Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-07-2003, 23:42
)Vampje(
)Vampje( is offline
Mag je je bijvoorbeeld met tattoos vertonen? En piercings? Vreemde haarkleuren? Aparte -niet ordinaire- kleding? Zo nee, dan ga ik een probleem hebben komend jaar!

Neem aan dat deze niet op S&S hoort??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2003, 00:01
scala
scala is offline
Ja hoor..waarom niet, gwoon hetzelfde als op de middelbare i guess? bij mijn opleiding zitten er ook mensen met piercings, tattoo's, aparte kleding etc misschien wordt je wel vreemd aangekeken, maar dat hangt weer van je opleiding af ofzo. Bla.

Laatst gewijzigd op 05-07-2003 om 00:03.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 00:11
poesiefox
poesiefox is offline
Jij gaat toch rechten doen? Hmm, zwak het een beetje af, dus niet al te raar eruitzien, anders krijg je echt niet de behandeling die je verdient. Rechtenstudenten, dat zijn ballen. Hockeymeisjes zijn er oververtegenwoordigd. Echt onstellend bekrompen tuthola's lopen ertussen, met een parelkettinkje en een paardenbek. En jongetjes die na een paar jaar het uitgezakt voorkomen hebben van de gemiddelde veertiger, van al het zuipen en een air van hier tot Tokio.

Maar er lopen ook zat normale mensen. Weinig Vampirische types, daar moet je een softere studie voor kiezen.
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 00:16
scala
scala is offline
ha, rechten? dan heb je wel een mooie uitgekozen..zoals poesiefox zegt..wat nou soft? 0_o
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 00:21
Verwijderd
Wat is een vampyrisch type>
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 00:24
Verwijderd
Zoals poesiefox zegt: kleed je wel normaal. Geen gothickleding, geen piercings, geen tattoo's. Bij ons in het jaar zit één gothicmeisje en dat wordt zo compleet en totaal uitgekotst...en dan hebben we het dus nog wel over Nijmegen, de meest linkse stad van Nederland. Niet voor niets 'de Rode Universiteit' genoemd.

Nee, als je rechten wilt gaan studeren zul je er netjes uit moeten zien. Geen docent die jou tijdens een mondeling serieus neemt als je eruit ziet als een vampier.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 02:47
Verwijderd
eenvoudig zwart is toch best stijlvol
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 10:43
)Vampje(
)Vampje( is offline
Nou ja, ik bedoelde ook eigenlijk niet dat ik er als een goth bij ga lopen, want dat doe ik nu ook niet. Maar bijvoorbeeld een vest met een bandlogo erop? Een rokje met panty's?

En piercings.. Heb alleen een klein knopje in m'n neus. Zware make up draag ik ook niet. Ging meer om die tattoo die ik misschien wil laten zetten, maar dan wacht ik daar wel mee tot de winter. Die studie is belangrijk voor me, dus dan maar aanpassen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 10:43
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Theoretisch gezien niet: Duh.

Laatst gewijzigd op 05-07-2003 om 10:51.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 11:27
nps
Avatar van nps
nps is offline
Ik denk dat het er maar net aan ligt welke opleiding je wil doen. Ik zit nu ook op 'n hbo school, als enige echt alternatieveling uit onze klas om het maar even zo te zeggen. Als we presentaties moeten houden voor docenten en/of mensen uit het bedrijfsleven dan word er wel verwacht dat je er netjes uitziet ja, maar dat maakt niet uit. Dan doe je 1 dagje nette kleertjes aan en ben je daar ook weer vanaf.
__________________
__________________
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 11:32
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-07-2003 @ 01:24:
Zoals poesiefox zegt: kleed je wel normaal. Geen gothickleding, geen piercings, geen tattoo's. Bij ons in het jaar zit één gothicmeisje en dat wordt zo compleet en totaal uitgekotst...en dan hebben we het dus nog wel over Nijmegen, de meest linkse stad van Nederland. Niet voor niets 'de Rode Universiteit' genoemd.

Nee, als je rechten wilt gaan studeren zul je er netjes uit moeten zien. Geen docent die jou tijdens een mondeling serieus neemt als je eruit ziet als een vampier.
Volwassen instelling op zo'n Uni ( ) dan
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 11:42
Verwijderd
Citaat:
drama schreef op 05-07-2003 @ 12:32:
Volwassen instelling op zo'n Uni ( ) dan
Als je culturele antropologie studeert, oke. Dan kun je aantrekken wat je zelf wilt. Maar wanneer je een studie doet die opleidt voor een vakgebied waar een bepaalde stijl van je verwacht wordt, dan moet je je daaraan conformeren. Als je tijdens een sollicitatiegesprek niet in pak komt kun je het shaken. Als je in gesprek bent met een cliënt en je hebt geen pak aan, kun je het shaken.

Je snapt zelf ook wel dat in bepaalde functies gewoon bepaald gedrag en een bepaalde kledingstijl van je verwacht wordt. Dat hoort nu eenmaal bij je rol.

Weet je wat echt een volwassen ( ) instelling is? Verwachten dat iedereen je maar accepteert zoals je bent en dat iedereen alles maar pikt van jou, wat je ook doet. Dát is echt lekker tolerant.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 11:45
Verwijderd
Citaat:
Vampiria schreef op 05-07-2003 @ 11:43:
Nou ja, ik bedoelde ook eigenlijk niet dat ik er als een goth bij ga lopen, want dat doe ik nu ook niet. Maar bijvoorbeeld een vest met een bandlogo erop? Een rokje met panty's?

En piercings.. Heb alleen een klein knopje in m'n neus. Zware make up draag ik ook niet. Ging meer om die tattoo die ik misschien wil laten zetten, maar dan wacht ik daar wel mee tot de winter. Die studie is belangrijk voor me, dus dan maar aanpassen.
Nou kijk, het is natuurlijk niet zo dat je met een tattoo raar wordt aangekeken, en er zijn ook wel verenigingsmeisjes met een klein knopje in hun neus. Het gaat meer om de extreme varianten: helemaal onder de tattoo's, tien kilo piercings in je lijf e.d.

Een rokje met netpanty's lijkt me niet verkeerd, een vest met bandlogo ook niet. Ook bij kleding gaat het alleen om de excessen, dus compleet in zwart leer met corset en kisten, cybergoth-idee, hanekam e.d. Het draait gewoon om gematigdheid.

Overigens zou ik, áls je je nog lekker naar je eigen smaak wilt kleden en gekke dingen doen, dat maar zo snel mogelijk in je studie doen, want hoe verder je komt, hoe serieuzer het wordt.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 12:08
Esmée
Avatar van Esmée
Esmée is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-07-2003 @ 12:42:
Weet je wat echt een volwassen ( ) instelling is? Verwachten dat iedereen je maar accepteert zoals je bent en dat iedereen alles maar pikt van jou, wat je ook doet. Dát is echt lekker tolerant.
__________________
Terug in NL!
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 12:14
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
Esmée schreef op 05-07-2003 @ 13:08:
Nee, zo is het niet wat Nare Man zegt. Nare Man adviseert zomaar je enigszins te conformeren naar maatschappelijke normen, ook al kleed je je in een stijl waarbij je je prettig voelt. Natuurlijk is het logisch dat je het minder makkelijk zult hebben, maar wie zegt dat iemand dat moet willen, gemak? Gemak kun je altijd krijgen, maar je eer kun je nog behouden. Daarom hebben we vandaag de dag zo'n maatschappij als we hebben: mensen die zeggen tolerant te zijn, maar in werkelijk vinden dat men zich moet conformeren naar maatschappelijke normen. Acceptatie is het begin van verloedering. Pas je niet aan, wees hoe je wilt zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 12:17
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-07-2003 @ 12:42:
Als je culturele antropologie studeert, oke. Dan kun je aantrekken wat je zelf wilt. Maar wanneer je een studie doet die opleidt voor een vakgebied waar een bepaalde stijl van je verwacht wordt, dan moet je je daaraan conformeren. Als je tijdens een sollicitatiegesprek niet in pak komt kun je het shaken. Als je in gesprek bent met een cliënt en je hebt geen pak aan, kun je het shaken.
En wat nou als je culturele antropologie en rechten gaat doen?
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 12:48
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Hier niet, maar ik zit dan ook temidden van nerds.
__________________
when i rock..
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 12:49
barbara.inc
Avatar van barbara.inc
barbara.inc is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-07-2003 @ 12:42:
Als je culturele antropologie studeert, oke. Dan kun je aantrekken wat je zelf wilt. Maar wanneer je een studie doet die opleidt voor een vakgebied waar een bepaalde stijl van je verwacht wordt, dan moet je je daaraan conformeren. Als je tijdens een sollicitatiegesprek niet in pak komt kun je het shaken. Als je in gesprek bent met een cliënt en je hebt geen pak aan, kun je het shaken.

Je snapt zelf ook wel dat in bepaalde functies gewoon bepaald gedrag en een bepaalde kledingstijl van je verwacht wordt. Dat hoort nu eenmaal bij je rol.
en dus moet je dat pak al aan op de universiteit, zodat je kan oefenen voor later ? Ik weet ook heus wel hoe ik me moet kleden naar formele gelegenheden en sollicitatiegesprekken enz, maar ik ga toch echt niet altijd in een mantelpakje rondhupsen!
Iedereen weet toch zelf ook dat je kans op een baan als advocaat heel wat kleiner wordt als je als extreme goth naar een sollicitatiegesprek gaat?Houd gewoon een beetje rekening met de situatie waar je heen gaat enz
__________________
*Work like you don't need the money, love like you've never been hurt, dance like nobody's watching and fuck like you're beiing filmed* A.K.A Barbelle

Laatst gewijzigd op 05-07-2003 om 12:52.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-07-2003, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Riconoscente schreef op 05-07-2003 @ 13:14:
Nee, zo is het niet wat Nare Man zegt. Nare Man adviseert zomaar je enigszins te conformeren naar maatschappelijke normen, ook al kleed je je in een stijl waarbij je je prettig voelt. Natuurlijk is het logisch dat je het minder makkelijk zult hebben, maar wie zegt dat iemand dat moet willen, gemak? Gemak kun je altijd krijgen, maar je eer kun je nog behouden. Daarom hebben we vandaag de dag zo'n maatschappij als we hebben: mensen die zeggen tolerant te zijn, maar in werkelijk vinden dat men zich moet conformeren naar maatschappelijke normen. Acceptatie is het begin van verloedering. Pas je niet aan, wees hoe je wilt zijn.
Aah, hoe ontroerend. Maar het is wel enorm gelul.

Misschien is het nog niet tot je doorgedrongen, maar de kern van de maatschappij is geven en nemen. Af en toe moet je je een beetje aan elkaar aanpassen. Weigerachtigheid je aan te passen waar anderen dat wel van je verwachten en dat ook mogen verwachten, heeft een naam. Dat heet asociaal. Dat betekent letterlijk antimaatschappelijk.

Je gaat in je stukje dan ook totaal voorbij aan de kern van mijn stukje. Je zegt: Daarom hebben we vandaag de dag zo'n maatschappij als we hebben: mensen die zeggen tolerant te zijn, maar in werkelijk vinden dat men zich moet conformeren naar maatschappelijke normen. Acceptatie is het begin van verloedering. Pas je niet aan, wees hoe je wilt zijn. Dat is dus complete onzin. Zoals ik boven al zei is de kern van de maatschappij dat mensen zich aan elkaar aanpassen. Zonder aanpassing geen sociale cohesie, zonder sociale cohesie geen maatschappij (ja, ik heb ooit ook een blauwe maandag sociologie gestudeerd ).

Maar ik zal iedereen die zich onder het mom van 'verloedering' absoluut niet wil aanpassen aan zijn omgeving, zelfs niet het kleinste beetje, veel succes wensen
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 12:53
)Vampje(
)Vampje( is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-07-2003 @ 12:45:
Nou kijk, het is natuurlijk niet zo dat je met een tattoo raar wordt aangekeken, en er zijn ook wel verenigingsmeisjes met een klein knopje in hun neus. Het gaat meer om de extreme varianten: helemaal onder de tattoo's, tien kilo piercings in je lijf e.d.

Een rokje met netpanty's lijkt me niet verkeerd, een vest met bandlogo ook niet. Ook bij kleding gaat het alleen om de excessen, dus compleet in zwart leer met corset en kisten, cybergoth-idee, hanekam e.d. Het draait gewoon om gematigdheid.
Oh, nou, dat valt alweer mee. Ik ben ook niet heel extreem hoor, en bovendien is het logisch dat je niet serieus wordt genomen als je je kleedt alsof je rechtstreeks van een cyberfeest komt.

Citaat:
Riconoscente schreef op 05-07-2003 @ 13:14:
Nee, zo is het niet wat Nare Man zegt. Nare Man adviseert zomaar je enigszins te conformeren naar maatschappelijke normen, ook al kleed je je in een stijl waarbij je je prettig voelt.
Nare man heeft het over feiten, feiten die hij zelf heeft ondervonden op de universiteit. Hij geeft dus gewoon antwoord op mijn vraag; dat was wat ik wilde weten.

Citaat:
Pas je niet aan, wees hoe je wilt zijn.
Als ik een studie rechten wil doen en je wordt daarbij niet serieus genomen als je je extravagant kleedt, heb je twee opties:

1) Ik blijf wie ik wil zijn en ik ga lekker met mijn piercings bij de Super aan de kassa zitten, trots op het feit dat ik me niet aanpas
2) Ik bewaar mijn tierlantijnen voor het weekend en trek gewoon een broek met een fatsoenlijk shirtje aan zodat ik mijn studie zonder problemen en rare blikken af kan maken.

Ik ga voor optie 2.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 12:55
Verwijderd
Citaat:
barbelle schreef op 05-07-2003 @ 13:49:
en dus moet je dat pak al aan op de universiteit, zodat je kan oefenen voor later ? Ik weet ook heus wel hoe ik me moet kleden naar formele gelegenheden en sollicitatiegesprekken enz, maar ik ga toch echt niet altijd in een mantelpakje rondhupsen!
Een pak aantrekken heeft niets met ballerig te maken. Ik ben absoluut niet ballerig, maar ik weet wel dat als ik advocaat-stagiair ben of advocaat, of ik hou een lezing voor medestudenten en docenten, dat ik dan in pak of in ieder geval in een jasje moet komen. Dat hoort bij je rol. Zie het stukje bedoeld voor Riconoscente.

Citaat:
Iedereen weet toch zelf ook dat je kans op een baan als advocaat heel wat kleiner wordt als je als extreme goth naar een sollicitatiegesprek gaat?Houd gewoon een beetje rekening met de situatie waar je heen gaat enz
Dat zeg ik dus, maar daar ging Riconoscente tegenin. Hij noemt het je aanpassen aan je medemens omwille van de goed maatschappelijke orde zelfs verloedering. Ik kan daarop reageren met een waar woord: jongen, kom vaker buiten.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 12:57
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 05-07-2003 @ 13:14:
Nee, zo is het niet wat Nare Man zegt. Nare Man adviseert zomaar je enigszins te conformeren naar maatschappelijke normen, ook al kleed je je in een stijl waarbij je je prettig voelt. Natuurlijk is het logisch dat je het minder makkelijk zult hebben, maar wie zegt dat iemand dat moet willen, gemak? Gemak kun je altijd krijgen, maar je eer kun je nog behouden.
Het valt m.i. nog te bezien of je je "eer" behoudt door er heel bijdehand een radicale kledingsstijl op na te houden in een omgeving waar toch een redelijk serieuze instelling van je verwacht wordt. Misschien dat je jezelf eert ofzo, je medestudenten heus niet. Wat dacht je, dat ze denken "kijk hij is zichzelf, wat cool" ?.
__________________
when i rock..
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:00
barbara.inc
Avatar van barbara.inc
barbara.inc is offline
Ik snap je prima, dat is het probleem niet (snap jij mij wel?)...(en waar zie jij het woord ballerig staan in mijn verhaal?)
Maar jij hebt het over het advocaat zijn, of stagair zijn, dat is een hele andere situatie dan gewoon op de universiteit zijn!
__________________
*Work like you don't need the money, love like you've never been hurt, dance like nobody's watching and fuck like you're beiing filmed* A.K.A Barbelle
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:06
Verwijderd
Citaat:
barbelle schreef op 05-07-2003 @ 14:00:
Ik snap je prima, dat is het probleem niet (snap jij mij wel?)...(en waar zie jij het woord ballerig staan in mijn verhaal?)
Ik zou zweren dat in dit stukje '...zodat je kan oefenen voor later' het woord 'later' eerst de zinsnede 'hoe je zo ballerig mogelijk kan zijn' was. Maar ik kan me natuurlijk vergissen

Citaat:
Maar jij hebt het over het advocaat zijn, of stagair zijn, dat is een hele andere situatie dan gewoon op de universiteit zijn!
Nou, dat is misschien in het eerste jaar zo, maar zoals ik zei wordt het hoe verder je komt steeds serieuzer. In Nijmegen moet je vanaf je eerste jaar verplicht meedoen aan oefenrechtbanken. Die zijn zo realistisch mogelijk opgezet. Dat wil dus zeggen in een echte zaal, toga's e.d. Als je daar staat met je piercings, je tattoo's en je hanekam word je gewoon uitgelachen. It's a fact.

Je moet niet vergeten dat de universiteit eigenlijk niet los gezien kan worden van de navolgende baan, tenminste bij rechten. Als je positief wilt opvallen (wat je kans op een goede baan vergroot, connecties komen altijd van pas en veel docenten kunnen je voordragen bij kantoren en bedrijven) dan helpt het zeker als je je serieus kleedt en gedraagt.

Laat er overigens geen misverstand over bestaan: ik loop op de uni nooit in pak, hooguit in een jasje als ik een serieus mondeling heb of een presentatie moet houden. Het gaat mij er gewoon om dat er zo romantisch gedaan wordt over 'je eer behouden', 'jezelf blijven' en dat soort quasi-puberaal gelul. De volwassen werkelijkheid is gewoon dat je je af en toe moet aanpassen aan wat je medemensen van je verwachten, kortom aan de sociale rol die je op dat moment vervult. En als ik mensen hoor die roepen 'ik trek nooit een pak aan, ik blijf mezelf' of iets dergelijks, dan denk ik: veel succes met je verdere leven.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:09
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Maar wat biedt het nu werkelijk voor een voldoening "hogerop" te komen door je aan te passen aan anderen?

Ik zeg ook niet dat je naakt moet gaan lopen, maar als je gewoon aantrekt wat je prettig vindt en eruit ziet hoe je eruit wilt zien, dan is het toch niet jouw probleem dat mensen jou niet accepteren?

Ik kleed me gewoon sober en op zich netjes maar ik draag al twee jaar dezelfde kleding. Dat interesseert me geen fuck, want mensen die me daarom niet zouden accepteren die doen dat lekker niet. Als ik vertel in welke dingen ik geloof en hoe ik leef, krijg ik daarvoor weinig respect en begrip, maar wat moet ik nou met dat respect en begrip van mensen die niet tolerant genoeg zijn om me te accepteren?

Beuk: Wat hebben je medestudenten er in Godsnaam mee te maken? Wat maakt het nou uit wat die lui van je denken? Wat moet je nou met vals respect of met respect dat onder voorwaarden plaats heeft?

Nare Man: Ik weet niet of het de kern van de maatschappij is dat mensen zich aan elkaar aanpassen, misschien tegenwoordig wel, maar vind je echt dat dat de kern van de maatschappij zou moeten zijn? Denk je niet dat de maatschappij een uiting moet zijn van hoe mensen vredig en tolerant met elkaar samenleven, elkaar liefhebbend zowel om elkaars goede punten als om elkaars slechte punten?
Asocialiteit heeft niets met uiterlijke aanpassing te maken, asocialiteit is een innerlijk gegeven. Mensen die niet met goede waarden bezig zijn, die zijn asociaal, niet mensen die zich op uiterlijk gebied niet wensen aan te passen.
Niemand mag van mij verwachten dat ik mij aanpas aan ongeschreven normen, aangezien ik dan net zo goed zou kunnen zeggen dat ik dat van hen verlang nav mijn normen. Op innerlijk sociaal gebied moet men zich wel aanpassen, maar dat komt enkel door de noodzakelijkheid van medemenselijkheid en naastenliefde. (Nee ik heb het hier niet over het katholieke geloof, Nare Man, maar over noodzakelijke dingen om een prettigere leefomgeving voor ons allemaal te creëren).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2003, 13:09
)Vampje(
)Vampje( is offline
Eerlijk gezegd verheug ik me nu al op de dag dat ik me in zo'n geweldig zwart mantelpakje kan vertonen. Tja, het is weer eens iets anders.. En vooral heel erg sexy, net als mooie mannen in pak.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:09
Verwijderd
simpel gezegd:

je moet gewoon representatief zijn
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:14
barbara.inc
Avatar van barbara.inc
barbara.inc is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-07-2003 @ 14:06:
[B]Ik zou zweren dat in dit stukje '...zodat je kan oefenen voor later' het woord 'later' eerst de zinsnede 'hoe je zo ballerig mogelijk kan zijn' was. Maar ik kan me natuurlijk vergissen
haha, klopt, maar dat had ik meteen alweer veranderd, omdat ik zelf ook wel doorhad dat dat niet echt realistisch was....

Citaat:
Nou, dat is misschien in het eerste jaar zo, maar zoals ik zei wordt het hoe verder je komt steeds serieuzer. In Nijmegen moet je vanaf je eerste jaar verplicht meedoen aan oefenrechtbanken. Die zijn zo realistisch mogelijk opgezet. Dat wil dus zeggen in een echte zaal, toga's e.d. Als je daar staat met je piercings, je tattoo's en je hanekam word je gewoon uitgelachen. It's a fact.
Tja, maar is dat niet weer 1 van de situaties waar ik het over had?

Citaat:
Je moet niet vergeten dat de universiteit eigenlijk niet los gezien kan worden van de navolgende baan, tenminste bij rechten. Als je positief wilt opvallen (wat je kans op een goede baan vergroot, connecties komen altijd van pas en veel docenten kunnen je voordragen bij kantoren en bedrijven) dan helpt het zeker als je je serieus kleedt en gedraagt.

Laat er overigens geen misverstand over bestaan: ik loop op de uni nooit in pak, hooguit in een jasje als ik een serieus mondeling heb of een presentatie moet houden. Het gaat mij er gewoon om dat er zo romantisch gedaan wordt over 'je eer behouden', 'jezelf blijven' en dat soort quasi-puberaal gelul. De volwassen werkelijkheid is gewoon dat je je af en toe moet aanpassen aan wat je medemensen van je verwachten, kortom aan de sociale rol die je op dat moment vervult. En als ik mensen hoor die roepen 'ik trek nooit een pak aan, ik blijf mezelf' of iets dergelijks, dan denk ik: veel succes met je verdere leven.
Geloof het of niet, hier ben ik het met je eens
__________________
*Work like you don't need the money, love like you've never been hurt, dance like nobody's watching and fuck like you're beiing filmed* A.K.A Barbelle

Laatst gewijzigd op 05-07-2003 om 13:16.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:17
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Waarom zou je een goede baan en veel connecties willen over je eigen rug? Geld kun je ermee verdienen, maar je waardigheid niet.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:18
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 05-07-2003 @ 14:09:
Beuk:Wat hebben je medestudenten er in Godsnaam mee te maken? Wat maakt het nou uit wat die lui van je denken? Wat moet je nou met vals respect of met respect dat onder voorwaarden plaats heeft?
Deze instelling alleen al

Het zijn je medestudenten, je hebt constant met ze te maken, zit met ze in projectgroepen, moet samen met ze practica doen, je hebt samen colleges. Jarenlang. Ik zie simpelweg niet in hoezo je die samenwerking bewust lekker moeilijk zou gaan maken. Denken in termen als "die lui" lijkt me iig niet bevorderlijk.
__________________
when i rock..
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:20
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
ik merk bij mij op school (hbo - heao bdw) echt helemaal niks van eisen op het gebied van uiterlijk. Mensen doen precies hetzelfde tegen mij als tegen anderen, ze ouwehoeren er zelfs over, zo van dat lichtblauwe nephaar vind ik nie zo mooi doe toch maar weer paars ofzo.. maar docenten nemen me absoluut niet minder serieus daardoor.. Natuurlijk wordt er bij presentaties of andere officielere dingen wel verwacht dat je representatief erbij loopt maar dat vind ik erg logisch, maar zolang het gewoon om colleges volgen gaat vind ik persoonlijk dat ik mezelf kan zijn.
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:21
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 05-07-2003 @ 14:17:
Waarom zou je een goede baan en veel connecties willen over je eigen rug? Geld kun je ermee verdienen, maar je waardigheid niet.
Wat lief
Het gaat nieteens zo zeer om het geld, maar meer om de voldoening dat je wat gepresteerd hebt. Wat niet wegneemt dat ik je waardigheid vierkant uitlach als ik je over 10 jaar asociaal afsnij in mijn s600.
__________________
when i rock..
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:24
Verwijderd
Citaat:
Riconoscente schreef op 05-07-2003 @ 14:17:
Waarom zou je een goede baan en veel connecties willen over je eigen rug? Geld kun je ermee verdienen, maar je waardigheid niet.
ooh die is diep . ergens heb je gelijk, maar ik neem aan dat wanneer je een opleiding kiest, je er eentje kiest die ook echt bij je past.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:24
Verwijderd
Citaat:
Riconoscente schreef op 05-07-2003 @ 14:09:
Maar wat biedt het nu werkelijk voor een voldoening "hogerop" te komen door je aan te passen aan anderen?
Hoe dat met jou zit weet ik niet, maar ik zie het aanpassen van mijn kleding aan andere situaties niet als een beperking van mijn eigenwaarde. Het is subjectief, misschien vind jij het verschrikkelijk, maar als ik hogerop kan komen door af en toe in pak te verschijnen, nou graag

Citaat:
Ik zeg ook niet dat je naakt moet gaan lopen, maar als je gewoon aantrekt wat je prettig vindt en eruit ziet hoe je eruit wilt zien, dan is het toch niet jouw probleem dat mensen jou niet accepteren?
Wel wanneer je een bepaalde baan of positie op het oog hebt, en het bereiken van die baan of positie wordt verhinderd door het feit dat jij je kleding niet wilt aanpassen. Dan is het ineens wél jouw probleem.

Citaat:
Ik kleed me gewoon sober en op zich netjes maar ik draag al twee jaar dezelfde kleding. Dat interesseert me geen fuck, want mensen die me daarom niet zouden accepteren die doen dat lekker niet. Als ik vertel in welke dingen ik geloof en hoe ik leef, krijg ik daarvoor weinig respect en begrip, maar wat moet ik nou met dat respect en begrip van mensen die niet tolerant genoeg zijn om me te accepteren?
Het gaat ook niet om het te lang dragen van dezelfde kleding. De meeste broeken en hemden in mijn kast zijn ook allemaal al meer dan twee jaar oud; ik heb gister voor het eerst in een halfjaar weer iets nieuws gekocht. Daar gaat het niet om. Het gaat juist om de extreme uitingen. Ik vind het aantrekken van een gothic-outfit en het dragen van een hanekam naar een mondeling tentamen of een sollicitatiegesprek niet getuigen van respect, en niet getuigen van het aanvoelen van de situatie.

Misschien kun jíj niets met het respect van anderen wanneer dat respect voor jou slechts gebaseerd is op een verandering (verloochening?) in je eigen persoon, maar dat is subjectief. Ik zie het aanpassen aan mensen als een normaal onderdeel van het samenleven met andere mensen.

Citaat:
Ik weet niet of het de kern van de maatschappij is dat mensen zich aan elkaar aanpassen, misschien tegenwoordig wel, maar vind je echt dat dat de kern van de maatschappij zou moeten zijn? Denk je niet dat de maatschappij een uiting moet zijn van hoe mensen vredig en tolerant met elkaar samenleven, elkaar liefhebbend zowel om elkaars goede punten als om elkaars slechte punten?
Ja, ik vind dat dat de kern van de maatschappij zou moeten zijn. Zoals ik al zei, aanpassen betekent cohesie. Aanpassing duidt op een wisselwerking tussen mensen. Jij beziet aanpassing aan anderen als een negatief iets. Ik bezie het eerder als een positief iets. Het duidt namelijk op gematigdheid, op compassie, op het af en toe laten varen van je eigen rigiditeit en toegeven aan de ander. Dat noem ik niet slecht.

Natuurlijk vind ik ook dat een maatschappij een uiting moet zijn van naastenliefde en tolerantie, maar ik zie het bovenstaande aanpassingsproces niet als een doorkruising van die naastenliefde en tolerantie. Ik zie het juist als de praktische uitwerking ervan.

Citaat:
Asocialiteit heeft niets met uiterlijke aanpassing te maken, asocialiteit is een innerlijk gegeven. Mensen die niet met goede waarden bezig zijn, die zijn asociaal, niet mensen die zich op uiterlijk gebied niet wensen aan te passen.
Maar hier beschouw je het negeren van iemands uiterlijk en kleding als een objectief goede waarde, terwijl je toch weet dat er geen objectief goede waarden zijn. Wat jij als positief beschouwt vindt een ander misschien negatief. Het gaat mij een beetje te ver om het oordelen op kleding zomaar te bestempelen als iets onwenselijks en asociaal. Zover gaan als het asociaal noemen van het bepalen welke waarden goed en slecht zijn, ga ik niet.

Citaat:
Niemand mag van mij verwachten dat ik mij aanpas aan ongeschreven normen, aangezien ik dan net zo goed zou kunnen zeggen dat ik dat van hen verlang nav mijn normen. Op innerlijk sociaal gebied moet men zich wel aanpassen, maar dat komt enkel door de noodzakelijkheid van medemenselijkheid en naastenliefde.
Het verschil tussen jouw ongeschreven normen en de ongeschreven normen van een samenleving voel je zelf al aan. Dat is de massaliteit van die normen. Je kunt onmogelijk volhouden dat jouw persoonlijke opvattingen evenveel gewicht moeten hebben als de opvattingen van de maatschappij. Dan zou je namelijk ook wel alle wetten (want dat zijn ook normen en waarden, weliswaar geschreven) wel aan de kant kunnen zetten op grond van het argument dat ze niet stroken met jouw eigen waarden. En dat werkt in de praktijk dus niet.

De noodzakelijkheid van naastenliefde en medemenselijkheid zal ik absoluut niet ontkennen. Ik kan het alleen maar onderstrepen en toejuichen. Maar zoals ik ergens boven al zei, ik zie de aanpassing en inbedding in een maatschappij meer als uiting daarvan dan als afwijzing daarvan.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:25
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
beuk schreef op 05-07-2003 @ 14:18:
Deze instelling alleen al

Het zijn je medestudenten, je hebt constant met ze te maken, zit met ze in projectgroepen, moet samen met ze practica doen, je hebt samen colleges. Jarenlang. Ik zie simpelweg niet in hoezo je die samenwerking bewust lekker moeilijk zou gaan maken. Denken in termen als "die lui" lijkt me iig niet bevorderlijk.
Maar ik hoef toch niet zoals zij zijn te worden alleen omdat ze me anders niet accepteren? Dan hoor ik er wel niet bij...maakt dat uit? Als het toch verplicht is dingen met elkaar te doen, dan maakt het niet uit, als het niet verplicht is, dan doe je het toch lekker alleen?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:26
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
StayBeautiful schreef op 05-07-2003 @ 14:24:
ooh die is diep . ergens heb je gelijk, maar ik neem aan dat wanneer je een opleiding kiest, je er eentje kiest die ook echt bij je past.
Dat laatste is meestal wel waar,
ik denk niet dat veel mensen die zich kleden als gothic rechten zullen gaan doen, maar het kan natuurlijk best voorkomen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-07-2003, 13:28
barbara.inc
Avatar van barbara.inc
barbara.inc is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 05-07-2003 @ 14:25:
Maar ik hoef toch niet zoals zij zijn te worden alleen omdat ze me anders niet accepteren? Dan hoor ik er wel niet bij...maakt dat uit? Als het toch verplicht is dingen met elkaar te doen, dan maakt het niet uit, als het niet verplicht is, dan doe je het toch lekker alleen?
Hier heb je misschien wel gelijk, maar ten eerste maak je jezelf met zo'n houding niet echt geliefd, en denk je dan niet dat het soms gewoon beter voor jezelf is om je eens een keer aan te passen? ( en ik zeg nu dus niet dat je precies moet doen wat anderen doen / zeggen!)
__________________
*Work like you don't need the money, love like you've never been hurt, dance like nobody's watching and fuck like you're beiing filmed* A.K.A Barbelle
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:30
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
barbelle schreef op 05-07-2003 @ 14:28:
Hier heb je misschien wel gelijk, maar ten eerste maak je jezelf met zo'n houding niet echt geliefd, en denk je dan niet dat het soms gewoon beter voor jezelf is om je eens een keer aan te passen?
Nee natuurlijk maak ik me geliefd! Moet je voorstellen dat ik geliefd zou (willen) zijn bij mensen die me als ik er anders uit zag niet lief zouden hebben!!
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:31
Verwijderd
Citaat:
Roxy schreef op 05-07-2003 @ 14:20:
ik merk bij mij op school (hbo - heao bdw) echt helemaal niks van eisen op het gebied van uiterlijk. (...)
Ik heb ooit een blauwe maandag sociologie gestudeerd. Zoals je misschien weet staan studies als sociologie, communicatiewetenschappen en culturele antropologie, de zachte studies dus, te boek als broeinest van alternatieve ideeën. Daar zul je met lichtblauw niet snel raar worden aangekeken.

Maar, het proces voltrekt zich daar precies in omgekeerde richting. Toen ik de collegezaal binnenkwam met een keurige broek en een gewoon overhemd werd ik ook raar aangekeken. Er werd me gevraagd 'of ik echt sociologie studeerde', want mijn kleding zag er niet zo uit. Dat geeft dus maar aan dat het proces van aanpassing en afstoting van bepaalde uiterlijke kenmerken in elke groep hetzelfde is. Het heeft echt niks te maken met het ballerig-willen-zijn van rechtenstudenten. Alternativo's onderling doen het net zo goed.

En natuurlijk verschilt het van opleiding tot opleiding. Ik kan me maar zo voorstellen dat op een HBO andere ongeschreven normen gelden dan op een universiteit.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:32
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 05-07-2003 @ 14:25:
Maar ik hoef toch niet zoals zij zijn te worden alleen omdat ze me anders niet accepteren? Dan hoor ik er wel niet bij...maakt dat uit? Als het toch verplicht is dingen met elkaar te doen, dan maakt het niet uit, als het niet verplicht is, dan doe je het toch lekker alleen?
Ik heb nergens beweerd dat je zoals "zij" hoeft te worden. Dat is ook niet zo, je hoeft echt niet meteen polo's en broques aan te gaan schaffen om erbij te horen.
Het ging in dit topic of er eisen worden gesteld aan je uiterlijk. Dat is impliciet wel het geval; kledingsvoorschriften bestaan niet, maar er afstotelijk uitzien helpt ook niet echt. Gewoon een beetje fatsoenlijk is meestal wel genoeg. Maar het verschilt ook wel per studie en gelegenheid.
__________________
when i rock..
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Riconoscente schreef op 05-07-2003 @ 14:30:
Nee natuurlijk maak ik me geliefd! Moet je voorstellen dat ik geliefd zou (willen) zijn bij mensen die me als ik er anders uit zag niet lief zouden hebben!!
Dat is zoals ik in mijn (misschien iets te lange) reactie op jouw stuk al zeg, puur subjectief. Jij vindt het niet belangrijk om met mensen om te gaan wanneer die mensen jou niet acceptere in de kleding die je hebt. Ik vind dat wel belangrijk, omdat ik in sommige gevallen die mensen nodig heb om iets te bereiken.

Het is puur een afweging. Als ik een doel wil bereiken, zoals het verkrijgen van een stageplaats of in ultimo een goede baan, dan vind ik het dragen van een pak geen onoverkomelijke hindernis. Als je dat wel vindt is het prima, maar dan zou ik toch eens gaan denken over welke prioriteiten je waar legt.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:35
barbara.inc
Avatar van barbara.inc
barbara.inc is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 05-07-2003 @ 14:30:
Nee natuurlijk maak ik me geliefd! Moet je voorstellen dat ik geliefd zou (willen) zijn bij mensen die me als ik er anders uit zag niet lief zouden hebben!!
Ik had het niet over je uiterlijk, meer over je houding...Ik bedoel, het boeit me totaal niet hoe iemand eruit ziet met wie ik samen moet werken, maar als zo iemand enorm dwars is, en totaal geen begrip zou hebben als ik vraag of hij zijn kleding aan zou willen passen, of of hij die ene piercing ff uit zou willen doen voor een belangrijke presentatie, vind ik dat wel vrij aso...
__________________
*Work like you don't need the money, love like you've never been hurt, dance like nobody's watching and fuck like you're beiing filmed* A.K.A Barbelle
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:39
barbara.inc
Avatar van barbara.inc
barbara.inc is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-07-2003 @ 14:33:
Dat is zoals ik in mijn (misschien iets te lange) reactie op jouw stuk al zeg, puur subjectief. Jij vindt het niet belangrijk om met mensen om te gaan wanneer die mensen jou niet acceptere in de kleding die je hebt. Ik vind dat wel belangrijk, omdat ik in sommige gevallen die mensen nodig heb om iets te bereiken.
Of zoals mijn vader altijd in zijn wijze levenslessen zegt: You never get a second chance to make a first impression

offtopic:heb jij ooit een date gehad met een meisje uit Groningen?
__________________
*Work like you don't need the money, love like you've never been hurt, dance like nobody's watching and fuck like you're beiing filmed* A.K.A Barbelle
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:45
Verwijderd
Citaat:
barbelle schreef op 05-07-2003 @ 14:39:
offtopic:heb jij ooit een date gehad met een meisje uit Groningen?
Offtopic: ja
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:52
Verwijderd
Citaat:
Vampiria schreef op 05-07-2003 @ 11:43:
En piercings.. Heb alleen een klein knopje in m'n neus. .
en je tong dan...
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:57
barbara.inc
Avatar van barbara.inc
barbara.inc is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-07-2003 @ 14:45:
Offtopic: ja
offtopic: Ik dacht al, waar ken ik die naam toch van

Ontopic: Tong zie je toch niet? (het lijkt me in elk geval wel vrij onwaarschijnlijk dat ze die constant uit zit te steken...)En het gaat om de piercings in het gezicht...(dacht ik)
__________________
*Work like you don't need the money, love like you've never been hurt, dance like nobody's watching and fuck like you're beiing filmed* A.K.A Barbelle
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:58
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Een tongpiercing valt onmiddelijk op lijkt me, of hij moet echt achterin je tong zitten..
__________________
when i rock..
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 14:03
barbara.inc
Avatar van barbara.inc
barbara.inc is offline
Citaat:
beuk schreef op 05-07-2003 @ 14:58:
Een tongpiercing valt onmiddelijk op lijkt me, of hij moet echt achterin je tong zitten..
valt mee, je ziet het vaak pas als je echt op iemands mond gaat letten, en het gaat hier toch meer om de piercings die meteen in het blikveld zitten, die dus duidelijk aanwezig zijn in het gezicht...(dacht ik)
__________________
*Work like you don't need the money, love like you've never been hurt, dance like nobody's watching and fuck like you're beiing filmed* A.K.A Barbelle
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 16:06
nps
Avatar van nps
nps is offline
Citaat:
beuk schreef op 05-07-2003 @ 14:18:
Deze instelling alleen al

Het zijn je medestudenten, je hebt constant met ze te maken, zit met ze in projectgroepen, moet samen met ze practica doen, je hebt samen colleges. Jarenlang. Ik zie simpelweg niet in hoezo je die samenwerking bewust lekker moeilijk zou gaan maken. Denken in termen als "die lui" lijkt me iig niet bevorderlijk.
Ja, maar het gaat over je uiterlijk in dit topic. Als jij niet kunt samenwerken met anderen omdat zij vinden dat jij je niet representatief kleed, voor gewoon groepswerk bijv. ligt het probleem bij die anderen. Ik zie niet in wat jou uiterlijke stijl te maken zou kunnen hebben met de samenwerking en het contact met je medestudenten.
__________________
__________________
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 16:20
Verwijderd
Citaat:
*MiNDLeZz* schreef op 05-07-2003 @ 17:06:
Ja, maar het gaat over je uiterlijk in dit topic. Als jij niet kunt samenwerken met anderen omdat zij vinden dat jij je niet representatief kleed, voor gewoon groepswerk bijv. ligt het probleem bij die anderen. Ik zie niet in wat jou uiterlijke stijl te maken zou kunnen hebben met de samenwerking en het contact met je medestudenten.
Daar ging het beuk niet om, hij bedoelde de algemene instelling die uit Riconoscente's posts in dit topic blijft. De manier waarop hij denkt over samenwerken met medestudenten laat weinig te raden over. Als je je zo op de uni gedraagt moet je niet verwachten dat je serieus genomen wordt.

Overigens wordt er hier veel te vaak gezegd: 'dat is dan hun probleem, niet het jouwe'. Als een groep studenten niet met iemand wil samenwerken vanwege de kleding van die persoon, hoe kortzichtig ook, en jij kleedt je niet anders, kun je dus niet samenwerken en haal je je studie niet. Is het dan nog steeds niet jouw probleem?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Hulp bij het uitzoeken van een laptop
AskMeAnything
7 17-06-2007 19:26
VWO Aardrijkskunde
Gadje
500 26-05-2005 21:13
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen sluierverbod (betoog) Nederlands
bayirgul
12 26-03-2004 10:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.