Oud 13-01-2010, 12:13
lsvb
lsvb is offline
Wiljijstufi.nl: wat vind jij van de studiefinanciering?

Als je gaat studeren, heb je nu nog recht op studiefinanciering. Dat kan binnenkort wel eens over zijn. Op dit moment is een discussie gaande over de studiefinanciering. Het kan gebeuren dat de studiefinaciering op korte termijn wordt afgeschaft. We zijn daarom benieuwd naar jouw mening hierover. Daar hebben we een enquête voor op www.WilJijStufi.nl. Het invullen van de enquête neemt ongeveer vijf minuten in beslag. Bij deelname maak je kans op een iPod shuffle! Hoe meer invullers, hoe beter, dus stuur dit bericht gerust door naar jouw klasgenoten en vrienden. Bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2010, 13:03
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
ik mis echt informatie bij sommige vragen, maar dat zal wel weer aan mij liggen.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2010, 13:32
ganralph
ganralph is offline
ik ben afgestudeerd en heb de nodige ervaring met, en mening over het stufi-stelsel. helaas mag ik maar 2 van de 70 (!) vragen invullen in deze enquete omdat ik geen student meer ben.

ik vermoed toch dat de mening van oud-studenten minstens zo veel waard kan zijn als die van pre-stufi scholieren.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2010, 13:47
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Done!
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 13-01-2010, 13:48
surimeid
Avatar van surimeid
surimeid is offline
Citaat:
ik ben afgestudeerd en heb de nodige ervaring met, en mening over het stufi-stelsel. helaas mag ik maar 2 van de 70 (!) vragen invullen in deze enquete omdat ik geen student meer ben.

ik vermoed toch dat de mening van oud-studenten minstens zo veel waard kan zijn als die van pre-stufi scholieren.
ik vind dat je wel gelijk hebt...
__________________
You're everything I thought you never where and nothing like I thought you could have been.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2010, 13:50
surimeid
Avatar van surimeid
surimeid is offline
ik vind het zoiezo stom dat ze willen gaan korten met de studie dat ze eens in andere kosten gaan korten...
Wat schieten studenten hier mee op...
Niets....
duss gewoon bullsh*t...

Niemand moet aan de studiefinanciering zitten
ze mogen het alleen verhogen...
__________________
You're everything I thought you never where and nothing like I thought you could have been.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2010, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Wat schieten studenten hier mee op...
Niets....
duss gewoon bullsh*t...
Ja, want elke maatregel waar studenten niks mee opschieten is per definitie bullshit natuurlijk...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2010, 14:35
surimeid
Avatar van surimeid
surimeid is offline
Citaat:
Ja, want elke maatregel waar studenten niks mee opschieten is per definitie bullshit natuurlijk...
ik vind van wel....

wat denk je dat het voor effect heeft als de studie omlaag gaat of helemaal weg...?

dan gaan er minder mensen studeren..
Meer mensen die niet goed geschoold zijn en daardoor veel werkloosheid...
dus wat schiet je op niets!!!
__________________
You're everything I thought you never where and nothing like I thought you could have been.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2010, 14:40
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Done.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2010, 14:43
Verwijderd
Citaat:
wat denk je dat het voor effect heeft als de studie omlaag gaat of helemaal weg...?

dan gaan er minder mensen studeren..
Dan ligt helemaal niet zo voor de hand. In andere landen (en dan bedoel ik geen 3e wereld landen, maar bijvoorbeeld Belgie) is er ook geen sprake van studiefinanciering. Daar is het doodnormaal dat je geld leent om je studie te financieren. Ik zou niet weten waarom dat hier niet zou kunnen.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2010, 15:12
surimeid
Avatar van surimeid
surimeid is offline
Citaat:
Dan ligt helemaal niet zo voor de hand. In andere landen (en dan bedoel ik geen 3e wereld landen, maar bijvoorbeeld Belgie) is er ook geen sprake van studiefinanciering. Daar is het doodnormaal dat je geld leent om je studie te financieren. Ik zou niet weten waarom dat hier niet zou kunnen.
maar belgie is niet nederland...
daar krijg je elke maand kindergeld bij wijze van en hier niet dus

ik zou het niet vergelijken en het is gewoon mijn mening..
wat ik dagelijks mee maak en te horen krijg...
__________________
You're everything I thought you never where and nothing like I thought you could have been.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 20:24
Verwijderd
Ik heb m ingevuld.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 20:54
Verwijderd
en heb je geen studiefinanciering meer.. dan is nederland heel snel leeg
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 00:58
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ik krijg geen stufi meer, dat geef ik aan (heb wel nog recht op ov en "leen" 0 euro per maand daarvoor), maar dan moet ik toch antwoord geven op de vraag of ik blijf studeren als de stufi een lening wordt.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 01:10
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
ik vind het zoiezo stom dat ze willen gaan korten met de studie dat ze eens in andere kosten gaan korten...
Want elders op bezuinigen doen ze nog niet?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 08:55
surimeid
Avatar van surimeid
surimeid is offline
Citaat:
Want elders op bezuinigen doen ze nog niet?
Tja blijkbaar niet genoeg vandaar dat ze nu de studie willen stoppen
__________________
You're everything I thought you never where and nothing like I thought you could have been.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 09:02
Verwijderd
Nou ja, stoppen met de studie lijkt me wat teveel van het goede Maar goed, de stufi is nu al grotendeels een lening, dus veel verandert er niet. Ok, het wordt niet meer kwijtgescholden dus je zit inderdaad ineens met €20.000,- schuld en niet iedere beroepsgroep heeft uitzicht op een fatsoenlijke aflossingsmogelijkheid, maar daar geven ze in Den Haag sowieso niet om, want het is onderwijs en daar kun je altijd prima op bezuinigen
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 12:55
Verwijderd
Als ze eens zouden vertellen waar ze het geld zoveel meer voor nodig hebben dan voor de stufi, dan zou ik er iets meer over kunnen zeggen.

Maar tot die tijd, zie ik er niet echt het nut van in.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-01-2010, 13:56
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Nou als ik eerlijk ben heb ik studiefinanciering echt niet nodig gehad. Ik werkte gewoon en verdiende heus wel 1500 collegegeld + 1000 boekengeld bij elkaar. Plus nog wel meer om mijn kleding, uitgaan ed. te betalen. Studiefinanciering was voor mij een leuk extra'tje wat ik totaal niet nodig had gehad.

Nou is het anders als je uit huis woont, maar ik zie ook ontzettend veel studenten die uit huis wonen terwijl ze oorspronkelijk minder dan een uur reistijd hadden. Dan maak je mijns inziens een bewuste keuze om een duur leven te gaan leiden (het is in elk geval niet uit noodzaak) en mag je daar best zelf in voorzien. Er werd zovaak commentaar geleverd op het feit dat je met je stufi nog niet eens je kamer kan betalen. Maar daar is je stufi toch ook helemaal niet voor?! Je stufi is voor je studie. Besluit je daar buiten een duurder leven te starten (bijv. uit huis gaan) dan mag je ook best zelf zorgen dat je dat kan betalen.

Wat dat betreft kan ik best snappen dat de politiek er kritisch naar kijkt, want zo slecht hebben studenten het helemaal niet. Zeker niet in hun ogen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 17:31
Tripp
Avatar van Tripp
Tripp is offline
Ik heb hem ook ingevuld.

Ze moeten eens ophouden met studenten te gaan plukken. Hoe hoger opgeleid, hoe meer belasting je betaald over je loon. Eerlijk. Maar op deze manier betalen studenten de crisis die de graaiende bankiers hebben veroorzaakt.
__________________
They say it is for the commen good.
But good, is not the same as right.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 17:52
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Nou als ik eerlijk ben heb ik studiefinanciering echt niet nodig gehad. Ik werkte gewoon en verdiende heus wel 1500 collegegeld + 1000 boekengeld bij elkaar. Plus nog wel meer om mijn kleding, uitgaan ed. te betalen. Studiefinanciering was voor mij een leuk extra'tje wat ik totaal niet nodig had gehad.

Nou is het anders als je uit huis woont, maar ik zie ook ontzettend veel studenten die uit huis wonen terwijl ze oorspronkelijk minder dan een uur reistijd hadden. Dan maak je mijns inziens een bewuste keuze om een duur leven te gaan leiden (het is in elk geval niet uit noodzaak) en mag je daar best zelf in voorzien. Er werd zovaak commentaar geleverd op het feit dat je met je stufi nog niet eens je kamer kan betalen. Maar daar is je stufi toch ook helemaal niet voor?! Je stufi is voor je studie. Besluit je daar buiten een duurder leven te starten (bijv. uit huis gaan) dan mag je ook best zelf zorgen dat je dat kan betalen.

Wat dat betreft kan ik best snappen dat de politiek er kritisch naar kijkt, want zo slecht hebben studenten het helemaal niet. Zeker niet in hun ogen.
Ben ik deels met je eens, ja je stufi is om je studie te betalen, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om dichtbij te studeren. Maar als je binnen een uur reizen woont vind ik dat je alsnog het recht hebt om op kamers te gaan.Het is gewoon goed voor je algemene ontwikkeling, ik ben in ieder geval een stuk zelfstandiger geworden. De band met mijn ouders is beter geworden. Daarnaast vind ik niet dat je onderscheid moet maken in afstanden, aangezien mensen dan mischien bewust verder weg gaan studeren om dan wel in aanmerking te komen voor uitwonende stufi.

Dan is er nog iets, 255 is de basisbeurs, hierbij wordt verwacht dat je ouders nog bijdragen in de kosten voor je studie. Aanvullende beurs is nog eens 250 euro extra, als je die ontvangt of je ouders dit bijdragen, kan je makkelijk je studie betalen. Bijbaantje vind ik naast bijna elke studie meer dan mogelijk, veel mensen hebben nog niet eens 10 contacturen per week.

Vind wel dat veel mensen te makkelijk lenen voor leuke dingen.. ooh ik wil op vakantie of wintersport, de ibgroep betaald het wel!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2010, 12:04
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Done.
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 18-01-2010, 15:24
mooi_boy
mooi_boy is offline
waarom gaat de belastingen niet een keer is om laag???
Met citaat reageren
Oud 18-01-2010, 15:32
MijnGeldWiki
MijnGeldWiki is offline
Ingevuld!
Met citaat reageren
Oud 18-01-2010, 19:47
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ben ik deels met je eens, ja je stufi is om je studie te betalen, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om dichtbij te studeren. Maar als je binnen een uur reizen woont vind ik dat je alsnog het recht hebt om op kamers te gaan.Het is gewoon goed voor je algemene ontwikkeling, ik ben in ieder geval een stuk zelfstandiger geworden. De band met mijn ouders is beter geworden. Daarnaast vind ik niet dat je onderscheid moet maken in afstanden, aangezien mensen dan mischien bewust verder weg gaan studeren om dan wel in aanmerking te komen voor uitwonende stufi.
*
Dan is er nog iets, 255 is de basisbeurs, hierbij wordt verwacht dat je ouders nog bijdragen in de kosten voor je studie. Aanvullende beurs is nog eens 250 euro extra, als je die ontvangt of je ouders dit bijdragen, kan je makkelijk je studie betalen. Bijbaantje vind ik naast bijna elke studie meer dan mogelijk, veel mensen hebben nog niet eens 10 contacturen per week.

Vind wel dat veel mensen te makkelijk lenen voor leuke dingen.. ooh ik wil op vakantie of wintersport, de ibgroep betaald het wel!
Tuurlijk is op jezelf gaan wonen goed voor je algemene ontwikkeling. Maar zelfstandiger worden hoeft niet persé bij 18 jaar, dat mag ook bij 20 jaar of 22 jaar. Als je er zelf voor kiest om al met 18 jaar die zelfstandigheid op te zoeken, dan moet je dat natuurlijk alleen doen als je het financieel trekt. De een zal mazzel hebben met een rijke papa en mama, de ander moet er zelf hard voor werken met bijbaantjes. Hoe dan ook vind ik het onzin dat studiefinanciering daarvoor gebruikt wordt. De samenleving draait dan op voor de luxe (want het is geen noodzaak) waar jij op dat moment voor kiest. En ik denk dat dat geld best beter kan worden besteed. Als je het niet al te breed hebt en je wil niet (voldoende) werken, kun je dus beter wachten tot je klaar bent met je studie en je geld gaat verdienen. Dan ben je nog ruim op tijd om zelfstandiger te worden.

Ik snap overigens wel dat veel mensen er tegen zijn. Was ik waarschijnlijk ook toen ik nog student was, want al het geld wat je krijgt is mooi meegenomen Maar zijn er nou echt zoveel studenten die dit geld nodig hebben om hun studie te kunnen bekostigen zonder dat ze elders geld uitgeven aan dingen die niet noodzakelijk zijn?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2010, 19:48
Verwijderd
Mja, maar je kunt niet voor iemand beslissen of die wel of niet uit huis mag gaan wonen. Je weet simpelweg niet hoe iemand zijn thuissituatie ervaart, het reizen van/naar onderwijsinstelling etc etc.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2010, 19:55
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Done!
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 18-01-2010, 21:44
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
ik ben afgestudeerd en heb de nodige ervaring met, en mening over het stufi-stelsel. helaas mag ik maar 2 van de 70 (!) vragen invullen in deze enquete omdat ik geen student meer ben.

ik vermoed toch dat de mening van oud-studenten minstens zo veel waard kan zijn als die van pre-stufi scholieren.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 18:48
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Mja, maar je kunt niet voor iemand beslissen of die wel of niet uit huis mag gaan wonen. Je weet simpelweg niet hoe iemand zijn thuissituatie ervaart, het reizen van/naar onderwijsinstelling etc etc.
Iemand die geen erkende voltijds mbo/hbo/wo opleiding volgt krijgt nu immers ook geen duizenden euro's toegestopt omdat ie zo zielig is en het niet goed kan vinden met z'n ouders.

Mijn ervaring leert dat in de meeste gevallen het op kamers gaan een luxe situatie is. De reisafstand/tijd is niet onoverkomelijk groot en de thuissituatie is redelijk tot goed. De door mij meest gehoorde reden om op kamers te gaan is dat dat leuker/gezelliger is. En niet dat de thuissituatie niet uit te houden was.

Het lijkt mij daarom niet zeer bezwaarlijk als om te beginnen de uitwonende beurs wordt geschrapt. Gewoon iedereen dezelfde basisbeurs. Wil je uitwonend zijn? Dan zorg je zelf maar voor het benodigde geld voor die luxe. Door te werken, je ouders heel lief aan te kijken of door te lenen. Les 1 van het zelfstandig zijn/worden is dan dat het veel geld kost en dat dat geld niet zomaar uit de lucht komt vallen. Daar lijkt mij niets ongezonds aan.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 18:56
Verwijderd
Citaat:
Wil je uitwonend zijn? Dan zorg je zelf maar voor het benodigde geld voor die luxe. Door te werken, je ouders heel lief aan te kijken of door te lenen. Les 1 van het zelfstandig zijn/worden is dan dat het veel geld kost en dat dat geld niet zomaar uit de lucht komt vallen. Daar lijkt mij niets ongezonds aan.
En als je tot ver in de twintig op je ouders zak teert leer je net zo goed niet dat wonen en leven geld kost en ben je bovendien een parasiet. Tenzij je kostgeld betaalt. Waarvoor dus ook geld nodig is.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 21:23
Verwijderd
Het is wel eigenaardig dat iedereen er hier van uit gaat dat je de studie van je keuze wel kunt volgen in de stad waar je ouders wonen. Ik ken maar weinig mensen die dat konden, en degenen die het konden, zijn inderdaad bij hun ouders blijven wonen. En dan kom ik nog uit een universiteitsstad, maar er zijn ook zat mensen die uit een dorp komen waar maar een keer in het uur een bus rijdt naar een plaats met een treinstation waar je dan nog over moet stappen etc.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 22:26
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Daar gaat volgens mij helemaal niemand vanuit hoor Sarah? Ik heb in elk geval niemand gezien die dat zegt.
Ik ga wél uit van het feit dat men een OV-studentenkaart heeft. En ik kom zelf uit een dorp waar de bus één keer in het uur reed en met een treinstation waarbij je sowieso over moest stappen. Na avondcollege reed die ook nog maar één keer in het uur
Maar dan nog, de keuze voor een studentenkamer blijft dan toch wel luxe en onnodig. Tenzij je in Groningen woont en de hotelschool in Maastricht gaat doen ofzo. Maar ook dan kies je daar wel een beetje bewust voor denk ik zo en moet je gewoon eens goed stil staan bij hoe je dat wil gaan financieren. Om nou de hele samenleving er voor op te laten draaien is niet nodig. Wat mij betreft mag het bij die basisbeurs blijven, die voorziet al in een groot deel van de daadwerkelijke studiekosten, zodat het voor iedereen mogelijk is een studie te volgen. Zoals ik eerder al zei wil ik zelfs het nut van de basisbeurs nog wel betwijfelen, want met een bijbaantje in de zomer of een reguliere zaterdagjob heb je al je studiekosten voor het hele jaar al bij één gespaard.
Maar het idee achter een uitwonende beurs snap ik dus niet. Je studiekosten blijven hetzelfde en daar is studiefinanciering voor. Het lijkt nu wel een soort uithuisfinanciering.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 23:28
Verwijderd
En op welke wijze voorziet 12 * €90,- in een 'groot deel van de daadwerkelijke studiekosten'? Je kunt het collegegeld er niet eens van betalen. Daarnaast maakt de uitwonende beurs het mogelijk voor iedereen om te gaan studeren, want in tegenstelling tot jouw bewering heeft niet iedereen dezelfde mogelijkheden.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 00:42
vantheman
vantheman is offline
Citaat:
Daar gaat volgens mij helemaal niemand vanuit hoor Sarah? Ik heb in elk geval niemand gezien die dat zegt.
Ik ga wél uit van het feit dat men een OV-studentenkaart heeft. En ik kom zelf uit een dorp waar de bus één keer in het uur reed en met een treinstation waarbij je sowieso over moest stappen. Na avondcollege reed die ook nog maar één keer in het uur
Maar dan nog, de keuze voor een studentenkamer blijft dan toch wel luxe en onnodig. Tenzij je in Groningen woont en de hotelschool in Maastricht gaat doen ofzo. Maar ook dan kies je daar wel een beetje bewust voor denk ik zo en moet je gewoon eens goed stil staan bij hoe je dat wil gaan financieren. Om nou de hele samenleving er voor op te laten draaien is niet nodig. Wat mij betreft mag het bij die basisbeurs blijven, die voorziet al in een groot deel van de daadwerkelijke studiekosten, zodat het voor iedereen mogelijk is een studie te volgen. Zoals ik eerder al zei wil ik zelfs het nut van de basisbeurs nog wel betwijfelen, want met een bijbaantje in de zomer of een reguliere zaterdagjob heb je al je studiekosten voor het hele jaar al bij één gespaard.
Maar het idee achter een uitwonende beurs snap ik dus niet. Je studiekosten blijven hetzelfde en daar is studiefinanciering voor. Het lijkt nu wel een soort uithuisfinanciering.
Ik doe op dit moment een dubbele propedeuse wis- en natuurkunde. Dat betekent dat ik 2 dagen tot 17:30, 2 dagen tot 15:30 en 1 dag tot 16:30 op de universiteit zit. Gemiddeld genomen. Ik woon(de) dus in klein dorpje bij venlo en zit nu dus op kamers in Leiden. Ik weet niet of jij ooit eens met de trein van leiden naar venlo bent gegaan maar daar doe je dus iets minder dan 3 uur over en dan ben ik nog niet eens thuis. Dus laten we zeggen dat ik om 21:00 uur thuis ben. En dan mag ik 's morgens vroeg alweer om half 5/5 uur op staan om om 9 uur op de universiteit te zijn. En ondertussen moet er ook nog veel voor school gewerkt worden. Het mag duidelijk zijn dat reizen geen optie is.
Daarnaast zit ik dus ook gewoon gemiddeld genomen van 9 tot 5 op de universiteit (de gemiddelde werkdag) en dan ben ik thuis nog dik 2 uur aan het werk. Wil ik me studie kunnen voortzetten, de huur betalen en de contributie van de voetbalclub (ja daar moet ook nog tijd voor vrijgemaakt worden) heb ik aan de stufi die ik ontvang echt niet genoeg. En hoe graag ik ook zou willen werken, daar zie ik echt geen mogelijkheid voor. Doordeweeks is gewoon geen optie, daar is echt geen tijd voor. In het weekend ligt er vaak ook nog een berg werk, wordt er 's middags gevoetbald en wil ik in het weekend ook nog wel eens naar huis om pap, mams, familie en vrienden te zien.

Gelukkig heb ik erg goede ouders die hun steentje bijdragen (en nee ze zijn niet rijk, ook hun werken hard om mij te laten studeren.). Maar studiegenoten van mij die hebben wat minder geluk, er is er al één afgehaakt omdat hij het gewoon niet op kon brengen en er zijn nog genoeg anderen die zich diep in de schulden moeten steken om overeind te blijven.
En het op kamers wonen is alles behalve een luxe, het is gewoon bittere noodzaak.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 14:51
Verwijderd
Citaat:
Daar gaat volgens mij helemaal niemand vanuit hoor Sarah? Ik heb in elk geval niemand gezien die dat zegt.
Ik ga wél uit van het feit dat men een OV-studentenkaart heeft. En ik kom zelf uit een dorp waar de bus één keer in het uur reed en met een treinstation waarbij je sowieso over moest stappen. Na avondcollege reed die ook nog maar één keer in het uur
Maar dan nog, de keuze voor een studentenkamer blijft dan toch wel luxe en onnodig. Tenzij je in Groningen woont en de hotelschool in Maastricht gaat doen ofzo. Maar ook dan kies je daar wel een beetje bewust voor denk ik zo en moet je gewoon eens goed stil staan bij hoe je dat wil gaan financieren. Om nou de hele samenleving er voor op te laten draaien is niet nodig. Wat mij betreft mag het bij die basisbeurs blijven, die voorziet al in een groot deel van de daadwerkelijke studiekosten, zodat het voor iedereen mogelijk is een studie te volgen. Zoals ik eerder al zei wil ik zelfs het nut van de basisbeurs nog wel betwijfelen, want met een bijbaantje in de zomer of een reguliere zaterdagjob heb je al je studiekosten voor het hele jaar al bij één gespaard.
Maar het idee achter een uitwonende beurs snap ik dus niet. Je studiekosten blijven hetzelfde en daar is studiefinanciering voor. Het lijkt nu wel een soort uithuisfinanciering.
'De hele samenleving op laten draaien'?

Ik weet niet, als ik dan mn studie heb afgerond, dan betaal ik dat toch drie keer terug met de belasting die ik betaal?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 15:00
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
'De hele samenleving op laten draaien'?

Ik weet niet, als ik dan mn studie heb afgerond, dan betaal ik dat toch drie keer terug met de belasting die ik betaal?
*kuch* het belastinggeld in Nederland wordt niet alleen gebruikt voor het betalen van studies

alle studenten x (studiefinanciering + ov) = heel veel geld dat jaarlijks ergens vandaan moet komen.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-01-2010, 17:19
Verwijderd
'De hele samenleving erover laten opdraaien' is dan net zo overdreven niet?
En ik dacht dat we het afronden van een studie zo belangrijk vonden allemaal.
Daarom vind ik het straks ook niet erg, om voor de uitwonende stufi van een andere student te betalen, omdat ik weet wat het mij heeft gebracht om tijdens mn studie op mezelf te wonen.

En contacturen staan echt in no way gelijk aan wat een studie daadwerkelijk qua tijd kost.
Ja ik heb misschien 6 contacturen per week, maar daarnaast studeer ik er zeker 34 naast.
Qua werk kom je dan snel in de problemen, de banen die ik aangeboden krijg, vereisen al snel minstens 20 uur in de week. Dat kan niet met een studie.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 17:30
ganralph
ganralph is offline
nee, ik ben het grotendeels met je eens hoor. maar vergis je niet in hoeveel het kost om te studeren. collegegeld is maar een deel van de kosten die gemaakt moeten worden (voor die 1600,- per jaar (of hoe veel is het) kan een Universiteit/hogeschool je echt niet fulltime onderwijzen). een opleiding als geneeskunde is bijvoorbeeld enorm kostbaar.

dus ja, studeren brengt de nodige financiële last op de schouders van "de samenleving", want universiteiten ontvangen een groot deel van hun budget uit subsidies. niet dat dat niet moet kunnen, maar neem het nooit "for granted"; het is iets om wel eens even bij stil te staan.

EDIT: even snel cijfers opgezocht en de overheid betaalt nog eens ± 6000,- per jaar per student. collegegeld/stufi is dus echt maar een minderheidsdeel.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 19:05
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
En op welke wijze voorziet 12 * €90,- in een 'groot deel van de daadwerkelijke studiekosten'? Je kunt het collegegeld er niet eens van betalen. Daarnaast maakt de uitwonende beurs het mogelijk voor iedereen om te gaan studeren, want in tegenstelling tot jouw bewering heeft niet iedereen dezelfde mogelijkheden.
Zeg dat een studie zo'n 2500 per jaar kost (= collegegeld + 900 boekengeld). Dat is redelijk ruim genomen denk ik, want ik heb in mijn hele studieloopbaan nog nooit zoveel hoeven betalen. Maar goed, dus even voor de mensen die veel duurdere boeken hebben.
12 * 90 = 1080. Dat is 43% van de studiekosten. Dat vind ik weldegelijk een groot deel, jij niet dan?

En ik zeg niet dat iedereen dezelfde mogelijkheden heeft, die zin maak jij er van. Wel zeg ik dat volgens mij iedereen wel zou kunnen studeren al zou diegene dat willen en qua niveau kunnen. Want 2500 in een jaar is voor iedereen bij elkaar te werken. Een simpele zomer buffelen brengt je dat al op, een gewoon zaterdagbaantje ook. Heb je buiten je studie hele hoge kosten omdat je kostgeld moet betalen, dan zul je misschien beide moeten doen. Dus als je thuis blijft moet het voor iedereen te doen zijn.

Ga je uit huis, dan is mijn mening dus dat je er eerst over na moet denken of je het financieel trekt. En zo niet, hoe je dat dan gaat oplossen (extra werken / lenen / ouders). Zeg je toch door terwijl je weet dat je niet kan/wil werken, dan kies je daar toch zelf voor.

Voor die enkeling die wel persé uit huis moet wonen (uit echte noodzaak), die absoluut niet kan werken en die geen rijke papa en mama heeft is dat heel vervelend, dan is lenen dus per definitie de optie waar diegene voor moet kiezen. Maar om daar nou een heel stelsel op te baseren waarbij we iedereen maar geld geven, waar studenten vervolgens tot diep in de nacht van feesten, vind ik onzin.


Citaat:
'De hele samenleving op laten draaien'?

Ik weet niet, als ik dan mn studie heb afgerond, dan betaal ik dat toch drie keer terug met de belasting die ik betaal?
Maar nog steeds is het toch de samenleving die dat geld op moet hoesten? Niet alleen die student die heeft genoten van zijn stufi en nu een riant salaris heeft, ook de VMBO'er die gelijk is gaan werken en een klein inkomen heeft, betaalt die belasting. Nou is de stufi heus geen giga bedrag wat zich in enorm veel euro's vertaalt op mijn salarisstrook, maar als een regering moet bezuinigen kunnen alle beetjes helpen. En dan is het ineens wel veel geld wat wordt besteed aan een groot aantal studenten die dat als extra'tje beschouwd en niet nodig heeft omdat hij/zij anders niet kan studeren.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 20:13
Verwijderd
Ja en ook de niet-roker betaalt voor de roker zijn nieuwe longen.
En ook de niet-skieer betaalt voor de gipsvlucht van de skieer.
En dat terwijl je ook gewoon niet zou kunnen roken en niet zou kunnen gaan skieen!

En je gaat er nog steeds vanuit dat iedereen zomaar thuis kan blijven wonen, terwijl dat juist voor een hoop studenten erg moeilijk is. Als ik t met vrienden of medestudenten heb over waarom de meeste uit huis gaan, dan is t echt niet omdat ze meer willen feesten. Maar juist omdat ze merken dat het moeilijker wordt om met hun ouders in huis te wonen en er veel spanningen ontstaan.
Natuurlijk is dat niet voor iedereen zo, maar dat zijn dan ook de types die thuis blijven wonen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 22:22
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik vind de voorbeelden niet geheel hetzelfde, het gaat mij om het stukje dat ik het idee heb dat het niet geheel goed besteed wordt. Niet persé om het feit dat de betaler er geen gebruik van maakt, dat geeft niks want zo werkt een verzorgingsstaat.

Maar laat ik dan zelf een ander voorbeeld geven.
Ik krijg zorgtoeslag, terwijl ik een modaal inkomen heb. Echt de grootste flauwekul dus, want met een modaal inkomen moet je je zorgverzekering gewoon zelf kunnen betalen. Zeg ik uit mezelf dat ik die zorgtoeslag niet wil krijgen? Nee natuurlijk niet, het is een leuk extra'tje en mijn uitgaven zijn er op aangepast dat ik die tientjes per maand krijg. Als je het mij nu afneemt, kom ik een paar tientjes te kort per maand.
Maar... als de overheid nu besluit dat ze moeten bezuinigen en dat ze zorgtoeslag bij modaal inkomen gaan aanpassen, dan moet ik toegeven dat ik ook best mijn prioriteiten wat kan verleggen. Want koop ik niet zo nu en dan ook een dvd'tje? Ga ik niet regelmatig naar de kroeg? Dat zijn dingen die geld kosten en niet nodig zijn, althans: zorgverzekering heeft voorrang. Pas als je dat netjes zelf hebt betaald kun je je luxe dingen veroorloven. Zo zie ik het ook met studiefinanciering. Zolang de meeste studenten nog kunnen feesten kan de studiefinanciering blijkbaar lager.
Snap ik dat de student daar niet op zit te wachten? Ja
Snap ik dat de student niet uit zichzelf die stufi op geeft? Ja
Snap ik dat het een bezuinigingspunt is voor de overheid? Ja
Denk ik dat er veel studenten om die reden niet meer zullen studeren? Nee
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 22:29
Verwijderd
Hehe, wat een redenatie. Heerlijk
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 22:31
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik ben blij dat het je vrolijk stemt
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 22:32
Verwijderd
Ja, ik kan altijd wel genieten van rare hersenkronkels hoor
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 22:44
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Daar ben je dan ook psycholoog voor

Goed, weer ontopic! Ik snap best dat mijn uitspraken 'gewaagd' zijn Ik dik ze ook wel iets aan, omdat ik het een interessante discussie vind. Ik vind weldegelijk dat je moet overwegen of subsidies/toeslagen wel besteed worden voor hetgeen ze bedoeld voor zijn. Als mensen zich daarnaast bepaalde luxes kunnen veroorloven, moet je je afvragen of zij hun prioriteiten nog wel juist hebben liggen en of zij inderdaad nog financiële steun moeten ontvangen.

Ook vind ik dat mensen veel beter na moeten denken over de situatie waarin ze zichzelf brengen. Uit huis gaan wonen terwijl je het je niet kan veroorloven is daar één van. Het is niet zo dat een ander (wederom de staat in dit geval) het dan maar voor je op moet lossen; soms moet je accepteren dat hetgeen je wil dan op dat moment misschien toch niet voor je weggelegd is. Hiermee doel ik op uit huis wonen, niet op studeren, overigens.
Ik vind namelijk wél dat iedereen de mogelijkheid moet hebben om te studeren. En ik geloof ook best dat er mensen zijn die uit noodzaak in een vervelende situatie terecht komen. Maar ik geloof ook dat dat eerder uitzondering is dan regel. En bij besluiten omtrent toeslagen/subsidies praat je nou eenmaal voor de massa en je kan geen regel opstellen rondom uitzonderingen. Dan kan je beter voor díe specifieke gevallen bedenken hoe je wil handelen i.p.v. de populatie dan maar allemaal wat geld toe te stoppen met de gedachte dat ze het vast wel leuk besteden.

Zo is het vast meer politiek correct
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 22:51
Verwijderd
Ja hoor, maar ik heb nog steeds geen zin om er op in te gaan. Teveel typen enzo. Dat bespreken we wel een keer onder het genot van bier (of wijn, in jouw geval)
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 00:22
Verwijderd
Citaat:
Snap ik dat de student daar niet op zit te wachten? Ja
Snap ik dat de student niet uit zichzelf die stufi op geeft? Ja
Snap ik dat het een bezuinigingspunt is voor de overheid? Ja
Denk ik dat er veel studenten om die reden niet meer zullen studeren? Nee
Ben ik het helemaal mee eens. Met je beargumentatie niet helemaal, maar goed, dat is verder niet zo belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 00:29
Verwijderd
Ik ben het er mee eens; alleen over dat feesten..joa..je hebt gelijk die zullen waarschijnlijk weinig studiekosten hebben
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 10:41
Morri
Morri is offline
Sorry hoor Balance, maar jij komt zeker uit de randstad? Ik kom uit een dorpje in Brabant. Voor de studie die ik doe, had ik minimaal naar Nijmegen gemoeten, wat me van deur tot deur al gauw twee uur kost. Maar mijn studie staat beter aangeschreven in Leiden. Moet ik dan in Nijmegen gaan studeren of veel geld gaan lenen omdat mijn ouders nu eenmaal niet in de Randstad wonen? Het is niet zo dat bij ieder dorp binnen een straal van anderhalf uur reizen een universiteit ligt waar je alles kan doen. Ik ben erg blij met m'n stufie. Natuurlijk begrijp ik dat het een luxe is, maar wel een luxe waar ik niet zonder kan. Ik woon zo goedkoop mogelijk, ga echt niet iedere nacht feesten (nauwelijks zelfs). Als ik straks afgestudeerd ben, vind ik het ook helemaal geen probleem om, als ik een goede baan heb, wat meer belasting te betalen zodat anderen ook kunnen studeren zoals ik dat heb gekund. Ik ben het met je eens dat er studenten zijn die veel te veel brallen.. maar die hou je toch, want vaak krijgen ze of alles van pappie en mammie of ze lenen maximaal. Dus die groep tref je er niet mee, maar juist die mensen (en ik ken er meer dan genoeg) die naast de stufie van nu al moeten werken en dan nog moeite hebben om rond te komen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 11:47
surimeid
Avatar van surimeid
surimeid is offline
Citaat:
Sorry hoor Balance, maar jij komt zeker uit de randstad? Ik kom uit een dorpje in Brabant. Voor de studie die ik doe, had ik minimaal naar Nijmegen gemoeten, wat me van deur tot deur al gauw twee uur kost. Maar mijn studie staat beter aangeschreven in Leiden. Moet ik dan in Nijmegen gaan studeren of veel geld gaan lenen omdat mijn ouders nu eenmaal niet in de Randstad wonen? Het is niet zo dat bij ieder dorp binnen een straal van anderhalf uur reizen een universiteit ligt waar je alles kan doen. Ik ben erg blij met m'n stufie. Natuurlijk begrijp ik dat het een luxe is, maar wel een luxe waar ik niet zonder kan. Ik woon zo goedkoop mogelijk, ga echt niet iedere nacht feesten (nauwelijks zelfs). Als ik straks afgestudeerd ben, vind ik het ook helemaal geen probleem om, als ik een goede baan heb, wat meer belasting te betalen zodat anderen ook kunnen studeren zoals ik dat heb gekund. Ik ben het met je eens dat er studenten zijn die veel te veel brallen.. maar die hou je toch, want vaak krijgen ze of alles van pappie en mammie of ze lenen maximaal. Dus die groep tref je er niet mee, maar juist die mensen (en ik ken er meer dan genoeg) die naast de stufie van nu al moeten werken en dan nog moeite hebben om rond te komen.
__________________
You're everything I thought you never where and nothing like I thought you could have been.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Stoppen met MBO, HAVO gaan doen?
Diviance
7 11-03-2010 17:08
De Kantine Saai op het strand, lig je daar met je schone lijf, kop op en geniet #818
Verwijderd
500 16-01-2010 00:10
Algemene schoolzaken enquête over alcoholgebruik onder jongeren
MrsMojoRisin
2 01-04-2009 20:19
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen.
Verwijderd
110 21-09-2006 01:04
De Kantine geloten vragen beantwoorden is makkelijker dan een beargumenteerde mening geven
Optima
26 04-04-2004 10:10
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap verhoging collegeld!?!
kalasnjikov
59 19-03-2004 21:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:14.