Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-07-2008, 23:32
victor1001
victor1001 is offline
Hallo allemaal,

Ik ga volgend jaar naar 6 vwo. Ik heb het profiel Natuur en Techniek met economie en Spaans, maar ik heb (een beetje laat) besloten dat ik volgend jaar geneeskunde wil gaat studeren.

Dit houdt dus in dat ik voor volgend jaar september in het bezit moet zijn van een deelcertificaat biologie. Ik zou dan na mijn eindexamen in een paar weken nog biologie bij een ROC, James Boswell of avondschool kunnen halen.

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om in 6vwo, de stof van de vierde en vijfde in te halen en alle schoolexamens plus het centraal examen te maken. Denken jullie dat dit haalbaar is? De rest heeft voor Biologie namelijk als ongeveer 60 procent wat meetelt voor hun schoolexamencijfer.

Dus wat raden jullie aan, 1 jaar flink doorwerken (ik kan best aardig leren) of na mijn eindexamen een certificaat halen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-07-2008, 23:54
vichog
Avatar van vichog
vichog is offline
Het voordeel bij het afleggen van het hele biologiepakket in 1 jaar is dat je een diploma krijgt voor twee profielen. Maar vraag me wel af of dit mogelijk is, informeer eens bij je school.
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 10:27
victor1001
victor1001 is offline
Daar zou ik toch alleen wat aan hebben tijdens de Decentrale selectie? De bedoeling is toch om er tijdens de centrale loting doorheen te komen.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 12:11
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Dan zul je denk ik 3 jaartjes Biologie in 1 jaar moeten proppen. Is te doen denk ik. Alleen als je al echt snel begint.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 12:32
blablatje
blablatje is offline
Ik denk dat het goed te doen is, het kost jou misschien twee of drie uur per week extra. Het is natuurlijk wel even afwachten of je het ook met je school kan regelen.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 12:50
Verwijderd
Vraag dat op school en probeer samen met je decaan een programma op te stellen zodat je het in kan halen. Dat moet wel kunnen, neem ik aan. (Ik heb zelf eerst de Havo gedaan zonder biologie, daarna VWO met biologie en dat was prima te doen.)
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 14:34
victor1001
victor1001 is offline
Bedankt voor de reacties! Als ik het zo lees ga ik na de vakantie maar eens met school praten om het toch te proberen.

Hoe zit het eigenlijk met de opbouw? Moet je hoofdstuk 1 kennen om hoofdstuk 2 te kunnen begrijpen zoals bij wiskunde of is elk onderdeel weer anders en is het stampen?
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 14:41
Alyssia
Alyssia is offline
Volgens mij ligt het aan het boek dat je gebruikt. Ik had biologie1 met de boeken van Biologie Interactief (of iets in die trant). Daar hebben we bijv. H1 en 2 gewoon over geslagen en begonnen met H3. Maar ik had dus alleen bio1 en weet niet of de mensen van bio12 uiteindelijk alsnog H1 en H2 hadden gedaan. H2 misschien wel, maar H1 was gewoon maar een introductiehoofdstuk en totaal niet belangrijk.

Ligt dus voornamelijk aan het boek, maar ik denk dat je uiteindelijk toch alle hoofdstuk in ieder geval één keer zal moeten leren voordat je het examen kan doen.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 14:51
Verwijderd
Citaat:
Hoe zit het eigenlijk met de opbouw? Moet je hoofdstuk 1 kennen om hoofdstuk 2 te kunnen begrijpen zoals bij wiskunde of is elk onderdeel weer anders en is het stampen?
Soms sluiten dingen op elkaar aan, maar het meeste kun je 'los' doen.
Succes!
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 15:25
vichog
Avatar van vichog
vichog is offline
Citaat:
Daar zou ik toch alleen wat aan hebben tijdens de Decentrale selectie? De bedoeling is toch om er tijdens de centrale loting doorheen te komen.
Biologie heb je ook nodig voor de centrale loting voor geneeskunde en waarom probeer je ook niet mee te doen met de decentrale selectie?
Ik heb dat dit jaar niet gedaan, ben gewoon ingeloot, maar het vergroot wel je kans op een plaatsje.

Groetjes,
Victor
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 19:32
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik zou als ik jou was nu dan al beginnen met leren. Opzich kan je sommige hoofdstukken wel van elkaar leren, maar echt handig is het niet. Wij hadden nectar als boek. Hele fijn boek vond ik zelf.
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 22:02
victor1001
victor1001 is offline
Oke, jullie denken dus dat het beter is om in de zesde biologie te doen i.p.v. na mijn eindexamen? Ik zie dat sommigen van jullie geneeskunde studeren, hoe bevalt deze studie jullie?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2008, 11:37
hetstuudje
Avatar van hetstuudje
hetstuudje is offline
Citaat:
Hallo allemaal,

Ik ga volgend jaar naar 6 vwo. Ik heb het profiel Natuur en Techniek met economie en Spaans, maar ik heb (een beetje laat) besloten dat ik volgend jaar geneeskunde wil gaat studeren.

Dit houdt dus in dat ik voor volgend jaar september in het bezit moet zijn van een deelcertificaat biologie. Ik zou dan na mijn eindexamen in een paar weken nog biologie bij een ROC, James Boswell of avondschool kunnen halen.

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om in 6vwo, de stof van de vierde en vijfde in te halen en alle schoolexamens plus het centraal examen te maken. Denken jullie dat dit haalbaar is? De rest heeft voor Biologie namelijk als ongeveer 60 procent wat meetelt voor hun schoolexamencijfer.

Dus wat raden jullie aan, 1 jaar flink doorwerken (ik kan best aardig leren) of na mijn eindexamen een certificaat halen?

Het is zeker weten mogelijk! Ga je biologie op een ROC volgen (VAVO), dan ven je niet verplicht alle lessen te volgen goed te combineren met je normale lessen op je middelbaar. En daarnaast op VAVO, zijn de toetsen veel gemakkelijker tov toetsen op de middelbare school. Ik spreek uit ervaring, ik was vorig jaar uitgeloot toen ging op een ROC alles opnieuw doen om mn cijfers te upgraden...toetsen waren veel gemakkelijker.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2008, 11:45
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Mja, als school je ter wille is moet het kunnen lijkt me. Dat heeft als bijkomend voordeel dat je niet extra betaald, zoals je met een ROC wel zou moeten. Hard werken, vast en zeker. Want bedenk ook: 6 VWO is korter. Maanden voor de vakantie zit je al lang en breed in de examens. Tegen die tijd moet je klaar zijn met biologie inhalen. Je hebt dus maar tot iets van april, op z'n best, om alles gedaan te krijgen.

Een tweede effect is beeldvorming. Als jij met een dubbel diploma (twee profielen dus) van school komt ben je de man. Dat terwijl een 'gebroken' pad met extra cursussen op een ROC nog wel eens een handicap zou kunnen zijn. Denk hoe het overkomt op je CV om feitelijk er op te zetten dat je niet alleen VWO hebt gedaan, maar ook nog eens VWO zwaarder dan normaal.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 02-08-2008, 01:24
vichog
Avatar van vichog
vichog is offline
Citaat:
Denk hoe het overkomt op je CV om feitelijk er op te zetten dat je niet alleen VWO hebt gedaan, maar ook nog eens VWO zwaarder dan normaal.
Citaat:
En daarnaast op VAVO, zijn de toetsen veel gemakkelijker tov toetsen op de middelbare school.
@victor1001
Uit deze reacties blijkt wel dat je zeker goed over deze beslissing moet nadenken. Kies je de meer eenvoudige weg of ga je toch voor de iets meer uitdagende? Je schrijft dat je best aardig kunt leren, dus aan je capaciteiten zal het niet liggen.

Wat is trouwens dat VAVO? Ik ken dat helemaal niet. Hoe komt 't dat daar toetsen 'eenvoudiger' zijn?
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2008, 12:11
Verwijderd
VAVO is volwassenen onderwijs (Voortgezet Algemeen VolwassenenOnderwijs)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:32.