Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2008, 16:55
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Een goede vriend van mij gaat dit jaar zijn belijdenis doen. En ik vroeg mij af of het gebruikelijk is daar iets voor te doen. Een aardigheidje, bloemen oid. Of is dat heel gek?
Ik kán het hem wel vragen, maar ik vind het leuker als hij iets krijgt wat hij niet verwacht
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2008, 17:13
Inanis
Avatar van Inanis
Inanis is offline
belijdenis? soort piglrimtocht ofso?
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 17:16
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline


Als je dan niks zinnig hebt te zeggen, zeg dan niks. En als je wil weten wat het is dan:
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 17:24
Inanis
Avatar van Inanis
Inanis is offline
ik zal idd nooit meer iets vragen aan jou.
dag.
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 17:29
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik weet niet of je ook bij de dienst bent? het is in ieder geval niet ongebruikelijk als men het ook "viert" wel iets te geven. gebruikelijk zijn boeken (en andere religieus bemoedigende en verdiepende dingen), maar als je zelf niet gelooft zou ik me daar ook maar niet aan wagen. muziek is een idee, bloemen, een fles wijn, zolang het maar een beetje passend is. hangt er ook vanaf wie je vriend is en wat belijdenis voor hem betekent verder.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 17:35
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
wat belijdenis is, het schippert een beetje tussen keuze voor de kerkleer of religieuze volwassenheid erkennen en aangeven dat je persoonlijk geloof hebt en je leven verder door god te willen laten leiden, oifzo. maar daar is verder wel over te googlen. verder..

Laatst gewijzigd op 16-01-2008 om 18:10.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 18:31
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:


Als je dan niks zinnig hebt te zeggen, zeg dan niks. En als je wil weten wat het is dan:
[afbeelding]
inanis is soms een clown, maar dit is ook wel weer een overdreven reactie

een vriendin van mij die belijdenis deed, kreeggg, kweeniemeer, maar we zijn cadeautjes wezen shoppen.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 19:31
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
ik weet niet of je ook bij de dienst bent? het is in ieder geval niet ongebruikelijk als men het ook "viert" wel iets te geven. gebruikelijk zijn boeken (en andere religieus bemoedigende en verdiepende dingen), maar als je zelf niet gelooft zou ik me daar ook maar niet aan wagen. muziek is een idee, bloemen, een fles wijn, zolang het maar een beetje passend is. hangt er ook vanaf wie je vriend is en wat belijdenis voor hem betekent verder.
Volgens mij is het wel de bedoeling dat ik zou komen, maar ons gesprek daarover werd onderbroken waardoor er geen officiele uitnodiging staat, maar daar ging het gesprek wel naar toe.
Oke, dan zal ik wat leuks uitzoeken. het zou gek zijn als je iets hebt gekocht terwijl niemand dat doet en ook gek als je niks hebt terwijl iedereen wat heeft gekocht
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love

Laatst gewijzigd op 16-01-2008 om 23:11.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 23:11
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
dames en heren, dit is voor de verandering eens een nuttig topic als in een topic met een duidelijke en begrijpelijke vraag. er was al vastgesteld dat we het niet over inanis gingen hebben, en ook uw mening over de bijledenis als ritueel kan me gestolen worden.

ontopic graag, dus
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 18-01-2008, 10:24
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Wel; het hangt er ook wel vanaf wáár je vriend belijdenis doet. En dan doel ik op kerkgenootschap etc.

Waar je altijd mee wegkomt is met een boek met theologische inhoud. Dat het in jouw geval dan misschien om een ander boek gaat, dan waar hij de voorkeur aan geeft maakt het extra leuk, m.i.
__________________
Veramerikanisering alom!
Met citaat reageren
Oud 18-01-2008, 14:09
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Nou moet ik echt heel eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb bij welke kerk hij precies zit. Maar naar wat ik van hem begrijp is het wel een redelijk vrije kerk.
I kenk dat ik de veilige weg kies van een neutraal aardigheidje, ik vind het moeilijk om een boek met theologische inhoud te kiezen omdat ik er zelf maar heel beperkt verstand van heb en dus niet weet of ik hem daar dan wel of niet een plezier mee zou doen. Tenzij iemand iets weet wat eigenlijk altijd leuk/leerzaam/interessant is! Tips zijn welkom natuurlijk
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 18-01-2008, 22:43
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Tja... nu kom ik misschien met titels aandraven wat hij misschien helemaal niets vindt, maar ik doe toch een poging. Wat christelijke 'romans' betreft, alle boeken van:

- Paul Maier
- Ted Dekker (!)

Wat licht theologische kost betreft, zit je bij W. J. Ouweneel altijd goed.
__________________
Veramerikanisering alom!
Met citaat reageren
Oud 18-01-2008, 23:17
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Wat licht theologische kost betreft, zit je bij W. J. Ouweneel altijd goed.
dat is altijd de vraag, zo'n brede vertrouwen heeft die man ook weer niet. maar ja, dan kun je beter gelijk een bijbel geven in oorspronkelijke talen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2008, 20:41
Verwijderd
Ouweneel

Je hebt veel christelijke boekhandels, misschien kun je het ze daar eens vragen Die weten meestal wel wat. En anders geef je een levensbeschouwelijk boek dat je zélf leuk vind, dat kan ie vast ook waarderen. Tenminste, van mijn niet-christelijke-vriendinnen zou ik liever iets krijgen wat zij zelf leuk vinden zeg maar. Maar cadeautjes bij een belijdenis zijn in mijn kerk naast een paar boekjes van de kerk en de ouders niet gebruikelijk, dus het is volgens mij geen must.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2008, 20:56
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wat licht theologische kost betreft, zit je bij W. J. Ouweneel altijd goed.
Echt onvergetelijk ironisch.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-01-2008, 00:09
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Echt onvergetelijk ironisch.
omg, iedereen kent die gast
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 20-01-2008, 10:03
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Ik ben zelf ook niet christelijk, en heb een goede vriendin die dat wel is. Zij deed nu twee jaar geleden belijdenis, en ik ben naar een christelijke boekhandel geweest. Daar verkochten ze boekjes met citaten om over na te denken uit de Bijbel; ik vond het zelf een erg leuk boekje. Dus dat heb ik haar gegeven. Van haar streng christelijke opa en oma krijgt ze al jaren met haar verjaardag een boekenbon voor de christelijke boekhandel; dus als je echt geen inspiratie hebt, is dat ook een mogelijkheid.
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 07:00
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Ik ben zelf ook niet christelijk, en heb een goede vriendin die dat wel is. Zij deed nu twee jaar geleden belijdenis, en ik ben naar een christelijke boekhandel geweest. Daar verkochten ze boekjes met citaten om over na te denken uit de Bijbel; ik vond het zelf een erg leuk boekje. Dus dat heb ik haar gegeven. Van haar streng christelijke opa en oma krijgt ze al jaren met haar verjaardag een boekenbon voor de christelijke boekhandel; dus als je echt geen inspiratie hebt, is dat ook een mogelijkheid.

Volgens mij hebben wij ook een christelijke boekhandel in 't durp... maar eens nakijken. Zoiets lijkt me ook leuk om te geven
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-01-2008, 12:49
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Citaat:
Volgens mij hebben wij ook een christelijke boekhandel in 't durp... maar eens nakijken. Zoiets lijkt me ook leuk om te geven
Het is best leuk om daar eens rond te neuzen.
Ik ben benieuwd naar wat je gekocht hebt, laat je dat nog weten?
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 14:16
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
als ik er aan denk om dat in het topic te zetten. het is pas 9 maart zover
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 17:07
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
Echt onvergetelijk ironisch.
Vertel...
__________________
Veramerikanisering alom!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2008, 09:53
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Vertel...
Theologie is strikt gezien ouwenelen zonder dat er iets van klopt. Mythes op basis van mythes om mythes te rechtvaardigen.

Dan heet een vooraanstaand auteur in die theologie vervolgens Ouweneel...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-01-2008, 11:17
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
Theologie is strikt gezien ouwenelen zonder dat er iets van klopt. Mythes op basis van mythes om mythes te rechtvaardigen.

Dan heet een vooraanstaand auteur in die theologie vervolgens Ouweneel...
__________________
Veramerikanisering alom!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2008, 13:54
¥iiitt!!
¥iiitt!! is offline
Jaa je moet echt naar de christelijke boekhandel gaan!! ff googelen of die bij jou in de buurt zit!!
Daar weten ze vast wel leuke dingen voor hem! Je hebt ook leuke cd's daar
Met citaat reageren
Oud 24-01-2008, 20:44
Verwijderd
Ik heb een vriendin van me met haar belijdenis een kettinkje en een armband gegeven. Er werden inderdaad ook veel bijbels en aanverwante boeken gegeven, maar daar heb ik geen seconde aan gedacht (zelf ben ik niet christelijk ofzo.)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2008, 00:21
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Ik heb een vriendin van me met haar belijdenis een kettinkje en een armband gegeven. Er werden inderdaad ook veel bijbels en aanverwante boeken gegeven, maar daar heb ik geen seconde aan gedacht (zelf ben ik niet christelijk ofzo.)

hihi, nou ik zie hem écht geen sieraden dragen, dus dat gaat niet op. Ik ga binnenkort wel eens kijken of de lokale christelijke boekhandel er nog is (kom nooit daar in de buur teigenlijk) en dan zoek ik wel wat leuks levensbeschouwend op, niet zozeer religieus, dat vind ik te moeilijk omdat ik zelf dus niet geloof.

Iedereen bedankt voor de tips, heb nou een beetje een plan :j
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 20:18
Verwijderd
Moeders zei dat het bij die kerk (ja die specifieke ) wel gebruikelijk was om soms iets kleins te geven. Niet iedereen doet het, je staat niet voor lul als je wel iets hebt en ook niet als je niet iets hebt En het is een kleinigheidje, soms een boekje met gedichten ofzo, bloemetje, wat er al genoemd is.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 19:11
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Ik wil hem zowieso wat geven, vind ik leuk
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 16:38
Sperzieboon
Avatar van Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Hm, toen ik belijdenis deed kreeg ik her en der ook cadeautjes enzo. Prima, op zich. Zolang het maar geen boekenlegger is, want daar krijg je er al duisent van en zoveel boeken lees je toch niet.

Misschien vindt hij een kettinkje met een kruis of iets dergelijks ook leuk.
__________________
I want a trip inside your head, spend the day there..
Met citaat reageren
Oud 09-02-2008, 13:53
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Bij ons in de christelijke boekhandels heb je vlak rond de 'belijdenistijd' tafels met boeken die je kan geven als iemand belijdenis doet. Misschien is dat ook wel bij jou in de buurt.

Als je een paar titels van boeken wil weten om te geven, moet je me even pm'en
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 11-02-2008, 12:51
Verwijderd
Je kan in die christelijke boekenhandel vast wel de 'bijdehandboekjes' vinden. Daarin staat op iedere pagina een grappige of diepzinnige uitspraak die gelinkt is naar een bijbeltekst. (Zoals: Als je weer eens een klagerige bui voelt opkomen, bedenk dan dat je vuilnisemmer beter gevuld is dan 30% van de wereldbevolking" gelinkt aan 'Laat uw wijze van doen onbaatzuchtig zijn, weest tevreden met wat gij hebt, Hebreeën 13:5) Je hebt ze in verschillende varianten. Het is allemaal vrij luchtig en ook als je zelf niet gelovig bent staat er altijd wel iets in waarin je herkenning vind.

Ook het boekje 'Lieve meneer God' is altijd wel een hit, ook te verkrijgen in de normale boekenhandels. Een verzameling van kleine briefjes van kinderen aan God om doorheen te bladeren. Met vragen als: Is de dominee uw vriend of kent U hem alleen van het werk?
Dit boekje pakken veel mensen wel even uit de kast als ze hem zien staan. Gewoon leuk om die briefjes van kinderen te lezen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2008, 13:43
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Je kan in die christelijke boekenhandel vast wel de 'bijdehandboekjes' vinden. Daarin staat op iedere pagina een grappige of diepzinnige uitspraak die gelinkt is naar een bijbeltekst. (Zoals: Als je weer eens een klagerige bui voelt opkomen, bedenk dan dat je vuilnisemmer beter gevuld is dan 30% van de wereldbevolking" gelinkt aan 'Laat uw wijze van doen onbaatzuchtig zijn, weest tevreden met wat gij hebt, Hebreeën 13:5) Je hebt ze in verschillende varianten. Het is allemaal vrij luchtig en ook als je zelf niet gelovig bent staat er altijd wel iets in waarin je herkenning vind.

Ook het boekje 'Lieve meneer God' is altijd wel een hit, ook te verkrijgen in de normale boekenhandels. Een verzameling van kleine briefjes van kinderen aan God om doorheen te bladeren. Met vragen als: Is de dominee uw vriend of kent U hem alleen van het werk?
Dit boekje pakken veel mensen wel even uit de kast als ze hem zien staan. Gewoon leuk om die briefjes van kinderen te lezen.
dat eerste wat je beschrijft vind ik leuk klinken. Hem kennende zal hij dat zeker waarderen :j
Ik ga deze week eens kijken of ons christelijke boekhandeltje nog bestaat!

Hoop leuke ideeen hier!
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 12-02-2008, 19:43
kassamiep90
kassamiep90 is offline
als je de bijdehandboekjes niets vindt kijk dan even naar de serie: peper en zout, zand en soda
en er was er volgens mij nog 1, dat zijn grappige, korte verhaaltjes wat ook met het geloof heeft te maken.
En het zet je ook nog eens tot nadenken!
Met citaat reageren
Oud 10-03-2008, 18:12
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Het was heel mooi. Een mooie dienst en heel persoonlijk. Geen standaard riedeltje voor alle mensen die belijdenis deden, maar echt wat persoonlijks. Ja heel mooi.
Ik had overigens inderdaad een bijdehandboekje gevonden, erg leuk, geen zware kost. heb het zelf ook even gelezen (wel weten wat je weggeeft natuurlijk haha)

Bedankt voor het meedenken!
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 22-03-2008, 12:26
Verwijderd
meestal word het ook alleen al gewaardeerd als je er gewoon bent.. Een cadootje is leuk erbij, maar dat jij er bij bent is van veel meer waarde ;-)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Twee geloven op 1 kussen.. en de toekomst
Sjaan
86 25-06-2007 14:37
Verhalen & Gedichten belijdenis gedicht
Dionysos
6 22-03-2006 21:51
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wouter Bos for president...
Love & Peace
394 16-01-2006 15:16
Levensbeschouwing & Filosofie dopen
=zwart wit=
89 14-07-2005 12:42
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Twee stellingen aangaande religieuze uitingen via kleding op school
Rabbi Daniel
52 27-06-2003 15:03
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap ROC Amsterdam mag gezichtssluier in pauzes verbieden.
Isa
194 09-04-2003 07:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:28.