Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-05-2007, 22:43
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Als je de hele dag (noodgedwongen) op bed ligt, hoe snel worden je spieren dan slapper? Hoe snel kun je zien dat bijv. je benen dunner worden?

En als je je spieren dan weer gaat gebruiken, hoe lang duurt het dan ongeveer voor ze weer 'normaal' zijn. Even van iemand uitgaande die niet heel veel sport oid.

Stel dat je 3 weken in bed ligt, kun je dan weer op je benen staan als je dat probeert of zijn ze er dan al te slap voor?
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 23:49
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Na 3 weken zal het wat moeilijker gaan dan normaal, maar het is niet zo dat je dan ineens niets meer kan
En het duurt niet heel lang voordat je je oude kracht weer een beetje terug krijgt zodra je weer begint
Ik merk het erg goed met krachttraining, ben toen eens een tijd gestopt en toen ik weer begon zat ik een stuk onder m'n oude gewichten, maar terug daar naartoe werken ging vrij snel
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 09:55
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ik zou niet direct van plat liggen gaan staan. Je kunt beginnen met zitten op de rand van je bed en dan met je benen wiebelen. Zo gebruik je je spieren in elk geval al weer een beetje. Mijn ervaring is dat verder opbouwen best snel gaat, maar begin rustig en nooit alleen.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 10:05
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Ik was idd niet van plan alleen te beginnen. En sowieso met krukken, want buiten die spieren heb ik nog een breuk waar ik waarschijnlijk niet direct met m'n volle gewicht op kan staan (vermoed ik).

Ik heb nu al het idee (na 12 dagen) dat ik 'minder been' heb (ze zijn minder dik) en ik vermoed dat dat niet alleen vet is dat minder is geworden. Zou je dat al zo snel kunnen zien?

Maar in ieder geval goed om te horen dat ze waarschijnlijk snel weer op hun oude kracht zijn.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 10:36
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
ekki schreef op 13-05-2007 @ 11:05 :
Ik was idd niet van plan alleen te beginnen. En sowieso met krukken, want buiten die spieren heb ik nog een breuk waar ik waarschijnlijk niet direct met m'n volle gewicht op kan staan (vermoed ik).

Ik heb nu al het idee (na 12 dagen) dat ik 'minder been' heb (ze zijn minder dik) en ik vermoed dat dat niet alleen vet is dat minder is geworden. Zou je dat al zo snel kunnen zien?

Maar in ieder geval goed om te horen dat ze waarschijnlijk snel weer op hun oude kracht zijn.
Ja ik denk het wel. Zoek anders eens naar (ervarings)verhalen van mensen die de ruimte in gaan. Die krijgen ook al snel spierafbraak doordat ze hun spieren niet gebruiken...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 16:20
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
het is niet zo dat je echt weken niet meer kan lopen...je zult wel weer ff moeten wennen, en zoals al gezegd werd eerst op de rand van je bed en dan steeds stapjes verder.
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 16:28
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
remy476 schreef op 13-05-2007 @ 17:20 :
het is niet zo dat je echt weken niet meer kan lopen...je zult wel weer ff moeten wennen, en zoals al gezegd werd eerst op de rand van je bed en dan steeds stapjes verder.
Ik ging er ook niet vanuit dat ik weken niet zou kunnen lopen, lijkt me ook wat overdreven. Vroeg me alleen af hoe snel afbraak van spieren gaat en hoe snel je spieren dan weer hun 'normale' formaat hebben.

Ruimtevaart: is dat echt helemaal te vergelijken? Zetten die zich ook niet af en toe af of iets dergelijks? Doen die echt helemaal niks met hun beenspieren? Wel bizar eigenlijk.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 10-06-2007, 17:35
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Even een upje, voor degenen die het interesseert (en voor als iemand een keer de zoekfunctie gebruikt ):

Na 5 weken liggen (en wel een beetje met de benen bewegen, maar ze verder niet gebruiken) zijn spieren idd erg 'dun' geworden. Ik kon nog wel op mijn benen staan en ik denk dat ik ook wel erop kan lopen (maar dat mag niet, ik gebruik krukken). Het grotere probleem is eigenlijk de conditie die na 5 weken liggen echt helemaal weg is. Na 5 - 10 (weet niet precies) minuten lopen ben ik echt doodop en heb een tijdje nodig om daarvan bij te komen.

Wat spieren betreft: het lukte me donderdag (toen ik voor het eerst ging lopen) bijna niet om van de wc op te staan. Nu gaat dat al bijna wel (heb hier wel een hogere toilet), maar dat zijn wel de moeilijkere dingen. Voor lopen heb je je spieren wat minder hard nodig dan voor opstaan. Maar ik merk dat de spierkracht dus nu al wel is toegenomen (na 3 dagen), hoewel het niet veel is.

Iemand vertelde ook dat je na 5 weken liggen niet goed meer weet hoe je die loopbeweging moet maken, maar dat was bij mij iig niet het geval.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Terug naar juf Anne: knippen en plakken
Nona
283 16-05-2006 20:46
Flora & Fauna *~*Ben jij een Vegetarier en Waarom?*~*
*~*DutchGirl*~*
297 02-06-2002 21:51
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.