Oud 07-11-2012, 16:21
degenenaastje
degenenaastje is offline
Heey allemaal,

Ik zit in 5 HAVO examen jaar dus alle toetsen tellen mee voor examen Ik zit nu midden in mijn toetsweek(PTA-week) ik heb vandaag een m&o pta gehad maar die heb ik zoo slecht gemaakt en daarmee bedoel ik, dat ik dan ook waarschijnlijk echt een 2 heb. M&o is niet mijn sterkste vak, maar ik had voor deze toets goed geleerd en toch begreep ik de vragen niet. Ik weet nu al dat ik hem ga herkansen en mijn eerste vraag aan jullie is, hoe leren jullie m&o om toch goede cijfers te halen want ik moet eigenlijk voor mijn herkansing echt een 7,5 halen om toch te kunnen slagen voor dit vak, want mijn andere twee cijfers waren allebei een 5,5 , ik weet even echt niet hoe ik dat nou voor elkaar ga krijgen.

Mijn tweede vraag:

Ik heb dinsdag mijn toets economie, en ja ook economie is niet mijn sterkste vak, ik moet twee boekjes leren van 8 hoofdstukken en heb pas de kans om vrijdag pas te beginnen leren dan heb ik nog het weekend en maandag is ook geen tijd. Maar hoe leren jullie economie, wat is de beste manier. Ook heb ik voor economie voriga jaar een 4,3 gehaald en een 5,5 allebei die 20 procent mee tellen zoals die van m&o.

Dit zijn dus de twee vakken waar ik het meeste problemen mee heb en ik zou graag willen slagen dit jaar, dus echt waar al het hulp en tips alles is welkom.

greetzzz degenenaastje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-11-2012, 15:50
Attention
Avatar van Attention
Attention is offline
Ik zit in de 2de dus ik heb pas net economie maar ik schrijf de begrippen over en lees het hoofdstuk door.

M&O geen ervaring mee dus...

Ik ben wel erg laat maar beter laat dan nooit.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 16:04
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik denk dat het bij economie juist belangrijk is dat je het snapt. Dat je weet waar je mee bezig bent, wat je écht aan het lezen bent en dat je niet alleen alle sommen kunt maken die je gemaakt hebt, maar ook alle variaties daarop. Begrippen kennen is wel leuk en aardig, maar daar gaat het uiteindelijk niet om. Tenminste, ik was stelselmatig te lui om dingen actief uit mijn hoofd te leren (wat bleef hangen, bleef hangen, de rest was niet boeiend, al las ik wel altijd alles en maakte ik alles, dus bleef er wel wat hangen aan begrippen ) en ik haalde daarmee heel hoge cijfers - doordat ik alles begreep en doorzag en vrij goed met getallen om kan gaan. Dat inzicht lijkt me dan ook een stuk belangrijker dan de begrippen stampen, en dat inzicht kun je volgens mij het best verwerven door heel goed alles te snappen en doorgronden - dus veel vragen stellen. Aan jezelf, vooral, snap je wat er staat, kun je het samenvatten, wat snap je niet, waarom niet, wat doe je fout, waarom? En aan anderen, als je die zelf niet kunt beantwoorden.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 13-11-2012, 19:59
Verwijderd
Tip voor m&o: in het boekje Samengevat (en dan dus M&O) staat alle examenstof heel overzichtelijk en duidelijk, is echt heel erg handig!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 11:26
degenenaastje
degenenaastje is offline
hey luitjes,

Het is alweer een tijd geleden dat ik op scholieren.com zat. Maar heel erg bedankt voor de reacties. Ik heb alleen in de laatste paar maanden niet echt vooruitgang geboekt in die twee vakken. Ik vind het heel jammer, maar ja shitt happens he. Over een paar dagen begint mijn laatste toetsweek en ik hoop dat ik wel goede cijfers haal voor alle vakken natuurlijk. En dan hopen dat ik hoge cijfers haal op het examen.

greetz, degenenaastje (:
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 12:15
the economist
the economist is offline
en wat is nu je vraag ?
Wat M&O betreft is dit het beste: zorg voor een volledig uitgewerkte opgave, die je heel goed leert en ook snapt waarom je waar welke getallen in oet vullen. Zo van: daar staat nu 180, en dan heb je dit getal nodig (36000) en dat moet je delen door het aantal stuks (1000), en dan nog gedeeld door twee want.... etc.
Echt zo'n opgave begrijpen, dat is beter dan de stof-zonder -voorbeelden te kennen.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 14:30
Verwijderd
hallo,

Van de productie van product X zijn de volgende gegevens bekend:

De Totale Kostenfunctie is : TK= q^2 + 100
De MK is : 2q
De vraag verloopt volgens : p= -2q + 300
De MO is: -4q+300

de vraag is : Bereken de omvang van de winst met behulp van de bovenstaande gegevens.
Wie o wie help me?



Volgens mij is het toch MO=MK

2q= -4q+300
q=50

TO = pxq = (-2q + 300)q = (-2x50+300)50 = 10000
Tk= 50^2+100 = 2600
TW = 10000-2600=7400

juist?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 14:33
Denise_kaas
Avatar van Denise_kaas
Denise_kaas is offline
M&O vond ik ook wel lastig om te leren. Het hielp mij om veel opdrachten te maken, en dingen min of meer samen te vatten. Wij hadden geen boeken maar lesbrieven. En die zijn nogal gigantisch. Maar heb het dan voornamelijk over begrippenlijsten en bepaalde rijtjes. Dus bijv.

Omzet
-IW Omzet
-----------------------
Bruto winst
- weetnietmeerwat
------------
Nettowinst

En met mijn aantekeningen heb ik ook de opdrachten geoefend. En bepaalde dingen in mijn rekenmachine gezet voor het gemak (of mogen jullie geen grafische gebruiken?)
__________________
Als je je doelen hebt bereikt, heb je de lat te laag gelegd.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 20:52
the economist
the economist is offline
@ Ekte: ja, dat klopt, je doet het goed.
Addertje onder het gras is vaak nog dit: (maar dan heb ik het denk ik wel over vwo, bij havo is dit wel geggeven zoals in jouw gegevens)

De vraag verloopt volgens : p= -2q + 300
De MO is: -4q+300
deze tweede is overbodig, en laten ze je nog wel eens zelf uitrekenen.
de vraaglijn vermenigvuldigd met q geeft de omzet bij de verschillende prijzen:
p = -2q^2 + 300 q
En als je dan die weer differentieert krijg je de MO.
p = -4q + 300.. Dit is ook de reden waarom de MO altijd een driehoek is vanuit hetzelfde punt op de y-as, maar dan tot halverwege het punt op de x-as, je kent die tekeningetjes wel.
Dus soms moet je die MO zelf opstellen.
verder is t dan gewoon invullen van p, q en kosten.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 21:05
Verwijderd
De examenbundel biedt ook vaak uitkomst! Veel oefenen! Succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Lorenzcurve, dringend hulp nodig!
keesisbaas
8 27-03-2009 14:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:11.