Oud 18-06-2010, 19:13
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Er wordt hier vaak veel gepraat over wat mensen lezen, maar wat schrijft iedereen? Heb je een groot project, kleine gedichtjes of korte verhalen?

Op dit moment ben ik druk met mijn grootste project tot nu toe. Ik heb het "the Chronicles of Wour" genoemd, met als subtitel: "Dawn". Het is een enkel verhaal in een groter 'universum' waar ik al een jaar of anderhalf mee bezig ben. Het huidige verhaal zit op bijna 50.000 woorden and counting.

Mijn huidige doel is om op een schrijfdag ongeveer 5000 woorden erbij te schrijven.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2010, 19:55
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Ik ben ook met een groot ding bezig maar ik schiet niet op want ik moet steeds een nieuw stuk even laten ontwikkelen in mijn hoofd en dan heb ik ook echt geen zin om ook nog maar een woord te schrijven tot mijn onderbewuste het bedacht heeft en dan ga ik weer even.

Ben in april begonnen en zit nu rond de 40.000 woorden.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2010, 20:10
Verwijderd
Drie dingen:

1. Schrijf wedstrijd voor girlscene: Bloedheet zomerverhaal over vampieren (2500 woorden)
2. John Flanders Prijs; zal verhaaltje worden gebaseerd op het door geldzieke cultuurbarbaren afgebroken kasteel van Mesen (35000 tekens inclusief spaties)
3. Mijn eigen Horror roman -Het Verbannen Kwaad- (nu 44000 woorden)
Met citaat reageren
Oud 19-06-2010, 09:44
Verwijderd
FA, jij bent 26M en je schrijft voor girlscene?

Oh, ik ben nu bezig met een soort project over de vreselijke manier waarop in West-Europa met vluchtelingen om werd gegaan onder Verdonk.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2010, 15:41
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Ik schrijf momenteel alleen gedichten. Ik heb gewoon geen tijd om aan een groot project als een boek te werken...
Met citaat reageren
Oud 19-06-2010, 16:33
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Een reactie op dit topic. -ahum-

Ik heb niet echt grote projecten ofzo. Daar ben ik juist mee gekapt omdat ik dat niet volhoud, haha.

Nou ja, ik ben bezig (lees: ik moet ooit eens beginnen aan) een 2+ aviertjesverhaal voor 'n vrij kinderlijk ander forum. Schrijfwedstrijd met het idee van 'schrijf een verhaal bij een plaatje!' en dat soort dingen vind ik wel leuk, hoewel ik het plaatje niet zo leuk vind. x]

En ik schrijf zo nu en dan gedichtjes enzo. :'D
En af en toe iets meer prozaïsch, voor de afwisseling, hoewel de nadruk op gedichten blijft liggen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2010, 16:41
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Drie dingen:

1. Schrijf wedstrijd voor girlscene: Bloedheet zomerverhaal over vampieren (2500 woorden)
Girlscene? Nou ja, de opdracht lijkt je op het lijf geschreven in elk geval


Ik ben momenteel alleen aan het ploeteren op een gedicht wat ik ga gebruiken voor een of andere wedstrijd.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 19-06-2010, 19:59
Verwijderd
Citaat:
Girlscene? Nou ja, de opdracht lijkt je op het lijf geschreven in elk geval
Als de markt niet naar Adam Smith komt dan gaat Adam Smith wel zelf naar de markt he.
Als 14 jarige meisjes mijn pulp wel zouden lusten, dan zou ik dwaas moeten zijn er niet op in te gaan.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 11:15
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Als de markt niet naar Adam Smith komt dan gaat Adam Smith wel zelf naar de markt he.
Als 14 jarige meisjes mijn pulp wel zouden lusten, dan zou ik dwaas moeten zijn er niet op in te gaan.
Precies

Ik ben zojuist naar het station gewandeld en dat vond ik een mooie gelegenheid om aan een nieuw gedicht te beginnen. Nu ga ik kijken hoe het op papier uitpakt
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 11:19
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Precies

Ik ben zojuist naar het station gewandeld en dat vond ik een mooie gelegenheid om aan een nieuw gedicht te beginnen. Nu ga ik kijken hoe het op papier uitpakt
Leuk!

Mijn verhaal krijgt ineens een iets andere vorm. Geen idee waarom, maar gaandeweg ontwikkel je dingen in je schrijven die maken dat je al het voorgaande moet aanpassen. Pff, het zou zo schelen als ik het hele verhaal in basis eenmaal op papier had staan... Dan kan ik het lekker gaan uitwerken, schaven en opleuken. Even heel hard doorbijten want voorlopig ben ik daar nog niet .

Maar ik vind mijn idee wel heel goed. Ik ben alleen zo bang dat ik het zelf niet goed genoeg kan schrijven of dat het een grote brij wordt , durf niet zo goed terug te gaan lezen, geloof ik .
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 11:50
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Leuk!

Mijn verhaal krijgt ineens een iets andere vorm. Geen idee waarom, maar gaandeweg ontwikkel je dingen in je schrijven die maken dat je al het voorgaande moet aanpassen. Pff, het zou zo schelen als ik het hele verhaal in basis eenmaal op papier had staan... Dan kan ik het lekker gaan uitwerken, schaven en opleuken. Even heel hard doorbijten want voorlopig ben ik daar nog niet .

Maar ik vind mijn idee wel heel goed. Ik ben alleen zo bang dat ik het zelf niet goed genoeg kan schrijven of dat het een grote brij wordt , durf niet zo goed terug te gaan lezen, geloof ik .
Ik heb op dit moment voor mezelf de regel dat ik geen dingen mag veranderen in het verleden van mijn verhaal. Mijn verhaal staat dus nog vol stijlfouten, maar ik blijf wel doorgaan. Ik kan altijd later dingen nog herschrijven als ik dat wil. Ik schrijf verder gewoon hoe ik dingen voor me zie, hoe ik ze me inbeeld en beschrijf dat. Dat is soms best een leuke uitdaging in het Engels trouwens.

Daarnaast hou ik een art collectie bij. Ik ga regelmatig op zoek naar dingen die ik voor me wil zien op het internet, vooral voor kleding, lichaams-vormen, gezichten, haarstijlen, etc, etc. Ik heb nu 332 tekeningen en foto's op mijn computer staan voor mijn verhaal.

p.s. 57.000 woorden al weer.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 12:12
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@Kitten: Daar kan ik me echt niets bij voorstellen Wat een research heb je dan, gaaf hoor. Maar is dat dan zo belangrijk voor je verhaal, kleding en zo?
@Mevrouw Lul: Ja, je idee is geweldig, dus gewoon doorgaan joh, dan zie je het later wel

Mijn gedicht staat op papier, voorlopig dan toch, moet alleen nog een titel.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 12:13
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Ik heb op dit moment voor mezelf de regel dat ik geen dingen mag veranderen in het verleden van mijn verhaal. Mijn verhaal staat dus nog vol stijlfouten, maar ik blijf wel doorgaan. Ik kan altijd later dingen nog herschrijven als ik dat wil. Ik schrijf verder gewoon hoe ik dingen voor me zie, hoe ik ze me inbeeld en beschrijf dat. Dat is soms best een leuke uitdaging in het Engels trouwens.

Daarnaast hou ik een art collectie bij. Ik ga regelmatig op zoek naar dingen die ik voor me wil zien op het internet, vooral voor kleding, lichaams-vormen, gezichten, haarstijlen, etc, etc. Ik heb nu 332 tekeningen en foto's op mijn computer staan voor mijn verhaal.

p.s. 57.000 woorden al weer.
Ja die regel heb ik ook hoor, ik ga het pas aanpassen als de basis er is. En een heel belangrijke regel is voor mij om geen kritiek te mogen hebben voor het af is. Anders komt het er namelijk niet omdat ik mezelf alleen maar loop te ontmoedigen . Ik mag me dus niet bezig houden met wat ik of anderen ervan zouden kunnen denken voor ik het goed genoeg vind om naar een uitgever te sturen. Best moeilijk hoor...

Ik zit ook constant dingen op te zoeken. Vooral Google Maps wordt veel gebruikt hier .

Je wilt zeker niet zeggen waar je verhaal over gaat, of wel? Je gaat in ieder geval lekker met alweer 7000 woorden op de teller. Ik zit nog steeds onder die 40.000, schiet ECHT niet op, maar goed, je kunt het niet echt heel erg forceren dus ik ga langzaam maar gestaag verder.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 12:16
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
@Kitten: Daar kan ik me echt niets bij voorstellen Wat een research heb je dan, gaaf hoor. Maar is dat dan zo belangrijk voor je verhaal, kleding en zo?
@Mevrouw Lul: Ja, je idee is geweldig, dus gewoon doorgaan joh, dan zie je het later wel

Mijn gedicht staat op papier, voorlopig dan toch, moet alleen nog een titel.
Thanks . De verandering is dat ik het nu ga schrijven alsof hij zelf een autobiografie heeft geschreven met nog wel ook fragmenten vanuit andere personen en emails er in. Daarmee wordt mijn gedoe met de tijden ook makkelijker en ik vind het voor het idee wel leuk dat hij als kind een autobiografie is gaan schrijven over wat hij heeft meegemaakt.

Voorlopige titel is nu dus ook: 'Een autobiografie over mijn korte bestaan op aarde - door (naam die ik hier niet wil neerzetten )'. Kun je dubbel opvatten, schept een heel andere verwachting, wat ik wel leuk vind .
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 12:27
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Je wilt zeker niet zeggen waar je verhaal over gaat, of wel?
Tamas is een jonge herder die op zijn trouwdag ziet hoe zijn verloofde wordt geclaimd door een ridder. Hij daagt de ridder uit, en deze stuurt hem op een missie om in de verlaten stad Mystras een boek te zoeken. Tamas accepteert de missie, maar ontdekt dat er in de stad ook andere mensen leven, die er een hele andere manier van leven op nahouden.

Hij steelt hun boek en zet daarmee een aardverschuiving in gang die het hele koninkrijk Wour zal omvatten. De wonden van de Grote Oorlog tussen de Talers van Wour en de Virk van Mystras zijn nog niet genezen. Tamas is gevangen in het midden en met zijn goede vriendin Gemina gaat hij op zoek naar wat de Virk en de Talers delen, om een echte vrede mogelijk te maken.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 12:29
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
@Kitten: Daar kan ik me echt niets bij voorstellen Wat een research heb je dan, gaaf hoor. Maar is dat dan zo belangrijk voor je verhaal, kleding en zo?
Ik schrijf een fantasy verhaal en ik ben echt belabberd op mode-gebied. Ik kijk echter niet alleen naar kleding, maar vooral ook lichaams vormen. Een van de belangrijkste rassen heeft een specifieke lichaamsbouw die je in mensen ook vind. Uiteindelijk heb ik Pink als een van de belangrijke modellen voor dat ras genomen.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 12:30
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Tamas is een jonge herder die op zijn trouwdag ziet hoe zijn verloofde wordt geclaimd door een ridder. Hij daagt de ridder uit, en deze stuurt hem op een missie om in de verlaten stad Mystras een boek te zoeken. Tamas accepteert de missie, maar ontdekt dat er in de stad ook andere mensen leven, die er een hele andere manier van leven op nahouden.

Hij steelt hun boek en zet daarmee een aardverschuiving in gang die het hele koninkrijk Wour zal omvatten. De wonden van de Grote Oorlog tussen de Talers van Wour en de Virk van Mystras zijn nog niet genezen. Tamas is gevangen in het midden en met zijn goede vriendin Gemina gaat hij op zoek naar wat de Virk en de Talers delen, om een echte vrede mogelijk te maken.
Ahaaaaaa haha, klinkt heel LOTR-achtig, of niet? En wel voor volwassenen of ook voor kinderen? Leuk, ik vind het sowieso wel leuk om een beetje te horen waar mensen mee bezig zijn .
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 12:31
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Ik schrijf een fantasy verhaal en ik ben echt belabberd op mode-gebied. Ik kijk echter niet alleen naar kleding, maar vooral ook lichaams vormen. Een van de belangrijkste rassen heeft een specifieke lichaamsbouw die je in mensen ook vind. Uiteindelijk heb ik Pink als een van de belangrijke modellen voor dat ras genomen.
Dat kan ik me wel voorstellen. Mijn karakters zijn vaak geinspireerd op mensen die ik ken, dat maakt dat het meteen meer leeft voor mezelf.

Maar het feit dat ik hier zit te posten, betekent dat ik mezelf weer zit af te leiden en ik wil echt even over die 40.000 heen .
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-06-2010, 12:32
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Ahaaaaaa haha, klinkt heel LOTR-achtig, of niet? En wel voor volwassenen of ook voor kinderen? Leuk, ik vind het sowieso wel leuk om een beetje te horen waar mensen mee bezig zijn .
Het is niet echt LOTR achtig, zeker niet in schrijfstijl. Ik weet niet zo goed waar het op lijkt. Tot nu toe een beetje op "Powers" van Le Guin, hoewel het niet zo kinderlijk geschreven is.

Ik heb vooral een verhaal met veel lagen, dus niet echt geschikt voor kinderen.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 12:33
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Het is niet echt LOTR achtig, zeker niet in schrijfstijl. Ik weet niet zo goed waar het op lijkt. Tot nu toe een beetje op "Powers" van Le Guin, hoewel het niet zo kinderlijk geschreven is.

Ik heb vooral een verhaal met veel lagen, dus niet echt geschikt voor kinderen.
Ik ben helemaal niet thuis is fantasy, dus voor mijn begrippen is het dan al snel LOTR-achtig . En Harry Potter is ook gelaagd maar ook voor kinderen en volwassenen geschikt, dus het kan wel .
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 12:41
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
p.s. Als mannelijk model voor de Virk gebruik ik Chabal (rugbyspeler).
p.p.s. Als je goed kijkt naar de namen in mijn samenvatting kan je al twee dingen eruit halen:
- Hoe Tamas en Gemina bij elkaar passen
- Wat voor cultuur de Virk hebben
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 12:58
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Ik denk dat ik de rest moet lezen om echt een beeld te hebben .
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 14:43
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik schrijf een fantasy verhaal en ik ben echt belabberd op mode-gebied. Ik kijk echter niet alleen naar kleding, maar vooral ook lichaams vormen. Een van de belangrijkste rassen heeft een specifieke lichaamsbouw die je in mensen ook vind. Uiteindelijk heb ik Pink als een van de belangrijke modellen voor dat ras genomen.
Hm ja, met fantasy is dat misschien ook meer van belang, omdat je dan echt een hele nieuwe wereld tot leven roept, om meer te beschrijven hoe iedereen eruitziet en zo... Ik denk wel dat je met fantasy misschien makkelijk aan veel woorden komt, door het missie-aspect en alle duidelijke verhaallijnen die fantasy vaak heeft, dat schrijft wel fijn, vermoed ik.

@Mevrouw Lul: Moeilijk hè, echt een goede opbouw voor een verhaal maken... Maar klinkt wel alsof het leuk is om te lezen, met die emails en zo
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 23:09
Verwijderd
Ik ben bezig aan het stuk waarin het hoofdpersonage zonet een kogel door haar hoofd heeft gejaagd en tot de vaststelling komt dat het na de dood ook al geen leuke wereld is.
En hierna schrijf ik nog een stuk over een politie inval, in de hoop een rituele moordenaar op te pakken. Maar dat loopt net iets anders dan gehoopt...

Ben eigenlijk nu overal gaten aan het opvullen en stukken aan het herschrijven.
Ik denk dat als ik klaar ben, ik bij 55 000 woorden uitkom.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 21:04
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ding! 60.000
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2010, 21:04
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Sinds dat grote project van een twee jaar terug (die van 240.000 woorden) heb ik niet zo heel veel meer afgekregen. Sowieso werk ik alleen aan lange(re) projecten, en ik heb er wel twee liggen maar die schieten niet zo op. De ene zit nu op 55.000 woorden en de andere op 57.000. Die laatste zal niet zo heel erg veel langer moeten worden want dat had een relatief kort gebeuren moeten worden
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 21:09
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Sinds dat grote project van een twee jaar terug (die van 240.000 woorden) heb ik niet zo heel veel meer afgekregen. Sowieso werk ik alleen aan lange(re) projecten, en ik heb er wel twee liggen maar die schieten niet zo op. De ene zit nu op 55.000 woorden en de andere op 57.000. Die laatste zal niet zo heel erg veel langer moeten worden want dat had een relatief kort gebeuren moeten worden
Wow, 240.000 da's aardig wat! Heb je er ook iets mee gedaan (naar uitgevers gestuurd ofzo?) en wat was het?

En Kitten, jij gaat wel lekker he? Ik ben eindelijk over die 40.000 maar ga nu weer even wat doen. Ik heb de rust niet de laatste tijd om er eens echt voor te gaan zitten dus het gaat echt met een paar honderd woordjes hier en een paar honderd woordjes daar. Kan niet wachten tot het geraamte staan!
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 21:23
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Wow, 240.000 da's aardig wat! Heb je er ook iets mee gedaan (naar uitgevers gestuurd ofzo?) en wat was het?

En Kitten, jij gaat wel lekker he? Ik ben eindelijk over die 40.000 maar ga nu weer even wat doen. Ik heb de rust niet de laatste tijd om er eens echt voor te gaan zitten dus het gaat echt met een paar honderd woordjes hier en een paar honderd woordjes daar. Kan niet wachten tot het geraamte staan!
Ik heb het de afgelopen jaren 3 maal keer uitgeprint, en dat kost veel tijd en inkt/papier (300 pagina's) Daarna in laten inbinden bij een klein bedrijfje hier in de buurt, maar verder niets.

Het is een actie/avontuur-verhaal in een SF-setting, onderdeel van een serie van andere verhalen/concepten/ideeën in dat universum

Op vakantie ben ik altijd wat gemotiveerder om wat te schrijven, dus ik denk dat ik dit jaar eens m'n laptop meeneem en kijken of ik dan weer wat kan produceren.
Dat onbewuste of bewuste research doe ik ook altijd, dingen opslaan/noteren die wel eens van toepassing zouden kunnen zijn of die ik later wil gebruiken.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.

Laatst gewijzigd op 21-06-2010 om 21:29.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 21:24
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
En Kitten, jij gaat wel lekker he? Ik ben eindelijk over die 40.000 maar ga nu weer even wat doen. Ik heb de rust niet de laatste tijd om er eens echt voor te gaan zitten dus het gaat echt met een paar honderd woordjes hier en een paar honderd woordjes daar. Kan niet wachten tot het geraamte staan!
Ik weet niet wat voor verhaal je schrijft, maar bij mij helpt het altijd om films te kijken die qua onderwerp er bij horen, of juist totaal niet. En ik hou bij welke scenes je goed vindt. Ik heb bijvoorbeeld een scene in de extended edition van Kingdom of Heaven die ik erg goed vind (gevecht tussen Balian en Guy).
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 21:27
Giles
Avatar van Giles
Giles is offline
Dit is op het moment mijn schrijflogboek:

Blind Groot verhaal van een 16-jarige die na een ongeluk en vijf jaar thuisscholing, haar examenjaar op een gewone middelbare school mag doen.
- redigeren

Puz'l Verhaal van een afwijkende, lowfantasy samenleving in drie verschillende tijdperken.
- redigeren/geen prioriteit

Vreemder dan fictie (werktitel) Chicklit. Kyra zoekt de ware, maar moet ze daarvoor bij haar chique baas, haar toneelspeelclub of haar vrouwelijke collega zijn?
- in productie

Verdrag van Durban Verhalenbundel. Contemp fantasy over een weerwolf, changeling, vampier en mens ten tijde van 'openheid naar andere mensensoorten'
- in productie

Postzegels op mijn hart (werktitel)Feuilleton over ontluikende liefde tussen 18-jarige zaterdagbezorger en getrouwde collega bij de post.
- niet meer dan ideeën

Mijn teen, of hoe ik paars werd Modern sprookje over jezelf leren kennen.
- niet meer dan ideeën

Leading the blind Filmscript. 20-jarig meisje wordt langzaam blind door agressieve ziekte. Buurjongen die zij vroeger van pesterijen redde en nu populair is, leest haar huiswerk voor. Onschuldige versie van The Reader, doorspekt met film- en tvreferenties.
- niet meer dan een paar scènes
__________________
'I wanna torture you. I used to love it, and it's been a long time. I mean, the last time I tortured somebody, they didn't even have chainsaws.'
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 21:39
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Ik weet niet wat voor verhaal je schrijft, maar bij mij helpt het altijd om films te kijken die qua onderwerp er bij horen, of juist totaal niet. En ik hou bij welke scenes je goed vindt. Ik heb bijvoorbeeld een scene in de extended edition van Kingdom of Heaven die ik erg goed vind (gevecht tussen Balian en Guy).
Nou daar heb ik niet heeeel veel aan. Ik heb wel bijvoorbeeld allemaal documentaires over Katrina gekeken omdat een deel van mijn verhaal in New Orleans speelt. Dat helpt dan uiteindelijk wel en als het schrijven op zich echt niet lukt, wil ik nog wel eens gekke documentaires kijken om geinspireerd te raken wat karakters betreft. Maar voor mijn verhaal op zich moet ik echt vooral op mijn eigen fantasie vertrouwen en dan een beetje googlen op zoek naar extra info.

Wel een leuk topic zo, het is wel leuk om een beetje bij te houden hoe het bij iedereen gaat en waar je tegenaan loopt. Weet niet of dat de bedoeling was maar het lijkt een beetje op 'hoe voel jij je op relationeel gebied' .
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 21:45
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Wel een leuk topic zo, het is wel leuk om een beetje bij te houden hoe het bij iedereen gaat en waar je tegenaan loopt. Weet niet of dat de bedoeling was maar het lijkt een beetje op 'hoe voel jij je op relationeel gebied' .
Ik heb niet echt een plan. Ik had gewoon de vraag die ik in de topictitel heb gezet.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 21:51
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Nou daar heb ik niet heeeel veel aan. Ik heb wel bijvoorbeeld allemaal documentaires over Katrina gekeken omdat een deel van mijn verhaal in New Orleans speelt. Dat helpt dan uiteindelijk wel en als het schrijven op zich echt niet lukt, wil ik nog wel eens gekke documentaires kijken om geinspireerd te raken wat karakters betreft. Maar voor mijn verhaal op zich moet ik echt vooral op mijn eigen fantasie vertrouwen en dan een beetje googlen op zoek naar extra info.
Waar gaat jouw gebeuren dan over, want ik begrijp nu dat het autobiografisch is (maar van een fictieve auteur) en in New Orleans? Heb je nog een specifiek plot of gaat het over iemand tijdens de Katrina-ramp?
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 22:03
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Waar gaat jouw gebeuren dan over, want ik begrijp nu dat het autobiografisch is (maar van een fictieve auteur) en in New Orleans? Heb je nog een specifiek plot of gaat het over iemand tijdens de Katrina-ramp?
Het is iemand die in z'n eentje op reis gaat om antwoorden te vinden op een aantal essentiele vragen met betrekking tot zijn identiteit en hij komt dus ook in New Orleans.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 22:45
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Het is iemand die in z'n eentje op reis gaat om antwoorden te vinden op een aantal essentiele vragen met betrekking tot zijn identiteit en hij komt dus ook in New Orleans.
is het niet heel moeilijk om zo'n verhaal te vullen?
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 22:51
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
is het niet heel moeilijk om zo'n verhaal te vullen?
Als het je ligt niet natuurlijk. Voor iemand anders kan iets anders - zoals bijv. een fantasierijk verzinnen en daar een verhaal omheen schrijven - net zo heel moeilijk zijn, terwijl jou dat kennelijk al een stuk beter ligt.

Da's maar goed ook, anders zouden we allemaal hetzelfde schrijven
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-06-2010, 05:38
Verwijderd
Horror en Fantasy auteurs schrijven graag dikke boeken, al hoeft het voor mij ook allemaal niet extreem dik te worden. De lezer moet het ook nog allemaal willen lezen.
Bovendien moet je bij Horror (zoals bij Thrillers) er opletten dat je je spanningsboog niet te veel uitrekt. Ik heb het graag heel slepend en gotisch, maar zelfs dan nog zit er een limiet op de hoeveelheid woorden die een verhaallijn aankan. Je moet geen 300 000 woorden besteden een verloren spook in een zwembad, als je het evengoed in 30 000 woorden kan.

En verder ook ja, ik ben nog elke dag mijn stijl aan het bijschaven (lees: meer mainstream maken ), dus heb ik niet veel zin iedere keer die 300 000 woorden te gaan herwerken.

Voorlopig zit er hier dus nog geen dikke turf aan te komen. Al heb ik wel altijd genoeg ideeën.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 08:01
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
is het niet heel moeilijk om zo'n verhaal te vullen?
Nou ja ik denk dat iets fantasy-achtigs inderdaad makkelijker meer woorden wordt. Ik heb ook een kinderboek/verhaal geschreven en dat is wel iets makkelijker natuurlijk maar aan inhoud op zich heb ik geen gebrek. Het worden geen 200.000 woorden, zoveel is wel zeker. Maar ik heb een route uitgestippeld die hij gaat afleggen en bedacht wie hij waar tegenkomt en hoe en wat hij daar leert/te weten komt/ziet enzovoort. En ik schrijf dus ook stukken vanuit andermans perspectief, emailverkeer met het thuisfront en er lopen nog wat verhaallijnen doorheen van mensen die hij tegenkomt die op zichzelf weer een verhaal te vertellen hebben.

Op zich lukt het dus wel aardig maar ik merk wel dat ik voor ieder nieuw stuk even de tijd moet nemen om het uit te laten kristalliseren in mijn hoofd voor ik het op papier krijg.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 09:00
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
is het niet heel moeilijk om zo'n verhaal te vullen?
Ja, ik denk dat dat wel een punt is waarop ik vaak vastloop. Ik schrijf natuurlijk niet het verhaal van Mevrouw Lul, maar de ideeën die ik heb, komen vaak ook wel neer op zulk soort existentiële dingen, zoeken naar identiteit. En ik begin altijd heel enthousiast, maar omdat het me nooit echt lukt om een verhaal te maken, wordt het steeds weer niets. En soms dan bedenk ik wel echt een verhaal, maar dat vind ik veel minder leuk om te schrijven, dus dan lukt het ook weer niet. Dus voorlopig houd ik het erop dat ik het niet kan, een langer verhaal schrijven, maar ergens wil ik het natuurlijk wel heel graag... Ik heb wel een verhaal met een begin van ruim tienduizend woorden, maar dat is dus niet goed genoeg, het lukt me niet om het echt geloofwaardig te maken, ik kan ook niet goed onthouden wat wanneer precies gebeurt en ik liep alleen maar tegen knelpunten aan. Maar in elk geval, ik heb wel een flink aantal korte verhalen waarin dezelfde personages fungeren en met korte verhalen lukt het me wel om het geloofwaardig te maken, dus nu schrijf ik gewoon korte verhalen die samen dat grote verhaal gaan maken, of zo Ik heb nu zo'n vijf verhalen en misschien wordt het uiteindelijk een geheel, misschien ook niet, ik zie wel.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 09:17
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Ja, ik denk dat dat wel een punt is waarop ik vaak vastloop. Ik schrijf natuurlijk niet het verhaal van Mevrouw Lul, maar de ideeën die ik heb, komen vaak ook wel neer op zulk soort existentiële dingen, zoeken naar identiteit. En ik begin altijd heel enthousiast, maar omdat het me nooit echt lukt om een verhaal te maken, wordt het steeds weer niets. En soms dan bedenk ik wel echt een verhaal, maar dat vind ik veel minder leuk om te schrijven, dus dan lukt het ook weer niet. Dus voorlopig houd ik het erop dat ik het niet kan, een langer verhaal schrijven, maar ergens wil ik het natuurlijk wel heel graag... Ik heb wel een verhaal met een begin van ruim tienduizend woorden, maar dat is dus niet goed genoeg, het lukt me niet om het echt geloofwaardig te maken, ik kan ook niet goed onthouden wat wanneer precies gebeurt en ik liep alleen maar tegen knelpunten aan. Maar in elk geval, ik heb wel een flink aantal korte verhalen waarin dezelfde personages fungeren en met korte verhalen lukt het me wel om het geloofwaardig te maken, dus nu schrijf ik gewoon korte verhalen die samen dat grote verhaal gaan maken, of zo Ik heb nu zo'n vijf verhalen en misschien wordt het uiteindelijk een geheel, misschien ook niet, ik zie wel.
Ben nog steeds benieuwd of dat je lukt/gebeurt dat het aan gaat sluiten uiteindelijk. Misschien gaat dat onbewust wel .

En wat wel grappig is, is dat het ook een beetje zoeken naar mijn eigen antwoorden is. Af en toe komen er plots heel filosofische passages in voor omdat ik tijdens het schrijven zelf dingen ga begrijpen. Die gedachtegangen leen ik dan gewoon aan het karakter. Dat is wel een grappig proces eigenlijk maak ik het met mijn karakter samen mee ofzo . En het is niet zo dat het constant denken, piekeren en reflecteren is van de hoofdpersoon. Dat gaat eigenlijk vanzelf door de gesprekken die hij voert en de situaties waar hij in terecht komt. Die brengen vanzelf op een vrij natuurlijke manier zijn antwoorden. En dat levert alleen maar weer andere vragen op, maar zo is het leven . Uiteindelijk gaat hij ook niet vinden waar hij naar op zoek was hoor, maar hij vindt wel een hoop andere dingen die maken dat hij kan omgaan met het feit dat hij sommige dingen nooit zeker zal weten/begrijpen .
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 09:32
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar Ik had trouwens eerst ook nog iets wat erop leek, wat ik ook aan de kant heb geschoven, een verhaal over een feest waarbij er dan eigenlijk twaalf hoofdpersonen zijn, en dus twaalf verhalen en dat van daaruit het eigenlijke verhaal zou worden verteld, maar daar liep ik ook in vast Ik heb trouwens net eens alles bij elkaar gezet, en het zijn vier verhalen van in totaal 5.600 woorden. Dat is dus nog niet echt een verhalenbundel waard

En schrijven is zo leerzaam
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 10:06
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar Ik had trouwens eerst ook nog iets wat erop leek, wat ik ook aan de kant heb geschoven, een verhaal over een feest waarbij er dan eigenlijk twaalf hoofdpersonen zijn, en dus twaalf verhalen en dat van daaruit het eigenlijke verhaal zou worden verteld, maar daar liep ik ook in vast Ik heb trouwens net eens alles bij elkaar gezet, en het zijn vier verhalen van in totaal 5.600 woorden. Dat is dus nog niet echt een verhalenbundel waard

En schrijven is zo leerzaam
Langzaam maar gestaag he . En wie weet lukt het wel om verder te schrijven als je eenmaal wat van die kortere stukken hebt. En het hóeft ook niet natuurlijk. Dat is wel fijn, je kunt gewoon lekker door gaan met verhalen schrijven die verder niet per sé zo overeen hoeven te komen en uiteindelijk zou het dan toch heel goed kunnen dat het wel ergens samenkomt uiteindelijk. Dat vind ik juist het leuke aan het idee, dat je nu niet weet waar het heen gaat maar dat je er naar verloop van tijd misschien achterkomt dat één en ander heel goed samen gaat. Het lijkt me alleen moeilijk om je daar niet door te laten leiden in eerste instantie.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 11:16
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
O, maar dat is juist het makkelijke, want het is alsof ik de beschikking heb over het leven van vier mensen, hun levensloop ligt min of meer vast en telkens als ik een verhaal schrijf, beschrijf ik gewoon één stukje van een van hun levens, maar je kunt dan wel telkens een andere invalshoek en stijl gebruiken en dat maakt het leuk. Ik vraag me alleen af of het me zou lukken om het geloofwaardig te maken dat dezelfde personages in meerdere verhalen terugkomen, maar dat zal de tijd dus leren Ik zie wel, ik concentreer me deze week in elk geval op de poëzie want ik heb zondag een optreden en dan wil ik graag wat leuks & nieuws laten horen.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 11:25
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
O, maar dat is juist het makkelijke, want het is alsof ik de beschikking heb over het leven van vier mensen, hun levensloop ligt min of meer vast en telkens als ik een verhaal schrijf, beschrijf ik gewoon één stukje van een van hun levens, maar je kunt dan wel telkens een andere invalshoek en stijl gebruiken en dat maakt het leuk. Ik vraag me alleen af of het me zou lukken om het geloofwaardig te maken dat dezelfde personages in meerdere verhalen terugkomen, maar dat zal de tijd dus leren Ik zie wel, ik concentreer me deze week in elk geval op de poëzie want ik heb zondag een optreden en dan wil ik graag wat leuks & nieuws laten horen.
Ja, ik geloof er wel in dat iets in je onderbewustzijn (is dat één woord?) de linkjes dan wel goed gaat leggen. Ik denk dat het heel verrassend kan zijn, ook voor jezelf!

Veel plezier zondag, laat je even weten hoe het gaat?

En ik moet zelf nog even optimaal gebruik maken van mijn vrije tijd want vanaf zaterdag heb ik eindelijk weer werk en in september ga ik studeren dus... ik krijg het nog druk .
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 14:34
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Ik ben momenteel bezig met de opzet van een verhaal over en meisje van mijn leeftijd ten tijde van de industriële revolutie.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 15:05
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik ben momenteel bezig met de opzet van een verhaal over en meisje van mijn leeftijd ten tijde van de industriële revolutie.
O, zoiets zou ik echt nooit durven schrijven, een historisch verhaal, hoe doe je dat precies, hoe pak je dat aan? Want dan moet je wel heel veel research doen, tenzij het je niet kan schelen als het niet precies klopt, maar als je echt alle details goed wilt hebben... Ja, heb ik wel bewondering voor, ik schrijf toch voornamelijk over de wereld om me heen.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 19:30
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik denk niet dat het heel veel lastiger is dan de setting voor een modern verhaal, zeker niet als je met techniek of actie in de weer gaat. Dan moet het ook allemaal redelijk kloppen - tenzij je dat dus ook niet zoveel kan schelen.

Mijn hoofdpersonage is een uiterst getalenteerd klimmer/avonturier. Ik niet Dus ik moet ook wel goed opletten wat ik aan het schrijven ben om hem vaardig genoeg over te komen en daar regelmatig dingen voor opzoeken.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 19:40
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Al weer sinds vrijdag elke dag 3500 woorden. Nu zit ik op bijna 64000 woorden
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 20:31
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Hoeveel denk je nog te moeten eigenlijk?
Misschien dat het ergens al staat maar dan lees ik er kennelijk overheen.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 20:37
niña
Avatar van niña
niña is offline
Citaat:
Al weer sinds vrijdag elke dag 3500 woorden. Nu zit ik op bijna 64000 woorden
Tering

Ik redigeer nu en dat gaat veel langzamer dan verwacht. Ik moet nog 131 pagina's en zit tot nu toe op 156.412 woorden.
__________________
“I have a friend who is a stripper. You’re much happier than her.”
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten wie jij bent.
Gabrielle-mn
2 30-08-2015 23:16
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Wat zou jij doen?
Doornroos
6 14-03-2013 08:40
Verhalen & Gedichten Groot hoe-schrijf-jij-topic.
Verwijderd
24 07-02-2011 18:43
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Ze heet Anna
Verwijderd
15 31-10-2006 11:37
Verhalen & Gedichten Dit is het brieventopic dat ik Postzegel noem.
CSN
244 09-07-2006 18:20
Verhalen & Gedichten (stukje) reunie
Euryalo
0 23-11-2005 22:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:46.