Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2005, 09:35
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 30-05-2005 @ 10:15 :
ja en een ambtenaar kan wel een lamp verwisselen, maar kan een lamp ook een ambtenaar verwisselen...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-05-2005, 10:06
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
fractuur schreef op 30-05-2005 @ 10:20 :
...maar het is toevallig wel een deel van het leven dat behoorlijke consequenties heeft voor de rest van je leven..
niet zoveel als je eigen instelling en karakter. Een slimme lapzwans die toevallig zn bull gehaald heeft komt mss nog best ver, een hbo-er met een positieve instelling die niet bang is om aan te pakken en tijd in zn carriere te steken, komt waarschijnlijk verder.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 10:19
Ostentation
Avatar van Ostentation
Ostentation is offline
Nog een vor mijn enquete
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 10:46
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 30-05-2005 @ 11:06 :
niet zoveel als je eigen instelling en karakter. Een slimme lapzwans die toevallig zn bull gehaald heeft komt mss nog best ver, een hbo-er met een positieve instelling die niet bang is om aan te pakken en tijd in zn carriere te steken, komt waarschijnlijk verder.
Maar het gaat hier niet om hbo'ers en wo'ers, de een sluit daarbij het ander niet uit. Maar opklimmen van mbo naar wo wordt al een stuk lastiger. En daarbij kan je als mbo'er nog zo'n goede instelling of een ambitieus karakter hebben, als je de hersens niet hebt kom je er niet. Voor de helft is een opleiding halen inzet, voor de andere helft de intelligentie.
En die slimme luiaard heeft toevallig wel zn bul. Dan komt hij misschien niet op dezelfde goede baan als zijn veel ambitieuzere jaargenoot, maar een mbo'er zal hem niet snel voorbij komen. En de gemiddelde vmbo'er al helemaal niet.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 10:48
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
Mindfields schreef op 29-05-2005 @ 16:44 :
Boeit.

Als je slim genoeg bent hoef je helemaal niet zo veel tijd aan school te besteden, en zeker niet op de havo.
Als je slim bent kan het vmbo soms nog best wel lastig uitpakken hoor.. Vmbo is alles te logisch zodat je teveel nadenkt over dingen en ze moeilijker maakt dat het is.
Heb zelf ook mn mavo diploma en op mn havo diploma zijn mn cijfers een behoorlijk stuk hoger, net als op mn vwo diploma over 2 weekjes hoop ik
En toch besteed ik nog steeds evenveel tijd aan school als op de mavo..
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 10:54
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
ShootingStar schreef op 29-05-2005 @ 18:23 :
Waarom ik mavo heb gedaan? Ik had een Mavo/Havo advies en durfde de gok niet te wagen dat ik het met Havo niet zou halen. Dat ik voor de zekere weg heb gekozen wil niet zeggen dat ik dom ben. Ik snap überhaupt niet dat er mensen zijn die zo kortzichtig zijn dat ze gelijk hun oordeel klaar hebben over Mavo leerlingen . Ik denk dat er op ieder niveau wel luie donders zitten die best hogerop hadden kunnen komen als ze daar de inzet voor hadden gehad.
Inderdaad. Als ik tegen iemand zeg die zo'n domme opmerking maakt over de mavo dat ik zelf ook mn mavo diploma heb dan doen ze gelijk een beetje minderwaardig tegen je alsof je dom bent en het dan toch niet weet.
Zeg je echter dat je volgend jaar naar de uni gaat en twee studies gaat doen dan kijkt iemand weer heel anders tegen je aan.

In principe is dit wel een beetje logisch maar ook een stukje kortzichtig, iedereen over een kam scheren en zo dus opmerkingen maken over de 'domme mavo mensen'
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 11:12
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Maar dat is nou eenmaal wat mensen doen.
Als we nooit zouden generaliseren, zouden mensen niet eens intelligente wezens zijn.
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 11:14
underthabridge
Avatar van underthabridge
underthabridge is offline
Citaat:
ShootingStar schreef op 30-05-2005 @ 01:09 :
Iemands intelligentie heeft niets met niveau te maken. Inzicht in zaken bepaalt je niveau, niet je intelligentie. Mensen met een lagere opleiding kunnen 9 van de 10 keer beter logisch denken dan hoger opgeleiden. Deze laatste groep gaat namelijk alles redeneren en denken niet meteen aan de meest logische oplossing.

edit: Mijn vriend doet havo en dat wil niets zeggen over het verschil in intelligentie
Right...

VWO betekent, Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs en VMBO, Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. Als je daarbij het volgende in acht neemt:

we·ten·schap·pe·lijk (bn.)
1 universitair
2 in overeenstemming met de eisen, de regels of methoden van de wetenschap

en

be·roeps·on·der·wijs (het ~)
1 vakonderwijs dat direct tot een praktisch beroep opleidt [Ned.] [Ned.] [Ned.]

Welke groep moet er nu logisch en gestructueerd nadenken? En wat zal dat nu duidelijk maken over het verschil in intelligentie ofwel capaciteit van het denkvermogen?

Wel zijn VMBO'ers over het algemeen beter in 'handenarbeid', maar je gaat mij niet wijs maken dat een VMBO'er die de theoretische leerweg gevolgd heeft beter, gestructureerder en logischer kan nadenken dan een VWO'er. En mochten die VMBO'ers bestaan, dan hebben ze simpelweg het verkeerde schooltype gevolgd en dat zegt dus helemaal niets over 'de VMBO'er in het algemeen'. Maar ik betwijfel of die er echt tussen zitten, laat staan dat het er veel zijn.
__________________
En toch heb ik gelijk.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 13:08
Kathleen
Kathleen is offline
Citaat:
fractuur schreef op 29-05-2005 @ 14:02 :
Die stelling lijkt me niet opgaan, tenzij 85% van de bevolking dom en of dus lui is.
Klopt dus helemaal
Citaat:
JCG schreef op 29-05-2005 @ 14:47 :
maar als je al te "dom" bent om startkabels aan te sluiten
Startkabels kunnen aansluiten of niet, heeft helemaal níets met je intelligentie te maken. Dat is een vaardigheid die je hebt geleerd, of niet hebt geleerd. En het heeft weinig te maken met je inzicht en begripsvermogen. Net als dat noten kunnen lezen of juist niet, of een lamp kunnen verwisselen je niet slimmer of dommer maken.
Citaat:
Dit is natuurlijk onzin. Het is gewoon zo, jammer voor de mensen die op het vmbo zitten, dat over het algemeen de mensen op het vwo slimmer zijn. Daar kan je wel over gaan zeuren en politiek correct over lopen gaan doen, maar er zijn niet voor niets verschillende niveaus.
Inderdaad! Ik word helemaal doodziek van het extreme gelijkheidsideaal wat veel mensen schijnen te hebben. Word even realistisch! Niemand is beter of slechter, maar iedereen heeft andere talenten en soms ben je dus ergens minder goed in dan iemand anders.
Dan kan je wel duizend keer 'ja maar' roepen en die uitzondering noemen, maar dat verandert er niks aan dat vwo-ers meestal intelligenter zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 13:42
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
ShootingStar schreef op 30-05-2005 @ 01:09 :
Iemands intelligentie heeft niets met niveau te maken. Inzicht in zaken bepaalt je niveau, niet je intelligentie. Mensen met een lagere opleiding kunnen 9 van de 10 keer beter logisch denken dan hoger opgeleiden.
Dat is zeker waarom alle dingen die met logisch denken te maken hebben, natuurkunde, theoretische wiskunde, ontwikkeling van technische vooruitgangen en het diagnose stellen bij mensen die ziek zijn door MBO'ers wordt gedaan.

Je zegt nu eigenlijk dat lager opgeleiden alleen goed zijn om dat te doen wat voor de hand ligt.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 15:49
one.
one. is offline
Citaat:
JCG schreef op 28-05-2005 @ 21:56 :
Hoe slimmer? ik zie een natuurkunde student aan een universiteit nog geen auto helemaal uit elkaar en dan weer in elkaar zetten. Terwijl een "domme" mavo-er die auto techniek leert er geen probleem mee zou hebben.

Het is leuk leuk om te bedenken wat er 1 milliseconde na de oerknal gebeurde, maar wat heb je daar aan als je auto het niet doet . Zoals een vriend van me, die studeert nu wiskunde op een universiteit. Maar toen zijn accu van zijn auto leeg was, moest ik als domme mbo electro student wel de startkabels aansluiten. Wie is er dan dommer? Hij verstaat me makkelijk met wiskunde, maar zoiets simpels al startkabels aansluiten kan hij niet.
Die student zal uiteindelijk sneller startkabels leren aansluiten dan jij wiskunde zult kunnen afstuderen.
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 16:06
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 30-05-2005 @ 09:16 :
Ach, de gemiddelde student is dusdanig lui dat zelfs 5 jaar studiefinanciering niet genoeg blijkt. Niet dom, wel lui.
De gemiddelde vmbo-er is volgens mij ook niet echt dom (uitzonderingen daargelaten), maar vooral erg lui en werkschuw.
daarom werken de meeste op hun 18de al vier dagen in de week
__________________
Disgustibus non est disputandem
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 17:52
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
underthabridge schreef op 30-05-2005 @ 12:14 :
Wel zijn VMBO'ers over het algemeen beter in 'handenarbeid', maar je gaat mij niet wijs maken dat een VMBO'er die de theoretische leerweg gevolgd heeft beter, gestructureerder en logischer kan nadenken dan een VWO'er. En mochten die VMBO'ers bestaan, dan hebben ze simpelweg het verkeerde schooltype gevolgd en dat zegt dus helemaal niets over 'de VMBO'er in het algemeen'. Maar ik betwijfel of die er echt tussen zitten, laat staan dat het er veel zijn.
Ga er maar vanuit dat zulke vmbo'ers er tussen zitten. Het zullen er niet veel zijn. Misschien maar een paar procent, maar ze zijn er wel.

En wat al eerder gezegd is, er zijn meerdere niveaus op het vmbo dus zelfs iemand die vmbo tl doet is waarschijnlijk intelligenter dan de gemiddelde vmbo'er.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 19:07
Copycat
Avatar van Copycat
Copycat is offline
Mensen op het vmbo zijn dom of lui om te leren of allebei. Daarom is het makklijk. Ik zat zelf op de mavo en het niveau was naar mijn mening erg laag.
Ik had vorig jaar mijn VWO diploma gehaald en ik moet zeggen dat je of slim moet zijn of een echte doorzetter moet zijn of allebei natuurlijk om dit te kunnen halen.

Edit: Met dom bedoel ik minder intelligent.
__________________
Hikikomori {T_T}

Laatst gewijzigd op 30-05-2005 om 19:56.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 19:39
Verwijderd
Dom is een ongelovelijk relatief begrip, en schoolresultaten hoeven helemaal niks te beteken. Ik denk wel dat de omgeving waarin je je op een MAVO school bevindt soms zo kan verschillen van dat van HAVO enz. dat je als HAVO leerling het idee kan krijgen dat al die MAVO jongeren dom zijn, omdat bijvoorbeeld de omgangsnormen of gespreksonderwerpen anders zijn.

based on smoking experiences
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 20:27
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Ik vind dat wel een mooi punt. Je wordt in Nederland op de middelbare zo in een hokje gestopt dat je haast gedwongen wordt om je zo te gedragen als de norm in je klas, en zelfs als je durft af te wijken heeft niemand er oog voor. Zo lijken alle VMBO'ers dom en lijken alle VWO'ers slim, terwijl dat vooral het beeld is dat anderen krijgen, niet hun echte eigenschappen.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 20:48
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
JCG schreef op 27-05-2005 @ 00:06 :
De meeste mavo-ers zijn gewoon geen mensen die goed zijn in theorie. Laat ze praktijk doen en ze zijn blij . Ik snap sowieso niet wat iedereen toch met een hoge diploma's. Wat heb je eraan om de titel master te hebben als je nog geeneens een stekker op een snoer kan zetten?
Ben ik helemaal mee eens. Ik zit zelf op de vmbo tl. En ben goed in beiden. Het beste theorie maar ok.
Ik ga nu even praten kwa gemiddelde van de vmbo.

Sommige kinderen zeggen zo van: hee ik ga naar de gymnasium. Blablabla. Maar als ze van die school komen... at kunnen ze? Niks. Hooguit een paar wetenschappelen berekening zoals A×B=AB Maar als je nou A×B in praktijk gaat doen kan het zijn dat het opeen 2AB uitkomt.

Ja eigenlijk een vage verhaal. Maar de conclusie is dat je mensen niet dom moet gaan noemen omdat ze op de mavo zitten. Maar elke niveau heeft zijn vooroordelen tegen een andere nuveau. Zo zeggen we op onze school dat de kinderen van de havo vwo snobs zijn die 24 uur per dag leren. Wat natuurlijk niet zo is.

Maar ja. Je moet iedereen in zijn waarde laten. Iemand zonder diploma kan net zo goed leidinggevende worden als iemand met VWO die 10 keer zoveel moeite heeft gedaan, om maar een voorbeeld te noemen.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 20:50
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Copycat schreef op 30-05-2005 @ 20:07 :
Mensen op het vmbo zijn dom of lui om te leren of allebei. Daarom is het makklijk. Ik zat zelf op de mavo en het niveau was naar mijn mening erg laag.
Ik had vorig jaar mijn VWO diploma gehaald en ik moet zeggen dat je of slim moet zijn of een echte doorzetter moet zijn of allebei natuurlijk om dit te kunnen halen.

Edit: Met dom bedoel ik minder intelligent.
Dit slaat nergens op. Hoe haal ik dan anders 2 / 3 negens op mijn eindrapport? Ja ja ik ben zeker lui om te leren?

Ja loop naar de pomp zeg. Sommige mensen doen gewoon hun best hoor zoals ik.

En om VWO te doen hoef je helemaal niet slim te zijn. Hoe zit het met de blijvenzitters daar?
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 21:05
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
Skilly schreef op 30-05-2005 @ 21:50 :
Dit slaat nergens op. Hoe haal ik dan anders 2 / 3 negens op mijn eindrapport? Ja ja ik ben zeker lui om te leren?
Volgens de theorie moet jij wel dom zijn, want je bent dom of lui, anders zat je niet op het VMBO.

Blijven zitten op het VWO komt meestal door gebrek aan inzet denk ik, want als je het in 1 jaar niet kan lukt het je in 2 jaar ook niet (of is de onderwijsverloedering in een stroomversnelling geraakt).
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 22:50
Verwijderd
Citaat:
bonelesschicken schreef op 30-05-2005 @ 10:24 :
Muhahahahaaaa aahahahahahahad omfg rofl !!!1oneo!!1one!!!1

ontopic: Dit is natuurlijk onzin. Het is gewoon zo, jammer voor de mensen die op het vmbo zitten, dat over het algemeen de mensen op het vwo slimmer zijn. Daar kan je wel over gaan zeuren en politiek correct over lopen gaan doen, maar er zijn niet voor niets verschillende niveaus.
Wat jij al zegt... verschillende niveaus.. die zijn er dus ook op vmbo dus doe aub niet zo minachtend over vmbo wil je.. dat jij toevallig uitgepoept bent met een mega groot slim en totaal niet lui brein...........
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 22:57
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
JCG schreef op 28-05-2005 @ 21:56 :
Hoe slimmer? ik zie een natuurkunde student aan een universiteit nog geen auto helemaal uit elkaar en dan weer in elkaar zetten. Terwijl een "domme" mavo-er die auto techniek leert er geen probleem mee zou hebben.

Het is leuk leuk om te bedenken wat er 1 milliseconde na de oerknal gebeurde, maar wat heb je daar aan als je auto het niet doet . Zoals een vriend van me, die studeert nu wiskunde op een universiteit. Maar toen zijn accu van zijn auto leeg was, moest ik als domme mbo electro student wel de startkabels aansluiten. Wie is er dan dommer? Hij verstaat me makkelijk met wiskunde, maar zoiets simpels al startkabels aansluiten kan hij niet.
oke, jou vind ik dus dom
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 23:01
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Skilly schreef op 30-05-2005 @ 21:50 :
Dit slaat nergens op. Hoe haal ik dan anders 2 / 3 negens op mijn eindrapport? Ja ja ik ben zeker lui om te leren?

Ja loop naar de pomp zeg. Sommige mensen doen gewoon hun best hoor zoals ik.

En om VWO te doen hoef je helemaal niet slim te zijn. Hoe zit het met de blijvenzitters daar?
nou waarom doe je dan geen VWO
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 23:29
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Copycat schreef op 30-05-2005 @ 20:07 :
Mensen op het vmbo zijn dom of lui om te leren of allebei. Daarom is het makklijk. Ik zat zelf op de mavo en het niveau was naar mijn mening erg laag.
Ik had vorig jaar mijn VWO diploma gehaald en ik moet zeggen dat je of slim moet zijn of een echte doorzetter moet zijn of allebei natuurlijk om dit te kunnen halen.

Edit: Met dom bedoel ik minder intelligent.
Eens, ik ben ontzettend lui...
Ik was op de havo al lui, het was gewoon ontzettend saai, demotiverend.
Nu ik op het vmbo zit is het alleen maar erger, nog minder interessant, nog minder motivatie... ik doe dus ook geen ene flikker... nog nooit gedaan ook op het vmbo... en toch vlieg ik nu zo door m'n examens heen.
Het niveau is gewoon ontzettend laag.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 08:38
one.
one. is offline
Citaat:
Skilly schreef op 30-05-2005 @ 21:48 :
Iemand zonder diploma kan net zo goed leidinggevende worden als iemand met VWO die 10 keer zoveel moeite heeft gedaan, om maar een voorbeeld te noemen.
Leidinggevend over wat? Ik ben het niet eens met je als je zegt dat iemand zonder diploma ook een bedrijfsleider oid kan worden. Daar moet je voor geleerd hebben.
Citaat:
Skilly schreef op 30-05-2005 @ 21:50 :
En om VWO te doen hoef je helemaal niet slim te zijn. Hoe zit het met de blijvenzitters daar?
Die blijven zitten dor gebrek aan inzet, bij mij op school zien de leraren dat wanneer je ontieglijk hard werkt en maar net over gaat, dat je het niet gaat halen, en dus een niveau moet zakken, een zekere mate van intelligentie is dus zeker wel nodig.
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 09:41
Verwijderd
Mensen kunnen ook leerproblemen hebben, leerachterstand, dislectie, ADHD en allemaal van dat soort dingen

ze zijn niet dom sommigen kunnen het alleen niet (tenzei ze werkelijk al hun tijd in school steken)

mja maar dan heb je ook sommigen die werkelijk niks leren, niks voor school doen en dat zijn de domme mensen
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 10:13
fractuur
fractuur is offline
Ik ken een meisje dat redelijk zware dyslexie heeft, en vwo NT heeft afgerond. Tuurlijk moet je die mensen geen talenpakket laten doen, maar als ze de intelligentie hebben kunnen ze toch NT of NG op havo of vwo niveau doen? ADHD heb je altijd en overal tegenwoordig, dus dat gaat niet helemaal op wat je daar zegt..
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 10:20
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 31-05-2005 @ 09:38 :
Leidinggevend over wat? Ik ben het niet eens met je als je zegt dat iemand zonder diploma ook een bedrijfsleider oid kan worden. Daar moet je voor geleerd hebben
ik denk dat bedrijfsleider bij de aldi nou niet bepaald een hoog opleidingsniveau vereist.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 10:25
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 31-05-2005 @ 11:20 :
ik denk dat bedrijfsleider bij de aldi nou niet bepaald een hoog opleidingsniveau vereist.
AH ook niet. Maar dat zijn mijn frustraties.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 10:30
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
fractuur schreef op 31-05-2005 @ 11:13 :
Ik ken een meisje dat redelijk zware dyslexie heeft, en vwo NT heeft afgerond. Tuurlijk moet je die mensen geen talenpakket laten doen, maar als ze de intelligentie hebben kunnen ze toch NT of NG op havo of vwo niveau doen? ADHD heb je altijd en overal tegenwoordig, dus dat gaat niet helemaal op wat je daar zegt..
Mee eens, bovendien is ADHD echt zo'n populaire kwaal, het is in om ADHD te hebben, in plaats van het gewoon te zien als een karaktereigenschap.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 10:31
Verwijderd
Citaat:
Freestyler* schreef op 30-05-2005 @ 23:57 :
oke, jou vind ik dus dom
Mee eens

Het berust op het achterlijke idee dat VMBO'ers of mensen met een praktijkgerichte MBO juist heel goed zijn met hun handen (vandaar zijn voorbeeld met de startkabels) en dat mensen op de universiteit alleen goed zijn met hun hoofd. Da's natuurlijk grote onzin. Mensen die goed kunnen leren kunnen vaak niet alleen goed leren. Ze zijn ook sociaal vaardig en goed met hun handen, tenminste dat is mijn ervaring.

Hoe komt dat? Vrij simpel. Als je een klasje VMBO'ers iets wilt leren over een auto, dan is waarschijnlijk de theorie ervan te moeilijk om te snappen. Dus wat doe je, je gaat samen met de docenten aan die auto sleutelen, je leert het ze in de praktijk. Maar dat kan een VWO'er natuurlijk net zo goed, alleen die krijgt dat praktijkgerichte onderwijs niet. Maar slimmere mensen zijn ook beter in het oppikken van feitelijke handelingen en het nadoen daarvan.

Overigens is de opleiding Autotechniek een HTS, maar goed.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 12:28
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 31-05-2005 @ 11:20 :
ik denk dat bedrijfsleider bij de aldi nou niet bepaald een hoog opleidingsniveau vereist.
Klopt, mbo over het algemeen.

Iemand die leiding geeft op een belangrijke kantoorafdeling heeft vaak wel minstens hbo. Er zijn zelfs dergelijke functies waar ze universiteit voor vragen. Maar goed, dat is ook intelligent werk.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 12:30
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
De meeste mensen op het vmbo zijn dom. Ik had vroeger een beste vriendin, die is mavo gaan doen, en ik ging naar het vwo. We gingen nog wel met elkaar om, dus kwam ik ook in contact met de vriendengroep uit haar klas....en die mensen (het overgrote merendeel dan, zaten wel een paar slimmere mensen tussen) hadden dus echt wel het IQ van een gekookte aardappel, niet te geloven. Hoe die mensen onderling met elkaar omgingen ook, ze hadden daar echt geen respect voor elkaar, dus sociaal gezien waren ze ook niet echt intelligent.
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 13:44
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Sleeves schreef op 31-05-2005 @ 13:30 :
De meeste mensen op het vmbo zijn dom. Ik had vroeger een beste vriendin, die is mavo gaan doen, en ik ging naar het vwo. We gingen nog wel met elkaar om, dus kwam ik ook in contact met de vriendengroep uit haar klas....en die mensen (het overgrote merendeel dan, zaten wel een paar slimmere mensen tussen) hadden dus echt wel het IQ van een gekookte aardappel, niet te geloven. Hoe die mensen onderling met elkaar omgingen ook, ze hadden daar echt geen respect voor elkaar, dus sociaal gezien waren ze ook niet echt intelligent.
Deze ervaring heb ik ook inderdaad. Mijn zusje heeft ook een zooitje vrienden van het vmbo en die mensen zijn zo onnozel! Ik kan er echt helemaal kriegel van worden.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 14:02
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik zat vandaag weer met een stel vmbo'ers in het OV
en niet te geloven zeg
dat deze personen nota bene werk hadden

daarmee bedoel ik overigens niet dat ik elke vmbo'er zo zie, maar veel wel
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 15:10
Psychedelic
Avatar van Psychedelic
Psychedelic is offline
Percentage vmbo'ers met gedragsproblemen: 2.2%
Percentage vmbo'ers dat het vmbo vroegtijdig verlaat: 2.8%
Percentage vmbo'ers met de stempel "zorgleerling" (Leerling in het speciaal onderwijs): 18.4%

Bron: http://www.minocw.nl/brief2k/2005/doc/12027b.pdf

Percentage havo- en vwo'ers die hun school niet afmaken: 0.38%
(1487 van 391200)

Bron: RMC analyse 2003

Conclusie:

- VMBO'ers zijn dom: 1 op 5 vmbo'ers volgt het speciaal onderwijs.

- VMBO'ers zijn lui: 2.8% verlaat de school voortijdig. Dit percentage is ongeveer 7.5 maal zo hoog als dat van havo en vwo.

- VMBO'ers zijn sociaal onvaardig: een hoog percentage VMBO'ers heeft gedragsproblemen.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 15:13
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 15:17
Psychedelic
Avatar van Psychedelic
Psychedelic is offline
Citaat:
Sylph schreef op 31-05-2005 @ 16:13 :
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 15:41
Verwijderd
Citaat:
JCG schreef op 28-05-2005 @ 21:56 :
Hoe slimmer? ik zie een natuurkunde student aan een universiteit nog geen auto helemaal uit elkaar en dan weer in elkaar zetten. Terwijl een "domme" mavo-er die auto techniek leert er geen probleem mee zou hebben.
Zeg chef, wie denk je dat die auto's bedenkt, ontwerpt en verbetert? Juist, werktuigbouwkundigen van hbo+ niveau. En trouwens, waarom zou een mavo'er een auto uit elkaar halen, laat hem lekker van de spullen van anderen afblijven als hij het zelf niet kan betalen


Om m'n java boek maar te citeren
Citaat:
Being able to wield a hammer, doesn't make you an architect.
Citaat:
Het is leuk leuk om te bedenken wat er 1 milliseconde na de oerknal gebeurde, maar wat heb je daar aan als je auto het niet doet .
Ik kan begrijpen dat jij dit niet interessant vindt, maar je moest eens weten wat dergelijke kennis zou kunnen doen voor toekomstige ontwikkelingen waar jij uiteindelijk op den duur misschien ook wel in aanraking komt

Citaat:
Zoals een vriend van me, die studeert nu wiskunde op een universiteit. Maar toen zijn accu van zijn auto leeg was, moest ik als domme mbo electro student wel de startkabels aansluiten. Wie is er dan dommer? Hij verstaat me makkelijk met wiskunde, maar zoiets simpels al startkabels aansluiten kan hij niet.

Jij was klaarblijkelijk dommer, aangezien je vergelijking zo schuin loopt als m'n leuter. Analoog zou die vriend van jou, je achter een van z'n leuke wiskunde sommen kunnen zetten, maar dat zou hij waarschijnlijk niet zo snel doen... ik bedoel, straks bezeer je jezelf nog , maar dat was je al duidelijk. Wat je misschien niet beseft is dat die vriend van je meer vaardigheden heeft dan je denkt. Analytische instelling, inzicht etc... geven hem denk ik in heel veel vlakken meer voorsprong.
Hier wordt het verschil goed duidelijk tussen praktijk en theoretisch,en hopelijk ook het besef dat hetgeen dat zich in de praktijk tegenwoordig voordoet veelal voortvloeit uit theorie; de televisie, internet, de computer en ga zo maar door.

Laatst gewijzigd op 31-05-2005 om 16:42.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 15:41
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Sleeves schreef op 31-05-2005 @ 13:30 :
De meeste mensen op het vmbo zijn dom. Ik had vroeger een beste vriendin, die is mavo gaan doen, en ik ging naar het vwo. We gingen nog wel met elkaar om, dus kwam ik ook in contact met de vriendengroep uit haar klas....en die mensen (het overgrote merendeel dan, zaten wel een paar slimmere mensen tussen) hadden dus echt wel het IQ van een gekookte aardappel, niet te geloven. Hoe die mensen onderling met elkaar omgingen ook, ze hadden daar echt geen respect voor elkaar, dus sociaal gezien waren ze ook niet echt intelligent.
In de eerste jaren van de mavo heb ik nooit echte vriendinnen gehad. Mijn klasgenoten wisten niet hoe ze met mij om moesten gaan en ik wist niet hoe ik met hen om moest gaan. Ik werd niet gepest, maar het klikte gewoon niet.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 15:47
one.
one. is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 31-05-2005 @ 11:20 :
ik denk dat bedrijfsleider bij de aldi nou niet bepaald een hoog opleidingsniveau vereist.
Maar wel een diploma, niet zonder zoals zij beweerde.

Ik denk dat je daarvoor een HBO/MBO diploma voor nodig hebt.
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 18:34
11568
11568 is offline
Ik doe TL, en mijn klas bestaat voor 50% uit mensen die van de HAVO en soms zelfs het VWO komen [ik ook]. De algemene intelligentie in mijn klas ligt voor een VMBO klas nog vrij hoog, denk ik.

Toch snap ik wel dat mensen een bepaald beeld hebben van de gemiddelde VMBO-ers. Er zit denk ik ook wel een groot verschil tussen de VMBO-ers die daadwerkelijk op een VMBO-school zitten, en VMBO-ers [TL dan] die op een gemengde school zitten, met HAVO en VWO. Op zo'n school zit ik, en je merkt weinig tot geen verschil tussen de mensen om een niveau.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 22:12
Kathleen
Kathleen is offline
Citaat:
11568 schreef op 31-05-2005 @ 19:34 :
Er zit denk ik ook wel een groot verschil tussen de VMBO-ers die daadwerkelijk op een VMBO-school zitten, en VMBO-ers [TL dan] die op een gemengde school zitten, met HAVO en VWO. Op zo'n school zit ik, en je merkt weinig tot geen verschil tussen de mensen om een niveau.
Mijn ervaring is anders. Er zal heus verschil zijn tussen de verschillende richtingen van het vmbo, maar er zit nog veel meer verschil tussen vmbo en havo en vwo. Ik heb op een gemengde school gezeten met verschillende niveaus en daarna op een 'ongemengd' gymnasium en dat was een gigantisch verschil! Qua sfeer, qua mensen, onderwerpen waarover gepraat werd, taalgebruik, etc. En ook op die gemengde school merkte je een duidelijk verschil tussen leerlingen op verschillende niveaus.

Nu zit ik een jaar op een school met voornamelijk mensen die net van de havo of het vwo komen, maar er zijn ook een paar van het vmbo. En het is niet vervelend bedoeld, maar die paar kon ik er de eerste dag al direct uit halen. No offense naar wie dan ook, maar dat verschil mérk je gewoon (ik iig duidelijk) en het is een mooi staaltje struisvogeltactiek om dat te ontkennen.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 09:26
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
Dat verschil merk je ook ja. Toen ik in de brugklas zat had je de rustige mensen, en de relschoppers die altijd liepen te vervelen. Het is niet moeilijk om te raden welke van de twee naar de mavo gingen.
Mijn zusje zit op het vmbo, en d'r wordt ook veel laconieker over strafwerk enzo gedaan, dat is echt superstoer daar als je dat krijgt, want dat betekent dat je niet 'braaf' bent geweest en je mag natuurlijk niet braaf zijn als je op het vmbo zit
Wat dat betreft vind ik ze ook wat dommer, want volgens mij val je al heel snel buiten de groep als je geen behoefte hebt om stennis te schoppen.
Kan iemand mij vertellen of dat ook echt zo is?
(Ik weet dat het bovenstaande generaliserend is , er zijn natuurlijk uitzonderingen maar het is zo irritant om dat achter elke zin nog even duidelijk te maken )
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 10:34
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Sleeves schreef op 01-06-2005 @ 10:26 :
Wat dat betreft vind ik ze ook wat dommer, want volgens mij val je al heel snel buiten de groep als je geen behoefte hebt om stennis te schoppen.
Dat is heel verschillend per klas, maar bij mij viel je er buiten als je braaf je huiswerk maakte, hoge cijfers haalde en gewoon goed je best deed. En het stomme was dan dat die relschoppers (en dan vooral de meisjes) je dan maar kinderachtig vonden.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 10:56
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Sleeves schreef op 01-06-2005 @ 10:26 :
Dat verschil merk je ook ja. Toen ik in de brugklas zat had je de rustige mensen, en de relschoppers die altijd liepen te vervelen. Het is niet moeilijk om te raden welke van de twee naar de mavo gingen.
Mijn zusje zit op het vmbo, en d'r wordt ook veel laconieker over strafwerk enzo gedaan, dat is echt superstoer daar als je dat krijgt, want dat betekent dat je niet 'braaf' bent geweest en je mag natuurlijk niet braaf zijn als je op het vmbo zit
Wat dat betreft vind ik ze ook wat dommer, want volgens mij val je al heel snel buiten de groep als je geen behoefte hebt om stennis te schoppen.
Kan iemand mij vertellen of dat ook echt zo is?
(Ik weet dat het bovenstaande generaliserend is , er zijn natuurlijk uitzonderingen maar het is zo irritant om dat achter elke zin nog even duidelijk te maken )
ik ben het met je eens
al zag ik dat verschijnsel - in lichtere vorm - ook op de havo en het vwo terugkomen.
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 15:43
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ook zoiets: bij ons in de buurt heb je een praktijkgerichte vmbo school. Je wilt niet weten wat voor n criminelen daar rondlopen en hoeveel hoger het percentage is van zwangere tieners dan bij het lyceum waar ik heb gezeten. Een meisje die ik ken moest een keer haar laatste half jaar daar afmaken omdat dr school zonder pardon gesloten werd en in de pauzes zaten ze gewoon iedere keer weer te vechten met elkaar. Grote bek hier, gejat uit de kantine daar. Echt om niet goed van te worden. Die mensen hebben gewoon zo'n laag IQ dat ze niet anders kunnen.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 15:54
Verwijderd
Mijn middelbare school, een keurige katholieke school, bood als laagste niveau het vroegere mavo aan. Daar zat vrijwel geen allochtoon of pauper op. Ook nu het VMBO-T is geworden valt het allemaal reuze mee.

Kijk ik echter naar de openbare scholengemeenschap hier, die vroeger vbo en nu VMBO-P aanbiedt, dan is echt driekwart van die opleiding te stom om zijn eigen schijt af te vegen, écht ongelooflijk.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 16:59
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 01-06-2005 @ 16:43 :
Ook zoiets: bij ons in de buurt heb je een praktijkgerichte vmbo school. Je wilt niet weten wat voor n criminelen daar rondlopen en hoeveel hoger het percentage is van zwangere tieners dan bij het lyceum waar ik heb gezeten. Een meisje die ik ken moest een keer haar laatste half jaar daar afmaken omdat dr school zonder pardon gesloten werd en in de pauzes zaten ze gewoon iedere keer weer te vechten met elkaar. Grote bek hier, gejat uit de kantine daar. Echt om niet goed van te worden. Die mensen hebben gewoon zo'n laag IQ dat ze niet anders kunnen.
Het is inderdaad een combinatie van een laag IQ en een flinke portie groepsdruk, waardoor die mensen zich zo gedragen...
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 16:53
Stefjuh
Stefjuh is offline
Volgens mij wordt dit mijn eerste berichtje hier!

Met de stelling ben ik het niet eens. Iemand die zegt dat MAVO mensen dom en lui zijn denken wel erg oppervlakkig. Er zullen vast en zeker wel een aantal minder intelligente en luie mensen tussen zitten maar dat betekent niet dat iedereen zo is.

Ik heb zelf ook MAVO gedaan, ik ben nu klaar met mijn MBO opleiding en begin in september met mijn HBO. Ik heb veel vrienden die op de universiteit zitten en ik voel me vergeleken bij mijn vrienden absoluut niet dommer! Hier een levend bewijs van iemand die Mavo gedaan heeft en absoluut niet dom of lui is

Groetjes!
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 21:51
Verwijderd
ik vind mensen nie dom van mavo of vmbo
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'Vakken weg door tekort aan leraren'
Gatara
213 17-10-2005 18:15
Psychologie Met zware tegenzin naar school
Eend
28 10-10-2004 11:51
Algemene schoolzaken "ik doe echt niks op school"
Young Grow Old
73 05-05-2004 17:40
Levensbeschouwing & Filosofie Criteria om mensen op te beoordelen
Skyrise
100 11-02-2004 09:34
De Kantine Mc
sans plomb
69 01-10-2003 11:53
Levensbeschouwing & Filosofie Superstring theorie (noorderlicht)
proycon
22 15-04-2002 19:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:35.