Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2003, 13:25
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
De bedoeling

1. Noem iets waar je tegen aan loopt (en wat je zou willen veranderen).
2. Beschrijf het probleem wat concreter; stel jezelf vragen beginnend met Hoe, Wat, Waar, Wanneer;

Bv: Hoe komt het dat dit gebeurt, wat gebeurt er precies op zo'n moment, Wat voel/denk je, waar en wanneer gebeurt het, hoe ga je er mee om?, waar heeft het probleem mee te maken, denk je?

3). Ga bij jezelf eens goed na hoe je hier in een kleine stapjes mee aan de slag kan gaan. Het moet goed haalbaar zijn, een doel voor jezelf stellen, terwijl het niet haalbaar is ontmoedigt je en je raakt er waarschijnlijk alleen maar meer door in de put en dat moeten we niet hebben.

Stel jezelf dus een doel en maak gebruik van de SMART-regel. Dit houdt in:

S pecifiek

Wat wil je precies veranderen, welk gedrag, welk probleem etc?,
(gebruik hierbij, ik ga, ik wil...., werkwoorden dus)


B.v.:

"Ik wil leren met mijn Agressie om te gaan"
>dit kan specifieker:"Ik wil leren wanneer ik boos ben, dit te uiten naar iemand, op een rustige manier; zeggen wat ik voel/ denk/ervaar op een rustige toon en in de ik-vorm waarbij ik aan de ander denk en aan mezelf; op een assertieve manier.


Meetbaar

Waardoor merk ik, dat ik mijn doel (deels) behaal, hoe kan ik dit voor mezelf duidelijk krijgen?, hoe blijf ik hier bij stil staan?.

(Die meetbaarheid zorgt er voor dat je na kan gaan of je doel in handelingen wordt omgezet, of die meetbaar zijn.)

B.v.:
Elke keer als ik boos ben geworden, schrijf ik dit op papier, hoe het is gegaan; wat er goed ging/wat er niet goed ging en waar ik de volgende keer op moet letten.


Acceptabel

Heeft het doel draagvlak?; is het doel wat ik mij heb gesteld iets waar ik wat aan heb/wat heb ik aan het doel?(hebben anderen er wat aan?). Is er ook een ondersteunende groep(persoon) die mij bij mijn doel kan (mee)helpen? of die ook met dit doel te maken hebben

B.v.
Mijn doel heeft draagvlak, omdat ik mij zelf beter ga voelen als ik mij[n] (boosheid) uit. Anderen zullen dan ook meer met mijn boosheid "kunnen". Ik zou met anderen over mijn probleem kunnen praten, omdat zij direct met mijn boosheid te maken hebben. Als zij er van af weten, kunnen zij het er met mij over hebben en ik met hen.


Realistische

Is mijn doel realistisch?, is het te behalen?(heb ik daar misschien hulp bij nodig of moet ik er in kleine stapjes aan werken/ op een bepaalde haalbare manier?

B.v.

Stel dat iemand het volgende doel voor zichzelf opstelt:

"Ik ga elke keer, vanaf nu, als ik boos ben, mij uiten; ik zeg wat ik denk, wat ik voel, wat ik zie/ervaar, en dan op een assertieve manier", dit ga ik een maand doen.

>Dit kan je jezelf wel als doel stellen, maar als je dat nou heel moeilijk vindt, is het misschien een beter idee, een stapje terug te doen.

"Ik ga een week de boos-momenten opschrijven; ik ga opschrijven wat ik voelde/dacht/ervaarde en ik ga kijken waar het aan lag, waar ik tegenaan liep/ wat wél goed ging en hoe ik het eigenlijk zou willen zien."> Stap 1(daarbij is het ook realistisch om te denken/ te formuleren in je doel, dat je hulp van anderen nodig hebt, want helemaal op eigen kracht is niet zo simpel)

Tijdgebonden

[i]Voor hoe lang ga ik (eerst) aan mijn doel werken? (en hoe vaak?)?

Zoals in het voorbeeld van het realistisch zijn, noemde ik als V.b een Week om aan de eerste stap te gaan werken.

Voorbeeld in het geheel genomen met de SMART regel.

Ik wil leren, wanneer ik boos ben, mij te uiten op een assertieve manier. Eerst ga ik een week lang alle boos-momenten opschrijven en beschrijven wat ik voelde/dacht/ervaarde; hierbij stel ik mij de vragen als: "Wat ging er mis/wat ging er goed", "Hoe zou ik de situatie eigenlijk willen zien?/voornemens voor de komende tijd", dit ga ik dan dus beschrijven. Stap 2, die ik er bij neem na 1 week, is dat ik mijn probleem bespreekbaar ga maken bij mensen die ik vertrouw; mijn moeder/een vriendin. Ik neem hier 2 weken de tijd voor. Stap 3, dan ben ik 3 weken verder, dan ga ik experimenteren met het mij uiten op een assertieve manier. Ik kijk mijn "aantekeningen" van de 3 weken door, waarin ik de boos-momenten heb opgeschreven(ik neem mijn voornemens "mee") en ik ga mijn gedachten, gevoelens op een rustige manier duidelijk maken, waarbij ik aan mezelf denk en een ander.(begrip tonen, bij mijn gevoel blijven, vanuit de ik-vorm praten, zoeken naar een gunstige oplossing voor mij en de ander etc). Ik neem hier 4 weken de tijd voor en dan ga ik het voor mezelf op papier evalueren. Ik kijk dan naar wat er veranderd en verbeterd is(hoe was het eerst/hoe is het nu), hoe dat komt en ik ga nieuwe voornemens maken.(eventueel dit nog bespreken met een vriendin/je moeder, hoe zij er tegen aan kijken).



Dit kan eigenlijk ook een beetje in de trent van goede voornemens (op allerlei gebieden), waarbij je dus dit keer de goede voornemens stevig gaat aanpakken.
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...

Laatst gewijzigd op 28-12-2003 om 19:34.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-12-2003, 14:51
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
1. Noem iets waar je tegen aan loopt (en wat je zou willen veranderen). Ik zit vaak vast in een bepaalde stemming. Ik zou willen onderzoeken wanneer ik die stemming heb om meer te weten te komen over waarom ik die stemming dan heb.

2. Beschrijf het probleem wat concreter; stel jezelf vragen beginnend met Hoe, Wat, Waar, Wanneer;
Hoe: Door een gevoelens-dagboek bij te houden. Ik schrijf 2 keer per dag op welke stemmingen ik die dag gehad heb en als ik het nog weet wat ik op dat moment deed, en wat de situatie was enzo.
Wat: Bijhouden van gevoelens-dagboek
Waar: Waar ik op dat moment ben
Wanneer: Om 12 uur smiddags en voor het avondeten.

Bv: Hoe komt het dat dit gebeurt, wat gebeurt er precies op zo'n moment, Wat voel/denk je, waar en wanneer gebeurt het, hoe ga je er mee om?, waar heeft het probleem mee te maken, denk je? Om hier achter te komen moet ik eerst het doel een week lang doen en daarna kan ik pas een antwoord geven hierop

3). Ga bij jezelf eens goed na hoe je hier in een kleine stapjes mee aan de slag kan gaan. Het moet goed haalbaar zijn, een doel voor jezelf stellen, terwijl het niet haalbaar is ontmoedigt je en je raakt er waarschijnlijk alleen maar meer door in de put en dat moeten we niet hebben. Het is een haalbaar doel voor mij

Offtopic: Dit is precies wat wij elke week met doelengroep doen. En dit doel heb ik daar nu ook.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 15:36
Verwijderd
Hmm de smart-methode heb ik héél vaak gebruikt bij politieke doelen

nu gebruik ik het voor mijn school werk..
Ik ga wel even d'r over nadenken dan post ik het wel
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 17:56
CoveredEyes
Avatar van CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Oke, ik zal het proberen...

Noem iets waar je tegen aan loopt (en wat je zou willen veranderen).
Mijn ex en ik kunnen elkaar heel moeilijk loslaten...
Beschrijf het probleem wat concreter;
Het komt omdat we een hele fijne tijd hebben gehad samen en omdat we nog steeds helemaal gek op elkaar zijn! Als ik hem zie, word ik gek van verliefdheid en het gebeurd heel af en toe dat ik hem zie, bij de vijver hier in de buurt. We zoenen dan ook

Specifiek
Ik wil hem minder zien, dus ik ga mezelf ervan proberen te weerhouden hem op te zoeken...
Meetbaar
Waardoor merk ik, dat ik mijn doel (deels) behaal, hoe kan ik dit voor mezelf duidelijk krijgen?, hoe blijf ik hier bij stil staan?
Als hij me wil zien duidelijk nee zeggen.
Acceptabel
Heeft het doel draagvlak?
Ik denk zeker dat het een zekere draagvak heeft, omdat ik weet dat als we weer met elkaar nemen het fout gaat en ik dan weer verdriet heb...Anderen hebben er ook iets aan, aangezien mijn vriendinnen mijn verdriet hebben gezien en die dat niet nog eens willen en mijn familie net zo...Een vriendin van mij heeft mij zowel in de tijd dat het uit ging gesteund als nu!

Realistische
Is mijn doel realistisch?
Ik moet er zeker in kleine stappen aan werken, het gaat op zich nu redelijk...Het is zeker wel realistisch, ik wil aan de ene kant niet terug, dus het moet!Ik hoop dat het me zo lukt...
Tijdgebonden
Voor hoe lang ga ik aan mijn doel werken? (en hoe vaak?)?
Zolang het nodig is en altijd!

Is dit wat je bedoelt?
__________________
And I'll be holding your hand 'cause it's never too late!

Laatst gewijzigd op 01-01-2004 om 17:58.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 12:57
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Heb je een specifieke reden waarom je de SMART-methode prefereerd? (just wondering)
Er zijn nl genoeg andere methodes

RET-methode (Rationeel Emotieve Therapie)
S+R=C methode (Stimulus+Respons=consequentie -/+)
....Bovenstaande kun je ook volgens de criteria van de RUMBA methode gebruiken..

Nja, never mind

Deze methodes zijn goed om alles voor jezelf te ordenen en te relativeren
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Het huidige schoolsysteem is ouderwets en nutteloos
2000DC
8 11-11-2014 23:17
Beleidszaken Het huidige FB systeem
Verwijderd
419 15-01-2013 16:19
Beleidszaken [religie] Algemeen beleid
Kitten
32 12-06-2008 17:02
Beleidszaken Samenvoeging Onzin en De Kantine
Ieke
500 23-03-2006 21:35
Liefde & Relatie verliefd op ex van me beste vriendin?? [heel lang:$]
Oktober
9 21-03-2004 14:54
Drugs & Alcohol Het grote "STOPPEN MET ROKEN" topic.
Evil creature
27 29-10-2003 18:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:48.