Oud 28-02-2004, 15:02
Elysium
Avatar van Elysium
Elysium is offline
Ja, ik wil dus Nederlands gaan doen. Althans; ik wil met taal bezig zijn. Mijn liefste bezigheid is schrijven en daar wil ik ook in mijn opleiding veel mee te maken hebben. Dat ik ook minder leuke dingen onder de knie moet krijgen zoals een flinke dosis geschiedenis, ok, maar de hoofdlijn moet zijn: taal en omgaan met taal: taal begrijpen.

Uiteindelijk wil ik ook graag docente Nederlands worden. Kan dat ook met de Univesitaire studie Nederlands? Moet ik dan niet nog eens een jaar een graad halen in een lerarenopleiding?

En wat is nou het verschil tussen Nederlands studeren op Hbo / WO niveau, en hoe weet je wat het beste bij je past?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2004, 15:43
Verwijderd
het verschil tussen hbo en wo is volgens mij dat je bij hbo wordt opgeleid tot2de graads leraar. en bij wo is dit eerste graads.

1ste graads mogen bovenbouw lesgeven en 2de graads maar deels. iig das zo bij mij op school.

En hbo is meer praktijk denk ik.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 15:44
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Als je vwo hebt, dan zou ik je sterk aanraden om de universitaire studie te doen. Je voordelen in het onderwijs zijn dan aanzienlijk, immers meer geld en je mag dan ook aan de bovenbouw les geven.

Volgens mij kun je graad in les geven ook halen tijdens je studie al, netzoals bij geschiedenis.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 15:51
Mindfields
Mindfields is offline
Gaaf, ik wil precies hetzelfde als jij
Ik zou gewoon WO Nederlands doen en daarna een master tot leraar (als dat kan) zo heb je de breedste basis en kan je op het vwo in de bovenbouw les geven mocht je dat willen.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 15:52
Nas-t Zeekoe
Avatar van Nas-t Zeekoe
Nas-t Zeekoe is offline
ik heb gekeken op de open dag van de Uva (universiteit Amsterdam) voor de opleiding Nederlands, ik wilde namelijk ook nederlands studeren en leraar worden uiteindelijk.
je hebt dan eerst een 4jarige opleiding Nederlands en dan kun je als je dat wilt een 1,5jarige masteropleiding er achteraan plakken om zo eerste graads leraar te worden.

ik heb besloten om het niet te gaan doen, want, net als jij houd ik ook van schrijven, maar dat doe je op de opleinig nederlands niet!! lezen, analyseren, onderzoeken,herschrijven, maar niet zelf schrijven!!!
dus als je wilt schrijven: probeer een schrijfopleiding op kunstacademie (vrij nieuwe opleidingen) van Amsterdam of Utrecht, of ga journalistiek doen.

maar met Nederlands word je dus GEEN leraar....

succes!
__________________
dus...
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 16:00
Goede Fee
Avatar van Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Nas-t Zeekoe schreef op 28-02-2004 @ 16:52:

maar met Nederlands word je dus GEEN leraar....

succes!
Je word toch wel leraar, of je kúnt toch wel leraar worden)
Je word géén SCHRIJVER! ik denk dat je dát bedoeld...
__________________
<3
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 16:20
Elysium
Avatar van Elysium
Elysium is offline
Citaat:
Nas-t Zeekoe schreef op 28-02-2004 @ 16:52:
ik heb gekeken op de open dag van de Uva (universiteit Amsterdam) voor de opleiding Nederlands, ik wilde namelijk ook nederlands studeren en leraar worden uiteindelijk.
je hebt dan eerst een 4jarige opleiding Nederlands en dan kun je als je dat wilt een 1,5jarige masteropleiding er achteraan plakken om zo eerste graads leraar te worden.

ik heb besloten om het niet te gaan doen, want, net als jij houd ik ook van schrijven, maar dat doe je op de opleinig nederlands niet!! lezen, analyseren, onderzoeken,herschrijven, maar niet zelf schrijven!!!
dus als je wilt schrijven: probeer een schrijfopleiding op kunstacademie (vrij nieuwe opleidingen) van Amsterdam of Utrecht, of ga journalistiek doen.

maar met Nederlands word je dus GEEN leraar....

succes!
Ik wil ook geen schrijfster worden. Dat blijft een mooie droom. Ik wil later waarschijnlijk parttime werken, wie weet heb ik dan nog wat tijd om wat dingen op papier te zetten.

Lezen en analyseren lijken me ook wel voldoen aan met taal bezig zijn.

Ik heb me ook wel wat verdiept in K.A. of schrijversopleidingen, maar dat is het niet voor mij. Een strenge selectie, weinig concreet, en weinig toekomstperspectieven.. Nee, doe mij dan maar parttime werken in het onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 16:22
Elysium
Avatar van Elysium
Elysium is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 28-02-2004 @ 16:44:
Als je vwo hebt, dan zou ik je sterk aanraden om de universitaire studie te doen. Je voordelen in het onderwijs zijn dan aanzienlijk, immers meer geld en je mag dan ook aan de bovenbouw les geven.

Volgens mij kun je graad in les geven ook halen tijdens je studie al, netzoals bij geschiedenis.
En @ Parallel: dus het niet zo dat je in totaal 5,5 jr. bezig bent? 4 jr. WO + 1,5 jr graad? Je doet in je master eigenlijk die richting opleiden?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 16:23
Elysium
Avatar van Elysium
Elysium is offline
Oh en journalistiek - daar schrijf je ook niet. Ja, krantenstukjes en werkstukjes. Daar ben ik op de open dag geweest, maar dat was niet direct wat me aansprak. Dan lees ik liever!
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 17:14
#
# is offline
Is Literatuurwetenschappen niet wat voor je? Ik krijg de indruk dat je vooral docent wilt worden omdat je dan met taal bezig bent. Doceren is meer dan een leuke parttime baan, ik denk dat je het echt moet willen om het vol te houden.
Misschien heb ik je verkeerd begrepen.

Of Algemene Taalwetenschappen?
__________________
Toets hekje na de piep.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 17:28
Elysium
Avatar van Elysium
Elysium is offline
Ik ben niet zo'n super-geschiedenis mens. Ik lees vooral graag moderne boeken, van boeken van voor 1950 krijg ik al de kriebels. Literatuurwetenschap klinkt mooi, ik heb er ook een brochure van aangevraagd, maar het is zo internationaal georienteerd.

"De literatuurwetenschap bestudeert literatuur en literaire verschijnselen, ongeacht de taal waarin de literaire teksten zijn geschreven. Het gaat daarbij om universele verschijnselen die zich in de literatuur van allerlei talen voordoen. Literatuurwetenschap is dus een grenzeloos vak dat internationaal georiënteerd is."

Ik hou niet van andere vreemde talen. Ik ben alleen fan van Nederlands! Laat staan dat ik er geen idee van heb wat ik er later mee kan, en die zekerheid heb ik nodig. Ik hoef niet perse, koste wat kost het onderwijs in (al trekt het me wel, ben ook op open dagen van de Pabo geweest), maar als ik ervoor kies om Nederlands te doen, doe ik het ook ergens voor: ik heb zekerheid.

Het leuke van Nederlands vind ik dat er allerlei verschillende elementen inzitten. Er zit ook een deel literatuur in, maar het is niet té zweverig. Je leert ook zaken zoals waarom mensen als ze paprika uitspreken de klemtoon op de eerste lettergreep plaatsen. Dat vind ik leuk, daar zie ik me ook vier jaar mee bezig zijn.

Laatst gewijzigd op 28-02-2004 om 17:39.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 17:30
Elysium
Avatar van Elysium
Elysium is offline
Oh ja. En algemene taalwetenschap, daar attendeerde me iemand anders ook op, en toen heb ik dat er even bij gehaald.

Dat is erg theoretisch, en het doet me denken aan communicatie wetenschap. Dat heb ik een tijdje gedaan en ik vond het niet echt leuk.

Maar bij beide opties ga ik kijken, op de open dagen, dus wie weet.

Is Nederlands trouwens erg gericht op taal als systeem, en minder op de kunstvorm en het gebruik ervan in het dagelijks leven, en hoe je Nederlands goed gebruikt?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 17:57
#
# is offline
Optima! (Misschien zoekt ze op naam)
__________________
Toets hekje na de piep.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 19:51
Elysium
Avatar van Elysium
Elysium is offline
Citaat:
# schreef op 28-02-2004 @ 18:57:
Optima! (Misschien zoekt ze op naam)
Of Anneee.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 14:12
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Mijn zus studeert algemene taalwetenschap en dat is niet wat jij zoekt. Het is een vrij exacte studie over het hoe en waarom van taal in het algemeen (waarom verbuigen bepaalde werkwoorden zo, waarom zijn bepaalde zinsconstructies zo etc etc). Je bent verder zowiezo niet erg veel met de Nederlandse taal bezig.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 14:27
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
Elysium schreef op 28-02-2004 @ 17:22:
En @ Parallel: dus het niet zo dat je in totaal 5,5 jr. bezig bent? 4 jr. WO + 1,5 jr graad? Je doet in je master eigenlijk die richting opleiden?
Jep, wel dus wat iemand anders al postte. Je volgt eerst een bachelor van 4 jaar en dan volg je een master opleiding tot leraar.
Ik heb het ook niet precies uitgezocht, want ik zit helaas nog wel een flink aantal jaren op de middelbare school, maar ik weet al wel zeker dat ik ALS ik Nederlands ga doen, het gewoon op WO niveau ga doen.
En dat raad ik jou dus ook aan
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 16:11
PardonMe
Avatar van PardonMe
PardonMe is offline
Ik weet verder niks over de studie Nederlands, maar ik weet wel dat je niet voor het onderwijs moet kiezen omdat je dan lekker part-time kunt werken..
Het onderwijs is een drukke baan echt waar! Je besteedt ook na de lessen nog veel tijd aan 'school'.
En het beroep moet je ook echt liggen, je moet leerlingen echt iets willen leren, je moet creatief zijn om ze te motiveren, het is meer dan "pak bladzijde 78 van je boek voor je en maak opdracht 5 en 6"

Denk er goed over na, wil je echt docent Nederlands worden?
Bezoek anders ook eens een lerarenopleiding zodat je een idee krijgt wat dat inhoudt..

Iig, heel veel succes met het zoeken naar een geschikte vervolgopleiding.
Het is zeker niet makkelijk tegenwoordig met al die studies die er zijn!
__________________
•·.·´¯`·.·• Dat je de werkelijkheid niet uit het oog moet verliezen zegt al dat hij niet helemaal te vertrouwen is... •·.·´¯`·.·•
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 18:15
Elysium
Avatar van Elysium
Elysium is offline
Citaat:
PardonMe schreef op 29-02-2004 @ 17:11:
Ik weet verder niks over de studie Nederlands, maar ik weet wel dat je niet voor het onderwijs moet kiezen omdat je dan lekker part-time kunt werken..
Het onderwijs is een drukke baan echt waar! Je besteedt ook na de lessen nog veel tijd aan 'school'.
En het beroep moet je ook echt liggen, je moet leerlingen echt iets willen leren, je moet creatief zijn om ze te motiveren, het is meer dan "pak bladzijde 78 van je boek voor je en maak opdracht 5 en 6"

Denk er goed over na, wil je echt docent Nederlands worden?
Bezoek anders ook eens een lerarenopleiding zodat je een idee krijgt wat dat inhoudt..

Iig, heel veel succes met het zoeken naar een geschikte vervolgopleiding.
Het is zeker niet makkelijk tegenwoordig met al die studies die er zijn!
Weet ik wel. Ik zie het ook niet als een leuke parttime baan, ook al kwam dat zo over.

Ik weet nog helemaal niet wat ik later wil. Laat ik mij nu eerst maar eens concentreren op de opleiding zelf, dan komt dat beroep vanzelf. En met taal bezig zijn is nu wat ik wil, dus zoek ik ook in die richting.

Dankjullie wel voor de reacties iig!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-03-2004, 10:44
Verwijderd
(wijze) les van een vriend:
studeer wat je leuk vind, daarna pas zien wat je verder gaat doen... Je hebt toch nog tijd genoeg om te beslissen wat je later wil doen?

Dus als ik jou was zou ik gewoon Nederlands gaan studeren, vrienden van me doen het ook en hebben het reuze naar hun zin daar...
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 10:27
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
Parallel schreef op 29-02-2004 @ 15:27:
Je volgt eerst een bachelor van 4 jaar en dan volg je een master opleiding tot leraar.
een wo bachelor duurt 3 jaar, de educatieve master duurt 1,5 - 2 jaar.

voordeel van wo is ind dat je 1ste graads docent wordt en dat je sowieso een veel bredere opleiding krijgt, hbo is echt gericht op docentschap en dan nog 2de graads ook, dus ik weet niet of dat voldoet aan jouw ambities. ik krijg de indruk dat je wel diepgaand onderwijs wilt, in ieder geval studie nederlands is wel heel taalkundig heb ik begrepen, het is echt de wetenschappelijke benadering van taal. maar ik zou ind een van de nederlands studenten hier vragen naar ervaringen enzo. en natuurlijk opendagen, meeloopdagen etc; dan krijg je toch een beter beeld van of het bij jouw wensen aansluit. want uiteindelijk kan alleen jij dat beslissen.

en heb je al brochures aangevraagd? wil ook helpen.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 12:28
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
Citaat:
Elysium schreef op 28-02-2004 @ 16:02:
Mijn liefste bezigheid is schrijven en daar wil ik ook in mijn opleiding veel mee te maken hebben.

taal en omgaan met taal: taal begrijpen.

Uiteindelijk wil ik ook graag docente Nederlands worden.
Zelf doe ik de opleiding Nederlands WO dus ik kan alleen daarover vertellen. Als je wilt schrijven moet je GEEN universitaire opleiding gaan doen, want schrijven krijg je hier niet. Ga dan naar de 'schrijversopleiding' of een kleinkunstacademie, weet ik veel, schrijven is iig niet wetenschappelijk en daarom niet universitair.

Wil je echter betogen of essays leren schrijven, dan zit je op het WO goed, dat is namelijk de richting taalbeheersing.

Wil je de taal begtrijpen dan kun je terecht bij de richting taalkunde (+ morfologie, fonologie)

en natuurlijk zit er een flinke dosis literatuurgeschiedenis bij, en tja, daar moet je doorheen, maar zo erg is het niet. Moderne letterkunde is wel een flinke klus want datis echt meer geschiedenisles, waar Oudere eltterkunde meer interactief is en er discussies zijn etc ( althans op de KUN waar ik Nederlands studeer)

wil je lerares worden dan doe je in je master ( 4e jaar) gewoon een stage op de middelbare school en doe je nogeens de vakdidactiek waarmee je mag lesgeven.

maar nogmaals, als je een ROMANSCHRIJVER wil worden, moet je NIET Nederlands gaan studeren.
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 13:51
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Je kunt best romanschrijver worden als je Nederlands hebt gestudeerd, maar daar hoef je dus niet perse Nederlands voor te studeren. Bovendien: welke schrijvers zijn nou gediplomeerd?

Bachelor duurt trouwens 3 jaar, daarna kun je de lerarenopleiding gaan doen. Maar ik val nu in herhaling, want dat is al eens gezegd voor mij.

Ik zit nu in het 2e jaar, als je dingen wil weten, moet je het maar vragen.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het-Grote-Positieve-Topic
rare kwast
493 18-01-2008 08:35
Algemene schoolzaken Nederlands studeren?
Verwijderd
4 16-03-2004 22:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57.