Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2003, 12:11
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
soms wordt ik er echt gek van dat ik maar niet kan begrijpen van veel mensen dat ze in God geloven.
en dat ze denken dat Jezus doden levend kan maken en dat'ie over het water heeft gelopen enz.
dit is niet lullig bedoeld maar ik wil graag weten hoe het komt dat veel gelovigen wel in de bijbel geloven maar bijv. een sprookje ongeloofwaardig vinden (er zijn vast genoeg christenen die niet in sprookjes geloven).
ik denk dat er best iets van het verhaal waar kan zijn en ik wil ook helemaal geen mensen beledigen om te zeggen dat de verhalen niet bestaan maar ik kan er gewoon niet tegen dat ik niet begrijp hoe zo veel mensen een voor mij zo ongeloofwaardig iets kunnen geloven.
ik vind het ook erg vervelend dat een hoop christelijke vriendinnen heel boos worden als ik zeg hoe ik erover denk en dat de verhalen met de jaren versterkt zijn enz.

Ook vind ik het erg vreemd dat in de bijbel staat dat je zelfs je grootste vijand niet mag pijn doen maar personen die volgens de bijbel goed zijn hebben wel hele volkeren uigemoord.

dus kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat er zo veel mensen in Jezus geloven???
__________________
*aangenaam......*
Advertentie
Oud 18-04-2003, 13:27
Misha
Misha is offline
hey duifeltje.
Om even te beginnen: ja ik ben een christen. Nee ik geloof niet in sprookjes. (wou dat ik het nog kon maarja die jaren zijn voorbij)Ook ik vind sommige dingen: zoals Jezus die over het water liep enzo, erg ongeloofwaardig.

De vraag is alleen: hoe komt dit? Waarom kan ik nu niet meer geloven dat Jezus over het water kon lopen. Ik denk dat dit komt doordat de meeste mensen nu veel te veel nadenken over dingen. Ik geloof zeker dat er vroeger meer mensen waren die hierin geloofden in de hoe jij ze noemt: sprookjes.

Het kan zijn dat de verhalen zijn versterkt. Eigenlijk denk ik ook dat dit het geval is, want de verhalen zijn niet meteen opgeschreven, ze gingen van mond tot mond. totdat ze later werden opgeschreven.

Trouwens er bestaan ook verschillende christenen. De orthodoxen (zwaar gelovigen) en de mindere (zoals ik) De ortodoxen nemen alles wat in de bijbel staat letterlijk. Ik denk dat je dat niet moet doen, want sommige dingen lijken iets te beteken, maar betekenen dat juist niet.

over dat je niet kan begrijpen waarom sommigen wel in de bijbel geloven maar niet in die 'sprookjes': Het ligt er helemaal aan hoe je de bijbel opvat. Een ortodoxe christen zal denk ik wel stellig geloven dat Jezus over het water liep en meer van die onverklaarbare dingen deed. Iemand die meer tussen de regels doorleest van de bijbel zal hiervoor verklaringen geven. Het kan makkelijk zo zijn geweest dat degenen die de bijbel hebben geschreven ( de volgelingen van Jezus) erg tegen Jezus opkeken (denk zeker dat dit het geval was) en dat ze wilden laten zien hoe machtig en goed Jezus was.

eigen kan ik kan niet verklaren waarom er zoveel mensen in die ongeloofwaardige dingen geloven. Misschien omdat die ongeloofwaardige dingen voor jou, geloofwaardig zijn voor anderen. Het is nou eenmaal zo dat mensen eigen meningen en opvattingen hebben.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, misschien wel, misschien niet. ik heb geen duidelijk antwoord op je vragen. Misschien moet je die zelf vinden.

oja en over die vriendinnen van je. Ik vind het raar dat ze zo reageren. Je zegt namelijk niet dat je hun geloof niet ervaart. Je zegt alleen je mening.

enneuhm dat veel mensen in Jezus geloven.. Is gewoon een kwestie van geloof. je kan het niet anders verklaren. Er zijn ook genoeg andere mensen die in dingen geloven waar ik niet in geloof... Of eigenlijk waarvan ik nog niet weet of ik daarin kan geloven. Dat moet je helemaal voor jezelf beslissen. bijv. ik geloof niet in leven na de dood. toch zou dit best eens kunnen. Iemand die daar wel in gelooft zou mij kunnen overhalen, dingen vertellen, waardoor ik er ook in geloof.
dit is ook met het Christendom gebeurd. De volgelingen van Jezus Christus vertelde het verhaal, en verspreiden zo het Christendom over de hele wereld, omdat veel mensen na hun verhalen in God en zijn zoon (wie weet?) Jezus Christus geloofden.

Wat ik me wel af vraag is waarom geloof jij niet in God.... Geloof je ergens anders in? Of is het dat je sommige dingen niet kan verklaringen en ze daarom bij de sprookjes afdeling gooit. Want in een geloof kun je veel dingen niet verklaren. En 1 of God nou wel of niet bestaat......want kijk je gelooft daarin of je gelooft er niet in.
Eigenlijk is niet geloven ook een geloof. Het geloven in het ongeloof. Dus geloven dat wat jij niet kunt verklaren een sprookje is.

ik weet dat dit allemaal behoorlijk vaag is, maar ik kan je geen beter antwoord geven dan te zeggen dat het antwoord dat je zoekt, je toch zelf moet vinden. Iedereen heeft zijn eigen waarheid. Iedereen vind andere antwoorden op dezelfde vragen. De vraag nu is: welk antwoord zul jij vinden?

groetjes Misha
Oud 18-04-2003, 14:04
Verwijderd
Veel gelovige mensen nemen de Bijbel niet letterlijk, maar denken meer aan de symbolische gedachte die erachter ligt.
Dus niet alle gelovigen denken dat Jezus over het water heeft gelopen, maar bijvoorbeeld wel dat hij heeft geleefd en een bepaalde aanhang had.
Oud 19-04-2003, 11:10
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Citaat:
N00dles schreef op 18-04-2003 @ 15:04:
Veel gelovige mensen nemen de Bijbel niet letterlijk, maar denken meer aan de symbolische gedachte die erachter ligt.
Dus niet alle gelovigen denken dat Jezus over het water heeft gelopen, maar bijvoorbeeld wel dat hij heeft geleefd en een bepaalde aanhang had.
Dat is inderdaad waar het op neerkomt. De hele hype rond niet-gelovigen komt voor een groot deel voort uit onbegrip, mensen die de bijbel veel te letterlijk nemen. Het is makkelijk scoren als je 'en Hij liep over water' leest zoals het er staat.

Natuurlijk zijn er ook Christenen die de bijbel erg letterlijk nemen, maar daar moet je niet vanuit gaan; die zijn niet representatief.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Oud 19-04-2003, 11:24
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Nate schreef op 19-04-2003 @ 12:10:
Dat is inderdaad waar het op neerkomt. De hele hype rond niet-gelovigen komt voor een groot deel voort uit onbegrip, mensen die de bijbel veel te letterlijk nemen. Het is makkelijk scoren als je 'en Hij liep over water' leest zoals het er staat.

Natuurlijk zijn er ook Christenen die de bijbel erg letterlijk nemen, maar daar moet je niet vanuit gaan; die zijn niet representatief.
Als je gelooft dat Jezus de Zoon van God is, die mensen genas van alle ziekten (zelf mensen uit de dood opwekte), bevoegd was om zonden te vergeven en zelf duivelse geesten wegjoeg, is het dan ZO onvoorstelbaar moeilijk te geloven dat hij ook over water kon lopen, De Zoon, van de Almachtige Schepper ?? Wat een kleinmenselijk denken zeg !!
Oud 19-04-2003, 14:57
Verwijderd
Citaat:
leonkorn schreef op 19-04-2003 @ 12:24:
Als je gelooft dat Jezus de Zoon van God is, die mensen genas van alle ziekten (zelf mensen uit de dood opwekte), bevoegd was om zonden te vergeven en zelf duivelse geesten wegjoeg, is het dan ZO onvoorstelbaar moeilijk te geloven dat hij ook over water kon lopen, De Zoon, van de Almachtige Schepper ?? Wat een kleinmenselijk denken zeg !!
Dat is juist het punt:
Niet alle christenen nemen het letterlijk dat Jezus mensen uit de dood kon opwekken, zieken genas of duivelse geesten wegjoeg. Velen zien dat als symboliek. En DUS geloven ze ook niet letterlijk dat Jezus over water kon lopen of water in wijn veranderde.
Oud 19-04-2003, 15:02
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Teveel religiethreads.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Allah en God
MaxiDirk
3 23-01-2011 21:10
Levensbeschouwing & Filosofie geloof, hoop, liefde
Gerlinda
126 12-05-2009 06:32
Levensbeschouwing & Filosofie wicca of christendom?
gwathiel
152 01-07-2004 19:44
Levensbeschouwing & Filosofie Christelijke Leugens [Deel I]
Sweet_Hadar
1 14-03-2004 21:29
Levensbeschouwing & Filosofie wat de meeste christenen niet weten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vervreemd
7 26-11-2002 20:08
Levensbeschouwing & Filosofie Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille
Mirage2000
137 18-02-2002 08:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:31.