Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-07-2004, 21:21
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Ik vraag me af hoe het met strafbladen zit.
Er is weleens vriendin weleens blijven slapen bij iemand van een forum. Nu gaan er geruchten dat hij een strafblad zou hebben en gaat dit dus ws niet om het stelen van een fiets...

Wat ik me afvraag is hoe dit getraceerd kan worden. Ik neem aan dat je niet zomaar de politie op kan bellen om te vragen of <naam> een strafblad heeft.

Iemand een idee wat ik kan doen om het op te helderen, want misschien is het ook allemaal niet waar en maak ik me voor niets zo ongerust.
Ik weet dat als er iets zou gedaan worden bij m'n vriendin, dat ze het niet vertellen zou. Op die manier kan hij dus ongestraft te werk gaan.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"

Laatst gewijzigd op 02-07-2004 om 21:34.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-07-2004, 21:37
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik denk dat dit met het oog op de wet op de privacy niet zomaar aan iedereen wordt vrijgegeven.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 22:51
Verwijderd
Natuurlijk niet. Anders zou elke paranoide burger die denkt dat hij met een pedofiel of een verkrachter te maken heeft, op eigen houtje een onderzoek instellen. En als er iets eng is, dan zijn het wel angry mobs van worrying citizens die het morele gelijk aan hun kant hebben, "want het zijn toch enge verkrachters die geen rechten mogen hebben".

Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 22:59
Verwijderd
Huur een privé-detective.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 23:02
paultjuhhhh
paultjuhhhh is offline
zoek iemand met een bedrijfje waar hij zogenaamd gesoliciteerd heeft

die kunnen dat toch opvragen, of niet?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 23:08
Verwijderd
Citaat:
paultjuhhhh schreef op 03-07-2004 @ 00:02 :
zoek iemand met een bedrijfje waar hij zogenaamd gesoliciteerd heeft

die kunnen dat toch opvragen, of niet?
En waarom zou een werkgever meer kunnen opzoeken dan een gewone particulier?

Strafdossiers zijn gewoon niet openbaar, punt. Dat is juist gedaan om te voorkomen dat paranoide burgers bij elke nieuwe buurman gaan checken of hij toevallig niet eens zich heeft vergrepen aan kleine meisjes.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 23:17
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Hij kan ook een andere naam hebben aangenomen.

Hij had ook een stichting opgericht, onder zijn naam. Er worden heel veel jonge maar vooral ook zeer kwetsbare mensen getrokken.
Dat dit verhaal opdook uit een redelijk betrouwbare bron heeft me aan het denken gezet. Er is zoveel dat niet klopt. Maar er is ook zoveel dat raar zou zijn. Zoals het publiceren onder eigen naam...
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 01:35
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
mn vriendinnetje uit de derde klas, haar moeder had destijds uitgezocht of ik een strafblad had , alleen maar omdat ik een jaartje ouder was als de rest en dus weleens gevaarlijk kon zijn ofzo...maarja zij werkte dan ook bij de politie,maar wel paranoide inderdaad...
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 01:45
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Zie je er zo onbetrouwbaar uit toch wel knap lullig zoiets
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 01:55
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-07-2004 @ 00:08 :
En waarom zou een werkgever meer kunnen opzoeken dan een gewone particulier?

Strafdossiers zijn gewoon niet openbaar, punt. Dat is juist gedaan om te voorkomen dat paranoide burgers bij elke nieuwe buurman gaan checken of hij toevallig niet eens zich heeft vergrepen aan kleine meisjes.
De werkgever kan een verklaring omtrent het gedrag opvragen. Het strafdossier is dan wel niet in te zien maar er kan wel boven water komen of je iets op je kerfstok hebt. Er wordt namelijk nagegaan of je wel of niet bekend bent bij politie (in het antecedentenregister) en justitie (in het strafregister en de algemene documentatieregisters).
Als je wel bij politie of justitie bekend bent, wordt door justitie van geval tot geval bepaald of de verklaring omtrent het gedrag kan worden verstrekt. Hiertoe wordt een afweging gemaakt tussen de aard van het delict en de reden van de aanvraag van de verklaring. Dus krijg je zo'n dingetje niet mee dan weet je als werkgever dat er stront aan de knikker is.

Maar een bedrijf mag natuurlijk nooit dit soort info aan derden verstrekken, dus als particulier zijnde kan je het wel vergeten.

@ tinjoo: dat mag je moeder natuurlijk nooit doen, bestanden voor prive-doeleinden gebruiken. Niet bepaald ambtelijk integer, bij ons kun je daarvoor minimaal een berisping en als het even tegenzit ontslag voor krijgen.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 09:47
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Auntie M schreef op 03-07-2004 @ 02:55 :
@ tinjoo: dat mag je moeder natuurlijk nooit doen, bestanden voor prive-doeleinden gebruiken. Niet bepaald ambtelijk integer, bij ons kun je daarvoor minimaal een berisping en als het even tegenzit ontslag voor krijgen.
Het was de moeder van zijn vriendinnetje die dat had gedaan niet zijn moeder
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 10:37
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 03-07-2004 @ 10:47 :
Het was de moeder van zijn vriendinnetje die dat had gedaan niet zijn moeder
check de tijd toen ik dat schreef


stoute mama van vriendin dan
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...

Laatst gewijzigd op 03-07-2004 om 10:40.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 11:15
Verwijderd
Citaat:
Auntie M schreef op 03-07-2004 @ 02:55 :
De werkgever kan een verklaring omtrent het gedrag opvragen.

(...)

Maar een bedrijf mag natuurlijk nooit dit soort info aan derden verstrekken, dus als particulier zijnde kan je het wel vergeten.
Ja, een werkgever of elke willekeurige particulier kan natuurlijk altijd de politie of het OM bellen om te vragen of er iets over de knakker bekend is, dat lijkt me ook. Of is er een bijzondere regeling die bepaalt dat werkgevers recht hebben op inzage van dossiers? Zoja, welke regeling is dat dan?

Een verklaring van goed gedrag invullen heeft alleen arbeidsrechtelijke consequenties, ik heb ook meermaals zo'n ding moeten tekenen (laatstelijk toen ik stage ging lopen bij een advocatenkantoor). Als je vervolgens toch een nare man bent die allerlei stoute dingen heeft gedaan, dan heb je dus gelogen bij die verklaring. Het is dan de vraag of dat een dringende reden voor onverwijlde opzegging oplevert, oftewel een ontslag op staande voet.

In elk geval kan iemand die echt kwaad wíl, ook wel binnenkomen, en kunnen particulieren gelukkig niet zomaar gaan neuzen in registers waar alle strafdossiers inzitten. Wat een wereld zou dat worden zeg.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 12:57
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-07-2004 @ 12:15 :
Ja, een werkgever of elke willekeurige particulier kan natuurlijk altijd de politie of het OM bellen om te vragen of er iets over de knakker bekend is, dat lijkt me ook. Of is er een bijzondere regeling die bepaalt dat werkgevers recht hebben op inzage van dossiers? Zoja, welke regeling is dat dan?


Volgens mij is dat er niet, gelukkig niet. Om enigszins de betrouwbaarheid en integriteit te kunnen checken zijn we aangewezen op de vog.

Citaat:
Een verklaring van goed gedrag invullen heeft alleen arbeidsrechtelijke consequenties, ik heb ook meermaals zo'n ding moeten tekenen (laatstelijk toen ik stage ging lopen bij een advocatenkantoor). Als je vervolgens toch een nare man bent die allerlei stoute dingen heeft gedaan, dan heb je dus gelogen bij die verklaring. Het is dan de vraag of dat een dringende reden voor onverwijlde opzegging oplevert, oftewel een ontslag op staande voet.
Nare, een vog onderteken je niet zelf, wel het aanvraagformulier
Overigens krijg je geen vog mee als je bekend bent (er is een nieuwe werkwijze en regelgeving omtrent de vog, maar heb hem nog niet helemaal in de vingers).
Vroeger kreeg je bij een antecedentenonderzoek een stempel wel/niet bekend in strafregister blabla. Als je dus wel bekend bent staat er alleen maar vanwege welk strafart. je bekend bent dus niet uit en te na welk delict je hebt gepleegd (zeg ik dat goed zo?). Ik heb 1 keer een 'wel bekend' gezien. Deze persoon is gewoon aangenomen.
Het hoeft dus niet altijd een dringende reden voor onverwijlde opzegging te zijn.


Citaat:
In elk geval kan iemand die echt kwaad wíl, ook wel binnenkomen, en kunnen particulieren gelukkig niet zomaar gaan neuzen in registers waar alle strafdossiers inzitten. Wat een wereld zou dat worden zeg.
Eens. Wij hebben een tijd gehad dat er geen vog werd gevraagd. In die tijd zijn er heel wat meer rotte appeltjes naar binnen gerold dan anders zo blijkt nu. Maar vog of niet, kwaadwillenden heb je altijd en daar hoef je niet al een strafblad voor te hebben (een misdadig brein kan op elk enig moment ontstaan).
En ik zit ook niet bepaald op lynchpartijen door paranoide burgers te wachten.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.