Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2005 / VMBO
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2005, 18:21
droppiej
Avatar van droppiej
droppiej is offline
Haihai, vraagje
Wat moet je nou voor nederlands doen naast de teksten.
Op internet las ik dat je een brief moet schrijven, terwijl wij op school teksten samenvatten..
Wat is het nou?
Advertentie
Oud 05-05-2005, 19:43
love-THE-world
Avatar van love-THE-world
love-THE-world is offline
die vent van ons zei dat hij dat niet wist van tevoren...
sommige jaren moet je een brief en een samenvatting (en teksten natuurlijk) of soms alleen een lange brief of een samenvattingsoefening

dus eigenlijk heb je hier niks aan
want ik weet het ook niet sorry
__________________
zo,
Oud 06-05-2005, 12:42
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Je krijgt 4 teksten dacht ik 1 samenvatting en 1 schrijfopdracht. Dat kan zijn: zakelijkebrief, persoonlijkebrief, enquette, of een formulier invullen, reclame maken etc.

Wij hebben vaak geoefent voor schrijfopdrachten hadden een aparte les daarvoor. Gedocumenteerd schrijven heette het.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Oud 08-05-2005, 15:18
timajax
timajax is offline
Als je TL doet krijg je enkele leesteksten, een brief en een samevattingsopdracht.
__________________
en zo geschiede het...
Oud 10-05-2005, 19:34
Lay-DLollyPop
Lay-DLollyPop is offline
Je krijgt teksten, 1 of 2 samenvattingsopdrachten en 1 of meer schrijfopdrachten. De schrijfopdrachten kunnen bestaan uit een artikel ( bijvoorbeeld voor een krant ), een formele brief ( zakelijke brief ), informele brief, een enquête, affiche, formulier of een sollicitatiebrief. Onder de sollicitatiebrief valt ook het CV.
Oud 19-05-2005, 12:37
pannekoekje
pannekoekje is offline
bij ons is gezegd dat je een samenvatting moet maken ik weet alleen egt niet hoe dat moet!!!
hmzz... en teksten en daar vragen over en een brief schrijven
Oud 21-05-2005, 21:42
Lay-DLollyPop
Lay-DLollyPop is offline
Citaat:
pannekoekje schreef op 19-05-2005 @ 13:37 :
bij ons is gezegd dat je een samenvatting moet maken ik weet alleen egt niet hoe dat moet!!!
hmzz... en teksten en daar vragen over en een brief schrijven
Er staan een paar opdrachten die je moet verwerken in je samenvatting, zie die opdrachten als vragen, werk het uit, zorg dat het goed loopt.. En tadaaa.. Een samenvatting.
Oud 23-05-2005, 14:33
Baby^Boo
Avatar van Baby^Boo
Baby^Boo is offline
Wat moet er nou geleerd worden, iedereen zegt iets anders
Oud 23-05-2005, 14:40
JudyLiciousZ
Avatar van JudyLiciousZ
JudyLiciousZ is offline
v0lgens My niX...
We hebBe Text verKlaren & BrieFschRijven..
Oud 23-05-2005, 15:57
-SoloWolf-
Avatar van -SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Tis trouwens wel lekker, vorig jaar waren het 2X 2 uren, nu nog maar 2 uren en maar 2 onderdelen ipv 4
__________________
|| Heaven won't let me in, Hell's afraid that I take over ||
[QUOTE=Ellesdee;26151717]hahaha, je bent wel lief <3[/QUOTE]
Oud 23-05-2005, 16:53
JudyLiciousZ
Avatar van JudyLiciousZ
JudyLiciousZ is offline
We krijge n paar teksten, en n samenvatting schrijven van un tekst.. een brief schrijven en een affiche ofsow..

Good Luck Everyb0dy!!
Oud 23-05-2005, 16:57
Graph
Avatar van Graph
Graph is offline
hallow

ik zit op vmbo en volgens mijn roosters staat dat ik morgen nederlands heb ...
maar nu hoor ik van kei veel mensen dat op het nieuws is gezegd dat het vandaag nederlands examen was!
Iedereen heeft toch gewoon morgen nederlands??
'k schiet hiervan in de stress
Oud 23-05-2005, 17:43
Verwijderd
MORGEN!!!

niet naar luisteren!
Oud 23-05-2005, 17:44
Verwijderd
waar kan je dat vinden van die samenvatting hebben wij niet geoefent.
Oud 23-05-2005, 17:45
Verwijderd
leer in iedergeval die brieven indeling en affiches enzo.
Oud 23-05-2005, 18:37
Graph
Avatar van Graph
Graph is offline
hiih .. bedankt!!
Oud 23-05-2005, 19:16
Lay-DLollyPop
Lay-DLollyPop is offline
Goh, dat staat niet al 100x op het forum. Maar goed, nog 1x.

Je krijgt een tekst met vragen, een samenvatting, en een schrijfopdracht. Dit kan een artikel, formele brief, informele brief, formulier, enquête of een affiche zijn.
Oud 23-05-2005, 19:17
Lay-DLollyPop
Lay-DLollyPop is offline
Citaat:
soulflytribe schreef op 23-05-2005 @ 18:44 :
waar kan je dat vinden van die samenvatting hebben wij niet geoefent.
Hoe moeilijk kan het zijn om een samenvatting te schrijven?
Ads door Google
Oud 23-05-2005, 19:31
droppiej
Avatar van droppiej
droppiej is offline
jezus, je mag wel aardiger reageren hoor, niet voor iedereen is het makkelijker, wij hebben het wel geoefend, maar k heb geen zin om het uitgebreid te vertellen, vraag me msn maar viua een pb bericchie en ik wil je het wel uitleggen
Oud 24-05-2005, 09:25
~*~*SwEeTgUrLiE
~*~*SwEeTgUrLiE is offline
als je een samenvatting moet maken,
staat er precies in wat er allemaal moet instaan..

en dan zet je gewoon de vragen met daarna t anwtoord in een goede volgorde en zo heb je dan wel ong je samenvatting!

maar het is ieder jaar weer een verassing wat er in komt te staan.. een brief zoiezo,, en als er iets inkomt wat je nog niet heb gehad gewoon rustig blijven als je het goed kijkt kun je lezen uit de opdracht wat je allemaal moet doen en wat er in moet staan..

Liefs,, En Veel Succes !!!
__________________
Friends, like flowers, are picked specially by hand..
Oud 24-05-2005, 09:31
bartNEC
Avatar van bartNEC
bartNEC is offline
mijn leeraar zij dat er ook een formulier,zakelijke brief, sammenvatings oprdracht en een enquete in kon zitten dus dat is wel minder

suc6 er mee
__________________
fouten maken is menselijk..... leraaren maken nooit fouten:P
Oud 24-05-2005, 10:11
Verwijderd
mja, heb gister zo'n samenvatting geoefent, die was best moeilijk echt zo'n onboeiend artikel over ene dokter die een onderzoek deed

zometeen het echte examen
Oud 24-05-2005, 10:12
Verwijderd
ik hoop affiche die zijn leuk
Oud 24-05-2005, 10:53
Sandersss
Sandersss is offline
Ja wat houd een affiche precies in??
Oud 24-05-2005, 11:22
Verwijderd
eh....... een soort reclame maken voor een feest ofzo

van kom op 23 januari

wanneer?

hoelaat?

etc. het moet er dan verleidelijk uit zien voor de mensen die het lezen zodat ze ook komen.
Advertentie
Oud 24-05-2005, 14:44
someone17
someone17 is offline
ik vond hem wel meevallen. ben benieuwd naar de antwoorden!
__________________
All we need is just a little patience
Oud 24-05-2005, 15:15
Sandersss
Sandersss is offline
Ik vond alleen de 1e tekst wat aan de lastige kant. Daarna ben ik ff wat versnelt, want ik was pas na 30 min klaar met tekst 1.
Opzich was het wel te doen ja, alleen zoveel schrijfwerk

Toen ik weg ging (10min voor het einde) was er nog een meisie uit mn klas bezig met de laatste gewone tekst
Oud 24-05-2005, 15:17
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
even drie topics samengevoegd, aangezien ze allen over Nederlands gaan
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 24-05-2005, 15:18
love-THE-world
Avatar van love-THE-world
love-THE-world is offline
het was lang.

ik had ook nog eens op een fout blad geschreven (opdr. 25 en 26) en dus te weinig ruimte, toen moest ik die 2 nog een keer opschrijven dat het wel paste. en dat had ik allemaal NET gehaald.
maar het was echt lang. ik kon niet echt nadenken over de indeling en wat ik eerst zou zeggen enzv. omdat dat gewoon te veel tijd koste en dan had ik het niet afgekregen.

oh ja had niet eens tijd om de antwoorden aan te strepen die ik had geantwoord duss kan niet nakijken naja niet precies.
__________________
zo,
Oud 24-05-2005, 15:19
JudyLiciousZ
Avatar van JudyLiciousZ
JudyLiciousZ is offline
ik heb bij de samenvatting zeker wel meer dan 125 woorden.. echt te erg!! ook bij t artikel had ik er veel te veel.. geen punten daarvoor dus..
Oud 24-05-2005, 15:24
love-THE-world
Avatar van love-THE-world
love-THE-world is offline
Citaat:
JudyLiciousZ schreef op 24-05-2005 @ 16:19 :
ik heb bij de samenvatting zeker wel meer dan 125 woorden.. echt te erg!! ook bij t artikel had ik er veel te veel.. geen punten daarvoor dus..
krijg je dan geen punten?
__________________
zo,
Oud 24-05-2005, 15:24
~*~*SwEeTgUrLiE
~*~*SwEeTgUrLiE is offline
pffff kvond het examen nederlands 10 x

waren veel te veel teksten,, en die samenvatting was niet egt een van de makkelijkste..

maar vanavond ff kijken op internet voor de antwoorden

trouwens bij het nederlands examen KB (wat ik dus deed) was er zo'n tekst over afval kwam staat daar zo ineens de naam van men school bij..
__________________
Friends, like flowers, are picked specially by hand..
Oud 24-05-2005, 15:26
terr0r-eevj_
terr0r-eevj_ is offline
nederlands was zekers te weinig tijd..
die samenvatting.. zo vaag gwn.. klas 125 woorden tog.. kdenk HUH 125?? ik tellen,, khad der gwn 187 ik alles wegstrepe hield ik nog iets van 170 over vaag man

maja heb 18 goeie meerkeuze dus..
__________________
GRRR
Oud 24-05-2005, 15:27
terr0r-eevj_
terr0r-eevj_ is offline
Citaat:
~*~*SwEeTgUrLiE schreef op 24-05-2005 @ 16:24 :
pffff kvond het examen nederlands 10 x

waren veel te veel teksten,, en die samenvatting was niet egt een van de makkelijkste..

maar vanavond ff kijken op internet voor de antwoorden

trouwens bij het nederlands examen KB (wat ik dus deed) was er zo'n tekst over afval kwam staat daar zo ineens de naam van men school bij..

je kunt nu al kijke op www.eindexamen.nu
__________________
GRRR
Oud 24-05-2005, 15:32
~*~*SwEeTgUrLiE
~*~*SwEeTgUrLiE is offline
keb gekeken maar bij nederlands Kb staat er nog niks..
__________________
Friends, like flowers, are picked specially by hand..
Oud 24-05-2005, 15:42
Sandersss
Sandersss is offline
Citaat:
love-THE-world schreef op 24-05-2005 @ 16:24 :
krijg je dan geen punten?
'K kreeg een tijdje geleden zon correctie voorschrift, bij overschreiding van 0 tot10 woorden krijg je nog geen punten aftrek, bij overschreiding van 11 tot 20 woorden krijg je 1 punt aftrek enz.

Dus 135 woorden kan nog.
Ads door Google
Oud 24-05-2005, 15:44
Graph
Avatar van Graph
Graph is offline
ik had 20 punten goed van de 24 punten
en de schrijfopdrachten heb ik niet al te veel fout .. maar ja .. je weet niet precies wat ze allemaal goed en fout rekenen dus
Oud 24-05-2005, 16:05
~*~*SwEeTgUrLiE
~*~*SwEeTgUrLiE is offline
pfffff ik krijg nog steeds nergest de antwoorde
van nederlands KB
__________________
Friends, like flowers, are picked specially by hand..
Oud 24-05-2005, 16:41
I-was-there
Avatar van I-was-there
I-was-there is offline
Ik heb echt geen idee hoeveel punten ik heb, ik had het veel te druk met maken, dus heb ik het niet overgeschreven.
__________________
The impossible is only the untried
Oud 24-05-2005, 16:46
kaatje27
Avatar van kaatje27
kaatje27 is offline
kep waarschijnlijk heel simple gerekend 25 punten!! daz tussen een 4,5 em 6,5 maar ik had een 3,9 nodig voor een 6 en dus een 5,9 voor een 7!! maar ik heb met AK al me compensatie punt dus maakt het nie egt uit!!
__________________
*ik ben heus niet gek, ik ben gewoon mezelf!*
Oud 24-05-2005, 16:47
kaatje27
Avatar van kaatje27
kaatje27 is offline
hadde jullie trouwens ook te kort tijd?
__________________
*ik ben heus niet gek, ik ben gewoon mezelf!*
Oud 24-05-2005, 17:13
Josephine_
Josephine_ is offline
Bij ons waren ze om kwart voor 2 nog bezig met uitdelen, dat was errug irritant!.
Maare ik heb met de meerkeuze vragen maar 5 fouten, en in de brieven heb ik als het goed is ook niet zoveel fouten.
De tijd was idd wel btje kort..
Oud 24-05-2005, 17:17
Sandersss
Sandersss is offline
Ik heb minimaal 37 punten.
Ik weet niet echt precies hoeveel punten ik heb gehaald bij die schrijfopdrachten, maar daar heb ik gewoon 2 punten minder gerekend dan dat je er voor kon behalen. En aangezien ik daar nog wel goed in ben kan me cijfer altijd nog meevallen
Oud 24-05-2005, 18:35
Verwijderd
Damn jongen, dit examen was gewoon weg moeilijk!! De teksten waren gewoon TE LANG!!!!! Voor zijn klein stom tabelletje moet je 2 en een half a4-tje lezen. Sorry hoor maar dat ik gewoon overdreven. Doordat de teksten gewoon te lang waren had ik weinig tijd voor de rest. Daarom heb ik ook een klacht ingediend bij LAKS. En daar hadden ze al verteld dat er vele klachten over zijn ingediend. Hoop echt dat ze er wat aan gaan doen want dit kon gewoon niet!
Oud 24-05-2005, 18:56
Guinee_Girl
Avatar van Guinee_Girl
Guinee_Girl is offline
Ik vond het examen niet duidelijk gemaakt!
Op het eerste blad waar je opdr. 12 moest maken, daar had je 3 bladzijden voor, en ik dacht dat je er maar 1 mocht gebruiken en de andere 2 voor opdr. 25 en 26 waren. Dus ik had die er ook op gemaakt en kwam er aan het einde pas achter dat onderop die hele grote stapel met papieren die we hadden (wat ik ook veel vond, je kon niets van elkaar onderscheidden) en toen moest ik het snel overschrijven en was ik net binnen de tijd klaar.
De meerkeuze vragen waren eitje
Oud 24-05-2005, 19:34
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Guinee_Girl schreef op 24-05-2005 @ 19:56 :
Ik vond het examen niet duidelijk gemaakt!
Op het eerste blad waar je opdr. 12 moest maken, daar had je 3 bladzijden voor, en ik dacht dat je er maar 1 mocht gebruiken en de andere 2 voor opdr. 25 en 26 waren. Dus ik had die er ook op gemaakt en kwam er aan het einde pas achter dat onderop die hele grote stapel met papieren die we hadden (wat ik ook veel vond, je kon niets van elkaar onderscheidden) en toen moest ik het snel overschrijven en was ik net binnen de tijd klaar.
De meerkeuze vragen waren eitje
Meerkeuze vragen een eitje Dammzzz Ik vond alle openvragen makkelijk. Maar de meerkeuze vragen....Ik begon de examen met gokken voor vraag 1. Nog goed gegokt ook. Vervolgens wist ik de helft van de meerkeuze vragen niet. Dus ook maar antw"afstrepen" en gokken. Sammenvatting wel goed gemaakt en die 2 schrijfopdrachten ook. Maar die artikel vond ik moeilijk.

Nou ik kom uit onder de 5 maar dat is niks bijzonders scoor bij teksten altijd laag ik ben blij met een 4,5 sta ik nog net een 6
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Oud 24-05-2005, 19:37
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Die grote openblaadjes waren idd vreemd geregeld Ik dacht in het begin dat ik iets fout deed. Want ik had nog 30 min voor de 3 schrijfopdrachten Ik dacht al waarom krijg ik zoveel openruimte om te schrijven terwijl ik er maar 1 heb gebruikt.(maak altijd die dingen op het laatst )
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Oud 24-05-2005, 19:46
love-THE-world
Avatar van love-THE-world
love-THE-world is offline
Citaat:
Guinee_Girl schreef op 24-05-2005 @ 19:56 :
Ik vond het examen niet duidelijk gemaakt!
Op het eerste blad waar je opdr. 12 moest maken, daar had je 3 bladzijden voor, en ik dacht dat je er maar 1 mocht gebruiken en de andere 2 voor opdr. 25 en 26 waren. Dus ik had die er ook op gemaakt en kwam er aan het einde pas achter dat onderop die hele grote stapel met papieren die we hadden (wat ik ook veel vond, je kon niets van elkaar onderscheidden) en toen moest ik het snel overschrijven en was ik net binnen de tijd klaar.
De meerkeuze vragen waren eitje
juist:

Citaat:
love-THE-world schreef op 24-05-2005 @ 16:18 :
het was lang.

ik had ook nog eens op een fout blad geschreven (opdr. 25 en 26) en dus te weinig ruimte, toen moest ik die 2 nog een keer opschrijven dat het wel paste. en dat had ik allemaal NET gehaald.
maar het was echt lang. ik kon niet echt nadenken over de indeling en wat ik eerst zou zeggen enzv. omdat dat gewoon te veel tijd koste en dan had ik het niet afgekregen.

oh ja had niet eens tijd om de antwoorden aan te strepen die ik had geantwoord duss kan niet nakijken naja niet precies.
__________________
zo,
Oud 24-05-2005, 19:53
ekeiraM
Avatar van ekeiraM
ekeiraM is offline
Ik vond t een moeilijk exame. Al mijn blaadjes lagen door elkaar, dus waar wat stond was EEN groot raadsel geworden. Verder had ik bij de samenvatting VEELSTE veel woorden.. En mijn affiche is prachtig geworden (ahum). Ik was net op tijd klaar, maar er waren mensen uit mijn klas die t niet gehaald hadden. Er was zelfs een meisje die de HELE samenvatting had overgeslagen, en ze had geloof ik ook een heel deel van haar brief niet..

Toch maar even een klacht bij t Laks ingedient met de hele klas
Oud 24-05-2005, 19:53
EenRoosje
EenRoosje is offline
Het examen was veel te láng! Echt niet normaal...
Die teksten waar gewoon abnormaal lang dat toen ik daar eindelijk klaar mee was nog maar 20 minuten had voor m'n schrijfopdrachten!
Ik ga ook een klacht indienen bij het LAKS, want is wel echt erg.
Ik heb dus geen zin in een 4 voor Nederlands nota bene
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Het is tijd voor een islamitische samenleving in Nederland!
evelienevdboer
42 01-06-2016 15:41
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nederland belastingparadijs?
Love & Peace
15 08-05-2009 11:50
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'Nederland discrimineert met integratie-examen'
Gatara
81 17-05-2008 23:15
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Nederlands] Betoog over monarchie/republiek.
OceanEye
3 02-12-2004 20:25
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [betoog] Verdient Nederland wel beter???
b-z
23 22-10-2004 13:36
Vrije tijd Nederlands wordt Europees Kampioen voetbal!
Martjin
44 24-04-2004 19:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:58.