Oud 19-07-2012, 20:57
RienoBieno
Avatar van RienoBieno
RienoBieno is offline
hoi hoi

Ik heb al van af mijn 14 een konijn. Dus bijna 2 jaar.
Het eerste half jaar ging nog wel. Zij was tam kon hem aaien en zat elke dag bij haar.
De laatste anderhalf jaar is ze agressiever geworden. Zit nog wel bij haar elke dag 15 minuten. Als ik haar ga aaien begint ze te knorren. Heb er ergens gelezen dat het sociale dieren zijn. Dus heb ik een knuffel in haar hok gezet. Een dag later ligt de knuffel onthoofd in het hok.
Weet iemand hoe ik me konijn weer tam kan krijgen.

Alvast bedankt

Laatst gewijzigd op 20-07-2012 om 15:10.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-07-2012, 21:03
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Is het een hij of een zij? Want dat maakt nogal een groot verschil.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2012, 12:53
Verwijderd
Als je konijn eerst tam was en nu plots heel vijandelijk is, dan zou er iets met z'n gezondheid aan de hand kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2012, 12:53
RienoBieno
Avatar van RienoBieno
RienoBieno is offline
Een zij
Ik heb het tog elke keer over 'haar' of 'ze'
Met citaat reageren
Oud 20-07-2012, 14:20
Verwijderd
En een keer hij. Daar ontstond de verwarring.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2012, 14:36
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Dat konijnen sociale dieren zijn, klopt. Sociaal betekent dat ze in de natuur samenleven in groepen van dezelfde soort. Dit is in haar geval dus samenleven met een ander konijn, en niet met een knuffel. daar heeft je konijn niks aan.

Voedsters zijn normaal gesproken wel heel wat pittiger dan rammen. Agressief gedrag komt vaak voort uit de hormonen en/of territoriumdrift. Blijft het bij knorren of valt ze je echt aan?

Ik zou je adviseren om haar te laten steriliseren en te koppelen aan een leuke man. Maar aangezien daar nogal een prijskaartje aan hangt, snap ik best als je daar niet op zit te wachten. Je zou haar in principe ook kunnen koppelen aan een ram zonder dat ze gecastreerd is, maar vanwege haar hormonen is de kans van slagen dan best klein, als ze nu ook al zo driftig doet.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2012, 15:15
RienoBieno
Avatar van RienoBieno
RienoBieno is offline
@lusi Ik heb het veranderd.

@Mikeje* Ik ga kijken of ik een gecastreerd mannetje bij een asiel kan halen. Ik denk dat ze daar rond de 10-15 euro zijn. Is het als nog goedkoop. Ze valt mij niet aan alleen rent weg als ik haar probeer te pakken en gaat knorren.

Heb net de hele tijd met haar gezeten op het gras met me konijn. Ze knorde nu niet, alleen als ik haar oppakte om terug in het hok te zetten. Alleen nu beefde ze heel erg, is dit omdat ze bang is?????
Met citaat reageren
Oud 20-07-2012, 15:21
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Een gecastreerd mannetje 'haal' je niet zomaar bij een asiel, hoor . En zeker niet voor 10 of 25 euro. Je moet meestal eerst met jouw konijn naar dat asiel voor een speeddate; een eerste ontmoeting tussen jouw konijn en de mogelijke aanstaande partner op neutraal terrein. Maar voor meer informatie kun je beter een asiel benaderen. En dan geef ik nog als tip: neem dan geen doorsnee asiel, maar zoek een konijnen/knaagdierenasiel. Die zijn vaak deskundiger op het gebied van konijnen.

Konijnen kunnen 'beven' van angst, maar ook als ze geďrriteerd of boos zijn. Blijkbaar was ze het niet eens dat ze terug in haar hok moest .
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2012, 15:58
RienoBieno
Avatar van RienoBieno
RienoBieno is offline
haha okay
toen werd het beven idd erger. maar het was ook al toen ik hem aaide
Met citaat reageren
Oud 26-07-2012, 13:07
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Konijnen zijn van nature prooidieren, en dus houden ze er niet van om opgepakt te worden (uitzonderingen daargelaten). En ook lang niet alle konijnen houden ervan om geaaid te worden, ook al staan ze met de pootjes op de grond.
Verder: hoeveel ruimte heeft je konijn? Een konijn wordt ook chagrijnig door te weinig bewegingsruimte of verveling. Men stelt dat je per konijn 1 m2 nodig hebt. Met standaard hokjes uit de dierenwinkel kom je daar niet aan.
Konijnen vinden het erg fijn om met een maatje te wonen. Je zou dus inderdaad contact op kunnen nemen met een konijnenopvang en eens kijken hoe hun werkwijze is. In het algemeen plaatsen ze altijd gecastreerde rammen uit en vragen zij de castratiekosten aan je terug, zo'n 45 euro was dat bij mijn ram. En je kunt zelf wel een voorkeur hebben voor een konijn, maar als het niet klikt tussen je voedster en dat konijn, krijg je 'm niet mee. Voordeel van een asiel boven de dierenwinkel is dat de ram al gecastreerd is en dus meteen aan je voedster gekoppeld kan worden. Ook kennen ze het karakter al en kunnen ze je ook helpen bij de koppeling.
Het kan het ook zijn dat ze last heeft van de hormonen en dat ze daarom wat territoriaal en humeurig is. Castreren (niet alleen steriliseren) schijnt dan vaak te helpen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2012, 22:19
RienoBieno
Avatar van RienoBieno
RienoBieno is offline
Momenteel leeft me konijn in een hok van 1,40 bij 50 want bem ze buiten hok aan het maken

ga misschien een voedster kopen ram mag niet van me ouders
,
Met citaat reageren
Oud 03-08-2012, 06:11
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Waarom zou je wel een voedster mogen kopen en geen gecastreerde ram? De kans dat het goed gaat, is veel groter bij een gemengd koppel.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2012, 13:55
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Wat Hawahaai hierboven zegt, ja. En zéker als ze al zo lang alleen heeft gezeten, kan ik met een gerust hart zeggen dat een succesvolle koppeling bijna onmogelijk is.
Weten je ouders dat je dan een gecastreerde ram krijgt, als je er één bij het asiel haalt?
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2012, 16:20
RienoBieno
Avatar van RienoBieno
RienoBieno is offline
JA dat weten ze. Maar ze zeiden dan kopen we een voedster want die zijn goedkoper
Met citaat reageren
Oud 03-08-2012, 20:32
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
In eerste instantie misschien wel, maar als je ze uiteindelijk uit elkaar moet halen omdat ze ruzie maken en je moet dus nog een hok kopen, en dan ben je duurder uit. Laat je ouders eens goede informatie lezen over het houden van twee konijnen, bijvoorbeeld http://www.bunnybunch.nl/konijnen/ko...-konijnen.html, bij het kopje partnerkeuze, (niet als reclame bedoeld, deze link geeft veel informatie)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna nieuw konijn
ExpoRules
6 25-08-2010 16:45
Flora & Fauna Hoe slecht is kattenvoer voor konijnen?
Bloem
30 20-11-2006 14:13
Flora & Fauna Leeftijd van konijnen
Verwijderd
11 10-07-2006 17:39
Verhalen & Gedichten Kleine, roze konijntjes.
Vlooienband
8 24-10-2003 21:55
ARTistiek Kusje Meneer Konijn
kierewiet kiewietje
8 03-10-2001 12:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:59.