![]() |
|
Naar aanleiding van dit topic: Nederlands schoolsysteem
Er komen nogal wat Belgen op het forum hier, dus het is wel handig om te weten hoe het Belgische systeem in elkaar zit. Belgen: kunnen jullie uitleggen hoe jullie schoolsysteem werkt? Geen origineel topic, misschien wel nuttig.
|
![]() |
|
Die wiskunde en scheikunde is inderdaad niet genoeg om echt iets mee te doen later, maar het geeft ons wat basiskennis over die vakken. Wiskunde is gewoon iets elementairs, waarvan je toch minstens een basis moet hebben om echt inzicht te kunnen krijgen in allerlei dingen. Chemie is iets wat bij meer studies voorkomt dan je zou denken, dus een basiskennis van chemie komt ook altijd van pas.
Maar zoals je kan zien krijg ik dus vooral veel talen, die ook op een hoger niveau zijn dan in alle andere richtingen. Voor die talen moet ik ook een eindwerk maken, dus alles is eigenlijk geconcentreerd rond de talen. Mensen die wetenschappen-wiskunde volgen, zullen bijvoorbeeld ook nog steeds Nederlands, Frans en Engels krijgen, maar iets minder, en vooral op een minder hoog niveau dan wij. Zij moeten voor de taalvakken géén eindwerk maken, maar wel voor chemie bijvoorbeeld. Klik hier om de site van mijn school te bekijken (de lay-out is op zijn minst lelijk te noemen, maar goed ...) |
![]() |
|
Ik geef het op, ik begrijp het wel enigszins als ik het lees, maar ik vergeet het daarna toch gewoon.
![]() 1ste en 2de jaar: Latijnse 3de en 4de jaar: Latijn-wiskunde 5de en 6de jaar: Latijn-moderne talen De keuzes die je hebt zijn op alle scholen ongeveer hetzelfde, soms met kleine verschillen. Op mijn school waren dit de mogelijke keuzes (overgenomen van de site van mijn school): *1ste en 2de jaar (= 1ste graad): - Latijn - Moderne wetenschappen *3de en 4de jaar (= 2de graad): - Latijn - wiskunde - Latijn - moderne talen - wetenschappen (huh?? dit is nieuw op mijn school!) - economie - wiskunde - economie - moderne talen - humane wetenschappen *5de en 6de jaar (= 3de graad): - wetenschappen - wiskunde (6 of 8 uur wiskunde) - Latijn - wiskunde - Latijn - moderne talen - moderne talen - wetenschappen (euh ... ?? dit is ook nieuw!) - economie - wiskunde - economie - moderne talen - Humane wetenschappen - Humane wetenschappen - moderne talen - Humane wetenschappen - wiskunde Ok, blijkbaar zijn er een paar hervormingen gebeurd waar ik zelf geen weet van had! De richting 'wetenschappen' in de 2de graad is blijkbaar in de plaats gekomen van 'moderne talen - wetenschappen'. Deze laatste richting is dan weer wél toegevoegd aan de 3de graad! Kan het nog onoverzichtelijker?? Tegen ons zeiden ze nog dat een richting 'moderne talen - wetenschappen' in de 3de graad totaal nutteloos was! ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat het verschil gewoon is dat men in Nederland vakken bijna kan laten wegvallen, daar waar men in België (vooral in het A.S.O.) van elk vak minstens een basispakket krijgt. Bvb. ik had gekozen voor Latijn-moderne talen omdat ik zo weinig mogelijk exacte wetenschappen en wiskunde wilde hebben (en ook nog om andere redenen hoor) maar toch had ik nog steeds 3 uur wiskunde per week, een uur fysica, chemie en biologie.
Ik heb het systeem vaak vervloekt omdat ik echt géén inzicht heb in wiskunde en fysica en dat me bijna in problemen had gebracht (denk aan: herexamen), maar achteraf bekeken is het voor iemand met een normale portie intelligentie en doorzettingsvermogen mogelijk om zonder problemen de eindstreep te halen. En ook al héb ik problemen gehad met een aantal vakken, in het hoger onderwijs kan alles wat je in het secundair gezien hebt, van pas komen. Wat ik vreemd vind aan het Nederlandse systeem, zijn de herkansingen. Kan iemand me vertellen hoe dat functioneert? ![]()
||
Citaat:
1) Het school-examen (SE): bestaat uit repetitieweken gedurende de 2 of 3 jaar bovenbouw-onderwijs (in de Tweede Fase); de herkansingsregelingen hiervoor verschillen per school. 2) het centraal examen (CE): dit vind plaats aan het eind van je schoolloopbaan. De examens worden gemaakt door het Cito (centraal instituut toetsontwikkeling) en zijn voor alle scholen gelijk en op hetzelfde moment. De herkansing hiervoor is dus ook voor iedereen gelijk. Je mag (als ik me niet vergis) 2 vakken herkansen, waarvan maximaal 1 vak uit je zgn. profieldeel komt. Je diplomacijfer is het gemiddelde van je SE en CE En dan zijn er nog enkele vakken waarvan het diplomacijfer alleen bestaat uit het SE-cijfer.
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Ik wilde niemand teleurstellen, ik ben bang om naar tso te gaan Verwijderd | 6 | 23-08-2011 11:31 | |
Algemene schoolzaken |
[Belgisch]Kunnen ze me laten zitten? Dark Red | 32 | 05-07-2005 18:02 | |
Algemene schoolzaken |
Hoe frans en engels ophalen?? Dark Red | 47 | 17-04-2005 23:15 | |
Algemene schoolzaken |
Latijn - Wetenschappen Saarah | 15 | 29-04-2004 18:23 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
welke voorkeur qua schoolsystemen T!ne | 2 | 14-03-2004 12:43 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
JP Sartre - Huis Clos Keyser Saus | 9 | 19-11-2003 14:33 |