Oud 17-10-2008, 10:03
Eliyahu
Avatar van Eliyahu
Eliyahu is offline
Bs'd

Wie en wat is de messias? Laten we eens kijken wat de messias zou moeten doen volgens de heilige hebreeuwse teksten:

Micha 5:1-8; "En gij, O Bethlehem Ephrata, al zijt gij klein onder de geslachten van Juda, uit u zal Mij voortkomen die een heerser zal zijn over Israel, en wiens oorsprong is van ouds, van de dagen der eeuwigheid. Daarom zal hij hen prijsgeven tot de tijd dat zij die baren zal gebaard heeft. Dan zal het overblijfsel zijner broederen terugkeren met de Israelieten. Dan zal hij staan en hen weiden in de kracht des HERE, in de majesteit van de naam des HERE, zijns G.ds; en zij zullen rustig wonen, want NU zal hij groot zijn tot aan de einden der aarde, en hij zal vrede zijn. Wanneer Assur in ons land komt en wanneer hij onze paleizen betreedt, dan zullen wij tegen hem zeven herders stellen en acht vorsten uit de mensen, die het land van Assur zullen weiden met het zwaard, en het land van Nimrod in zijn poorten. En Hij zal bevrijden van Assur, wanner die in ons land komt en wanneer hij ons gebied betreedt. En het overblijfsel van Jacob zal temidden van vele volkeren zijn als de dauw van de HERE, als regenstromen op het groene kruid, dat niet wacht op de mens, noch mensenkinderen verbeidt. En het overblijfsel van Jakob zal zijn onder de natien, te midden van vele volkeren, als een leeuw onder de dieren des wouds, als een jonge leeuw onder de schaapskudden, die, wanneer hij binnendringt neerslaat, en verscheurt, zonder dat iemand redt. Uw hand zal verheven zijn boven uw tegenstanders en al uw vijanden zullen worden uitgeroeid."

We zien hier, in het eerste vers van deze messiaanse profetie, dat wanneer de messias komt vanuit Bethlehem, dan zal hij een heerser zijn over Israel. Dat betekent dat hij een koning, of misschien een president, zal zijn, maar in elk geval een gewichtig persoon die heel wat in de melk te brokkelen heeft, en geen rondtrekkende prediker en wonderdokter. We zien ook dat na de komst van de messias de joodse oorlogen uitgevochten gaan worden en gewonnen gaan worden door de joden. We zien hier een messias die ons fysieke verlossing gaat brengen van aardse vijanden: En Hij zal bevrijden van Assur, wanneer die in ons land komt en wanneer hij ons gebied betreedt." "Uw hand zal verheven zijn boven uw tegenstanders en al uw vijanden zullen worden uitgeroeid." Dat is duidelijke taal, niet voor meerdere uitleggingen vatbaar.



Zacheria 9:9-10; "Jubel luide gij dochter van Sion; juich gij dochter van Jeruzalem! Zie uw koning komt tot u, hij is rechtvaardig en zegevierend, nederig, en rijdend op een ezel, op een ezelshengst, een ezelinnejong. Dan zal ik de wagens uit Efraim en de paarden uit Jeruzalem te niet doen, ook de strijdboog wordt teniet gedaan; en hij zal volken vrede verkondigen, en zijn heerschappij zal zich uitstrekken van zee tot zee, en van de rivier tot de einden der aarde."

Men zegt dat Jezus op een ezel reed, net zoals het gehele Midden Oosten in die dagen, maar dat is waar de vervulling van deze profetie ophoudt. De messias, wanneer hij komt, zal een zegevierende koning zijn. Gearresteerd en doodgemarteld worden is niet hetzelfde als zegevieren. Na de komst van de messias zullen de paarden, wagens, en de strijdboog worden tenietgedaan vanuit Jeruzalem, dat betekent geen oorlog meer in Jeruzalem. En de messias zal de volken vrede verkondigen, en zijn heerschappij zal zijn van zee tot zee en tot de einden der aarde. Dit was niet bepaald het geval met Jezus; hij is nooit een koning geweest, en hij had helemaal geen heerschappij.

Ten einde dit probleem te omzeilen bedacht het christendom de 'tweede komst'. Maar nergens in de Hebreeuwse bijbel staat het geschreven dat de messias komt, en dan gedood wordt, en dan duizenden jaren later weer komt in een tweede komst. Al de messiaanse profetieen zeggen heel duidelijk dat als de messias komt hij zijn taak gelijk vervult, en niet duizenden jaren later. Ziet u in de bovenstaande profetieen dat er een hiaat van 2000 jaar of meer is tussen de komst van de messias en de verlossing van de vijanden? In de volgende messiaanse profetie van Jeremia kan u zien dat het onmogelijk is om 2000 of meer jaar te plaatsen tussen de komst van de messias en de verlossing:

Jeremia 33:14-16; "Zie, de dagen komen, luidt het woord des HERE, dat ik het goede woord in vervulling zal doen gaan, dat ik over het huis van Juda en het huis van Israel gesproken heb. IN DIE DAGEN EN TE DIEN TIJDE zal ik aan David een spruit der gerechtigheid doen ontspruiten, die naar recht en gerechtigheid in het land zal handelen. IN DIE DAGEN zal Juda verlost worden en Jeruzalem veilig wonen."

Volgens het christendom is de spruit der gerechtigheid al 2000 jaar geleden ontsproten aan David. Maar helaas; er was geen verlossing voor Judah en Jeruzalem woonde niet veilig: 40 jaar na de dood van Jezus, in het jaar 70, werd Jeruzalem totaal verwoest door de romeinen, de tweede tempel werd platgebrand, en het joodse volk verstrooid over de aardbodem. En Jeremia zegt toch heel duidelijk dat ten tijde dat de messias komt, IN DIE DAGEN, dan zal Jeruzalem veilig wonen en zal Juda verlost worden.

Jesaja 11; "En er zal een rijsje voortkomen uit de tronk van Isai, (de vader van koning David) en een scheut uit zijn wortelen zal vrucht dragen. En op hem zal de geest des HERE rusten, de geest van wijsheid en verstand, de geest van raad en sterkte, de geest van kennis en vreze des HERE; ja, zijn lust zal zijn in de vreze des HERE. Hij zal niet richten naar hetgeen zijn ogen zien, noch rechtspreken naar hetgeen zijn oren horen; want hij zal de geringen in gerechtigheid richten, en over de ootmoedigen des lands in billijkheid rechtspreken, maar hij zal de aarde slaan met de roede zijns monds en met de adem zijner lippen de goddeloze doden. Gerechtigheid zal de gordel zijner lenden zijn en trouw de gordel zijner heupen. Dan zal de wolf bij het schaap verkeren en de panter zich nederleggen bij het bokje; het kalf, de jonge leeuw en het mestvee zullen tezamen zijn, en een kleine jongen zal ze hoeden; de koe en de berin zullen samen weiden, haar jongen zullen zich tezamen nederleggen, en de leeuw zal stro eten als het rund; dan zal een zuigeling bij het hol van de adder spelen en naar het nest van een giftige slang zal een gespeend kind zijn hand uitsrekken. Men zal geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg."

Hier hebben we meer van hetzelfde; een messias die de goddelozen zal doden: "hij zal de aarde slaan met de roede zijns monds en met de adem zijner lippen de goddeloze doden", waarna we de betere wereld krijgen; de wolf die bij het schaap verkeert, en de panter die zich neerlegt bij het bokje. Ook voor deze profetie hoef je waarachtig geen atoomgeleerde te zijn om te zien dat hij niet vervuld is door Jezus. Conclusie: Hij was niet de messias.



Zelfs in zijn eigen dagen waren mensen er niet zeker van of hij nu wel of niet de messias was, maar, hij zei dat hij een teken zou geven. Slechts 1.

Matteus 12:38-40; "…, maar het zal geen teken ontvangen dan het teken van Jona, de profeet. Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo zal de zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en drie nachten."

Hier zegt hij duidelijk dat het enige teken dat hij zal geven is dat hij drie dagen en drie nachten in het graf zal zijn.

Hij werd gekruisigd op vrijdagmiddag, de dag voor de Sabbat. Marcus 15:42. Hij was volgens het N.T. wederopgestaan op zondagochtend. Marcus 16:9. Kunt u drie dagen en drie nachten plaatsen tussen vrijdagmiddag en zondagochtend?

Hieruit moeten we concluderen dat hij het teken niet volbracht heeft dat hij beloofd had.


Eliyahu


Dit bericht wordt u toegezonden vanaf de berg Zion te Jeruzalem:

“Uit Zion zal de wet uitgaan en het woord des HEREN uit Jeruzalem.” Jes 2:3, Micha 4:2
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-10-2008, 10:41
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Wall of text crits you for 10000 damage (20304 damage absorbed).

Het zal vast wel dat welke profeet of wat ook niet alles heeft gedaan wat mensen van hem verwachten. Ik denk bijvoorbeeld dat Jezus tijdens zijn leven meer weg heeft gehad van een politiek activist dan een messias. Ook de voornaamste reden om hem op te hangen, geloof ik. Ze hadden er in die tijd velen die opstonden en beweerden de messias te zijn, die zijn ook dood.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 17-10-2008, 10:44
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 17-10-2008, 12:39
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Eliyahu, ik snap dat een dergelijke case alleen gemaakt kan worden door lange teksten erbij te halen. probeer toch ook eens een beknoptere samenvatting te posten als je wilt.

de vaste klanten bedankt voor hun input omtrent d&d
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 17-10-2008, 12:39
deemzet
deemzet is offline
Citaat:
Micha 5:1-8; "En gij, O Bethlehem Ephrata, al zijt gij klein onder de geslachten van Juda, uit u zal Mij voortkomen die een heerser zal zijn over Israel, en wiens oorsprong is van ouds, van de dagen der eeuwigheid. Daarom zal hij hen prijsgeven tot de tijd dat zij die baren zal gebaard heeft. Dan zal het overblijfsel zijner broederen terugkeren met de Israelieten. Dan zal hij staan en hen weiden in de kracht des HERE, in de majesteit van de naam des HERE, zijns G.ds; en zij zullen rustig wonen, want NU zal hij groot zijn tot aan de einden der aarde, en hij zal vrede zijn. Wanneer Assur in ons land komt en wanneer hij onze paleizen betreedt, dan zullen wij tegen hem zeven herders stellen en acht vorsten uit de mensen, die het land van Assur zullen weiden met het zwaard, en het land van Nimrod in zijn poorten. En Hij zal bevrijden van Assur, wanner die in ons land komt en wanneer hij ons gebied betreedt. En het overblijfsel van Jacob zal temidden van vele volkeren zijn als de dauw van de HERE, als regenstromen op het groene kruid, dat niet wacht op de mens, noch mensenkinderen verbeidt. En het overblijfsel van Jakob zal zijn onder de natien, te midden van vele volkeren, als een leeuw onder de dieren des wouds, als een jonge leeuw onder de schaapskudden, die, wanneer hij binnendringt neerslaat, en verscheurt, zonder dat iemand redt. Uw hand zal verheven zijn boven uw tegenstanders en al uw vijanden zullen worden uitgeroeid."

We zien hier, in het eerste vers van deze messiaanse profetie, dat wanneer de messias komt vanuit Bethlehem, dan zal hij een heerser zijn over Israel. Dat betekent dat hij een koning, of misschien een president, zal zijn, maar in elk geval een gewichtig persoon die heel wat in de melk te brokkelen heeft, en geen rondtrekkende prediker en wonderdokter. We zien ook dat na de komst van de messias de joodse oorlogen uitgevochten gaan worden en gewonnen gaan worden door de joden. We zien hier een messias die ons fysieke verlossing gaat brengen van aardse vijanden: En Hij zal bevrijden van Assur, wanneer die in ons land komt en wanneer hij ons gebied betreedt." "Uw hand zal verheven zijn boven uw tegenstanders en al uw vijanden zullen worden uitgeroeid." Dat is duidelijke taal, niet voor meerdere uitleggingen vatbaar.

Wie zegt dat deze profetie over de eerste keer gaat dat Christus op deze aarde kwam?
Er staat niet dat Hij slechts éénmaal zal komen op deze aarde.


Citaat:
Zacheria 9:9-10; "Jubel luide gij dochter van Sion; juich gij dochter van Jeruzalem! Zie uw koning komt tot u, hij is rechtvaardig en zegevierend, nederig, en rijdend op een ezel, op een ezelshengst, een ezelinnejong. Dan zal ik de wagens uit Efraim en de paarden uit Jeruzalem te niet doen, ook de strijdboog wordt teniet gedaan; en hij zal volken vrede verkondigen, en zijn heerschappij zal zich uitstrekken van zee tot zee, en van de rivier tot de einden der aarde."

Onder dit citaat heb je een hele lijst gegeven van waarom het niet zo zou zijn, maar heb je er ooit over nagedacht dat dit niet letterlijk over het lichamelijke, fysieke gaat?
Het zou evengoed over geestelijke vrede kunnen gaan, en dan klopt het dat Zijn heerschappij zich zal uitstrekken van zee tot zee, en van de rivier tot de einden der aarde. Want overal over de wereld zitten mensen verspreid die geloven in Zijn boodschap.


Citaat:
Jeremia 33:14-16; "Zie, de dagen komen, luidt het woord des HERE, dat ik het goede woord in vervulling zal doen gaan, dat ik over het huis van Juda en het huis van Israel gesproken heb. IN DIE DAGEN EN TE DIEN TIJDE zal ik aan David een spruit der gerechtigheid doen ontspruiten, die naar recht en gerechtigheid in het land zal handelen. IN DIE DAGEN zal Juda verlost worden en Jeruzalem veilig wonen."

Volgens het christendom is de spruit der gerechtigheid al 2000 jaar geleden ontsproten aan David. Maar helaas; er was geen verlossing voor Judah en Jeruzalem woonde niet veilig: 40 jaar na de dood van Jezus, in het jaar 70, werd Jeruzalem totaal verwoest door de romeinen, de tweede tempel werd platgebrand, en het joodse volk verstrooid over de aardbodem. En Jeremia zegt toch heel duidelijk dat ten tijde dat de messias komt, IN DIE DAGEN, dan zal Jeruzalem veilig wonen en zal Juda verlost worden.

Weer, wie zegt dat het om de eerste maal gaat dat Christus deze aarde betreden heeft.
De profeet Jesaja sprak over vogels van metaal: deze profetie slaat overduidelijk op vliegtuigen. Hadden ze die in de tijd van Jezus ook al? Volgens mij niet.


Citaat:
Jesaja 11; "En er zal een rijsje voortkomen uit de tronk van Isai, (de vader van koning David) en een scheut uit zijn wortelen zal vrucht dragen. En op hem zal de geest des HERE rusten, de geest van wijsheid en verstand, de geest van raad en sterkte, de geest van kennis en vreze des HERE; ja, zijn lust zal zijn in de vreze des HERE. Hij zal niet richten naar hetgeen zijn ogen zien, noch rechtspreken naar hetgeen zijn oren horen; want hij zal de geringen in gerechtigheid richten, en over de ootmoedigen des lands in billijkheid rechtspreken, maar hij zal de aarde slaan met de roede zijns monds en met de adem zijner lippen de goddeloze doden. Gerechtigheid zal de gordel zijner lenden zijn en trouw de gordel zijner heupen. Dan zal de wolf bij het schaap verkeren en de panter zich nederleggen bij het bokje; het kalf, de jonge leeuw en het mestvee zullen tezamen zijn, en een kleine jongen zal ze hoeden; de koe en de berin zullen samen weiden, haar jongen zullen zich tezamen nederleggen, en de leeuw zal stro eten als het rund; dan zal een zuigeling bij het hol van de adder spelen en naar het nest van een giftige slang zal een gespeend kind zijn hand uitsrekken. Men zal geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg."

Hier hebben we meer van hetzelfde; een messias die de goddelozen zal doden: "hij zal de aarde slaan met de roede zijns monds en met de adem zijner lippen de goddeloze doden", waarna we de betere wereld krijgen; de wolf die bij het schaap verkeert, en de panter die zich neerlegt bij het bokje. Ook voor deze profetie hoef je waarachtig geen atoomgeleerde te zijn om te zien dat hij niet vervuld is door Jezus. Conclusie: Hij was niet de messias.

En hier heb je dan de profeet Jesaja, die ook al sprak over vogels van metaal. En weer; wie zegt dat het om de eerste maal gaat dat Christus op aarde is gekomen? Er staat in de Bijbel wel niet dat Jezus twee keer op aarde zou komen. Maar staat er dat het zich tot 1 maal zou beperken?

Uiteindelijk gaat het om het geestelijke rijk, het Koninkrijk Gods, ook wel het Nieuwe Jeruzalem, dus wie zegt dat het niet over dit Koninkrijk Gods gaat?


Citaat:
Hier zegt hij duidelijk dat het enige teken dat hij zal geven is dat hij drie dagen en drie nachten in het graf zal zijn.

Hij werd gekruisigd op vrijdagmiddag, de dag voor de Sabbat. Marcus 15:42. Hij was volgens het N.T. wederopgestaan op zondagochtend. Marcus 16:9. Kunt u drie dagen en drie nachten plaatsen tussen vrijdagmiddag en zondagochtend?

even een onduidelijkheid wegwerken: de sabbat begon op vrijdag(avond).

als Jezus gekruisigd was op de dag voor sabbat, dan is Hij op donderdagmiddag gekruisigd.

Hieruit moeten we concluderen:
donderdag, vrijdag, zaterdag overdag
donderdag-vrijdagnacht vrijdag-zaterdagnacht en zaterdag-zondagnacht

dus ja, Hij heeft wel het teken volbracht wat Hij zou geven.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2008, 13:08
Eliyahu
Avatar van Eliyahu
Eliyahu is offline
Citaat:
Wie zegt dat deze profetie over de eerste keer gaat dat Christus op deze aarde kwam?
Bs'd

Het feit is en blijft dat JC de messiaanse profetieen NIET vervuld heeft.

Citaat:
even een onduidelijkheid wegwerken: de sabbat begon op vrijdag(avond).

als Jezus gekruisigd was op de dag voor sabbat, dan is Hij op donderdagmiddag gekruisigd.
De dag voor de sabbath loopt van donderdagavond zonsondergang tot vrijdagavond zonsondergang.

JC werd volgens het NT gekruisigd op de dag voor de sabbath, om drie uur 's middags. Dat was dus een vrijdagmiddag.


Eliyahu
Met citaat reageren
Oud 24-10-2008, 20:07
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
was er tijdens het paasfeest niet een extra lange sabbath ofzoiets? die al op donderdag begon? Meen ooit zoiets gehoord te hebben.

Trouwens grappig dat je Jezus 'Christus' noemt als je niet gelooft dat hij de messias is, christus betekent gezalfde (gezalfd tot koning of priester bijv.). Als je niet gelooft dat Jezus de gezalfde was zou ik voortaan de titel dus maar weglaten

edit:
jeuj, found it:

Citaat:
Juist in deze tijd van het jaar gebeurde het dat Jezus (in de nacht van woensdag op donderdag voor het paasfeest) werd gearresteerd en berecht. Op de donderdag voor het Paasfeest, juist terwijl bij de tempel de lammeren werden geslacht, werd Jezus gekruisigd op een heuvel even buiten Jeruzalem. Deze dag wordt door christenen herdacht op Goede Vrijdag, geschiedkundig dus niet helemaal juist.
Het eigenlijke Joodse Paasfeest werd gevierd op vrijdag en zaterdag (een grote sabbath). Dit waren rustdagen, waarop niet gewerkt werd.
http://www.stichtingsintbavo.nl/?id=433&school=huibers (bij het plaatje met de drie kruizen)
Met citaat reageren
Oud 25-10-2008, 22:42
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
kun je overigens nagaan hoe waar de woorden waren die Jezus zei: "niemand neemt mijn leven, ik geef het zelf. Ik ben vrij om het te geven en om het weer terug te nemen."

Hij koos precies pasen uit om zn leven te geven omdat daar de sabbat wat langer duurde

Jezus is tof
Met citaat reageren
Oud 25-10-2008, 23:11
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Om op je startpost in te gaan; ik heb geen tijd om alles heel uitgebreid te gaan beantwoorden en te bediscussieren, sowieso zal dat een discussie zonder einde zijn, maar die dingen die jij noemt zijn natuurlijk precies de dingen die de farizeeën en de schriftgeleerden, de joden van díe tijd ook tegen Jezus hadden. Jezus gaat daar vrij uitgebreid op in in het boek Johannes. Als je dus zelf wilt bestuderen wat Jezus reactie is op jouw verhaal zou ik dat boekje lezen, hij voert daarin letterlijk discussies met de joden daarover, so might be interesting to you. www.biblija.net Als je niet houdt van lezen kun je óok nog es het boekje kijken/luisteren want er is een film van gemaakt met de letterlijke tekst. The gospel of john. watch-movies.net/youtube

een algemene tekst over het onderwerp van het topic:
johannes 18: 36
Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier.’


owja, die tekst van niemand neemt mijn leven is: joh. 10: 18
Met citaat reageren
Oud 26-10-2008, 02:03
QWERTYNOPL
QWERTYNOPL is offline
Ik heb het allemaal niet gelezen waar daar ben ik te lui voor maar heb wel een opmerking over Messianen
Jezus was gewoon een mens met messianse capasiteiten,
dankzij zijn spraak en overtuinings vermogen.

± 140 jaar daar voor was er ook een "messias" , Symon bar Kochba. deze man werd ook aangezien voor de messias. Door zijn strijd lust tegen de romeinen en het ook 5 jaar vol gehouden heeft om ze buiten jaruzalem te houden. En is later vermoord. Door de Romeinen.

Dus, Men weet niet wie nou wel een messias is of wie niet
Ik geloof zelf niet in Goden, God etc.
Maar het is volgens mij maar wilt gokken wie wel of niet de messias is of wie nou wel de messias is... Het feit dat er een messias zal / zou komen is al iets. dat duur nu al 1000en jaren... En wat zal een messias doen? Toveren en allerlij wonderen verichten? Oorlogen stoppen, bomen uit de grond laten schieten?
wat zal een messias doen?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2008, 10:13
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Jesus Christus heeft niet de Joodse profetieen vervuld, maar hij heeft een nieuw geloof gesticht, het christendom. Dat was toch al heel lang bekend?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2008, 11:41
Eliyahu
Avatar van Eliyahu
Eliyahu is offline
Citaat:
Om op je startpost in te gaan; ik heb geen tijd om alles heel uitgebreid te gaan beantwoorden en te bediscussieren, sowieso zal dat een discussie zonder einde zijn, maar die dingen die jij noemt zijn natuurlijk precies de dingen die de farizeeën en de schriftgeleerden, de joden van díe tijd ook tegen Jezus hadden. Jezus gaat daar vrij uitgebreid op in in het boek Johannes. Als je dus zelf wilt bestuderen wat Jezus reactie is op jouw verhaal zou ik dat boekje lezen, hij voert daarin letterlijk discussies met de joden daarover, so might be interesting to you. www.biblija.net Als je niet houdt van lezen kun je óok nog es het boekje kijken/luisteren want er is een film van gemaakt met de letterlijke tekst. The gospel of john. watch-movies.net/youtube

een algemene tekst over het onderwerp van het topic:
johannes 18: 36
Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier.’


owja, die tekst van niemand neemt mijn leven is: joh. 10: 18
Bs'd

JC claimde dat zijn koninkrijk niet van deze aarde is.

Maar de messiaanse profetieen zeggen dat het koninkrijk van de messias wel van deze aarde is.

En aangezien JC claimde dat hij kwam om de profeten te vervullen, moet hij dus voldoen aan wat er in de messiaanse profetieen staat, en niet zelf iets anders gaan verzinnen.

Feit is en blijft dat hij de messiaanse profetieen niet vervuld heeft, en daarom niet de messias was.


Eliyahu
Met citaat reageren
Oud 26-10-2008, 15:21
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
verwacht jij dat de messias nog gaat komen?

in het verleden waren er natuurlijk eerst de stamvaders, van abraham tot de zonen van jakob waaronder jozef, en iets na jozef kwam mozes. (toch?)

Daarna kwam jozua en daarna de richters en daarna een paar koningen en profeten. Maar nu zijn er geen koningen meer. Wie zijn nu de joodse leiders? Wie is zegmaar de opvolger van abraham, jakob, mozes en david? Het joodse volk is verstrooid, veel Joden leven niet meer volgens de wet. Is het geen tijd voor een nieuwe richter/profeet of zijn die er al?

Is er nog bekend wie de afstammelingen van David zijn? (uit hem zou de messias geboren worden toch?)

Waarom zit er weinig tussen de laatste profeet en nu?
Verwacht je dat de messias nog gaat komen?

hoe zie je sowieso de toekomst van de joden? Met de verwesterlijking van Israel neemt de secularisatie daar ook toe.

en wat betekent bs'd?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2008, 17:48
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Natuurlijk, de messias moet nog komen
de vraag is of iemand em zou geloven...

Citaat:
Jesus Christus heeft niet de Joodse profetieen vervuld, maar hij heeft een nieuw geloof gesticht er is rond zijn persoon een nieuwe religie ontstaan, het christendom. Dat was toch al heel lang bekend?
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 26-10-2008, 21:52
Eliyahu
Avatar van Eliyahu
Eliyahu is offline
Citaat:
verwacht jij dat de messias nog gaat komen?
Bs'd

Het bovenstaande is een afkorting van de aramese uitdrukking "ba siata desmaja", en dat betekent "Met de hulp des hemels".

Citaat:
in het verleden waren er natuurlijk eerst de stamvaders, van abraham tot de zonen van jakob waaronder jozef, en iets na jozef kwam mozes. (toch?)

Daarna kwam jozua en daarna de richters en daarna een paar koningen en profeten. Maar nu zijn er geen koningen meer. Wie zijn nu de joodse leiders? Wie is zegmaar de opvolger van abraham, jakob, mozes en david? Het joodse volk is verstrooid, veel Joden leven niet meer volgens de wet. Is het geen tijd voor een nieuwe richter/profeet of zijn die er al?
Momenteel zijn er geen profeten, maar het joodse sanhedrin, het hooggerechtshof, bestaande uit 70 rechters, is weer opgericht.

Citaat:
Is er nog bekend wie de afstammelingen van David zijn? (uit hem zou de messias geboren worden toch?)
Ja, dat wordt allemaal van vader op zoon doorgegeven.

Citaat:
Waarom zit er weinig tussen de laatste profeet en nu?
Omdat God zegt in Daniel dat het profetische tijdperk in de tweede tempelperiode afgesloten zou worden.

Citaat:
Verwacht je dat de messias nog gaat komen?
Ja.

Citaat:
hoe zie je sowieso de toekomst van de joden? Met de verwesterlijking van Israel neemt de secularisatie daar ook toe.
Ik zie het wel zonnig in.


Eliyahu
Met citaat reageren
Oud 27-10-2008, 09:51
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Je noemt allemaal negatieve aspecten, en concludeert met dat je het daarom 'wel zonnig in ziet'?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-10-2008, 10:31
Eliyahu
Avatar van Eliyahu
Eliyahu is offline
Citaat:
Je noemt allemaal negatieve aspecten, en concludeert met dat je het daarom 'wel zonnig in ziet'?
Bs'd

Ik noem helemaal geen negatieve aspecten. Ik denk dat jij alles gewoon een beetje te negatief inziet.

Je zou is een goed boek moeten lezen over positief denken.


Eliyahu
Met citaat reageren
Oud 27-10-2008, 11:41
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik noem helemaal geen negatieve aspecten. Ik denk dat jij alles gewoon een beetje te negatief inziet.

Je zou is een goed boek moeten lezen over positief denken.
Wederom geen greintje respect voor andere mensen, maar goed, dat ben ik van religieuze fanatiekelingen onderhand wel gewend...

En ja, het zijn wel degelijk negatieve aspecten. Een Joodse rechtbank betekend bijvoorbeeld dat er mensen onderworpen zullen worden aan archaïsche en seksistische rechtspraak, of zullen we voor het gemak maar direct kromspraak zeggen?


Probeer jij maar eens te verdedigen waarom er theocratie zou moeten zijn, en waarom de mensenrechten en de moderne rechtsorde vervangen zouden moeten worden door bloedige executies, onwetende rechters en discriminatie.

Lukt dat je, dan pas is er een begin te maken aan het positief noemen wat je daarnet stelde.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-10-2008, 16:22
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
bsd
Citaat:
Omdat God zegt in Daniel dat het profetische tijdperk in de tweede tempelperiode afgesloten zou worden.

Momenteel zijn er geen profeten, maar het joodse sanhedrin, het hooggerechtshof, bestaande uit 70 rechters, is weer opgericht.
ok, het profetische tijdperk is dus volgens God in de tweede tempelperiode afgesloten, en het enige wat er als vervanging is gekomen is het joodse sanhedrin? Dat is niet echt een vervanging toch, in de tijd van de profeten was dat hof er toch ook al?

Ik neem aan dat het sanhedrin er puur is om recht te spreken. Maar profeten en koningen deden meer dan dat. Ze riepen het volk op tot bekering, ze streden tegen afgoderij, ze luisterden naar de stem van God en gaven zijn woorden (woorden van troost of van oordeel) door aan het volk.

Wat vervangt dat?

het sanhedrin (spreekt alleen recht, was er in die tijd ook al)
het parlement (lijkt me niet, puur bestuurlijk)
de leiders synagoge (waarschijnlijk een beetje, maar was er in die tijd ook al)
....?

begrijp me niet verkeerd, ik vind de Joden ontzettend bijzonder. Maar daarom, het lijkt alsof er vanuit de kant van God weinig input meer is. Het Joodse volk lijkt een beetje dood te gaan aan te kort aan geestelijk voedsel. Puur cultureel en als natie is het volk nog springlevend, juist door alle tegenstand en oorlogen is het een ontzettend sterk volk. Maar de Joden als het volk van God, door Hem geleid, wat stelt het nog voor?

Maar jij ziet de toekomst van de Joden nog zonnig in, interessant, maar waarom? (betrek in je antwoord de secularisatie als je wil)


Waarom denk je dat de messias nog komt? En uit pure interesse: kijk je daar ook echt met verwachting naar uit? Krijg je zegmaar een gevoel van blije hoop ofzoiets? Net als Simeon? Op zn SPH's gezegd: "wat voel je erbij?"

25 Er woonde toen in Jeruzalem een zekere Simeon. Hij was een rechtvaardig en vroom man, die uitzag naar de tijd dat God Israël vertroosting zou schenken, en de heilige Geest rustte op hem. 26 Het was hem door de heilige Geest geopenbaard dat hij niet zou sterven voordat hij de messias van de Heer zou hebben gezien. 27 Gedreven door de Geest kwam hij naar de tempel, en toen Jezus’ ouders hun kind daar binnenbrachten om met hem te doen wat volgens de wet gebruikelijk is, 28 nam hij het in zijn armen en loofde hij God met de woorden:
29 ‘Nu laat u, Heer, uw dienaar in vrede heengaan,
zoals u hebt beloofd.
30 Want met eigen ogen heb ik de redding gezien
31 die u bewerkt hebt ten overstaan van alle volken:
32 een licht dat geopenbaard wordt aan de heidenen
en dat tot eer strekt van Israël, uw volk.’
33 Zijn vader en moeder waren verbaasd over wat er over hem werd gezegd. 34 Simeon zegende hen en zei tegen Maria, zijn moeder: ‘Weet wel dat velen in Israël door hem ten val zullen komen of juist zullen opstaan. Hij zal een teken zijn dat betwist wordt, 35 en zelf zult u als door een zwaard doorstoken worden. Zo zal de gezindheid van velen aan het licht komen.’



Waar komt trouwens de naam 'jood' vandaan? De naam Israël is de nieuwe naam die God Jakob gaf (superkoel dat jullie land gewoon een naam heeft die door God gegeven is!), maar waar komt 'joden' vandaan?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2008, 16:23
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
owja, hoe kan het trouwens dat jij als Jood niet wist dat tijdens het paasfeest de sabbath een dag langer duurde? En het zou fijn zijn als je toegaf dat Jezus díe messiaanse profetie wel vervuld heeft.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2008, 16:34
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
a.i.e., dus ik schrijf. Ik kan het niet laten, want als ik schrijf v.v.v.! Maar laten we a.u.b., het gebruik van vreemde afkorting e.d. achterwegen laten. (e.g. je ziet er raar uit, mensen snappen je niet).

IMHO, vind ik het wel raar dat je het hebben van een religieuze rechtbank een goed iets vind. Het lijkt mij juist dat een religieuze rechtbank in een geloof dat een fictief omnipotent wezen als uiteindelijke rechter aanwijst, op aarde nog een tweede orgaan erbij moet hebben. Ik ben juist helemaal voor de volledige secularisatie van alle samenlevingen op aarde.

I.r.m.c., ttyl and grtz t.y. gf/bf!
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 27-10-2008, 16:54
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
ik zeg niet dat ík dat goed vind, maar vanuit Joods oogpunt is het wel een goed idee. Tenminste, als je als Jood het idee hebt dat het goed zou zijn als God het volk zou leiden.

ik zeg ook niet dat ik afkortingen een goed idee vind, maar vanuit ts zn oogpunt is het wel goed En die post richtte ik toch aan hem.

mzzltv, GBU
Met citaat reageren
Oud 27-10-2008, 20:01
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
a.i.e., dus ik schrijf. Ik kan het niet laten, want als ik schrijf v.v.v.! Maar laten we a.u.b., het gebruik van vreemde afkorting e.d. achterwegen laten. (e.g. je ziet er raar uit, mensen snappen je niet).
[...]
I.r.m.c., ttyl and grtz t.y. gf/bf!
Koning
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-10-2008, 21:55
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
De BS-factor is weer hoog, zo te zien.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2008, 17:43
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Ik ben de Primus inter pares, ik ben de messias maar dat geloven jullie toch niet
gelukkig zijn jullie allen ook de messias en is religie de keuken en je gedrag de etalage.

Hoe wil je afhankelijke rechtsorde of bestuur goedkeuren.

Ashen Devlesa, Romale
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-10-2008, 02:20
Zacharia
Avatar van Zacharia
Zacharia is offline
Citaat:
Zacharia 9:9-10; "Jubel luide gij dochter van Sion; juich gij dochter van Jeruzalem! Zie uw koning komt tot u, hij is rechtvaardig en zegevierend, nederig, en rijdend op een ezel, op een ezelshengst, een ezelinnejong. Dan zal ik de wagens uit Efraim en de paarden uit Jeruzalem te niet doen, ook de strijdboog wordt teniet gedaan; en hij zal volken vrede verkondigen, en zijn heerschappij zal zich uitstrekken van zee tot zee, en van de rivier tot de einden der aarde."
Wel eerst even de 3e tempel bouwen op de plek waar nu een moskee staat he?
__________________
The horsemen in the myrtle grove. Their mounts are chestnut, bay, and white. They bring the news from far and wide.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2008, 12:53
Verwijderd
Moet de messias ook niet troepen kunnen aanvoeren en dergelijke? Jezus was een hippie, dat kan ie nooit. Hij moest al janken toen hij van zichzelf zich moest laten kruisigen.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2008, 14:45
Eliyahu
Avatar van Eliyahu
Eliyahu is offline
Citaat:
Ik ben juist helemaal voor de volledige secularisatie van alle samenlevingen op aarde.

I.r.m.c., ttyl and grtz t.y. gf/bf!
Bs'd

Aangezien 90% van de wereldbevolking religieus is, zal er van jouw ideeen voorlopig niks terecht komen.


Eliyahu
Met citaat reageren
Oud 05-11-2008, 14:53
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Bs'd

Aangezien 90% van de wereldbevolking religieus is, zal er van jouw ideeen voorlopig niks terecht komen.


Eliyahu
Bullshit'd

Yep, en daar moeten we over treuren.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 05-11-2008, 17:51
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Aangezien 90% van de wereldbevolking religieus is, zal er van jouw ideeen voorlopig niks terecht komen.
Mwo, met de steeds vrijere verspreiding van informatie kan het niet lang duren voordat trends op religieus gebied die we in West-Europa zagen elders opstaan. Nu al zie je in Zuid-Oost Azië en het Midden-Oosten dat men onderdrukking en censuur nodig heeft om zijn religie in het zadel te kunnen houden. Kwestie van tijd voor dat hele kaartenhuis in elkaar stort.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-11-2008, 20:13
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
Bs'd

Aangezien 90% van de wereldbevolking religieus is, zal er van jouw ideeen voorlopig niks terecht komen.


Eliyahu
in de westerse wereld is het toch wel anders, er zijn al landen in europa waar 70% niet religieus is.
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2008, 16:23
Verwijderd
Citaat:
in de westerse wereld is het toch wel anders, er zijn al landen in europa waar 70% niet religieus is.
http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Europe

staan wat leuke gegevens in
Met citaat reageren
Oud 06-11-2008, 16:29
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Philosophers and thinkers who have written about agnosticism include Thomas Henry Huxley, Robert G. Ingersoll, and Bertrand Russell. Religious scholars who wrote about agnosticism are Peter Kreeft, Blaise Pascal and Joseph Ratzinger, later elected as Pope Benedict XVI.
klopt dit?
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 06-11-2008 om 16:37.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2008, 19:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Mwo, houd in gedachten dat als ik een boek schrijf met als hoofdgedachte "die blasfemische afvallige agnosten zijn zondig en moeten tot de laatste toe op de brandstapel", ik dan ook 'heb geschreven over agnosticisme'
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-11-2008, 00:33
Verwijderd
Citaat:
klopt dit?
who cares, de bronnen voor het tabel zijn in orde
Met citaat reageren
Oud 07-11-2008, 09:11
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
who cares, de bronnen voor het tabel zijn in orde
nou rustig maar lieverd, ik vroeg het me af omdat ik wil weten wat hij heeft geschreven, die grafiekjes zijn leuk maar bevatten voor mij geen nieuwe informatie.

NL staat aangemerkt als protestants christelijk waaruit blijkt dat ze een specifieke momentopname hebben genomen, verder valt er over te zeggen dat natuurgeloof in estland e.o. inderdaad zijn bakermat heeft (voordat europa monotheistisch werd) maar dat er ook andere plekken op de wereld zijn die in natuurreligies geloven en die ook eigenlijk niet meegerekend kunnen worden.

niet erg boeiend gezien mijn perspectief.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-11-2008, 13:57
Verwijderd
Citaat:
nou rustig maar lieverd
god sta me bij
Met citaat reageren
Oud 08-11-2008, 18:17
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
god sta me bij
haal die doorn is uit je voet, als je niet weet of/wat de huidige paus volgens je eigen bron heeft geschreven prima.

natuurlijk zijn de tabellen in orde, net zoals het geschiedenisboek waarom dat zo is verdeelt, sjonge.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 00:00
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
ietsjisme =/= religie.
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2008, 19:37
Verwijderd
Citaat:
ietsjisme =/= religie.
indeed
Met citaat reageren
Oud 10-11-2008, 21:42
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
daarnaast zie ik ietsjisten niet zo snel hun eigen ideeën en regels bij andere mensen opdwingen, en zijn over het algemeen wel vrij van geest over de meeste onderwerpen.
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2008, 20:24
Eliyahu
Avatar van Eliyahu
Eliyahu is offline
Citaat:
in de westerse wereld is het toch wel anders, er zijn al landen in europa waar 70% niet religieus is.
Bs'd

En aangezien het de gewoonte is van de niet-religieuzen om zichzelf chemisch te castreren met de pil, en de religieuzen de gewoonte hebben om zeer grote gezinnen op te zetten, zal dit binnen een paar generaties verleden tijd zijn.


Eliyahu
Met citaat reageren
Oud 18-11-2008, 20:46
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Bs'd

En aangezien het de gewoonte is van de niet-religieuzen om zichzelf chemisch te castreren met de pil, en de religieuzen de gewoonte hebben om zeer grote gezinnen op te zetten, zal dit binnen een paar generaties verleden tijd zijn.


Eliyahu
Gelukkig leidt kennis in de meeste gevallen tot ontkerking. Als een algemene trend worden mensen ongeloviger als ze meer weten. Dit komt omdat ze er dan achter komen wat een enorm lulverhaal de bijbel eigenlijk is.

Bovendien zou je verwachten dat de 'echte' gelovigen, die zich vaak niet laten inenten, vanzelf ten prooi zullen vallen aan een of andere dodelijke ziekte, terwijl de niet-gelovigen hier in grote mate voor beschermd zijn.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 18-11-2008, 21:57
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
Bs'd

En aangezien het de gewoonte is van de niet-religieuzen om zichzelf chemisch te castreren met de pil, en de religieuzen de gewoonte hebben om zeer grote gezinnen op te zetten, zal dit binnen een paar generaties verleden tijd zijn.


Eliyahu
onzin.

vroeger was een veel groter percentage van de bevolking religieus, dus volgens jou redenatie hebben religieuze mensen zich minder voortgeplant dan niet religieuze, wat dus onzin is. Ontkerking ring any bells?

een steeds groter percentage van de religieuzen word een ietsjist, wat in feite niet veel meer is als een tussenstap tot niet religieus.
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2008, 12:12
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
En hier heb je dan de profeet Jesaja, die ook al sprak over vogels van metaal.
Waar staat dat dan?

Citaat:
even een onduidelijkheid wegwerken: de sabbat begon op vrijdag(avond).

als Jezus gekruisigd was op de dag voor sabbat, dan is Hij op donderdagmiddag gekruisigd.
of vrijdag voor de avond. Dacht je dat het de romeinen rekening gingen houden met sabbatvoorbereidingen?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2008, 12:34
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
owja, hoe kan het trouwens dat jij als Jood niet wist dat tijdens het paasfeest de sabbath een dag langer duurde?
Shabbat is niets anders dan de zevende (sjeva) dag van de week. Als er iets speciaals is dan worden er speciale gebeden gezegd.

"Grote shabbat" is de shabbat voor Pesach (het paasfeest), maar ook daar betekent het niet dat de zevende dag opeens twee dagen zou duren.

Waar jij op doelt is het Pesach feest zelf.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 23:01
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
voor kleine vraagjes is een topic boven trouwens.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2008, 09:31
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
voor kleine vraagjes is een topic boven trouwens.
Dat was geen klein vraagje, maar onderdeel van de discussie.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2008, 15:41
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
prima.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:42.