Oud 30-03-2008, 13:26
Gast1212
hoi mensen,

ik heb morgen examen Nederlands. op het examen krijg ik opdracht om een tekst te scrhijven(betoog,uiteenzetting en of beschouwing) Welke van de drie weet ik niet, want dat krijg je pas tijdens het examen te weten. Nou moet ik dus alvast 3 schrijfplannen voorbereiden.

Maar ik weet niet wat precies uiteenzetting inhoud. Alleen dat de tekst uit feiten moet bestaan en het publiek moet informeren.

Kan misschien een van jullie mij helpen bij het maken van een schrijfplan voor uiteenzetting.
Onderwerp is youtube.

alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-03-2008, 13:58
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Misschien kom je hiermee iets verder: http://forum.scholieren.com/showthre...=uiteenzetting
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 30-03-2008, 14:40
Gast2222
inleiding: het onstaan van youtube en dat het al gauw populair werd
alinea1; wat youtube precies is.
alinea2; hoe gebruik je youtube
alinea3; plek voor mensen die in het entertainment industrie willen komen.
slot; samenvatting
Met citaat reageren
Oud 30-03-2008, 14:41
Gast222
is dit een goede schrijfplan
Met citaat reageren
Oud 30-03-2008, 16:54
Tim_Riswick
Avatar van Tim_Riswick
Tim_Riswick is offline
Ligt eraan wat voor je tekst je moet schrijven. Voor een uiteenzetting is dat goed.

Betoog: Mensen overtuigen, duidelijk je eigen mening geven die ook in het slot komt als conclusie. (Youtube is slecht/goed)

Beschouwing: Mensen aan het denken laten zetten voor en tegenstanders aan het woord laten en ervoor zorgen dat er geen duidelijk standpunt voor of tegen is en dat mensen zelf moeten beslissen. (Youtube heeft zijn voor en nadelen)

Uiteenzetting: Feiten met extra informatie geven. Belangrijk: Je mag je eigen mening niet geven. (ook geen standpunt in nemen). Als slot kun je dan het beste een samenvatting pakken. (Youtube is dus een populaire website waar je video's online kunt zetten ...)

Met een onderwerp als Youtube kun je trouwens een leuke tekst maken, veel suc6.

p.s. Als inleiding kun je trouwens veel dingen pakken en is het de bedoeling dat je de lezen zijn aandacht trekt en het onderwerp aankondigt. Ikzelf zou als een inleiding voor een stuk over Youtube een actualiteit of anekdote gebruiken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:22.