Oud 15-02-2007, 18:40
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
PVV veroorzaakt tumult bij benoeming Aboutaleb

Van onze verslaggevers

DEN HAAG - De Partij voor de Vrijheid (PVV) van Geert Wilders heeft donderdag tumult veroorzaakt in de Tweede Kamer met een poging de benoeming van de staatssecretarissen van Sociale Zaken en Justitie, Ahmed Aboutaleb en Nebahat Albayrak, tegen te houden. Volgens de PVV moeten bewindslieden één nationaliteit hebben. Aboutaleb (van Marokkaanse origine) en Albayrak (van Turkse komaf) hebben ook de nationaliteit van het land van herkomst.

De Kamer beschouwde de motie van de PVV als een onfrisse actie ter beschadiging van de aanstaande PvdA-staatssecretarissen van Sociale Zaken en Justitie, Aboutaleb en Albayrak.

PVV-Kamerlid Sietse Fritsma, oud-medewerker van de Immigratie- en Naturalisatiedienst, uitte vanachter het spreekgestoelte ernstige verdenkingen jegens de twee beoogde bewindslieden, maar ook tegen alle Kamerleden met een dubbele nationaliteit.

Fritsma betoogde dat bewindspersonen die naast de Nederlandse nationaliteit ook een paspoort hebben van een ander land onbetrouwbaar zijn. Volgens hem zullen zij in geval van een loyaliteitsconflict de belangen van hun land van herkomst laten prevaleren boven het belang van Nederland.

De negen leden tellende PVV-fractie wilde daarom bij wet regelen dat alle leden van parlement en regering uitsluitend de Nederlandse nationaliteit bezitten. Dat er landen zijn, zoals Marokko, die het feitelijk onmogelijk maken afstand te doen van de oorspronkelijke nationaliteit van het land van herkomst, doet volgens de PVV niet ter zake.

Fritsma diende ter onderstreping van zijn punt een motie in waarin expliciet van de Kamer wordt verlangd om de aanstaande benoemingen van de PvdA-staatssecretarissen Albayrak en Aboutaleb in het kabinet-Balkenende IV tegen te houden, vanwege mogelijk `conflicterende belangen’.

Het formele voorstel leidde tot een heftige reeks interrupties. `Is dit geen discriminatie?’, vroeg VVD-kamerlid Fred Teeven. `Ik accepteer dit soort schandalige verdachtmakingen niet’, reageerde PvdA-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem. `De PVV bedrijft angstpolitiek’, constateerde D66-Kamerlid Fatma Koser Kaya, van Turkse komaf. `Buitengewoon onkies en een parlementariër onwaardig’, oordeelde GroenLinks- Kamerlid Naima Azough, van Marokkaanse origine. `Dit kan staatsrechterlijk helemaal niet’, concludeerde Arie Slob van de ChristenUnie. `Deze discussie is bijna buiten de orde’, vond CDA'er Mirjam Sterk.

Fritsma hield niettemin vol, totdat Kamervoorzitter Gerdi Verbeet (PvdA) ingreep: `U verzoekt de Kamer in te stemmen met een motie waarin u van de Kamer vraagt de wet niet uit te voeren. Dat kan niet. Alle leden van deze Kamer hebben bovendien een eed afgelegd waarin zijn hebben uitgesproken dat zij alleen het belang van de Nederlandse staat dienen.’ Fritsma: `Maar dat loopt juist gevaar.’ Verbeet: `Ik zal u het woord ontnemen als u nu niet ophoudt.’

De Kamervoorzitter besloot daarop tot een korte schorsing, waarna zij ogenblikkelijk in overleg ging met Fritsma, die intussen zijn Kamerbankje weer had opgezocht. Verbeet werd daarin bijgestaan door de griffier van de Tweede Kamer. Fritsma kreeg morele steun van de naast hem zittende fractiegenoot Dion Graus.

Het resultaat van het bilaterale overleg tussen Kamervoorzitter en de PVV was dat Fritsma de passage over Albayrak en Aboutaleb beloofde te schrappen. Waarna Verbeet de vergadering hervatte en ter informatie hardop de eed voorlas die leden van de Staten-Generaal bij hun ambt afleggen: `Ik beloof trouw aan de Koningin, aan het Statuut van het Koninkrijk en aan de Grondwet.’

Minister Rita Verdonk (Integratie) geeft er de voorkeur aan dat Kamerleden en bewindslieden alleen de Nederlandse nationaliteit hebben. ‘Ik vind het heel belangrijk dat volksvertegenwoordigers en bewindspersonen uitstralen dat ze trots zijn op hun Nederlanderschap.’ Dat kunnen ze bijvoorbeeeld laten zien door, indien mogelijk, hun tweede nationaliteit op te geven, aldus Verdonk.

Demissionair minister Verdonk ging tijdens haar laatste debat niet in op het verzoek van de PVV zelf, omdat ze dat overlaat aan haar opvolger. Wel gaf ze desgevraagd aan de voorkeur voor één nationaliteit te verkondigen namens het kabinet en niet op persoonlijke titel te spreken.

PvdA-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem reageerde geprikkeld op de stellingname van de minister. ‘Nederland telt meer dan 1 miljoen inwoners met een dubbele nationaliteit. Ik heb de grootst mogelijke moeite met de suggestie dat deze mensen meer dan anderen hun loyaliteit en vaderlandsliefde moeten betuigen.’

Naïma Azough van GroenLinks noemde de uitspraken van Verdonk ‘schandalig’ en een ‘gotspe’. Het Kamerlid beschikt zelf naast de Nederlandse over de Marokkaanse nationaliteit. Azough verwierp de suggestie dat een dubbele nationaliteit zou kunnen leiden tot een gebrek aan loyaliteit.

Verdonk en Azough zijn in de voorbije kabinetsperiode al eens hard gebotst over deze kwestie. Zo liet de politica tijdens een debat in oktober vorig jaar behalve haar Nederlandse ook haar Marokkaanse paspoort zien in de Kamer. De minister zei toen dat het geen pas geeft dat ze als Kamerlid met twee paspoorten stond te zwaaien. Verdonk maakte daarbij duidelijk dat ze graag ziet dat Kamerleden alleen de Nederlandse nationaliteit aanhouden.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/...leb?source=rss

Belachelijk. Alsof een vodje papier ervoor zou zorgen dat je niet trouw bent aan het land. Bovendien zijn beide personen gewoon in het bezit van de Nederlandse nationaliteit.

Bijkomend voordeel: heel Nederland heeft nu kunnen zien dat Wilders & co. openlijk racistisch zijn. En Verdonk sluit zich er gretig bij aan, zoals je kunt zien.
Advertentie
Oud 15-02-2007, 18:57
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Er is nog niet gereageerd.

Ik ben bang dat Wilders en co het debat de komende jaren nog een flink aantal keer zullen kapen met zulks nationalistische retoriek. Aboutaleb en Albayrak zullen overuren moeten draaien.

Voor de burger wordt politiek leuker, dat dan weer wel.
Oud 15-02-2007, 18:57
Verwijderd
Ach ja, het is de PVV - dat kun je sowieso niet serieus nemen. Hoe naïef is het te denken dat het niet hebben van een dubbele nationaliteit zorgt voor meer loyaliteit.
Oud 15-02-2007, 19:11
Politiker
Avatar van Politiker
Politiker is offline
Volgens mij kickt die Geert Pijpekrul er gewoon op om felle reactie uit te lokken.
__________________
Wat heb je aan al je miljoenen Piet, als je piesen moet en je kan het niet!
Oud 15-02-2007, 19:13
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Geert Wilders.. (uit te spreken zoals men 'internet' of 'Amerika' zou intoneren)
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 15-02-2007, 19:15
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-02-2007 @ 19:13 :
Geert Wilders.. (uit te spreken zoals men 'internet' of 'Amerika' zou intoneren)
En Verdonk?
Oud 15-02-2007, 19:20
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Aboutaleb 'loyaal aan Nederland'

Uitgegeven: 15 februari 2007 18:01
Laatst gewijzigd: 15 februari 2007 19:12

DEN HAAG - Ahmed Aboutaleb vindt dat zijn dubbele nationaliteit geen enkele belemmering is om te functioneren als staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. "Elke twijfel over mijn loyaliteit vind ik onbegrijpelijk", zei hij donderdag na afloop van zijn gesprek met formateur Jan Peter Balkenende.

Aboutaleb, die ook een Marokkaans paspoort heeft, benadrukte dat hij loyaal is aan Nederland. Ter illustratie daarvan haalde hij zijn rode Nederlandse paspoort uit z'n binnenzak om dat vervolgens voor het oog van de camera te tonen.

"Ik ben al langer dan twintig jaar in twee opzichten rood", zei de PvdA'er. Als hij komt te overlijden, wil hij bovendien aan de "Nederlandse bodem worden toevertrouwd".

De Partij voor de Vrijheid (PVV) stelde 's ochtends dat Aboutaleb geen bewindspersoon mag worden zolang hij een dubbele nationaliteit heeft, maar bond later wat in.

De voormalig wethouder zei dat er met zijn benoeming tot staatssecretaris geschiedenis wordt geschreven. Hij sprak daarvoor zijn dank uit in de richting van Nederland en de mensen die vertrouwen in hem hebben uitgesproken.

http://www.nu.nl/news/978294/14/Abou...erland%27.html
Oud 15-02-2007, 19:36
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 15-02-2007 @ 19:15 :
En Verdonk?
En Mark Almighty?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 15-02-2007, 19:36
Fides
Fides is offline
Wilders is gewoon een misselijk populistisch mannetje. Bovendien zijn er ook vast wel ministers geweest die nog een ander paspoort hadden neem ik aan? Als ik naar mensen om mij heen kijk zie ik ook mensen die een Frans/Spaans/Israelisch/Amerikaans/Duits paspoort hebben terwijl je dat er niet aan af ziet of hoort.
Oud 15-02-2007, 19:42
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Fides schreef op 15-02-2007 @ 19:36 :
Wilders is gewoon een misselijk populistisch mannetje. Bovendien zijn er ook vast wel ministers geweest die nog een ander paspoort hadden neem ik aan? Als ik naar mensen om mij heen kijk zie ik ook mensen die een Frans/Spaans/Israelisch/Amerikaans/Duits paspoort hebben terwijl je dat er niet aan af ziet of hoort.
Joh, zo ongeveer het hele koningshuis is allochtoon.

Wilders is een beetje het contact met de werkelijkheid aan het kwijtraken denk ik, want zoals je al aanstipte zijn er genoeg mensen die een dubbele nationaliteit hebben zonder dat dat enig probleem oplevert, omdat ze überhaupt al uit groepen kwamen die weinig tot geen integratieproblemen hebben.

Ik snap Wilders wat dat betreft niet echt, dit is niet het moment voor hem om met retoriek er een slaatje uit te slaan, daar kan hij zo vlak na de verkiezingen niks mee winnen. Zou hij het spelen op redelijkheid dan zou hij een gevestigde partij kunnen worden die over een aantal jaar in kan spelen op de onvrede die dit behoudende en inactieve kabinet gaat achterlaten zo tegen de tijd dat de volgende recessie in zet.

Maar ja, laten we het er maar op houden dat Wilders knetter is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 15-02-2007, 19:43
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-02-2007 @ 19:36 :
En Mark Almighty?
Waar slaat dit op? Houd eens op met steeds op de man te spelen. Dit staat in het nieuwsbericht:

"Minister Rita Verdonk (Integratie) geeft er de voorkeur aan dat Kamerleden en bewindslieden alleen de Nederlandse nationaliteit hebben. ‘Ik vind het heel belangrijk dat volksvertegenwoordigers en bewindspersonen uitstralen dat ze trots zijn op hun Nederlanderschap.’ Dat kunnen ze bijvoorbeeeld laten zien door, indien mogelijk, hun tweede nationaliteit op te geven, aldus Verdonk.

Demissionair minister Verdonk ging tijdens haar laatste debat niet in op het verzoek van de PVV zelf, omdat ze dat overlaat aan haar opvolger. Wel gaf ze desgevraagd aan de voorkeur voor één nationaliteit te verkondigen namens het kabinet en niet op persoonlijke titel te spreken."

Verdonk is het met Wilders eens. Wat vind je daarvan?
Oud 15-02-2007, 19:45
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 15-02-2007 @ 19:43 :
Verdonk is het met Wilders eens.
Nee hoor.

'voorkeur hebben voor' =/= 'moet verboden worden'
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 15-02-2007, 19:46
lawallan
Avatar van lawallan
lawallan is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 15-02-2007 @ 18:40 :
Volgens de PVV moeten bewindslieden één nationaliteit hebben.
[/B]
des te meer reden om blij te zijn met Aboutaleb en Albayrak als staatssecretarissen lijkt me

Ik twijfel alleen wel over wat ik erger vind: dat dit soort onzin in het nieuws komt of dat deze partij 9 zetels heeft gekregen.
__________________
Nothing is just satire
Oud 15-02-2007, 19:47
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-02-2007 @ 19:45 :
Nee hoor.

'voorkeur hebben voor' =/= 'moet verboden worden'
Aha, goochelen met woorden.

Maar goed: Verdonk is het dus met Wilders eens en is dus net zo racistisch als hij. Als ze nog minister zou blijven, zou ze het proberen door te voeren, dat weten we zeker.
Oud 15-02-2007, 19:57
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
haha, wat is geertje toch ook een nerd. :')
__________________
I'm too old for this shit.
Oud 15-02-2007, 20:23
Verwijderd
Dan zal de PVV toch echt een grondwetswijziging moeten zien te bewerkstelligen want op dit moment bepaalt de grondwet nog altijd dat alle Nederlanders op gelijke voet in openbare dienst benoembaar zijn.

We wisten natuurlijk allemaal al wat voor type Geert Wilders was, maar dit valt me toch zelfs van hem tegen. Hij gaat maar lekker door met zijn xenofobe diarree af te scheiden. Maar dan ook niet zeiken als hij een keer tegen een kogel aanloopt.
Oud 15-02-2007, 20:31
Verwijderd
hilarisch
Oud 15-02-2007, 20:53
bram_05
bram_05 is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-02-2007 @ 20:23 :
Maar dan ook niet zeiken als hij een keer tegen een kogel aanloopt.


Dat vind ik echt heel fout om te zeggen. Geweld is nooit een oplossing

Daarnaast snap ik het punt van dubbele paspoorten nooit zo goed. Wellicht dat iemand daar een goede rede voor kan geven...?
__________________
I've got two(2) words for you: Keep it Real!
Ads door Google
Oud 15-02-2007, 21:01
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
heh, als hij wordt afgemaakt wordt hij een martelaar, hebben we weer zo'n "strijder voor vrijheid van meningsuiting"
__________________
I'm too old for this shit.
Oud 15-02-2007, 21:03
Verwijderd
Citaat:
bram_05 schreef op 15-02-2007 @ 20:53 :


Dat vind ik echt heel fout om te zeggen. Geweld is nooit een oplossing
Het is ook geen oplossing, maar als je maar lang genoeg doorgaat met kankeren op een bepaalde bevolkingsgroep, dan raak je vanzelf wel een keer iemand zo diep in zijn ziel dat hij gewelddadigheden begaat. Da's gewoon een wetmatigheid waar je moeilijk over kunt doen, maar zo werkt het gewoon.

Citaat:
Daarnaast snap ik het punt van dubbele paspoorten nooit zo goed. Wellicht dat iemand daar een goede rede voor kan geven...?
Dat is niet zo moeilijk. Men denkt dat bipatriden (mensen met twee nationaliteiten) slecht zijn, omdat ze twee landen zouden (moeten) dienen. Kullekoek natuurlijk. Veel Nederlanders met een dubbele nationaliteit (van oorsprong Turken of Marokkanen) kúnnen niet eens afstand doen van die nationaliteit. Het Britse nationaliteitsrecht staat bijv. ook niet toe dat iemand éénzijdig afstand doet van zijn Britse nationaliteit.
Oud 15-02-2007, 21:03
Politiker
Avatar van Politiker
Politiker is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-02-2007 @ 20:23 :
Maar dan ook niet zeiken als hij een keer tegen een kogel aanloopt.
Let maar op: als hij ooit eens word doodgeschoten, en dat zal er zeker van gaan komen, dan word het de held van het volk. Kijk maar naar Pim. Dat is de Willem van Oranje van deze eeuw. Feitelijk heeft hij weinig gedaan. Met Wilders zal dat dan ook gebeuren, dan krijgt hij een standbeeld.
__________________
Wat heb je aan al je miljoenen Piet, als je piesen moet en je kan het niet!
Oud 15-02-2007, 21:07
Verwijderd
Citaat:
Politiker schreef op 15-02-2007 @ 21:03 :
Let maar op: als hij ooit eens word doodgeschoten, en dat zal er zeker van gaan komen, dan word het de held van het volk. Kijk maar naar Pim. Dat is de Willem van Oranje van deze eeuw. Feitelijk heeft hij weinig gedaan. Met Wilders zal dat dan ook gebeuren, dan krijgt hij een standbeeld.
Haha, kom nou. De meeste mensen weten niet eens meer wie Pim was. De LPF is dood en begraven. Over tien jaar is de 'Fortuinrevolte' gewoon een zoveelste mini-deeltje van de geschiedenis dat veel mensen niets zegt, net zoals de Slag bij Nieuwpoort (als notoir onbekend historisch feit ).

Ik loop overigens regelmatig langs het standbeeld van Pim. Beetje trieste bedoening. Tijd dat ze 't weghalen, alhoewel hij wel echt Rotterdams was. Dat is dan weer een argument om 't te laten staan.
Oud 15-02-2007, 21:12
bram_05
bram_05 is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-02-2007 @ 21:03 :
Dat is niet zo moeilijk. Men denkt dat bipatriden (mensen met twee nationaliteiten) slecht zijn, omdat ze twee landen zouden (moeten) dienen. Kullekoek natuurlijk. Veel Nederlanders met een dubbele nationaliteit (van oorsprong Turken of Marokkanen) kúnnen niet eens afstand doen van die nationaliteit. Het Britse nationaliteitsrecht staat bijv. ook niet toe dat iemand éénzijdig afstand doet van zijn Britse nationaliteit.
Even puur uit nieuwsgierigheid: Is het zo dat in Nederland geboren kinderen van ouders met bijvoorbeeld de Turkse Nationaliteit zowel de Turkse als de nederlandse Nationaliteit kunnen aannemen, of geldt de dubbele nationaliteit alleen voor immigranten? En zo ja, wat is de reden/waarde van de dubbele nationaliteit?
__________________
I've got two(2) words for you: Keep it Real!
Oud 15-02-2007, 21:16
Verwijderd
Dat hangt af van de inhoud van het Turkse nationaliteitsrecht, maar ik kan me niet voorstellen dat wanneer een Turks echtpaar toevallig in Nederland van hun kind bevalt, dat kind (ook) de Nederlandse nationaliteit krijgt. Dat is namelijk met Nederlanders ook niet zo. Als twee Nederlanders in het buitenland een kind krijgen, dan krijgt dat kind gewoon alleen de Nederlandse nationaliteit. De meeste stelsels haken aan bij de nationaliteit van de ouders en niet van de plek van geboorte (Ierland is overigens korte tijd daarop een uitzondering geweest).

Bij huwelijken is het vaak anders. In Nederland kan een echtpaar waarvan één van de twee bijvoorbeeld de Turkse nationaliteit heeft, naar Turks huwelijksrecht trouwen, maar in Frankrijk kan dat niet; wonen ze allebei in Frankrijk dan is Frans huwelijksrecht van toepassing.

De dubbele nationaliteit is eigenlijk heel vanzelfsprekend. Nationaliteit wil niets anders zeggen dan dat jij een volkenrechtelijke band hebt met die staat, die grofweg inhoudt dat jij de rechten en plichten hebt van dat nationaliteitsrecht (dus rechten zoals diplomatieke bescherming, plichten zoals belasting betalen alhoewel dat vaak aan woonplaats is gekoppeld, maar je snapt wat ik bedoel).

Je kunt er vaak ook niet voor kiezen om een kind met één nationaliteit te krijgen. Stel dat een Nederlandse vrouw van een Turkse man een kind krijgt, dan krijgt dat kind gewoon beide nationaliteiten. Ik zie eerlijk gezegd zelf ook niet in wat daar het probleem van is. Als iemand volkenrechtelijk met twee staten verbonden wil zijn, wat is het probleem? Pure stemmingmakerij.
Oud 15-02-2007, 21:39
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-02-2007 @ 21:16 :
Als iemand volkenrechtelijk met twee staten verbonden wil zijn, wat is het probleem?
Voor iemand die de zaak puur en alleen staatsrechtelijk bekijkt lijkt er niets aan de hand. Maar voor nationalisten ligt dat anders. Het land waarin ze wonen is hun trots. Een paspoort is de ledenpas. Een paspoort van de concurrent hebben staat gelijk aan heiligschennis/ landverraad.

Deze denkwijze is wijdverspreid aanwezig in landen die een groot leger hebben. Die denkwijze wordt er van jongs af aan bij de bevolking ingepompt, zodat er voldoende animo is om in het leger je leven op het spel te zetten voor het vaderland. Tenminste, dat denk ik.
Advertentie
Oud 15-02-2007, 21:55
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-02-2007 @ 19:45 :
Nee hoor.

'voorkeur hebben voor' =/= 'moet verboden worden'
Verdonk is het wel met Wilders eens. Ze zegt toch ook voorstander te zijn van dat kamerleden maar 1 nationaliteit mogen hebben.

En als ik het bericht nog is goed lees komt er iets na voren dat ik totaal niet snap. Ze zegt namens het kabinet te spreken dat onder leiding van Balkenende staat en Balkenende gaat straks het nieuwe kabinet leiden waarin twee staatsecratarissen deelnemen die een dubbele nationaliteit hebben.

Ik denk dat Verdonk weer is gelogen heeft en namens zichzelf spreekt. Misschien kan ze zich beter bij dat zooitje van Wilders aansluiten.
__________________
Velen denken te weten, weinig weten te denken.
Oud 15-02-2007, 21:59
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 15-02-2007 @ 21:55 :
Verdonk is het wel met Wilders eens.
Nee hoor, want zie voorgaande uitleg.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 15-02-2007, 22:11
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-02-2007 @ 21:59 :
Nee hoor, want zie voorgaande uitleg.
Jawel hoor, want zie mijn uitleg.
Oud 15-02-2007, 22:16
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 15-02-2007 @ 22:11 :
Jawel hoor, want zie mijn uitleg.
Je kunt geen verschillende woorden aan elkaar gelijk stellen. De bewoording die jij aan elkaar probeert te smeden is er een a la 'de SP, Groenlinks en de NCPN zijn exact dezelfde partijen, want ze zijn alle drie links'.


Ergens een voorkeur aan geven is iets anders dan iets ten koste van elke prijs zo willen zijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 15-02-2007, 22:40
Verwijderd
Demonisatie PVV in zendtijd 'geestelijke grondslag' - Kamervragen


Vragen van het lid Bosma (PVV) over demoniserend programma in zendtijd op basis van “geestelijke grondslag”.

1.)
Heeft u kennisgenomen van de uitzending Nioscoop van de Nederlandse Islamitische Omroep van zondag 4 februari 2007?*

2.)
Bent u het met mij eens dat deze uitzending, waarin de Partij voor de Vrijheid consequent werd aangeduid als “extreem-rechts” een demoniserend, opruiend en politiek karakter had waarbij geen hoor en wederhoor is toegepast en waar alleen linkse actievoerders en multiculturalisten aan het woord kwamen? Zo ja, welke gevolgen verbindt u daar dan aan, zo neen waarom niet?


3.)
Realiseert u zich dat Het NIO uitzendt op een zendmachtiging op naam van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO), welk orgaan is opgericht door de overheid en waarvan de leden zijn geselecteerd door de overheid en worden benoemd op basis van door de overheid opgestelde statuten? Realiseert u zich ook dat het NIO uitzendt p basis van artikel 39F van de Omroepwet waarin zendtijd wordt toebedeeld aan kerkgenootschappen of geestelijke stromingen? Acht u bovengenoemde zeer politieke uitzending een juiste invulling van artikel 39F waar immers gesproken wordt van “geestelijke grondslag”? Zo ja, waarom?

4.)
Deelt u de mening dat als de overheid het CMO opricht plus de leden ervan benoemt, er dus geen sprake is van een geestelijke grondslag en dat het CMO dus nooit kan vallen onder artikel 39F van de Mediawet? Zo neen, waarom niet?

5.)
Deelt u de mening dat een orgaan dat zulke nauwe banden (ook in financiële zin) onderhoudt met de overheid zendtijd krijgt? Zo neen, waarom niet?

6.)
Acht u het naast elkaar bestaan van twee moslim-omroepen, die op geen enkele wijze willen samenwerken, een prudente manier van het uitgeven van ons belastinggeld?

7.)
Bent u bekend met de uitspraak van de Amsterdamse rechtbank waarin het stelt dat het Commissariaat voor de Media ten onrecht aan maar liefst twee moslimomroepen een zendmachtiging heeft verleend en dat ook de Raad van State zich heeft uitgesproken tegen het functioneren van twee moslim-omroepen? Bent u bereid deze beide uitspraken te volgen en per onmiddellijk een van beide moslim-omroepen uit de lucht te halen? Zo neen, waarom niet.?


Als ze nu eens met moslims zouden willen discusseren....
Oud 15-02-2007, 23:13
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-02-2007 @ 21:59 :
Nee hoor, want zie voorgaande uitleg.
Wat is dit voor kinderachtige vorm van discuseren.

Nogmaals Verdonk is net als Wilders van mening dat kabinetsleden maar 1 nationaliteit mogen nemen.

Dat Wilders extremer is in de uitvoering van de ideeen doet niet terzake.
__________________
Velen denken te weten, weinig weten te denken.
Oud 15-02-2007, 23:28
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 15-02-2007 @ 23:13 :
Wat is dit voor kinderachtige vorm van discuseren.

Nogmaals Verdonk is net als Wilders van mening dat kabinetsleden maar 1 nationaliteit mogen nemen.

Dat Wilders extremer is in de uitvoering van de ideeen doet niet terzake.
Volgens het nieuwsberichtje een aantal posts terug is Verdonk voorstander van de situatie dat kamerleden en ministers maar één nationaliteit hebben. Daaruit volgt uiteraard niet dat ze ook voor een verplichting is.

Zo zal het CDA een voorstander zijn van de situatie waarin alle Nederlanders op zondag naar de kerk gaan, maar dit niet verplicht willen stellen.
Oud 16-02-2007, 00:21
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-02-2007 @ 22:16 :
Je kunt geen verschillende woorden aan elkaar gelijk stellen. De bewoording die jij aan elkaar probeert te smeden is er een a la 'de SP, Groenlinks en de NCPN zijn exact dezelfde partijen, want ze zijn alle drie links'.
Nee.

Citaat:
FF4-Ever schreef op 15-02-2007 @ 23:28 :
Volgens het nieuwsberichtje een aantal posts terug is Verdonk voorstander van de situatie dat kamerleden en ministers maar één nationaliteit hebben. Daaruit volgt uiteraard niet dat ze ook voor een verplichting is.
Maar als ze het kon, zou ze het verplichten.

Citaat:
Zo zal het CDA een voorstander zijn van de situatie waarin alle Nederlanders op zondag naar de kerk gaan, maar dit niet verplicht willen stellen.
Wat is dit voor bullshit-vergelijking?
Oud 16-02-2007, 01:04
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 16-02-2007 @ 00:21 :
1. Maar als ze het kon, zou ze het verplichten.
2. Wat is dit voor bullshit-vergelijking?
1. Dat sluit ik niet uit, maar dat blijkt absoluut niet uit het nieuwsbericht. Op basis van hetgeen in dit topic geplaatst is kan de conclusie dat Verdonk het eens is met de de stelling van Wilders niet getrokken worden.

2. De vergelijking leek mij vrij helder, maar ik wil hem best toelichten als dit niet zo mocht blijken te zijn. Er bestaat een wezenlijk verschil tussen een wenselijk geachte situatie en het wettelijk verplichten van een situatie. Corrigeer me als ik ernaast zit, maar ik vermoed dat jij het wenselijk zou vinden wanneer bij de volgende verkiezing Nederland massaal op GroenLinks stemt. Dit is iets heel anders dan het verplicht willen stellen van het stemmen op GroenLinks. Verdonk valt in de eerste categorie (de situatie dat vertegenwoordigers van dit land enkel de Nederlandse nationaliteit hebben is wenselijk) terwijl Wilders in de tweede categorie valt (de situatie dat vertegenwoordigers van dit land niet enkel de Nederlandse nationaliteit hebben moet middels regelgeving onmogelijk gemaakt worden).

Het lijkt mij helder dat er een wereld van verschil bestaat tussen beide opvattingen.
Oud 16-02-2007, 01:52
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 16-02-2007 @ 01:04 :
1. Dat sluit ik niet uit, maar dat blijkt absoluut niet uit het nieuwsbericht. Op basis van hetgeen in dit topic geplaatst is kan de conclusie dat Verdonk het eens is met de de stelling van Wilders niet getrokken worden.
Jawel. Ze reageert direct op de opmerkingen van het PvV-lid door te zeggen dat ze de voorkeur aan geeft dat Kamerleden en bewindslieden maar één nationaliteit hebben, en daarna zegt ze dat Kamerleden die een dubbele nationaliteit hebben en die kunnen afleggen, dat ook zouden moeten doen, omdat ze uit moeten stralen dat ze trots zijn op Nederland. Hoeveel duidelijker wil je het hebben?

Citaat:
2. De vergelijking leek mij vrij helder, maar ik wil hem best toelichten als dit niet zo mocht blijken te zijn.
Ook de vergelijking met GroenLinks stemmen slaat nergens op. Je goochelt met woorden (ook wel mierenn**kerij genoemd) om Verdonk te dekken, dat is alles.
Oud 16-02-2007, 03:54
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 15-02-2007 @ 18:57 :
Er is nog niet gereageerd.

Ik ben bang dat Wilders en co het debat de komende jaren nog een flink aantal keer zullen kapen met zulks nationalistische retoriek. Aboutaleb en Albayrak zullen overuren moeten draaien.

Voor de burger wordt politiek leuker, dat dan weer wel.
Ik ben het met Geert Wilders eens! Hoe links ik ook ben...

Je hoort geen twee nationaliteiten te hebben. Dat is korte antwoord.

Lange antwoord: Het is niet erg als je ook nationaliteit hebt van een EU land. Of van een Westerse democratie. Maar het hebben van een paspoort van een niet-democratie *KAN* je functioneren belemmeren....
Niet doen!

Enne, het feit dat Marokko niet meewerkt... ehh, dat is dan Marokko's probleem. Laat ze eerst maar eens intern orde op zaken stellen, een bloeiende maatschappij creeeren, een democratie worden en de illegale bezetting van de Westelijke Sahara beeindigen....
Ads door Google
Oud 16-02-2007, 08:16
Verwijderd
Citaat:
hhendrikxx schreef op 16-02-2007 @ 03:54 :
Ik ben het met Geert Wilders eens! Hoe links ik ook ben...

Je hoort geen twee nationaliteiten te hebben. Dat is korte antwoord.

Lange antwoord: Het is niet erg als je ook nationaliteit hebt van een EU land. Of van een Westerse democratie. Maar het hebben van een paspoort van een niet-democratie *KAN* je functioneren belemmeren....
Jij bent helemaal niet links. Als je zulke drek uitkraamt ben je niet alleen niet links, maar ook nog eens dom. Begin nu eerst eens met het lezen van wat ik schreef over buitenlands nationaliteitrecht. Nederlanders die ook de Marokkaanse nationaliteit hebben kunnen daar niet eens afstand van doen, ook al zouden ze het dolgraag willen. Als hun eigen nationaliteitsrecht dat niet toestaat, kan het gewoon niet.

Als je, dat wetende, alsnog vindt dat dat dan 'hun probleem' is, dan ben je zelf een van de smerigste antidemocraten die dit forum rijk is.
Oud 16-02-2007, 10:35
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 16-02-2007 @ 01:52 :
1. Jawel. Ze reageert direct op de opmerkingen van het PvV-lid door te zeggen dat ze de voorkeur aan geeft dat Kamerleden en bewindslieden maar één nationaliteit hebben, en daarna zegt ze dat Kamerleden die een dubbele nationaliteit hebben en die kunnen afleggen, dat ook zouden moeten doen, omdat ze uit moeten stralen dat ze trots zijn op Nederland. Hoeveel duidelijker wil je het hebben?


2. Ook de vergelijking met GroenLinks stemmen slaat nergens op. Je goochelt met woorden (ook wel mierenn**kerij genoemd) om Verdonk te dekken, dat is alles.
Nogmaals, er is een wezenlijk verschil tussen het wenselijk achten van een bepaalde situatie (passief) en het verplicht willen stellen van deze situatie (actief).

Jij ziet het verschil niet tussen:

X zou graag zien dat situatie Y ontstaat.
X wil situatie Y verplicht stellen.
Oud 16-02-2007, 10:57
fromBALKAN :D
Uhh, even een vraagje:

Ik ben hier geboren, mijn mams in Servië ( opgegroeid in Montenegro ) en mijn Paps in Bosnië & Herzegovina, wat maakt mij dat dan?
Ik ben dus........
Oud 16-02-2007, 11:04
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 16-02-2007 @ 10:35 :
Nogmaals, er is een wezenlijk verschil tussen het wenselijk achten van een bepaalde situatie (passief) en het verplicht willen stellen van deze situatie (actief).

Jij ziet het verschil niet tussen:

X zou graag zien dat situatie Y ontstaat.
X wil situatie Y verplicht stellen.
Ja en kijk nu nog is na je vergelijking. Als X een situatie Y verplicht wilt stellen wilt X dus dat die situatie ontstaat. (Anders ga je het namelijk niet verplichten).

Verdonk en Wilders willen allebij dat die situatie ontstaat dus zijn ze het over het idee met elkaar eens.

En dat maakt Verdonk bijna net zo fout als Wilders.

Verder snap ik nog steeds niet hoezo Verdonk zegt namens het Kabinet te spreken. Want het lijkt me niet dat balkenende twee staatsecratarissen met dubbele nationaliteit in zijn nieuwe kabinet neemt als hij tegen de dubbele nationaliteit is. Ik denk dat Verdonk zoals gewoonlijk de boel weer is bij elkaar liegt.
__________________
Velen denken te weten, weinig weten te denken.
Oud 16-02-2007, 12:21
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 15-02-2007 @ 19:45 :
Nee hoor.

'voorkeur hebben voor' =/= 'moet verboden worden'
'vinden dat alle joden dood moeten' =/= 'joden vergassen'
Oud 16-02-2007, 12:24
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 16-02-2007 @ 11:04 :
Ja en kijk nu nog is na je vergelijking. Als X een situatie Y verplicht wilt stellen wilt X dus dat die situatie ontstaat. (Anders ga je het namelijk niet verplichten).

Verdonk en Wilders willen allebij dat die situatie ontstaat dus zijn ze het over het idee met elkaar eens.
Correct voor zover je concludeert dat degene die een situatie verplicht wil stellen ook wil dat die situatie ontstaat. Waar het hier om gaat is dat het omgekeerde niet juist is. Degene die wil dat een situatie ontstaat wil dit niet per definitie juridisch verplicht stellen.

Zo zijn er vele zaken die ik graag werkelijkheid zie worden, zonder dat het ook maar in mij opkomt om deze zaken bij wet te regelen.
Oud 16-02-2007, 12:28
Verwijderd
hahaha.

meer ga ik er niet vuil aan maken. als wilders en verdonk zichzelf eens nuttig gaan maken ipv zich kinderachtig te gedragen...
Oud 16-02-2007, 12:54
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 15-02-2007 @ 23:13 :
Wat is dit voor kinderachtige vorm van discuseren.
Tja, iets anders wordt verdraait, dus dan zal ik maar puur taalkundig moeten drammen dat twee woorden niet gelijk zijn.

Het is weinig verheffend, maar als dat de enige manier is om de belachelijke lastercampagne tegen Verdonk tot stilstand te brengen, dan moet dat maar, je discussieerd op basis van feiten, de rest is nonsens.
Citaat:
Supersuri schreef op 15-02-2007 @ 23:13 :
Nogmaals Verdonk is net als Wilders van mening dat kabinetsleden maar 1 nationaliteit mogen nemen.
Nee. Wilders wil het verboden zien, Verdonk zou liever zien dat kamerleden uit zichzelf alleen de Nederlandse nationaliteit aanhouden.

Dat staat duidelijk in het artikel, je kunt niet anders beweren zonder doelbewust de zaken te verdraaien.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 16-02-2007, 13:22
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Ik ben het eens met de PVV. Hoezeer de bewindslieden met dubbele nationaliteit ook beweren Nederlands te zijn, er bestaat een kans op belangenverstrengeling. En is dat niet het geval, dan er in ieder geval wel een schijn.
Oud 16-02-2007, 13:32
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Wilders is een politicus die de problemen in onze samenleving bij naam durft te noemen het probleem alleen is dat hij hier in door slaat en zijn aanpak totaal verkeerd is. Het is jammer dat Marco Pastors met Één NL niet genoeg zetels heeft behaald want in hem had ik toch wat meer vertrouwen dan in Wilders.
Oud 16-02-2007, 15:12
fromBALKAN :D
Citaat:
fromBALKAN schreef op 16-02-2007 @ 10:57 :
Uhh, even een vraagje:

Ik ben hier geboren, mijn mams in Servië ( opgegroeid in Montenegro ) en mijn Paps in Bosnië & Herzegovina, wat maakt mij dat dan?
Ik ben dus........
Oud 16-02-2007, 16:08
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Ik ben het met PWGR eens:
Hoezeer de bewindslieden met dubbele nationaliteit ook beweren Nederlands te zijn, er bestaat een kans op belangenverstrengeling. En is dat niet het geval, dan er in ieder geval wel een schijn.
Er is overigens zover ik weet niet specifiek over moslims gesproken, alleen over "twee paspoorten", dus ook Amerikanen, Belgen, Chinezen of Hutu's.
Ik vind dat als je kamerlid wil worden je dus een duidelijke keuze moet maken.
En het probleem Marokko; jammer dan. Wat is omgekeerd eigenlijk de kans dat een Nederlander de Marokkaanse regering haalt?
Noem me nationalistisch, (andere term: patriottisch) ik ben Nederlander, en wil Nederland gerund zien worden door 100% Nederlanders, zonder tweede agenda paspoort.
Ik acht mezelf daarbij een beter Nederlander dan (autochtone) mensen die Wilders iets toewensen.

@ fromBALKAN : Europeaan
Oud 16-02-2007, 16:09
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
fromBALKAN schreef op 16-02-2007 @ 15:12 :
Ik neem aan dat jij in je eigen paspoort kunt zien wat je nationaliteit is.
__________________
Kõigi teede pikkus ajas on võrdne - | - Рукописи не горят
Oud 16-02-2007, 16:17
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
geert weet ook wel dat 1 of 2 ministers met een dubbele nationaliteit niet uit maakt. maar hij is gewoon bang dat stapje voor stapje, beetje bij beetje, nederland zn cultuur kwijt raakt en gewoon 1 grote immigratiebende wordt. ik ben er ook niet zo'n fan van.
als je het heden vergelijkt met een poos terug zijn we een aardig op weg in ieder geval.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.