Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Optie 1 of 2?
1 2 18.18%
2 9 81.82%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-07-2012, 05:41
xhavefunx
xhavefunx is offline
Hallo allemaal, mijn naam is Niko en ik ben 15 jaar oud.

Ik heb onlangs een IQ test gedaan als reden om op een hoger niveau terecht te komen.
Om een lang verhaal kort te maken waarom; Ik kwam in de eerste terecht op mavo/havo. Toen ik naar de 2e klas ging kwam ik terecht op Basis/Kader. Toen ik naar de 3e ging kwam ik terecht op Kader Sport, dienstverlening & veiligheid. Hier was ik samen met een andere gozer uit mijn klas van 26 leerlingen, de enigste met een lijst vol voldoendes.

De reden dat ik mavo/havo niet redde was dat ik dacht dat het allemaal wel zo makkelijk zou zijn; kort samengevat, gebrek aan motivatie. Maar op dit moment ben ik de engiste leerling uit de klas die druk is, niet oplet, nooit een boek open slaat om te leren... maar toch dikke voldoendes. Ik heb toen besloten om naar een hoger niveau te gaan. Ik heb daarvoor wat hogere mensen gecontacteerd, waaronder een ambtenaar van leerplicht. Deze vertelde mij dat ik bij mijn huisarts een doorverwijzing moest aanvragen voor een IQ test. Dit deed ik en ik kwam terecht bij een psycholoog die mij de test afnam.

Het resultaat valt me tegen...

Mijn totale intelligentie score is 91. (WISC-III iq test) Mijn droom is om piloot te worden. Maar met dit resultaat vertelde de psycholoog dat het moeilijk zou zijn om 2 stappen omhoog te gaan (VMBO Kader -> HAVO) maar het is wel aangeraden om 1 stap omhoog te gaan (VMBO Kader -> MAVO)
Zo omschreef de psycholoog mij: (Ik zeg niet mijn psycholoog omdat ik immers geen patiënt ben)

Niko is een jongen van 15 jaar. Hij zit op het Vmbo-kader in klas 3. Niko vindt dit beneden zijn niveau. Op het Vmbo heeft hij zijn boeken nog niet open gehad, naar eigen zeggen. Hij wil nu beter zijn best gaan doen en hij zou graag naar de Havo gaan. Later wil hij piloot worden. Tijdens het onderzoek maakt Niko goed contact. Hij werkt gemotiveerd mee aan het onderzoek. Hij is enigszins bang om fouten te maken en komt regelmatig terug op een vraag waarvan hij het antwoord eerder niet wist. Niko geeft uitgebreide antwoorden op vragen en laat merken dat hij veel weet over allerlei onderwerpen. Niko heeft een disharmonisch profiel. Dat wil zeggen: de verbale intelligentie score is significant sterker dan de performale intelligentiescore. Het betekent dat het denkvermogen in taal van Niko sterker is dan zijn handelend denkvermogen. Op het niveau van de factoren bedraagt de Verbale Begripsfactor 103 en de perceptuele organisatie factor 76. De factor verwerkingssnelheid bedraagt 102. Dit betekent dat Niko vlot nieuwe (visuele) informatie kan verwerken ten opzichte van zijn eigen gemiddelde. Op subtestniveau liggen de meeste scores onder het gemiddelde. Opvallend is de hoge score op begrijpen(score 15). Dit betekent dat Niko over heel veel sociale kennis beschikt. Ook de score op substitutie is relatief hoog score 13. Dit laatste betekent dat Niko beschikt over een goed visueel korte-termijn geheugen.


Mijn opties zijn nu:
  1. Doorgaan met VMBO Kader Sport, Dienstverlening & Veiligheid (klas 4)
  2. 1 niveau hoger, namelijk MAVO. Maar klas 3 moet ik wel opnieuw doen.

Als ik optie 1 kies, zal ik mijn laatste jaar afmaken en richten op de baan Koninklijke Marechaussee. (MBO moet ik dan ook nog 2 jaartjes doen)

Hoewel, als ik optie 2 kies, zal ik mijn 3e jaar opnieuw moeten doen, op een stapje hoger niveau. Daarna zal ik 2 jaar MBO moeten doen, waarna ik dan door kan stromen op HBO, en richten op de baan als piloot.

Ik zelf wil het liefst kiezen voor optie 2, de meeste mensen raden mij dit ook aan. Maar er zijn ook een aantal mensen die zeggen dat ik door mijn relatief lage performale IQ het toch wel lastig ga krijgen op MAVO. De psycholoog zegt ook dat ik MAVO niet met 2 vingers in mijn neus haal, maar dat het wel een reëel keuze is. Aangezien ik beter Engels spreek en schrijf dan Nederlands. Daarnaast spreek ik in totaal 3 talen vloeiend (Nederlands, Engels,Servisch) en ken ik 2 geschriften (latijns, servisch cyrillisch)


Tot slot, hartelijk bedankt voor de genen die dit gelezen hebben en die mij willen advieseren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-07-2012, 09:34
Verwijderd
Als jij zelf het liefst voor optie 2 kiest, en je daar echt voor in wil zetten moet dat je zeker wel lukken. Je zult er waarschijnlijk wel hard voor moeten werken, maar dan krijg je wel de baan die je graag wil. Ga er gewoon keihard voor!

Succes!
Met citaat reageren
Oud 19-07-2012, 09:48
Verwijderd
Kies de mavo!
Met citaat reageren
Oud 19-07-2012, 09:54
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Inderdaad. Een IQ test is een moment opname. Als jij gemotiveerd bent voor MAVO, zeker doen!
Met citaat reageren
Oud 19-07-2012, 12:15
Verwijderd
Mavo is een eitje man, gewoon doen.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2012, 12:49
Verwijderd
IQ tests suck. Ga je niet blindstaren op dat cijfertje .
Met citaat reageren
Oud 19-07-2012, 14:14
xhavefunx
xhavefunx is offline
Dus de meerderheid zegt toch mavo, geeft toch weer meer zelfvertrouwen
Met citaat reageren
Oud 19-07-2012, 19:07
Verwijderd
ik zeg ook de mavo. Je komt goed gemotiveerd over en dat is het belangrijkste. Mavo is niet heel moeilijk, maar je kunt het inderdaad niet met twee vingers in je neus halen! Je moet er wel wat voor doen natuurlijk. En eventueel kun je daarna nog door naar havo (van 4 mavo > geslalagd > 4 havo).

Ik hoop dat het je zal lukken en laat je ons ook even weten welke keuze je hebt gemaakt en vooral ook waarom je die keuze maakt? Heel veel succes iniedergeval, met wat je ook gaat doen!
Met citaat reageren
Oud 19-07-2012, 20:58
skinnyho
skinnyho is offline
mavo doen!
Met citaat reageren
Oud 19-07-2012, 23:41
xhavefunx
xhavefunx is offline
Citaat:
ik zeg ook de mavo. Je komt goed gemotiveerd over en dat is het belangrijkste. Mavo is niet heel moeilijk, maar je kunt het inderdaad niet met twee vingers in je neus halen! Je moet er wel wat voor doen natuurlijk. En eventueel kun je daarna nog door naar havo (van 4 mavo > geslalagd > 4 havo).

Ik hoop dat het je zal lukken en laat je ons ook even weten welke keuze je hebt gemaakt en vooral ook waarom je die keuze maakt? Heel veel succes iniedergeval, met wat je ook gaat doen!

Bedankt voor uw reactie, kunt u misschien wat meer vertellen over hoe dat precies kan? Van 4 mavo naar 4 havo?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2012, 13:20
Verwijderd
Je mag gewoon tutoyeren hoor, zo oud ben ik niet.

Ik weet zelf niet precies hoe het zit, want zelf heb ik dat nooit gedaan, maar ik weet wel dat het kan. Je kunt dus gewoon van 4 mavo naar 4 havo. Er zijn een aantal eisen aan verbonden (dat je 4 mavo hebt gehaald met een gemiddelde van een 7,5 bijvoorbeeld), maar deze eisen verschillen per school.

De overstap is an sich wel even wennen, maar nogmaals; Als jij het wilt en je best doet, kun je het ook gewoon. Het klinkt cliché, maar het is echt zo. Als je deze overstap echt zou willen maken, dan moet je gewoon even naar jouw school toe gaan en daar informatie daarover vragen. Zij zullen je verder kunnen helpen dan ik.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2012, 14:54
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Ik denk dat je voor de mavo moet gaan. Als je een beetje je best doet dan moet dat denk ik echt wel lukken hoor. En als dat goed gaat dan zou je eventueel ook nog door kunnen gaan naar de havo.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2012, 16:53
xhavefunx
xhavefunx is offline
Citaat:
Je mag gewoon tutoyeren hoor, zo oud ben ik niet.

Ik weet zelf niet precies hoe het zit, want zelf heb ik dat nooit gedaan, maar ik weet wel dat het kan. Je kunt dus gewoon van 4 mavo naar 4 havo. Er zijn een aantal eisen aan verbonden (dat je 4 mavo hebt gehaald met een gemiddelde van een 7,5 bijvoorbeeld), maar deze eisen verschillen per school.

De overstap is an sich wel even wennen, maar nogmaals; Als jij het wilt en je best doet, kun je het ook gewoon. Het klinkt cliché, maar het is echt zo. Als je deze overstap echt zou willen maken, dan moet je gewoon even naar jouw school toe gaan en daar informatie daarover vragen. Zij zullen je verder kunnen helpen dan ik.

Haha oke, bedankt voor je info. Dat brengt me wel op nieuwe ideeën.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2012, 09:55
Bamboestokje
Avatar van Bamboestokje
Bamboestokje is offline
Doe gewoon de mavo. Als je je best doet, kom je er wel. Heel vaak worden mensen gewoon onderschat... En die IQ test zegt eigenlijk niet zoveel, hoewel mijn broertje ook zo'n test had en ongeveer hetzelfde scoorde als jou en die gaat nu Basis kader LWO doen. Als je gewoon goed oplet in de klas, kom je er wel en hoef je je volgens mij niet druk te maken
Met citaat reageren
Oud 09-02-2013, 14:17
omnomnom
Avatar van omnomnom
omnomnom is offline
Mavo te moeilijk?
Bullshit, een dooie slak kan dat nog halen.
Ik zeg doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Vwo-niveau aan te leren?
Varna20
15 01-06-2014 14:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:56.