Oud 24-12-2018, 23:55
Verwijderd
Hallo allemaal,

Een tijdje terug keek ik naar een programma op tv waarbij tussen neus en lippen door naar een vrouw gewezen werd wie een hekel heeft als mensen 'je' of 'dat' en dergelijke woorden twee maal achter elkaar in een zin gebruikt. Toen vertelde ze ook hoe het dan wel moet en lachte ze het vriendelijk weg dat zij dan wel een taalnazi is.

Nu ben ik vergeten wat de correcte wijze is waarmee je voorkomt dat het persoonlijk voornaamwoord hetzelfde is als eerste woord erna én ben ik heel erg benieuwd hoe dit gebeuren eigenlijk genoemd wordt (er zal toch vast één woord zijn, zoals tautologie, contaminatie, etc.).

Deel ook graag even met me hoe jij de juiste wijze weet te onthouden zodat ik het niet weer kan vergeten.

Groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-12-2018, 11:09
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Om te beginnen is 'dat' geen persoonlijk, maar een aanwijzend voornaamwoord of een voegwoord. Een zinsconstructie als "Ik vind dat dat moet kunnen" is grammaticaal correct omdat de eerste 'dat' een voegwoord en de tweede 'dat' een aanwijzend voornaamwoord is. In de zin "Ik denk dat je je vergist" is de eerste 'je' een persoonlijk voornaamwoord dat een lijdend onderwerp is, en de tweede 'je' is een wederkerend voornaamwoord. Waarschijnlijk heeft de mevrouw in kwestie zich nooit gerealiseerd dat woorden als 'je' of 'dat' en dergelijke meerdere taalfuncties kunnen hebben.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 25-12-2018 om 11:16.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2018, 12:49
Verwijderd
Dus uit jouw reactie kan ik opmaken dat beide zinnen gewoon correct zijn?
Met citaat reageren
Oud 25-12-2018, 13:00
Verwijderd
Ja.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2018, 13:01
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Dus uit jouw reactie kan ik opmaken dat beide zinnen gewoon correct zijn?
Ja, ze zijn gewoon correct.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 25-12-2018, 13:27
Verwijderd
Bedankt voor jullie reactie
Met citaat reageren
Oud 25-12-2018, 14:11
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Mevrouw is geen taalnazi maar een domme doos.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:29.