Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2003, 13:01
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
tentamenweek dus.
gaat helemaal bagger
snapte niks van ak, maar had wel een heel weekend geleerd.
en anw ging ook al niet.
over duits heb ik niet echt een gevoel.
morgen wiskunde en bio.
en wiskunde is toch al niet mn beste vak.
en bio is heel veel.
*hopeloos*
kan beter kappen met leren, dan weet ik net zo veel (weinig) op de toets.


wie heeft er nu nog meer toetsperiode? hoe gaatie bij jullie?!
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-12-2003, 14:38
Fatality
Fatality is offline
Niveautje lager dan maar?
Een heel weekend op AK proefwerk leren? Dan moet er wel iets mis zijn òf met het proefwerk, de les, de leraar, of met jou

En ANW tja...dat is algemene ontwikkeling + doorlezen..

Biologie is bijblijven en oefenen.

Sterkte
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 15:18
Verwijderd
ik wil niet lullig doen, maar "een heel weekend" leren voor een tentamenweek vind ik eigenlijk best weinig. Voor zulke belangrijke/grote/zware toetsen moet je al veel eerder leren. Als je ten eerste al zorgt dat je minimaal 1 week van te voren de samenvattingen (althans, als je die maakt, wel zo handig) al gemaakt hebt, dan ben je tenminste goed voorbereid.

Neemt natuurlijk niet weg dat het erg jammer is

hopen op een goede herkansing en de volgende toetsweek beter
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 15:45
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
wat heb je er allemaal voor gedaan dan?
en hoe groot waren de toetsen?

wel kut uiteraard
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 16:17
Verwijderd
Citaat:
^Dragon^ schreef op 09-12-2003 @ 16:18:
ik wil niet lullig doen, maar "een heel weekend" leren voor een tentamenweek vind ik eigenlijk best weinig (...)
Helemaal mee eens. Het heeft namelijk geen nut om vantevoren keihard te leren als je niet de lessen goed hebt gevolgd en hebt opgelet.

De truc van succesvol een tentamen voorbereiden zit hem in de herhaling. Als je naar alle lessen gaat, daar goede aantekeningen maakt en vooral goed oplet heb je een groot gedeelte van de stof al onder de knie, ook op de middelbare school. Het leren voorafgaand aan het tentamen is alleen nog maar bedoeld om de al opgenomen stof weer even in herinnering te roepen.

Als je tijdens het jaar je stof goed hebt bijgehouden kun je inderdaad wel volstaan met een weekendje leren. Als je de stof niet goed hebt bijgehouden kun je het wel shaken, ook al begin je twee weken vantevoren te leren. Dan blijft het gewoon niet hangen.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 17:54
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
^Dragon^ schreef op 09-12-2003 @ 16:18:
ik wil niet lullig doen, maar "een heel weekend" leren voor een tentamenweek vind ik eigenlijk best weinig. Voor zulke belangrijke/grote/zware toetsen moet je al veel eerder leren. Als je ten eerste al zorgt dat je minimaal 1 week van te voren de samenvattingen (althans, als je die maakt, wel zo handig) al gemaakt hebt, dan ben je tenminste goed voorbereid.

Neemt natuurlijk niet weg dat het erg jammer is

hopen op een goede herkansing en de volgende toetsweek beter
een heel weekend leren voor ak duffo
natuurlijk houd ik van te voren bij, maak ik de opdrachten, vraag ik om uitleg, de volle 6 weken lang. het echte 'inprentwerk' doe ik meestal 2 dagen van te voren, met een 7 / 8 als resultaat. maar nu ging het damn slecht.
en samenvattingen maak ik altijd al per paragraaf. (dus binnen de 6 weken)
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 17:55
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-12-2003 @ 17:17:
Helemaal mee eens. Het heeft namelijk geen nut om vantevoren keihard te leren als je niet de lessen goed hebt gevolgd en hebt opgelet.

De truc van succesvol een tentamen voorbereiden zit hem in de herhaling. Als je naar alle lessen gaat, daar goede aantekeningen maakt en vooral goed oplet heb je een groot gedeelte van de stof al onder de knie, ook op de middelbare school. Het leren voorafgaand aan het tentamen is alleen nog maar bedoeld om de al opgenomen stof weer even in herinnering te roepen.

Als je tijdens het jaar je stof goed hebt bijgehouden kun je inderdaad wel volstaan met een weekendje leren. Als je de stof niet goed hebt bijgehouden kun je het wel shaken, ook al begin je twee weken vantevoren te leren. Dan blijft het gewoon niet hangen.
*leest haar eigen post door*
heb ik ergens neergezet dat ik niet oplet in de lessen?
juíst bij vakken als bio en wiskunde doe ik dat wel, omdat ik dat vrij moeilijk vind. en ook duits, daar kan je echt niet liggen suffen hoor!
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 18:04
fractuur
fractuur is offline
Vorige week repetitieweek gehad.
Maandag:
-Frans. We moesten 600 woordjes leren, en natuurlijk werden net de woorden gevraagd die ik nite wist. Gelukkig ook og een tekst die wel goed ging, maar woordjes leer ik écht niet meer.
Dinsdag:
-Wiskunde. Voor een deel ging ie wel, vor een deel ook helemaal niet.
Woensdag:
-Geschiedenis. Ging erg goed, maar dr werd met examennorm nagekeken. 7. Ik had eerlijk gezegd wel hoger verwacht.
-Scheikunde. Ik had een black-out. Ik vroeg me echt af waar ik mee bezig was... Uitgerekend een 3 ofzo..
Donderdag:
-Latijn, veel te weinig tijd. ij was zo slecht gemaakt, en er was zoveel tijdgebrek, dat iedereen er een punt bijkreeg. Een 5,4.
Vrijdag:
-Engels. Ging wel eigenlijk. Voor de woordjes heb ik iig ls een 10 (ze hadden de woordjes in de context laten staan, heh heh.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 18:10
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-12-2003 @ 17:17:
Helemaal mee eens. Het heeft namelijk geen nut om vantevoren keihard te leren als je niet de lessen goed hebt gevolgd en hebt opgelet.

De truc van succesvol een tentamen voorbereiden zit hem in de herhaling. Als je naar alle lessen gaat, daar goede aantekeningen maakt en vooral goed oplet heb je een groot gedeelte van de stof al onder de knie, ook op de middelbare school. Het leren voorafgaand aan het tentamen is alleen nog maar bedoeld om de al opgenomen stof weer even in herinnering te roepen.

Als je tijdens het jaar je stof goed hebt bijgehouden kun je inderdaad wel volstaan met een weekendje leren. Als je de stof niet goed hebt bijgehouden kun je het wel shaken, ook al begin je twee weken vantevoren te leren. Dan blijft het gewoon niet hangen.
niet mee eens. Er is ook een techniek om te leren; precies een dag van te voren, zodat alles vers is en je een kopieertechniek gebruikt. Die werkt uitermate goed op de middelbare school.
Of ipv die kopieertechniek, dat je gewoon alles snel snapt.

Echter wat jij beschrijft werkt vaak wel BETER en voor een langer tijdsbestek, dus dan onthoud je ook zooi die je nodig hebt voor een vervolgopleiding, dat is wel zo makkelijk

Trouwens Fantome: als je vragen hebt, s.com heeft een huiswerkforum
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 18:15
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-12-2003 @ 19:10:

Trouwens Fantome: als je vragen hebt, s.com heeft een huiswerkforum
ja, ik weet het, maak ik ook wel eens gebruik van.
maar het probleem is niet dat ik het niet snap momenteel, meer dat het zoveel begrippen zijn, die je in 'boekentaal' moet kunnen neerzetten, omdat het in je 'eigen manier van uitleggen' maak nooit helemaal klopt.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 18:22
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 09-12-2003 @ 18:55:
*leest haar eigen post door*
heb ik ergens neergezet dat ik niet oplet in de lessen?
juíst bij vakken als bio en wiskunde doe ik dat wel, omdat ik dat vrij moeilijk vind. en ook duits, daar kan je echt niet liggen suffen hoor!
Oke, dan hoef je je mijn kritiek dus niet aan te trekken. Ik lees regelmatig over dingen heen

Citaat:
Fade of Light schreef:
niet mee eens. Er is ook een techniek om te leren; precies een dag van te voren, zodat alles vers is en je een kopieertechniek gebruikt. Die werkt uitermate goed op de middelbare school.
Of ipv die kopieertechniek, dat je gewoon alles snel snapt.
True, maar ook op de middelbare school waren bij mijn weten veel vakken al te omvangrijk om vantevoren echt goed te kunnen leren. Het blijft inderdaad niet plakken na één weekendje leren, maar je kunt de hoofdpunten dan inderdaad wel heel 'vers' erin stampen. Het is echter maar de vraag of dat goed werkt, want op je CSE komt het in principe wel terug.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 18:52
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-12-2003 @ 19:22:
Oke, dan hoef je je mijn kritiek dus niet aan te trekken. Ik lees regelmatig over dingen heen



True, maar ook op de middelbare school waren bij mijn weten veel vakken al te omvangrijk om vantevoren echt goed te kunnen leren. Het blijft inderdaad niet plakken na één weekendje leren, maar je kunt de hoofdpunten dan inderdaad wel heel 'vers' erin stampen. Het is echter maar de vraag of dat goed werkt, want op je CSE komt het in principe wel terug.
is al goed joh
maakt niet uit, voel me altijd snel aangevallen, ghehe.
anyway, ik vrees toch dat ik mn wekker maar weer op 04.00 uur zet (heb ik al eens gedaan)

bij bio lijkt het me, met het onderwerp ecologie belangrijk om te weten wat successie is (verandering van samenstelling van soorten van een levensgemeenschap)
wat een pioneerecosysteem is (het beginstadium zeg maar. een ecosysteem wat ontstaat op een onbegroeid terrein (rotsblok bv)

climaxecosysteem: als het ware het tegenovergestelde van het pioneerecosysteem. het is het laatste stadium van de successie.

verder dat primaire successie, successie op een kale ondergrond is en secundaire successie, successie is op een ondergrond die al humus bevat.

maar is het nou ook zo belangrijk om te weten hoe de duinen in de verschillende stadia zijn samengesteld, en het loofbos, en het naaldbos en de heide, en de plas?! want dat is echt een hele opsomming.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 19:04
synclinorium
Avatar van synclinorium
synclinorium is offline
Ik heb ook toetsweek

Gelukkig geen proefwerk van ANW, dat is me toch een #$%^&*% vak.

heb morgen wel mijn eerste Duitse mondelin...lijkt me echt heel eng, die man zit dan recht tegen over je enzo... mensen die hier nog tips hebben voor mondeling? ( heb me al wel goed voorbereid )
__________________
Alleen citrusfruit heeft het morele recht om tegen persvrijheid te zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 20:49
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 09-12-2003 @ 19:52:
is al goed joh
maakt niet uit, voel me altijd snel aangevallen, ghehe.
anyway, ik vrees toch dat ik mn wekker maar weer op 04.00 uur zet (heb ik al eens gedaan)

bij bio lijkt het me, met het onderwerp ecologie belangrijk om te weten wat successie is (verandering van samenstelling van soorten van een levensgemeenschap)
wat een pioneerecosysteem is (het beginstadium zeg maar. een ecosysteem wat ontstaat op een onbegroeid terrein (rotsblok bv)

climaxecosysteem: als het ware het tegenovergestelde van het pioneerecosysteem. het is het laatste stadium van de successie.

verder dat primaire successie, successie op een kale ondergrond is en secundaire successie, successie is op een ondergrond die al humus bevat.

maar is het nou ook zo belangrijk om te weten hoe de duinen in de verschillende stadia zijn samengesteld, en het loofbos, en het naaldbos en de heide, en de plas?! want dat is echt een hele opsomming.
ik weet neit of het helpt als tip, maar:

probeer de logica ervan in te zien. (bij niet stamp vakken). Alles heeft een bepaalde achtergrond en techniek. Bij natuurkunde werk je altijd met een aantal basisformules waar je vrijwel ALLES mee kunt (op de middelbare school iig) etc

Bij wiskunde geldt dat ook veel en scheikunde heeft ook basistechnieken. 3 vakken die al 'makkelijk' zijn
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 12:31
stier
stier is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-12-2003 @ 17:17:
Helemaal mee eens. Het heeft namelijk geen nut om vantevoren keihard te leren als je niet de lessen goed hebt gevolgd en hebt opgelet.

De truc van succesvol een tentamen voorbereiden zit hem in de herhaling. Als je naar alle lessen gaat, daar goede aantekeningen maakt en vooral goed oplet heb je een groot gedeelte van de stof al onder de knie, ook op de middelbare school. Het leren voorafgaand aan het tentamen is alleen nog maar bedoeld om de al opgenomen stof weer even in herinnering te roepen.

Als je tijdens het jaar je stof goed hebt bijgehouden kun je inderdaad wel volstaan met een weekendje leren. Als je de stof niet goed hebt bijgehouden kun je het wel shaken, ook al begin je twee weken vantevoren te leren. Dan blijft het gewoon niet hangen.

Daar ben ik het wel mee eens, zij het gedeeltelijk. Ik heb laatst een vak gehaald (personen en familierecht) door drie dagen te leren en verder niets anders te doen. Ik had wel mooi het hoogste cijfer (9,5)
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 12:50
herbalpower
Avatar van herbalpower
herbalpower is offline
Ik zit middenin de toetsweek. Vandaag heb ik een vrije dag morgen heb ik Engels mondeling en Economie 1.2. Economie kan ik wel redelijk maar voor engels moet ik toch nog wel heel veel doen (nachtwerk) Vrijdag heb ik Aardrijkskunde daarvoor ga ik dus de kopieertechniek gebruiken (korte termijn geheugen). Geschiedenis, Nederlands voordracht, Maatschappij en Management heb ik wel redelijk tot goed gemaakt. Maandag heb ik nog Wiskunde A1.2 en Duitsmondeling dus dat wordt weer een klote weekend. Morgen dus de zwaarste. Maar over het algemeen heb ik er best wel vertrouwen in.
Iedereen heel veel succes met het leren van jullie toetsen.


En dan twee weken vakantie
__________________
ik zit op dit forum met de intentie een bekende nederlander te worden
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 12:59
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-12-2003 @ 17:17:
Helemaal mee eens. Het heeft namelijk geen nut om vantevoren keihard te leren als je niet de lessen goed hebt gevolgd en hebt opgelet.

De truc van succesvol een tentamen voorbereiden zit hem in de herhaling. Als je naar alle lessen gaat, daar goede aantekeningen maakt en vooral goed oplet heb je een groot gedeelte van de stof al onder de knie, ook op de middelbare school. Het leren voorafgaand aan het tentamen is alleen nog maar bedoeld om de al opgenomen stof weer even in herinnering te roepen.

Als je tijdens het jaar je stof goed hebt bijgehouden kun je inderdaad wel volstaan met een weekendje leren. Als je de stof niet goed hebt bijgehouden kun je het wel shaken, ook al begin je twee weken vantevoren te leren. Dan blijft het gewoon niet hangen.
Inderdaad.

Sinds wanneer heten toetsjes op de HAVO trouwens "tentamen"s"?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 13:03
Starry
Avatar van Starry
Starry is offline
Ik heb ook SE-week (6 vwo duz). Ik had maandag natuurkunde en literatuur, dat ging allebei wel niet heel veel voor geleerd. Gister had ik scheikunde, redelijk voor geleerd ging oke. En vandaag had ik mn engels mondeling (een 8!!! ) en wiskunde, dat ging iets minder terwijl ik er goed voor geleerd had .
Morgen nog ckv3 en vrijdag nederlands mondeling......
en dan 3 weken vakantie .
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-12-2003, 13:22
Apomes
Avatar van Apomes
Apomes is offline
ziet nog zo iets raars dat jullie nederlanders hebben: "toetsenweek"
Bij ons heet da gewoon examen en duurt het 2 weken en half, nog 4 daagjes en we zijn klaar whie.

Dinsdag2 december: wiskunde-mijn slechtste vak, heb geen flauw idee hoe het is gegaan.

Woensdag 3 december: Nederlands- ging zo en zo ik durf nooit positief zijn .

Donderdag 4 december: Mondeling Biologie - ging hartstikke goed, vorig jaar had ik een waarschuwing en nu ging het goed.

Vrijdag 5 december: Mondeling Boekhouden- die toffe vrouw vroeg hoeveel ik dacht da ik gingen hebben op 10. ik zei 6.5/10, ze zei dak meer ging hebben.

Maandag 6 december: Schriftelijk Boekhouden + Recht-
Schriftelijk redelijk, recht dacht ik slecht maar vandaag heeft die vrouw ons de punten gezegt van recht: 2de van de klas 74% woot.

Dinsdag 7: Engels en geschiedenis- Engels ging goed, geschiedenis ging perfect...1 fout op de examen eerste keer dat dat gebeurd sinds 3 jaar.

Woensdag (vandaag): informatica: ging redelijk, mag niet klagen

Donderdag (morgen): aarderijkskunde redelijk moeilijk, maarja , estethica 90%!

Vrijdag: Frans- het is niet veel deze keern ben toch benieuwd

Maandag: Economie en Godsdienst: moet lukken

Dinsdag: studie en duits: duits is echt niet veel 20 woordjes ofzo maarja we hebben dat ook maar 1 uur per week he.

Ik hoop dat ik minstens 65% ga halen maar met 90% op geschiedenis enzo moet dat lukken alleen hopen dak ik geen buis heb op wiskunde ...Ik ga het vrijdag vragen aan de paragnost .


*jammer voor jou maar gelijk al vermeld werd...een weekend is veel te weinig, dat leer ik op wiskunde alleen al, en ik sta iedere dag op om half 5!
__________________
Today I'm handing out lollipops and ass-whoopins and right now, I'm all out of lollipops!

Laatst gewijzigd op 11-12-2003 om 11:41.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 15:24
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
NN schreef op 10-12-2003 @ 13:59:
Inderdaad.

Sinds wanneer heten toetsjes op de HAVO trouwens "tentamen"s"?
waarom zijn die WO-ers altijd zo arrogant?

Zelfs op het VBO hebben ze tentamens! Dat heet gewoon zo als het toetsen zijn die meetellen voor het examen Offtopic: Je mag dan denigrerend doen over de havo, als je dat diploma hebt (en eventueel het HBO diploma) ben je toch echt hoger opgeleid dan de gemiddelde mens in nederland...zo makkelijk zal het dus allemaal niet zijn...
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 15:32
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
de mijne is net achter de rug en ik heb mijn punten terug gekregen : 2 voldoendes maar geloof ik Ik hoop wel dat het de volgende keer beter gaat...
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 16:10
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 09-12-2003 @ 18:54:
een heel weekend leren voor ak duffo
natuurlijk houd ik van te voren bij, maak ik de opdrachten, vraag ik om uitleg, de volle 6 weken lang. het echte 'inprentwerk' doe ik meestal 2 dagen van te voren, met een 7 / 8 als resultaat. maar nu ging het damn slecht.
en samenvattingen maak ik altijd al per paragraaf. (dus binnen de 6 weken)
sorry

als je dat doet moet je normaal gesproken wel een goed cijfer halen...

waar ging het dan over met ak?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 16:28
Envy
Avatar van Envy
Envy is offline
Ja, vorige week gehad:
Engels -> 8 of hoger (hangt van norm af)
Duits -> 7 of 7,3 (idem)
Frans -> nog niet terug maar waarschijnlijk een 1 aangezien ik neit geleerd had
Nederlands -> ging wel redelijk, nog niet terug
Grieks -> 6,3 = beter dan mn vorige rep, maar mijn lerares vond het onder mijn kunnen
Latijn -> 4,5 normaal haal ik meestal wel een 7 voor repities latijn
Ak -> 5,3, slecht, maar ik had neit goed geleerd
Wiskunde -> 8,1
Natuurkunde -> 5,5 , niet zo goed maar het was wel een hele moeilijke rep
Scheikunde -> nog niet terug
Geschiedenis -> 7, wel blij mee, was een moeilijke rep
__________________
your papa never told you about right and wrong
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 16:39
Verwijderd
Een tentamenweek is een week met SE (schoolexamen) toetsen. Die heb je zowel op de havo als op het vwo. Tentamens zijn gewoon toetsen voor je examen. Tentamen = een vóórexamen volgens mijn woordenboek (*hap* nare man )

Enfin, ik had dus ook tentamenweek, alhoewel wij hier dat gewoon toetsweek noemen, en het ging fan-tas-tisch. Alles van de 7.4 tot 7.6 (zelfs op Latijn, hoogste van de klas ) en een 9 voor mn engelse schrijftoets. En dat in 6v
Ik ben blij. Nou mn economie nog terug.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 17:13
NN
NN is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 10-12-2003 @ 16:24:
waarom zijn die WO-ers altijd zo arrogant?

Zelfs op het VBO hebben ze tentamens! Dat heet gewoon zo als het toetsen zijn die meetellen voor het examen Offtopic: Je mag dan denigrerend doen over de havo, als je dat diploma hebt (en eventueel het HBO diploma) ben je toch echt hoger opgeleid dan de gemiddelde mens in nederland...zo makkelijk zal het dus allemaal niet zijn...
Sorry hoor, maar in mijn tijd (ik deed eindexamen in 2002) heette dat nog gewoon een toets.

Toetsen die meetelden voor het SE heetten SE-toetsen, simpeler kon het niet.

Ik had niet de bedoeling om wie of welke opleiding dan ook te beledigen, ik vond het alleen wat lachwekkend.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-12-2003, 17:51
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 10-12-2003 @ 16:24:
waarom zijn die WO-ers altijd zo arrogant?

Zelfs op het VBO hebben ze tentamens! Dat heet gewoon zo als het toetsen zijn die meetellen voor het examen Offtopic: Je mag dan denigrerend doen over de havo, als je dat diploma hebt (en eventueel het HBO diploma) ben je toch echt hoger opgeleid dan de gemiddelde mens in nederland...zo makkelijk zal het dus allemaal niet zijn...
omdat die toetsen geen aasch voorstellen, geizne de combinatie kwaliteit/kwantiteit, en periode hoe je erheen werkt...

en die WO-ers hebben ook VWO (soms HAVO) gedaan, dus op niks gebaseerd is het niet.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 21:14
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
nare man schreef op 09-12-2003 @ 17:17:
Helemaal mee eens. Het heeft namelijk geen nut om vantevoren keihard te leren als je niet de lessen goed hebt gevolgd en hebt opgelet.

De truc van succesvol een tentamen voorbereiden zit hem in de herhaling. Als je naar alle lessen gaat, daar goede aantekeningen maakt en vooral goed oplet heb je een groot gedeelte van de stof al onder de knie, ook op de middelbare school. Het leren voorafgaand aan het tentamen is alleen nog maar bedoeld om de al opgenomen stof weer even in herinnering te roepen.

Als je tijdens het jaar je stof goed hebt bijgehouden kun je inderdaad wel volstaan met een weekendje leren. Als je de stof niet goed hebt bijgehouden kun je het wel shaken, ook al begin je twee weken vantevoren te leren. Dan blijft het gewoon niet hangen.
Ik vind het toch wel zo'n onzin dat men beweert dat je niet in 1 weekend een toets/tentamen kunt leren. In de 1e zei men op school al dat ik het niet zou volhouden, mooi wel dus
Het gaat me altijd prima af om de dag van te voren te leren, ook als ik 3 tentamens op 1 dag heb
en ik weet niet of ik het dan ook daadwerkelijk veel moeilijker ga krijgen op het CSE (kopieermethode = snel vergeten?),
maar voorlopig ziet het er naar uit dat ik met mooie schoolcijfers dat CE in ga

Maar dat is een beetje offtopic..
ja, deze keer had ik mijn herkansingen verpest, dat is ook klote
.. Had ik me eindelijk eens goed voorbereid (lees: samenvatting gemaakt, verschillende dagen geleerd) , was het voor niks
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 22:18
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 10-12-2003 @ 17:39:
Een tentamenweek is een week met SE (schoolexamen) toetsen. Die heb je zowel op de havo als op het vwo. Tentamens zijn gewoon toetsen voor je examen. Tentamen = een vóórexamen volgens mijn woordenboek (*hap* nare man )

Enfin, ik had dus ook tentamenweek, alhoewel wij hier dat gewoon toetsweek noemen, en het ging fan-tas-tisch. Alles van de 7.4 tot 7.6 (zelfs op Latijn, hoogste van de klas ) en een 9 voor mn engelse schrijftoets. En dat in 6v
Ik ben blij. Nou mn economie nog terug.
ja, praat me nog meer de put in
nee hoor, heel erg goed! ben blij voor je....
(nu hopen dat mijn resultaten meevallen)
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 22:22
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
NN schreef op 10-12-2003 @ 13:59:
Inderdaad.

Sinds wanneer heten toetsjes op de HAVO trouwens "tentamen"s"?
nu moet je eens even naar mij luisteren,
jij voelt jezelf waarschijnlijk ver boven ons 'havo'ers'
en vind onze 'tentamens' wat het toch echt wel zijn, waarschijnlijk makkelijk. Maar voor mij is dat het niet!!
en ik heb geleerd me niet meer naar beneden te halen als iemand mij, direct of indirect met 'dom' betiteld. Je brengt het alsof het zo simpel is allemaal op de havo. Voor dat kleine percentage dat vwo doet misschien wel, maar voor de meeste die havo doen, en de rest van Nederland dus niet. Bovendien is er niets mis met de havo of ons niveau en mag je wel eens stoppen ons af te kraken.
ik snap niet waarom er zoveel mensen van het vwo zijn, die zo vreselijk arrogant doen. Zoals jij ja!!
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 05:26
Apomes
Avatar van Apomes
Apomes is offline
vraagje: HAVO = beroeps? (mechanica, verkoop, etalges...) of technisch? (handel, secertariaat....)

VWO: zal wel ASO zijn (latijn, grieks, economie) ik herken het namelijk
__________________
Today I'm handing out lollipops and ass-whoopins and right now, I'm all out of lollipops!
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 05:32
Verwijderd
waar heb je het over?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 05:41
Apomes
Avatar van Apomes
Apomes is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 11-12-2003 @ 06:32:
waar heb je het over?
Nederlands -Belgisch systeem
__________________
Today I'm handing out lollipops and ass-whoopins and right now, I'm all out of lollipops!
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 14:18
Freestyler*
Freestyler* is offline
NN had zijn uitspraak toch al even toegelicht..
bovendien..over generaliseren gesproken: al die vwo'ers bla bla
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 16:25
NN
NN is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 10-12-2003 @ 23:22:
nu moet je eens even naar mij luisteren,
jij voelt jezelf waarschijnlijk ver boven ons 'havo'ers'
en vind onze 'tentamens' wat het toch echt wel zijn, waarschijnlijk makkelijk. Maar voor mij is dat het niet!!
en ik heb geleerd me niet meer naar beneden te halen als iemand mij, direct of indirect met 'dom' betiteld. Je brengt het alsof het zo simpel is allemaal op de havo. Voor dat kleine percentage dat vwo doet misschien wel, maar voor de meeste die havo doen, en de rest van Nederland dus niet. Bovendien is er niets mis met de havo of ons niveau en mag je wel eens stoppen ons af te kraken.
ik snap niet waarom er zoveel mensen van het vwo zijn, die zo vreselijk arrogant doen. Zoals jij ja!!
........ luisterend naar Fantôme ...............

Antwoord op frustraties:
Ik voel mij zeker niet verheven boven mensen in het middelbaar onderwijs op VMBO, HAVO of VWO. Ik weet niet of ik jullie "tentamens" makkelijk zou vinden, ik moest altijd best wel mijn best doen voor een VWO-toets om er een leuk cijfer op te halen. Ik betitel ook zeker niemand als dom, mocht je denken dat ik die intentie had, sorry.

Kern van de discussie:
Dan gaan we nu weer terug naar mijn werkelijke stelling.
Ik vind toetsen op het middelbaar onderwijs, ongeacht of dat nu op VMBO, HAVO of VWO is, ook al is het een SE-toets geen tetamen.
Tentamens zijn alleen op het hoger onderwijs. Hier gaat het om afsluitingen van vaak een half studiejaar (semester) en vakken met 1000 pagina's literatuur zijn dan ook vaker regel dan uitzondering. En het gaat hier dan ook om échte studieboeken, geen schoolboeken vol met afbeeldingen, voorbeeldjes, etc..

Ik hoop dat ik ju duidelijk heb gemaakt wat volgens mij het verschil is tussen toetsen en tentamens, zonder dat ik mensen daarmee kwets of wat dan ook.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 16:29
NN
NN is offline
Citaat:
charmedboy schreef op 11-12-2003 @ 06:26:
vraagje: HAVO = beroeps? (mechanica, verkoop, etalges...) of technisch? (handel, secertariaat....)

VWO: zal wel ASO zijn (latijn, grieks, economie) ik herken het namelijk
Het Nederlandse onderwijssysteem in het kort:

Na de basisschool kan men naar drie soorten onderwijs:
VMBO, Voorbereidend Middelbaar Onderwijs, vervolg is MBO, Middelbaar Beroeps Onderwijs = beroepsgericht
HAVO, Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs, vervolg is HBO, Hoger Beroeps Onderwijs = beroepsgericht
VWO, Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs, vervolg is WO, wetenschappelijk Onderwijs (universiteit) = academisch gericht
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 16:37
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
NN schreef op 10-12-2003 @ 18:13:
Sorry hoor, maar in mijn tijd (ik deed eindexamen in 2002) heette dat nog gewoon een toets.

Toetsen die meetelden voor het SE heetten SE-toetsen, simpeler kon het niet.

Ik had niet de bedoeling om wie of welke opleiding dan ook te beledigen, ik vond het alleen wat lachwekkend.
Ok maar het kwam wel éven verkeerd over bij mij, had net zo'n universiteitsbal het havo/HBO af horen kraken

Maar op mijn middelbare school heetten de tentamens toch echt Voortgangstoetsen (gewone repetities) en Dossiertoetsen (meetellend voor je examens) ...

maar idd, de toetsen in het hoger onderwijs zijn wel ietsjes zwaarder ja...
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-12-2003, 14:52
You_Do_It
Avatar van You_Do_It
You_Do_It is offline
heb net een hele toetsperiode achter de rug (vorige week)
Het ging wel. Op wiskunde na (heb net gehoord dat het een 4.6 is) Heb wel veel geleerd. Maar bij ons op school mag je'1 toets herkansen!
__________________
:cool:
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 16:18
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
NN schreef op 10-12-2003 @ 18:13:
Sorry hoor, maar in mijn tijd (ik deed eindexamen in 2002) heette dat nog gewoon een toets.

Toetsen die meetelden voor het SE heetten SE-toetsen, simpeler kon het niet.

En het gaat hier dan ook om échte studieboeken, geen schoolboeken vol met afbeeldingen, voorbeeldjes, etc..
Voor dat die schoolexamens op mijn school waren ingevoerd met de 2efase heetten ze anders gewoon tentamens hoor

BTW ik deed op de middelbare school langer over zo'n toetsje dan op de universiteit

Ik weet niet wat voor boeken jij krijgt, maar bij mij zitten in de amerikaanse boeken van 1000 blz toch echt afbeelding en voorbeelden erin...
Dat nederlandse studieboeken nou zo belangrijk willen lijken met hun verheven taal is gewoon een vorm van het denken dat men het anders niet belangrijk genoeg zou vinden als je t mij vraagt.
Een passend voorbeeldje hoe simpel ook, kan veel sneller bijdragen tot begrip van een tekst dan hoeveel geschreven taal dan ook.
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -

Laatst gewijzigd op 16-12-2003 om 16:24.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 18:11
NN
NN is offline
Citaat:
Sithan schreef op 16-12-2003 @ 17:18:
Ik weet niet wat voor boeken jij krijgt, maar bij mij zitten in de amerikaanse boeken van 1000 blz toch echt afbeelding en voorbeelden erin...
Dat nederlandse studieboeken nou zo belangrijk willen lijken met hun verheven taal is gewoon een vorm van het denken dat men het anders niet belangrijk genoeg zou vinden als je t mij vraagt.
Een passend voorbeeldje hoe simpel ook, kan veel sneller bijdragen tot begrip van een tekst dan hoeveel geschreven taal dan ook.
Ik heb Nederlandse boeken aangezien ik een studie Nederlands Recht doe. Deze boeken zijn over het algemeen geheel zonder afbeeldingen etc. en vaak in saaie taal geschreven. Mocht je het leuk vinden om een beeld hiervan te vormen, ga dan eens naar een studieboekenwinkel en vraag naar Inleiding in het Nederlands Staatsrecht van Van der Pot- en Donner.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 18:31
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Sithan schreef op 16-12-2003 @ 17:18:
Voor dat die schoolexamens op mijn school waren ingevoerd met de 2efase heetten ze anders gewoon tentamens hoor

BTW ik deed op de middelbare school langer over zo'n toetsje dan op de universiteit
Idd. Beide opmerkingen gaan ook op voor mijn broer (die zit op de uni, ik niet. Vandaar dat ik even van mijn broer uit ga).
Bij ons worden ze dossiertoetsen genoemd, omdat ze voor je examendossier zijn.
Maar tegenwoordig hebben we toetsweken met toetsen waarbij de laagste SE weging 20% is en de hoogste 65%. Vanwege de hoge weging noemen we de toetsen tegenwoordig tentamens.
Ach, het klinkt ook gewoon leuker
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 21:36
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
NN schreef op 17-12-2003 @ 19:11:
Ik heb Nederlandse boeken aangezien ik een studie Nederlands Recht doe. Deze boeken zijn over het algemeen geheel zonder afbeeldingen etc. en vaak in saaie taal geschreven. Mocht je het leuk vinden om een beeld hiervan te vormen, ga dan eens naar een studieboekenwinkel en vraag naar Inleiding in het Nederlands Staatsrecht van Van der Pot- en Donner.
Ik doe tevens criminologie dus ik weet waar je het over hebt, aangezien ik daar menig vak met de rechtenstudent samen volg...vandaar dat ik ook betoog dat amerikaanse boeken met plaatjes en voorbeelden beter zijn dan die nederlandse shit...als ik niet wist waar ik het over had, zou ik dat niet vermeld hebben lijkt me...
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 23:23
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
mn uiteindelijke cijfers

ak: 4,4
wis: 4,0
du: 4,4
bio: 6,3
fa: 6,4
anw: 6,7
eco: 7,0
ned: 8,5

ak, niet echt een wonder, 8 van de 43 leerlingen had een VOLDOENDE voor ak... das toch niet normaal?!! het gemmidelde lag op een 4,4.

wis: ik ben sowiezo slecht in het vak.
heb het ook eig niet nodig en ga het alsnog (ja, dat kan nog) laten vallen, en een wisk a1 toets overmaken, en dat cijfer houden.

duits is op te halen met mn mondeling (heb ik altijd boven een 7 en een luistertoets, meestal tussen de 6,5 en de 7 in). is nog enigzins t edoen.

bio lag nogal onder mn niveau (lig normaal gesproken een punt boven dit cijfer)

anw viel me vreselijk mee

met eco was ik super
echt waar!! de cijfers eco waren over het algemeen niet zo goed, dus toch wel reden om trots te zijn.

en NED, dat was literatuur.
ja, sorry, ben toch btje happy.

en van wisk. moet ik nog een po terugkrijgen, dat wel, is ook wel voldoende.

dus hoewel ik in 1 tentamenweek meer ov's heb gehaald dan in anderhalfjaar bij elkaar, is het nog te redden.

xxx
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 07:42
Apomes
Avatar van Apomes
Apomes is offline
okay straks mag ik mijn rapport gaan halen en weet ik dus al mijn punten...spannend . Maar ik ben al een paar punten te weten gekomen.


Duits 72%
Recht 74% (2de van de klas)
Informatica 71%
Economie 52% (alle cijfers lagen tussen 52% en 57%)
Boekhouden 68% (tweede van de klas)
Estethica 90% (eerste van de klas)
Godsdienst 90% ...VERMOED IK
Engels
Nederlands
Geschiedenis 90% ...VERMOED IK
Frans
Wiskunde
LO
Dactylo
Aarderijskunde
Biologie

de rest weet ik zeker om 5 uur!
__________________
Today I'm handing out lollipops and ass-whoopins and right now, I'm all out of lollipops!
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 23:10
Fatality
Fatality is offline
Ah leuk ik zit ook midden in de toetsweek.
Heb de hele periode gewoon wiskunde gemaakt heb in mijn vrije tijd nog heel veel mensen met wiskunde geholpen. Vandaag toets. Kijk ik dus gisteravond het even door, ben ik ALLES kwijt. Ik wist heleeemaaal niets meer, elke som die ik eerst foutloos had gemaakt ging fout. Het proefwerk was niet veel beter. daar gaat mijn mooie wiskunde cijfer. gelukkig waren alle Wiskunde B'ers solidair door maar een paar opdrachten in te vullen.
Natuurkunde gister ging ook al klote, maargoed ik was pas met de hoofdstukken begonnen de dag ervoor.Ik snapte het na een tijdje opzich wel aardig. Maar tijdens de toets heb ik het eerste uur alles fout gedaan. In het tweede uur kreeg ik opeens weer de geest en kon ik er (denk ik) toch net nog een 6.0 uitpersen, helaas was de tijd toen vrij snel om.

Stomme toetsweek en ik dacht dat ik hem zo goed ging maken.
Nog 4 toetsen te gaan, gelukkig 'simpele' proefwerken.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 16:38
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Ik heb donderdag een financiën tentamen gemaakt, k weet niet wat ik ervan moet denken. Volgens mij ging hij wel redelijk, maar aangezien ik al 2x gezakt ben voor dat vak, weet ik niet wat ik ervan moet denken. Ik ben bang dat ik van die hele kleine foutjes heb gemaakt, waardoor ik alsnog de 5,5 niet haal

En wachten tot na de kerstvakantie, want dan krijg ik m pas terug fijn zitten stressen of je 'm wel gehaald hebt, zodat je niks kunt regelen voor je overstap van studie omdat ik niet weet of ik m'n P dan al heb financiën was het enige vak wat ik nog moest halen voor dat papiertje
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.