Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2012, 14:12
AceSpade
AceSpade is offline
Hey iedereen,

Dit word een lang verhaal maar ik heb serieuze hulp nodig. Ik ben totaal ten einde raad. En ik word er echt GEK van. Dit is volgens mij iets HEEL serieus en ik word niet serieus genomen.

Ik heb veel problemen met mijn hart de laatste tijd. Nu zul je vast zeggen "Ga dan naar een dokter". Maar ik ben al 4x bij 3 verschillende doktoren geweest en krijg steeds onzin te horen. Ik begin me nu echt zorgen te maken.

(Misschien niet relevant maar weet maar nooit) Begin maart heb ik voor de eerste keer een spacecake gehad. Gewoon een simpele muffin van de koffieshop (nog nooit eerder wiet gehad). De eerste avond kregen we een ontzettende lach kick samen met mijn zus. Lekker op een terras met wat bier en wijn erbij. De tweede dag nam ik nog een halfje en een vriendin van mijn broer begon steeds maar negatief te lullen tegen mij dat het slecht is en wat er allemaal slecht kon gaan. En dus voelde ik me ook echt.. echt slecht. Ik voelde mijn maag borrelen etc. We gingen alsnog de kroeg in en daar heb ik wijn / bier gedronken. Ik kreeg het gewoon niet door mijn keel. Ik nam een slok wijn en mijn hart begon koud aan te voelen.
Mij was vertelt dat als zoiets gebeurt je veel suiker nodig hebt. Dus ik dronk geregeld cola die avond en was blij dat ik kon slapen.

Een maand erna geen last meer gehad. Begin april kreeg ik een griep. Deze griep was heel.. heel stevig en het heerste ook. Veel multivitaminen gedronken en opeens kreeg ik het.. Ik begon steken in mijn hart te krijgen, hartkloppingen. Zo erg, dat het naar mijn hoofd ging en ik bijna flauw viel. Snel naar buiten gerent om frisse lucht te krijgen. Ik durfde gewoon niet meer te bewegen omdat ik bang was dat ik een hartstilstand zou krijgen. Na 10 minuten, bijna naakt buiten te staan, had ik het nog warm en zweette ik nog steeds. Terug naar binnen waar mij verteld werd dat ik me niet druk moest maken. Een hele nacht wakker gelegen.. en weekend.. Aangezien de dokter niet open was.

Het was maandag en ik ging naar de dokter. Hij keek me niet eens aan, hij knikte wat en zei "Maar ja, dit is normaal. Je gaf aan dat je net de griep hebt gehad dus is het normaal dat je spieren het zwaar hebben. Gewoon rust nemen". Met frustraties weg gegaan en 2 weken erna werd het alleen maar erger. Dus ik weer een afspraak gemaakt bij dezelfde dokter. Mij werd alwéér verteld "Ja dit kan wel 2 weekjes duren. Geen zorgen maken" Na 5 minuten doordrammen deed hij heel eventjes mijn hart en longen naluisteren. En binnen 10 minuten stond ik weer buiten. Met een zucht weer weg gegaan. Een dag erna terug naar de stagiaire van de dokter gegaan. Deze belde met mijn lieve, leuke, schattige dokter waarbij ik precies hetzelfde te horen kreeg. Ik zei dat het niet klopte omdat de symptomen voornamelijk kwamen als ik bepaalde producten (suiker, caffeine en prik) nam. Waarbij zij MIJ begon te vragen wat er aan de hand was. Uiteindelijk ben ik naar het ziekenhuis gestuurd om te testen op suiker. Bloed af te laten nemen om te kijken of ik er allergisch voor ben. Het resultaat was negatief.

Een maand geleden ben ik bij de dokter geweest die mij vervolgens telde dat het met stress te maken had. Natuurlijk mijn ouders zitten in een scheiding. Maar dit deert mij niet, hoe hard het ook klinkt. Ik weet dat ze het allebei beter af hebben nu. En ze leven in vrede bij elkaar, alleen individueel. Alles wat mij mogelijk stress levert heb ik geregeld. Dus dit is gewoon.. Onzin.

Ik heb een normaal lichaamsgewicht. Ik jogde 2 - 4x per week voordat ik die symptomen kreeg, dus ben redelijk sportief.. Dit kan momenteel gewoon niet meer. Ik werk 20 uur in de week en heb geen psychische afwijking waardoor stress of iets dergelijke getriggert kan worden. Verder eet en drink ik normaal.

Producten wat mij problemen veroorzaken:
- Donuts
- Cola
- Zo goed als alles met prik
- REDBULL!!!
- Koffie.. Niet..

Helppp
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 14:17
AceSpade
AceSpade is offline
Oh.. Mijn symptomen natuurlijk.

- Ik heb veel last met adem halen.
- Ik voel vaak alsof mijn hart ineens stil gaat staan, voornamelijk 's nachts. Dat ik ineens mijn ogen open sper en diep adem haal. Vervolgens voel ik het bloed weer in mijn lichaam stromen.
- Ik voel vaak iets kouds.. En of ineens iets warms in mijn linker borst kast.
- Ik voel vaak krampen door mijn linker arm.
- Ik kan niet goed tegen de vernoemde producten. Deze versterken het.
- Ik had, op het begin, veel last van flauwval verschijnselen. Dit had wss te maken met hyperventilatie.
- Ik voel regelmatig alsof het mijn laatste dag is. En dat is niet.. niet leuk.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 14:29
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
De dokter was niet 'open' in een weekend? Er zit geen huisartsenpost bij jou in de buurt? Maar dat terzijde.

Het is me niet echt duidelijk wat nu daadwerkelijk je klachten zijn (op dit moment dus). Kun je dit verhaal even wat helderder (en beknopter) formuleren?

'Steken in je hart' zijn vaak juist vaak spierklachten of maagklachten, of soms inbeelding door stress (en dat is geen poging om het weg te wuiven, maar het kan wel een aanleiding zijn). Je kunt namelijk niet 'voelen' met je hart. Dat je hart koud voelde is ook waarschijnlijk afkomstig uit je maag.
Ook hartkloppingen zijn niet altijd een symptoom van iets 'ergs'. Een hartklopping is niets meer of minder dan dat je dan op dat moment heel erg bewust bent van je hartslag, maar dat wil niet zeggen dat er dan iets aan de hand is.

Ondanks dat je zegt dat je geen last hebt van stress, denk ik wel dat je behoorlijk last hebt van stress. Ga maar na, je zit je dus als sinds maart druk te maken over dat je mogelijk ziek bent! Dat is niet lullig bedoeld, en ook niet om het weg te wuiven. Stress kan net zoals andere aandoeningen een ernstige klacht zijn, met serieuze symptomen en gevolgen voor je dagelijkse leven. Daar moet je ook iets aan doen.
Ga naar je huisarts, of naar een psycholoog, want die kunnen je daar mee helpen. Je moet ook niet boos worden op je huisarts als hij/zij je symptomen nuanceert, voor jou lijkt het misschien heel wat, maar dat wil niet zeggen dat er ook extreme dingen aan de hand zijn. En je moet ook niet boos/gefrustreerd raken als de huisarts het toeschrijft aan stress. Dat is geen poging om je klachten te bagatelliseren, maar een poging om de oorzaak te vinden.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 14:31
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Oh.. Mijn symptomen natuurlijk.

- Ik heb veel last met adem halen.
- Ik voel vaak alsof mijn hart ineens stil gaat staan, voornamelijk 's nachts. Dat ik ineens mijn ogen open sper en diep adem haal. Vervolgens voel ik het bloed weer in mijn lichaam stromen.
- Ik voel vaak iets kouds.. En of ineens iets warms in mijn linker borst kast.
- Ik voel vaak krampen door mijn linker arm.
- Ik kan niet goed tegen de vernoemde producten. Deze versterken het.
- Ik had, op het begin, veel last van flauwval verschijnselen. Dit had wss te maken met hyperventilatie.
- Ik voel regelmatig alsof het mijn laatste dag is. En dat is niet.. niet leuk.
Ik denk dat je je sowieso veel te veel focust op mogelijke symptomen van 'iets ergs'.

Ga naar je huisarts. Als je je niet serieus voelt genomen door je huisarts, moet je een andere huisarts zoeken.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 14:38
AceSpade
AceSpade is offline
Klopt wel degelijk. Maar als symptomen zich maanden lang blijven voor doen dan zou het best eens een keer een reden te zijn van "Nou ja, misschien dat er toch iets verder gekeken moet worden".

Als mijn auto half functioneert dan ga ik ook direct naar de garage toe. En dan zeg ik niet van "Nou ja het kan wel zijn dat het te warm weer is. Laat ik nog maar een maandje of 5 wachten". Dit is de enige waarover ik me geïrriteerd voelde. Tuurlijk snap ik het allemaal wel. Maar mijn eerste huisarts heeft me in 12 jaar tijd nooit geholpen. Ik had mijn elleboog gebroken en vervolgens zegt die "Ja.. Ja de pols is gebroken" . Dus vandaar dat ik er weg ben gegaan. Hij keek me niet eens aan en zo zat die altijd in elkaar Mijn nieuwe huisarts is wel erg bezorgt, dat vind ik wel fijn.

Verder als ontstressing doe ik Yoga en Shaolin Kung Fu. Ik heb nu juist het gevoel dat ik erg veel sereniteit heb.

Wat wilt u precies dat ik beter formuleer?

En hartklopping leer je inderdaad ook mee leven. Hm.. Zou dit kunnen betekenen dat er iets mis met mijn maag is? Omdat het voornamelijk zure en grove producten zijn die bij mij triggeren. En natuurlijk redbull dat slecht voor alles is.

Bedankt voor de snelle reactie
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 14:39
LotLiesDoor
LotLiesDoor is offline
Je symptomen klinken precies naar wat ik ook heb, maar dat van suiker herken ik helemaal niet. En bij mij voelde het meer als druk op mn borst, alsof dr een olifant op stond.
Maar ik heb t syndroom van titze, kan je wel ff googlen. Maar het is een ontsteking van het kraakbeen bij de aanhechting van je ribben aan je borstbeen. Ik heb het aan de linkerkant, waardoor het lijkt dat het je hart is. Daardoor heb ik ook vaker problemen met ademhalen gehad, en onder andere hyperventilatie. Puur om het feit dat ik bang was dat het mijn hart was.
Ben toen bij de dokter geweest, en die dus op die plek druk gezet en dat deed erg pijn. Misschien dat het lukt om dat bij jezelf te proberen of iemand anders bij jou?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 14:42
AceSpade
AceSpade is offline
Ik merk wel op dat mijn linker borstkast nogal gevoelig is ja, Lot.

Bedankt voor deze reactie Ik zal het zo eens opzoeken.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 14:43
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Klopt wel degelijk. Maar als symptomen zich maanden lang blijven voor doen dan zou het best eens een keer een reden te zijn van "Nou ja, misschien dat er toch iets verder gekeken moet worden".

Als mijn auto half functioneert dan ga ik ook direct naar de garage toe. En dan zeg ik niet van "Nou ja het kan wel zijn dat het te warm weer is. Laat ik nog maar een maandje of 5 wachten". Dit is de enige waarover ik me geïrriteerd voelde. Tuurlijk snap ik het allemaal wel. Maar mijn eerste huisarts heeft me in 12 jaar tijd nooit geholpen. Ik had mijn elleboog gebroken en vervolgens zegt die "Ja.. Ja de pols is gebroken" . Dus vandaar dat ik er weg ben gegaan. Hij keek me niet eens aan en zo zat die altijd in elkaar Mijn nieuwe huisarts is wel erg bezorgt, dat vind ik wel fijn.

Verder als ontstressing doe ik Yoga en Shaolin Kung Fu. Ik heb nu juist het gevoel dat ik erg veel sereniteit heb.

Wat wilt u precies dat ik beter formuleer?

En hartklopping leer je inderdaad ook mee leven. Hm.. Zou dit kunnen betekenen dat er iets mis met mijn maag is? Omdat het voornamelijk zure en grove producten zijn die bij mij triggeren. En natuurlijk redbull dat slecht voor alles is.

Bedankt voor de snelle reactie
Je posts zijn ontzettend warrig. Waar heb je nu precies last van, heb je er nog steeds last van, en waar wil je huisarts je nu niet mee helpen? Want je nieuwe huisarts is blijkbaar wel bezorgd (om wat?).

Volgensmij moet je mijn post nog eens goed doorlezen (want je zegt dingen die ik niet geschreven hebt), bereid zijn om open te staan voor verklaringen voor je klachten die je misschien niet aanstaan, en niet direct bij alles het ergste denken.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 14:46
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik merk wel op dat mijn linker borstkast nogal gevoelig is ja, Lot.

Bedankt voor deze reactie Ik zal het zo eens opzoeken.
Ik zou eigenlijk niet aan zelfdiagnose doen en niet het internet gebruiken om je klachten te ontrafelen. Eerst dacht je dat je een hartstilstand had, straks denk je dat je het symptoom van Tietze hebt, wat volgt daarna?

Een bezoek aan een internetforum kan een doktersbezoek nooit vervangen (op geen enkele wijze) en medische informatie op het internet is veel te algemeen en kun je niet toepassen op individuele gevallen, daarnaast ga je dan alleen maar het ergste denken. Beter ga je met je klachten gewoon naar je huisarts; daar is die voor.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 14:59
AceSpade
AceSpade is offline
Citaat:
De dokter was niet 'open' in een weekend? Er zit geen huisartsenpost bij jou in de buurt? Maar dat terzijde.
Die zijn er wel maar ik ben zelf vrij open voor suggesties. Dus als iemand mij verteld dat het niet erg is dan neem ik dat ook aan.

Jij:
Citaat:
Het is me niet echt duidelijk wat nu daadwerkelijk je klachten zijn (op dit moment dus). Kun je dit verhaal even wat helderder (en beknopter) formuleren?
Ik
Citaat:
Wat wilt u precies dat ik beter formuleer?
Jij
Citaat:
'Steken in je hart' zijn vaak juist vaak spierklachten of maagklachten, of soms inbeelding door stress (en dat is geen poging om het weg te wuiven, maar het kan wel een aanleiding zijn). Je kunt namelijk niet 'voelen' met je hart.
Ik
Citaat:
Klopt wel degelijk. Maar als symptomen zich maanden lang blijven voor doen dan zou het best eens een keer een reden te zijn van "Nou ja, misschien dat er toch iets verder gekeken moet worden".
Jij
Citaat:
Dat je hart koud voelde is ook waarschijnlijk afkomstig uit je maag. Ook hartkloppingen zijn niet altijd een symptoom van iets 'ergs'. Een hartklopping is niets meer of minder dan dat je dan op dat moment heel erg bewust bent van je hartslag, maar dat wil niet zeggen dat er dan iets aan de hand is.
Ik
Citaat:
En hartklopping leer je inderdaad ook mee leven. Hm.. Zou dit kunnen betekenen dat er iets mis met mijn maag is? Omdat het voornamelijk zure en grove producten zijn die bij mij triggeren. En natuurlijk redbull dat slecht voor alles is.
Jij
Citaat:
Ondanks dat je zegt dat je geen last hebt van stress, denk ik wel dat je behoorlijk last hebt van stress. Ga maar na, je zit je dus als sinds maart druk te maken over dat je mogelijk ziek bent! Dat is niet lullig bedoeld, en ook niet om het weg te wuiven. Stress kan net zoals andere aandoeningen een ernstige klacht zijn, met serieuze symptomen en gevolgen voor je dagelijkse leven. Daar moet je ook iets aan doen.
Ga naar je huisarts, of naar een psycholoog, want die kunnen je daar mee helpen. Je moet ook niet boos worden op je huisarts als hij/zij je symptomen nuanceert, voor jou lijkt het misschien heel wat, maar dat wil niet zeggen dat er ook extreme dingen aan de hand zijn. En je moet ook niet boos/gefrustreerd raken als de huisarts het toeschrijft aan stress. Dat is geen poging om je klachten te bagatelliseren, maar een poging om de oorzaak te vinden.
Ik
Citaat:
Verder als ontstressing doe ik Yoga en Shaolin Kung Fu. Ik heb nu juist het gevoel dat ik erg veel sereniteit heb.
Extra info:
Citaat:
Klopt wel degelijk. Maar als symptomen zich maanden lang blijven voor doen dan zou het best eens een keer een reden te zijn van "Nou ja, misschien dat er toch iets verder gekeken moet worden".

Als mijn auto half functioneert dan ga ik ook direct naar de garage toe. En dan zeg ik niet van "Nou ja het kan wel zijn dat het te warm weer is. Laat ik nog maar een maandje of 5 wachten". Dit is de enige waarover ik me geïrriteerd voelde. Tuurlijk snap ik het allemaal wel. Maar mijn eerste huisarts heeft me in 12 jaar tijd nooit geholpen. Ik had mijn elleboog gebroken en vervolgens zegt die "Ja.. Ja de pols is gebroken" . Dus vandaar dat ik er weg ben gegaan. Hij keek me niet eens aan en zo zat die altijd in elkaar Mijn nieuwe huisarts is wel erg bezorgt, dat vind ik wel fijn.

Bedankt voor de snelle reactie
Ik weet wel dat ik een beetje warrig ben qua antwoorden. Meestal dat ik in globale forums niet veel de tijd neem. Voorheen had ik ook liever via private messages contact.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 15:03
LotLiesDoor
LotLiesDoor is offline
Citaat:
Ik merk wel op dat mijn linker borstkast nogal gevoelig is ja, Lot.

Bedankt voor deze reactie Ik zal het zo eens opzoeken.
Nou mooi, denk. Maar je dokter heeft hier nooit iets over gezegd? Het is trouwens wel een blijvende aandoening, en je kan er ook alleen maar pijnstillers tegen nemen. En dat van je linkerarm heb ik ook, rugklachten heb ik daardoor ook gekregen. Als je dit hebt moet je wel goed op je houding blijven letten, want anders is er kans dat je verkrampen gaat lopen.. (of verkrompen, geen idee)
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 15:15
AceSpade
AceSpade is offline
Citaat:
Ik zou eigenlijk niet aan zelfdiagnose doen en niet het internet gebruiken om je klachten te ontrafelen. Eerst dacht je dat je een hartstilstand had, straks denk je dat je het symptoom van Tietze hebt, wat volgt daarna?
- Ik heb al vele zelfdiagnoses gehad hoor Martino. Ik dacht dat ik allergisch was voor bepaalde vruchten, voornamelijk sinaasappels. Waarbij ik vervolgens 2 sinaasappels at om te kijken wat het was. Ik ben gestopt met koffie drinken, wat inderdaad een beetje hielp. Het blijkt dat cafeïne het wel versterkt maar niet op laat komen.
- Verder ben heb ik suiker vermeden. Maar vervolgens wel suikervrije snoepjes gegeten die deze symptomen op liet komen.
- Ik ben 2 maal een weekend tot complete ontspanning geweest in een SPA hotel. Om stress te verminderen. Waardoor, toch.. De symptomen verminderden.
- Ik heb mijn slaap ritme erg aangepast om te kijken of hier wat mis mee was.
- Ik ben gestopt met sporten voor een week, en een week erg intensief gaan sporten om te kijken wat dit voor voordelen had.
- Ik ben bij een fysiotherapeut geweest om te kijken of deze misschien iets in de borstkas kon vinden. Het bleek dat mijn rechter kunt nu juist heel erg stroef zat.
- Ik heb zelfs gekeken of ik misschien niet tegen straling van mijn mobiele telefoon kon.

4 maanden later, bij mijn laatste bezoek heb ik alles maar geaccepteerd. Wat ook niet blijkt te helpen

Dus rustig aan ben ik ten einde raad.

Citaat:
Een bezoek aan een internetforum kan een doktersbezoek nooit vervangen (op geen enkele wijze) en medische informatie op het internet is veel te algemeen en kun je niet toepassen op individuele gevallen, daarnaast ga je dan alleen maar het ergste denken. Beter ga je met je klachten gewoon naar je huisarts; daar is die voor.
Dit klopt .. Het is mijn volgende stap. Ik ga niet rakelings dingen accepteren. Ik wil alleen een mening horen of iemand anders deze symptomen herkent en wil deze graag toepassen om te kijken of het bij mij past. Het lijkt wel alsof u geïrriteerd op mij bent. Mijn excuses als ik u een ongemak heb aangedaan maar ik vind mijn gezondheid nu eenmaal belangrijk.

QUOTE=LotLiesDoor;32690110]Nou mooi, denk. Maar je dokter heeft hier nooit iets over gezegd? Het is trouwens wel een blijvende aandoening, en je kan er ook alleen maar pijnstillers tegen nemen. En dat van je linkerarm heb ik ook, rugklachten heb ik daardoor ook gekregen. Als je dit hebt moet je wel goed op je houding blijven letten, want anders is er kans dat je verkrampen gaat lopen.. (of verkrompen, geen idee)[/QUOTE]

Mijn dokter heeft mijn borstkas gevoelt want ik merkte op dat mijn linker borstbeen erg opgezet was. Dit is al vrij snel weg gegaan. Ik had met het werk 3 zware dozen tegelijk opgepakt waarbij ik een diepe knak in mijn borst hoorde. Alsof er een boomstam ineens knapte. Verder geen last van gehad behalve de zwelling.

Verder denk ik ook niet dat dit bij mij zal passen. Ik denk dat ik morgen gewoon weer naar de dokter moet.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 15:44
Chick Rock
Avatar van Chick Rock
Chick Rock is offline
Laat ik beginnen met zeggen dat het natuurlijk erg vervelend is om je slecht te voelen, om welke reden dan ook. Daar staat tegenover dat je zelf veel invloed hebt over hoe je je lichamelijk voelt. Dit heeft absoluut grenzen, begrijp me niet verkeerd. Wel betekent het dat de focus die jij op je lichamelijke klachten legt mogelijk niet bijdraagt aan je beter voelen. Ik ben geen arts, maar in mijn ogen is de conclusie van je huisarts dat stress mogelijk een belangrijk deel van je klachten veroorzaakt niet vreemd. De acute 'aanvallen' die je beschrijft klinken wat mij betreft ook als angst- of paniekaanvallen.

Hierbij merk ik op dat ik heel goed weet wat het is om met (vage) klachten rond te lopen waar niet direct een medische oorzaak voor is te vinden. Ik heb al 10 jaar CVS (vermoeidheid en aanverwante klachten) en een even lange periode een hartritmestoornis. Door mijn gezondheidsproblemen ben ik in sommige situaties erg gefocust op bijvoorbeeld mijn hartslag en heb ik last van hartkloppingen. Het beste voor mij is om op zo'n moment iets anders te gaan doen en niet te letten op mijn hartslag, dan gaat het vanzelf na een tijdje beter.

Ik raad je aan om - voor je weer naar de huisarts gaat - te proberen je minder te focussen op je klachten, zoek afleiding op de momenten dat dit moeilijk voor je is. Wellicht dat dit al leidt tot een afname van je klachten.
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 15:54
Verwijderd
Het eerste wat je beschreef, klinkt als een paniekaanval onder invloed van de wiet. Wiet versnelt de hartslag, waardoor je sneller hartklopingen kunt voelen, en het verstoort natuurlijk je waarneming, waardoor je gevoeliger bent voor paniekaanvallen. Een paniekaanval kan door de adrenalinepiek de symptomen van zweten, warm voelen en harkloppingen geven en door de bijkomende hyperventilatie ook een gevoel van pijn op de borst en benauwdheid. Dat voelt inderdaad ontzettend eng, wat het effect dan weer versterkt, en veel mensen denken tijdens een paniekaanval dat ze dood gaan.
Om onder invloed een paniekaanval te krijgen, hoef je niet per se gestressed te zijn. Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je wel de suiker uit de spacecake als beïnvloedende factor mee telt, maar niet de wiet .

Wat daarna gebeurd zou kunnen zijn, is dat je door die ene paniekaanval heel erg gefocused bent op lichamelijke symptomen. Je zegt dat je ook nu geen stress ervaart, maar je zegt ook dat je al vier maanden bang bent dat je een ernstige hartaandoening hebt - dat lijkt me op zichzelf al een berg stress geven! Een kleine versnelling van de hartslag, zoals wanneer je cafeïne hebt binnengekregen, kan door die focus al veel erger lijken dan het is, en dan slaat 'de schrik je om het hart' waardoor je de andere klachten zou kunnen krijgen.

Als dit het is, kan het helpen om een afleidende ontspanningsoefening te doen op het moment dat je klachten hebt. Op internet zijn veel ontspanningsoefeningen te vinden, maar tien minuutjes yoga kan ook goed helpen (omdat je zegt dat je hier al ervaring mee hebt).
Maar dit is ook allemaal giswerk wat ik hier aan het doen ben, omdat ik er niet bij ben en je niet echt voor me zit.

Je vertelt dat je moeite hebt om dingen duidelijk te formuleren. Misschien heb je daardoor wel het gevoel dat de huisarts je niet goed begreep, doordat je op dat moment niet goed duidelijk kon maken wat je nu eigenlijk wilde vragen. Misschien is het handig dat, als je weer naar je huisarts gaat, je je daarop voorbereid door van te voren een paar dingen op te schrijven waar je écht een antwoord op wil hebben. Maak geen lange lijst, maar hou het bij maximaal vijf vragen.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 16:05
AceSpade
AceSpade is offline
Hartstikke bedankt voor de reactie Chick Rock. Hier heb ik niet eens over nagedacht. Het kan inderdaad best kloppen dat dit hiervan komt. Zodra het op komt dat het zoiets is van "Oh, nee, nee nee het komt weer" en hierdoor erin blijf zitten.

Citaat:
Het eerste wat je beschreef, klinkt als een paniekaanval onder invloed van de wiet. Wiet versnelt de hartslag, waardoor je sneller hartklopingen kunt voelen, en het verstoort natuurlijk je waarneming, waardoor je gevoeliger bent voor paniekaanvallen. Een paniekaanval kan door de adrenalinepiek de symptomen van zweten, warm voelen en harkloppingen geven en door de bijkomende hyperventilatie ook een gevoel van pijn op de borst en benauwdheid. Dat voelt inderdaad ontzettend eng, wat het effect dan weer versterkt, en veel mensen denken tijdens een paniekaanval dat ze dood gaan.
Om onder invloed een paniekaanval te krijgen, hoef je niet per se gestressed te zijn. Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je wel de suiker uit de spacecake als beïnvloedende factor mee telt, maar niet de wiet.
Het was een weekendje weg met broer en zus. Ik ben zelf erg anti-drugs en anti-rook. Dat andere mensen het doen, goed. Maar ik doe het niet. Spacecake was een gekke bui en ik wou het gewoon eens 1malig proberen. En ik bedoelde suiker in het algemeen, niet van de spacecake haha. Suiker op 1 of andere manier kan het wel triggeren maar dat komt omdat suiker ook de hartslag beïnvloed waardoor ik, zoals Chick zei, misschien de paniekaanval krijg.

Citaat:
Wat daarna gebeurd zou kunnen zijn, is dat je door die ene paniekaanval heel erg gefocused bent op lichamelijke symptomen. Je zegt dat je ook nu geen stress ervaart, maar je zegt ook dat je al vier maanden bang bent dat je een ernstige hartaandoening hebt - dat lijkt me op zichzelf al een berg stress geven! Een kleine versnelling van de hartslag, zoals wanneer je cafeïne hebt binnengekregen, kan door die focus al veel erger lijken dan het is, en dan slaat 'de schrik je om het hart' waardoor je de andere klachten zou kunnen krijgen.
Klopt ...

Citaat:
Als dit het is, kan het helpen om een afleidende ontspanningsoefening te doen op het moment dat je klachten hebt. Op internet zijn veel ontspanningsoefeningen te vinden, maar tien minuutjes yoga doen kan ook goed helpen.
Maar dit is ook allemaal giswerk wat ik hier aan het doen ben, omdat ik er niet bij ben en je niet echt voor me zit.
Klopt. Ik heb ook gemerkt dat als ik een acute aanval krijg dat ik moet zingen. Zingen houd je daarmee bezig. En het zorgt dat je ademhaling weer normaal op pijl komt. Dat is wat ik wel een af en toe doe. In het algemeen reset ik mijn ademhaling.

Citaat:
Je vertelt dat je moeite hebt om dingen duidelijk te formuleren. Misschien heb je daardoor wel het gevoel dat de huisarts je niet goed begreep, doordat je op dat moment niet goed duidelijk kon maken wat je nu eigenlijk wilde vragen. Misschien is het handig dat, als je weer naar je huisarts gaat, je je daarop voorbereid door van te voren een paar dingen op te schrijven waar je écht een antwoord op wil hebben. Maak geen lange lijst, maar hou het bij maximaal vijf vragen.
De vorige keer dat ik naar mijn nieuwe huisarts ging heb ik inderdaad van tevoren op een notitie blokje op de iphone wat gezet. Ik kreeg inderdaad een beetje een verwarde situatie op een gegeven moment en zei ook "Een momentje, ik heb alles op een notitieblok op mijn iphone gezet. Dat werkt gemakkelijker voor mij." en heb zo alle symptomen / gebeurtenissen vertelt.

Hartstikke bedankt voor de laatste 2 reacties. Deze hebben erg veel geholpen en verduidelijkt.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 19:26
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Ik sluit mij grotendeels aan bij Sarah. Naar aanleiding van wat je gepost hebt lijkt het veel op paniekaanvallen/hyperventilatie. Door de angst/hyperventilatie kun je allemaal vreemde lichamelijke sensaties krijgen (steken, koud gevoel, warm gevoel, duizeligheid, hartkloppingen) die je nog angstiger maken en bovendien ga je bijna obsessief op elk klein dingetje letten, waardoor je al snel weer een nieuwe paniekaanval krijgt. Een soort vicieuze cirkel dus.

Natuurlijk ben ik geen dokter, dus je kunt van mij niet aannemen dat dit ook echt de oorzaak is. Ik raad je aan om naar de dokter te gaan en uit te leggen dat je uit wilt sluiten dat het iets ernstigs is, omdat je anders niet rustig kunt worden. Misschien kun je bijvoorbeeld een hartfilmpje laten maken en bloed laten prikken. Als daar niks negatiefs uit komt dan moet je accepteren dat er waarschijnlijk niks aan de hand is en de stress/paniekaanvallen/hyperventilatie aanpakken.

Daarvoor kun je natuurlijk ook hulp vragen aan de dokter. Deze kan je eventueel doorverwijzen naar een psycholoog om de oorzaken van de paniekaanvallen te achterhalen en je te helpen bij het omgaan met de oorzaken.

En Redbull kun je beter helemaal niet drinken aangezien dit echt troep is. Wist je dat Redbull in een aantal landen verboden is (geweest) omdat het zo slecht voor je is? Bovendien vergroot Redbull de kans op paniekaanvallen vanwege de bijwerkingen die op kunnen treden bij het drinken van Redbull (verhoogde hartslag/trillen/sloomheid/onrustig gevoel).
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 22:05
Chick Rock
Avatar van Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Hartstikke bedankt voor de reactie Chick Rock. Hier heb ik niet eens over nagedacht. Het kan inderdaad best kloppen dat dit hiervan komt. Zodra het op komt dat het zoiets is van "Oh, nee, nee nee het komt weer" en hierdoor erin blijf zitten.

Hartstikke bedankt voor de laatste 2 reacties. Deze hebben erg veel geholpen en verduidelijkt.
Graag gedaan, hopelijk heb je iets aan de reacties hier. Sterkte ermee!
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
Met citaat reageren
Oud 04-08-2012, 21:48
kita
kita is offline
Ik begrijp eigenlijk niet heel goed waarom je die spacecake begin maart in verband brengt met hartkloppingen tijdens een griep in april, maargoed dat terzijde.

Ik sluit mij aan bij wat oa Sarah zegt, maar ik zou eraan toe willen voegen dat een bezoekje aan een psycholoog je waarschijnlijk goed zal doen. Die kan je denk ik beter geruststellen dan je dokter en zal daarbij je angsten wat serieuzer nemen. Ik heb twee jaar geleden erg veel last gehad van hartkloppingen na een paniekaanval, wat min of meer als een cirkel werkte: ik voelde hartkloppingen, raakte daardoor in paniek, voelde meer hartkloppingen, raakte daardoor meer in paniek, etc. Ik kon destijds ook geen koffie aan, althans, dat voelde niet prettig (andere zoetigheden overigens wel). Nu gaat het alweer geruime tijd heel goed en drink ik elke dag koffie.

Verzet je focus zou ik zeggen, pak hardlopen wél weer op, dat laat je hartslag op den duur zakken. Sterkte ermee
Met citaat reageren
Oud 04-08-2012, 22:17
Verwijderd
Zoek een fatsoenlijke dokter, een beetje fatsoenlijke dokter stuurt je in dit soort gevallen door naar een cardioloog of hij moet er zeer van overtuigt zijn dat het niets is of dat het iets is dat geen kwaad kan en zich niet zal herhalen of hij heeft je wat voorgeschreven. Tip ga niet op internet zoeken. Het internet is een bron van informatie maar deze kan zeer misleidend zijn. Voorbeeld: Armpijn heeft meer bronnen die zeggen dat het een tumor is dat die zeggen dat jij eens wat minder moet opscheppen bij de sportschool!
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Moet de patiënt alles weten?
De Veroorzaker
2 26-05-2011 11:06
Psychologie Het Grote Lucht-Je-Hart-Topic # 137
Hawahaai
497 05-11-2008 07:34
De Kantine Weerwolfspel #42 deel 2
Yoshimare
500 15-12-2007 15:35
Drugs & Alcohol WTF? waar komt het woord cocktail vandaan??
Verwijderd
20 12-04-2006 12:17
Lichaam & Gezondheid Steken in de hartstreek
Sweetsurrender
5 30-08-2004 22:03
Lichaam & Gezondheid Een paar trauma's
Rabbi Daniel
45 08-03-2003 20:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:56.