Oud 15-05-2008, 10:08
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
'Nederland discrimineert met integratie-examen'
Uitgegeven op donderdag 15 mei 2008 om 09:59:56

(Novum) - Nederland discrimineert migranten door hen een 'integratie-examen' te laten afleggen in het land van herkomst voordat ze worden toegelaten. Dat stelt mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW) donderdag in een rapport. Vooral mensen van Turkse of Marokkaanse afkomst zijn de dupe van de drempel die Nederland met het examen opwerpt.

Het examen moet volgens HRW worden afgeschaft, omdat het alleen van toepassing is op migranten uit niet-westerse landen. Inwoners van landen als Zwitserland, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, de Verenigde Staten en Japan zijn vrij om zonder examen naar Nederland te komen.

Het voornaamste argument voor dit onderscheid is dat landen waarvoor het examen niet geldt, veel op Nederland lijken wat betreft hun sociaal-economische en politieke ontwikkeling. "Dit is een signaal dat bepaalde groepen niet welkom zijn in Nederland", zegt Holly Cartner, directeur Europa van HRW. "Dat kan ertoe leiden dat deze gemeenschappen eerder vervreemden dan integreren in de Nederlandse samenleving."

Het integratie-examen is onderdeel van de Wet Inburgering in het Buitenland die in maart 2006 werd ingevoerd. Het vereist van gezinsherenigers dat zij een examen in het land van herkomst afleggen, voordat zij zich bij echtgenoten of gezinsleden in Nederland kunnen voegen.

Tijdens het examen wordt de basiskennis van het Nederlands en de Nederlandse samenleving getoetst. De vragen worden telefonisch in het Nederlands afgenomen, terwijl de kandidaat achter een computer in de Nederlandse ambassade zit. Als de kandidaat niet slaagt, moet hij of zij nogmaals examen doen. Iedere poging kost de kandidaat 350 euro.

Volgens het rapport van HRW is het aantal aanvragen voor gezinshereniging sinds de invoering van het examen sterk gedaald. Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldde eind vorig jaar dat de immigratie uit Turkije en Marokko sinds 2003 met zestig procent is afgenomen.
http://binnenland.nieuws.nl/510647/N...egratie-examen

Jammer dat HRW zich zo richt op Marokko en Turkije, want alle inwoners van landen buiten Zwitserland, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, de Verenigde Staten en Japan (volgens mij zijn ze Noorwegen vergeten te noemen overigens) worden benadeeld die met hun Nederlandse partner willen samenwonen.

een dergelijke inburgeringscursus voor iedereen of geheel afschaffen. Het beste inburgeren gebeurt gewoon in het land waar je wilt inburgeren en niet daar buiten. Een Chinese taal leer je moeilijk in Nederland, maar makkelijker in China, toch?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-05-2008, 10:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Geheel afschaffen is niet slim, omdat dan weer totaal niet integrerende kansloze migranten grote maatschappelijke problemen zullen veroorzaken. Bovendien kun je iemand niet eerst naar Nederland halen, de Nederlandse nationaliteit geven, en diegene dan vervolgens het land uitzetten bij onvoldoende immigratie. Om een stok achter de deur te hebben moet inburgering dan in eigen land plaatsvinden. Bij een kennis waarvan de vrouw die hij in Singapore ontmoette ging dat vrij gemakkelijk, het grootste obstakel is de interne chaos binnen de IND waardoor hij om de zaak niet vast te laten lopen zelf alles moet bijhouden en coördineren, en zelfs dat gaat als ik hem mag geloven al stukken beter dan een paar jaar terug.
Inburgeringsexamen voor iedereen aan de andere kant is doorschieten in politieke correctheid. Ik bedoel.. Als een Belg en een Duitser in Nederland komen wonen hoeven we ze respectievelijk alleen maar dat apetaaltje en het graven van kuilen af te leren, en ze kunnen zich prima handhaven in de samenleving. Geen reden om die in eigen land eerst te laten inburgeren.

De huidige regeling volstaat prima.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 10:28
Verwijderd
Moet men nou integreren om in de maatschappij op vlakken goed te kunnen functioneren of is deze inburgeringsexamen er alleen voor om niet-westerse migraten buiten de deur te houden? Ik denk dat laatste
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 10:52
Verwijderd
Ja, HRW heeft gelijk, de maatregel is overduidelijk alleen bedoeld om moslims buiten te houden. Afschaffen dus.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 10:53
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Tja, wanneer mensen te weinig capaciteiten hebben om het inburgeringsexamen te maken gaan ze klagen, want het is natuurlijk nooit de schuld van henzelf.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Tja, wanneer mensen te weinig capaciteiten hebben om het inburgeringsexamen te maken gaan ze klagen, want het is natuurlijk nooit de schuld van henzelf.
Nederland
Als het nu gratis zou zijn, zou je misschien een punt hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 10:54
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Ja, HRW heeft gelijk, de maatregel is overduidelijk alleen bedoeld om moslims buiten te houden. Afschaffen dus.
Goh, iemand die er niets van weet. Ik ben wel redelijk thuis in het wereldje van AZC's en dergelijke en kan je vertellen dat de meeste Turken en Marokkanen weldegelijk zonder meer worden doorgelaten. Helaas.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Goh, iemand die er niets van weet. Ik ben wel redelijk thuis in het wereldje van AZC's en dergelijke en kan je vertellen dat de meeste Turken en Marokkanen weldegelijk zonder meer worden doorgelaten. Helaas.
Dat doet niets af aan het feit dat de maatregel bedoeld is om moslims buiten te houden, lijkt me?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 10:56
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Als het nu gratis zou zijn, zou je misschien een punt hebben.
Voor niets gaat de zon op, knul. Je moet ook betalen voor welk examen dan ook in dit land, en dat geldt voor iedereen. Ook voor economische vluchtelingen.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 10:56
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Dat doet niets af aan het feit dat de maatregel bedoeld is om moslims buiten te houden, lijkt me?
Zijn de meeste Turken en Marokkanen dan geen moslim? Als de overheid die mensen zo graag buiten de deur wil houden, waarom worden ze dan zonder meer toegelaten?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 10:57
Verwijderd
Citaat:
Voor niets gaat de zon op, knul. Je moet ook betalen voor welk examen dan ook in dit land, en dat geldt voor iedereen. Ook voor economische vluchtelingen.
Ja inderdaad, ik kan me herinneren nog kranten te hebben bezorgd om mijn middelbare schoolexamens te kunnen betalen.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 10:58
Verwijderd
Citaat:
Zijn de meeste Turken en Marokkanen dan geen moslim? Als de overheid die mensen zo graag buiten de deur wil houden, waarom worden ze dan zonder meer toegelaten?
Ik zeg niet dat "de overheid" dat per se wil, maar in elk geval Verdonk wel, die die maatregel heeft ingevoerd.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 10:58
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Ja inderdaad, ik kan me herinneren nog kranten te hebben bezorgd om mijn middelbare schoolexamens te kunnen betalen.
Vast. Je snapt het ook wel.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:00
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Ik zeg niet dat "de overheid" dat per se wil, maar in elk geval Verdonk wel, die die maatregel heeft ingevoerd.
Als het aan jou zou liggen zou de hele derde wereld hier gezellig komen bivakkeren, want 50 miljoen is absoluut geen probleem natuurlijk.

Nou is de vraag welke maatregel er beter is, de boel hier een beetje ordelijk en schoon houden of één groot land speciaal voor uitvreters?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:02
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
ambtenarij = vierde macht -> verschil doel beleid en doel uitvoering. Voornamelijk na machtswissel verdonk vogelaar.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:03
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
En nu in goedlopende volzinnen.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:04
Verwijderd
Citaat:
Als het aan jou zou liggen zou de hele derde wereld hier gezellig komen bivakkeren, want 50 miljoen is absoluut geen probleem natuurlijk.

Nou is de vraag welke maatregel er beter is, de boel hier een beetje ordelijk en schoon houden of één groot land speciaal voor uitvreters?
Een slippery slope en vals dilemma-drogreden in twee zinnen, doe je goed.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:05
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Een slippery slope en vals dilemma-drogreden in twee zinnen, doe je goed.
Maar wel een correct beeld van waar jij achter staat.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-05-2008, 11:05
Verwijderd
Citaat:
Maar wel een correct beeld van waar jij achter staat.
En nog een stroman erachteraan!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:08
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
En nog een stroman erachteraan!
Kan ik deze reactie beschouwen als je ontmaskering, cultuurmarxist?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:09
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
En nu in goedlopende volzinnen.
sorry druk.

use your imagination
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:16
Verwijderd
Citaat:
Kan ik deze reactie beschouwen als je ontmaskering, cultuurmarxist?
Nee, je kunt het beschouwen als hint om wat informele logica te bestuderen, aangezien je daar weinig kaas van gegeten lijkt te hebben.

Cultuurmarxist?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:18
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Nee, je kunt het beschouwen als hint om wat informele logica te bestuderen, aangezien je daar weinig kaas van gegeten lijkt te hebben.

Cultuurmarxist?
Sinds wanneer is het in verval storten van een land niet meer de logica van een geboren communist?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:20
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Wat is er mis met communisme?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:24
Verwijderd
Citaat:
Sinds wanneer is het in verval storten van een land niet meer de logica van een geboren communist?
Sinds altijd? Hoe dan ook, ik ben geen communist en dat weet jij ook wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-05-2008, 11:27
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Sinds altijd? Hoe dan ook, ik ben geen communist en dat weet jij ook wel.
Jaja.... Marx wilde zichzelf ook geen communist noemen. Dat bewijst maar weer dat je door en door communistisch bent!
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:30
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Wat is er mis met communisme?
Het gelijkheidsbeginsel is één van de meest onjuiste theorieën ooit gehersenspinseld. Het is een mooie doctrine dat alles gelijk verdeeld moet worden over het arme volk maar in werkelijkheid faalt het systeem op alle punten.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:31
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Sinds altijd? Hoe dan ook, ik ben geen communist en dat weet jij ook wel.
Prietpraat.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:32
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Wat is er mis met communisme?
Deze is trouwens ook leuk. Alles nog even op een rijtje.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:33
Verwijderd
Citaat:
Jaja.... Marx wilde zichzelf ook geen communist noemen. Dat bewijst maar weer dat je door en door communistisch bent!
Schijnt dat er laatst ook notities van Marx zijn verschenen waarin hij pleit voor vrije wereldhandel en kapitalisme.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:33
Verwijderd
Citaat:
Deze is trouwens ook leuk. Alles nog even op een rijtje.
Libertariërs. :')
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:34
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Prietpraat.
Killing argument!
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:36
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Schijnt dat er laatst ook notities van Marx zijn verschenen waarin hij pleit voor vrije wereldhandel en kapitalisme.
Schijnt dat er laatst ook notities van imam Fawaz zijn verschenen waarin hij pleit voor joden.

Anywayz, we raken wat offtopic, wat jullie?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:37
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Libertariërs. :')
Wauw, je hebt zelfs één woord gelezen.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:48
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Nu ook het geenstijl bericht.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:51
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als het nu gratis zou zijn, zou je misschien een punt hebben.
€ 350 -> verkapte inkomenseis -> koppel van bijstandstrekker hier + onopgeleide daar kunnen niet betalen -> op voorhand tot de bijstand verdoemde onopgeleide kan niet naar Nederland komen ->

Bovendien is zelfs dat een fractie van de kosten die de Nederlandse staat maakt voor die inburgeringsexamens. Het zou niet echt eerlijk zijn om wat toch wel onder de eigen verantwoordelijkheid van de migranten valt af te wentelen op de samenleving, en of ze daar nu zelf een lespakket voor bestellen, of moeten voldoen aan een gestandariseerd pakket maakt dan niet zo gek veel uit.
Citaat:
Nu ook het geenstijl bericht.
Het klopt wel dat op die beiden sites zelden een zinnig woord aan te treffen is. Waarom citeer je niet de tekstfragmenten (klein) die jouw standpunt ondersteunen, om ze daarna met eigen argumenten te onderbouwen?

"Ik heb gelijk, want, lees deze honderd pagina's die mogelijk pure onzin zijn" is niet echt een stijl die de discussie gaande houdt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-05-2008, 11:56
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Het bericht op geenstijl komt redelijk overeen met jouw bericht. Kan ik er dan vanuit gaan dat jouw bericht pure onzin is?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het bericht op geenstijl komt redelijk overeen met jouw bericht. Kan ik er dan vanuit gaan dat jouw bericht pure onzin is?
Uhm, je ziet mij met geen woord reppen over HRW zelf, behalve dan dat ik zou willen opmerken dat ze hun taak soms te absoluut opvatten, zoals in dat geval. Waar denk je dan dat mijn punt overeenkomt met het stuk op Geenstijl?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 12:02
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Het stuk over die 350 euro en de eigen verantwoordelijkheid van de immigrant. Geenstijl bericht iets soortgelijks, zij het iets minder genuanceerd.

Daarnaast verwijs ik nooit naar berichten van enkele honderden pagina's, maar toch vrij compacte, lichtverteerbare en makkelijk te begrijpen informatie. En waarom zou ik citeren als ik mijn mening perfect zelf kan uitleggen?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 14:36
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Tja, wanneer mensen te weinig capaciteiten hebben om het inburgeringsexamen te maken gaan ze klagen, want het is natuurlijk nooit de schuld van henzelf.
En waarom moet een Chinees wel een inburgeringsexamen doen, maar een Japanner niet?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 14:42
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
En waarom moet een Chinees wel een inburgeringsexamen doen, maar een Japanner niet?
Japan is geen derdewereldland, dus je zal niet snel Japanse immigranten hebben die omwille van een economische drijfveer naar Nederland verkassen. Chinezen hebben het daarentegen nog altijd niet altijd even breed, en laat Nederland nou een land zijn dat ideaal is voor kansloze graaiers.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 14:45
Verwijderd
Citaat:
Japan is geen derdewereldland, dus je zal niet snel Japanse immigranten hebben die omwille van een economische drijfveer naar Nederland verkassen. Chinezen hebben het daarentegen nog altijd niet altijd even breed, en laat Nederland nou een land zijn dat ideaal is voor kansloze graaiers.
Zo ideaal dat de werkloosheid zo'n beetje het laagst ter wereld is.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 14:48
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
En heb jij een baan, Elmer?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 14:54
Verwijderd
Citaat:
Deze is trouwens ook leuk. Alles nog even op een rijtje.
:') Libertarians.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 14:56
Verwijderd
Volgens mij gaan we ook gewoon voorbij aan het punt dat discriminatie bij grondwet verboden is?

Dus is de situatie per Nederlandse grondwet illegaal en moet hij opgeheven worden. Of je het er nou mee eens bent of niet, het is dezelfde grondwet die jouw vrijheid van religie en meningsuiting geeft.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 14:56
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Grappig, de tweede die dat zegt. Die alléén dat zegt.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 14:57
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Volgens mij gaan we ook gewoon voorbij aan het punt dat discriminatie bij grondwet verboden is?

Dus is de situatie per Nederlandse grondwet illegaal en moet hij opgeheven worden. Of je het er nou mee eens bent of niet, het is dezelfde grondwet die jouw vrijheid van religie en meningsuiting geeft.
In dat geval moeten Tokkies ook inburgeren. Ga jij ze vangen?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 14:59
Verwijderd
Wat heeft dát er in godsnaam mee te maken? Je gaat gewoon voorbij aan het wettelijke punt. Klaar, er valt niets meer over te zeggen totdat de grondwet discriminatie op basis van geloof, overtuiging en opleiding gaat toestaan.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 15:04
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Wat heeft dát er in godsnaam mee te maken? Je gaat gewoon voorbij aan het wettelijke punt. Klaar, er valt niets meer over te zeggen totdat de grondwet discriminatie op basis van geloof, overtuiging en opleiding gaat toestaan.
Dat heeft er alles mee te maken. Er wordt inderdaad onderscheid gemaakt tussen niet-Westerse landen en Westerse landen, om de simpele reden dat de culturen van niet-Westerse landen en Westerse landen anders onverenigbaar met elkaar zijn. Een Canadees zal hier veel gemakkelijker integreren dan een Afghaan, en dan kan je hoog en laag springen, maar in de echte wereld moet nu eenmaal onderscheid gemaakt kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 15:10
Verwijderd
Citaat:
Dat heeft er alles mee te maken. Er wordt inderdaad onderscheid gemaakt tussen niet-Westerse landen en Westerse landen, om de simpele reden dat de culturen van niet-Westerse landen en Westerse landen anders onverenigbaar met elkaar zijn. Een Canadees zal hier veel gemakkelijker integreren dan een Afghaan, en dan kan je hoog en laag springen, maar in de echte wereld moet nu eenmaal onderscheid gemaakt kunnen worden.
Je moet je laten nakijken. Lobotomie doet wonderen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:47.