Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2008, 13:40
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Alweer een tijdje geleden dat ik iets poste, maar ik zit nu ergens heel erg mee.

Al twee jaar heb ik ontzettend veel slaapproblemen. Zowel inslapen als doorslapen. Ik veel moeilijke dingen meegemaakt, waardoor ik veel pieker. Ook heb ik veel last van nachtmerries en herbelevingen (ik ben onder behandeling voor PTSS). Daarom durf ik soms niet opnieuw in te slapen.
Ik heb al vanalles geprobeerd:
-Meditatie
-Ontspanningsoefeningen
-Valeriaan/Melatonine
-Geen computer/tv/leren/moeilijke gesprekken 2 uur voordat ik ga slapen

Maar het wordt steeds erger. Ik ben oververmoeid en moet echt uitrusten maar het slapen lukt maar niet. Bij mijn ouders (ik woon op kamers) gaat het inslapen wel wat beter dan op mijn kamer, maar ik ben wel erg vroeg wakker. Dit allemaal terwijl ik al meer slaap nodig heb, omdat ik een hartafwijking heb.
Ik wordt hierdoor erg in mijn functioneren belemmerd, fulltime studeren lukt bijna niet en ik heb nergens meer zin in/energie voor.

Er zijn vast mensen die dit herkennen, wat hebben jullie eraan gedaan? Alcohol is geen optie, dat kan niet i.v.m. medicijnen.
Slaappillen vind ik ook moeilijk, want daar moet je ook ooit mee stoppen dus hoe kom je er dan overheen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2008, 13:58
Verwijderd
Ik heb geen ervaring met slapeloosheid of nachtmerries, maar misschien neemt het voor jou al wat stress weg wanneer je eens met je studieadviseur gaat praten over je slaapproblemen en wat voor invloed dat op je studie heeft nu.

Sowieso zou ik echt niet me alcohol gaan beginnen, ook als het wel zou kunnen; dat is volgens mij echt een bodem voor een verslaving, op een gegeven moment kan je niet meer zonder alcohol en heb je steeds meer nodig om fatsoenlijk in slaap te komen. Sommige mensen drinken af en toe een glaasje na bijvoorbeeld een inspannende dag, maar iedere dag is echt niet gezond.

Je bent nu onder behandeling voor PTSS, kan je daar niet ook je slaapproblemen voorleggen en kijken wat voor advies zij geven? Misschien heb je wel baat bij slaappillen op korte termijn en kan je die af gaan bouwen zodra je minder stress hebt. Anders blijf je in een spiraal zitten; niet kunnen slapen door stress, moe worden, nog meer stress, nog minder kunnen slapen, etc. Daar ga je op den duur écht aan onder door. Als je voor nu kan zorgen dat je minder moe bent (door bv. slaapmedicatie) dan kun je je mogelijk ook beter richting op de behandeling, waardoor je uiteindelijk geen slaapmedicatie meer nodig hebt omdat je veel minder last van stress hebt.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 14:34
curiously106
curiously106 is offline
En mischien lijkt het een stom idee he.
Maar als je nou s'avonds na het eten jezelf een excuus geeft. En die tijd labelt als "jou tijd" om van je slaapprobleem af te komen. Dan zit het je zoiezo niet dwars, als je bijvoorbeeld gaat sporten ofzo. Anders kan je ook nooit ontspannen, als dat doel je voor ogen zit.
En ga eens wat doen inderdaad, ipv juist helemaal niks doen en rust vinden.
Af en toe heb ik een dag achter de rug waarvan ik denk nou het zal moeilijk worden om niet nu al in slaap te vallen.

En je kan alles geprobeert hebben he, maar er is iets waar je van af moet zijn op het moment. Er is iets in jou dagelijks leven dat je blijft storen, en als ik het zo hoor kan het inderdaad nog best wel eens je eigen studie zijn. Als je problemen hebt, dan wil dat niet zeggen dat je er ook de erkenning voor krijgt die je hoort te krijgen.
En een beetje vrijstelling van wat dingen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 14:38
Verwijderd
Wat Andijvie zegt: leg je slaapproblemen eens voor aan degene waar je al bij in behandeling bent. Het zou mij niets verbazen als PTSS ook de/een oorzaak is van je slaapproblemen. Als je bang bent om te gaan slapen en ligt te piekeren, dan helpt je dat niet. Misschien dat slaapmedicatie je inderdaad tijdelijk kan helpen, om de redenen die Andijvie al noemt. Leg het eens voor aan je behandelaar en/of je huisarts.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 14:38
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb al voorgelegd dat ik slaapproblemen heb. Mijn psychologe gaat hier niet echt op in. Ik zal het misschien nog wat duidelijker moeten zeggen.

Sporten is een erg ingewikkelde oplossing. Ik heb een tijd om de dag hardgelopen, waardoor ik soms wel wat beter sliep. Nu ben ik te moe en gaat het niet zo goed met mijn hart waardoor dat geen optie is.

Ik heb ook gehoord dat een lage dosering Seroxat ook wil helpen tegen het piekeren, hebben mensen daar ervaring mee?
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Ik heb ook gehoord dat een lage dosering Seroxat ook wil helpen tegen het piekeren, hebben mensen daar ervaring mee?
Antidepressiva helpen vaak tegen dat soort dingen. Maar is het daarmee niet hetzelfde verhaal als met slaappillen? Ook daar zul je ooit weer vanaf moeten.

Overleg eens met je huisarts (of een psychiater of je psycholoog, al zal die je voor dit soort dingen ook naar een arts moeten doorverwijzen), hij/zij zal er vast ook een mening over hebben en kan je wellicht beter voorlichten.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 16:46
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Ik heb toen ik nog een stuk jonger was ook last gehad van slaapproblemen. Ik sliep dan vaak niet langer dan 4 uur per nacht en ik sliep ook niet bepaald vast. De enige oorzaak waarvan ik wist was gepieker. Gek genoeg ging het bij mij wel na een paar maanden bijna vanzelf weer over. Ik heb er ook al heel lang geen last meer van gehad. Maar volgens mij piekerde ik in die tijd op een gegeven moment niet meer over het slapen zelf en daar ligt volgens mij wel het gevaar. Dan kom je in een vicieuze cirkel.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 16:54
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Wat mij vaak helpt als ik niet kan slapen omdat ik pieker is opschrijven waarover ik precies pieker. Net zolang schrijven totdat vrijwel alles er even uit is en je rustig genoeg bent om te slapen. Dus opschrijven waar je mee zit, waarom, wat je er mogelijk aan kunt doen of hoe je het kunt accepteren etc...
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 20:08
Haagse Sjonnie
Avatar van Haagse Sjonnie
Haagse Sjonnie is offline
Schrijven, lezen, nadenken, roken, in bad gaan?!

Sinds ik 12 ben heb ik al slaapproblemen maar het beste, vind ik, om veel te lezen. Na 2 uur val je toch wel in slaap. Of zorg dat je het heel warm hebt, dus in bad gaan en daarna in bed gaan liggen. Je lichaam hoeft niet zoveel moeite te doen om op juiste temperatuur te komen dus inslapen gaat gemakkelijker.
__________________
O,o Den Haag.
^^Mooie stad achter de duinen!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 20:34
Verwijderd
Ik heb eigenlijk mijn hele leven al slaapproblemen. Tot mijn 15de kon ik nooit in slaap komen. Mijn ouders werden er gek van. Toen ik 14 was kreeg ik op een gegeven momen prometazine. Dat is eigenlijk een middel tegen allergieën maar wordt tegenwoordig veel gebruikt als slaapmedicatie. Het voordeel van dit middel is dat je er niet verslaafd aan raakt. Ik nam het niet elke nacht, maar alleen als ik echt bij moest tanken en al nachten nauwelijks geslapen had. Op mijn 15de sloeg het ineens om en sliep ik overal en op elk moment. Ik sliep toen gemiddeld zo'n 14 uur per dag/nacht. De afgelopen maanden ging het slapen weer slechter door het vele gepieker. Nu krijg ik daarvoor (een lichte dosis) seroquel. Dat is een anti-psychoticum dat zorgt dat je wat rustiger in je hoofd bent (ook overdag, maar je wordt er ook suf van, dus ik neem het 's avonds voordat ik slapen ga). Nu slaap ik wel weer redelijk.

Vroeger maakte ik altijd woordzoekers of speelde ik snake op zo'n goedkoop spelcomputertje. Dan kon ik in ieder geval niet liggen piekeren en na een tijdje werd ik dan ook wel moe, maar echt een oplossing was het niet.

hmm, nouja, ik hoop dat je er iets aan hebt .
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 20:36
Verwijderd
oja, vorig jaar heb ik een tijdje heel veel energy-drinks gedronken om overdag wakker te kunnen blijven. Ik raad je aan om dit echt niet te doen. Op een gegeven moment crash je gewoon en lig je een hele week in bed.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2008, 02:23
Crimson
Crimson is offline
je zou melatonine kunnen gebruiken. dit zijn een soort slaappillen, maar die natuurlijk werken; melatonine zit ook al in je lichaam. ik durf er verder niet teveel over te zeggen omdat ik er gewoon te weinig van weet, maar ik gebruik het heel af en toe als ik bijv een jetlag heb en dus s nachts niet kan slapen.
verder wordt ook een vicieuze cirkel: je denkt steeds, ik kan toch niet slapen en daar blijf je teveel mee bezig, en dan slaap je ook niet. tenminste, dat heb ik wekenlang gehad, maar ben er wel weer redelijk snel uitgekomen.
maar goed, melatonine is dus een tip

edit: shit sorry, ik zie dat je dat al geprobeerd hebt..
Met citaat reageren
Oud 26-03-2008, 17:51
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
Ik heb al vanalles geprobeerd:
-Meditatie
-Ontspanningsoefeningen
-Valeriaan/Melatonine
-Geen computer/tv/leren/moeilijke gesprekken 2 uur voordat ik ga slapen
Dat zijn allemaal rustige dingen... Posttraumatische stress heeft ook een uitlaatklep nodig. Dus misschien zou je het omgekeerde eens kunnen proberen: voor het slapen gaan een aantal activiteiten inplannen (niet perse sport) die je mind even op een heel ander spoor zetten. Actiefilms, nieuwe muziek, met een paar vrienden de kroeg in... wie weet. Ikzelf slaap vaak beter als ik meer indrukken te verwerken heb.
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2008, 23:56
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Slaapmutsje nemen? Meer uitgaan? Nou ja, ik heb alleen amateuradviezen voor je. Ik heb ook slaapproblemen gehad, maar ik kan niet goed voor je uitleggen hoe ik opeens weer beter heb kunnen inslapen. Toch gewoon een kwestie van de knop om kunnen zetten, zelfs in piekerperiodes, die ik nog steeds wel heb.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 27-03-2008, 08:41
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Antidepressiva helpen vaak tegen dat soort dingen. Maar is het daarmee niet hetzelfde verhaal als met slaappillen? Ook daar zul je ooit weer vanaf moeten.

het is waar dat TS er ooit weer vanaf moet, maar het zou wel een tussenoplossing kunnen zijn. Als ze iets gebruikt om beter te slapen, zal ze (ga ik vanuit ) meer energie krijgen voor haar dagelijkse dingen en dus ook weer om te sporten. Voorheen kon ze na het sporten goed slapen, maar dat is nu geen optie door de vermoeidheid. maar door die pillen zou ze dat eerst miss. weer kunnen opbouwen en daarna de pillen kunnen afbouwen.

maarrehm. ik ben geen arts, dus idd miss. kan TS beter overleggen met de huisarts hierover.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2008, 14:23
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
wat darkcat zegt.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2008, 13:42
strontkind
Avatar van strontkind
strontkind is offline
misschien ff langs de huisarts, die kan je evt. slaapmedicatie voorschrijven. dit kan enorm helpen!
__________________
ik zeg maar zo: ik zeg maar niks. dan kunnen ze ook niet zeggen dat ik iets gezegd heb.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2008, 16:27
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Oh ja, ik probeer mezelf altijd te conditioneren door voor het slapengaan altijd hetzelfde spelletje op de iPod Nano te spelen, met een passend muziekje eronder. Omdat ik er normaal nauwelijks op speel, hoop ik zo een instant slaperigheidsreactie uit te lokken, en op zich slaap ik de laatste tijd goed in.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-03-2008, 22:27
Armoed
Avatar van Armoed
Armoed is offline
Citaat:
Hoe moet je slapen?
+2
__________________
If I had one wish I would ask for a big enough ass for the whole world to kiss
Met citaat reageren
Oud 01-04-2008, 21:46
Verwijderd
Ik denk dat je het in eerste instantie toch bij je medicijnen moet zoeken. Die dereguleren je hormoonhuishouding. Ongetwijfeld dus ook je melatonineaanmaak. Je hebt die melatonine nodig om je lichaam in slaapstand te krijgen. Antidepressiva kunnen invloed hebben op je melatonineniveau.

Ik weet niet wat je allemaal slikt, maarik zouhet toch eens serieus bij je arts en psycholoog aankaarten.

Het volgende is geen advies maar alleen stof om met je arts e.d. te bespreken. Je zou kunnen overwegen om je melatonine vroeger op de avond in te nemen, bijvoorbeeld rond zeven uur. Je zou ook om een ander antidepressivum kunnen vragen. Je zou ook kunnen vragen of sommige van je medicijnen gezamelijk dit effect zouden kunnen hebben. Ik kan me zo voorstellen dat als je een hartkwaal hebt - je bent overigens niet specifiek over wat voor hartkwaal dat is - je ook andere medicijnen slikt.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2008, 09:57
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Ik ga ik het vrijdag opnieuw bespreken met de psycholoog

@ Alluman: ik slik betablokkers
Ik wil best specifiek zijn over mn 'hartkwaal' maar ik denk dat de meeste me hier dan niet meer kunnen volgen, en er ook niet echt iets aan hebben. Ik ben geboren met aortaklepstenose, een vernauwing van de kleppen in de aorta. Ook zat er een vernauwing onder de kleppen. Dit belemmert de bloedstroom door het gehele lichaam. Na een aantal weken ben ik gedotterd om de vernauwing op te heffen, daardoor onstond er wel een lekkage. Op 8 jarige leeftijd zijn mijn 'zieke' aortakleppen verwijderd en vervangen door mijn gezonde longslagaderkleppen, welke vervangen werden door donorkleppen (Rossoperatie). Op 15jarige leeftijd was het echter weer nodig om mijn aortakleppen te vervangen door donorkleppen. Dat is vandaag 4 jaar geleden. Door de operaties heb ik ritmestoornissen. Verder lekken nu mijn aortaklep, longslagaderklep en mitralisklep. Specifiek genoeg?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2008, 20:17
Verwijderd
Ik heb behoorlijk wat ervaring met slapeloosheid. Wat voor mij werkt, helaas lang niet altijd is dat ik voor ik een poging tot slapen doe eerst mijn hele dag mentaal op een rijtje zet.

Nu ben ik voor de rest ook een vrij organiseerd en systematisch persoon, dus als ik dat in mijn hoofd ook doe dan kan dat mij rust geven. Helaas werkt het niet altijd, maar je kunt het proberen. Iets wat ik ook nog wel eens wil doen is bewust 'dromen' over ambities, levens dromen of gewoon dingen waar ik zin in heb. Soms weet ik mijzelf daar zo in te verliezen dat ik uiteindelijk langzaam in slaap val.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2008, 00:35
Verwijderd
Overigens.. over die anti-depressiva: Daar kun je je inderdaad beter van gaan voelen waardoor je minder gaat piekeren, maar tegelijkertijd kun je er ook opgewonder van raken. Omdat je je beter voelt krijg je meer energie en word je actiever waardoor je juist niet kunt slapen. Om die rede moet ik mijn medicijnen nu eerder op de dag innemen. (ik nam ze altijd voor het slapen gaan).
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 15:24
Verwijderd
Citaat:
Specifiek genoeg?
Ja hoor. Soms noemen mensen met pieker- of denkangst hun soms onregelmatige hartslag een hartritmestoornis. Bij jou is dat dus niet het geval. Dank!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Chronisch ziek zijn, hoe accepteer je dat je lijf niet alles kan wat jij wilt?
Daantje_0705
20 24-10-2014 07:49
De Kantine Richard Saaiskiewicz #1375
Verwijderd
500 10-05-2011 23:45
Psychologie De kracht van je onderbewuste
gewoonmax
14 05-02-2007 08:06
De Kantine Hoi! Wat staat er onder je ctrl+v?
Briseïs
500 03-01-2005 17:27
Verhalen & Gedichten [verhaal]
.boris
14 04-02-2004 05:31
De Kantine hoe moet je de dag doorkomen als je ziek ben?
doornroosje
57 26-12-2003 09:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:41.