Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2009, 14:57
Chariot
Avatar van Chariot
Chariot is offline
Hai. Ik heb echt een probleem. Ik weet echt niet welke vervolgopleiding ik wil gaan doen. Vorig jaar deed ik al voor de eerste keer eindexamen op het VMBO-TL, maar ik zakte. Uiteindelijk deed ik mijn 3 gezakte vakken dit jaar op het vavo, ik weet zeker dat ik het dit jaar wel haal. Maar ik weet echt niet wat voor vervolgopleiding ik moet kiezen. Misschien kom ik hier wat laat mee, maar ik heb al zo zitten vechten met mezelf. Ik weet gewoon echt niet wat ik leuk vind of wat ik later wil gaan doen. Ik heb zoveel dingen in mijn hoofd zitten, maar ik kom er gewoon niet uit. Veel mensen zeiden 'misschien kun je havo doen', maar dat vind ik voor mij een te hoog niveau. Het klinkt raar, maar ik heb echt moet strijden voor een vmbo-diploma. Alles zat al vanaf de eerste tegen. Dus havo durf ik niet aan.

Vorig jaar ging ik voor de opleiding 'Secretaresse', maar van dat idee ben ik afgestapt. Ik was aangenomen en alles was geregeld, maar ineens trekt dat hele gedoe mij niet meer. Na dit jaar ben ik gaan beseffen dat het niets voor mij is. Het past niet bij wát ik wil, al weet ik niet eens wat ik wil. Ik wilde nu 'Marketing en Communicatie' gaan doen, omdat ik toch vond dat deze voor mij de perfecte opleiding was, maar ik ben niet aangenomen. De vrouw van die school vertelde dat het niet bij mij paste, qua eigenschappen, dat ik niet wist wat ik wilde en nog een aantal dingen. Maar ook ik weet dat ik niet weet wat ik wil. Beroepskeuzetests en al die dingen helpen niet, alles komt op Economie uit. Maar ik weet niet of ik wel die kant op wil en nu weet ik niet wat ik moet doen. Ik ben ook nog eens zeer slecht in Engels en Wiskunde, waardoor alles nou niet bepaald makkelijker wordt.

Het liefst wil ik een jaartje een soort opleiding gaan volgen waarbij je alle sectoren krijgt, zodat je achter de goede, leuke, slechte en vervelende dingen van richtingen komt. Ik weet alleen niet of dit bestaat. Dus als iemand dat weet, wil diegene dat dan alstublieft zeggen?!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-04-2009, 15:25
Verwijderd
Ik denk dat het niet heel raar is dat je niet 100% zeker weet wat je wilt. Soms moet je gewoon de sprong wagen en hopen dat het is wat je wilt. En zo niet, dan kun je altijd nog over stappen.

Wil je dat per se niet, dan is het oriëntatiejaar van de vrije school misschien iets voor je? (informatie) Vanaf 2010 kent het MBO trouwens een oriëntatiejaar (economie, zorg, welzijn of techniek), maar daar heb jij nu weinig aan...

Ik vraag me trouwens af of je inderdaad geen havo kunt...als dingen tegen zaten, dan zit het toch niet (alleen) 'in' jou dat vmbo moeizaam gaat? Ik snap dat een opleiding meer is dan dingen als spelling, zinsopbouw, verhaalopbouw ed, maar afgaand op jouw post schat ik in dat je best wat kunt...
Met citaat reageren
Oud 02-04-2009, 21:25
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Ik sluit me weer eens bij leonoor aan. De enige echte meest betrouwbare manier om er achter te komen of iets voor je is is door het gewoon te doen. En het is dan ook helemaal niet vreemd als je er na een tijdje achter komt dat het toch niet helemaal je ding is. Dan ga je gewoon weer wat anders doen. Volgens mij zijn er maar heel weinig mensen die 40 jaar lang hetzelfde vak op hetzelfde niveau bij dezelfde werkgever blijven uitoefenen.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Ik weet niet wat ik wil!
Registreren
1 19-12-2010 16:48
Algemene schoolzaken ik weet niet wat ik wil
loveoxyde
21 25-06-2005 08:38
Algemene schoolzaken Ik weet niet wat ik wil later na de 4de van vmbo tl
Miryam
6 12-01-2004 17:27
Algemene schoolzaken ik weet niet wat ik wil worden, wat nu :confused:
yvie1989
0 29-11-2003 11:34
Seksualiteit Ik weet niet wat ik wil...
Zweefvliegtuig
33 16-10-2003 09:07
Verhalen & Gedichten Ik mis je zo
LissaPissa
4 27-09-2001 12:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:40.