Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-07-2006, 21:25
Verwijderd
Volgens mij zijn op dit board een aantal randfiguren die zich interesseren voor het Japans of zelfs in Leiden/Vlaanderen de studie volgen. Op S&M heb ik volgens mij ooit het idee voor dit topic gekregen, nu komt het er dus. Waar ben je precies mee bezig? Welke literatuur/materiaal gebruik je? Tips qua websites? Wat kan je al lezen/luisteren? Ben je een luie gier die altijd verzaakt? Het idee van een learning circle is dat je elkaar motiveert en helpt bij inhoudelijke problemen.

虎穴に入らずんば虎子を得ず!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-07-2006, 22:05
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Naamzoek Kenjiro?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 02:13
Verwijderd
Uhm nou. Ik probeer wat basiskennis van het Japans te krijgen, maar ik heb weinig geduld en tijd. Ik kan een paar basiszinnetjes en wat woorden uitspreken, maar schrijven of lezen lukt nog niet.

Op het moment heb ik Kanji & kana van Hadamitzky & Spahn thuis, wat een uitstekend boek is, denk ik. Ik heb heeeel weinig geduld. Ik kan nu ongeveer 10 hiragana. En 2 kanji ofzo. Het is wel de bedoeling om er wat meer aan te doen, maar ik heb nog meer hobby's en ik kan slecht dingen leren als ik iets niet structureel doe. Als 'grammaticaopzoeksite' gebruik, als ik iets leer, http://japan-studies.com/language/, waar de belangrijke zaken redelijk zijn uitgelegd. Ik moet er echt meer aan gaan doen, want ik vind Japans echt een hele mooie taal.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 09:32
Verwijderd
Ik heb heel veel boeken. Als basis gebruik(te) ik Minna no Nihongo. Fijne boeken
Nu probeer ik Kanji in Context door te werken; alle kanji per niveau op een rijtje met enkele compounds. Handig, maar veel werk.

Ik zou zo'n 500 kanji moeten kennen nu, maar ik ken ze lang niet allemaal meer actief. Passief is geen probleem.

Ik moet echt weer aan de slag, zonde om 't twee jaar full-time te doen, en dan ineens helemaal niets meer. Ik probeer bij te blijven leren door krantenartikeltjes te lezen, werkt prima

Basis dingen kan ik zeker uitleggen, dus als iemand vragen heeft over wat dan ook (kana/kanji, grammatica), stel ze gerust!

Laatst gewijzigd op 28-07-2006 om 09:56.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 11:59
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik ben sinds kort bezig met de cursusboeken Japanese for Busy People I - Kana Version. Ik kan ze aanraden maar zelfstudie is natuurlijk niet genoeg. Gelukkig kan ik een beetje oefenen met aangetrouwde familie.

Maar ik ben maar een paar weken bezig. The road ahead is long.

Ik ben nog wel bezig met zoeken naar een boek dat het totale grondwerk nog eens duidelijk uitlegt. Het hierboven beschreven boek fietst daar een beetje snel door heen.

Laatst gewijzigd op 28-07-2006 om 12:02.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 12:29
Verwijderd
Die site die Sylph geeft, geeft wel een heel goed overzicht van de grammatica en het systeem.

Minna no Nihongo kan ik ook écht aanraden. Dan vooral de twee grammatica boeken (eentje is compleet in het Japans, met oefeningen en korte tekstjes, de andere is ook in het Engels, met woordenlijsten en heldere uitleg), daarvan zijn twee delen. En de kanji-boeken zijn ook erg fijn, wederom twee delen, in totaal behandelen ze rond de 500 kanji.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 12:37
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 27-07-2006 @ 23:05 :
Naamzoek Kenjiro?
Eh, die gozer is half analfabeet? Bovendien schrijf je zijn naam met dubbel L.

Ontopic, ik gebruik gewoon het materiaal van de Universiteit Leiden en werk het zelf door. Ik laat het af en toe checken door een van onze kantoorgenoten die vloeiend Japans spreekt (wij hebben een kantoor in Tokyo).

Maar door de drukte ligt het de laatste tijd een beetje stil.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 14:19
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Dubbele L?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 16:13
Verwijderd
Jap-humor natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 17:59
Verwijderd
Jammer dat 't dan eerder op Chinezen slaat
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 21:19
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik ben dom, want ik snap het nog steeds niet.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 12:22
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 29-07-2006 @ 22:19 :
Ik ben dom, want ik snap het nog steeds niet.
Chinezen hebben moeite met onderscheid maken tussen onze 'r' en hun 'l', ze zeggen nogal eens 'l' wanneer ze 'r' bedoelen. (Japanners hebben een prachtige 'r', en gebruiken die ipv onze 'l', Japanners die Nederlands leren, vinden dat ook echt moeilijk.)
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 02:12
Verwijderd
Ik vind dit trouwens ook een handige site om dingen op te zoeken. Hopelijk is het een beetje betrouwbaar.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 15:25
Verwijderd
Ik ben Harry Potter in het Japans aan het lezen (deel 1), en het gaat verrassend goed Moest in het begin wel telkens dingen opzoeken, maar ik merk dat ik woorden steeds sneller leer, als ik een woord een keer heb opgezocht, blijft hij hangen Kanji ook, dat is fijn
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 17:04
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Wat zijn hiragana en kanji enzo?
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 17:25
Verwijderd
Citaat:
Nonaj schreef op 31-07-2006 @ 18:04 :
Wat zijn hiragana en kanji enzo?
Hiragana en katakana zijn syllabische schriften, ieder teken stelt een syllabe voor. Hiragana wordt eigenlijk voor allerlei woorden gebruikt, maar vooral voor grammaticale zaken (partikels, uitgangen werkwoord etc). Soms zijn de karakters (kanji) voor een bepaald woord vrij onbekend; in zo'n geval zal je het woord ook in hiragana aantreffen. Katakana gebruik je vooral voor leenwoorden en buitenlandse namen, het werkt precies hetzelfde als hiragana, alleen ziet het er anders uit.

Kanji zijn karakters, hun uitspraak kan worden weergegeven met behulp van beide syllabische schriften; in kinderboeken zie je bv. vaak de uitspraak van de kanji erboven staan, in hiragana. Er bestaan heel wat karakters; met een stuk of 2000 kan je heel prima een krant lezen, heb ik altijd geleerd. Het moeilijke aan Japanse karakters is dat ze niet één vaste uitspraak hebben; de uitspraak van een karakter hangt af van de context; staat hij alleen, staan er andere karakters voor of achter? En dan zijn er ook nog uitzonderingen in de uitspraken van bepaalde kanji. In het Chinees heeft ieder karakter maar één uitspraak.

Als je de schriften zelf wil zien, kijk dan eens op de links van Sylph. Daar vind je hiragana, katakana en ook een flinke lijst kanji.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 18:23
Verwijderd
Wat is nou de handigste manier om al die karakters te leren? Ik vergeet ze echt heel snel.

Ik had wel ergens gelezen over flashkaartjes maar dan zie ik het karakter door het papier heen.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 18:38
Verwijderd
Dikker papier gebruiken? Bovendien is dat alleen een controlemiddel, net zoals al die computerprogramma's. Ik denk dat het alleen loont om flashcards te maken van karakters die je op een of andere manier echt niet kan onthouden (zeg, 10% maximaal).
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-07-2006, 18:40
Verwijderd
Dikkere kaartjes maken

Ik gebruik flashcards (daarop zet ik het karakter voorop, achterop alle uitspraken (on-yomi/kun-yomi) en de basisbetekenis. Ik maak daarbij ook altijd een paar kaartjes van woorden waarin het karakter gebruikt wordt. En dan mja, kaartjes afwerken, schrijven, schrijven, schrijven, en weer kaartjes afwerken. Ik schrijf eerst vaak een hele lijst op (van alle karakters waarvan ik kaartjes wil maken + alle woorden met die karakters waarvan ik kaartjes wil maken) vóór ik de kaartjes maak; net zolang schrijven tot het goed zit. En dan dus de kaartjes maken.

Leuk werk
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 18:43
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 31-07-2006 @ 19:38 :
Dikker papier gebruiken? Bovendien is dat alleen een controlemiddel, net zoals al die computerprogramma's. Ik denk dat het alleen loont om flashcards te maken van karakters die je op een of andere manier echt niet kan onthouden (zeg, 10% maximaal).
Dat kan, maar aangezien het sowieso al belangrijk is het karakter veel te schrijven, is het niet veel meer werk even kaartjes te maken. Dan schrijf je het karakter en vervolgens kan je ze heel snel doornemen iedere dag, en een stapeltje maken met kaartjes die je nog beter moet leren en kaartjes die je echt wel kent (en die behandel je nog eens per week ofzo).
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 20:08
Verwijderd
'k Heb trouwens een doos vol stevige kaartjes op - ik geloof - A8-formaat. Dat is lekker handzaam, en je hebt geen gedoe met zelf knippen. Bij een printshop kunnen ze 't geloof ik wel voor je maken, gewoon een aantal stevige vellen papier laten snijden. Ik heb geloof ik 500 vellen laten snijden. Dus 8000 kaartjes. Zijn er ongelooflijk veel, maar ik gebruik ze voor kanji, woordjes en ook voor andere talen.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 09:35
Verwijderd
ziet er allemaal interessant uit, maar ik ga er denk ik niet aan beginnen
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Mr Soija schreef op 01-08-2006 @ 10:35 :
ziet er allemaal interessant uit, maar ik ga er denk ik niet aan beginnen
't Is wel interessant 't systeem eens te bekijken. Ik begreep vroeger echt niet hoe karakters werkten; ik dacht dat er toch een soort systeem in zat zodat je per karakter kon zien hoe je het uit zou moeten spreken, en dat je dus niet 2000 verschillende tekens hoefde te leren; maar alleen de onderdelen van die tekens. Dat is dus niet zo Maar dat maakt het alleen maar interessanter

En ik vind het interessant om te kijken naar de overeenkomsten en verschillen van dyslexie in systemen als het Japans, Chinees en dan in vergelijking met systemen met een alfabet dat een hele hoge grapheem-foneem-correspondentie heeft, of een hele lage. Misschien wil ik daar wel onderzoek in gaan doen
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 13:54
Verwijderd
Ik ga me weer compleet storten op alles, heb er echt weer zin in.

Vandaag ga ik aan de slag met de grammatica, maak ik een planning voor de kanji en luister ik een paar hele simpele conversaties van cd's. Dan weer aan de slag met Harry Potter, dat is toch moeilijker dan je denkt
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 15:21
MickeyV
MickeyV is offline
Ik dacht dat HP een kinderboek was? Valt me een beetje van je tegen, Andie.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-08-2006, 16:51
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 13-08-2006 @ 16:21 :
Ik dacht dat HP een kinderboek was? Valt me een beetje van je tegen, Andie.
'Wereldliteratuur'!
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 16:01
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 13-08-2006 @ 16:21 :
Ik dacht dat HP een kinderboek was? Valt me een beetje van je tegen, Andie.
Beginnen bij een kinderboek is toch wel handig. Meteen Kenzaburo Oe in het Japans lezen lijkt me niets.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2006, 23:22
MickeyV
MickeyV is offline
Probeer anders dit eens: http://www.toilettenstreich.de/

countuh down starto!
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 01-09-2006, 23:46
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 17-08-2006 @ 17:01 :
Beginnen bij een kinderboek is toch wel handig. Meteen Kenzaburo Oe in het Japans lezen lijkt me niets.
Wat dacht je van Yukio Mishima. Schijnt een van de lastigste schrijvers te zijn

OT:

Binnenkort begint mijn studie in Leiden. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Ik heb daarvoor "Colloquial Japanese'gebruikt als cursusboek. Het is wel erg formeel en dus leer je de taal niet op een grappige/speelse manier. Maar dat is imo ook niet erg.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Ctrl + V #69
Verwijderd
382 06-10-2008 21:37
Software & Hardware [Software] Japans spel draaien
Verwijderd
21 05-12-2005 14:24
Levensbeschouwing & Filosofie Zen-budisme
Blood Fire Rage
5 19-10-2004 10:59
Muziek Welke bands allemaal in jou playlist?
MazeMouse
64 13-12-2002 19:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:10.