Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-04-2002, 11:27
*Fallen_Tear*
*Fallen_Tear* is offline
Wat is de mens, een persoon, met een eigen wil, en unieke ideeën. Die zich kan ontwikkelen hoe hij/zij dat wilt.
Of is de mens een product van de maatschappij/ je opvoeding, met aangeleerde opvattingen, normen en waarden?

Wat vinden jullie?
__________________
Ik ben verliefd op het leven
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2002, 13:07
Verwijderd
Beiden.
Sommigen meer van het een, sommigen meer van het ander.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 13:11
*fledermous*
Avatar van *fledermous*
*fledermous* is offline
In grote mate is een mens in zijn jongere jaren een product van zijn ouders........naarmate hij ouder wordt krijg hij de kans om zich beter te ontwikkelen...gekoppeld aan de normen en waarden van zijn ouders, vaak is het zo....

Maar ook...maken sommige zich totaal los van de normen en waarden die hen zijn aangeleerd, verwerpen deze en produceren hun eigen normen en waarden..

Dan....op dat moment ben je een mens met eigen ideen..maar ik geloof dat er maar heel weinig mensen zijn, die echt zo zijn.

Daarvoor moet je heel sterk zijn, en dat zijn er maar weinig.
__________________
fluBuberwarts singt die Nachtigall...
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 13:17
Verwijderd
Ik ben zo! Jippie!
Thank (mijzelf) voor dat!
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 13:38
*fledermous*
Avatar van *fledermous*
*fledermous* is offline
Vraagt zich af of Kontradix eigenlijk toch geen kuddedier is.
__________________
fluBuberwarts singt die Nachtigall...
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 13:58
alienx
alienx is offline
Citaat:
*fledermous* schreef:
Vraagt zich af of Kontradix eigenlijk toch geen kuddedier is.

Waarom zou ie? Hij heeft compleet gelijk, kort samengevat toch.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 14:04
alienx
alienx is offline
Citaat:
*fledermous* schreef:
In grote mate is een mens in zijn jongere jaren een product van zijn ouders........naarmate hij ouder wordt krijg hij de kans om zich beter te ontwikkelen...gekoppeld aan de normen en waarden van zijn ouders, vaak is het zo....

Maar ook...maken sommige zich totaal los van de normen en waarden die hen zijn aangeleerd, verwerpen deze en produceren hun eigen normen en waarden..

Dan....op dat moment ben je een mens met eigen ideen..maar ik geloof dat er maar heel weinig mensen zijn, die echt zo zijn.

Daarvoor moet je heel sterk zijn, en dat zijn er maar weinig.

Je zegt toch net hetzelfde als wat hij zegt? Ik ben het ook bijna compleet eens met je.
Behalve dat sommige al hun aangeleerde normen en waarden verwerpen en zelf hun eigen nieuwe waarden creëren. Als je je normen en waarden verwerpt, ben je zelf beïnvloedt en heb je automatisch (zelfs al doe je dit niet bewust) een nieuwe waarde en norm geformuleerd. Je denkt misschien dat jij zelf een aantal nieuwe waarden en normen hebt ontwikkeld maar uiteindelijk is dit ook door beïnvloeding van een heleboel externe factoren ontstaan. De ene beïnvloeding was echter sterker, of trok je meer aan,... dan de andere..

En een mens heeft altijd eigen ideeën maar wel steeds beïnvloedt door externe factoren (omgeving, opvoeding,...)
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 14:08
Floef
Floef is offline
Zoek oplossingen & keuzes in originele & verassende hoeken, dan vind ik dat je wel een persoonlijkheid bent. Dit heeft dus te maken met creativiteit. In hoe verre creativiteit bestaat weet ik niet, maar product klinkt zo nutteloOOos.
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 14:27
*Fallen_Tear*
*Fallen_Tear* is offline
Citaat:
Floef schreef:
Zoek oplossingen & keuzes in originele & verassende hoeken, dan vind ik dat je wel een persoonlijkheid bent. Dit heeft dus te maken met creativiteit. In hoe verre creativiteit bestaat weet ik niet, maar product klinkt zo nutteloOOos.
Ja, dat ben ik wel met je eens, dat product zo...minderwaardig klinkt

Maar idd. Maar weinigen zullen zich losmaken van aangeleerde normen, waarden en ideeën, maar toch zullen ook díegenen beïnvloed worden door externe factoren, zoals iemand al zei.
Behalve misschien de kluizenaar in het hutje op de hei, maar ja, waar vind je die nog
__________________
Ik ben verliefd op het leven
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 20:09
Mugshot
Mugshot is offline
Mens vormt omgeving, omgeving vormt mens.
Omgeving vormt mens, mens vormt omgeving.
De mens heeft weliswaar een eigen wil, unieke ideen (-->gevoel),
maar wàt we gaan willen wordt als het ware door de omgeving beperkt.
[ben het dus met kontradix eens, wou het hiermee wat uitbreiden]
__________________
Mathematic strikes back
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
VMBO Economie
bagel
5 18-05-2006 14:50
Levensbeschouwing & Filosofie Evolutie versus klonen.
Verwijderd
47 29-05-2004 16:58
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 04:17
Muziek De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!]
Verwijderd
12 01-04-2003 08:40
Flora & Fauna klonen? wat zijn goede argumenten voor of tegen?
igfy
3 04-02-2002 09:24
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie hier zijn bijna alle antwoorden van De Stad...
0 22-03-2001 19:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:05.