Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2007, 17:53
Black Soul
Black Soul is offline
nee je doet niets fout (althans in zoverre ik dat kan beoordelen adhv je post). Waarschijnlijk heb je al wel vet verbrand (want dat voel je aan je buik) maar ook spiermassa bijgekregen (want gaan hardlopen), aangezien spier zwaarder is dan vet zul je geen verschil zien (of misschien zelfs (in kilo's, niet in vet!) een beetje aankomen), maar ben je wel vetmassa kwijtgeraakt. Een goede manier om dat te meten is niet enkel op de weegschaal te gaan staan, maar ook te meten met een meetlint.
Het kan natuurlijk ook zijn dat het eventjes duurt voordat je gaat afvallen (dat had ik ook) maar ik denk niet dat dat het geval is aangezien je zelf aangeeft minder vet op je buik te hebben.
Succes!
__________________
dracula is sexy
Oud 21-06-2007, 17:58
Verwijderd
Nou ja, ik moet ook niet overdrijven, zoveel heb ik nog niet hardgelopen, dus dat van die spiermassa zou me verbazen.
Ik vind het tegenvallen dat ik van 3 weken minder eten nog geen effect merk.
Oud 22-06-2007, 01:25
Freestyler*
Freestyler* is offline
Ik heb besloten wat beter en gezonder te gaan eten. In mijn geval begint dat met drie maaltijden per dag.
Nu keek ik op de site van voedingscentrum en heb naar aanleiding daarvan een aantal vragen:

- Wit brood staat als 'bij uitzondering' weergegeven. Is het echt zo slecht om witbrood te eten?

- Ook witte rijst staat bij 'bij uitzondering'. Geldt hiervoor hetzelfde?

- Alle soorten gehakt staan ook bij 'bij uitzondering'. Is het zo veel slechter dan kip? Ook mager rundergehakt?

- Hoe zit het met smeerleverworst?

- Is het toegestaan als ik mijn eetplan hier post als navraag (en nee het wordt geen uithonger plan)

- Hoeveel kcal per dag raden jullie mij aan? Ik hoef niet per se af te vallen, aangezien ik al een vrij laag gewicht heb. Maar ik zou graag wel een beetje mijn buikje kwijt raken. Verder ben ik 1.72m en sport ik 2x per week een uur met verder normaal bewegingspatroon met elke dag een half uur fietsen.
__________________
I love dr Phil :D

Laatst gewijzigd op 22-06-2007 om 01:30.
Oud 22-06-2007, 06:44
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 22-06-2007 @ 02:25 :
Ik heb besloten wat beter en gezonder te gaan eten. In mijn geval begint dat met drie maaltijden per dag.
Nu keek ik op de site van voedingscentrum en heb naar aanleiding daarvan een aantal vragen:

- Wit brood staat als 'bij uitzondering' weergegeven. Is het echt zo slecht om witbrood te eten?

- Ook witte rijst staat bij 'bij uitzondering'. Geldt hiervoor hetzelfde?

- Alle soorten gehakt staan ook bij 'bij uitzondering'. Is het zo veel slechter dan kip? Ook mager rundergehakt?

- Hoe zit het met smeerleverworst?

- Is het toegestaan als ik mijn eetplan hier post als navraag (en nee het wordt geen uithonger plan)

- Hoeveel kcal per dag raden jullie mij aan? Ik hoef niet per se af te vallen, aangezien ik al een vrij laag gewicht heb. Maar ik zou graag wel een beetje mijn buikje kwijt raken. Verder ben ik 1.72m en sport ik 2x per week een uur met verder normaal bewegingspatroon met elke dag een half uur fietsen.
Wit brood is minder goed vanwege de vezels... al scheelt het tegenwoordig niet zoveel meer.

Gehakt staat bij uitzondering omdat het meer cal heeft (meer vet). Maar je hebt vet nodig.

Je mag hier wel eetplannen posten, zolang je het niet elke dag doet geloof ik.

Je kunt niet plaatselijk afvallen. Je kunt hoogstens wat vet wegkrijgen door te sporten/afvallen, maar niet gezegd dat het op je buik is. Vrouwen hebben daar nou eenmaal vet, dat is niet voor niets.

Als je niet wil afvallen, moet je minstens 2000 cal eten op dagen dat je niet sport. Sport je wel, moet je iets meer eten om dat te compenseren. Ik weet niet hoe hoog je bmi is, maar onder de 20 is het onverstandig om te gaan afvallen.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 22-06-2007, 07:56
Verwijderd
Wit brood staat bij 'bij uitzondering' omdat het minder gezond is dan volkorenbrood. Dat betekent niet dat het net zo ongezond is als bijvoorbeeld friet, wat geloof ik ook in dat rijtje staat maar alleen dat je beter voor volkoren kunt kiezen. Er zitten niet echt ongezonde dingen in witbrood, maar wel minder gezonde dingen (vezels, ijzer en b-vitaminen) dan in volkorenbrood.

Als je niet wil afvallen maar alleen strakker wil worden, kun je beter normaal eten (gezond is nooit weg natuurlijk, maar weinig hoeft dus niet) en gaan sporten. Je verbrandt vet met duursporten zoals hardlopen, spinning en zwemmen. Om een mooi figuur te krijgen helpt het ook om steviger spieren te krijgen, dat kan bijvoorbeeld met fitness, bodypump of pilates.

Laatst gewijzigd op 22-06-2007 om 07:58.
Oud 22-06-2007, 16:37
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 22-06-2007 @ 07:44 :

Ik weet niet hoe hoog je bmi is, maar onder de 20 is het onverstandig om te gaan afvallen.
Ik verbaas me de laatste tijd over die 20; ik dacht dat 'vroeger' bmi 18 al een gezond gewicht was? Of vergis ik me? Of zijn de richtlijnen veranderd?
Oud 22-06-2007, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Stefenootje schreef op 21-06-2007 @ 18:58 :
Nou ja, ik moet ook niet overdrijven, zoveel heb ik nog niet hardgelopen, dus dat van die spiermassa zou me verbazen.
Ik vind het tegenvallen dat ik van 3 weken minder eten nog geen effect merk.
Dat ligt er een beetje aan hoeveel minder je bent gaan eten?
En je gewicht schommelt op één dag ook nog wel wat; zou het aan het weegmoment kunnen liggen?
Oud 22-06-2007, 17:19
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
~lienepien~ schreef op 22-06-2007 @ 17:37 :
Ik verbaas me de laatste tijd over die 20; ik dacht dat 'vroeger' bmi 18 al een gezond gewicht was? Of vergis ik me? Of zijn de richtlijnen veranderd?
Ligt eraan waar je naar kijkt. Je hart heeft iig liever een bmi van 20 dan lager...

Ziekenhuizen en eetstoornisklinieken houden liever 20 aan (overal uitzonderingen natuurlijk).
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 22-06-2007, 17:21
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 22-06-2007 @ 18:19 :
Ligt eraan waar je naar kijkt. Je hart heeft iig liever een bmi van 20 dan lager...

Ziekenhuizen en eetstoornisklinieken houden liever 20 aan (overal uitzonderingen natuurlijk).
Waarom is dat beter voor je hart? (gewoon uit nieuwsgierigheid )
Oud 22-06-2007, 18:38
Verwijderd
Citaat:
~lienepien~ schreef op 22-06-2007 @ 18:21 :
Waarom is dat beter voor je hart? (gewoon uit nieuwsgierigheid )
Als je gewicht te laag wordt, vindt spierafbraak plaats. Dus ook van je hartspier.
Oud 22-06-2007, 19:42
Verwijderd
Citaat:
~lienepien~ schreef op 22-06-2007 @ 17:37 :
Ik verbaas me de laatste tijd over die 20; ik dacht dat 'vroeger' bmi 18 al een gezond gewicht was? Of vergis ik me? Of zijn de richtlijnen veranderd?
Juist andersom, een gezond bmi was altijd 20-25, waarbij een bmi van 18-20 als acceptabel werd beschouwd, vergelijkbaar met 25-30. Maar juist de laatste jaren beginnen dingen* ook een bmi van 18 nog als ideaal te beschouwen. Ik denk dat dat komt doordat er zo veel aandacht is voor de bestrijding van overgewicht.

* ik ben moe
Oud 22-06-2007, 20:37
Vitamintje
Vitamintje is offline
Hoe zit het nou precies met kcal op pakken? Het valt me op dat er best wel vaak iets verandert. Zo zitten er in de cup a soup rundvlees die ik net heb gekocht bijna dubbel zo veel kcal als in de oude. Is dan de samenstelling veranderd of klopte het oude niet? Volgens mij is er nl verder niks veranderd.
Oud 22-06-2007, 21:29
Mara
Mara is offline
Citaat:
Pluis schreef op 21-06-2007 @ 18:05 :
waar gaat het zo ongeveer over?
dagboek van een anorexia patiënt, of een betoog over waarom lijnen ongezond is? more info!
Geen van beiden Het is een boek geschreven door een gedragsdeskundige, over (voornamelijk) vrouwen en hun lijngedrag. Waarom lijnen vaak niet werkt, ze weer aankomen, en hoe vrouwen denken. Ik herkende me er op een boel punten in. Het is dus zeker aan te raden voor mensen die al een iets langere tijd problemen hebben met eten, maar niet onder een eetstoornis als anorexia of boulimia vallen.
Oud 22-06-2007, 21:32
Mara
Mara is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 22-06-2007 @ 02:25 :
Ik heb besloten wat beter en gezonder te gaan eten. In mijn geval begint dat met drie maaltijden per dag.
Nu keek ik op de site van voedingscentrum en heb naar aanleiding daarvan een aantal vragen:

- Wit brood staat als 'bij uitzondering' weergegeven. Is het echt zo slecht om witbrood te eten?

- Ook witte rijst staat bij 'bij uitzondering'. Geldt hiervoor hetzelfde?

- Alle soorten gehakt staan ook bij 'bij uitzondering'. Is het zo veel slechter dan kip? Ook mager rundergehakt?

- Hoe zit het met smeerleverworst?

- Is het toegestaan als ik mijn eetplan hier post als navraag (en nee het wordt geen uithonger plan)

- Hoeveel kcal per dag raden jullie mij aan? Ik hoef niet per se af te vallen, aangezien ik al een vrij laag gewicht heb. Maar ik zou graag wel een beetje mijn buikje kwijt raken. Verder ben ik 1.72m en sport ik 2x per week een uur met verder normaal bewegingspatroon met elke dag een half uur fietsen.
Zoals Gothic zegt, dat witbrood enzo heeft te maken met vezels. Verder, maak je niet te druk over wat je wel en niet moet/mag eten. Daar word je alleen maar gestoord van, denk je alleen maar 'oh dit mag niet' waarna je je schuldig gaat voelen. Nergens voor nodig. Eet gewoon normaal, dus voldoende boterhammen en avondeten. Je moet je niet druk gaan maken over wat je op brood doet, of je vlees vet is etc., dat maakt niks uit. Jij beseft je ook wel dat je niet aan grote zakken chips moet, en dat McDonalds géén verstandig avondeten is. Als je dat soort dingen laat, maak je het veel makkelijker. Ga daarnaast meer bewegen, al is 't maar een half uurtje per dag wandelen, dan komt 't waarschijnlijk wel goed.
Oud 22-06-2007, 21:33
Mara
Mara is offline
Citaat:
Vitamintje schreef op 22-06-2007 @ 21:37 :
Hoe zit het nou precies met kcal op pakken? Het valt me op dat er best wel vaak iets verandert. Zo zitten er in de cup a soup rundvlees die ik net heb gekocht bijna dubbel zo veel kcal als in de oude. Is dan de samenstelling veranderd of klopte het oude niet? Volgens mij is er nl verder niks veranderd.
Bij cup-a-soup moet je oppassen. Het staat er vaak per x aantal mL, omdat ze ervan uitgaan dat je zoveel mL water gebruikt per zakje. Gebruik je echter méér water, zitten er nog steeds evenveel kcal in! De kcal zitten nl in het poeder, niet in het water
Oud 23-06-2007, 08:23
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 22-06-2007 @ 22:33 :
Bij cup-a-soup moet je oppassen. Het staat er vaak per x aantal mL, omdat ze ervan uitgaan dat je zoveel mL water gebruikt per zakje. Gebruik je echter méér water, zitten er nog steeds evenveel kcal in! De kcal zitten nl in het poeder, niet in het water
Dit. Maar vind je het zelf niet een beetje overdreven om bij cup-a-soup naar cal te kijken?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 23-06-2007, 09:35
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Gothic schreef op 23-06-2007 @ 09:23 :
Dit. Maar vind je het zelf niet een beetje overdreven om bij cup-a-soup naar cal te kijken?
Het staat groot op de doosjes dus je kunt er moeilijk omheen?
Oud 23-06-2007, 09:42
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Bloem schreef op 23-06-2007 @ 10:35 :
Het staat groot op de doosjes dus je kunt er moeilijk omheen?
Wist ik niet, koop ik nooit... Doen ze idd steeds vaker ... alsof alleen de cal belangrijk zijn
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 24-06-2007, 21:20
LADIEJ
LADIEJ is offline
oke, een vraag;
ze zegge altijd als iemand aan wil kome, eet pasta, enz. kom je daar dan egt van aan of wat ?
of kom je er gewoon sneller van aan?


__________________
-- LIFE IS HARD"..
Oud 24-06-2007, 21:32
Fayelinde.
Avatar van Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Er zitten veel eiwitten in pasta, en pasta is dus erg kcalrijk. Niet ongezond, het is een pak beter dan frieten en licht verteerbaar.
Oud 24-06-2007, 21:39
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Fayelinde. schreef op 24-06-2007 @ 22:32 :
Er zitten veel eiwitten in pasta, en pasta is dus erg kcalrijk. Niet ongezond, het is een pak beter dan frieten en licht verteerbaar.
er zitten veel koolhydraten in pasta, geen eiwitten.

Koolhydraten bevatten per gram veel calorien, meer dan een gram eiwit. Daarom kan je er sneller van aankomen, maar ik geloof er niks van dat dit ook voor pasta geldt. Want pasta bevat een heleboel water, en dus is het niet allemaal pure koolhydraten die je eet. Daarom is het juist caloriearm. Maar pasta met veel vette saus is natuurlijk een ander verhaal.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Oud 24-06-2007, 21:39
LADIEJ
LADIEJ is offline
aah okee dankje dus stel je eet vaak pasta in de week, kom je daar ook niet van aan ?
__________________
-- LIFE IS HARD"..
Oud 24-06-2007, 21:42
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
LADIEJ schreef op 24-06-2007 @ 22:39 :
aah okee dankje dus stel je eet vaak pasta in de week, kom je daar ook niet van aan ?
uh ja, of jij ergens van aan komt of niet kan ik niet zeggen. Ik wwet niet hoeveel jij eet, en hoe je het bereidt en hoeveel je beweegt. Maar je moet toch iets eten, en pasta is een goede keus.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Oud 24-06-2007, 21:54
Verwijderd
Citaat:
Poepkind schreef op 24-06-2007 @ 22:39 :
Koolhydraten bevatten per gram veel calorien, meer dan een gram eiwit.
Dat is niet zo. Koolhydraten en eiwitten leveren allebei ongeveer 4 kcal per gram. Vetten daarentegen leveren 9 kcal per gram.
Oud 25-06-2007, 11:04
Verwijderd
^inderdaad. In feite zelfs koolhydraten 4,1 en eiwitten 4,35, maar omdat het meer energie kost om eiwitten op te nemen dan om koolhydraten op te nemen kun je dat allebei afronden tot 4.
Dat je van koolhydraten makkelijker aankomt dan van eiwitten, komt doordat eiwitten een voller gevoel geven en je dus sneller ophoudt met eten. In pasta zitten trouwens ook wel wát eiwitten, maar niet zo veel inderdaad.

En verder is pasta met tomatensaus of een andere groentesaus gewoon een uitstekend en gezond hoofdgerecht . Pasta met roomsaus of kaassaus wat minder, maar dat kan ook best zo af en toe.
Oud 25-06-2007, 13:06
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 23-06-2007 @ 10:42 :
Wist ik niet, koop ik nooit... Doen ze idd steeds vaker ... alsof alleen de cal belangrijk zijn
Voor mensen die structureel te veel eten en dus overgewicht hebben omdat ze domweg niet goed weten wat kan en wat niet, is het geen gek idee om er op te zetten hoe zwaar het is. Maar ik vind het ook wel ergerlijk, want ik wil bij sommige dingen helemaal niet weten hoeveel kcal erin zitten als ik toch al besloten heb dat ik het op ga eten
Oud 25-06-2007, 14:54
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
nja opzich dat ze het er opzetten voor dikke mensen die niet weten wat ze eten, oké, maar zet dat dan niet op cupasoup maar op candybars ofzo. Maarja, dat is voor andere mensen dan weer niet boeiend/vervelend.
Oud 25-06-2007, 17:41
Fayelinde.
Avatar van Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 24-06-2007 @ 22:39 :
er zitten veel koolhydraten in pasta, geen eiwitten.
Haha yeah, ik weet ook al niet meer hoe ik erbij kwam.

Maar goed, wat ik wel weet is dat veel sporters véél pasta eten, omdat het licht verteerbaar is denk ik. En koolhydraten zijn de goede brandstoffen, niet vet.
Oud 25-06-2007, 17:47
Verwijderd
Citaat:
Fayelinde. schreef op 25-06-2007 @ 18:41 :
Maar goed, wat ik wel weet is dat veel sporters véél pasta eten, omdat het licht verteerbaar is denk ik. En koolhydraten zijn de goede brandstoffen, niet vet.
Volgens mij doen ze dat vooral om de koolhydraten (die ze idd nodig hebben als brandstof).
Oud 29-06-2007, 15:10
ikkuh15
ikkuh15 is offline
zitten er echt voordelen aan BMI 20 t.o.v. bmi 18,5?
Graag alle voordelen!!
(mijn motivatie voor bmi 20 is op dit moment gedaald naar 0, vandaar)
__________________
*Giving up doesn't always mean that you're weak, sometimes it means you're strong enough to let go...*
Oud 29-06-2007, 15:59
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
ikkuh15 schreef op 29-06-2007 @ 16:10 :
zitten er echt voordelen aan BMI 20 t.o.v. bmi 18,5?
Graag alle voordelen!!
(mijn motivatie voor bmi 20 is op dit moment gedaald naar 0, vandaar)
goed voor je hart... lijkt me duidelijk. Die heb je nodig de rest van je leven.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 29-06-2007, 20:16
Vitamintje
Vitamintje is offline
Citaat:
ikkuh15 schreef op 29-06-2007 @ 16:10 :
zitten er echt voordelen aan BMI 20 t.o.v. bmi 18,5?
Graag alle voordelen!!
(mijn motivatie voor bmi 20 is op dit moment gedaald naar 0, vandaar)
Minder kans op terugval in je eetstoornis, als je BMI 18,5 hebt en je bent een keer ziek en valt wat af zit je meteen op een te laag gewicht waardoor de kans op anorectische gedachten weer groter wordt. Zelf merk ik ook dat ik anders denk dan toen ik ongeveer 1,5-2 kilo meer woog. Het is heel raar maar bij mij heeft dit echt invloed op mijn stemming, nu ik wat ben afgevallen heb ik meer depressieve gedachten en ik ben ik ook weer wat angstiger voor het eten. (hoewel ik nog wel goed eet)
Oud 30-06-2007, 07:58
Verwijderd
Wat Gothic al zei, inderdaad. Je hart is een spier, bij ondergewicht, zelfs al is het licht ondergewicht en eet je wel normaal, is deze spier dunner/zwakker. Hierdoor worden eventuele zwakke plekken in je hart (aangeboren zwakker plekken die veel mensen hebben zonder er ooit iets van te merken) nog zwakker, wat zelfs tot hartstilstand kan leiden.
En wat Vitamintje zei is iets wat niet alleen voor haar geldt. Over het algemeen hebben mensen met een eetstoornis minder eetgestoorde gedachten naarmate hun gewicht 'normaler' is. Misschien vind je het paradoxaal klinken, maar waarschijnlijk voel je je stabieler en gelukkiger als je doelgewicht bereikt is. Inderdaad deels omdat dat minder verleid tot eetgestoord gedrag, maar ook om andere redenen, die niet precies helder zijn.
Daarbij is je weerstand beter als je meer vet/spier voorraad hebt. Zelfs in zoverre dat een bejaarde met een bmi van 25 gezonder is dan een bejaarde met een bmi van 20. Nu ben jij geen bejaarde, dus 25 is niet nodig. Maar stel dat je pech hebt en een longontsteking of andere risicovolle infectieziekte oploopt, dan kan het verschil tussen het gewicht dat je nu hebt, en dat wat je moet bereiken, het verschil maken tussen een goede genezing of niet (wat een chaotische zin). Zelfs bij iets simpels zoals een verkoudheid of blaasontsteking kan het er voor zorgen dat je er maar een paar dagen mee loopt in plaats van weken.
Ik weet niet of je menstruatie al weer begonnen is en of je een kinderwens hebt, maar hoe langer de cyclus door ondergewicht ontregeld is, hoe groter de kans dat hij ontregeld blijft. Het verpercentage waarmee de eisprong terugkeert van weggeweest, ligt over het algemeen hoger dan dat waarmee hij verdween. Je lichaam wil namelijk eerst uit de 'gevarenzone' zijn.
Oud 30-06-2007, 08:10
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Van ondergewicht kun je depressief worden/blijven, dus door aan te komen, kan het dat je depressie weggaat of je je iig een stuk beter gaat voelen. Dan kom je misschien uit die cirkel.

En je hele hormoonhuishouding heeft met vet/cholesterol te maken. Ik merk als ik jullie lijstjes zie, dat dat nog steeds veel gemeden wordt, dus het is belangrijk dat je genoeg vet gaat eten...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 30-06-2007, 10:28
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Okee, bedankt voor jullie uitleg Ik ga ze ff uitprinten, zodat ik weer even weet waarom ik toch nog aan moet komen.
Idd heb ik ook een kinderwens, dat is wel een belangrijke waarom ik idd echt nog aan moet komen! Al vind ik t wel raar, want toen ik van zwaar ondergewicht wat aankwam ging ik weer menstrueren, na een tijdje ging het weer slechter met eten en viel ik weer af en toen stopte het weer en nu zit ik alweer ver boven dat gewicht en is het niet meer terug
Nouja, extra motivatie dus!

Gothic: ik mijd niet echt vet ofzo hoor...dit is gewoon de eetlijst die ik moet eten vanuit de kliniek. Genoeg vet in: boter, kaas, koekjes, chocomel, volle yoghurt enz.
__________________
*Giving up doesn't always mean that you're weak, sometimes it means you're strong enough to let go...*
Oud 30-06-2007, 14:56
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Daarbij heb je bij een bmi van 18,5 niet per defenitie een gezond gewicht. En dat afvallen als je ziek bent is ook een groot risico. Maargoed, mijn lichaam functioneerde pas weer een beetje normaal bij bmi 21, maar dat is voor iedereen anders. En toen had ik ook veel minder van die anorectische gedachten (oke niet onmiddelijk,want ik moest natuurlijk eerst ontzettend aan mijn lijf wennen, en daar ben ik nu, een jaar later, nog niet aan gewend (ook omdat ik nog steeds aankom) maar iedereen die ik spreek vind me nu veel mooier en gezonder eruit zien, dus ik probeer ze maar te geloven )

Ooh over dat menstrueren: dat had ik ook. Toen ik na lange tijd weer normaal ging eten bij ernstig ondergewicht menstrueerde ik ook een keer. Maar de tweede keer kwam pas toen ik een half jaar boven een bmi van 20 zat. Volgens de internist komt dat omdat menstrueren niet alleen met eten te maken heeft, om een menstruatiecyclus op gang te laten blijven heb je ook een bepaald vetpercentage en allerlei andere factoren nodig.

Laatst gewijzigd op 30-06-2007 om 14:58.
Oud 01-07-2007, 00:07
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
Gothic schreef op 30-06-2007 @ 09:10 :
Van ondergewicht kun je depressief worden/blijven, dus door aan te komen, kan het dat je depressie weggaat of je je iig een stuk beter gaat voelen. Dan kom je misschien uit die cirkel.

En je hele hormoonhuishouding heeft met vet/cholesterol te maken. Ik merk als ik jullie lijstjes zie, dat dat nog steeds veel gemeden wordt, dus het is belangrijk dat je genoeg vet gaat eten...
En dat eerste vraag ik me weer van af hoe dat komt
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 01-07-2007, 09:05
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 30-06-2007 @ 15:56 :
Ooh over dat menstrueren: dat had ik ook. Toen ik na lange tijd weer normaal ging eten bij ernstig ondergewicht menstrueerde ik ook een keer. Maar de tweede keer kwam pas toen ik een half jaar boven een bmi van 20 zat. Volgens de internist komt dat omdat menstrueren niet alleen met eten te maken heeft, om een menstruatiecyclus op gang te laten blijven heb je ook een bepaald vetpercentage en allerlei andere factoren nodig.
Juist de hormonen van oa de menstruatie worden in vet opgeslagen. Daarnaast worden de meeste hormonen gemaakt uit vet (cholesterol).

Waarom je van ondergewicht depressief kan worden? Ik vermoed dat dat met die hormonen te maken heeft. Je hele systeem is van de slag. Je lichaam kan eigenlijk alleen de noodzakelijke dingen op gang houden. Je basaalmetabolisme is ongeveer 1500 cal per dag. Dus dat moet je per dag eten om je longen, hart, lever, darmen en de rest van je organen op gang te houden. Dus dan snap je dat er op al het overbodige bezuinigd moet worden. Zoals kinderen kunnen krijgen en andere hormonen. Hoe het precies zit met die depressie weet ik niet, is toen op college niet uitgelegd, alleen dat mensen met eetstoornissen depressief kunnen worden van ondergewicht, als ze het al niet waren voor hun ondergewicht...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 01-07-2007, 12:51
dennis018
dennis018 is offline
Nogmaals, jij krijgt te weinig cal binnen voor een jongen. Ik zou met wat jij eet nog afvallen. Een jongen van jouw leeftijd heeft tussen de 2500-3000 cal nodig om niet af te vallen, wanneer je niet sport. Dus je zult echt veel meer moeten eten wil je aankomen. Om 1 kilo aan te komen, moet je minstens 7000 cal extra eten. Dat is echt heel veel. Dus iets extra's nemen, gaat niet werken. Je ontkomt er bijna niet aan, om hele vette dingen te eten. Nu hoeft vet zeker niet altijd slecht te betekenen, zoals ik wel vaker heb verteld. Daarnaast is een laag gewicht ook ongezond.

Dus ga het dubbele eten van nu. Je maag went daar vanzelf aan. Dus neem en eet alles wat je lekker vindt en dan zoveel als je wilt. Ga bv wit brood eten, dit vult minder, maar heeft wel cal. Qua vezels maakt dat tegenwoordig bijna niet meer uit. Ga meer pindakaas en vette kaas eten, eet vooral veel nootjes tussendoor of chips. Ga meer cake eten of grote koeken. Als je dit keer serieus bent, vraag dan advies in het voedingstopic, maar ik weet niet of mensen je daar nog graag willen hebben, omdat je meestal een week later opnieuw komt met dezelfde vragen en die gaan dan of het kwaad is om toetjes te eten. Jij zou 3 toetjes moeten eten als je serieus wil aankomen.

Lukt het niet om meer te ete. Je kunt nutridrinks kopen of van dat astronauten repen. Veel cal, vult niet zo erg.

****

Ga der vandaag mee beginnen, K zie ook aanmezelf dat ik er minder gezond uitzie (gewicht verloren).
Meer eten lukt mij opzich wel (als t lekkere dingen zijn )
dus zat zelf te denken dagelijks iets van extra bakje yoghurt of vla/hamkaascroissant/kroket/nasibal/chips/croissant/cake te eten
(chips & kroket op de dagen dat ik mindere trek heb - dat vult volgens mij minder)
en miss mn ma wat vaker lief aankijken dat ze zon gruwlijk lekkere appeltaart bakt
Oud 01-07-2007, 12:56
Verwijderd
Kun je niet beter proberen om vooral meer gezonde dingen te eten ipv allerlei gefrituurde dingen (vet is niet slecht, mits het de gezonde vetten zijn)? Extra boterhammen, extra (gezond) avondeten, extra (volle) yoghurt of vla, extra (volle) melk, wat vettere kaas, enz. dat lijkt mij beter dan dagelijks hamkaascroissant/kroket/nasibal/chips/croissant/cake...

Maar het allerbeste kun je eens contact opnemen met een dietiste, die kan je hier prima in begeleiden en ondersteunen.
Oud 01-07-2007, 12:58
dennis018
dennis018 is offline
wat voor effecten heeft het dan als je vaker de ongezondere vetten eet?, ik vind het persoonlijk makkelijker een kroket naar binnen te werken.. dan smiddags rodn 16.00 een boterham te maken (mja kan ook gevoelsmatig zijn)
Oud 01-07-2007, 12:59
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 01-07-2007 @ 13:56 :
Kun je niet beter proberen om vooral meer gezonde dingen te eten ipv allerlei gefrituurde dingen (vet is niet slecht, mits het de gezonde vetten zijn)? Extra boterhammen, extra (gezond) avondeten, extra (volle) yoghurt of vla, extra (volle) melk, wat vettere kaas, enz. dat lijkt mij beter dan dagelijks hamkaascroissant/kroket/nasibal/chips/croissant/cake...
Ik kan me best voorstellen dat je al die gezonde dingen niet zo snel naar binnen krijgt. Die vullen gewoon heel erg. Als ik heb avondgegeten krijg ik er makkelijk nog iets lekkers naar binnen. Maar nog een portie, dat echt niet. Ook is het zo dat gezonde dingen minder calorieen bevatten per gewicht. Je moet er dus veel meer van eten voor hetzelfde resultaat.
Dan zijn al die snacks een goede oplossing, en als je al op gewicht bent kan je dat afbouwen naar een meer gezonder eetpatroon.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Oud 01-07-2007, 13:02
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
dennis018 schreef op 01-07-2007 @ 13:58 :
wat voor effecten heeft het dan als je vaker de ongezondere vetten eet?
verzadigd vet heeft een slechte invloed op je hart en bloedvaten, maar alleen als je het in grote hoeveelheden eet. En een normaal mens eet dat niet in zulke hoeveelheden. Wel mensen die er overgewicht door krijgen, want die hebben het niet nodig.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Oud 01-07-2007, 13:03
Verwijderd
Citaat:
Poepkind schreef op 01-07-2007 @ 13:59 :
Ik kan me best voorstellen dat je al die gezonde dingen niet zo snel naar binnen krijgt.
Van wie moet het snel dan? Een dag duurt voor veel mensen meer dan 14 uur, daarin kan je aardig wat naar binnen krijgen. (Zelf vind ik trouwens al die vette dingen meer en langer vullen...maar misschien dat ik daar een uitzondering in ben oid.)

Het gaat niet alleen om kcal... Zelfs niet bij aankomen. Teveel 'slechte vetten' zijn ook dan niet goed (natuurlijk kan je wel wat meer eten dan de gemiddelde mens, maar elke dag tig gefrituurde dingen lijkt mij niet gezond voor 'hart en bloedvaten' ed).
Oud 01-07-2007, 13:04
Verwijderd
Citaat:
Poepkind schreef op 01-07-2007 @ 14:02 :
verzadigd vet heeft een slechte invloed op je hart en bloedvaten, maar alleen als je het in grote hoeveelheden eet. En een normaal mens eet dat niet in zulke hoeveelheden. Wel mensen die er overgewicht door krijgen, want die hebben het niet nodig.
En elke dag gefrituurd spul vind jij geen 'grote hoeveelheden' en niet meer dan 'een normaal mens eet'? Ik wel.
Oud 01-07-2007, 13:37
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
dennis018 schreef op 01-07-2007 @ 13:51 :
Ga der vandaag mee beginnen, K zie ook aanmezelf dat ik er minder gezond uitzie (gewicht verloren).
Meer eten lukt mij opzich wel (als t lekkere dingen zijn )
dus zat zelf te denken dagelijks iets van extra bakje yoghurt of vla/hamkaascroissant/kroket/nasibal/chips/croissant/cake te eten
(chips & kroket op de dagen dat ik mindere trek heb - dat vult volgens mij minder)
en miss mn ma wat vaker lief aankijken dat ze zon gruwlijk lekkere appeltaart bakt
Iets extra's is niet genoeg. Je eet nu zoveel dat zelfs meisjes ermee afvallen. Je eet niet genoeg om op gewicht te blijven. Dus je zult echt vééél meer moeten eten om aan te gaan komen.

Ga meer vis eten, vol met gezonde vetten. Als je elke dag bv een sauzijzenbroodje eet, of een halve zak chips, of grote bak nootjes, krijg je iig stuk meer gezonde vetten binnen. Je ontkomt er niet aan om ook meer ongezonde vetten binnen te krijgen. Maar op jouw leeftijd is dat nog niet iets om je druk om te maken (tenzij hoog cholesterol en hart en vaat ziekten in je familie voorkomen).

Ga pasta en rijst eten ipv aardappels. Ga volle melk, volle yoghurt, vla ed eten. Niets meer mager.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 01-07-2007, 16:34
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 01-07-2007 @ 14:37 :
Iets extra's is niet genoeg. Je eet nu zoveel dat zelfs meisjes ermee afvallen. Je eet niet genoeg om op gewicht te blijven. Dus je zult echt vééél meer moeten eten om aan te gaan komen.

Ga meer vis eten, vol met gezonde vetten. Als je elke dag bv een sauzijzenbroodje eet, of een halve zak chips, of grote bak nootjes, krijg je iig stuk meer gezonde vetten binnen. Je ontkomt er niet aan om ook meer ongezonde vetten binnen te krijgen. Maar op jouw leeftijd is dat nog niet iets om je druk om te maken (tenzij hoog cholesterol en hart en vaat ziekten in je familie voorkomen).

Ga pasta en rijst eten ipv aardappels. Ga volle melk, volle yoghurt, vla ed eten. Niets meer mager.
Wij eten eigenlijk zoiezo nooit aardappels maar altijd pasta en rijst. maar gefrituurde vis.. zoals kibbeling is dat een beetje gezonder dan (in vergelijking met gefrituurde kroketten?)?
En aan wat voor nootjes moet ik dan denken - gezouten pindas of andere soorten?

Nja vandaag aan een lekkere bamiblok gezeten, zat met n paar maten te snookeren.. dan kan een lekkere snack niet ontbreken
Oud 01-07-2007, 16:47
Verwijderd
Citaat:
dennis018 schreef op 01-07-2007 @ 17:34 :
En aan wat voor nootjes moet ik dan denken - gezouten pindas of andere soorten?
Je moet niet aan één specifiek iets denken: lang leve de variatie.

Eet je trouwens al iedere dag de maximum hoeveelheden die in de lijst op de site van het voedingscentrum staan?
Oud 01-07-2007, 16:52
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 01-07-2007 @ 17:47 :
Je moet niet aan één specifiek iets denken: lang leve de variatie.

Eet je trouwens al iedere dag de maximum hoeveelheden die in de lijst op de site van het voedingscentrum staan?
Ik heb geen flauw idee hoeveel gram avond eten ik eet eigenlijk, als ik bijv chili con carne eet is het de ene keer dikker dan de andere.. dus echt opscheplepels tellen werkt niet (bij een dikke saus gaat er meer op n lepel).
Maar denk dat ik gewoon een gemiddelde portie avond eten eet (als t erg lekker is natuurlijk meer )
Oud 01-07-2007, 16:55
Verwijderd
Eten is niet alleen avondeten...maar ook ontbijt, lunch en tussendoortjes. En als ik zie wat je in het topic op E&D post, dan eet je overdag gewoon veel te weinig, helemaal als je aan wilt komen. Ga eerst gewoon eens meer eten (zie de site van het voedingscentrum bv. en eet dan eventueel nog wat extra dingen als nootjes, wat chips, een koek, enz.) voordat je met allerlei vette dingen gaat beginnen...ik denk dan al een heel eind bent (en anders is het iig een begin).

Maak eens een afspraak bij een dietist, ik denk dat je daar echt heel veel aan zult hebben.
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Voeding & Gezondheidstopic # 20
Nonaj
500 13-11-2007 08:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.