Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2002, 12:15
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Met het gevaar dat, nouja, in de wetenschap dat ik weer voor arrogant elitair balletje uitgemaakt ga worden post ik het volgende omdat het stukje me toch lichtelijk intrigeerde (uit delta).

Ivoren Toren
Voor een echte cultuurschok kun je het best dicht bij huis blijven. Ik sta bij Ajax-PSV en buk als een man achter mij een half aangegeten kroket richting een spits van PSV gooit. Hij roept zo hard hij kan: 'Kezman, hoerenjong!' Het was een slechte worp, de kroket landt op een reclamebord bij de cornervlag. Toch ontvangt hij dankbaar gejuich van de supporters uit mijn vak. Het zijn dit soort momenten, in het voetbalstadion, op de kermis, of zelfs gewoon in de rij bij de supermarkt, dat ik me realiseer in wat voor ivoren toren ik eigenlijk leef. Mijn opa heeft gestudeerd, mijn vader heeft gestudeerd. Nu ben ik zelf student en begeef mij vierentwintig uur per dag onder studenten. Ik woon, sport, eet, drink en slaap met ze. Maar het gaat verder dan opleiding alleen. De mensen om mij heen lijken in meer opzichten eng veel op mij. En ik op hen. We stemmen allemaal een beetje links van het midden, zijn niet religieus, sporten wel en roken niet. We gaan liever naar het filmhuis dan naar Delphia, reizen veel en ver (bij voorkeur intercontinentaal) en verafschuwen werk waarbij we vieze handen krijgen.

Naast me draait een man in een bomberjack geroutineerd een sjekkie. Zijn vingertoppen zijn zwart. In zijn nagelriemen zitten rode barstjes. Zou hij monteur zijn? Metselaar? Ik kijk naar de andere mannen in vak 401 van de Amsterdam Arena. Ze lijken op elkaar, maar niet op mij. En opeens besef ik het. Dit is 'de man in de straat' waarover politici spreken. Dit is de gemiddelde Nederlander voor wie wij studenten later het denkwerk gaan doen en aan wie we het simpele werk zullen uitbesteden. Dit is nou Jan Modaal. Eenzaamheid en vervreemding nemen me in een wurggreep: Ik zal deze man nooit leren kennen.
Nooit.

Hoewel het misschien ietwat overdreven is, kon ik me toch best wel in het stukje vinden.. en een stuk of 5 mensen die naast me zaten ook. Wat ik me afvraag:

Kun je je hier enigszins in vinden?
Hoe divers is jouw directe vrienden/kenniskring? Dus verschillen jullie erg qua opleiding, dagelijkse bezigheden en algehele levenswijze?
In hoeverre klopt het (zwart-wit) stereotype van de intellectuele hoogogeleide en de simpele ziel? En bestaat er een kloof tussen deze mensen?

wees lief
__________________
when i rock..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-04-2002, 12:25
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Wij simpele zielen maken lol, en doen wat we willen, dat kun je van de hoogopgeleide yuppie's niet zeggen...
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 23-04-2002, 12:27
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Goh, na 10 minuten al de eerste afzeikreply van iemand die de hele clue mist en de vragen voor het gemak maar niet leest
__________________
when i rock..
Met citaat reageren
Oud 23-04-2002, 12:47
Verwijderd
De mensen waar ik mee omga zijn allen heel verschillend, en toch in sommige opzichten wel gelijk. Het zijn geen van allen mensen die uren voor de spiegel staan en zichzelf staan op te tutten. Sterker nog, de meeste dragen niet eens make-up. Ik ben, samen met nog een meisje, de enige van dit 7 tal (de jongens niet meegerekend) dat make-up draagt. Ook niet altijd, maar gewoon..als ik der zin in heb. Wat wij met elkaar gemeen hebben, is dat we allemaal graag goede cijfers willen halen. nee, wij zijn geen stuudjes.. We leren vaak niet, schrijven vaak huiswerk over..Maar wanneer der een proefwerk aankomt, doen we ons best. Ook hebben we allemaal een beetje dezelfde normen en waarden. Respect voor elkaar en iedereen accepteren zoals hij/zij is. Qua geloof zitten we allemaal een beetje hetzelfde in elkaar, op eentje na. Die gelooft nl. helemaal niet.

De opleiding is hetzelfde, aangezien we allemaal bij elkaar in de klas zitten. Op 2 mensjes na, die zitten op hetzelfde niveau, maar dan een klasje hoger.

De jongens waar wij mee omgaan zijn 'gewoon' jongens. Niet van die stoere macho types, maar ook geen doetjes. (de macho's denken daar anders over..) Je kent der gewoon mee lachen enzow..

Dan heb ik ook een aantal mensjes waar ik mee omga, die niet bij me in de klas zitten. Een meisje dat ik al een hele lange tijd ken. Zij doet hetzelfde niveau als ik, maar zij zit in de 5e. (ik in de 3e.) Zij geeft meer om merkjes in der kleding en ze gelooft niet ofzow. Maar ook zij rookt niet en heeft als norm dat iedereen gerespecteerd dient te worden.

Opzich lijk ik op hun en zij op mij. Toch verschillen we allemaal in bepaalde opzichten van elkaar. Qua kledingstijl ben ik de opvallendste. Zij dragen merkkleding, of gewone doorsneekleding. Ik draag soms ook meer alternatieve kleding. Ik denk dieper na over dingen dan zij doen en soms voelt het alsof ik geestelijk veel verder ben als zij. Als ze zo kinds doen, irritant, vervelend..

Of er een kloof bestaat tussen intelligente en minder intelligente mensen? Ik denk het wel, maar ik heb geen bewijzen daar voor ofzow. Het is net alsof mensen die minder intelligent zijn zich sneller laten meeslepen door andere mensen. Alsof ze minder hunzelf durven te zijn. (Dit is niet altijd zow hoor, geen mens is nl. hetzelfde..maar die gedachte heb ik gewoon)
Met citaat reageren
Oud 23-04-2002, 21:34
de
de is offline
interessant topic, ik zal er morgen wel even wat dieper op ingaan
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 10:10
skyscraper
Avatar van skyscraper
skyscraper is offline
Citaat:
de schreef:
interessant topic, ik zal er morgen wel even wat dieper op ingaan
]ik ook ben nu nog een beetje moe van de verjaardag van gister
__________________
je freakt niet
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 11:10
frans
frans is offline
We leven of we het willen of niet in een klassenmaatschapij...
Het is niet te ontkennen, want je komt het daadwerkelijk overal tegen... De misdeelde in de slobbe wijken om zo maar te zeggen...
Ja... het beeld hiervan is altijd wat bekrompen, maar wie creeert nou zo'n beeld, dat zijn we toch nog altijd zelf,
studie is een verreiking van je leven, op zowel geestelijk sociaal gebied enz... Je trekt dan van zelf sprekend op met de mensen die de zelfde ideaalen hebben, en ideeen. En natuurlijk sluit je daar een bepaalde groeping dan van je af, simpel weg omdat het je niet aanspreekt...
Het is altijd moeilijk duidelijk te maken aan iemand hoe dit nou precies zit, je kan je wel verlagen tot een ander, maar je poogt je zelf ook te verhogen aan jou meerdere...
bij sommige is dit niet het geval, en die zullen altijd een mindere klasse blijven, maar bij wie het streven er is, is het haalbaar, neem studie...

ik moet er nog even verder over denken, want het is vrij ingewikkeld om dit duidelijk te verwoorden
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 11:46
amen
amen is offline
Jij realiseerd je niet dat juppen voor zon levensstijl kiezen. Leven met en onder studenten, daar kies je voor... Zij zijn immers ook even schijterig als jij.

Ik ben zelf ook student, maar sporten en uitgaan doe ik het liefst met gewone mensen... Mensen die werken, of HBO doen ofzow.

En ja, veel studenten leven in een eigen subwereldje. Het is een ghetto-cultuur, maar dan anders.

Het voor en groot deel waar...

Intergratie is een process waaraan niet alleen moslims zich niet houden.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 12:04
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
beuk schreef:
Goh, na 10 minuten al de eerste afzeikreply van iemand die de hele clue mist en de vragen voor het gemak maar niet leest
tuurlijk snap ik de clue wel, alleen ben ik het er niet mee eens vandaar dat ik liever een andere opmerking maak aangezien ik me met aan dat stukje ergerde.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 13:06
Verwijderd
Citaat:
amen schreef:

Ik ben zelf ook student, maar sporten en uitgaan doe ik het liefst met gewone mensen...
Hoe zielig kan je zijn.. Mensen met een hoger IQ dan de gem. Nederlander is geen gewoon mens?? Die houden niet van sporten en uitgaan? Wha..ha..ha..

De rolleyes lijkt me hier overbodig..
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 17:15
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Citaat:
amen schreef:
Jij realiseerd je niet dat juppen voor zon levensstijl kiezen. Leven met en onder studenten, daar kies je voor... Zij zijn immers ook even schijterig als jij.

Ik ben zelf ook student, maar sporten en uitgaan doe ik het liefst met gewone mensen... Mensen die werken, of HBO doen ofzow.

En ja, veel studenten leven in een eigen subwereldje. Het is een ghetto-cultuur, maar dan anders.

Het voor en groot deel waar...

Intergratie is een process waaraan niet alleen moslims zich niet houden.
Schijterig? Dat mag je even uitleggen..
Natuurlijk is het wel een keuze, maar je moet gewoon moeite doen om niet constant met studenten te maken te hebben.
Op de faculteit lopen natuurlijk louter studenten, en in de UB. Als je door de week in een cafe komt zijn er voornamelijk studenten. Op donderdagavond uitgaan? Veel scholieren zul je niet tegen komen.
Ik heb een sportkaart van het, je raad het al, studentensportcentrum, gewoon om dat dat handig en goedkoop is (100 piek voor een heel jaar, alle faciliteiten).

Ja, het is dus een eigen wereldje.. of dat slecht is weet ik niet.

En waar slaat die opmerking dat je liever met "gewone" mensen omgaat op? In welk opzicht zijn die mensen "gewoner"?
__________________
when i rock..
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 20:07
Piccola
Piccola is offline
Citaat:
beuk schreef:
Hoe divers is jouw directe vrienden/kenniskring? Dus verschillen jullie erg qua opleiding, dagelijkse bezigheden en algehele levenswijze?
We verschillen eigenlijk bijna niet. Het grootste gedeelte doet Vwo, net als ik. En een paar zijn van Vwo naar Havo gegaan. Dagelijkse bezigheden? We houden allemaal van veel uitgaan, we sporten bijna allemaal niet want we zijn allemaal erg lui, de ene helft werkt wel de andere helft niet, we hebben precies dezelfde humor, we zijn allemaal verslaafd aan internet + films + chocola! 2 Meisjes en 2 jongens zijn wel constant met hun uiterlijk bezig, maar de rest niet zo! We zien er wel verzorgd uit enzo hoor! Maar we kijken niet om de 5 minuten in de spiegel om haren en make up enzo weer goed te doen! Tsjah.. Wat kan ik nog meer zeggen? We zijn gewoon op veel gebieden hetzelfde... Iedereen drinkt, rookt en blowt wel eens, behalve ik! We zijn allemaal niet religieus!
Of er een kloof bestaat tussen intelligente en minder intelligente mensen? Ik denk het wel, maar heb op het moment zo snel geen voorbeeld. Zal hier nog over nadenken!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 20:16
Verwijderd
Leuk stukje

Het is alleen niet meer dan een constatering, zoals de auteur zelf ook aangeeft. 75% van Nederland bestaat gewoon uit plebs, dat is geen inhoudelijk waardeoordeel, maar gewoon een feit. Het grootste gedeelte van de mensen is nog altijd simpel, zeker als je jezelf als student er even mee vergelijkt (lekker eerlijk trouwens )

Op zich zijn het vaak hartstikke aardige mensen. Ik kan ook met ze lachen en met ze praten, maar ik wil ze niet 24/7 om me heen hebben. Dan moet ik m'n vocabulaire teveel gaan inperken en oppassen dat ik geen dingen zeg die wegens een gebrek aan relativeringsvermogen in slechte aarde vallen, en dat wil ik niet.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 20:17
Verwijderd
Citaat:
Tweety2k schreef:
Wij simpele zielen maken lol, en doen wat we willen, dat kun je van de hoogopgeleide yuppie's niet zeggen...

Weleens van een studentenvereniging gehoord? Die maken meer lol, zuipen meer en zijn in de tussentijd tóch nog productiever en nuttiger voor de samenleving dan al het plebs in Nederland bij elkaar.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 22:13
Nanaki
Avatar van Nanaki
Nanaki is offline
hmmmmmm @ nare man: je weet me elke x te verbazen met je kortzichtige uitspraken [edit]ik bedenk me nu dat ik misschien wel heel dom regeer op een sarcastische uitspraak Nou jah anyway de maatschappij wordt gedragen door jouw zogenaamde "plebs", hoe kun je nou beweren dat de studenten productiever zijn? wat een onzin ? [/edit]
__________________
I am the pill they use to fill your suicide machine
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 22:44
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
Wij simpele zielen maken lol, en doen wat we willen, dat kun je van de hoogopgeleide yuppie's niet zeggen...
Lekker kort door de bocht. Hou alsjeblieft wel even in de gaten dat de nederlandse economie (en dus al jouw luxe) in stand gehouden worden door de "yuppie's" (beetje een retro-benaming maargoed).
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 22:48
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
beuk schreef:

In hoeverre klopt het (zwart-wit) stereotype van de intellectuele hoogogeleide en de simpele ziel? En bestaat er een kloof tussen deze mensen?
Absoluut. En daar kun je wel heel erg hypochriet/sociaal over gaan doen, maar het is soms onvoorstelbaar wat voor een verschillen er tussen mensen uit verschillende lagen van de bevolking zitten.

'Jan Modaal' heeft een ander gevoel voor humor, andere interesses, andere hobbies en ander vermaak dan de 'Yup'. De 'Yup' vind 'Jan' platvloers (en terecht), en 'Jan' vind de 'Yup' protserig (dikke auto, flink huis, etc, niet minder tercht).
Met citaat reageren
Oud 25-04-2002, 08:09
Verwijderd
Citaat:
beuk schreef:
Kun je je hier enigszins in vinden?
Helemaal.

Mijn vader is dan geen student geweest, heeft veel met zijn handen gewerkt, maar dat kwam door z'n verleden (werd het huis uit geschopt)..

Hij heeft zich eigenhandig omhoog gewerkt en heeft nu een eigen ingenieursbureau.

Zelf volg ik op mijn gemak een HBO opleiding naast mijn werk (eveneens bij mijn vader op kantoor).

Wanneer ik over straat loop, of mij in een discotheek bevindt, of naar Taekwondo ga .. overal bemerk ik gebrek aan niveau.

Mannen tussen de 30 en 40 jaar oud die nog opscheppen over welke "lekkere wijven" ze gezien hebben, hoeveel bier ze in 1 keer drinken kunnen en voor de rest lijkt zich alles om voetbal en auto's te draaien.

Tsja, hoe leer je zulke mensen beter kennen? En wil je dat wel? Soms doe ik het ook, dan praat ik gewoon met ze mee, lach over hun domme grappen, enzovoorts.. maar een goed gevoel krijg ik er niet bij..

En euh, wees lief
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie een relatie terwijl je op uitzending bent
hardcore boy
28 20-07-2010 09:34
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Strategisch stemmen
Blood Fire Rage
338 22-11-2006 20:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Welke coalities zie jij op het toneel graag verschijnen & bepaalt dit je stemgedrag?
Gatara
230 21-11-2006 00:05
Verhalen & Gedichten Mijn ivoren toren
vluchtgedrag
5 31-12-2003 15:34
Verhalen & Gedichten Oma mijn kan niet visselijn
repetitie
12 27-03-2002 21:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.