Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-10-2003, 21:38
DaDude
Avatar van DaDude
DaDude is offline
Bron: Utrechts Nieuwsblad
In Voorschoten zijn twee 15-jarige jongens aangehouden die maandenlang tientallen jongeren in hun woonplaats hebben geterroriseerd. De slachtoffers lopen in leeftijd uiteen. De jongste is een jaar of 12. Stuk voor stuk lieten ze zich intimideren en durfden ze niet aan hun ouders te vertellen wat er al die tijd gebeurde.

De twee 15-jarige knapen vonden dat zij de baas waren in de Voorschotense wijk Boschgeest. Ze persten jongens en meisjes geld en hun mobiele telefoons af. Met het resterende beltegoed belden ze naar Marokko toe. Een aantal meisjes werd als vuil behandeld; ze werden bij de borsten gegrepen en kregen vernederende opmerkingen naar hun hoofd. Zwaaiend met een mes dwong het tweetal jonge meiden ook tot seksuele handelingen.

Inmiddels heeft de politie al 30 aangiften binnen. Volgens justitie zijn de slachtoffers ontzettend angstig; ze zijn bang dat ze door de jongens worden gestraft omdat ze hun mond open hebben gedaan.

Een vader van de slachtoffers ontplofte tegen een journalist zowat van woede: ,,Dat mijn kind al die maanden niet heeft durven vertellen dat het zo bedreigd, mishandeld en vernederd werd. Ik ga bijna kapot aan mijn wraakgevoelens. Dit is een horrorverhaal. Dat twee klootzakken in staat zijn maandenlang de buurt te terroriseren is krankzinnig. Die smeerlappen hebben tegen onschuldige meisjes staan aanrijden, dwongen die arme grietjes tot walgelijke dingen en gingen er na afloop ook nog met hun geld vandoor. Ik ben kotsmisselijk van dit hele verhaal''.

Het OM houdt de twee 15-jarige knapen van Marokkaanse komaf voorlopig nog in voorarrest.
__________________
Non Human prescense detected.......
Advertentie
Oud 05-10-2003, 21:52
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Hoera, het 'schop die gastjes terug naar Marokko' kan weer beginnen (terwijl dit waarschijnlijk jongens met de Nederlandse nationaliteit zijn --> tweede/derde generatie). Het is in ieder geval wel weer lekker beeldvormend. Zouden die gastjes nou niet beseffen dat ze het voor hun hele groep aan het verpesten zijn?

Van mij mogen die jongens in ieder geval een behoorlijke taakstraf krijgen. Het liefst iets waarbij ze jongeren moeten helpen.

Dat is trouwens wel erg dichtbij mij, Voorschoten
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 05-10-2003, 22:36
Mea Culpa
Avatar van Mea Culpa
Mea Culpa is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 05-10-2003 @ 22:52:
[B]Hoera, het 'schop die gastjes terug naar Marokko' kan weer beginnen (terwijl dit waarschijnlijk jongens met de Nederlandse nationaliteit zijn --> tweede/derde generatie). Het is in ieder geval wel weer lekker beeldvormend. Zouden die gastjes nou niet beseffen dat ze het voor hun hele groep aan het verpesten zijn?
idd maar als het nederlandse jongens waren (dus ook van nederlandse afkomst) was het er hoogstwaarschijnlijk niet eens bij gezet...

Net wat die vader al zegt, het is verschrikkelijk dat dit soort dingen gewoon kunnen gebeuren en dat het zelfs een paar maanden ongemerkt door kan gaan!
En hoe ziek en verdorven kun je in godsnaam zijn op je 15e!
__________________
"Ga weg, ga d'r uit! Laatste woorden zijn voor dwazen die niet genoeg gezegd hebben."
Oud 05-10-2003, 22:42
Verwijderd
Flink hard aanpakken die jongens natuurlijk.
Verder eh, niet zoveel nieuwswaarde allemaal dit?
Rot dat het gebeurd is, en ik snap ook niet helemaal waarom d'r nu pas iets naar buiten is gekomen waardoor die jongens gepakt zijn..zeker gezien d'r dus al 30+ aangiften zijn gedaan? ..Als ouder zul je bepaalde dingen toch ook wel kunnen merken. Of is dat een hele rare gedachte?
Oud 05-10-2003, 22:45
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 05-10-2003 @ 22:52:
Hoera, het 'schop die gastjes terug naar Marokko' kan weer beginnen (terwijl dit waarschijnlijk jongens met de Nederlandse nationaliteit zijn --> tweede/derde generatie). Het is in ieder geval wel weer lekker beeldvormend. Zouden die gastjes nou niet beseffen dat ze het voor hun hele groep aan het verpesten zijn?
mwa, voordat ik las dat ze uit marokko kwamen dacht ik hetzelfde over dat tuig als nu hoor. Hoe kansloos moet je zijn als je je zo gedraagt.

Citaat:
Van mij mogen die jongens in ieder geval een behoorlijke taakstraf krijgen. Het liefst iets waarbij ze jongeren moeten helpen.
Niet alleen een taakstraf, dat is veel te soft. Anders denkt de volgende groep: ja, laten we lekker een meisje verkrachten, als we dan al gepakt worden dan komen we er toch wel af met een taakstraf.
Oud 05-10-2003, 22:48
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef op 05-10-2003 @ 23:45:
Niet alleen een taakstraf, dat is veel te soft. Anders denkt de volgende groep: ja, laten we lekker een meisje verkrachten, als we dan al gepakt worden dan komen we er toch wel af met een taakstraf.
Ik bedoelde dan ook een flink lange en zware taakstraf. En ook niet van een week ofzo, ik dacht meer aan een half jaar of zelfs een heel jaar.

Ik ben sowieso een voorstander van lange taakstraffen. Misschien dat we op die manier het tekort aan vrijwilligers in onze samenleving kunnen oplossen
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 05-10-2003, 22:51
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Vijftien jaar en nu al kansloos. Het lijkt mij een te groot gevaar om ze ooit weer vrij te laten. Levenslang, that should do it
__________________
Czech us out
Oud 05-10-2003, 22:52
Anonymous John
Avatar van Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 05-10-2003 @ 16:52:
Van mij mogen die jongens in ieder geval een behoorlijke gevangenisstraf krijgen.
Ik heb het verbeterd voor je.
__________________
So a baby seal walked into a club...
Oud 05-10-2003, 22:55
Verwijderd
Het enige wat helpt is ze een flinke aframmeling te geven, maar dat kan justitie niet doen
Oud 05-10-2003, 22:56
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 05-10-2003 @ 23:48:
Ik bedoelde dan ook een flink lange en zware taakstraf. En ook niet van een week ofzo, ik dacht meer aan een half jaar of zelfs een heel jaar.

Ik ben sowieso een voorstander van lange taakstraffen. Misschien dat we op die manier het tekort aan vrijwilligers in onze samenleving kunnen oplossen
tja, ik denk meer aan een combinatie van een echte straf (om de mensen te laten zien dat dit niet gepikt wordt en ook misschien wel om andere mensen toch net iets meer af te schrikken) en een taakstraf of een heropvoeding o.i.d., om deze jongeren dit af te leren.

Verder hadden de ouders de problemen natuurlijk allang moeten zien aankomen en allang moeten hebben ingegrepen.
Oud 05-10-2003, 22:59
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Anonymous John schreef op 05-10-2003 @ 23:52:
Ik heb het verbeterd voor je.
Wat een verbetering zeg

Ze zijn 15.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 05-10-2003, 23:02
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef op 05-10-2003 @ 23:56:
tja, ik denk meer aan een combinatie van een echte straf (om de mensen te laten zien dat dit niet gepikt wordt en ook misschien wel om andere mensen toch net iets meer af te schrikken) en een taakstraf of een heropvoeding o.i.d., om deze jongeren dit af te leren.

Verder hadden de ouders de problemen natuurlijk allang moeten zien aankomen en allang moeten hebben ingegrepen.
Alsof een taakstraf geen echte straf is Het is toch echt niet vrijblijvend, nog voor de lol (niet dat een taakstraf me in dit geval heel gepast lijkt vanwege de ernst, en het vake voorkomen).

Duh... mee eens, natuurlijk.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Oud 05-10-2003, 23:03
Verwijderd
Iemand van vijftien weet dondersgoed waar hij mee bezig is. De wetgever heeft niet voor niets de grens van strafrechtelijke aansprakelijkheid bij twaalf jaar gelegd. Het feit dat het jeugdstrafrecht tot achttien jaar geldt, wil niet zeggen dat dit soort ettertjes er dan maar met een taakstraf vanaf moet komen.

Persoonlijk geloof ik dat er zeer wel jongeren van veertien-vijftien jaar zijn die in de categorie hopeloze gevallen passen. Er worden soms jochies aangehouden van twaalf, dertien jaar, die al maandenlang op het criminele pad zijn. Het zou mij niet verbazen als deze vijftienjarigen zo in en in verdorven zijn dat ze al jarenlang bezig zijn.

Een taakstraf voor ontspoorde jongeren leg je op aan iemand die een misstap heeft begaan, door verkeerde ouders, door verkeerde vrienden, aan iemand voor wie nog hoop is. Voor mensen die maandenlang zulke delicten plegen is geen hoop meer, die moeten gewoon lang de cel in.
Oud 05-10-2003, 23:06
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef op 05-10-2003 @ 23:56:
tja, ik denk meer aan een combinatie van een echte straf (om de mensen te laten zien dat dit niet gepikt wordt en ook misschien wel om andere mensen toch net iets meer af te schrikken) en een taakstraf of een heropvoeding o.i.d., om deze jongeren dit af te leren.
Ik ben in principe ook wel voor een echte straf, maar ik heb rekening gehouden met het feit dat ze nog niet meerderjarig zijn, en dat beperkt de strafmogelijkheden.

Heropvoeding is ook een goede optie.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 05-10-2003, 23:06
Anonymous John
Avatar van Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 05-10-2003 @ 17:59:
Wat een verbetering zeg

Ze zijn 15.
En blijkbaar is er iets ergs in hun hoofd aan de gang dat zij zo hun gedrag rechtvaardigen. En van mijn part mogen ze de harde consequenties aanvaarden.

Voor hetzelfde geld zullen ze nog steeds mensen blijven lastigvallen tijdens hun taakstraf
__________________
So a baby seal walked into a club...
Oud 05-10-2003, 23:07
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef op 06-10-2003 @ 00:02:
Alsof een taakstraf geen echte straf is Het is toch echt niet vrijblijvend, nog voor de lol (niet dat een taakstraf me in dit geval heel gepast lijkt vanwege de ernst, en het vake voorkomen).
nee, maar een taakstraf is toch heel wat anders dan een gevangenisstraf. Als je 's avonds klaar bent met je taak, dan kan je gewoon doen wat je wil.
Oud 05-10-2003, 23:09
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 06-10-2003 @ 00:06:
Ik ben in principe ook wel voor een echte straf, maar ik heb rekening gehouden met het feit dat ze nog niet meerderjarig zijn, en dat beperkt de strafmogelijkheden.

Heropvoeding is ook een goede optie.
tja, wat mij betreft moeten we dan de meerderjarigheids-grens maar wat verlagen, aangezien de criminaliteit op dit moment blijkbaar al op zo'n jonge leeftijd begint.
Oud 05-10-2003, 23:17
Verwijderd
gewoon terug retouneren
Ads door Google
Oud 05-10-2003, 23:18
Verwijderd
Dat is een pleonasme.
Oud 05-10-2003, 23:20
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Scherp zowaar in de vroege nacht van maandag
__________________
Czech us out
Oud 05-10-2003, 23:21
Verwijderd
Citaat:
Zaina schreef op 06-10-2003 @ 00:20:
Scherp zowaar in de vroege nacht van maandag
Ochtend van maandag.
Oud 05-10-2003, 23:22
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Pibbo schreef op 06-10-2003 @ 00:17:
gewoon terug retouneren
Hier was ik dus al bang voor...
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 05-10-2003, 23:23
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 06-10-2003 @ 00:22:
Hier was ik dus al bang voor...
Van hem zijn we het wel gewend, hoor. Ik ben niet geschokt.
Oud 05-10-2003, 23:26
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Hopla, volgende kandidaten voor de jeugdgevangenis. Kunnen ze de volgende keer leren hoe hetzelfde te doen, maar dat met drugs erbij.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 05-10-2003, 23:43
Verwijderd
zet ze op een electrische stoel ben je er ook vanaf


(sorry ik weet ff niks zinnigs)
Advertentie
Oud 06-10-2003, 08:57
tacidvs
tacidvs is offline
Wat ik zo vreemd vind, is dat deze jongens me, aan de hand van het artikel, aardig allochtoon lijken. Marrokanen zijn over het algemeen zo gefrustreerd over de eer van hun familie... Meisjes mogen niet eens naar vreemde jongens kíjken, terwijl jongens een buurt mogen terroriseren, mensen aanranden, afpersen en beroven, zonder dat er ooit ook maar een bericht in de krant komt van een uitgedeeld pak slaag. Das weer eens wat anders dan een kogel door je kop vanwege een (vermeende) relatie, hmm?

Wat een kronkel je dan in je hoofd hebt...


>>Ik ben voor een taakstraf en gevangenisstraf en een goed pak slaag. (Opvoedkundige tikken bedoel ik.)
Oud 06-10-2003, 09:17
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Verder hadden de ouders de problemen natuurlijk allang moeten zien aankomen en allang moeten hebben ingegrepen.
nah... das het lastige dus... hoe zie je zoiets?
Die meisjes werden gedwongen om thuis niets te zeggen... Hoe weet je dan dat er iets aan de hand is? Ze zullen zich wel anders gedragen, maar hoe weet je dan waar dat vandaan komt? Weinig ouders zullen dat weten, en zoiezo denk je als ouder niet meteen het ergste..... ("dat overkomt mij niet")
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
Oud 06-10-2003, 10:05
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 06-10-2003 @ 00:03:
woei
I second that.

Geef het tuig maar mooi een strafblad, en laat ze een tijdje (minstens een halfjaar) de lik in, om vervolgens een jaar lang taakstraffen te doen, en een cursus 'hoe dien ik mij te gedragen' te volgen.
Oud 06-10-2003, 10:41
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Als ik aan een straf zou denken?

Chemische castratie.


Maar 10 jaar onvoorwaardelijke celstraf en 5000 uur taakstraf lijkt me ook wel genoeg.
Oud 06-10-2003, 10:44
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-10-2003 @ 00:03:
Iemand van vijftien weet dondersgoed waar hij mee bezig is. De wetgever heeft niet voor niets de grens van strafrechtelijke aansprakelijkheid bij twaalf jaar gelegd. Het feit dat het jeugdstrafrecht tot achttien jaar geldt, wil niet zeggen dat dit soort ettertjes er dan maar met een taakstraf vanaf moet komen.

Persoonlijk geloof ik dat er zeer wel jongeren van veertien-vijftien jaar zijn die in de categorie hopeloze gevallen passen. Er worden soms jochies aangehouden van twaalf, dertien jaar, die al maandenlang op het criminele pad zijn. Het zou mij niet verbazen als deze vijftienjarigen zo in en in verdorven zijn dat ze al jarenlang bezig zijn.

Een taakstraf voor ontspoorde jongeren leg je op aan iemand die een misstap heeft begaan, door verkeerde ouders, door verkeerde vrienden, aan iemand voor wie nog hoop is. Voor mensen die maandenlang zulke delicten plegen is geen hoop meer, die moeten gewoon lang de cel in.


Helaas is de maximale straf 1 jaar jeugddetentie.
Is toch niet te geloven?
Als ik een meisje zou verkrachten en vermoorden (wurgen en in stukken snijden bv.), is de maximale straf die ik kan krijgen 1 jaar jeugddetentie.

1 jaar.

Klotesysteem.
Oud 06-10-2003, 13:13
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 06-10-2003 @ 11:44:


Helaas is de maximale straf 1 jaar jeugddetentie.
Is toch niet te geloven?
Als ik een meisje zou verkrachten en vermoorden (wurgen en in stukken snijden bv.), is de maximale straf die ik kan krijgen 1 jaar jeugddetentie.

1 jaar.

Klotesysteem.
Daarna word je opgenomen in een kliniek voor gestoorde mensjes
Oud 06-10-2003, 14:01
bealzebub
bealzebub is offline
Het is klote dat het weer Marokkanen zijn want ik ken er een aantal en met die mensen is helemaal nix mis! Ik vind niet alleen dat ze gestraft moeten worden omdat ze die jongeren allemaal hebben lastig gevallen maar ook omdat ze Marokkanen in het algemeen een slechte naam geven!!
Oud 06-10-2003, 14:04
*~SuPaHgIrL~*
Avatar van *~SuPaHgIrL~*
*~SuPaHgIrL~* is offline
Die twee jongens zijn van Marokaanse afkomst maar dat betekent niet dat alle Marokanen zo zijn.......
__________________
*** *~SuPaHgIrL~*Is BaCk*~
Oud 06-10-2003, 14:05
Verwijderd
Het zijn wel vaak marrokanen doe rottigheid uithalen
Oud 06-10-2003, 14:09
*~SuPaHgIrL~*
Avatar van *~SuPaHgIrL~*
*~SuPaHgIrL~* is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 06-10-2003 @ 09:57:
Wat ik zo vreemd vind, is dat deze jongens me, aan de hand van het artikel, aardig allochtoon lijken. Marrokanen zijn over het algemeen zo gefrustreerd over de eer van hun familie... Meisjes mogen niet eens naar vreemde jongens kíjken, terwijl jongens een buurt mogen terroriseren, mensen aanranden, afpersen en beroven, zonder dat er ooit ook maar een bericht in de krant komt van een uitgedeeld pak slaag. Das weer eens wat anders dan een kogel door je kop vanwege een (vermeende) relatie, hmm?

Wat een kronkel je dan in je hoofd hebt...


>>Ik ben voor een taakstraf en gevangenisstraf en een goed pak slaag. (Opvoedkundige tikken bedoel ik.)
zoals ik al zei...wat die jongens hebben gedaan is erg slecht ze zijn een schandaal voor het marokaanse volk maar dat betekent niet dat alle marokanen zo zijn. en ik snap niet wat je bedoeld dat marokaanse niet naar vreemde jongens mogen kijken. ze mogen alleen geen liefdesrelatie's met hun en dat heeft met de islam te maken. die jongens zijn dus helemaal geen moslims want echte moslims doe zulke dingen niet.
ik ben zelf een marokaan en een moslim.
__________________
*** *~SuPaHgIrL~*Is BaCk*~
Oud 06-10-2003, 14:11
*~SuPaHgIrL~*
Avatar van *~SuPaHgIrL~*
*~SuPaHgIrL~* is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 06-10-2003 @ 15:05:
Het zijn wel vaak marrokanen doe rottigheid uithalen
nou maar ik ben wel een marokaan en ik die zulke dingen niet!
__________________
*** *~SuPaHgIrL~*Is BaCk*~
Ads door Google
Oud 06-10-2003, 14:11
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Minimaal 2-3 jaar verplichte heropvoeding in een gesloten inrichting want dit is werkelijk gewoon ziekelijk.
En daarna nog 5 jaar lang iedere week melden bij de psycholoog (of net wie er daar voor wordt aangewezen) zodat ze onder continue controle staan. (misschien dat die controle de druk geeft dat ze zulke dingen niet eens meer in hun hoofd DURVEN halen)

Ik ben geen voorstander van Big Brother tafrelen in het echte leven maar zulke mensen mogen ze wat mij betreft ieder recht op privacy afnemen alleen maar om te kunnen controleren dat ze niks uitvreten.
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Oud 06-10-2003, 14:13
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 06-10-2003 @ 11:41:
Als ik aan een straf zou denken?

Chemische castratie.


Maar 10 jaar onvoorwaardelijke celstraf en 5000 uur taakstraf lijkt me ook wel genoeg.
Ik denk dat chemische castratie weinig zin heeft aangezien de kern van hun activiteiten zich niet concentreerde rond verkrachtingen. Bovendien is chemische castratie mijns inziens barbaars, maar daar valt tot in lengte van dagen over te discussiëren.

Citaat:
FA schreef verder:
Klotesysteem.
Ik geef toe dat het straffenstelsel van het jeugdrecht tegenwoordig niet helemaal meer bij de tijd is, maar dat heeft niets met de structuur van het systeem te maken. Maar het zij je als leek vergeven.

Het zou naar mijn mening een beter idee zijn om het jeugdstrafrecht in zijn geheel maar te schrappen en onder te brengen in het normale gedeelte van het Wetboek van Strafrecht. De in het eerste boek van het WvS opgesomde straffen en maatregelen dienen dan wel te worden uitgebreid met enkele specifiek op jeugdigen gerichte straffen en maatregelen.

Zo is het onzin om de maatregel van jeugddetentie of plaatsing in een opvanghuis te schrappen, maar moet de mogelijkheid wel bestaan vijftien- en zestienjarige daders van ernstige strafbare feiten harder aan te pakken dan nu met het straffensysteem van het jeugdrecht mogelijk is. Met andere woorden, de rechter dient bij het opleggen van een straf of maatregel aan jeugdigen een grotere discretionaire bevoegdheid te krijgen, teneinde beter mee te kunnen gaan met de maatschappelijke ontwikkelingen.

Citaat:
Gauloises schreef:
Het zijn wel vaak marrokanen doe rottigheid uithalen
Hoewel er natuurlijk geen grotere leugens zijn dan statistieken () spreken de cijfers natuurlijk in deze wel voor zich, ja. Het percentage delicten dat door etnisch allochtonen, voornamelijk Marokkanen en Antillianen wordt gepleegd, is buiten elke proportie.

Waarmee natuurlijk niets gezegd is over Marokkanen in het algemeen. Dat staat buiten deze discussie.
Oud 06-10-2003, 14:43
Demiurge
Avatar van Demiurge
Demiurge is offline
Hoppa, stop ze tot hun 18e in een militair internaat, zal ze leren... beetje dicipline zal geen kwaad kunnen voor hun.
Oud 06-10-2003, 14:48
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Dat kan best hier:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=604596
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:19.