Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2010, 01:45
Verwijderd
Schrijven, het is een bezigheid apart waar heel snel veel tijd in kan kruipen. Maar ook een hobby waar je erg veel voldoening uit kan halen. Voor degenen die er echt helemaal verslingerd aan zijn, kan het misschien wel eens interessant zijn het eens te hebben over de manier waarop we tot het resultaat komen.
Wat zijn jullie schrijf gewoonten?

Schrijven jullie zodra je vrije tijd hebt, of eerder gewoon als je opeens met een creatief ei zit?
Schrijven jullie liefst losse verhalen, of werken jullie door aan één groot geheel (manuscript)?
Ben je het type dat met een notitieboek naast het bed zit?
Beïnvloed het soort verhaal ook je manier van werken?
Hoe gaan jullie om met gebrek aan inspiratie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-02-2010, 01:54
Verwijderd
Ikzelf schrijf tegenwoordig vooral griezelverhalen, en ik schrijf die het liefst in een donkere kamer met net genoeg kaarslicht om mijn klavier te kunnen aflezen (blindelings typen is niet één van mijn specialiteiten). Ik vind het voor mijn soort verhalen heel belangrijk dat ik mij echt kan inleven in de sfeer. Ik zou bvb echt niet een angstaanjagende scene op het kerkhof, kunnen schrijven op een gezellig terras in een zomer zonnetje.

Ik geef de voorkeur aan langere verhalen en manuscripten. Kortverhalen doe ik soms ook, maar ik vind het moeilijk om een echt goed een griezelstuk heel kort uit te werken. Ik heb liefst dat de lezer wordt meegesleept in het verhaal. Methodisch ga ik vaak als volgt te werk:
Ik zie een passage in mijn hoofd en die schrijf ik neer. Daarna begin ik te peinzen waar dit zou passen in een bredere gebeurtenis. Ik brainstorm op wat papier en probeer tot een boeiende verhaallijn te komen. Ik denk goed na over hoe het verhaal te vullen. Dingen die in mij opkomen, schrijf ik neer op wat notitiebladen.
Wanneer ik een volledige scene in mijn hoofd heb, begin ik het neer te typen. Eerst heel ruw in word pad, om niet te veel door al die knoppen en functies in word te worden afgeleid. Wanneer ik tevreden ben, plak ik het in mijn word file en begin ik met de esthetica en het doen aansluiten bij het geheel.

Wanneer ik geen ideeën meer heb, leg ik mij gewoon in de zetel en leg ik films op die aansluiten waarmee ik bezig ben. Heel vaak krijg ik zo nieuwe ideeën.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2010, 12:08
Giles
Avatar van Giles
Giles is offline
Citaat:

Schrijven jullie zodra je vrije tijd hebt, of eerder gewoon als je opeens met een creatief ei zit?
Schrijven jullie liefst losse verhalen, of werken jullie door aan één groot geheel (manuscript)?
Ben je het type dat met een notitieboek naast het bed zit?
Beïnvloed het soort verhaal ook je manier van werken?
Hoe gaan jullie om met gebrek aan inspiratie?
Ik schrijf elke dag. Overdag voor mijn werk, 's avonds voor mijn eigen werk. Op vrije dagen schrijf ik ook voor mezelf. Eigen werk is meestal zo'n 1000 - 2500 woorden per dag.
Ik schrijf losse verhalen en aan een groot verhaal.

Ik heb gisteren het tweede deel van een low fantasy trilogy afgemaakt. Vanavond begin ik met de proloog van verhaal nummer drie. Tussendoor schrijf ik korte verhalen voor mijn LJ, een website en voor speciale gelegenheden. Mijn hoofdproject (welke dat ook is op het moment) gaat op een automatische piloot, de andere verhalen komen gewoon uit creatieve oprispingen.

Naast mijn bed ligt een notitieblokje en een schrift. 's Avonds voor bed lijkt mijn brein juist in overdrive te gaan en als ik die ideeën niet opschrijf, ben ik ze de dag er na kwijt. Een vreselijk gevoel, dus zelfs als ik al half slaap, doe ik toch maar weer het bedlampje aan en schrijf het idee uit.

Mijn manier van werken wordt amper beïnvloed door mijn soort verhaal. Het enige onderscheid bij mij is -denk ik- wel of geen muziek tijdens het schrijven. Bij lichte, korte verhalen heb ik daar geen probleem mee. Ook bij Blind kon ik gewoon met muziek schrijven. Maar de verhalen waar ik meer uit wil halen en meer moeite voor moet doen, schrijf ik nooit met muziek aan. Dat is, net zoals tv, te storend.

Schrijven is negenennegentig procent transpiratie en één procent inspiratie (vrij naar een auteur). Geen inspiratie is geen optie. Zodra je het gewoon wordt om elke dag (week/uur/whatevs) te schrijven, schrijf je. Natuurlijk ben ik ene dag minder tevreden over het hoofdstuk dan het andere, maar daar is de redigeertijd aan het einde van het proces hartstikke mooi voor.

Zo, nog meer ontwijkbriefschrijven-reacties.
__________________
'I wanna torture you. I used to love it, and it's been a long time. I mean, the last time I tortured somebody, they didn't even have chainsaws.'
Met citaat reageren
Oud 21-02-2010, 12:28
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Citaat:
Schrijven jullie zodra je vrije tijd hebt, of eerder gewoon als je opeens met een creatief ei zit?
Schrijven jullie liefst losse verhalen, of werken jullie door aan één groot geheel (manuscript)?
Ben je het type dat met een notitieboek naast het bed zit?
Beïnvloed het soort verhaal ook je manier van werken?
Hoe gaan jullie om met gebrek aan inspiratie?
Ik schrijf eigenlijk vrij weinig, maar af en toe krijg ik plotseling een heleboel inspiratie en dan kan ik de hele avond bezig zijn met schrijven. Ik vind het moeilijk om goede korte verhalen te schrijven, maar lange verhalen mislukken bij mij in 100% van de gevallen dus probeer ik het tegenwoordig alleen maar op kortere te houden.

Nee, ik heb geen notitieboekje naast m'n bed. Wat misschien best handig is, want soms lig ik 's avonds in bed en dan moet ik eruit springen om een briefje te pakken als ik opeens iets heb bedacht.

Het soort verhaal beinvloed mijn manier van werken wel degelijk. Sowieso schrijf ik het beste tussen 8 en 9 uur 's avonds door de week (). Verder maakt het heel erg uit of ik wel of geen muziek op heb, en wat voor muziek. Bij somberdere verhalen moet ik ook wat somberdere muziek op, etc. Verder schrijf ik af en toe aan een verhaal dat iets met jazz te maken heeft, en dan staat uiteraard ook jazz op.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken spiektips en smoesjes! handig
Couscousje
4 30-10-2017 06:59
Verhalen & Gedichten Mijn schrijfsels
Talenlover
10 24-11-2015 19:14
Werk, Geld & Recht Geld verdienen met artikelen schrijven
Otisnu
1 25-06-2014 09:43
Verhalen & Gedichten Te veel inspiratie
Verwijderd
8 13-10-2009 12:07
Algemene schoolzaken hoe kom ik de proefwerkweek GOED door?!?!
imy017
11 21-02-2008 17:27
De Kantine smoesjes en spiektips! erg handig!
Couscousje
36 08-09-2003 18:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:01.