleuren foto wordt gemaakt door een drie foto's te maken met een rood, groen en blauw filter. De grijswaarden in de foto zijn dan dus maat voor hoe sterk een bepaalde kleur is. Door deze drie losse foto's te mengen en op de juiste manier te calibreren krijg je vervolgens een kleurenplaatje als resultaat.
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 16:47
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-01-2004 @ 17:00:
Ja, die zijn dus afkomstig uit die Raw images. Die zijn aan elkaar geplakt en de kleuren zijn uit die Raw Images gehaald.
Misschien is je opgevallen dat die grijswaarden plaatjes telkens drie keer voorkomen. Dat zijn dus de RGB kanalen. Waarschijnlijk is die camera een (erg gevoelige) zwart-wit camera die de opnames maakt door elk beeld 3 keer te fotograferen, met afzonderlijke R, G en B filters.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 16:48
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 14-01-2004 @ 17:46:
De CCD chip in de PanCam kan alleen grijswaarden waarnemen.
Darnit
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 17:28
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Chimera schreef op 14-01-2004 @ 17:43:
Als je op die grote foto dezelfde ("blauwe") rotsen bekijkt, zie je dat die heel basalt-achtig zijn. Niks 'ijzer'. Bovendien zouden rotsen met ijzer die aan de oppervlakte liggen oxideren door het beetje zuurstof dat aanwezig is, en dus bruin zijn.

Sorry hoor, maar als ik met m'n middelbare-school natuurkunde een paar argumenten kan debunken, denk ik dat er van de rest ook erg weinig klopt.
Erm. In de niet door Nasa gemanipuleerde foto's zijn de stenen blauw. Er blijken op aarde ook "blauwe" stenen te zijn, dus dat zou best kunnen kloppen. Vandaar.
En ja, ijzer aan de oppervlakte met wat zuurstof (het is wel erg weinig zuurstof, btw) zou oxideren. Of de kleine hoeveelheid zuurstof dit ook daadwerkelijk voor elkaar zou kunnen krijgen, weet ik niet.

[edit: dat van de dubbele raw images was me nog niet opgevallen. Dacht dat ze voor de zekerheid extra fotootjes hadden gemaakt en daar dan de beste uit zouden kiezen maar nu is me t iig duidelijk het hoe en waarom rondom de RGB filters.]
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.

Laatst gewijzigd op 14-01-2004 om 17:32.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 17:30
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 14-01-2004 @ 17:46:
De CCD chip in de PanCam kan alleen grijswaarden waarnemen. Een kleuren foto wordt gemaakt door een drie foto's te maken met een rood, groen en blauw filter. De grijswaarden in de foto zijn dan dus maat voor hoe sterk een bepaalde kleur is. Door deze drie losse foto's te mengen en op de juiste manier te calibreren krijg je vervolgens een kleurenplaatje als resultaat.
Thanks
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 17:41
Verwijderd
nou, Bush heeft toch gezegt dat hij mensen op mars wil laten proberen te wonen? tja, je kunt ze moeilijk naar een plek sturen dat een grote woestijn is en geen leven mogelijk zal zijn.. verdraai dan maar gewoon de beeldjes go bush

Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 17:48
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
Citaat:
Henkidu schreef op 14-01-2004 @ 16:45:
Wat ik denk is dat de NASA helemaal niks doet, maar dat er een aantal mensen zijn die weer een complot theorie hebben bedacht met de vreemdste argumenten.

Een voorbeeld van de vreemde aantijgingen die wordne gedaan. Er wordt daar ergens op de site genoemd dat Mars eigenlijk een aarde achtige omgeving zou hebben met blauwe luchten etc. NASA zou dit dan veranderen in een onvirendelijk landschap. Mars kan echter geen blauwe lucht hebben.

De reden dat onze lucht blauw is, is dat het blauwe licht, met de kortste golflengte van het zichtbare lichtspectrum, het makkelijkst wordt verstrooid door de ozonlaag, zuurstof, waterdam, etc. Deze grote hoeveelheid moleculen is echter niet aanwezig op mars, de lcuht is daar zeer ijl met een dunnne beschermende laag om de 'atmosfeer' heen. Er is niet genoeg materiaal om het blauwe licht te verstrooien, de lucht kan daar dus nooit blauw zijn.

Als laatste, lekkere betrouwbare site is dit, wie heeft dit onderzoek gedaan? Geen bekend en erkend onderzoeksteam in ieder geval
je zegt dat er een ozonlaag hier op aarde is met zuurstof, waterdamp, Je vergeet de stikstof in de lucht die hier op aarde is. Er is daarbij al bewezen dat er stikstof op Mars zou zijn, en dus zou door de breking van het licht het er toch ietjes blauw uitziet.

Laten we dan eens zeggen dat het ijzergehalte in die stenen erg hoog is, wat best zou kunnen, dan is met dat beetje blauw van de lucht het helemaal niet zo raar...

Mars heeft geen atmosfeer, maar wel stikstof

jah, bij die foto is het wel duidelijk te zien
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 18:04
Verwijderd
Citaat:
per piacere schreef op 14-01-2004 @ 18:41:
nou, Bush heeft toch gezegt dat hij mensen op mars wil laten proberen te wonen? tja, je kunt ze moeilijk naar een plek sturen dat een grote woestijn is en geen leven mogelijk zal zijn.. verdraai dan maar gewoon de beeldjes go bush

LMAO

Verder heb ik denk ik niet echt iets toe te voegen, maar ik snap niet waarom NASA de kleuren zou manipuleren.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-01-2004, 18:13
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Johnnie-mannuh schreef op 14-01-2004 @ 18:48:
je zegt dat er een ozonlaag hier op aarde is met zuurstof, waterdamp, Je vergeet de stikstof in de lucht die hier op aarde is. Er is daarbij al bewezen dat er stikstof op Mars zou zijn, en dus zou door de breking van het licht het er toch ietjes blauw uitziet.


Niet alleen stikstof; ook de andere gassen in de Mars atmosfeer - zoals zuurstof.

Citaat:

Laten we dan eens zeggen dat het ijzergehalte in die stenen erg hoog is, wat best zou kunnen, dan is met dat beetje blauw van de lucht het helemaal niet zo raar...




Citaat:

Mars heeft geen atmosfeer, maar wel stikstof


Erm. Mars heeft een lichte atmosfeer. Niet vergelijkbaar met de Aarde, maar er is er wel 1.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 19:53
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Het zal heel wat moeite hebben gekost om 'n stukje dal ergens in the middle of nowhere in de VS te fotograferen

Het kan echt net zo goed 'n stukje van Bill Gates' achtertuin zijn
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 23:07
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Zucht.

[plaatje verwijderd]
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört

Laatst gewijzigd op 14-01-2004 om 23:37.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 23:34
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
[plaatje verwijderd]

Ik snap je logica niet helemaal, Gatara.... Gisteren dat over die schietpartij sloot je (3x ofzo) en dit laat je open?

trouwens: go tinfoil hat
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com

Laatst gewijzigd op 14-01-2004 om 23:36.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 23:37
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Zeuren op BZ

En een eerder mars topic was gesloten vanwege gezeur opeens over moslims en christenen

Ik stuur deze btw door naar PW waar misschien meer serieus met de Rover op Mars wordt omgesprongen.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 17:35
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
dus wel een atmosfeer, hmm wist ik niet

dan verbaast t me helemaal niet zo dat het de 'lucht' er blauw uit kan zien
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 15:49
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 14-01-2004 @ 18:28:
Erm. In de niet door Nasa gemanipuleerde foto's zijn de stenen blauw. Er blijken op aarde ook "blauwe" stenen te zijn, dus dat zou best kunnen kloppen. Vandaar.
En ja, ijzer aan de oppervlakte met wat zuurstof (het is wel erg weinig zuurstof, btw) zou oxideren. Of de kleine hoeveelheid zuurstof dit ook daadwerkelijk voor elkaar zou kunnen krijgen, weet ik niet.
Als er genoeg zuurstof is om de lucht blauw te kleuren, dan lijkt me ook dat er genoeg zuurstof is om ijzer te laten oxideren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2004, 18:30
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 16-01-2004 @ 16:49:
Als er genoeg zuurstof is om de lucht blauw te kleuren, dan lijkt me ook dat er genoeg zuurstof is om ijzer te laten oxideren.
Het zijn niet alleen de zuurstofmoleculen die de lucht blauw laten kleuren dmv weerkaatsing van licht.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 15:49
Frondish
Avatar van Frondish
Frondish is offline
Nou als het zoveel op de aarde lijkt.. is het dan niet zo dat er misschien over 100 jaar ofzo de dinosaurussen daar weer leven..

of sla ik nu door?
__________________
ok...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 16:19
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 16-01-2004 @ 19:30:
Het zijn niet alleen de zuurstofmoleculen die de lucht blauw laten kleuren dmv weerkaatsing van licht.
Welke dan nog?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 16:20
Verwijderd
Citaat:
SynoP schreef op 17-01-2004 @ 16:49:
Nou als het zoveel op de aarde lijkt.. is het dan niet zo dat er misschien over 100 jaar ofzo de dinosaurussen daar weer leven..

of sla ik nu door?
Ja.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 20:17
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Geloof er niks van, waarom echt?

Net zoals 911 in scene was gezet he pff
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 07:26
Demiurge
Avatar van Demiurge
Demiurge is offline
Zo kun je overal een complot achter zoeken, al die foto's zouden net zo goed in de nevada woestijn gemaakt zijn of waar dan ook...
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 14:36
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 17-01-2004 @ 17:19:
Welke dan nog?
De grootte van het molecuul zorgt voor de verstrooiing van het licht; niet het type stof.
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 20:56
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Vaag (van de officiele NASA site):

Wetenschappers:



Anyway, helaas zendt de Spirit nu alleen nog maar lege onbruikbare signalen terug. Er is of een zwaar defect; of de batterijen zijn gewoon op. Laten we hopen op het laatste!
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:06.