Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-03-2004, 15:07
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-03-2004 @ 15:39 :
Dan vraag je hoe hij ze bedoeld ipv ze zelf maar gelijk te interpreteren en er dan ook gelijk één of andere, in mijn ogen, toch wel lullige opmerking over te maken. Zou ook een optie zijn.

Maar goed, ik zal me er verder maar buiten houden, want op deze manier een discussie voeren vind ik eerlijk gezegd niks aan.

In jou ogen is het een lullige opmerking, in mijn ogen vond ik het een dood normale opmerking
Nogmaals: trek je er niet zo veel van aan meis, denk om je hart
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-03-2004, 15:07
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op 31-03-2004 @ 16:04 :
Dat jij vindt dat ik niet normaal reageer op andere reactie's dat is jou mening, daarover ga ik niet over in discussie, omdat dat toch geen zin heeft.
Ik bedoel het niet beledigend, je trekt je er gewoon teveel van aan lijkt me dan. Ik beschuldig ook niemand persoonlijk, dingen die ik meestal zeg dat "denk ik" of is "naar mijn mening". Misschien heb ik dat niet duidelijk laten blijken, mijn excuses dan daarvoor
En ik laat iedereen verder in zijn waarde en respecteer ieder zijn mening, maar dan hoef ik het er nog niet mee eens te zijn.
Ik weet niet of dat geen zin heeft.

Ik hoef me niks aan te trekken, het ging niet over mij.

Als jij zegt iedereen in zijn waarde te laten en ieders mening te respecteren dan , ik kon dat alleen niet merken, maar ik kan dingen ook anders oppakken dan ze bedoeld zijn. Bedoelingen kun je niet altijd zien, helaas.

Citaat:
Shitonya schreef op 31-03-2004 @ 16:07 :
In jou ogen is het een lullige opmerking, in mijn ogen vond ik het een dood normale opmerking
Nogmaals: trek je er niet zo veel van aan meis, denk om je hart
Jij interpreteert dingen toch niet altijd goed. Ik trek het me namelijk niet teveel aan, ik geef alleen mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:09
Verwijderd
ik vind dat als je slim en intelligent bent, een hoge opleiding dan ook aan je besteed is, dan heb jij een goede opleiding en straks (waarschijnlijk) een goede baan, dat is het voordeel. Mensen die het vmbo doen zijn gewoon minder slim, dat is idd geen vooroordeel maar gewoon een feit, eerlijk gezegd kom ik weinig intelligente mensen tegen op het vmbo..wel mensen die ik benijd omdat ze hard werken, goed met hun handen bezig zijn, creatief zijn
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:10
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
als iemand veel dingen in z'n hoofd stampt zie ik dat meer als toewijding dan als intelligentie.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:12
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 31-03-2004 @ 16:10 :
als iemand veel dingen in z'n hoofd stampt zie ik dat meer als toewijding dan als intelligentie.
Ja, dus? Alsof alle VWO-ers dat doen?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:12
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 31-03-2004 @ 16:10 :
als iemand veel dingen in z'n hoofd stampt zie ik dat meer als toewijding dan als intelligentie.
Of gewoon iemand die goed kan stampen.

Er zijn vmbo'ers die perfect kunnen stampen, maar ze missen inzicht. En er zijn ook zat mensen die wel heel veel inzicht hebben, maar absoluut niet kunnen stampen. Ik vind kunnen stampen niet echt per se een teken van intelligentie.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:14
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 31-03-2004 @ 16:12 :
Ja, dus? Alsof alle VWO-ers dat doen?
nee niet allemaal, maar ik moet zeggen, wel veel
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:14
mosterd
Avatar van mosterd
mosterd is offline
je moet kunnen stampen en (toepassen)de gestampte informatie goed kunnen gebruiken
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:14
fractuur
fractuur is offline
*heeft voorgaande reacties niet allemaal gelezen*

Je schoolniveau is zeker niet intelligentie-afhankelijk. Ik zit nu in vwo 5, en als ik om me heen kijk zie ik genoeg mensen die zich te pletter moeten werken om van de havo weg te blijven. En dat zal op he havo ook gelden. En ook omgekeerd, dat als je op de havo zit, met wat meer inspanning prima het vwo aankan. Geloof mij: vwo'ers zijn niet allemaal even slim.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:17
mosterd
Avatar van mosterd
mosterd is offline
Citaat:
fractuur schreef op 31-03-2004 @ 16:14 :
*heeft voorgaande reacties niet allemaal gelezen*

Je schoolniveau is zeker niet intelligentie-afhankelijk. Ik zit nu in vwo 5, en als ik om me heen kijk zie ik genoeg mensen die zich te pletter moeten werken om van de havo weg te blijven. En dat zal op he havo ook gelden. En ook omgekeerd, dat als je op de havo zit, met wat meer inspanning prima het vwo aankan. Geloof mij: vwo'ers zijn niet allemaal even slim.
ze zijn niet altijd slim, maar wel intelligenter dan vmbo ers. ik bedoel slim en intelligentie is wel heeeel wat anders
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:17
Gordijn
Gordijn is offline
Ik zit zelf op de gulden middenweg: ik doe namelijk de HAVO.

Ik vind dat er op het vmbo MÉÉR wat MINDER slimme mensen (domme) zitten dan op het vwo. Maar volgens mij betekent dat niet dat iedereen van het vmbo dom is.

Ik ken een aantal personen van het vwo die ik heel dom, echt oerendlomp vind.En met domme vwo-mensen bedoel ik gewoon mensen die alleen maar gericht zijn op zichzelf, het imago, en mensen die 'anders ' zijn STOM vinden. En als jij niet in merkleding loopt, hallo, wat ben je dan voor een zielige sloeber?!

Ook ken ik inderdaad wat luie vmbo'ers waar ik echt niet mee in discussie hoef te gaan, omdat ze gewoon écht veel slimmer zijn dan ik. Nu kun je je natuurlijk afvragen , iemand die zo lui is dat hij besluit om 'maar' het vmbo te gaan doen, en hierbij zijn keuzes (verdere opleidingen, latere baan etc.) aanzienlijk beperkt, eigenlijk wel slim kan zijn. Het is natuurlijk niet bepaald een slimme zet?!
__________________
OLEE
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:19
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Chimera schreef op 31-03-2004 @ 16:12 :
Ja, dus? Alsof alle VWO-ers dat doen?
Ik zeg net dat ik op het vwo zit en het niet zo doe dus hoe kom je tot deze conclusie?

er zijn een heleboel vwo-ers die het zo doen maar lang niet allemaal.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:22
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
[QUOTE]aniki schreef op 31-03-2004 @ 15:46 :
[B]laten we nu twee dingen onderscheiden:
intelligentie: iemand is intelligent als hij een moeilijke som kan oplossen. Intelligentie heb je nodig voor het vwo.
slim: niet het soort intelligentie dat je nodig hebt voor vwo, maar het andere. Logisch nadenken, goed gesprek kunnen voeren enz.

BTW 1: 80% van de mensen die een keertje blijven zitten op het vwo/ havo die doen dat doordat ze dat jaar geen flikker hebt uitgevoerd, laten we eerlijk zijn. Die zijn pas DOM! Als je intelligent genoeg bent voor vwo, maar in de 6e klas blijft zitten omdat je geen flikker aan je huiswerk hebt gedaan is pas dom.



om een moeilijke som op te lossen heb je ook enig logisch denkvermogen nodig, dus intelligentie is ook een vorm van slim en andersom. een goed gesprek kunnen voeren kun je ook bij intelligentie zetten...die definities van slim en intelligentie, mag ik vragen waar je die vandaan hebt? Het woordenboek? Internet?

Ook moet je niet meteen zeggen, mensen die blijven zitten in het 6e van het vwo, omdat ze niks hebben uitgevoerd zijn dom. Want dan vergeet je de mensen die niks uitvoeren om andere redenen zoals persoonlijke dingen als problemen thuis of hunzelf, door depressie of ziekte en ga zo maar door.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:27
mosterd
Avatar van mosterd
mosterd is offline
ik kan na mijn havo zeker wel vwo doen..maar ben ik dan ook gelijk slimmer dan mensen op de havo?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:27
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op 31-03-2004 @ 16:22 m een moeilijke som op te lossen heb je ook enig logisch denkvermogen nodig, dus intelligentie is ook een vorm van slim en andersom. een goed gesprek kunnen voeren kun je ook bij intelligentie zetten...die definities van slim en intelligentie, mag ik vragen waar je die vandaan hebt? Het woordenboek? Internet?[/B]
Iemand die intelligent is, is vanzelf sprekend op bepaalde gebieden ook slim. Maar iemand die op bepaalde gebieden slim is, hoeft niet per se ook intellegent te zijn, als je die definities aanhoudt, volgens mij.

Maar goed, je kunt ook sociaal intelligent zijn...enz...ligt er allemaal maar net aan welk naampje je ergens aan hangt.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:28
Verwijderd
Volgens de Van Dale:

slim (bn.)
1 snel van gedachten, van begrip of daarvan blijk gevend => bij de tijd, clever, die kun je wel om een boodschap sturen, gis, kien, pienter, snugger; <=> dom [iron.]

in·tel·li·gent (bn.)
1 met een goed verstand of daarvan blijk gevend
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:29
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
ImeZ schreef op 31-03-2004 @ 15:46 :

Wat je bij a zegt vind ik persoonlijk nogal irritant. Het lijkt alsof je vbo-leerlingen beter vindt, omdat ze 'gesteld zijn op hun vrije tijd'. Alsof het slimmer is om vbo te gaan doen, want dan heb je een leukere jeugd. Maarja Als jij vwo kan doen, maar voor het vmbo kiest, vind ik je sowieso dom
[/B]

Laat ik even duidelijk zeggen dat ik vmbo-ers niet beter vindt dan vwo-ers, dat heb ik nooit beweerd of laten vallen en al helemaal niet om de reden omdat ze meer gesteld zijn op hun vrije tijd. Daarom vindt ik ze niet beter en zal ik nooit zeggen ook.

Dat je mensen dom vindt omdat ze kiezen voor vmbo terwijl ze ook vwo kunnen vindt ik vreemd, omdat het hun eigen keus is en ze daarvoor wel hun redenen hebben. Misschien kiezen ze daarvoor omdat ze geen tijd hebben om zoveel te leren door omstandigheden
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:31
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 31-03-2004 @ 15:52 :
Inderdaad, maar mensen worden gelukkig van verschillende dingen.

Sommige mensen worden bijvoorbeeld gelukkig van dit soort discussies.

Ik zeg niet dat mijn leven er gelukkiger op wordt, maar ik hou gewoon van discussies, dat me wel enigzins "gelukkig" maakt
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:36
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
de tekst hieronder is niet geschikt voor mensen die geen VWO N&T v N&G doen/ gedaan hebben, omdat ze er toch niets van zullen begrijpen.


De acht vormen van intelligentie volgens Gardner.
'Het gaat er niet om hoe slim je bent, maar om hóe je slim bent'


(...)

Al doende komt Gardner terecht bij het begrip intelligentie. Hij stelt een definitie op voor dat begrip: intelligentie is de vaardigheid om problemen op te lossen
Maar ook: de vaardigheid om problemen te bedenken die oplosbaar zijn.

Het komt er op neer dat je begrip kunt verwerven om problemen op te lossen, maar ook dat je dat begrip kunt meenemen naar andere situaties en dat je het daar kunt toepassen en zonodig kunt optillen tot meer. Je kunt iets begrijpen en navertellen, maar óók op een andere manier navertellen.

Het is nu nodig om iets te zeggen over de verschillende manieren waarop er over intelligentie kan worden gedacht. Voor de verschillende takken van wetenschap geldt er een andere zienswijze in het denken over intelligentie. Verschillende definities.

Vanuit de psychometrie: Intelligentie is dat wat een intelligentietest meet. Dit impliceert dat intelligentie meetbaar is. En dat er dus grenzen aan zitten, er is een maat voor aan te geven. Logisch gevolg van deze gedachtegang is de opvatting dat intelligentie iets is dat vastligt. IQ testen stammen voor een groot deel uit het begin van de vorige eeuw en zijn gebaseerd op dit idee.
Vanuit biologisch-medisch oogpunt: Intelligentie is iets dat zich afspeelt in de hersenen, onder invloed van chemische en hormonale processen. Er is een meetbare component, maar het is ook een proces; er zit een ontwikkeling in. Als dat proces wordt beïnvloed, dan treden er veranderingen op. Deze benadering zal nog veel nieuwe ontdekkingen en ideeën voortbrengen. De voortgaande bestudering van dit begrip zal ons steeds meet laten weten over intelligentie, en daarmee wordt ook de kennis over hoogbegaafdheid vergoot.
(...)
Vanuit de ontwikkelingstheorie: Intelligentie is onderdeel van een groeiproces. Zowel binnen een individu, als binnen de evolutie van de mensheid. De theorie kent twee basisprincipes: de ene gaat er van uit dat de ontwikkeling zich in fases voltrekt. De andere ziet en benoemt intelligentie als vaardigheden/kwaliteiten die ontwikkeld kunnen worden.

Howard Gardner onderscheidt 8 vormen van intelligentie.
1.verbaal-linguïstische intelligentie
2.logisch-mathematische intelligentie
3.visueel ruimtelijke intelligentie
4.tactiel-motorische intelligentie
5.muzikale intelligentie
6.naturalistisch-ecologische intelligentie
7.interpersoonlijke intelligentie
8.intrapersoonlijke intelligentie

We zien intelligentie als een set mogelijkheden en vaardigheden om controle en begrip te krijgen op de wereld. Maar ook als mogelijkheden om op een bepaald gebied goed te presteren.
De verschillende vormen komen uiteraard ook gemengd voor binnen één persoon. Wel zie je dat er vaak één soort overheerst.

1.Iemand die beschikt over verbaal-linguïstische intelligentie beschikt over vaardigheden en kwaliteiten om door middel van taal de wereld te snappen. Hij gebruikt taal om grip op de wereld te krijgen. (Om te leren en om te presteren) Deze persoon heeft kwaliteiten op het gebied van lezen, spreken, zich uiten in woorden, en het horen. Op die manier reageert hij ook op vragen. Is bereid om snel op vragen te reageren.

2.Iemand met logisch-mathematische intelligentie werkt anders. Die zal in plaats van taal liever greep op de wereld krijgen via analyse, structuren, abstraheren. Die werkt met ordenen en analyseren. Deze persoon zal het prettig vinden om eerst goed te kijken voordat hij antwoord geeft op een vraag.

3.Iemand met visueel-ruimtelijke intelligentie beschikt over kwaliteiten en vaardigheden om zich zaken te kunnen voorstellen. om er grip op te krijgen, maar andersom: hij is er dan ook goed in om zaken in beelden voor ogen te krijgen. Deze persoon moet iets voor zich zien om te kunnen leren en om greep te krijgen op de materie.

4.Degene met tactiel-motorische intelligentie is lichamelijk ingesteld. Dat is meer dan alleen bezig zijn met bv. lichaamsbewegingen. Een kenmerkende eigenschap is dat deze graag dingen wil zien, maar ook vraagt of hij het even mag aanraken. Voelen en vasthouden zijn manieren om contact te maken met de zaak waar het over gaat. Deze persoon heeft input nodig om tot begrip te komen, net als alle anderen, maar het gaat niet via taal, maar via het voelen. Deze zal graag zeggen: 'Geef es hier.'. Dingen manipuleren (in de hand nemen) is een weg tot begrip.

5. Iemand met muzikale intelligentie maakt gebruik van maat, ritme, patronen en herhaling om greep op de wereld te krijgen. Dat is een eigen vorm van ordenen en ordening zoeken. Muziek helpt bij het zoeken naar onderliggende processen. Maat en ritme worden gebruikt als ondersteuning van het lerenë
Zo iemand zal telefoonnummers onthouden met behulp van het ritme dat er in zit. Hij heeft gevoel voor muzikaliteit en gebruikt de melodie die in de zaken verborgen zit. De muzikale intelligentie is zijn middel om te kunnen onthouden en om greep te krijgen op de wereld.
Deze mensen zoeken overal naar maat, ritme, herhaling en patronen. Ze willen kadans aanbrengen. Daarmee komen zij verder.

6. Iemand met interpersoonlijke intelligentie (inter=tussen) krijgt grip op de wereld via het interpreteren van stemmingen en bedoelingen van de ander en daarop zijn eigen handelen af te stemmen. Hij is gericht op wat een ander hem laat zien. Hij kan de interactie benutten om te leren. Deze kan goed leren door iets samen met een ander uit te zoeken.

7. Iemand met een intra-persoonlijke intelligentie (intra=binnenin) leert van zichzelf. Vertaalt naar zichzelf toe, past zaken in in zijn eigen systeem, in zijn eigen denken. Vervolgens maakt hij zijn eigen gevolgtrekkingen en maakt eigen conclusies. Deze persoon is er dus bij gebaat als hij met leerstof in een hoek wordt gezet, om het daarmee zelf uit te zoeken en op zichzelf te laten inwerken.

8.In 1995 heeft Gardner de naturalistisch-ecologische intelligentie aan zijn lijst toegevoegd. (die ontstaan was in 1983) Het gaat er hier om dat iemand het vermogen heeft om samenhangen te zien in de wereld om ons heen. Dit uit zich vooral in ecologie en milieu. Kinderen gaan aan de gang met het zoeken naar samenhang. Deze mensen starten vanuit een totaalplaatje, vanuit de samenhang om vandaar te komen tot inzicht over de losse delen.

(...)


bron
link
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:37
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Citaat:
mosterd schreef op 31-03-2004 @ 16:27 :
ik kan na mijn havo zeker wel vwo doen..maar ben ik dan ook gelijk slimmer dan mensen op de havo?
dan ben je dommer dan de mensen op havo, omdat je niet gelijk vwo hebt gedaan.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:40
Verwijderd
Citaat:
aniki schreef op 31-03-2004 @ 16:36 :
de tekst hieronder is niet geschikt voor mensen die geen VWO N&T v N&G doen/ gedaan hebben, omdat ze er toch niets van zullen begrijpen.
Arme ik, met m'n (oa) mavo-diploma'tje... Toch wel vreemd dat ik dat wat je post al kende, je brengt voor mij dus niks nieuws.

Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:40
Annoniempie
Annoniempie is offline
ben het er nie helemaal meej eens dat VWO allleen maar leren is.. Het is bij VWO meer het geval dat je het geleerde moet kunnen toepassen en dus logisch moet nadenken. en dat is niet alleen zow bij de exacte vakken!!! tenminste bij ons niet.
en er zijn mensen die niet goed kunnen leren en daar om vbo doen maar ook zat mensen die wel kunnen leren maar er nix voor doen of er geen zin in hebben.
Je zou het kunnen zien als sporten daar is ook niet iedereen goed in maar dat betekend dus niet dat je dom bent als je vbo doet
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:44
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 31-03-2004 @ 16:22
Ook moet je niet meteen zeggen, mensen die blijven zitten in het 6e van het vwo, omdat ze niks hebben uitgevoerd zijn dom. Want dan vergeet je de mensen die niks uitvoeren om andere redenen zoals persoonlijke dingen als problemen thuis of hunzelf, door depressie of ziekte en ga zo maar door.
Dat kan natuurlijk altijd, maar laten we nou eerlijk zijn. De grootste deel van de mensen die niets uitvoeren doen dat omdat ze lui zijn en geen motivatie hebben. Ik kan het weten, vorig jaar/ 2 jaar geleden was ik ook zo.

Maar je hoeft niet eens te blijven zitten. De meeste mensen uit mijn klas die doen vrij weinig . Ze halen nog wel voldoendes, maar als ze iets meer eraan deden dan zouden ze best wel een 8 kunnen halen.

Voorbeeld:
Ik vraag aan persoon X op de dag van de toets of hij wel geleerd heeft. Persoon X antwoord dan met dat hij in de z-uren die dag het nog door gaat nemen. Meestal haalt persoon X dan rond de 5-6. Als hij nou een week van te voren was begonnen had hij makkelijk een 8 kunnen halen.
Hoe ik dat weet?
Vorig jaar leerde ik al mijn natuurkunde toetsen een dag van te voren. Ik haalde zesjes. Dit jaar ben ik wat meer gemotiveerd en begin al een week van tevoren met oefenen etx en ik haal zo een 8.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:46
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-03-2004 @ 16:07 :
Ik weet niet of dat geen zin heeft.

Ik hoef me niks aan te trekken, het ging niet over mij.

Als jij zegt iedereen in zijn waarde te laten en ieders mening te respecteren dan , ik kon dat alleen niet merken, maar ik kan dingen ook anders oppakken dan ze bedoeld zijn. Bedoelingen kun je niet altijd zien, helaas.


Jij interpreteert dingen toch niet altijd goed. Ik trek het me namelijk niet teveel aan, ik geef alleen mijn mening.

Ik WEET ook niet of het zin heeft om een discussie te voeren over jou mening dat ik "lullig" zou overkomen bij anderen, het is maar net wat je "lullig" noemt en hoe je het opvat en alles.
Ik denk alleen dat hierover nog verder discuseren geen enkele zin heeft, omdat er geen einde aan komt.

Iedereen interpreteert alles anders, dus nou om te zeggen dat ik dingen verkeerd interpreteer ... tja.... that's your opinion
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:46
mosterd
Avatar van mosterd
mosterd is offline
Citaat:
aniki schreef op 31-03-2004 @ 16:37 :
dan ben je dommer dan de mensen op havo, omdat je niet gelijk vwo hebt gedaan.
klootzak (positief) ik bedoelde op een andere manier maarja
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:48
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 31-03-2004 @ 16:46 :
Ik WEET ook niet of het zin heeft om een discussie te voeren over jou mening dat ik "lullig" zou overkomen bij anderen, het is maar net wat je "lullig" noemt en hoe je het opvat en alles.
Ik denk alleen dat hierover nog verder discuseren geen enkele zin heeft, omdat er geen einde aan komt.

Iedereen interpreteert alles anders, dus nou om te zeggen dat ik dingen verkeerd interpreteer ... tja.... that's your opinion
en ómdat iedereen het anders interpreteert moet je op je woorden letten, vooral op het internet.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:50
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-03-2004 @ 16:28 :
Volgens de Van Dale:

slim (bn.)
1 snel van gedachten, van begrip of daarvan blijk gevend => bij de tijd, clever, die kun je wel om een boodschap sturen, gis, kien, pienter, snugger; <=> dom [iron.]

in·tel·li·gent (bn.)
1 met een goed verstand of daarvan blijk gevend

Dank u voor dit verlichtende antwoord
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:51
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Natuurlijk zijn VWO'ers slimmer dan mensen die VMBO doen anders deden die ook wel VWO.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:55
mosterd
Avatar van mosterd
mosterd is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 31-03-2004 @ 16:51 :
Natuurlijk zijn VWO'ers slimmer dan mensen die VMBO doen anders deden die ook wel VWO.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:58
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
aniki schreef op 31-03-2004 @ 16:44 :
Dat kan natuurlijk altijd, maar laten we nou eerlijk zijn. De grootste deel van de mensen die niets uitvoeren doen dat omdat ze lui zijn en geen motivatie hebben. Ik kan het weten, vorig jaar/ 2 jaar geleden was ik ook zo.

Voorbeeld:
Ik vraag aan persoon X op de dag van de toets of hij wel geleerd heeft. Persoon X antwoord dan met dat hij in de z-uren die dag het nog door gaat nemen. Meestal haalt persoon X dan rond de 5-6. Als hij nou een week van te voren was begonnen had hij makkelijk een 8 kunnen halen.
Hoe ik dat weet?
Vorig jaar leerde ik al mijn natuurkunde toetsen een dag van te voren. Ik haalde zesjes. Dit jaar ben ik wat meer gemotiveerd en begin al een week van tevoren met oefenen etx en ik haal zo een 8.

Grootste deel.....true, ik begon ook mijn topic met de meeste/ sommige, ik zeg nooit dingen als "in het algemeen, alle, iedereen"
Je voorbeeld is ook logisch, dat herken ik ook wel bij mezelf. Zoiets kun je bij iedereen merken, als je weinig doet heb je een mager 6je, en als je wat beter je best doet een superdeluxe 8. Maar jah, zo zie je ook maar dat je van alleen cijfers ook niet wijzer wordt, al haald iemand een 5, betekent het nog niet dat hij niet beter zou kunnen of dat degene "dom" zou zijn.

Te snel conclusies trekken is gewoon
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:00
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
aniki schreef op 31-03-2004 @ 16:48 :
en ómdat iedereen het anders interpreteert moet je op je woorden letten, vooral op het internet.

Naar mijn mening let ik ook op mijn woorden...
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:02
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 31-03-2004 @ 16:51 :
Natuurlijk zijn VWO'ers slimmer dan mensen die VMBO doen anders deden die ook wel VWO.

Mevrouw forumbaas? Mag ik nu wel "zucht" zeggen?

Want deze mening respecteer ik wel, maar ik ben het er niet mee eens, omdat deze persoon ten eerste niet zijn mening beargumenteerd en ten tweede kennelijk niet de vorige posts heeft gelezen of enkele ervan...
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:04
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 31-03-2004 @ 16:58 :
Grootste deel.....true, ik begon ook mijn topic met de meeste/ sommige, ik zeg nooit dingen als "in het algemeen, alle, iedereen"
Je voorbeeld is ook logisch, dat herken ik ook wel bij mezelf. Zoiets kun je bij iedereen merken, als je weinig doet heb je een mager 6je, en als je wat beter je best doet een superdeluxe 8. Maar jah, zo zie je ook maar dat je van alleen cijfers ook niet wijzer wordt, al haald iemand een 5, betekent het nog niet dat hij niet beter zou kunnen of dat degene "dom" zou zijn.
wat ik dus wou zeggen is:
Iemand die een mager zesje haalt en eigenlijk veel beter kan is pas dóm. Veel dómmer dan iemand die keihard werkt voor een vijf.

argument:



Het gaat er niet om waar je bent, maar hóe je er bent gekomen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:05
Verwijderd
Citaat:
mosterd schreef op 31-03-2004 @ 16:05 :
btw.. kunnen leren ( veel meer dan op vmbo ) is toch ook een soort intelligentie??? ik had ergens gelezen. intelligentie is problemen oplossen, leren en onthouden en zichzelf kunnen aanpassen/veranderen. ofzoiets
zoiets heb ik ook wel eens gehoord. het klinkt ook wel logisch.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:13
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Je hersens zijn ook als een spier: als je ze niet vaak gebruikt word je vanzelf dom.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:17
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
het is maar net wat je als intelligent ziet..
vwo'ers hebben vaak meer kennis opgedaan op de middelbare school, maar het gaat er wat mij betreft om wat je ermee doet.
Ik vind het zelf niet interessant hoe goed iemand is in leren/studeren, maar hoe intelligent diegene overkomt in een normaal gesprek over verschillende onderwerpen (algemene ontwikkeling, manier van nadenken over actuele zaken/andere dingen) en dan merk ik dat enkele vrienden van mij die MBO doen een stuk intelligenter overkomen dan enkele studiegenoten (WO). Waarschijnlijk zullen de MBO'ers het afleggen in een IQ-test, maar ik zou deze niet als "dommer" of "minder slim" willen bestempelen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:18
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
aniki schreef op 31-03-2004 @ 17:04 :
wat ik dus wou zeggen is:
Iemand die een mager zesje haalt en eigenlijk veel beter kan is pas dóm. Veel dómmer dan iemand die keihard werkt voor een vijf.

argument:
[afbeelding]


Het gaat er niet om waar je bent, maar hóe je er bent gekomen.

Het gaat er niet om WAAR je bent ... daar wil ik even op doorgaan, het gaat er niet om waar je bent, vmbo, havo, vwo. Je bent niet dom als je iets doet terwijl je beter kan. Misschien wil je wel later een beroep uitoefenen waar je heel gelukkig van wordt en dat je heel graag wilt, maar dat kun je al met vmbo doen, waarom zou je dan vwo gaan doen...als je dat later niet nodig hebt in je beroep? Dan ga je extra lang studeren, terwijl je op dat moment net zo goed al je vmbo diploma zou kunnen hebben en de baan waar je gelukkig mee bent.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:21
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Young Grow Old schreef op 31-03-2004 @ 17:17 :
het is maar net wat je als intelligent ziet..
vwo'ers hebben vaak meer kennis opgedaan op de middelbare school, maar het gaat er wat mij betreft om wat je ermee doet.
Ik vind het zelf niet interessant hoe goed iemand is in leren/studeren, maar hoe intelligent diegene overkomt in een normaal gesprek over verschillende onderwerpen (algemene ontwikkeling, manier van nadenken over actuele zaken/andere dingen) en dan merk ik dat enkele vrienden van mij die MBO doen een stuk intelligenter overkomen dan enkele studiegenoten (WO). Waarschijnlijk zullen de MBO'ers het afleggen in een IQ-test, maar ik zou deze niet als "dommer" of "minder slim" willen bestempelen.

Mensen in de Praktijk, dat zegt meer als mensen en theorie
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:22
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 31-03-2004 @ 17:18 :
Het gaat er niet om WAAR je bent ... daar wil ik even op doorgaan, het gaat er niet om waar je bent, vmbo, havo, vwo. Je bent niet dom als je iets doet terwijl je beter kan. Misschien wil je wel later een beroep uitoefenen waar je heel gelukkig van wordt en dat je heel graag wilt, maar dat kun je al met vmbo doen, waarom zou je dan vwo gaan doen...als je dat later niet nodig hebt in je beroep? Dan ga je extra lang studeren, terwijl je op dat moment net zo goed al je vmbo diploma zou kunnen hebben en de baan waar je gelukkig mee bent.
de grootste deel van de 6 miljard mensen zouden alles doen om in jouw schoenen te mogen staan en als jij dan niet je kansen benut en genoegen neemt met zoiets als vmbo vindt ik het idd dom.
Als je graag een opleiding op hbo wilt doen, doe dan vwo. Dan kan je alsnog naar hbo gaan en als het je niet bevalt doe je gewoon wo. Iemand die havo doen kan de wo niet doen, maar iemand die vwo doet kan wel hbo doen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:30
mario
Avatar van mario
mario is offline
Ik denk dat ook algemene ontwikkeling veel zegt over je intelligentie, het hangt dus niet alleen af van op welk niveau je zit. Natuurlijk hebben de meeste mensen op het Vwo wel een betere algemene ontwikkeling dan die op het vmbo. Ik denk dat je met je eigen basiskennis al een heel eind kan komen, en dat ligt dus niet aan de opleiding waar je op zit.
__________________
www.funing.nl
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:30
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
En ja hoor.. hier gaan we weer.
Ten eerste: wat generaliseren jullie allemaal zeg ( ).
En dat ga ik vast ook doen in deze post.
Ten tweede: deze discussies komen toch nooit tot een einde, simpelweg omdat wat voor stelling ook, er zijn altijd uitonderingen. Er zijn domme vwo'ers, en er zijn hele slimme vmbo'ers. Ik persoonlijk ken bijvoorbeeld een paar domme vwo'ers, maar vooral veel slimme vmbo'ers. Ik heb al eerder een pleidooi gehouden tegen 'vmbo = dom' en ga dat achterwege laten, alles is toch al ongeveer gezegd.
(bovendien heb ik geen zin meer in opmerkingen die impliceren dat ik mn eigen hachje zit te verdedigen (wat totaal niet klopt, ik doe gymnasium, maar voel me gewoon niet 'verheven' boven mensen die dat niet doen, daar zouden meer mensen eens over moeten denken))

Wat ik wel denk dat hier nog niet staat (heb vluchtig alles gelezen): er wordt vaak vergeten dat er wel degelijk flink wat vmbo'ers zijn die bewust voor dat niveau kiezen, omdat ze nou eenmaal met hun handen willen werken.
Bovendien ben je pas dom als je huisvrouw wil worden en dan toch gymnasium gaat doen, omdat je het nou eenmaal kan (maar dat is mijn mening natuurlijk)
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:31
Verwijderd
Veel mensen hier snappen het concept van onderwijs niet echt. Een middelbare schoolopleiding is niet bedoeld om je slim te maken. Wat er niet inzit kan er ook niet uitkomen. Het is bedoeld om je potentiëel op het gebied van studie te verwezenlijken.

Maar zolang intelligentie of slim niet goed gedefiniëerd is (en het valt niet goed te definiëren) kun je net zo goed niet discussiëren.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:33
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
aniki schreef op 31-03-2004 @ 17:22 :
de grootste deel van de 6 miljard mensen zouden alles doen om in jouw schoenen te mogen staan en als jij dan niet je kansen benut en genoegen neemt met zoiets als vmbo vindt ik het idd dom.
Als je graag een opleiding op hbo wilt doen, doe dan vwo. Dan kan je alsnog naar hbo gaan en als het je niet bevalt doe je gewoon wo. Iemand die havo doen kan de wo niet doen, maar iemand die vwo doet kan wel hbo doen.

Je wilt dolgraag iets worden...en daarvoor heb je mbo nodig, maar iedereen zegt tegen je " nee joh, dat is belachelijk, als je beter kan, moet je ook beter gaan doen"
Okee, dan ga je maar hbo doen, omdat je dat ook kan, maar dat veranderd nog niet het feit oftewel je mening dat je datgene wilt gaan doen wat je eerst al wilde. Dan ga je toch uiteindelijk dat beroep dan, maar met een te hoge opleiding
Ik zie het nut daar niet zo van in ...
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:34
Verwijderd
Het is zelfs alleen maar irritant, want een werkgever zal voor een bepaalde vacature natuurlijk de meest geschikte persoon kiezen. Iemand wiens opleiding voor een bepaalde functie enorm overkill is, zal niet snel aangenomen worden. Da's pure kapitaalverspilling en je werkt zelf ook onder je niveau, dat is niet goed voor je.

Als je echt iets bepaalds wilt doen moet je dat zeker doen, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die VWO heeft gedaan specifiek een MBO-opleiding zou willen volgen. Je hebt namelijk van vrijwel alle MBO's wel een hogere variant.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:39
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 31-03-2004 @ 17:33 :
Je wilt dolgraag iets worden...en daarvoor heb je mbo nodig, maar iedereen zegt tegen je " nee joh, dat is belachelijk, als je beter kan, moet je ook beter gaan doen"
Okee, dan ga je maar hbo doen, omdat je dat ook kan, maar dat veranderd nog niet het feit oftewel je mening dat je datgene wilt gaan doen wat je eerst al wilde. Dan ga je toch uiteindelijk dat beroep dan, maar met een te hoge opleiding
Ik zie het nut daar niet zo van in ...
zie post van nare man

en:
Get real.
De meeste mensen, 99 %, die MBO doen,
doen dat écht niet omdat ze zó graag loodgieter of secretaresse willen worden.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:46
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 31-03-2004 @ 17:34 :
Als je echt iets bepaalds wilt doen moet je dat zeker doen, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die VWO heeft gedaan specifiek een MBO-opleiding zou willen volgen. Je hebt namelijk van vrijwel alle MBO's wel een hogere variant.
Ik ken een meisje, dat had gymnasium advies, maar ze wilde per se één of andere opleiding op mbo-niveau doen, ze had geen zin om nog 6 jaar te wachten en dan een opleiding te mogen doen die ze eigenlijk niet echt wilde. Dus ging ze de 3-jarige mavo-opleiding doen, die dat jaar net startte op de school waar ik zat. Alleen wel jammer dat ze het eerste jaar amper haalde en dus naar de 4-jarige stroom moest. Ze heeft dus uiteindelijk mavo gedaan, terwijl ze waarschijnlijk prima gymnasium had kunnen doen...maar goed, dat was haar keuze (en die van haar ouders, neem ik aan). Dit is slechts een voorbeeld, zo zullen er vast geen honderden meisjes rondlopen.

Je hebt van een hele zooi mbo-dingen geen hogere variant...of die is zo anders, dat het vrijwel niet meer hetzelfde is. Ik heb wel zo iets van, als je havo of vwo kan, doe dat dan ook, want het is zonde. En je kunt met vwo altijd nog mbo gaan doen, maar dan ben je wel ouder en kun je, denk ik, betere beslissingen nemen en dan houd je de optie hbo/wo nog open.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:47
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik snap het gedraai niet:
Er zijn mensen die beter inzicht, beter/sneller dingen snappen, better kunnen analysen, beter kunnen redeneren enz enz.
En er zijn mensen die dat helaas niet kunnen, wat maakt het uit? Dit land steunt op VMBO-ers!
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:49
Verwijderd
Zie post Aniki. Het aantal potentiële gymnasiasten dat dólgraag 'iets met paarden' of 'iets met zielige kinderen' wil doen en speciaal daarvoor een hogere opleiding laat schieten, is écht op de vingers van éen hand te tellen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:50
Verwijderd
Citaat:
MarKel schreef op 31-03-2004 @ 17:47 :
Ik snap het gedraai niet:
Er zijn mensen die beter inzicht, beter/sneller dingen snappen, better kunnen analysen, beter kunnen redeneren enz enz.
En er zijn mensen die dat helaas niet kunnen, wat maakt het uit? Dit land steunt op VMBO-ers!
Ik zie het probleem ook niet. Ik zie sowieso het nut niet in van het koppelen van de kwalificatie dom/slim of intelligent aan schoolniveau. Je hebt gymnasiasten die zo dom zijn als het achtereind van een koe, tot hun veertigste infantiel blijven en hun hele leven een kutbaantje ergens op een kantoor doen. Heb je lekker veel aan je doctorandustitel.

Anderzijds zijn er mensen die alleen MBO hebben gedaan en hartstikke goed op de hoogte zijn van wat er in de wereld gebeurt, boeiend kunnen vertellen en een leuk leven hebben.

Deze hele discussie is gewoon een beetje een moot point.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:51
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
nare man schreef op 31-03-2004 @ 17:50 :
Ik zie het probleem ook niet. Ik zie sowieso het nut niet in van het koppelen van de kwalificatie dom/slim of intelligent aan schoolniveau. Je hebt gymnasiasten die zo dom zijn als het achtereind van een koe, tot hun veertigste infantiel blijven en hun hele leven een kutbaantje ergens op een kantoor doen. Heb je lekker veel aan je doctorandustitel.

Anderzijds zijn er mensen die alleen MBO hebben gedaan en hartstikke goed op de hoogte zijn van wat er in de wereld gebeurt, boeiend kunnen vertellen en een leuk leven hebben.

Deze hele discussie is gewoon een beetje een moot point.
En ik sluit me hierbij aan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken "ik doe echt niks op school"
Young Grow Old
73 05-05-2004 17:40
De Kantine Erkenning (misschien geheel fout geformuleert)
slisje
11 26-05-2002 23:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:05.