Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2006, 19:35
Cryptic Winterstorm
Avatar van Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Dus dan zijn er vragen!
Ik heb al heel wat afgespit op internet, maar weet nog niet voldoende.

Het zijn twee hangoorkonijnen, een oortje staat omhoog, de ander hangt (bij alle twee). Ik denk dat het zusjes zijn (het waren vrouwtjes volgens de winkel), toch zit er verschil.

De een is wat groter dan de ander.
De ene (de lichtgekleurde), drinkt best wel veel, die ander drinkt bijna niet, die eet ook veel minder. De lichte lust appel, de ander niet. De andere die dus weinig drinkt (heb hem nog niet zien drinken, tenzij ik dat ding bij zijn mond houd, dan lebbert ie er even aan), beweegt verder wel, hij ziet er niet ziek uit ofzo. Als ik hem vrij laat is ie net zo nieuwsgierig als die andere.
Die lichte die dus veel eet en drinkt, schijt natuurlijk ook wat af, en laat dan ook menig keuteltje vallen onderweg naar zijn bestemming ergens in de kamer. De andere heb ik nog niet kunnen betrappen op schijten in het openbaar. Dus ik vraag me af of dit normaal is ja of nee.

Dit is nou de 2e dag dat ik ze heb. Ik heb ze wel voldoende aandacht gegeven, en heb ze ook buiten hun kooi laten "ravotten". De kooi is overgens 100x50x50 cm, ik wilde perse een grote kooi, zo'n kleine is ook maar zielig. Natuurlijk is geen enkel hok groot genoeg, maar deruimte is hier beperkt, ik vind deze toch al vrij groot. Is al 10x beter dan een hokje van 65x45 cm....

Kan het kwaad dat dat ene konijn veel drinkt en die andere niet?
Dan nog de vraag, moet ik het voer gewoon in hun kooi laten staan, of moet ik ze op vaste tijden te eten geven?

En hoe raken ze vertrouwd met mij, want nu lopen ze natuurlijk de hele tijd weg, en moet ik ze "vangen", dat schiet ook niet op natuurlijk.

Oja de konijnen zijn volgens de dierenwinkel 7 weken oud, en en ze zijn niet veel langer dan 15 cm denk ik.

Laatst gewijzigd op 12-03-2006 om 19:44.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2006, 21:41
Verwijderd
15 cm is klein maar het kan wel.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 07:27
Henkje
Avatar van Henkje
Henkje is offline
6-7 weken is sowieso te jong om bij de moeder weg gehaald te worden... Dierenwinkels kunnen echt zo stom zijn.
Maar goed, ik zou ze 1x per dag eten geven, en niet te veel. Ze moeten altijd kunnen beschikken over hooi en water. Je kunt ze nog niet te veel groenvoer geven, want jonge konijnen hebben een gevoelig darmstelsel. Maar als je dit traag opbouwt, kun je later meer geven. Dat ze wening eten kan ook te maken hebben dat ze eerst ander voer kregen of zo.
Je kunt ze tammer proberen te maken door ze bijvoorbeeld uit je hand te laten eten. Alles is helemaal nieuw voor hen, dus ze zullen eerst moeten wennen aan de kooi, geuren, geluiden en natuurlijk jou. Dat kan wel even duren. Als je ze aandacht geeft, zullen ze idd wel snel aan je gewend raken.
__________________
lava lacht niet lul
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 08:08
Cryptic Winterstorm
Avatar van Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Nou staat er gewoon een bakje met voer in, dus die kan ik beter weg halen en dan een keer per dag eten geven?
Is het misschien verstandig om anders 2 drinkbekers neer te hangen? Nou lijkt het net of als de ene wil drinken, die andere er vlug voor springt...
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 15:39
~LiefEngeltje~
Avatar van ~LiefEngeltje~
~LiefEngeltje~ is offline
ze houden gewoon meer van mij

volgens mij zijn ze wel groter als 15cm hoor, zeker de donkere
__________________
<3 Mercedes, Bruine, Bougie, Henk, Bert, Elvis, Donkey, Binkie, Kees, Katrien en Lobke
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 17:01
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Nee, niet het voer weghalen! Jonge konijnen moeten zoveel kunnen eten als ze zelf willen, pas als ze een half jaar oud zijn moet je ze 1 keer per dag eten geven, het ligt dan aan hun gewicht hoeveel. Groenvoer zijn ze nu eigenlijk nog te jong voor, dat mag pas vanaf een maand of 3 omdat hun darmstelsel er dan beter op is ingesteld.

Overigens vind ik een kooi van 1 bij een halve meter nog heel klein, als ze jong zijn lijkt dat heel wat, maar als ze ouder worden is dat maar een hele beperkte ruimte. Overigens zijn konijnen van nature bijna altijd zindelijk, dus het is het overwegen meer dan waard om ze los te laten lopen in de kamer. (Konijnen die in zo'n hokje zitten hebben eigenlijk minimaal 3 uur per dag de mogelijkheid nodig om vrij te kunnen lopen.)

Als je het idee hebt dat de een steeds voor de ander springt als die wil drinken kun je inderdaad 2 drinkflessen ophangen, die zijn niet zo duur dus dat is het proberen wel waard.

Verder is het voor je konijnen gewoon heel erg wennen, mijn konijn is 8 maanden en ik zie nog steeds dat hij dingen 'bijleert'. In het begin was hij ook schuw, maar ik heb niet teveel aan hem geplukt en hem gewoon veel zijn eigen gang laten gaan. Wel veel aandacht gegeven natuurlijk, maar hem nergens toe 'gedwongen'. Inmiddels is hij heel erg op me gericht, best een knuffelkont (hoewel hij niet graag op schoot zit) en is hij op mijn slaapkamer heel vrij. Je kunt proberen of ze uit je hand willen eten, dan wennen ze een beetje aan je. Houd er rekening mee dat het prooidieren zijn en jij in hun ogen misschien wel een roofdier bent, probeer om zo min mogelijk van direct bovenaf ze op te pakken of te aaien, maar ga alvast op de grond zitten en benader ze van de zijkant, dan schrikken ze minder.

Verder hoop ik voor je dat het echt 2 vrouwtjes zijn, met 7 weken is het vaak lastig te zien en in dierenwinkels worden heel vaak fouten gemaakt met het scheiden van mannetjes en vrouwtjes. Ik zou dus elke week even kijken of het echt 2 vrouwtjes lijken, met 3 maanden zijn ze al geslachtsrijp en inteelt is ook bij konijnen niet fijn

Verder, handige sites: www.dierenbescherming-utrecht.nl (onderdeel konijnen zoeken) en www.konijnen.nl
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 17:40
Cryptic Winterstorm
Avatar van Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Ok bedankt.
Ze mogen ook gewoon rondlopen natuurlijk, maar niet heel de dag (moet sowieso werken).
Maar hun behoefte doen heb ik liever dat ze dat in hun kooi doen dan op mijn tapijt.

Maar ja, er zijn ook mensen die een kooitje kopen van 30x45 cm ofzo.

Dat oppakken moet wel haast van boven, want van de zijkant lukt dat bijna niet, of ik moet de kooi er af nemen.

Ik gooide er net wat vers hooi bij, ze doken er gelijk in en begonnen er aan te knabbellen... Betekend dat iets ofzo?

Hmm een moet ik de hele tijd vangen. Die andere die kan ik veel makkelijker oppakken. Wat kan ik het beste doen? Ze gewoon in de kooi laten zitten omdat ze nog niet gewend zijn?

Laatst gewijzigd op 13-03-2006 om 18:27.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 22:04
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Hooi moeten ze altijd hebben, dat hebben ze nodig om hun darmen gezond te houden en mogen ze de hele dag eten. Als ze jong zijn mogen ze ook continue brokjes hebben, als ze ongeveer een half jaar zijn kun je ze 1 keer per dag gaan voeren maar dan moeten ze nog steeds hooi hebben de hele dag.

Ik weet niet of je de kooi op de grond hebt staan, maar kun je ze dan niet gewoon zelf uit hun kooi laten springen? Ze kunnen zich in hun kooi snel bedreigd voelen als je met je handen van boven komt. Ik zou niet teveel gaan vangen, laat ze dan maar gewoon een beetje. Je kunt denk ik beter proberen of ze zelf uit hun kooi willen en dan als ze op de grond zitten zoveel mogelijk van de zijkant ze proberen te aaien. (Dat zal niet altijd lukken, dat snap ik Maar ik merk het bij mijn konijn nog steeds dat hij sneller schrikt als ik met mijn handen van bovenaf kom terwijl hij alles best vindt als ik een beetje van de zijkant kom.)
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 00:30
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 12-03-2006 @ 20:35 :
Dus dan zijn er vragen!
Ik heb al heel wat afgespit op internet, maar weet nog niet voldoende.

Verkeerde volgorde. Eerst informatie zoeken, dingen vragen en dan pas besluiten of je het gaat aanschaffen of niet.

Citaat:
Het zijn twee hangoorkonijnen, een oortje staat omhoog, de ander hangt (bij alle twee). Ik denk dat het zusjes zijn (het waren vrouwtjes volgens de winkel), toch zit er verschil.
Ik zou maar gauw gaan controleren of het echt 2 vrouwtjes zijn.

Citaat:
Oja de konijnen zijn volgens de dierenwinkel 7 weken oud, en en ze zijn niet veel langer dan 15 cm denk ik.
En dat is ook nog te betwijfelen. Dierenwinkels. 1 pot nat.
Zie ook radar uitzending van vandaag (maandag) over de hondenhandel. Zie je het ook weer hoe de dierenhandel is.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 07:15
Cryptic Winterstorm
Avatar van Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Heb ik ook gedaan.

Overigens komen ze van Intratuin. Ik was daar een keer om vissen te kopen toen zag ik dat een dierenarts ze aan het controleren was. Vandaar heb ik ze daar gekocht, want ik heb liever een konijn dat nagekeken is of ie wel gezond is, dan gewoon zomaar een.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 16:01
TechXP
TechXP is offline
Sorry, maar misschien moet je even die aflevering van gisterenavond van tros radar gaan kijken. Kijken of je dan dierenartsen nog vertrouwd....
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 17:54
Cryptic Winterstorm
Avatar van Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Tja ik weet het ook niet, hopen maar dat het klopt.

Ik snap niet goed waarom de ene zo'n bangerik is, en die andere niet. Die blijft gewoon zitten, maar die andere tjoept de hele tijd weg.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 22:18
Verwijderd
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 14-03-2006 @ 18:54 :
Tja ik weet het ook niet, hopen maar dat het klopt.

Ik snap niet goed waarom de ene zo'n bangerik is, en die andere niet. Die blijft gewoon zitten, maar die andere tjoept de hele tijd weg.
Je moet ze gewoon even de tijd geven om aan je te wennen. Het is allemaal heel eng en nieuw voor ze. Ze idd niet teveel dwingen tot dingen zoals op schoot zitten enzo. Dan kun je beter op de grond bij ze gaan zitten en ze zelf naar je toe laten komen en ze wat lekkers uit je handen proberen te geven. Daar worden ze vaak stukken makker van.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 21:18
De Dood
De Dood is offline
pas op met die beesten he? ze zien er lief uit maar kunnen gemeen zijn hoor. Ik ken iemand waarbij zijn arm is afgeknaagd door een vlaamse reus terwijl 2 andere konijnen en de hamster van zn zusje hem stil hielden en zijn parkiet op de uitkijk stond!!!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 17:00
Cryptic Winterstorm
Avatar van Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Hmm, heb ik een wc bakje gekocht om er voor te zorgen dat ze daar hun behoefte in doen, gaan ze er vrolijk met zijn tweeen inliggen. Een op zijn rug met zijn achterpoten omhoog, de ander erlangs, met zn hoofd over de rand. Is dat normaal?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 17:19
Verwijderd
Wordt het niet eens tijd (hoewel je dat imho al veel eerder had moeten doen) om een boek over konijnen te kopen?

En ik vind het niet gek dat je konijnen niet zien dat het bakje een wc-bakje is.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 17:43
Cryptic Winterstorm
Avatar van Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Waarom, ik kan het toch ook op internet vinden? Net alsof ik het hier niet mag vragen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 17:45
Verwijderd
Ik vind het gewoon raar dat mensen een huisdier kopen en zich er dan pas in gaan verdiepen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-03-2006, 18:01
Cryptic Winterstorm
Avatar van Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Ik heb er vantevoren al over gelezen hoor, net of dat betekend dat ik hier niks mag vragen.

Die ene laat zich nu ook vastpakken maar hij is me nou toch iets te stil. laat ik hem uit zijn kooitje, eerst moest ik hem gaan vangen als ie terug moest en nu zit ie maar stil in een hoekje te wezen.

Net duwde ik hem op zijn rugje en hij stribbelde niet eens tegen ofzo, dus tjah kweet ook niet. Die andere springt lekker rond.

Laatst gewijzigd op 16-03-2006 om 18:13.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 19:21
Poeperd
Avatar van Poeperd
Poeperd is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 16-03-2006 @ 19:01 :
Ik heb er vantevoren al over gelezen hoor, net of dat betekend dat ik hier niks mag vragen.

Die ene laat zich nu ook vastpakken maar hij is me nou toch iets te stil. laat ik hem uit zijn kooitje, eerst moest ik hem gaan vangen als ie terug moest en nu zit ie maar stil in een hoekje te wezen.

Net duwde ik hem op zijn rugje en hij stribbelde niet eens tegen ofzo, dus tjah kweet ook niet. Die andere springt lekker rond.
Ik heb alleen het idee dat dit allemaal niet echt vragen zijn waar je niet uit kunt komen ofzo. Je hebt geen problemen met ze of wat dan ook. Dat ze moeten wennen kun je zelf ook wel bedenken, maar verder gaat toch alles goed? Ik vind alleen veel van je vragen overbodig.
__________________
'Scuse me, who ordered the hamburger - with AIDS?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2006, 15:07
bj0etiejfreak
Avatar van bj0etiejfreak
bj0etiejfreak is offline
Toen ik mijn konijntjes kreeg, was het vrouwtje heel lelijk tegen mij, ze gromde als ik eten wou geven etc. Ook liet ik ze uit hun kooi, lekker op de grond.. Ben vaak op de grond bij ze gaan liggen maar dat hielp niet écht..

Ik heb ze 1 voor 1 apart aandacht gegeven en op schoot genomen, lekker tegen je aan dan raken ze gewend.
Voor het drinken zou je een liksteen moeten kopen, die zijn zout, en daardoor zal ze vast meer gaan drinken.

Succes met je konijntjes!

( Ook mijn konijnen rennen nog weg als ik ze wil pakken, je kan de kooi op de grond zetten, deurtje open dan gaan ze er vanzelf in.. Konijnen houden van avontuurtjes, dus ook de huiskamer vinden ze geweldig en willen ze niet terug )
__________________
Cause some things will just never be mine, You're not in love this time...but it's alright.

Laatst gewijzigd op 09-04-2006 om 15:09.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2006, 15:15
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Géén liksteen, ik weet niet meer waarom, maar die schijnen heel slecht te zijn voor konijnen. (Ondanks dat in dierenwinkels vaak wordt gezegd dat het wel goed is)
Met citaat reageren
Oud 09-04-2006, 17:49
cagie
Avatar van cagie
cagie is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 16-03-2006 @ 19:01 :
Ik heb er vantevoren al over gelezen hoor, net of dat betekend dat ik hier niks mag vragen.

Die ene laat zich nu ook vastpakken maar hij is me nou toch iets te stil. laat ik hem uit zijn kooitje, eerst moest ik hem gaan vangen als ie terug moest en nu zit ie maar stil in een hoekje te wezen.

Net duwde ik hem op zijn rugje en hij stribbelde niet eens tegen ofzo, dus tjah kweet ook niet. Die andere springt lekker rond.
Ieder konijn heeft zijn eigen karakter dus vandaar dat ze zo kunnen verschillen.
Mijn konijn mag altijd 's avonds uit zijn kooi en dan hipt hij vrolijk door de huiskamer. Als je hem er overdag er uit laat dan gaat hij wel uit zijn hok maar gaat dan ook ergens stil in een hoekje zitten. Misschien zou dit bij jou ook de oorzaak kunnen zijn dat je ene konijn stil in een hoekje gaat zitten. Ik zou het in ieder geval wel in de gaten houden. Het kan namelijk ook zijn dat ze ziek is. Ik heb namelijk al meerdere keren een konijn gehad uit een dierenwinkel dat ziek bleek te zijn. Vaak is het bij konijnen niet altijd even duidelijk dat ze ziek zijn en worden er helaas zieke konijnen verkocht. Hou dus goed in de gaten of ze wel eet en drinkt.
Verder is mijn konijn gewoon zindelijk. Wat wij altijd doen is dat hij altijd zijn hok in kan als hij daar zin in heeft. Op die manier gaat hij braaf even zijn hok als hij zijn behoefte moet doen. Dit werkt niet alleen bij mijn huidige konijn maar ook bij mijn vorige konijnen. Overigens gebruikte mijn konijn de kattenbak ook nog wel eens als toilet.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2006, 20:46
Cryptic Winterstorm
Avatar van Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Een konijn is inmiddels al overleden (tjah als ze gaan lopen zeiken in dit topic vraag ik niks meer) ben er maar mee naar de dierenarts gegaan en daar is ie overleden.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 08:24
Verwijderd
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 09-04-2006 @ 21:46 :
Een konijn is inmiddels al overleden (tjah als ze gaan lopen zeiken in dit topic vraag ik niks meer) ben er maar mee naar de dierenarts gegaan en daar is ie overleden.
hoe komt t
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2006, 14:44
Thirsa
Avatar van Thirsa
Thirsa is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 09-04-2006 @ 21:46 :
Een konijn is inmiddels al overleden (tjah als ze gaan lopen zeiken in dit topic vraag ik niks meer) ben er maar mee naar de dierenarts gegaan en daar is ie overleden.
Zielig wat had ie?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 21:20
Verwijderd
Wat had ie?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine OV-saaikaart #1708
Martiño
500 02-09-2012 17:53
Psychologie Het Grote Lucht-Je-Hart-Topic, #164
Roosje
483 20-07-2011 15:41
Flora & Fauna Konijn alleen houden?
xxMarieke
16 01-03-2008 09:21
Muziek Fields of Rock 2007
TommytheCat
88 24-06-2007 10:33
Verhalen & Gedichten De Ronde Kamer [Vervolgverhaal]
Eztherz
0 21-03-2006 16:01
Flora & Fauna Gedrag van cavia's
wiebenik
54 22-04-2004 13:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:18.