Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-08-2008, 09:06
Verwijderd
Misschien een beetje een raar onderwerp voor op flora&fauna, maar ik wist niet waar ik een vraag over het milieu anders neer kon zetten.

Wat ik eigenlijk wil weten is wat er nou beter voor het milieu is. Papieren verpakking of plastic verpakking, ervan uitgaande dat het allebei verbrand wordt en dus niet gerecycled.
Nou denk ik zelf dat papieren verpakking beter zijn, maar ik kan het nergens vinden.
Weet iemand misschien een interessante site waar deze informatie wel op staat?

Als ik zoek met google kan ik namelijk wel vinden dat bij de verbranding van plastic koolstofdioxide ontstaat, en dat 77% van al het karton en papier gerecycled is, maar dus niet wat er precies ontstaat bij de verbranding van papier.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2008, 18:45
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ik denk dat er bij het verbranden van plastic veel meer schadelijke stoffen vrijkomen. Een bron heb ik hier niet voor, maar als ik zelf een papiertje aansteek, of een stukje plastic merk ik het verschil wel.
Bij het plastic moet je er echt niet boven gaan hangen, terwijl ik bij papier eigenlijk nergens last van heb.
Nogmaals; geen betrouwbare bron ofzo..
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2008, 21:38
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat er bij het verbranden van plastic veel meer schadelijke stoffen vrijkomen. Een bron heb ik hier niet voor, maar als ik zelf een papiertje aansteek, of een stukje plastic merk ik het verschil wel.
Bij het plastic moet je er echt niet boven gaan hangen, terwijl ik bij papier eigenlijk nergens last van heb.
Nogmaals; geen betrouwbare bron ofzo..
Ja, zoiets dacht ik zelf ook al, maar ik moet wel een betrouware bron hebben.
Heb het namelijk nodig voor huiswerk
De rest van de opdracht ben ik er maar vast vanuit gegaan dat plastic idd slechter voor het milieu is dan papier
Met citaat reageren
Oud 15-08-2008, 22:15
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
't Ligt er bij de verbranding sterk aan welk soort plastic je hebt...

Daarnaast moet er ook worden gekeken naar de productie:
plastic is vaak gemaakt van aardolie-destillaten, en de productie daarvan is op zich ook al schadelijk voor het mileu.
Aan de andere kant wordt er veel milieuonvriendelijk gekapt hout gebruikt voor papierproductie, dus even 1-2-3 een vergelijking maken gaat je niet lukken denk ik...
Met citaat reageren
Oud 16-08-2008, 01:11
Verwijderd
Papier wordt toch ook vermalen en niet verbrand ofzo?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2008, 08:47
Verwijderd
Papier wordt vermalen en hergebruikt ja, dan wordt er nieuw papier van gemaakt.
Maar dat interesseerd mij niet, ik wil weten wat er gebeurd als papier verbrandt wordt, want heus niet al het papier wordt hergebruikt, er beland ook papier in de gewone afvalbak.

Ook het productieproces interesseerd mij niet zo.

Misschien even handig om erbij te vermelden, ik doe een mbo BBL opleiding in de fastfoodsector, dus het hoeft helemaal niet uitgebreid ofzo. Voor mijn opdracht hoef ik alleen te weten wat er ontstaat bij de verbranding van papier, en of dat meer of minder schadelijk is voor het milieu dan de koolstofdioxide die ontstaat bij de verbranding van plastic.
Als iemand dat weet vind ik het prima, als iemand een betrouwbare bron heeft, vind ik dat nog meer prima.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2008, 13:36
Verwijderd
Als je op zoek bent naar die reacties kun je beter even naar exacte vakken gaan ermee.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2008, 13:44
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Citaat:
Droog hout bevat 50% koolstof (C), 6% waterstof (H), 43% zuurstof (O) en 1% stikstof .

Het is vooral dank zij het hoog koolstofgehalte dat hout een goede brandstof is. Het verbranden van hout is een scheikundig proces waarbij koolstof en waterstof zich met de zuurstof verbinden, hierbij ontstaan gassen en komt er warmte vrij. De vrijgegeven warmte is maximaal als de verbranding volledig is (bij aanwezigheid van voldoende zuurstof). In dat geval wordt de koolstof omgezet tot koolstofdioxide (CO2) en de waterstof wordt omgezet in water.

(...)

In de praktijk verloopt de verbranding onvolledig. Het is daarom een vergissing te veronderstellen dat verbranding van hout geen luchtverontreiniging met zich meebrengt. Bij de verbarnding zullen koolstofmonoxide en koolwaterstoffen vrijkomen in de lucht. Bij de verbranding van hout komt er evenwel geen zwavel in de lucht terecht. Hoe vollediger de verbranding verloopt, hoe minder schadelijke gassen in de atmosfeer zullen terechtkomen. (bron)
Met citaat reageren
Oud 17-08-2008, 13:56
Verwijderd
"Het milieu" is geen eenduidig begrip. Als je je afvraagt of iets goed (of slecht) voor "het milieu" is, moet je je eerst afvragen voor welk milieu. Op welke mensen heeft het invloed? Houd je ook rekening met andere dieren? Het klimaat op de lange termijn? Etc.

Als je kijkt naar de CO2 uitstoot is het antwoord eenvoudig, want papier is CO2-neutraal (mits hernieuwbaar gewonnen) en plastic niet, plastic wordt doorgaans geproduceerd uit fossiele brandstoffen. Als je kijkt naar de schadelijke stoffen in de lucht voor bijvoorbeeld de luchtwegen, zal het afhangen van het type papier en het type plastic dat je beschouwt, als je polyethyleen (boterhamzakjes etc.) verbrandt komen er bijvoorbeeld weinig schadelijke stoffen vrij, omdat polyethyleen (vooral) bestaat uit koolstof en waterstof. Sommige houtsoorten bevatten veel stikstof, waardoor NOx-en vrijkomen bij de verbranding.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2008, 08:46
Verwijderd
Och jeetje, nog een stuk lastiger dan ik dacht...

@ kazet nagorra, wat bedoel je precies met CO2 neutraal?
Ik ga er inderdaad vanuit dat het papier wat gebruikt wordt (en dus verbrandt wordt) gerecycled papier is.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 13:07
Verwijderd
Met CO2-neutraal wordt bedoeld dat de CO2 die vrijkomt bij de verbranding niet lang ervoor uit de atmosfeer is gehaald bij de productie van de brandstof. Voorbeeld: als je bomen plant voor de productie van papier, halen die bomen tijdens hun groei CO2 uit de atmosfeer. Die CO2 komt daarna weer vrij als je het papier verbrandt. Netto verandert de CO2-concentratie in de lucht dus niet.

Bij de verbranding van fossiele brandstoffen (en derivaten ervan zoals plastic) is de CO2 ook uit de lucht gehaald, maar dan miljoenen jaren ervoor in plantaardige materialen die zijn versteend. Die CO2 is dus "nieuw" en kan daardoor het klimaat beïnvloeden.

Het maakt overigens niets uit of het nu gerecycled is of niet.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 14:49
Verwijderd
Oke, dankjewel!
Hier kan ik wel wat mee
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 16:50
Verwijderd
Geen probleem!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De waarheid over de vs!!
Verwijderd
163 09-03-2004 13:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:47.