Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-11-2005, 09:00
_superboer_
_superboer_ is offline
Samen met een vriend doe ik een po over de gulden snede. Maar ons werkstuk bestaat bijna alleen maar uit standaard berekeningen. We zouden hier denken we, hooguit een 7 voor kunnen halen. De vraag is dan ook: weet iemand iets specials, dat we kunnen berekenen, waardoor we ons cijfer flink zouden kunnen opkrikken?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2005, 10:59
Verwijderd
Er is een boekje uit de zebra-reeks wat over de Gulden Snede gaat. Misschien kan je dat lenen en kijken of er nog wat bijzonders in staat . Maar dat boekje heb je vast al gebruikt..
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 11:37
Verwijderd
Beschrijf de Babylonische reeksontwikkeling om de gulden snede te benaderen.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 13:36
_superboer_
_superboer_ is offline
Oke, bedankt voor de tips. Dat van die Babylonische reeksontwikkeling gaan we zeker behandelen.

Dat boekje uit de zebra-reeks hadden we al, daar stond inderdaad veel nuttige informatie in.

Het probleem is dat we nu ongeveer 20/25 kantjes hebben, maar we moeten er 40/50 hebben.... Heeft iemand nog een supertip?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 14:34
blablalou
blablalou is offline
hallo _..._,
al met 'fibonacci' gegoogle_d???
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 17:42
_superboer_
_superboer_ is offline
Citaat:
blablalou schreef op 14-11-2005 @ 15:34 :
hallo _..._,
al met 'fibonacci' gegoogle_d???
Tuurlijk!

We hebben nu ongeveer de volgende punten:
  • gulden snede algemeen
  • het construeren van de gulden snede
  • gulden snede in:
    [-] de natuur
    [-] de architectuur
    [-] de schilderkunst
  • Gulden figuren (gulden rechthoek, driehoek, pentagram ed)
  • Fibonacci en andere meetkundige rijen
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 19:35
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
heb je al bewezen dat phi gelijk is aan sqrt(5)/2 + 1/2? Dat heb ik bij mijn PO in 4VWO dus maar achterwege gelaten, eerlijk toeggeven aan lerares dat we de uitleg op het net niet begrepen, misschien boek jij meer succes.

En heb je ook al gekeken naar de getallen van de fibonacci rij in de natuur (let op het verschil tussen rij en reeks (hetgeen ik niet altijd doe)). Weet niet zeker of dit zou vallen onder "gulden snede in de natuur" of niet.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 19:38
TD
TD is offline
Het bepalen van de expliciete formule voor de getallen van Fibonacci (dus niet recursief), daar komt de gulden snede ook min of meer in voor.
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 20:25
_superboer_
_superboer_ is offline
Citaat:
Keith schreef op 14-11-2005 @ 20:35 :
heb je al bewezen dat phi gelijk is aan sqrt(5)/2 + 1/2? Dat heb ik bij mijn PO in 4VWO dus maar achterwege gelaten, eerlijk toeggeven aan lerares dat we de uitleg op het net niet begrepen, misschien boek jij meer succes.
Dit was toch wel redelijk eenvoudig vondt ik...

Citaat:
En heb je ook al gekeken naar de getallen van de fibonacci rij in de natuur (let op het verschil tussen rij en reeks (hetgeen ik niet altijd doe)). Weet niet zeker of dit zou vallen onder "gulden snede in de natuur" of niet.
Dit hebben wij inderdaad daarbij gezet...

Citaat:
TD schreef op 14-11-2005 @ 20:38 :
Het bepalen van de expliciete formule voor de getallen van Fibonacci (dus niet recursief), daar komt de gulden snede ook min of meer in voor.
Zou je hier iets meer uitleg over kunnen geven?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 21:54
TD
TD is offline
Je kent fibonacci waarschijnlijk wel als f(n) = f(n-1) + f(n-2) met f(1) = f(2) = 1. Dit is de recursieve formule.
Er bestaat echter ook een expliciete vorm, dus een die niet steunt op voorgaande fibonaccigetallen maar waar je gewoon het rangnummer moet invullen om dat (n-de) fibonaccigetal te krijgen.
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 22:14
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Ik bedenk met net iets waarvan ik neit weet of het klopt, waar is of zinvol. Maar stel dat je een andere f(2). Als je dan een f(2) neemt die iets anders is dan 1 of 2 om te bewijzen dat alle vereder elemeten uit die rij dan niet voorkomen in de "normale" rij.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 15:07
blablalou
blablalou is offline
hallo _..._,
voor de expliciete vorm kijk ook hier

Kies voor het halen van de paginanorm het breedste en hoogste fonttype!
Hier een voorbeeld...

Laatst gewijzigd op 15-11-2005 om 15:14.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 17:16
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Beter nog: verzorg een stijlvolle en handige marge! Leraren kriebelen graag bij je verslag en zullen de extra ruimte dus op prijs stellen! Bovendien kan je dan leuke extra's in de marge stoppen, zonder dat ze de loop van het verslag verstoren, veel ruimte voor mooie wiskundige foto's, grafieken, figuren etc. dus!
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 18:24
_superboer_
_superboer_ is offline
Oke, bedankt voor de tips

Nog wel 1 vraagje:
Omdat ons verslag er nu redelijk saai uit ziet, willen we ook nog graag iets met grafieken en dergelijke doen, heeft iemand hier een idee hoe waarvan we bij de gulden snede wat grafieken kunnen maken?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 18:38
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Je kan bijvoorbeeld de rij plotten, of de gulden snede, dus op de horizontale as n en dan op de verticale as de gulden snede die hoordt bij u(n+1) / u, dan krijg je dus 1/1,2/1,3/2,5/3... zie je mooi hoe die convergeert. Of misschien wat fractals waar hij ook in voorkomt, bijvoorbeeld pentagram in pentagram in .... Of plaatjes uit de natuur waar j de gulden snede in kunt zien, dat is met de meeste photo's wel zo eigenlijk...
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:49.