Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-04-2006, 20:26
Verwijderd
Als een forum commercieel word aangeboden, maar er word wel te weinig aan toezicht gedaan door beheerders, dan vind ik tochwel dat men diegene daarvoor tot op zekere hoogte aansprakelijk moet kunnen stellen. Het commercieel runnen van een forum brengt verantwoordelijkheden met zich mee, en daarmee komt tot een zekere hoogte ook de aansprakelijkheid.
(Als je een cafe runt ben je toch gehouden om veiligheids en controle eisen in te houden.)

Trouwens heb ik nog op de website van de heise verlag gelezen dat het om een unterlassungsklage ging, zou dat niet in feite slechts mogelijk zijn wanneer de heise verlag echt gewoon gefaalt zou hebben om op te treden tegen dit soort oproepen om mensen/bedrijven echte schade toe te brengen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-04-2006, 20:34
Verwijderd
Ja absoluut, maar dan gewoon beoordeeld naar de vraag of er in het licht van de omstandigheden voldoende grond is dat verwijtbaar tekortschieten toe te rekenen aan de forumbeheerder. Niet zomaar aansprakelijkheid aannemen omdat zo'n forum toch een beheerder heeft en het makkelijker is om de beheerder aan te spreken dan de persoon in kwestie die er achter de betreffende (al dan niet onrechtmatige) opmerking steekt.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 20:55
Verwijderd
Het lijkt mij echt gewoon te onvoorstelbaar dat de rechtbank dat zomaar heeft aangenomen.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 22:51
Foresight
Foresight is offline


Als dit een Amerikaans forum geweest was hadden jullie echt een massive probleem gehad met mij
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 22:58
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Foresight schreef op 25-04-2006 @ 23:51 :


Als dit een Amerikaans forum geweest was hadden jullie echt een massive probleem gehad met mij
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 00:19
0fd1ba6bef258b3
Avatar van 0fd1ba6bef258b3
0fd1ba6bef258b3 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 25-04-2006 @ 23:58 :
Nou kijk als: persoon 'a' is persoon 'x' en daaruit volgt wanneer gevolg 'x' is een tegenstelling van 'y' en 'z', dan heb je dus een echt wel een 'massive probleem'. Maar dan alleen als het een Amerikaans forum betreft en persoon 'x' niet gelijk is aan situatie 'z'.















__________________
Je suis une calamité.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 07:55
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
ik dacht dat we het over Duitse fora hadden
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 10:45
nsa1984
nsa1984 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 26-04-2006 @ 08:55 :
ik dacht dat we het over Duitse fora hadden
Meer specifiek over de uitspraak van een duitse rechter (ahum) over een duits forum.
__________________
De waarheid is mooi, maar waar vond je hem?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 13:54
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-04-2006 @ 20:42 :
Ja, maar wat is het verschil tussen een willekeurige stoep of een speeltuin? Is de gemeente dan ook risico-aansprakelijk (want dat suggereer je) als een pedofiel een kind ontvoerd vanuit die speeltuin?
Er is m.i. een klein verschil tussen een speeltuin, en een forum. De speeltuin is een onderdeel van de wereld die wij mensen tot onze beschikking hebben, zonder erom gevraagd te hebben. Een forum daarentegen, is een nieuw geschapen "wereldje" waarin mensen zich kunnen manifesteren. En is gemaakt door een mens.

Binnen de wereld kunnen we niets veranderen aan de mogelijkheden die er zijn, om "slechte dingen" te doen. Als bijvoorbeeld de evolutie of God niet had gezorgd dat mensen anderen konden moorden (door bijvoorbeeld de mens onsterfelijk te maken), hoefden we daartegen ook geen wetten, die bij overtreding tot vrijheidsberoving lijden, op te stellen.

Maar binnen een forum kan dat wel. Je kan de "wapens" uit de handen van de mensen nemen, door bijvoorbeeld alle berichten die mensen willen doen verschijnen op het web, via een tussenstation te laten gaan, waar ze op hun inhoud worden gecontroleerd, en vervolgens de correcte berichten te doen verschijnen op het openbare forum.
Dus daar kun je de onrechtmatigheden voorkomen, je hebt als forummaster die kracht.

En ik vind de verdediging " zodra we op de hoogte zijn, verwijderen we de reacties", zwak. Je weet dat je mensen wapens geeft, en pas als ze daarmee iemand neerschieten, wil je pas actie ondernemen. Maar dan is het te laat.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 15:29
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 26-04-2006 @ 14:54 :
Er is m.i. een klein verschil tussen een speeltuin, en een forum. De speeltuin is een onderdeel van de wereld die wij mensen tot onze beschikking hebben, zonder erom gevraagd te hebben. Een forum daarentegen, is een nieuw geschapen "wereldje" waarin mensen zich kunnen manifesteren. En is gemaakt door een mens.
Als je zo gaat zitten mierenneuken is een speeltuin ook een door mensen gemaakte plaats, je had er ook iets anders neer kunnen zetten. (of niks)

Citaat:
En ik vind de verdediging " zodra we op de hoogte zijn, verwijderen we de reacties", zwak. Je weet dat je mensen wapens geeft, en pas als ze daarmee iemand neerschieten, wil je pas actie ondernemen. Maar dan is het te laat.
Dan moet je forums opheffen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 15:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
http://www.suntimes.com/post-trib/04...1_news_15.html
Chicago Sun Times

Voor een post op een forum kan ook de poster zelf kennelijk vervolgt worden. Dat is op zich niks nieuws, maar dat dat al kan voor wat los gelul over een moordaanslag kan..
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 16:49
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Ieke schreef op 26-04-2006 @ 16:29 :
Als je zo gaat zitten mierenneuken is een speeltuin ook een door mensen gemaakte plaats, je had er ook iets anders neer kunnen zetten. (of niks)
Je begrijpt het niet. voorbeeldje: Als een mens zich verplaatst boven een weg, gelden er verschillende regels als die verplaatsing dmv een auto, fiets of lopend geschied. Vind jij het logisch dat er dan verschillende regels gelden?

Citaat:
Dan moet je forums opheffen.
En dus ook Ieke de beheerder.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 01:12
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 26-04-2006 @ 17:49 :
Je begrijpt het niet. voorbeeldje: Als een mens zich verplaatst boven een weg, gelden er verschillende regels als die verplaatsing dmv een auto, fiets of lopend geschied. Vind jij het logisch dat er dan verschillende regels gelden?
Wat doet dit ertoe? Dat is logisch, aangezien het anders niet loopt. Maar wat dit met een forum en aansprakelijkheid van eigenaren te maken heeft zie ik niet.

Citaat:
En dus ook Ieke de beheerder.
Kan ik niet zo hard mee zitten hoor, mijn leven is veel meer dan alleen dit forum. Zal het wel jammer vinden, maar me vervelen? Vast niet, ik heb genoeg te doen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 08:31
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 26-04-2006 @ 14:54 :

En ik vind de verdediging " zodra we op de hoogte zijn, verwijderen we de reacties", zwak. Je weet dat je mensen wapens geeft, en pas als ze daarmee iemand neerschieten, wil je pas actie ondernemen. Maar dan is het te laat.
Oh, maar dit wordt overal al toegepast hoor Er gebeurt soms zelfs niks nadat er iets is gedaan met een wapen afkomstig uit een zekere winkel. Als ik gewoon een vrij scherp vleesmes koop en op het Stationsplein in Eindhoven zoveel mogelijk mensen neer probeer te steken, zal die winkel echt niet zijn 'wapens' uit de schappen halen. De meerderheid bedoelt het goed en de minderheid wordt achteraf pas aangepakt. Dat er reacties verwijderd zouden moeten worden, vind ik al erg genoeg.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:51.