Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-09-2003, 15:42
funky
funky is offline
Volgens mij zegt deze vraag al meer dan genoeg. Ik kan er zelf niet echt duidelijk een mening over vormen, omdat er zoveel verschillende delicten zijn. Wat denken jullie hier van?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-09-2003, 15:52
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
voor
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 15:53
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
Tegen. Ik vind niet dat het mogelijk moet zijn dat de staat het recht heeft jou je leven af te nemen.
__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 16:02
Verwijderd
Citaat:
M n M schreef op 03-09-2003 @ 16:53:
Tegen. Ik vind niet dat het mogelijk moet zijn dat de staat het recht heeft jou je leven af te nemen.
Honderd procent mee eens, dat is eigenlijk ook mijn primaire overweging. Een overheid heeft het recht niet zijn onderdanen van het leven te beroven, onder geen enkele omstandigheid.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 16:04
Verwijderd
Tegen, iemand zijn vrijheid afpakken is een ergere straf dan hem ter dood veroordelen.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 16:07
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
M n M schreef op 03-09-2003 @ 16:53:
Tegen. Ik vind niet dat het mogelijk moet zijn dat de staat het recht heeft jou je leven af te nemen.
Hier ben ik het ook mee eens.

En volgens mij heeft het ook geen nut, als voorbeeld ofzo.
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 16:10
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Tegen, iemand die bijvoorbeeld een moord heeft gepleegd, heeft er eigenlijk niks aan. Hij zit een tijdje in de cel en gaat daarna dood. En iemand die dood is heeft volgens mij geen gevoelens meer.
Daar komt nog bij dat vermoorden (of iets anders ergs) strafbaar is. Als de staat iemand de doodstraf geeft zijn ze eigenlijk ook strafbaar bezig.
En zolang de verdachte nog leeft en eigenlijk niks met de moord te maken heeft, kan hij altijd nog vrijgelaten worden. Dat gaat moeilijk als zo iemand al de doodstraf heeft gehad.

(Is het verder wel eens met M n M)
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 16:20
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
iemand beroven van zijn vrijheid is ook strafbaar, dus dat argument slaat al een tang op een varken. toch tegen.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 16:24
Basiliscus
Basiliscus is offline
Als iemand levenslang krijgt omdat hij/zij een moord heeft gepleegd is dat erger dan de doodstraf (lijkt mij). Maar ik ben toch voor omdat je hier in Nederland zo snel weer vrijkomt.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 16:24
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Tegen, om de redenen die M n M en Cést moi ici al noemden. Verder ook vanwege het feit dat de doodstraf onomkeerbaar is, en eventuele fouten dus ook.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 16:47
Verwijderd
Tegen,want in mijn ogen is dat wraak.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 16:53
Sithan
Sithan is offline
Tegen...geen mens is onfeilbaar, rechters ook niet, en geen enkel mens heeft naar mijn idee het recht een ander het leven te ontnemen...
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 17:02
Psychedelic
Avatar van Psychedelic
Psychedelic is offline
Tegen, de doodstraf is onomkeerbaar.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 17:17
msgod
Avatar van msgod
msgod is offline
ik ben voor

wat is het leven van een moordenaar of verkrachter waard?
wand zo iemand kost handen vol geld om iemand op te sluiten. en ik heb het niet voor een verkrachter over.


Citaat:
Tegen, iemand zijn vrijheid afpakken is een ergere straf dan hem ter dood veroordelen
in nederland? in een nederlandse sel? ja echt das een echte straf als je maar tot 11 uur t.v. kan kijken. en je maar 3 keer per dag te eten krijgt
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 17:20
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Niet alweer deze discussie he?

anyway ik ben zwaar tegen.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 17:32
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
het leven in een nederlandse cel is een pretje

__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 18:05
Verwijderd
Citaat:
msgod schreef op 03-09-2003 @ 18:17:
ik ben voor

wat is het leven van een moordenaar of verkrachter waard?
wand zo iemand kost handen vol geld om iemand op te sluiten. en ik heb het niet voor een verkrachter over.
Dat is subjectief, maar de meeste beschaafde mensen zijn het erover eens dat het menselijk leven van onschatbare waarde is en dus niet mag worden afgenomen. Het feit dat een moordenaar het leven van een ander wel afneemt, doet daar niet aan af: het gaat hier om de situatie waarin achteraf de overheid het leven neemt van de moordenaar, om te vergelden. En dat mag in een beschaafde samenleving niet worden getolereerd.

En ja Kenny, ik bezit de arrogantie om te menen dat dat beschaafd is. En het interesseert me geen fuck dat je het niet met me eens bent.

Citaat:
in nederland? in een nederlandse sel? ja echt das een echte straf als je maar tot 11 uur t.v. kan kijken. en je maar 3 keer per dag te eten krijgt
Duidelijk iemand die nog nooit in een cel heeft gezeten.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 18:13
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
M n M schreef op 03-09-2003 @ 16:53:
Tegen. Ik vind niet dat het mogelijk moet zijn dat de staat het recht heeft jou je leven af te nemen.
ook tegen omdat er vaak onschuldigen worden veroordeeld en dat dat niet meer terugtedraaien is.

Maar waarom zou de staat dat niet mogen? Ze spreken immers voor de burgers.
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-09-2003, 18:14
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Citaat:
M n M schreef op 03-09-2003 @ 16:53:
Tegen. Ik vind niet dat het mogelijk moet zijn dat de staat het recht heeft jou je leven af te nemen.
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 18:27
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Voor, ik vind dat bepaalde mensen (kinderverkrachters, seriemoordenaars enz.) het recht om te leven hebben verloren. En het kan mij ook geen fuck schelen of dat beschaafd, barbaars of ouderwets is.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 18:35
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
Citaat:
timbo85 schreef op 03-09-2003 @ 19:13:
ook tegen omdat er vaak onschuldigen worden veroordeeld en dat dat niet meer terugtedraaien is.

Maar waarom zou de staat dat niet mogen? Ze spreken immers voor de burgers.
Het gaat mij om het principe. Een reden is bijvoorbeeld de reden die jij geeft. De staat mag in mijn ogen gewoon het recht niet hebben om te beslissen over leven en dood van zijn burgers. Net zomin als burgers dat over elkaar mogen beslissen. Dus dat de staat zou spreken voor de burgers (wat ook lang niet altijd het geval is), gaat in dat geval ook niet op.

En natuurlijk zou je het liefst willen dat alle serieverkrachters en moordenaars zouden verdwijnen, maar de gedetineerden tot de dood veroordelen zal niets aan de huidige situatie veranderen. Deze personen denken naar mijn inziens niet bij voorbaat over een eventuele doodstraf als ze gepakt zouden worden. Dus dergelijke delinquenten tot de dood veroordelen, is te simpel en werkt niet.
__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 18:42
aansteker
aansteker is offline
Straffen moet flink omhoog !
Gevangenissen moeten meer worden als in turkije...dan zul je wel oppassen dat je niks verkeerds doet.
Doodstraf nee, ik vind ook dat de staat daar de macht niet voor mag hebben.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 18:51
Verwijderd
Citaat:
Assasin schreef op 03-09-2003 @ 19:27:
Voor, ik vind dat bepaalde mensen (kinderverkrachters, seriemoordenaars enz.) het recht om te leven hebben verloren. En het kan mij ook geen fuck schelen of dat beschaafd, barbaars of ouderwets is.
Mensen als die Balinese terrorist lachen om de doodstraf, dat is precies wat ze willen. Laat ze dan liever levenslang rotten in de cel.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 18:54
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
msgod schreef op 03-09-2003 @ 18:17:
een moordenaar of verkrachter waard?
wand zo iemand kost handen vol geld om iemand op te sluiten. en ik heb het niet voor een verkrachter over.
Tot je zelf een keer in een staat van ontoerekeningsvatbaarheid iemand die je het bloed onder de nagels vandaan haalt, neerknalt...

Dit is het gevolg laten verdwijnen en niet de oorzaak aanpakken...
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 18:54
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 03-09-2003 @ 19:51:
Mensen als die Balinese terrorist lachen om de doodstraf, dat is precies wat ze willen. Laat ze dan liever levenslang rotten in de cel.
Die had ook gelachen als hij levenslang had gekregen, en dat had ons meer geld gekost en geeft minder voldoening.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-09-2003, 18:56
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Assasin schreef op 03-09-2003 @ 19:54:
Die had ook gelachen als hij levenslang had gekregen, en dat had ons meer geld gekost en geeft minder voldoening.
'Voldoening' is totaal niet relevant bij het bepalen van een strafmaat.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 18:59
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 03-09-2003 @ 19:56:
'Voldoening' is totaal niet relevant bij het bepalen van een strafmaat.
Nee, dat klopt maar dat is voor mij ook niet het argument om voor de doodstraf te zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 19:02
NN
NN is offline
Ik ben tegen.

Tot nu toe heb ik altijd nog de gedachte gehad dat wij in een rechtsstaat leven. Daarin moet een overheid zich ook aan de wet houden. Als het doden van mensen strafbaar is gesteld, mag de overheid dit dus ook niet.

En val me nou maar weer aan over zo'n kille, niet-emotionele mening, maar we hebben het al vaak genoeg over de doodstraf gehad.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 19:06
guess what
Avatar van guess what
guess what is offline
deze discussie heb ik idd al wel vaker voorbij zien komen..
maar ik ben tegen, om de reden die al vaker genoemd is, de staat heeft niet het recht het leven van iemand anders te ontnemen.
__________________
All in the name of white trash
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 19:10
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
guess what schreef op 03-09-2003 @ 20:06:
deze discussie heb ik idd al wel vaker voorbij zien komen..
maar ik ben tegen, om de reden die al vaker genoemd is, de staat heeft niet het recht het leven van iemand anders te ontnemen.
Waarom heeft de overheid dat recht niet?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 19:11
Uitgeluld
Avatar van Uitgeluld
Uitgeluld is offline
Citaat:
M n M schreef op 03-09-2003 @ 16:53:
Tegen. Ik vind niet dat het mogelijk moet zijn dat de staat het recht heeft jou je leven af te nemen.
__________________
VAK 410->RED&WHITE FIGHTERS
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 19:14
cyber ian
Avatar van cyber ian
cyber ian is offline
tegen de staat doet percies het zelfde dan als de schuldige

en stel iemand blijkt toch onschuldig dan kunnen ze hem niet meer levend maken
__________________
just want fun
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 19:15
P&C
P&C is offline
ik ben PRO

als een moordenaar de doodstraf krijgt ipv levenslang,
bespaart dat

- ruimte in gevangenissen
- etenswaarden (geld)

Oog om oog, tand om tand,

moet je maar niemand vermoorden!

ik vind echter wel dat iemand het recht heeft op extra onderzoeken als hij blijft ontkennen (om onschuldige executies te voorkomen)
__________________
Rotterdam!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 19:17
Uitgeluld
Avatar van Uitgeluld
Uitgeluld is offline
Citaat:
Assasin schreef op 03-09-2003 @ 20:10:
Waarom heeft de overheid dat recht niet?
De overheid is dan gewoon even slecht als de dader zelf. Ok de dader had het recht niet om iemand/meerdere mensen te doden, maar waarom zou de overheid dat dan wel hebben??
Bovendien kan de doodstraf niet meer terug gedraait worden. Wanneer er iemand onterecht beschuldigt is en vervolgens de doodstraf krijgt, lijkt mij het heel lullig voor de nabestaanden om na een jaar of 5 te horen te krijgen dat de gedode beschuldigde niet de dader was..
__________________
VAK 410->RED&WHITE FIGHTERS
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 19:22
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Het zal mij verder aan m'n reet roesten. Echter, ik ben het niet helemaal met mensen eens die een mensenleven van "onschatbare waarden" achten, zoals Nare man al aangaf. Want dat is volgens natuurlijke principes gewoon onzin.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 19:31
Verwijderd
Citaat:
Assasin schreef op 03-09-2003 @ 19:54:
Die had ook gelachen als hij levenslang had gekregen, en dat had ons meer geld gekost en geeft minder voldoening.
Hij vindt het juist een eer te sterven voor z'n daad, het zou voor hem vernederender zijn geweest tussen goddeloze verkrachters en kruimeldieven te moeten zitten.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-09-2003, 19:32
Verwijderd
Citaat:
P&C schreef op 03-09-2003 @ 20:15:
ik ben PRO

als een moordenaar de doodstraf krijgt ipv levenslang,
bespaart dat

- ruimte in gevangenissen
- etenswaarden (geld)
Oh, het financiële aspect telt mee? Laten we dan ook alle werkelozen afmaken, kosten ook alleen maar geld en zijn niet nuttig.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 19:39
NN
NN is offline
Citaat:
Assasin schreef op 03-09-2003 @ 20:10:
Waarom heeft de overheid dat recht niet?
Lees jij wel voor dat je iets schrijft?
Twee berichten boven dat van jou gaf ik dit commentaar:
"Tot nu toe heb ik altijd nog de gedachte gehad dat wij in een rechtsstaat leven. Daarin moet een overheid zich ook aan de wet houden. Als het doden van mensen strafbaar is gesteld, mag de overheid dit dus ook niet."

Duidelijk?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 19:41
The Crash Bash
Avatar van The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Voor want de kans is groot dat ze terug opnieuw beginnen, en je krijgt de doodstraf alleen maar als je iets ergs gedaan hebt dus hun verdiende loon.

Je krijgt het niet als je een pakje kauwgom hebt gestolen, maar bijvoorbeeld als je mensen vermoord ofzo, je hebt ook geen rekening gehouden met die mensen dus dan moet je het maar ontgelden.
__________________
What if tomorrow the war could be over? Isn't that worth fighting for? Isn't that worth dying for?Friends: Denise 01, Lionheart.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 19:43
Help Valentijn
Avatar van Help Valentijn
Help Valentijn is offline
Tegen:

- Het is onomkeerbaar

- Universele verklaring van de rechten van de mens, artikel 3: Ieder mens heeft recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon

- Het is pertinent dat onwaar dat de doodstraf veel meer kost dan een levenslange gevangenisstraf, kosten v/h proces, terdoodveroordeling, iemand die de doodstraf krijgt zit nog jaren in verzekerde bewaring, kosten v/d executie, het loopt nogal snel op (en dan nog, je zal er geen brood minder voor moeten kopen ofzo)

- Iemands leven is gebaseerd op de uitspraak van een rechter en jury. Hun mening is doorslaggevend. Niet erg leuk voor een zwarte met een grotendeels aartsconservatieve blanke jury voor zich. (In de VS wordt er trouwens veel vaker de doodstraf ge-eist tegen zwarten dan tegen blanken)
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 19:44
Help Valentijn
Avatar van Help Valentijn
Help Valentijn is offline
Citaat:
The Crash Bash schreef op 03-09-2003 @ 20:41:
Voor want de kans is groot dat ze terug opnieuw beginnen, en je krijgt de doodstraf alleen maar als je iets ergs gedaan hebt dus hun verdiende loon.
Ik dacht nochtans dat één van de rechtsbeginselen was dat je veroordeelt wordt voor een misdaad die je al gepleegd hebt. NIet voor één die je gaat plegen...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 19:45
Verwijderd
Citaat:
The Crash Bash schreef op 03-09-2003 @ 20:41:
Voor want de kans is groot dat ze terug opnieuw beginnen, en je krijgt de doodstraf alleen maar als je iets ergs gedaan hebt dus hun verdiende loon.
Datzelfde bereik je met levenslange gevangenisstraf/TBS.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 19:47
Anonymous John
Avatar van Anonymous John
Anonymous John is offline
Ik zie niet waarom we (opeens) de doodstraf zouden moeten invoeren in Nederland, maar als dat gebeurd zou ik daar geen moeite mee hebben.
__________________
So a baby seal walked into a club...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 19:48
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 03-09-2003 @ 19:51:
Mensen als die Balinese terrorist lachen om de doodstraf, dat is precies wat ze willen. Laat ze dan liever levenslang rotten in de cel.
mee eens, iemand wordt niet genoeg gestraft als hij de doodstraf krijgt. Als je je hele leven lang in een cel moet zitten is volgens mij veel erger.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 20:07
Rissie
Avatar van Rissie
Rissie is offline
Citaat:
M n M schreef op 03-09-2003 @ 16:53:
Tegen. Ik vind niet dat het mogelijk moet zijn dat de staat het recht heeft jou je leven af te nemen.

JUIST!

Ik ben TEGEN! Wat je oowk gedaan hebt, ik vind dat niemand jouw leven mag afnemen. Dat zouw egt heel oneerlijk zijn
__________________
!Neej DAH!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 20:36
Sennah
Avatar van Sennah
Sennah is offline
absoluut tegen!
__________________
Love the Hate in everybody *scouting is (Y)*
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 20:37
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Rissie schreef op 03-09-2003 @ 21:07:
JUIST!

Ik ben TEGEN! Wat je oowk gedaan hebt, ik vind dat niemand jouw leven mag afnemen. Dat zouw egt heel oneerlijk zijn
Das leuk en aardig, maar wat weet jij nu van eerlijk?
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 20:55
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Assasin schreef op 03-09-2003 @ 19:27:
Voor, ik vind dat bepaalde mensen (kinderverkrachters, seriemoordenaars enz.) het recht om te leven hebben verloren. En het kan mij ook geen fuck schelen of dat beschaafd, barbaars of ouderwets is.
idd, wel alleen mensen die echt iets ergs hebben gedaan
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 21:25
Uitgeluld
Avatar van Uitgeluld
Uitgeluld is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 03-09-2003 @ 21:55:
idd, wel alleen mensen die echt iets ergs hebben gedaan
En...leg mij uit, was is ''echt iets ergs''??
__________________
VAK 410->RED&WHITE FIGHTERS
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 22:42
Snat$bat$
Avatar van Snat$bat$
Snat$bat$ is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-09-2003 @ 19:05:
,
Duidelijk iemand die nog nooit in een cel heeft gezeten.
uhm heb jij wel eens in de bak gezeten ?
dat is hier in Nl het 5 sterren hotel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Zou iemand mijn betoog kunnen bekijken?
Drater
0 19-02-2013 21:06
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Fries!
Odin
33 25-03-2006 17:19
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen nederlands
kutprinter
0 30-08-2004 11:54
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen debat, doodstraf
SkAnOuK
7 09-11-2003 19:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Het Interview: Mohammed Cheppih
BiL@L
61 04-05-2003 17:18
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap enquete: wie is hier voor de doodstraf?
Verwijderd
253 22-01-2003 14:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:02.