Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2006, 15:43
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
ik vroeg me af of iemand hier misschien apostolisch is?

het apostolisch genootschap is een geloof dat niet gelooft in een god opzich, iemand die daarboven alles bestuurd, amar meer in de god als mens zeg maar
Advertentie
Oud 02-03-2006, 15:47
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik geloof dat meerdere levensbeschouwingen vertellen dat de mens zelf "God" is. Wat onderscheidt het apostolisme verder van andere geloven?

Ik ben overigens geen apostolist, en hoor er nu voor het eerst van.
Oud 02-03-2006, 15:52
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
uhm wij bidden bijvoorbeeld ook niet voor het eten of anders, we bidden (of ''danken'' zoals wij het noemen) wel in de dienst ( zo noemen we de voor jullie zeg maar kerk)

maar wij hebben bijvoorbeeld ook kringen en koren zoals de 1e kring, 2e kring, confirmanten kring, jongerenkring en kidnerkoor, meisjeskoor, jeugdkoor, zangkoor, mannenkoor...

op kringen praat je zeg maar met leeftijdsgenootjes of alledaagse dingen en ook over dignen die met het geloof te maken hebben


we hebben bijvoorbeeld ook geen regels in het geloof, maar we dopen wel en we hebben wel een rondgang ( met ouweltjes en wijn )
Oud 02-03-2006, 16:25
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 02-03-2006 @ 16:43 :
ik vroeg me af of iemand hier misschien apostolisch is?

het apostolisch genootschap is een geloof dat niet gelooft in een god opzich, iemand die daarboven alles bestuurd, amar meer in de god als mens zeg maar
Dat klopt niet. De apostolischen vormen een christelijke sekte met sterke eschatologische verwachtingen (ze geloven dat de eindtijd nabij is). Ze geloven dus wel degelijk in de christelijke God.

En nee, ik behoor niet tot de apostolischen.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Oud 02-03-2006, 16:28
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Gelukkig niet zeg.
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Oud 02-03-2006, 16:39
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 02-03-2006 @ 17:25 :
Dat klopt niet. De apostolischen vormen een christelijke sekte met sterke eschatologische verwachtingen (ze geloven dat de eindtijd nabij is). Ze geloven dus wel degelijk in de christelijke God.

En nee, ik behoor niet tot de apostolischen.
uh we geloven niet dat de eindtijd nabij is ( tis geen nieuw apostolische kerk!) en we geloven wel in een christelijke god maar dan als mens



@ hasseltboy: hoezo gelukkig niet zeg?
Oud 02-03-2006, 16:47
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 02-03-2006 @ 17:39 :
uh we geloven niet dat de eindtijd nabij is ( tis geen nieuw apostolische kerk!) en we geloven wel in een christelijke god maar dan als mens
Maar wat houdt dat dan in? Los van de gebruiken, wat geloven jullie precies?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 02-03-2006, 16:53
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
het is heel ingewikkeld uit te leggen, maar als je wat wilt weten kan je op: www.apgen.nl kijken
Oud 02-03-2006, 17:02
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 02-03-2006 @ 17:53 :
het is heel ingewikkeld uit te leggen, maar als je wat wilt weten kan je op: www.apgen.nl kijken
Voor zover ik het begrijp, komt het er dus op neer dat er achter het hele bestaan een soort samenhangend plan zit.

Volgens mij is het een soort religie voor al die mensen die zeggen "Ik geloof niet in God, maar ik geloof wel dat er 'iets' is.".
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 02-03-2006, 17:12
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
Citaat:
Juice schreef op 02-03-2006 @ 18:02 :
Voor zover ik het begrijp, komt het er dus op neer dat er achter het hele bestaan een soort samenhangend plan zit.

Volgens mij is het een soort religie voor al die mensen die zeggen "Ik geloof niet in God, maar ik geloof wel dat er 'iets' is.".

ja klopt en dat ''iets'' daar maak iedereen deel van uit
Oud 02-03-2006, 17:26
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
ze mogen hun website wel eens wat sneller maken.
volgens mij fiets ik regelmatig langs hun gebouw in deventer.

Verder is dit niet een geloof dat mij aantrekt vanwege het veel te losse karakter, er is niets dat de gelovigen bindt behalve een vage gedachte over een hogere macht. Verder is het weer duidelijk een 19e eeuwse christelijke afsplitsing. Net als de mormonen, de jehova's en de christian science hebben ze een wat rare sfeer om zich heen.

Laatst gewijzigd op 02-03-2006 om 17:33.
Oud 02-03-2006, 17:33
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
dat kan wel er zijn er 100 over heel het land en een apar ni eht buiteland (zoals zurich en zuidafrika enzo..)

en bij mij is de site wel snel..
Oud 02-03-2006, 17:34
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 02-03-2006 @ 18:33 :
dat kan wel er zijn er 100 over heel het land en een apar ni eht buiteland (zoals zurich en zuidafrika enzo..)

en bij mij is de site wel snel..
ah, oke, dan zal dat wel aan mij liggen.

(ik had nog wat inhoudelijks toegevoegd aan mijn post, sorry )
Oud 02-03-2006, 17:39
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
wat? ik snap de helft er niet van, amar eht is iig geen los hangend geloof hoor! het is juist veel emer samen te vinden dan mensen uit gewone christelijke kerken enzo want wij hebben bijna iedere avond wel iets te doen waarbij je dus emt andere mensen omgaat en gwn met elkaar in contact komt
Oud 02-03-2006, 19:43
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 02-03-2006 @ 18:39 :
wat? ik snap de helft er niet van, maar het is iig geen los hangend geloof hoor! het is juist veel meer samen te vinden dan mensen uit gewone christelijke kerken enzo want wij hebben bijna iedere avond wel iets te doen waarbij je dus met andere mensen omgaat en gewoon met elkaar in contact komt
eh, ik snapte in eerste instantie ook de helft niet van wat jij postte dus zo houden we elkaar lekker in evenwicht
Dat het heel gezellig is met elkaar is wel mooi, maar dat wat de christelijke gemeenten samenbind is het geloof dat ze samen beleiden . Bij de apostolischen zijn de grondbeginselen erg los, iedereen kan wat dan ook geloven en er lijkt een sfeer te hangen van 'als het maar gezellig is'. Opzich spreekt dat me als student wel een beetje aan, maar als volwassen gelovige zoek ik toch meer verdieping en een wat vastere basis om het geloof op te bouwen.

Mijn stukje over jehova's en mormonen was meer om even wat aan te geven over de ontstaansgeschiedenis van jullie religie. In de periode dat die ontstond was er erg veel onzekerheid over de rol van het christelijke geloof. De wetenschap kwam op zetten (darwin als over bekend voorbeeld) en het christendom bestond uit veel conservatieve mensen. Dat wekte verzet op en in die tijd ontstonden daarom veel semi-christelijke stromingen die (voor de huidige christenen) zeer vreemde standpunten innamen.
Oud 02-03-2006, 20:42
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 02-03-2006 @ 17:39 :
uh we geloven niet dat de eindtijd nabij is ( tis geen nieuw apostolische kerk!) en we geloven wel in een christelijke god maar dan als mens
Vreemd... dan zitten De Grote Van Dale en de Grote Winkler Prins encyclopedie er beide naast.

Edit: ik zie dat er meerdere apostolische varianten zijn (typisch protestants ).
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!

Laatst gewijzigd op 02-03-2006 om 20:46.
Oud 03-03-2006, 10:37
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 02-03-2006 @ 21:42 :
Vreemd... dan zitten De Grote Van Dale en de Grote Winkler Prins encyclopedie er beide naast.

Edit: ik zie dat er meerdere apostolische varianten zijn (typisch protestants ).
Ze heeft het over het Apostolisch genootschap.
Oud 03-03-2006, 15:26
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
hoe ziet zo'n zondagmorgendienst er bij jullie uit dan?
Ads door Google
Oud 03-03-2006, 15:38
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 03-03-2006 @ 16:26 :
hoe ziet zo'n zondagmorgendienst er bij jullie uit dan?
als we binnen komen geven we o.a. een persoon een hand en je ontmoet elkaar in de hal, vervolgends begint om half 10 de dienst en wordt er wat evrteld over een odnerwerp wat die week ni de weekbrief is geschreven( een vbrief die elke week wordt geschreven aan ieder lid van eht apostolisch genootschap en over een onderwerp wat bijvoorbeeld vaak in eht nieuws wordt besproken of over iets wat veel mensen boeit) en hij wordt ook nog voorgelezen en we gaan rond onder de dienst wordt er ook nog gezongen door de verschillende koren. de dienst duurt bij ons meestal tot half 11 soms met uitloop tot 11 uur
Oud 03-03-2006, 15:49
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 03-03-2006 @ 16:38 :
en we gaan rond
wat? interpunctie .

oke. maar die anderhalf uur bestaat dus ongeveer uit zo'n uur bespreking en een half uur zingen (zo stel ik me dat voor). jullie doen niet aan bijbels en dergelijke? en wordt er ook met de gemeente gezongen of alleen die koren? ik weet niet hoe groot die groepen zijn, maar is er ook gelegenheid voor iedereen om te spreken, of ligt dat echt bij de voorganger(s)?
Oud 03-03-2006, 16:12
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 03-03-2006 @ 16:49 :
wat? interpunctie .

oke. maar die anderhalf uur bestaat dus ongeveer uit zo'n uur bespreking en een half uur zingen (zo stel ik me dat voor). jullie doen niet aan bijbels en dergelijke? en wordt er ook met de gemeente gezongen of alleen die koren? ik weet niet hoe groot die groepen zijn, maar is er ook gelegenheid voor iedereen om te spreken, of ligt dat echt bij de voorganger(s)?

sorry, met rond bedoel ik naja we lopen bank voor bank anar voren en daar krijgen we een auweltje in wijn gedoopt en er wordt gezegt ''uw zielsaanbieding is aanvaard en hiermee bevestigt''

nou er word dus dienst gehouden en tussen door wordt er af en toe gezongen we hebben wel gewoon de bijbel, amar we lezen er zeg mar geen stukken uit voor. er word ook gezamelijk gezongen en er zijn diverse regionale koren. nee niet eidereen komt ervoor hoor normaal wordt de dienst verzorgt door 1 of 2 broeders of zusters uit de dienende kring
Oud 03-03-2006, 19:32
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 03-03-2006 @ 17:12 :
sorry, met rond bedoel ik naja we lopen bank voor bank anar voren en daar krijgen we een auweltje in wijn gedoopt en er wordt gezegt ''uw zielsaanbieding is aanvaard en hiermee bevestigt''
aan wie heb je je ziel aangeboden dan?
Oud 03-03-2006, 23:30
Releric
Avatar van Releric
Releric is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 02-03-2006 @ 18:12 :
ja klopt en dat ''iets'' daar maak iedereen deel van uit
Dan ben ik de duivel in dat geheel, het kwaad. Dat is toch veel aantrekkelijker dan die suffe god.
__________________
I reject the reality and substitute my own!!!
Oud 04-03-2006, 11:35
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 03-03-2006 @ 20:32 :
aan wie heb je je ziel aangeboden dan?
hoe leg je zoiets uit? het is zeg amar zoiets dat je je aanbiedt uit het diepste van je ziel of zoiets.. ja het is heel moeilijk uit te leggen voor mensen die er nog nooit van gehoord hebben
Oud 04-03-2006, 13:43
jfcksr
jfcksr is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 04-03-2006 @ 12:35 :
hoe leg je zoiets uit? het is zeg amar zoiets dat je je aanbiedt uit het diepste van je ziel of zoiets.. ja het is heel moeilijk uit te leggen voor mensen die er nog nooit van gehoord hebben
dat je je openstelt? voor God?
Advertentie
Oud 04-03-2006, 15:20
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Estradasphere schreef op 04-03-2006 @ 14:43 :
dat je je openstelt? voor God?
maar wat heeft dat met ouweltjes (h.a.) te maken?
Oud 04-03-2006, 16:05
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 04-03-2006 @ 16:20 :
maar wat heeft dat met ouweltjes (h.a.) te maken?
die ouweltjes staan zeg maar voor het brood wat ze in de kerk gebruiken
Oud 04-03-2006, 16:41
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 04-03-2006 @ 12:35 :
hoe leg je zoiets uit? het is zeg amar zoiets dat je je aanbiedt uit het diepste van je ziel of zoiets.. ja het is heel moeilijk uit te leggen voor mensen die er nog nooit van gehoord hebben
Het gaat er niet om 'wat' je aanbied, want dat is wel duidelijk. (je ziel) maar het gaat erom 'aan wie'.

Verder staat het brood wat ze in de kerk gebruiken voor de deelname aan het laatste avondmaal dat Jezus met zijn leerlingen had voor hij gekruisigd zou worden. Hij zegt tijdens die maaltijd: doe dit tot mijn gedachtenis.
Doen jullie dat met die ouweltjes ook tot Zijn gedachtenis? Zo nee dan is het niet hetzelfde als het brood wat ze in de kerk gebruiken.
Oud 09-03-2006, 14:40
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 04-03-2006 @ 17:41 :
Het gaat er niet om 'wat' je aanbied, want dat is wel duidelijk. (je ziel) maar het gaat erom 'aan wie'.

Verder staat het brood wat ze in de kerk gebruiken voor de deelname aan het laatste avondmaal dat Jezus met zijn leerlingen had voor hij gekruisigd zou worden. Hij zegt tijdens die maaltijd: doe dit tot mijn gedachtenis.
Doen jullie dat met die ouweltjes ook tot Zijn gedachtenis? Zo nee dan is het niet hetzelfde als het brood wat ze in de kerk gebruiken.
die ouweltjes staan inderdaad voor zijn lichaam en de wijn voor het bloed


---------------------------------------------------------------

sorry dat ik af en toe zo laat reageer ik mag niet elke dag op de computer
Oud 09-03-2006, 15:41
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 09-03-2006 @ 15:40 :
die ouweltjes staan inderdaad voor zijn lichaam en de wijn voor het bloed


---------------------------------------------------------------

sorry dat ik af en toe zo laat reageer ik mag niet elke dag op de computer
Aha, oke. Het wordt er allemaal nog niet echt veel duidelijker op moet ik zeggen, maar wat geloven jullie met betrekking tot Jezus? Was hij Goddelijk? Was hij zonder zonde? Waarom doen jullie wat hij zijn volgelingen ooit opdroeg? Zijn jullie ook zijn volgelingen?
Oud 09-03-2006, 15:46
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 09-03-2006 @ 16:41 :
Aha, oke. Het wordt er allemaal nog niet echt veel duidelijker op moet ik zeggen, maar wat geloven jullie met betrekking tot Jezus? Was hij Goddelijk? Was hij zonder zonde? Waarom doen jullie wat hij zijn volgelingen ooit opdroeg? Zijn jullie ook zijn volgelingen?

pff.. dat weet ik zo ook niet precies hoor ik ben ook nog maar 14! maar ik zal mijn ouders eens vragen
Oud 09-03-2006, 22:41
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 09-03-2006 @ 16:46 :
pff.. dat weet ik zo ook niet precies hoor ik ben ook nog maar 14! maar ik zal mijn ouders eens vragen
sorry dat ik je zo overvroeg, ben benieuwd naar de antwoorden.
Oud 12-03-2006, 10:25
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 09-03-2006 @ 16:41 :
Aha, oke. Het wordt er allemaal nog niet echt veel duidelijker op moet ik zeggen, maar wat geloven jullie met betrekking tot Jezus? Was hij Goddelijk? Was hij zonder zonde? Waarom doen jullie wat hij zijn volgelingen ooit opdroeg? Zijn jullie ook zijn volgelingen?

ouders.. l ekker duidelijk
maar zoals ik begrepen heb was hij wel goddelijk maar hoe bedoel je dat van '' zonder zonde''?
we zijn wel een soort van volgelingen geloof ik
Oud 12-03-2006, 11:16
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 12-03-2006 @ 11:25 :
ouders.. l ekker duidelijk
maar zoals ik begrepen heb was hij wel goddelijk maar hoe bedoel je dat van '' zonder zonde''?
we zijn wel een soort van volgelingen geloof ik
"Zonder zonde" volgt al automatisch uit "goddelijk" dus dat is wel duidelijk.

maar dan snap ik dit weer niet:
Citaat:
-bianca13- schreef op 02-03-2006 @ 16:43 :
een geloof dat niet gelooft in een god opzich, iemand die daarboven alles bestuurd, maar meer in de god als mens zeg maar
Oud 12-03-2006, 11:20
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 12-03-2006 @ 12:16 :
"Zonder zonde" volgt al automatisch uit "goddelijk" dus dat is wel duidelijk.

maar dan snap ik dit weer niet:
er zijn geloven waarin mensen geloven dat god alles beslist wat je meot doen en wie je bent en alles laat gebeuren en dat hij het zo wil, maar wij geloven dat dan weer niet.
wij geloven dat god als mens is en dat jij er zelf deel van uitmaakt
Oud 12-03-2006, 15:16
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 02-03-2006 @ 21:42 :
Vreemd... dan zitten De Grote Van Dale en de Grote Winkler Prins encyclopedie er beide naast.

Edit: ik zie dat er meerdere apostolische varianten zijn (typisch protestants ).
Protestanten kiezen veelal hun namen op grond van betekenis en traditie.

Traditie omdat als een kerk scheurt beide partijen claimen de ware voortzetting te zijn. Dus blijven beide partijen dezelfde naam dragen waarbij onderscheid wordt gemaakt door toevoegingen. Soms vervallen enkele woorden of wordt het in een andere volgorde geplaatst om onderscheidt te maken. Soms wordt teruggegrepen op een naam die een kerkverband in eerdere jaren gedragen hebben voordat deze een nieuwe naam aannam.

Betekenis omdat:
Katholiek = algemeen
Orthodox = juiste aanbidding en juiste leer
Gereformeerd / Hervormd = om aan te geven dat kerk zich naar Gods woord reformeerd.
Evangelisch = Het goede nieuws verkondigend
Apostolisch = naar de leer van de apostelen
Kerk = dat wat van de Heer is

Hierdoor zijn al deze predikaten van toepassing op die kerken waar het woord van God onvervalst gepredikt wordt. Hiermee wordt dan ook duidelijk dat sommige kerken hun naam onwaardig zijn.

Zo ook dit Apostolisch Genootschap dat niets anders is dan een Gnostisch, New-Age genootschap dat evenals de Gnostici in de tweede eeuw zich hult in een mantel van goddeloosheid waarbij niet geschuwd wordt het heilige te verachten en te verdraaien.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Ads door Google
Oud 12-03-2006, 15:23
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Het lijkt zich af te zetten tegen God zoals die omschreven wordt door de christelijke doctrine (dat bijna op een menselijke manier is (een mannetje met witte baard, zeg maar)).

Ik weet er niet veel van ondanks dat een nicht van me zich bekeerde naar dit geloof.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 12-03-2006, 17:50
jfcksr
jfcksr is offline
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 12-03-2006 @ 16:16 :
Zo ook dit Apostolisch Genootschap dat niets anders is dan een Gnostisch, New-Age genootschap dat evenals de Gnostici in de tweede eeuw zich hult in een mantel van goddeloosheid waarbij niet geschuwd wordt het heilige te verachten en te verdraaien.
Ik snap echt niet hoe je dat ziet
Oud 12-03-2006, 17:54
Verwijderd
ik ben ook benieuwd waar dit heen ga. ben wel benieuwd wat het is...

ik zal wel even brainstormen... ik denk dat jullie denken dat er geen God is die Almachtig is, maar wel een 'god' is die de schepping heeft gemaakt. maar zich er afstandelijk van houdt. hij laat de mens vrij denken en hoeft niet met ons te bemoeien.., maar god zit nu niet vanaf zijn troon in de hemel naar ons te kijken, nee, in de plaats daarvan heeft hij zich verdeeld en zit hij in ons allemaal... klopt dit een beetje? ik weet het niet.

maar je zei over het brood. je zei dat ongeveer hetzelfde daarmee wordt bedoeld als wat de Cristenen die aan het Avondmaal doen? ik weet dat er bij het ritueel Avondmaal een stukje brood wordt gegeten en Wijn wordt gedronken, dat het lichaam van Jesus, de zoon van God, moet voorstellen...

maar geloven jullie dan ook in Jezus? zoals iemand hiervoor al zij, Jesus die is gestorven voor onze zonden, Jesus als de zoon van God?
Oud 12-03-2006, 17:54
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 12-03-2006 @ 12:20 :
er zijn geloven waarin mensen geloven dat god alles beslist wat je meot doen en wie je bent en alles laat gebeuren en dat hij het zo wil, maar wij geloven dat dan weer niet.
wij geloven dat god als mens is en dat jij er zelf deel van uitmaakt
God als mens waar je zelf deel van maakt. Dus iedereen is goddelijk? dus Jezus is niet goddelijker dan jij en ik?
Oud 12-03-2006, 18:26
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
Citaat:
viperium schreef op 12-03-2006 @ 18:54 :
ik ben ook benieuwd waar dit heen ga. ben wel benieuwd wat het is...

ik zal wel even brainstormen... ik denk dat jullie denken dat er geen God is die Almachtig is, maar wel een 'god' is die de schepping heeft gemaakt. maar zich er afstandelijk van houdt. hij laat de mens vrij denken en hoeft niet met ons te bemoeien.., maar god zit nu niet vanaf zijn troon in de hemel naar ons te kijken, nee, in de plaats daarvan heeft hij zich verdeeld en zit hij in ons allemaal... klopt dit een beetje? ik weet het niet.

maar je zei over het brood. je zei dat ongeveer hetzelfde daarmee wordt bedoeld als wat de Cristenen die aan het Avondmaal doen? ik weet dat er bij het ritueel Avondmaal een stukje brood wordt gegeten en Wijn wordt gedronken, dat het lichaam van Jesus, de zoon van God, moet voorstellen...

maar geloven jullie dan ook in Jezus? zoals iemand hiervoor al zij, Jesus die is gestorven voor onze zonden, Jesus als de zoon van God?

ja het eerste klopt wel een beetje ja
en ja we gebruiken de ouweltjes ongeveer op dezelfde manier alsde christenen met het avondmaal bedoelden
we geloven wel in jezus maar niet egt zoals precies in de bijbel staat neit als de zoon van god zegmaar
Oud 12-03-2006, 18:29
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 12-03-2006 @ 18:54 :
God als mens waar je zelf deel van maakt. Dus iedereen is goddelijk? dus Jezus is niet goddelijker dan jij en ik?
nee we geloven dat iedereen een deel uitmaakt en dus niemand is ''goddelijker'' zoals jij het beschrijft dan iemand anders want eidereen is uniek en jezus was net als ons ook maar eens mens




-------------------------

ik weet alles ook nie thelemaal precies dus het spijt me als het niet helemaal precies klopt
Oud 12-03-2006, 19:01
Verwijderd
dus jesus was als het ware wel een belangrijk persoon, misschien een profeet van god, iemand die het woord overbracht van god, maar NIET de Letterlijke Zoon van God? maar gewoon een mens.

ff samengevat:

God is de schepper, maar heeft geen almacht over ons, maar hij zit wel in iedereens hart. ( soort heilige geest?)
jesus is niet de zoon van god, maar iemand die de woorden van god overbrengt. een profeet.


am i right?
Oud 12-03-2006, 19:27
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
Citaat:
viperium schreef op 12-03-2006 @ 20:01 :
dus jesus was als het ware wel een belangrijk persoon, misschien een profeet van god, iemand die het woord overbracht van god, maar NIET de Letterlijke Zoon van God? maar gewoon een mens.

ff samengevat:

God is de schepper, maar heeft geen almacht over ons, maar hij zit wel in iedereens hart. ( soort heilige geest?)
jesus is niet de zoon van god, maar iemand die de woorden van god overbrengt. een profeet.


am i right?
jep volgends mij klopt eht zo wel :-)
Oud 13-03-2006, 11:53
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 12-03-2006 @ 20:27 :
jep volgends mij klopt eht zo wel :-)
maar dan was dit dus niet waar?
Citaat:
-bianca13- schreef op 12-03-2006 @ 11:25 :
maar zoals ik begrepen heb was hij wel goddelijk
Oud 13-03-2006, 14:54
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 13-03-2006 @ 12:53 :
maar dan was dit dus niet waar?
pff.. ikw eet het ook niet precies amar voglends mij was hij wel iets van goddelijk maar niet zoals er in de bijbel staat geschreven
Oud 13-03-2006, 17:44
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 13-03-2006 @ 15:54 :
pff.. ikw eet het ook niet precies amar voglends mij was hij wel iets van goddelijk maar niet zoals er in de bijbel staat geschreven
aahw, arme bianca, ik doe wel moeilijk tegen je hè? Vraag het anders nog maar eens na.

Je hebt in ieder geval antwoord op je oorspronkelijke vraag want er heeft zich nog niemand gemeld die apostolisch is.
Oud 14-03-2006, 13:46
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 13-03-2006 @ 18:44 :
aahw, arme bianca, ik doe wel moeilijk tegen je hè? Vraag het anders nog maar eens na.

Je hebt in ieder geval antwoord op je oorspronkelijke vraag want er heeft zich nog niemand gemeld die apostolisch is.
wat maken we het weer moeilijk he
maar ik zal iid nog wel even navragen, maar ik zie mijn vader nu niet en mijn moeder heeft er geen verstand van dus het wordt waarschijnlijk pas donderdag ongeveer sorry
Oud 14-03-2006, 14:35
Verwijderd
no problemo als je maar post , want ik ben wel nieuwsgierig hoor

ik lees het vrijdag dan wel, donderdag zit ik lekker in disneyland! ( yeah!)
Oud 14-03-2006, 14:36
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
Citaat:
viperium schreef op 14-03-2006 @ 15:35 :
no problemo als je maar post , want ik ben wel nieuwsgierig hoor

ik lees het vrijdag dan wel, donderdag zit ik lekker in disneyland! ( yeah!)
ow leuk! veel plezier alvast!
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie GEZOCHT: Deelnemers enquête religie
Student Uno
24 28-05-2009 18:21
Levensbeschouwing & Filosofie Compleetste bijbel
Missy1234567890
47 30-06-2006 09:33
Levensbeschouwing & Filosofie Wie of wat is God?
Troenk
72 13-07-2002 10:58
Levensbeschouwing & Filosofie Humanist?
~*~WiCkEd~*~
14 27-06-2002 20:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:58.