Oud 03-03-2013, 14:05
e.scholier
e.scholier is offline
Iemand die misschien een beetje verstand heeft van keynesiaanse modellen.

Bij vraag 1 heb ik als antwoordt O = 190 en B =0,3Y en dan (O – B) gelijkstellen aan 0,0167 ×Y. Dus 190 – 0,3Y = 0,0167 ×Y oplossen is afgerond Y = 600.
Heb ik dit een beetje goed gedaan?

Bij vraag 2 kwam ik niet verder dan 10.000.000 – (600 miljard / 90.000) = 3,3 miljoen personen werkloos. Ik denk dat het structuurwerkloosheid is omdat je Aa – Wmax doet, maar klopt mijn redenatie niet echt. Iemand die me hier mee kan helpen?


In het onderstaande macro-economische model van een land is het Zijlstra-effect
verwerkt.Tenzij anders is aangegeven, luiden de grootheden in miljarden euro’s

( 1) C = 0,5 (Y – B) + 105 C = particuliere consumptie
( 2) B = 0,3Y B = belasting
( 3) I = 0,05Y + 45 I = netto bedrijfsinvesteringen
( 4) O = 190 O = overheidsbestedingen
( 5) E = –0,03g + 82 E = goederenexport
( 6) X = 0,1Y X = goederenimport
( 7) EV = C + I + O + E – X EV = effectieve vraag
( 8) W = EV W = netto nationaal product
( 9) Y = W Y = netto nationaal inkomen
(10) g = (W / Wmax)× 100% g = bezettingsgraad
(11) Wmax = Aa × 90.000 Wmax = productiecapaciteit
(12) Aa = 10.000.000 Aa= arbeidsaanbod (personen)

In de evenwichtssituatie bedraagt het overheidstekort 1,67% van het netto nationaal inkomen.
1. Toon met behulp van het overheidstekort aan dat het evenwichtsinkomen (afgerond) 600 mld euro bedraagt.
2. Bereken het aantal personen dat in dit land in de evenwichtssituatie werkloos is, geef tevens aan of dit structurele of conjuncturele werkloosheid is , en motiveer dit.


Alvast bedankt!!!
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg keynes.jpg (20.8 KB, 426x gelezen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2013, 17:12
Heer Wil
Heer Wil is offline
Volgens mij moet je dat arbeidsaanbod van 10 miljoen maal de arbeidsproductiviteit doen die in het model 90.000 per persoon blijkt te zijn. Dan kom je uit op 900.000.000.000 arbeidsproductiviteit over de gehele bevolking. Maar aangezien in de evenwichtssituatie slechts 600 miljard wordt verdient, blijft er dus 300 miljard over, en is dus 1/3 van die 10 miljoen mensen werkloos. Dat is structurele werkloosheid omdat je pas over conjuncturele werkloosheid spreekt als de werkgelegenheid onder de evenwichtssituatie begint te komen.

M.b.t. vraag 1 heb ik geen idee omdat ik niet weet hoe je aan die 0,0167Y komt, maar die zal wel gegeven zijn en als dat idd het overheidstekort is heb je gelijk.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2013, 17:53
Cods
Cods is offline
Hoi
Vraag 1 heb je helemaal goed beantwoord.
Vraag 2 je hebt net bepaald wat het evenwichtsinkomen is namelijk 600, dat is W, daarna moet je Wmax berekenen dat is 900, invoeren in vergelijking g dan heb je de bezettingsgraad, deze is 67%. 100-67%=33%, dit moet je keer het arbeidsaanbod doen, dan krijg je idd 3,33 miljoen werklozen. Het is inderdaad structurele werkloosheid omdat het model spreekt over het totale aanbod van arbeid en het evenwichtsinkomen/bestedingsevenwicht. Het is conjuncturele werkloosheid als je de werkloosheid bij het evenwichtsinkomen doet min de de werkgelegenheid met de gegeven Y
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:00.