Oud 08-03-2007, 21:28
Charl0tteee
Avatar van Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Hallo iedereen!

Ik moet dit jaar profielkeuze maken en ik zit er een beetje mee in de knoop.

Eerst wilde ik een bètaprofiel gaan doen omdat ik het interessant vind en geneeskunde me een erg leuke studie lijkt.

Maar naar mate ik steeds meer informatie kreeg enzo op school leek het me toch slimmer om een alfaprofiel te gaan doen, aangezien daar mijn talenten liggen en ik niet zeker weet ik of ik natuurkunde aan zou kunnen in de bovenbouw.

Op dit moment heb ik het volgende profiel samengesteld:

Economie&Maatschappij met de volgende vakken:

Algemeen deel:
Nederlands
Engels
Maatschappijleer
KCV
Grieks
ANW
Lichamelijke opvoeding

Profieldeel:
Wiskunde A
Economie
Geschiedenis
Managment & Organisatie

Vrije deel:
Biologie
Latijn
Beweging Sport & Managment

Ik heb een studielast van 6040 uur en dus een zwaar profiel maar mijn decaan vond dat ik met mijn cijfers het mocht gaan proberen.
Maar dit is mijn probleem: ik ben bang dat ik later toch spijt krijg en dat de bètavakken weer bij me gaan kriebelen. Stel dat dat gebeurd, is er dan een mogelijkheid om na de 6e in 1 jaar natuurkunde en scheikunde in te halen? (voor geneeskunde mag je tegenwoordig ook wiskunde A hebben).

En mijn tweede vraag: Wat raden jullie aan? Nu gewoon doen waar ik goed in ben en na mijn eindexamen verder kijken wat ik wil of nu gewoon voor een bètaprofiel gaan?

Bedankt alvast!

Groetjes.
__________________
Zoveel dromen en te weinig nachtrust.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2007, 21:40
Morri
Morri is offline
Ik zou eens met je natuurkundedocent(e) gaan praten. Hij/zij kan misschien inschatten of je natuurkunde in de bovenbouw aankunt. Je kunt natuur- en scheikunde namelijk nog wel inhalen op een ROC, maar dat is toch wel zonde. Zeker als je het ook leuke vakken vindt (?). Ik denk dat het heel jammer is om E&M te gaan doen omdat je daar goed in bent, terwijl je het eigenlijk niet leuk vindt.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 21:50
ChenT
ChenT is offline
Economie&Maatschappij met de volgende vakken:

Algemeen deel:
Nederlands
Engels
Maatschappijleer
KCV
Grieks
ANW
Lichamelijke opvoeding

Profieldeel:
Wiskunde A
Economie
Geschiedenis
Managment & Organisatie

Vrije deel:
Biologie
Latijn
Beweging Sport & Managment



Woooow, ligt het aan mij of is dit ZEKER een zwaar programma? Ik doe op het moment E&M op atheneum 6 en ik heb:
Engels
Nederlands
Anw (afgesloten)
Ckv (afgesloten)
Lo (afgesloten)
Frans1 (afgesloten)
Wiskunde A1,2
Duits 1 (afgesloten)
Economie
Geschiedenis
Maatschappijleer

Met afgesloten bedoel ik dus dat ik die nu niet meer heb. Ik zou hier bij mij op school nog EEN vak bij kunnen doen, en jij hebt er nog eens.. 3 of 4?

Ik zou inderdaad zeker gaan doen wat je interesseert, en niet wat je makkelijker lijkt (al heb ik dat eerlijk gezegd zelf ook gedaan omdat ik van natuur- en scheikunde helemaal niks kon)
Maarre, als je dit gaat doen, respect!
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 21:51
ChenT
ChenT is offline
ohja, ik was aardrijkskunde vergeten!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 15:09
Charl0tteee
Avatar van Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Ik heb het al aan mijn natuurkundeleraar gevraagd maar hij zei dat hij het niet kon inschatten, aangezien ik nog nooit echt hard voor natuurkunde heb gewerkt, wij hebben een leraar die nooit huiswerk controleerde enzo en in de eerste twee jaren was het zó makkelijk dat het ook niet nodig was ervoor te werken.

In de eerste twee jaren haalde ik dan ook 7/8/9 voor natuurkunde maar nu is het toch anders. Nu het echt natuurkunde begint te worden begin ik cijfers tussen de 5 en de 7 te halen.
Voor de hand liggend is natuurlijk: doe een keer je best voor je natuurkunde en kijk dan wat voor cijfer je haalt, alleen het probleem is dat ik volgende week al zeker moet weten wat ik ga doen.
__________________
Zoveel dromen en te weinig nachtrust.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 15:34
Yolcu
Yolcu is offline
Ik kan je alleen maar de tip geven om niet te logisch na te denken. Wat wil je het liefste doen? Als jij geneeskunde wilt gaan doen, dan weet je dat je hard zult moeten werken aan Natuurkunde. Als je gemotiveerd bent, lukt dat echt wel.

Als je nu een ander profiel kiest omdat je bang bent dat je het niet kunt, zou het best kunnen dat je spijt krijgt. Want hoe weet je dat je het niet kunt, als je het niet probeert? En als het niet lukt, kun je toch altijd nog overstappen op een ander profiel?

Kies dus wat je leuk vindt, niet wat het verstandigste is, al moet je keuze natuurlijk ook verstandig zijn.

Ik krijg heel erg het idee dat je zoveel mogelijk opties open wilt houden, dat je daarom zo'n vol profiel kiest. Dat doet me denken aan wat een docent ooit tegen mij zei: 2 x breed is plat. Als je te breed kiest omdat je alle opties open wilt houden, heb je straks van alles een beetje en van niets genoeg.

Denk dus goed na over wat je wilt. Het is natuurlijk wel belangrijk om zoveel mogelijk opties open te houden, maar draaf daar niet in door.
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 15:57
Morri
Morri is offline
Ik denk dat je, hoe moeilijk dat ook is, toch zult moeten nadenken over wat je later wilt. Als je graag geneeskunde wilt doen, is het zonde om dat nu al af te sluiten als het ware. En het klinkt stom, maar met een onvoldoende kun je over en slagen. Ben je wel goed in scheikunde, wiskunde en biologie? Ik denk dat je voor biologie ook zeker scheikunde nodig zult hebben, dat wordt bij mij op school ten minste wel aangeraden. Als je besluit om N&G te gaan doen, moet je misschien niet te veel bijvakken kiezen, zodat je genoeg tijd overhoudt voor natuurkunde.

Wat vind je trouwens van economie, geschiedenis, m&o?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 18:14
Charl0tteee
Avatar van Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Ik zou bij NG ruim 1000 uur minder studielast hebben dan met EM.

Het liefste wil ik inderdaad geneeskunde doen. Ik wilde als kind altijd al: kraamverzorgster, dierenarts, lijkschouwer (), kinderarts en psychiater worden. De laatste twee lijken me nog steeds erg leuk.

Van Economie, geschiedenis en MO vind ik eigelijk alleen geschiedenis echt leuk. Verder zijn latijn en grieks mijn favoriete en beste vakken, die houd ik er sowieso in.

Het is het geval dat ik in de vakken van EM het beste ben maar mijn hart eigenlijk ligt bij het medische. De enige reden om EM te kiezen zou voor mij zijn dat dan zeker weet dat ik zal slagen. Maar zoals jullie zeggen, de kans dat ik spijt krijg is dan groot.
In wiskunde ben ik redelijk. Alleen ik heb ook faalangst. Dat zit allemaal een beetje ingewikkeld in elkaar.
Het komt erop neer dat ik redelijk goed ben in wiskunde, van mijn lerares ook wiskunde B zou mogen. Alleen ik doe in in ieder geval Wiskunde A, aangezien dat voldoende is om geneeskunde te doen.

Mijn cijfers voor de vakken waar ik mee door gaan als ik NG zou doen zijn:

Nederlands : 8
Engels : 8
Latijn: 9
Grieks: 8,8
Wiskunde : 6,3
Scheikunde : 8
Natuurkunde: 6

Ik zou dan ook doorgaan met economie in vrije deel.
Dat krijgen wij niet in de 3e, maar hebi k in de 2e afgesloten met een 8,5. Net zoals bio, daar had ik een 8 voor.
__________________
Zoveel dromen en te weinig nachtrust.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 19:06
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Een 6 voor natuurkunde is niet heel sterk nee. Mijn cijfers voor natuurkunde begonnen te dalen in de bovenbouw (terwijl dat bij andere vakken niet echt gebeurde). In de 3e stond ik een 9 en nu in 6 vwo een 6,9. Hm. Maar je kunt het proberen natuurlijk en er wat extra tijd in stoppen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 19:25
bingomassacre
bingomassacre is offline
Op mijn Middelbare school stonden Natuurkunde en Wiskunde B(1,2) in de vijfde en zesde klas als erg pittig bekend.... ook voor de mensen die in de derde/vierde 8+en haalden voor deze vakken.. Vergis je in ieder geval niet in het niveau verschil!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 21:02
loves_dogs
Avatar van loves_dogs
loves_dogs is offline
Ik weet niet heel veel van de nieuwe Tweede Fase, maar is het niet zo dat je niet per se natuurkunde hoeft te doen bij N&G?
Ter compensatie kun je nu geloof ik ook aardrijkskunde erbij pakken, misschien is dit wel iets om aan te denken in jou geval, succes!
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 09:50
Charl0tteee
Avatar van Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Nee, dat kan niet. Want voor geneeskunde heb je natuurkunde nodig.

En wat die 6 betreft, dat was dus omdat ik tot nu toe niet echt heb gewerkt voor natuurkunde. Altijd voor de repetitie even de samenvatting doorlezen. Het probleem is alleen datik het volgende week al moet weten, en ik dus niet meer rustig de tijd heb om er nu wat meer tijd in te stoppen en dan te kijken of ik betere cijfers haal.

En als ik het met mijn klas vergelijk, daar is het precies zoals met mij. Die kinderen staan ook niet hoog, sommigen zelfs lager dan ik en die gaan ook NG doen. Ik weet natuurlijk niet of het slim is maar manier van werken bij hen ook hetzelfde, altijd met z'n allen even doorkijken in de repetitie en verder niets.

En mijn leraar natuurkunde is ook niet erg goed. Hij weet zelf veel van natuurkunde af, maar hij kan het niet op een goede manier uitleggen. Hij gebruikt altijd erg moeilijke taal en denkt dat wij alles meteen snappen, of al weten. Dan doet hij bijvoorbeeld iets heel nieuws, en als je dan niet meteen snapt wat hij uitlegt dan 'ben je dom' of: 'hoor je niet op gymnasium thuis'. Ook geeft hij geen bijlessen ofzo. Daarom vragen we zelfs soms uitleg over natuurkunde aan onze wiskunde of scheikunde docent omdat we het van hen soms beter snappen. Dus een andere leraar zou ook wel verschil uit maken, denk ik.
__________________
Zoveel dromen en te weinig nachtrust.

Laatst gewijzigd op 10-03-2007 om 09:53.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 10:36
Verwijderd
Als je met alleen maar doorlezen al zessen haalt, dan lijkt me dat je met gewoon leren 'makkelijk' hogere cijfers zult halen. Nu weet ik niet of dat dan ook voor de bovenbouw geldt, als dat zoveel moeilijker is als de mensen hier zeggen zul je dan misschien nog harder moeten werken en/of misschien buiten school een bijlesleraar zoeken. Maar als je geneeskunde wilt doen, dan lijkt het me toch wel de moeite waard.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 10:38
Morri
Morri is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-03-2007 @ 10:36 :
Als je met alleen maar doorlezen al zessen haalt, dan lijkt me dat je met gewoon leren 'makkelijk' hogere cijfers zult halen. Nu weet ik niet of dat dan ook voor de bovenbouw geldt, als dat zoveel moeilijker is als de mensen hier zeggen zul je dan misschien nog harder moeten werken en/of misschien buiten school een bijlesleraar zoeken. Maar als je geneeskunde wilt doen, dan lijkt het me toch wel de moeite waard.
Daar sluit ik me bij aan. Zolang natuurkunde het enige vak is waar je eventueel problemen mee zou kunnen krijgen, zou ik gewoon doen wat je graag wilt doen. Ik denk trouwens dat je een E&M-profiel niet moet onderschatten. Geschiedenis wordt echt pittiger (en vooral veel meer) en dan is het wel fijn als je dat leuk vindt. Ik heb zelf alleen economie1, maar ik hoor van mensen met ec12 dat dat behoorlijk pittig is, net als aardrijkskunde. Niet dat je het niet zult kunnen, maar als je er niets aan vindt, is het misschien moeilijk om de motivatie op te brengen.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 11:01
Verwijderd
Als je graag geneeskunde wilt doen, ook al weet je het nog niet helemaal zeker, dan moet je N&G doen. Simpel. De meeste van je cijfers zijn heel hoog, alleen wiskunde en natuurkunde iets lager. Als je dan een wat minder vol pakket kiest dan je met E&M van plan bent, dan heb je genoeg tijd om hard te werken aan natuurkunde, mocht dat nodig zijn. En ook al blijft natuurkunde pittig voor je, met een 4 of een 5 kun je je diploma ook nog halen, hoor.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 12:26
bingomassacre
bingomassacre is offline
Je kan inderdaad gewoon slagen met een 4 of en 5 ...maar ik weet niet in hoeverre je van plan bent om voor die 8 gemiddeld te gaan? Mocht je het niet zo goed aan kunnen dan loop je wel de kans om uitgeloot te worden.. maar daar moet je natuurlijk niet vanuit gaan in eerste instantie
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 12:54
Charl0tteee
Avatar van Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Inderdaad, die 8 gemiddeld zal me niet gaan lukken, zeker niet als je naar 't profieldeel kijkt

Nu ben ik goed in scheikunde en biologie, maar ik denk niet dat ik in de 4e/5e/6e nog steeds zulke cijfers zal halen. En jullie hebben gelijk Ik denk dat ik er maar gewoon voor ga.

En over die uitloting, ik hoorde dat in België geen lotingen zijn, klopt dat?
__________________
Zoveel dromen en te weinig nachtrust.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 13:38
Verwijderd
Citaat:
Charl0tteee schreef op 10-03-2007 @ 12:54 :
En over die uitloting, ik hoorde dat in België geen lotingen zijn, klopt dat?
Geen lotingen, nee, wel een ingangstoets waar ook een behoorlijk aantal mensen voor zakken.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-03-2007, 14:10
Verwijderd
natuurkunde hangt van je inzet af want ik heb de hele tijd net een 6 gestaan, bij mijn eerste keer examen als eindcijfer een 5 gestaan en t jaar daarna een 8, dus als je je ervoor inzet lukt t vast wel... maar je moet toch echt zelf kiezen maar als je geneeskunde zou willen doen heb je toch alleen biologie en scheikunde nodig?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 18:52
rensd
Avatar van rensd
rensd is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 09-03-2007 @ 19:06 :
Een 6 voor natuurkunde is niet heel sterk nee. Mijn cijfers voor natuurkunde begonnen te dalen in de bovenbouw (terwijl dat bij andere vakken niet echt gebeurde). In de 3e stond ik een 9 en nu in 6 vwo een 6,9. Hm. Maar je kunt het proberen natuurlijk en er wat extra tijd in stoppen.
Inderdaad, in de bovenbouw zijn de exacte vakken echt een stuk moeilijker. Je kan er zeker op rekenen dat je begin volgend jaar in een keer 1 à 2 punten lager staat. Maar als je nu met weinig werk een 6 staat is het wel te proberen denk ik.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 21:33
Charl0tteee
Avatar van Charl0tteee
Charl0tteee is offline
En niemand raad me aan om EM te gaan doen ?
__________________
Zoveel dromen en te weinig nachtrust.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:28.