Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2003, 13:03
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 12-06-2003 @ 13:58:
Ja, poesie, het is aversief.

Trouwens, Rico, ik geloof niet dat Cicero zo'n dierenliefhebber was. Ik las dat hij schreef, ik parafraseer: omnes bestiae rationis expertes sunt
Dat klinkt inderdaad ietwat hard. Misschien dat www.kutwereld.nl, waar ik mijn opvatting vandaan had, hem verkeerd had begrepen.
Trouwens, het kan ook zijn dat hij het op een goede manier bedoelde...in principe mangelt het het animale volk ook aan mogelijkheid tot rationeel overwegen en denken. Juist daarom heeft menselijkheid in zich liefdevol met hen om te gaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2003, 13:06
MickeyV
MickeyV is offline
Haha, die foto van Bush naast Einstein, enig.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 13:09
MickeyV
MickeyV is offline
Ja, ik zie de uitspraak. Jammer dat ze er geen bron bij vermelden. Ik denk toch, dat je de stelling in het licht moet zien van Cicero's verwerping van datgene, wat voor de ontwikkeling van een deugdzame MENSELIJKE geest niet bevorderlijk is
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 13:12
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Inderdaad. Dat is ook nog eens een argument. Wat betreft de menselijke geest is het nog wreder een onschuldig dier te doden dan bijvoorbeeld een mens te doden uit woede of uit wraak, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 13:17
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 12-06-2003 @ 14:12:
Inderdaad. Dat is ook nog eens een argument. Wat betreft de menselijke geest is het nog wreder een onschuldig dier te doden dan bijvoorbeeld een mens te doden uit woede of uit wraak, denk ik.

Je bent de enige die dat snapt. Als ik dat probeer uit te leggen krijg ik altijd glazige blikken. Woede of wraak worden niet als voldoende rechtvaardiging beschouwd om een mens te doden, maar een dier daarentegen mag je zonder enige rechtvaardiging doden.

Ik vind het moreel laakbaarder om zonder reden een dier te doden, dan een mens om een, in ieder geval subjectief beschouwd, goede reden.
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 15:03
MickeyV
MickeyV is offline
Wel, dat snappen wij dan met z'n drieen. Die opvatting schijnt mij zelfs een onomstotelijke waarheid, dat is, dat hij die zonder grond een dier doodt, verwerpelijker is, dan hij die in een opwelling of vanuit een andere hevige gemoedsaandoening een ander mens doodt. De eerste immers verraadt een volstrekte geringschatting van het leven terwijl de ander hooguit een slechte zelfbeheersing aan de dag legt.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 15:07
poesiefox
poesiefox is offline
Maar wij zijn natuurlijk geweldig.
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 15:16
MickeyV
MickeyV is offline
Zonder meer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Trouwen!
Miekje*
107 15-10-2012 17:19
Psychologie Wat hebben we toch een klote samenleving
trophus
64 04-09-2008 12:36
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
T_ID
500 09-04-2007 17:12
Levensbeschouwing & Filosofie Jouw geloof...
lso
59 07-02-2007 21:10
Levensbeschouwing & Filosofie Wat is er mis met een hoofddoekje?
Love & Peace
203 07-07-2004 17:18
Verhalen & Gedichten In eer en waarheid
Type
8 31-05-2004 12:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:57.