Oud 19-03-2010, 14:16
Chariot
Avatar van Chariot
Chariot is offline
Ik ben pas 18 geworden en dan komen er ineens allemaal dingen die je moet regelen, zoals belastingaangifte en zorgtoeslagen etc. Het leuke is dus dat ik er niets van begrijp.. Mijn ouders kunnen ook niet echt helpen, want zij twijfelen heel erg. Ze doen zelf maar wat, zoals zij zeggen.

Vraag 1:
De zorgtoeslag heb ik een tijdje terug proberen te regelen via internet. Maar je moest je loon invoeren etc. Ik ben een tijdje (3 maanden, proefcontract) werkzaam geweest bij Kruidvat. Moet ik hier mijn gekregen loon (via de loonstrook) van invoeren?! Inmiddels werk ik daar niet meer, want mijn contract werd niet verlengd.

Vraag 2:
Misschien is dit een hele domme vraag.. Maar dit allemaal nieuw voor mij. Moet je ook als toekomstig loon aangeven dat je een bepaald bedrag aan studiefinanciering gaat krijgen?

Vraag 3:
Waarom moest ik voordat ik 18 werd (dus per 1 februari) al mijn overlijdingsverzekering betalen? En waarom ging de zorgverzekering pas per 1 maart, nadat ik op 27 februari dus 18 geworden was?

Tnx alvast!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2010, 18:03
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
1: Bij het aanvragen van zorgtoeslag moet je aangeven hoeveel je op jaarbasis denkt te gaan verdienen. Als jij dan bijvoorbeeld 3 maanden bij het kruidvat hebt gewerkt en 300 euro per maand verdiende, dan geef je op dat formulier aan dat jouw jaarinkomen 300 x 3 x 1.08 (=vakantiegeld) = 972 is.

2: Nee, studiefinanciering is geen loon en telt niet mee voor je zorgtoeslag.

3: Een overlijdensrisico verzekering is een verzekering die je vrijwillig aan gaat. Die verzekering kan je per elke 1e van de maand in laten gaan. Vermoedelijk ben jij automatisch verzekerd geweest via je ouders en moet je het vanaf je 18e zelf betalen. Zij zullen in hun regelement hebben opgenomen dat jouw verzekering vervalt op de dag dat je 18 bent worden. Dit betekent dus dat er 2 dagen waren (27 en 28 febr) waarop je niet verzekerd was. Als je op een van die dagen dood was gegaan, was er geen geld uit gekeerd. Om te zorgen dat je op die dagen wél verzekerd was, was het voor hen dus nodig dat jouw verzekering al een maandje eerder in ging, namelijk op 1 maart.

Je zorgverzekering is een ander verhaal. Je bent via je ouders verzekerd tot en met de maand waarin je 18 wordt. In heel februari was jij dus verzekerd, ook op de 27e en 28e. De maand nadat je 18 bent geworden (maart in jouw geval) ben je niet meer verzekerd via je ouders en moet je zelf premie gaan betalen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2010, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Maar ook een VAR moet door de werknemer worden getekend, toch?

@appel1705: heb je eigenlijk wel een contract enzo?
Nee, een var is een verzoek aan de inspecteur, om te bepalen of er sprake is van een fictieve dienstverlening(dus dat in dit geval de appelboy) belasting moet afdragen of niet.
Dan verklaart de belastinginspecteur hoe hij het ziet en stelt dit dus dan vast of daar sprake is of niet. In mijn ogen lijkt het heel erg raar als ze zeggen dat er een fictieve dienstverlening is/
Met citaat reageren
Oud 19-03-2010, 23:50
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
ik wil zojuist de aangifte van mijn broertje, nog op papier, doen. Hij heeft wel een aangifteformulier maar geen voorblad meer. Ik heb wel mijne als 'voorbeeld', is een ondertekende brief met dezelfde informatie afdoende of werkt dat niet zo? Een formatje downloaden en die invullen lukte me niet.

Hebben jullie hier info over ?
Met citaat reageren
Oud 20-03-2010, 12:39
Verwijderd
Citaat:
ik wil zojuist de aangifte van mijn broertje, nog op papier, doen. Hij heeft wel een aangifteformulier maar geen voorblad meer. Ik heb wel mijne als 'voorbeeld', is een ondertekende brief met dezelfde informatie afdoende of werkt dat niet zo? Een formatje downloaden en die invullen lukte me niet.

Hebben jullie hier info over ?
Waarom doe je het niet via internet eigenlijk? dat is veel handiger en bij vergissingen kan je wijzigen.

http://www.belastingdienst.nl/download/
Astublieft Je kan het gewoon dowloaden en uitprinten!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2010, 16:25
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
het aangifteformulier zelf heb ik daar al vandaan geplukt. Mijn broertje heeft geen DigiD, vandaar. Het voorblad waarnaar gerefereerd wordt zat niet bij deze zending (kan ook niet, je besteld hem op naam van pietjepuk, ze zenden het voorblad er niet bij mij kwam ik net achter.).

Een blanco voorblad zie ik niet.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2010, 17:45
Verwijderd
Citaat:
het aangifteformulier zelf heb ik daar al vandaan geplukt. Mijn broertje heeft geen DigiD, vandaar. Het voorblad waarnaar gerefereerd wordt zat niet bij deze zending (kan ook niet, je besteld hem op naam van pietjepuk, ze zenden het voorblad er niet bij mij kwam ik net achter.).

Een blanco voorblad zie ik niet.
Dat is niet erg handig. Dan moet je gewoon even opnieuw bestellen lijkt mij!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2010, 10:49
Verwijderd
vraagje : ik krijg huurtoeslag en sinds jun 2009 is mijn huur verhoogd. Dit heb ik niet doorgegeven aan de belastingdienst maar wil dit alsnog doen. De situatie vanaf juni 2009 t/m nu is hetzelfde gebleven, moet ik dan ook nog wijzigingen over 2010 opsturen?
Ikzelf dacht van niet maar m'n vriend zegt van wel.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2010, 13:43
Verwijderd
Citaat:
vraagje : ik krijg huurtoeslag en sinds jun 2009 is mijn huur verhoogd. Dit heb ik niet doorgegeven aan de belastingdienst maar wil dit alsnog doen. De situatie vanaf juni 2009 t/m nu is hetzelfde gebleven, moet ik dan ook nog wijzigingen over 2010 opsturen?
Ikzelf dacht van niet maar m'n vriend zegt van wel.
Dat kan wel. dus gewoon doen. Dat is net als zorgtoeslag krijgen, je kan een voorschot krijgen of tot een bepaalde datum aanvragen. wees wel snel overigens.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 22:47
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
vraagje : ik krijg huurtoeslag en sinds jun 2009 is mijn huur verhoogd. Dit heb ik niet doorgegeven aan de belastingdienst maar wil dit alsnog doen. De situatie vanaf juni 2009 t/m nu is hetzelfde gebleven, moet ik dan ook nog wijzigingen over 2010 opsturen?
Ikzelf dacht van niet maar m'n vriend zegt van wel.
Jep, wel doen. Je kunt 2009 nog wijzigen tot 31 maart, maar of dat zin heeft is een tweede. Het jaar is al om en de belastingdienst gaat nu vanzelf al na wat je hebt opgegeven wat en de werkelijke feiten waren. Zij komen dan met een waarschijnlijk aangepaste beschikking over 2009. Je mag best nog gauw je huur over juli/dec 2009 wijzigen, maar veel verandert er voor jou ook niet mee op dat moment.

Maar 2010 weten zij nog niks van! Je kunt het beste een wijziging doorvoeren die ingaat per 1 januari 2010 waarin je je huur opgeeft die je nu hebt. Dan krijg je in het vervolg de juiste huurtoeslag en loopt het niet de komende maanden nog 'fout' door. Over jan - maart wordt of vrij snel van je huurtoeslag ingehouden, of naderhand teruggevorderd. Ik zie beide methodes toegepast worden, dus weet niet precies wat de belastingdienst kiest.

Kun je ook gelijk je inkomen wijzigen als je daar veranderingen in hebt of in verwacht!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2010, 09:27
Verwijderd
Hmm dan wacht ik wel gewoon tot 1 juli met invullen, want dan wordt de huur weer verhoogd. Dank voor je antwoord
Met citaat reageren
Oud 25-03-2010, 23:25
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Maar zoals je nu antwoordt was niet helemaal wat ik bedoelde.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2010, 15:47
wup
wup is offline
Ik ben echt ongelooflijk slecht in het invullen van formulieren en snap al helemaal niets van belastingen, dus sorry als dit heel erg dom is.

Ik werk al 3 jaar voor de zelfde uitgever en dat loon is ook alles wat ik heb aan te geven. Het eerste jaar kreeg ik bijna 400 euro terug, het tweede jaar 120, en zou ik maar 28 terug krijgen. Ik vind het zo raar.. Ik verdien wel steeds meer ivm meer uren en loonsverhoging, maar zit wel enorm onder het minimum.

Hoezo gaat dit zo omlaag?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2010, 15:59
Verwijderd
Citaat:
Ik ben echt ongelooflijk slecht in het invullen van formulieren en snap al helemaal niets van belastingen, dus sorry als dit heel erg dom is.

Ik werk al 3 jaar voor de zelfde uitgever en dat loon is ook alles wat ik heb aan te geven. Het eerste jaar kreeg ik bijna 400 euro terug, het tweede jaar 120, en zou ik maar 28 terug krijgen. Ik vind het zo raar.. Ik verdien wel steeds meer ivm meer uren en loonsverhoging, maar zit wel enorm onder het minimum.

Hoezo gaat dit zo omlaag?
vast minder belasting betaald? of het wordt evenredig verrekend of je hebt minder aftrekkosten?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2010, 16:35
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik ben echt ongelooflijk slecht in het invullen van formulieren en snap al helemaal niets van belastingen, dus sorry als dit heel erg dom is.

Ik werk al 3 jaar voor de zelfde uitgever en dat loon is ook alles wat ik heb aan te geven. Het eerste jaar kreeg ik bijna 400 euro terug, het tweede jaar 120, en zou ik maar 28 terug krijgen. Ik vind het zo raar.. Ik verdien wel steeds meer ivm meer uren en loonsverhoging, maar zit wel enorm onder het minimum.

Hoezo gaat dit zo omlaag?
Kijk eens op je jaaropgave, hoeveel loon heb je in 2009 verdiend en hoeveel loonheffing heb je betaald?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2010, 19:42
Ivo
Ivo is offline
Tja, hoezo het bedrag wat je terug krijgt omlaag gaat kunnen wij zonder een heleboel verdere gegevens niet beoordelen.

Een mogelijkheid is dat je in het eerste jaar niet het hele jaar hebt gewerkt, en daardoor nog een deel van de loonheffingskorting tegoed had van de belastingdienst. Ook als het aantal uren wat je per maand werkt sterk wisselt, kan het zijn dat je in sommige maanden niet genoeg verdient om 1/12 van je loonheffingskorting te verrekenen. Het deel van de loonheffingskorting wat in die ene maand niet verrekend kan worden, wordt dan aan het einde van het jaar verrekend, omdat de belastingdienst altijd per kalenderjaar afrekent. De tussentijdse verrekeningen zijn slechts voorschotten op de definitieve aanslag. En soms zijn die voorschotten te hoog (je krijgt geld terug) en soms te laag (je moet nog extra belasting betalen).
Met citaat reageren
Oud 30-03-2010, 22:29
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Ik ben echt ongelooflijk slecht in het invullen van formulieren en snap al helemaal niets van belastingen, dus sorry als dit heel erg dom is.

Ik werk al 3 jaar voor de zelfde uitgever en dat loon is ook alles wat ik heb aan te geven. Het eerste jaar kreeg ik bijna 400 euro terug, het tweede jaar 120, en zou ik maar 28 terug krijgen. Ik vind het zo raar.. Ik verdien wel steeds meer ivm meer uren en loonsverhoging, maar zit wel enorm onder het minimum.

Hoezo gaat dit zo omlaag?
Moeilijk te beoordelen aan de hand van weinig gegevens.

Heb je ziektekosten gehad voorgaande jaren die dit jaar niet meer aftrekbaar zijn, of die je vorig jaar niet hebt gemaakt?
Met citaat reageren
Oud 30-03-2010, 22:43
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Okay ik ga het anders proberen uit te leggen.
De wetgeving kent normbedragen die je mag aftrekken als je studeerd en "recht" op studiefinanciering hebt. Dit recht kan dus ook niet uitgeoefend worden of bestaan uit alleen een OV-Studentenkaart of een 0-lening zijn. Het gaat er om dat je volgens de opleiding die je volgde recht had op stufi
Heb je dat recht dan betekend dat dat je het normbedrag, 186 euro per maand mag aftrekken. Dit is een standaard bedrag. Indien je meer als 2x het normbedrag uit hebt gegeven voor je studie dan dien je dit te "bewijzen" doormiddel van bonnen en dergelijk. Hier ga ik nu niet verder op in aangezien ik vermoed dat dit niet het geval is.

Hoe Vul ik mijn aftrekpost studiekosten in:
Dit doe je alsvolgt:
Bij Aftrekposten
aanvinken studïekosten,
aanvinken "studie met studiefinanciering in 2009".
Dan vul je in het "soort onderwijs"
De "periode", de periode staat gelijk aan het moment dat je onderwijsinstelling je uitschrijft bij de IB-Groep.
Bij herrekende studiekosten geef je "nee" aan aangezien je kosten niet het dubbele hebben bedragen (na ik aanneem)
Vervolgens hoef je alleen ng uit te rekenen hoeveel studiefinanciering je hebt ontvangen en in te vullen. In jou geval geloof ik 0 en door op akkoord te klikken krijg je je aftrek te zien.

Hopelijk heb ik het zo iets duidelijker voor je uitgelegd zoniet stel je vragen gerust


Jou gegevens denk ik
Soort Onderwijs : HBO/WO
Periode : Januari - November
Herrekende studiekosten: Nee
Studiefinanciering : 0 (ik begrijp dat je totaal geen studiefinanciering hebt ontvangen)
Dankje, met het programma erbij snap ik het nu volledig. Ik vind het alleen zo 'eng', het is zo'n hoog bedrag! Het recht op normbedrag bestaat dus ook wanneer ik zelf mijn lening + OV heb stopgezet door de bijverdiengrens? Dus dan heb je ondanks dat feitelijk nog steeds recht op stufi en moet ik het daar dus invullen?

Nog een vraag dan:

ik heb in 2009 stufi teruggekregen dat ik in 2008 niet ontvangen heb. Dit komt doordat het inkomen van een van mijn ouders niet bekend was bij IBG, waardoor ze me automatisch instelden op basisbeurs. Ik had recht op compleet aanvullend en dit is dus in 2009 alsnog aan mij uitbetaald. Moet ik dit opgeven omdat ik het feitelijk in 2009 heb ontvangen, of hoeft dit niet omdat deze stufi behoort tot het jaar 2008? Ingewikkeld..
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 11:37
Verwijderd
Citaat:
Dankje, met het programma erbij snap ik het nu volledig. Ik vind het alleen zo 'eng', het is zo'n hoog bedrag! Het recht op normbedrag bestaat dus ook wanneer ik zelf mijn lening + OV heb stopgezet door de bijverdiengrens? Dus dan heb je ondanks dat feitelijk nog steeds recht op stufi en moet ik het daar dus invullen?

Nog een vraag dan:

ik heb in 2009 stufi teruggekregen dat ik in 2008 niet ontvangen heb. Dit komt doordat het inkomen van een van mijn ouders niet bekend was bij IBG, waardoor ze me automatisch instelden op basisbeurs. Ik had recht op compleet aanvullend en dit is dus in 2009 alsnog aan mij uitbetaald. Moet ik dit opgeven omdat ik het feitelijk in 2009 heb ontvangen, of hoeft dit niet omdat deze stufi behoort tot het jaar 2008? Ingewikkeld..
Als ik kan begrijpen, had je recht in 2008 op studiefinanciering? Je moet kijken naar de feiten of het vorderbaar en inbaar was op dat moment, Als dat niet zo was in 2008, dan hoort het gewoon bij 2009, want toen was het pas inbaar.
Zoals ik begrijp was dit van toepassing, want het was niet inbaar op 2008, maar naar formele handelingen was het 2009 pas inbaar. Conclusie; het hoort bij 2009 naar mijn mening. Het kan wel zijn dat de inspecteur gaat zeuren, maar dan moet je gewoon zeggen wat ik zei en bewijs je gewoon, dat het op dat moment niet inbaar was.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 11:49
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Als ik kan begrijpen, had je recht in 2008 op studiefinanciering? Je moet kijken naar de feiten of het vorderbaar en inbaar was op dat moment, Als dat niet zo was in 2008, dan hoort het gewoon bij 2009, want toen was het pas inbaar.
Zoals ik begrijp was dit van toepassing, want het was niet inbaar op 2008, maar naar formele handelingen was het 2009 pas inbaar. Conclusie; het hoort bij 2009 naar mijn mening. Het kan wel zijn dat de inspecteur gaat zeuren, maar dan moet je gewoon zeggen wat ik zei en bewijs je gewoon, dat het op dat moment niet inbaar was.
Ik heb in 2008 recht gehad op stufi + compleet aanvullende stufi, maar het inkomen van mijn moeder werd pas bekend in 2009 en hierdoor is het recht in 2009 over 2008 dus alsnog vastgesteld en de aanvullende stufi alsnog aan mij uitbetaald. Dus het recht was er wel in 2008, maar dat werd pas duidelijk en erkend in 2009. Ik kon dus mijn recht pas in 2009 aantonen. Ik heb ook het idee dat het bij 2009 hoort, eigenlijk. Ik ga BD eens bellen!
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Ik heb in 2008 recht gehad op stufi + compleet aanvullende stufi, maar het inkomen van mijn moeder werd pas bekend in 2009 en hierdoor is het recht in 2009 over 2008 dus alsnog vastgesteld en de aanvullende stufi alsnog aan mij uitbetaald. Dus het recht was er wel in 2008, maar dat werd pas duidelijk en erkend in 2009. Ik kon dus mijn recht pas in 2009 aantonen. Ik heb ook het idee dat het bij 2009 hoort, eigenlijk. Ik ga BD eens bellen!
Dan moet je het tot 2009 betrekken. Dan was het vorderbaar en inbaar. Wil het ook nog wel even juridisch onderbouwen als het nodig is, uit mijn hoofd dacht ik 3.146 lid 1 sub C IB 2001
Dit is het antwoord.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 21:00
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Ik ben echt ongelooflijk slecht in het invullen van formulieren en snap al helemaal niets van belastingen, dus sorry als dit heel erg dom is.

Ik werk al 3 jaar voor de zelfde uitgever en dat loon is ook alles wat ik heb aan te geven. Het eerste jaar kreeg ik bijna 400 euro terug, het tweede jaar 120, en zou ik maar 28 terug krijgen. Ik vind het zo raar.. Ik verdien wel steeds meer ivm meer uren en loonsverhoging, maar zit wel enorm onder het minimum.

Hoezo gaat dit zo omlaag?
daar snap ik ook niets van, ik krijg dit jaar bijna 500 euro terug van mn uitzendbureau baantje terwijl ik vorig jaar gewoon niets terugkreeg . Heb wel onevenredig geld verdiend, 3 maanden heel veel gewerkt en 2 maanden niets verdiend, mss dat ze daardoor soms veel hebben ingehouden ofzo . Nja ik klaag niet
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 21:44
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
daar snap ik ook niets van, ik krijg dit jaar bijna 500 euro terug van mn uitzendbureau baantje terwijl ik vorig jaar gewoon niets terugkreeg . Heb wel onevenredig geld verdiend, 3 maanden heel veel gewerkt en 2 maanden niets verdiend, mss dat ze daardoor soms veel hebben ingehouden ofzo . Nja ik klaag niet
Als je vorig jaar loonheffingskorting aan had staan en elke maand minder dan 500 euro verdiende, betaalde je geen loonheffing en viel er dus ook niks terug te krijgen.
Als je dan dit jaar in 3 maanden heel veel hebt gewerkt, dan heb je waarschijnlijk meer dan 500 euro verdiend in een maand en moest je dus wel loonheffing betalen. En daardoor valt er ook iets terug te krijgen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 15:49
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Als je vorig jaar loonheffingskorting aan had staan en elke maand minder dan 500 euro verdiende, betaalde je geen loonheffing en viel er dus ook niks terug te krijgen.
Als je dan dit jaar in 3 maanden heel veel hebt gewerkt, dan heb je waarschijnlijk meer dan 500 euro verdiend in een maand en moest je dus wel loonheffing betalen. En daardoor valt er ook iets terug te krijgen.
heb idd 3 maanden +- 1000 euro per maand verdiend, maar de rest van de maanden tussen de 0 en de 400, dus dat verklaard . Fijn voor mn zomervakantie .
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 19:00
wup
wup is offline
Nog bedankt voor jullie reacties! Het eerste jaar heb ik idd niet een volledig jaar gewerkt. Ik was in april begonnen bij mijn huidige werkgever. Daar zou het dus aan kunnen liggen. vorig jaar heb ik idd wat ziektekosten ingevuld die dit jaar niet meer kunnen. Dit zou het dus verklaren. Wel erg jammer
Met citaat reageren
Oud 03-04-2010, 15:55
Kingofthemall
Avatar van Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Hallo allemaal!

Ik heb even een vraag, en hoop dat er een soort algemene reden is waarom ik mijn probleem krijg.

Ik heb alles in mijn aangifte netjes ingevuld, met behulp van de jaaropgaaf van mijn werkgever. Mijn loonheffing is een bepaald bedrag, dat ik in Box1: werk en woning (in tabblad 'Loon ed.') heb ingevuld.

Als ik kijk bij het overzicht valt het me op dat ik mijn totale loonheffing terug krijg! Precies het bedrag dat ik bij 'Loon ed.' heb ingevuld.

Dit kan niet goed zijn, maar ik kan de oorzaak niet vinden. Heeft iemand van jullie dit eerder gehad? Ik ben fan van de belastingtelefoon, maar die zijn de komende dagen niet echt bereikbaar. Wel heb ik ruim van tevoren uitstel aangevraagd, dus ik heb nog even de tijd om erachter te komen.
Desondanks zou ik graag dit weekend de aangifte willen versturen, vandaar mijn vraag hier.

Bedankt voor het lezen, hopelijk hebben jullie een tip!

PS: Misschien is het handig om te weten voor een eventuele oplossing: ik heb geen koophuis.
__________________
Kingofthe.mall | Samurai op het toilet: (>_<) (o_o) (O_O) (^_^)
Met citaat reageren
Oud 03-04-2010, 16:27
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Ik heb dat altijd maar dat komt omdat ik onder de belastingvrije voet verdien. Dat heb jij niet?
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Oud 03-04-2010, 21:21
Verwijderd
Citaat:
Hallo allemaal!

Ik heb even een vraag, en hoop dat er een soort algemene reden is waarom ik mijn probleem krijg.

Ik heb alles in mijn aangifte netjes ingevuld, met behulp van de jaaropgaaf van mijn werkgever. Mijn loonheffing is een bepaald bedrag, dat ik in Box1: werk en woning (in tabblad 'Loon ed.') heb ingevuld.

Als ik kijk bij het overzicht valt het me op dat ik mijn totale loonheffing terug krijg! Precies het bedrag dat ik bij 'Loon ed.' heb ingevuld.

Dit kan niet goed zijn, maar ik kan de oorzaak niet vinden. Heeft iemand van jullie dit eerder gehad? Ik ben fan van de belastingtelefoon, maar die zijn de komende dagen niet echt bereikbaar. Wel heb ik ruim van tevoren uitstel aangevraagd, dus ik heb nog even de tijd om erachter te komen.
Desondanks zou ik graag dit weekend de aangifte willen versturen, vandaar mijn vraag hier.

Bedankt voor het lezen, hopelijk hebben jullie een tip!

PS: Misschien is het handig om te weten voor een eventuele oplossing: ik heb geen koophuis.

Ik weet niet om hoeveel loon het gaat, dus het kan zijn dat je onder die grens zit, waarbij je geen loonheffing hoeft te betalen. Ik weet niet eens hoeveel je heb verdient! Heb je een bijbaan? heb je een fulltime baan? Als je 36 uur per week werkt, kan het zijn dat je PGB kosten heb. Als dit totaal neit klopt en je hebt geen PGB, wel 36 uur en toch volledig terug, klopt er inderdaad iets niet.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2010, 14:00
Kingofthemall
Avatar van Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Hallo Fosca en kopmuntkip,

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb het ook even rondgevraagd op een verjaardag en ook daar waren mensen die dit als idee aandroegen.

Nogmaals bedankt voor de antwoorden, nu zit het wel goed denk ik
__________________
Kingofthe.mall | Samurai op het toilet: (>_<) (o_o) (O_O) (^_^)
Met citaat reageren
Oud 04-04-2010, 15:50
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Citaat:
Hallo Fosca en kopmuntkip,

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb het ook even rondgevraagd op een verjaardag en ook daar waren mensen die dit als idee aandroegen.

Nogmaals bedankt voor de antwoorden, nu zit het wel goed denk ik
De belastingvrije grens is iets van €6000 dus het is heel makkelijk te controleren
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Oud 10-04-2010, 13:58
Verwijderd
heb de Topic weer even geupdated...over beroep en bezwaar
Met citaat reageren
Oud 12-05-2010, 15:07
Kommunist
Avatar van Kommunist
Kommunist is offline
even een paar korte vraagjes;

ik ben er zojuist achter dat ik dus studiekosten kan aftrekken, maar moet ik deze kunnen aantonen? natuurlijk kan de fiscus zien dat ik student ben en dus ruim 1500 collegegeld heb betaalt ( of eigenlijk, dit hebben mijn ouders voor mij betaalt) maar de bonnetjes van de boeken die ook afgetrokken mogen worden heb ik echt niet meer....

is het dus een probleem dat ik die bonnetjes niet meer heb?
is het een probleem dat mijn ouders de betalers zijn van het collegegeld?

nog een dingetje,

ik heb vandaag de voorlopige aanslag gehad, ik krijg 47,- terug, bij deze aanslag had ik nog niet aangegeven dat ik studiekosten wilde aftrekken
(ik ging ervan uit dat ik sowieso alle betaalde belasting terugkreeg, omdat ik dacht dat ik niet aan de ondergrens kwam, daar ben ik dus wel aan gekomen, vandaar dat ik nu wel van aftrekposten gebruik wil maken)

tweede kwestie dus, kan ik deze wijziging gewoon nog doorgeven dit jaar?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2010, 10:29
Verwijderd
krijg je stufi?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2010, 22:31
Verwijderd
Citaat:
even een paar korte vraagjes;

ik ben er zojuist achter dat ik dus studiekosten kan aftrekken, maar moet ik deze kunnen aantonen? natuurlijk kan de fiscus zien dat ik student ben en dus ruim 1500 collegegeld heb betaalt ( of eigenlijk, dit hebben mijn ouders voor mij betaalt) maar de bonnetjes van de boeken die ook afgetrokken mogen worden heb ik echt niet meer....

is het dus een probleem dat ik die bonnetjes niet meer heb?
is het een probleem dat mijn ouders de betalers zijn van het collegegeld?

nog een dingetje,

ik heb vandaag de voorlopige aanslag gehad, ik krijg 47,- terug, bij deze aanslag had ik nog niet aangegeven dat ik studiekosten wilde aftrekken
(ik ging ervan uit dat ik sowieso alle betaalde belasting terugkreeg, omdat ik dacht dat ik niet aan de ondergrens kwam, daar ben ik dus wel aan gekomen, vandaar dat ik nu wel van aftrekposten gebruik wil maken)

tweede kwestie dus, kan ik deze wijziging gewoon nog doorgeven dit jaar?
Ja, je kan aftrekken. Je hebt toch de rekeningafschriften? dat is goed genoeg
Ja, je ouders betalen het collegegeld dus jij mag het niet aftrekken

Ja, je kan dat doen. Zolang je niet je definitieve aanslag heb gehad, kan je altijd nog wijzigen anders in bezwaar of beroep het laten wijzigen
Met citaat reageren
Oud 17-05-2010, 02:18
Kommunist
Avatar van Kommunist
Kommunist is offline
ok, bedankt voor je antwoord , helaas niet interessant dan voor mij...

was k al bang voor, me ouders staan ook geregistreerd als betalers dus ja niet echt discussie over mogelijk ook...
Met citaat reageren
Oud 20-05-2010, 12:10
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
(Ik weet niet of het nog zin heeft om in een oud topic te reageren maar ik doe een poging.)

Wat is nu eigenlijk de definitie van een ''eigen voordeur''.
Ik woon in een soort oude kantoorvilla die omgebouwd is tot appartementen.
Op zich is er wel sprake van een gezamenlijke ingang voor een aantal appartementen, maar hebben de meeste eigenlijk wel alles voor zichzelf, ik dus ook(douche, keuken, wc, woonkamer, slaapkamer).

Betekent een gezamenlijke ingang al per definitie dat je geen eigen voordeur hebt? Lijkt me niet want bij flats e.d. is dit toch ook het geval? Of wordt dan met een eigen voordeur meer bedoeld dat je een eigen postadres moet hebben? Hetgeen hier niet het geval is.

Mocht de gezamenlijke entree een probleem zijn, kan ik eventueel nog wel via een achterdeur(waarvan geen andere mensen gebruik maken) naar binnen. Enig probleem is dan dat alles achter mijn eigen deur zit, behalve de wc die zit wel op de (gezamenlijke)gang.

Andere vraag, wat is nu de grens voor de kale huur, ik vind vaak twee verschillende bedragen, 615 en 645 euro.
__________________
Think you know me?, better think again...

Laatst gewijzigd op 20-05-2010 om 12:18.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2010, 12:15
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Voor de huursubsidie zou je over het algemeen een eigen postadres moeten hebben. Gezamenlijke ingang maakt niks uit. Het gaat dus om een eigen huisnummer.
Verder zijn er nog uitzonderingen en kan een huiseigenaar ook een aanvraag doen zodat het huis wel geschikt wordt voor huursubsidie, voor de huurders. wat daar de eisen van zijn weet ik niet, maar er zijn dus wel enkele uitzonderingen waardoor je wel huursubsidie kunt krijgen als je geen eigen postadres hebt..
Met citaat reageren
Oud 20-05-2010, 12:22
Verwijderd
Citaat:

Wat is nu eigenlijk de definitie van een ''eigen voordeur''.
Ik woon in een soort oude kantoorvilla die omgebouwd is tot appartementen.
Op zich is er wel sprake van een gezamenlijke ingang voor een aantal appartementen, maar hebben de meeste eigenlijk wel alles voor zichzelf, ik dus ook(douche, keuken, wc, woonkamer, slaapkamer).


Andere vraag, wat is nu de grens voor de kale huur, ik vind vaak twee verschillende bedragen, 615 en 645 euro.
1e antwoord op je vraag: Wetgeving zegt dat eigen voordeur inhoudt dat je onafhankelijk naar buiten kan, zonder iemand anders er bij te kunnen storen. (even plat uitgelegd). dus je moet echt een naambordje hebben met een cijfer, eigen deurbel enzovoort en je kan niet op een andere manier binnen komen.

Er moet eigenlijk kort gezegd, sprake zijn van een appartementsrecht

ik dacht 645 zo uit mijn hoofd, maar ga vanuit dat het 615 is.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 16:41
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Om verschillende redenen weet ik niet zeker of mijn stufi wordt omgezet in een gift als ik klaar ben met studeren (studeer in het buitenland, diploma moet gewaardeerd worden, enz.).

Nu hoorde ik dat als je stufi wordt omgezet in een lening en je dit dus moet terugbetalen, het aftrekbaar is van de belasting. Iemand hier meer informatie over?
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 13-06-2010, 21:56
deking23
deking23 is offline
oke ik heb nu bij een kennis een baantje geregeld in de technische dienst in een verzorgingstehuis,

ik ben 18 jaar als ik daaraan begin en doe het 4 uur per dag ongeveer voor 1 maandje,

verdien ong 4.70 bruto per uur en kreeg er dan nog 16% overheen,

hoeveel hou ik nu na alle belastingen etc over?

Thank you
Met citaat reageren
Oud 14-06-2010, 00:04
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Je bent nog jong en je verdient weinig, waarschijnlijk wordt er al nouwelijks belasting ingehouden. Zeker als je loonheffingskorting toe past. Geen idee hoe dat precies werkt. Hoe dan ook, alles wat naar Loonbelasting en premies volksverzekering (lb en premies vv) kijkt kan je waarschijnlijk allemaal terug vragen aan het einde vh jaar. Je werkgeven stuurt je een jaaropgave toe waar dit bedrag netjes voor jou in vermeld staat.

Zie hierrrrr voor meer informatie over hoe en wat. Je kunt in een aangiften aangeven hoeveel dit allemaal precies is. Ik vind het makkelijkste dit op papier te doen, gewoon omdat dit wat makkelijker te overzien is dan op een beeldscherm. Je kan dat allemaal gratis aan vragen. Hierrrr.

edit;
http://www.belastingdienst.nl/reken/jongeren/
Speel daar maar even mee, kan je het zien. Vergeet niet af en toe op de vraagtekens te klikken voor extra informatie. 'woon je samen' is echt op jezelf, met je ouders telt niet mee. Enzovoorts.

Laatst gewijzigd op 14-06-2010 om 00:10.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2010, 18:15
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Over de eerste 2000 euro bruto hoef je geen belasting te betalen. Dus als jij 4*4,70 per dag verdient en dat een maand, dan hoef je uiteindelijk helemaal geen belasting te betalen. Je kunt je belasting via een Tj-biljet terugvragen bij de belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/jongeren/
Met citaat reageren
Oud 23-06-2010, 13:43
Verwijderd
Citaat:
Beste Anna_Nibud,

Van een 'expert' zo als jij verwacht ik iets meer kennis. 'Over de eerste 2000 euro hoef je geen belasting te betalen' impliceert een belastingvrije som van € 2000, maar er is juist sprake van een korting op de te betalen belasting van zo'n € 2000 (algemene heffingskorting), en daar komt de arbeidskorting nog bij. Dus: als je € 10000 verdient, en je moet 30% belasting betalen (€3000), dan gaan daar de gezamenlijke heffingskortingen van af. Voor de volledigheid: de arbeidskorting is afhankelijk een korting op de te betalen belasting in procenten, met een maximum. Je mag dus veel meer dan € 2000 verdienen zonder een cent belasting te hoeven betalen (denk aan zo'n 6 à 7000 euro).
Ze verwacht dat je gewoon een bijbaantje heeft. Dit is een scholierenforum en geen fiscalistenkantoor.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2010, 16:09
bubabu
bubabu is offline
Beste forum lezers,

Ik ben met een onderneming project bezig. Alle kosten die ik maak moeten belasting aftrekbaar zijn. Nu ben ik bezig om relatiegeschenken in te kopen. Zijn relatiegeschenken belasting aftrekbaar?

Graag hier een antwoord op. Bedankt!

Laatst gewijzigd op 23-06-2010 om 18:11. Reden: reclame verwijderd
Met citaat reageren
Oud 23-06-2010, 18:08
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Vraag eens bij de Kamer van Koophandel na; www.kvk.nl. Of bij de Belastingdienst weten ze dat ook wel. Die hebben voor ondernemers een speciale pagina voor ondernemers 'www.belastingdienst.nl' --> zakelijk
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 10:20
Verwijderd
waarom vragen bij de kvk als ik ook het antwoord kan geven?

OT: Het ligt er aan? is er sprake van een dienstbetrekking? opting in? duidelijker zijn wat je wilt is handiger. ben je een VOF ofzo? want dan kan je van willekeurig afschrijven + kleinschaligheidsaftrek nuttigen.

Duidelijkheid is misschien wat makkelijker

Laatst gewijzigd op 24-06-2010 om 14:19.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2010, 18:21
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Ik heb in 2007 een bijbaan gehad en kon 100 euro loonheffing terugvragen. Dit heb ik gedaan middels een TJ-biljet. Verder heb ik er niet meer aan gedacht (en ook nooit bericht gekregen). In 2008 kreeg ik ineens een brief van de belastingdienst dat ik nog 100 euro terug kon vragen. Blijkt dat het TJ-biljet niet is aangekomen (vreemd!). Helaas heb ik heel stom mijn jaaropgaaf van 2007 wel weggegooid. Het bruto jaarloon en de ingehouden loonheffing weetik wel, maar de arbeidskorting niet. De V&D weigert mij een nieuwe jaaropgaaf te geven. Ik zit er nu dus over te denken om de arbeidskorting dan maar op 0 te zetten en zo iig mijn 100 euro wel terug te krijgen.
Mijn vraag is nu dus: Is het voor mij financiel nadelig als ik 0 invul bij de arbeidskorting? Ik snap namelijk niet helemaal wat het precies inhoudt (belastingnoob).

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 04-07-2010, 19:43
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Oh oeps, ik heb over het centraal belastingtopic heengekeken. Ik wil m'n vraag best daarnaartoe verplaatsen als iemand het topic kan verwijderen
Met citaat reageren
Oud 05-07-2010, 00:09
Verwijderd
Citaat:
Ik heb in 2007 een bijbaan gehad en kon 100 euro loonheffing terugvragen. Dit heb ik gedaan middels een TJ-biljet. Verder heb ik er niet meer aan gedacht (en ook nooit bericht gekregen). In 2008 kreeg ik ineens een brief van de belastingdienst dat ik nog 100 euro terug kon vragen. Blijkt dat het TJ-biljet niet is aangekomen (vreemd!). Helaas heb ik heel stom mijn jaaropgaaf van 2007 wel weggegooid. Het bruto jaarloon en de ingehouden loonheffing weetik wel, maar de arbeidskorting niet. De V&D weigert mij een nieuwe jaaropgaaf te geven. Ik zit er nu dus over te denken om de arbeidskorting dan maar op 0 te zetten en zo iig mijn 100 euro wel terug te krijgen.
Mijn vraag is nu dus: Is het voor mij financiel nadelig als ik 0 invul bij de arbeidskorting? Ik snap namelijk niet helemaal wat het precies inhoudt (belastingnoob).

Alvast bedankt
Heb je een laatste loonstrookje van dat jaar? dat is ook goed genoeg om je belasting aangifte in te vullen.
Kan je overigen duidelijker aangeven wat je heb verdiend...
en daarnaast..ja het is nadelig als je 0 invult
Met citaat reageren
Oud 05-07-2010, 09:56
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Je moet je jaaropgaven trouwens minimaal 5 jaar bewaren.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De effecten van belasting en migratie-politiek
Verwijderd
115 21-05-2009 11:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Legalise it
arPos
143 11-11-2008 17:40
Psychologie Placebo-depressies
Mr_Akkerhuis
31 07-04-2004 12:27
Liefde & Relatie stelling: echtscheiding moet duurder
de abt van sion
115 15-09-2003 22:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Dé reacties op het Regeerakkoord... en wat vinden wij er van?
Anne
114 02-06-2003 08:06
Flora & Fauna jacht verbieden?
Kupu
41 28-01-2002 12:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:33.