Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-11-2004, 19:50
otkhus
otkhus is offline
Wie heeft er nog meer last van een winterdepressie ofzoiets dergelijks? waar heb je dan last van en wat doe je eraan?
__________________
be still my heart
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 20:05
Hakkie
Avatar van Hakkie
Hakkie is offline
Ik háát de herft. Wat ik er tegen doe? Tegen mezelf zeggen dat ik me niet moet aanstellen, proberen te genieten van de mooie dingen van de herfst (mooie kleuren, zonnige dagen enz.), zonnebank-kuur doen, mezelf af en toe verwennen met bv. lekker lang in bad of iets moois voor mezelf kopen
__________________
But store up for yourself treasures in heaven...
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 20:12
Jules
Avatar van Jules
Jules is offline
Ik studeer Psychologie, en als mensen een echt heel ernstige winterdepressie hebben (kunnen niets meer behalve de hele dag door huilen), wordt hun 'medicijn' elke ochtend 2 uurtjes voor een soort lichtbak zitten. Het lichttekort in de winter is de voornamelijkste oorzaak van een winterdip, dus koop een gezichtsbruiner en ga daar regelmatig voor zitten en ga naar buiten (als het nog licht is ) als het niet te slecht weer is etc.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 20:23
Hakkie
Avatar van Hakkie
Hakkie is offline
Ik merk ook dat ik echt opgewekt word als ik lekker onder de zonnebank heb gelegen en daarna heerlijk uitgebreid heb gedoucht
__________________
But store up for yourself treasures in heaven...
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 20:25
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Jules schreef op 14-11-2004 @ 21:12 :
Ik studeer Psychologie, en als mensen een echt heel ernstige winterdepressie hebben (kunnen niets meer behalve de hele dag door huilen
Euhm, dit is wel een heel kortzichtige/ beknopte uitleg mijns inziens. Er zijn ook depressieve mensen die juist niét kunnen huilen/ zich niet kunnen uiten.

Je kunt ook emotioneel incontinent zijn, -je huilt dan immers om niks- terwijl je dan absoluut niet depressief hoeft te zijn!
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 20:54
otkhus
otkhus is offline
Ik heb geen last van huilbuien, maar meer van angsten...
__________________
be still my heart
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 21:06
Gordijn
Gordijn is offline
Citaat:
otkhus schreef op 14-11-2004 @ 21:54 :
Ik heb geen last van huilbuien, maar meer van angsten...
Ja.. dat heb ik ook, opeens ben ik dan heel bang.
Om niks.

Heel vervelend, en ja, ik voel me ook beter als ik buiten ben.
__________________
OLEE
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 09:30
D!anne
Avatar van D!anne
D!anne is offline
Elke winter heb ik last van chronische vermoeidheid, hoofdpijn en een down gevoel. Hiervoor heb ik extra ijzer pillen, probeer zo gezond mogelijk te eten. Ik luister veel muziek; en met warme douches en een lekkekr bed kom ik de winter zo redelijk door. Pas als de zon weer een beetje doorbreekt en het weer wat warmer wordt, kom ik een beetje uit mijn "winterslaap"
vervelend "zucht""
__________________
"Het mooie van andere culturen bezoeken, is dat je ziet dat mensen die ontzettend weinig hebben tóch met een glimlach op hun gezicht lopen"
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 10:03
elledc
elledc is offline
Vele (niet allemaal) oorzaken van depressies zijn psychologisch. De herfst en winter ga je automatisch linken aan sombere dagen, koude, en weinig zon/licht. Omdat het psychologisch is ga je ook somber gaan denken maar tenslotte zijn er zovele vervangmiddelen om je dag op te fleuren. Zoals zonnebank, en genoeg verlichting in je huis. Tenslotte is de herfst zulk een mooi jaargetijde, van alle kleuren aan de bomen en de gekleurde bladertapijten word ik absoluut niet down, integendeel. De winter is ook mooi, de bomen zijn kaal, en alles is ruimtelijker. Als de zon dan schijnt is een winterse wandeling een ideale oppepper.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 12:03
Melig-Meissiej
Avatar van Melig-Meissiej
Melig-Meissiej is offline
Oh ik kan ook nie tegen die donkere dagen en de kou
word er gwn beetje down van, snel geirriteerd
Heb het wel gezellig als ik met vriendinnen ben of lekker ga stappen en dan ben ik ook echt blij
maar als ik dan naar school moet door de kou heb ik er al geen zin meer in, en vroeg donker enz
Loop hele dagen te verlangen naar het strand en zonnen
Zonnebank is kapot dus gaat btje moeilijk
En van de gezichtsbruiner word ik ook nie blij
Gwn zo veel mogelijk met vriendinnen afspreken en lol maken, en vroeg naar bed
__________________
I Love You Isn't Always The Right Thing To Say
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 13:09
SnOeSePoEs
Avatar van SnOeSePoEs
SnOeSePoEs is offline
Ik verwen mezelf dan.. lekkere dingen kopen een dekentje pakken en lekker op de bank gaan liggen met een leuke dvd!
__________________
°•.*..Give Me Just A Little Smile.. *.•°
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 09:47
friekje
friekje is offline
ik hou ook absoluut niet van dat vieze grauwe weer, kou enz enz.. daar word ik gewoon vaak erg depri van, vooral als dat samengaat met menstruatie..
wat ik dan doe? Douchen, en mn bed induiken.. ik slaap swinters ook altijd heel wat meer dan in de lente/zomer..
__________________
kzag je gister zitten vroeg me af wat je deed. Ik zeg, gewoon een beetje praten met iemand die het allemaal weet, praten in jezelf zoals dat heet
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 13:09
PrimRose
Avatar van PrimRose
PrimRose is offline
zijn er geen andere middelen dan alleen een lichtbak? En wat kost zo'n ding? Of krijg je die via de dokter? Ik slik extra vitamine pillen, en probeer gezond te eten, maar theeft nog niet echt geholpen
__________________
Rollo Tomasi! Sometimes, I wanna take your big, dumb, dummy head, and just nyhhhh! [makes stabbing motions]
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 16:44
Flip!
Avatar van Flip!
Flip! is offline
de ex vriendin van iemand bij me op drummen zit waarschijnlijk in een winterdepressie (ze heeft alle symptonen)
het enigste wat werkt volgens mij is lichtherapie.
maar zogauw je er mee stopt val je weer terug.

zo heb ik het vernomen..
__________________
take a walk on the wild side ت
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 17:52
vedetje
vedetje is offline
Ik heb er ook wel in enige mate last van.

Voor godsdienst moet ik morgen de les inleiden met gelijk wat, aangezien er toch wel wat mensen in men omgeving ook lijken te klagen over een wat depressiever gevoel met de winter besloot ik daarover wat te zeggen, mijn tekst (met symptomen, verklaringen en oplossingen)




herfst/winter

• donker en somber, weinig licht (kan je niet zo veel doen, buiten sporten e.d.)
• groen verdwijnt (bladeren van bomen, geen frisse groen, geen bloemen…)
• kledij is vaak veel somberder, minder leuke kleuren, vooral grijs, zwart, bruin: somber
• koud
• niet gezellig buiten kunnen zijn (sporten e.d.)
• als je opstaat is het donker, tegen dat je goed en wel thuis bent is het donker
• duurt lang: start rond oktober, duurt tot zeker maart
• veel regen
• je wordt rapper ziek (verkoudheid e.d.)

sommige mensen hebben dan last van een hersft- of een winterdepressie. Men heeft hier de naam SAD, seasonal affective disorder gegeven. Ongeveer 11% van de bevolking in België heeft hiervan last, waarvan 3% ernstig. Vrouwen hebben er vlugger last van dan mannen en hoe verder je van de evenaar woont, hoe meer je kans hebt aan SAD te lijden


symptomen

• verstoord slaappatroon
- rapper moe
- de slaap niet kunnen vatten of ondanks dat je voldoende geslapen hebt moe blijven
• verstoord eetpatroon
- meer gaan eten
- verdikken
- trek in zoetigheid
• neerslachtig gevoel
- sneller geïrriteerd
- meer stress
- concentratieproblemen


verklaringen: gebrek aan daglicht

• gebrek aan daglicht:
- zon is goed voor huid en humeur: je lichaam maakt dan stoffen aan waardoor je je beter voelt, energieker, je je meer kan concentreren e.d.
- bv: licht zorgt dat de productie van het hormoon melatonine gaat vertragen, dit hormoon zorgt voor een suf en slaperige gevoel
- melatonine heeft een effect op een ander hormoon dat bestaat uit koolhydraten, je lichaam heeft er dus ook meer nodig waardoor je meer gaat eten
• ontregelde biologische klok
- denk aan dieren (winterslaap, minder actief, kippen staan op met het licht, gaan slapen met licht)
- je moet tegen je biologische klok in actief zijn (als het donker is actief zijn)



oplossingen

• lichttherapie
- in Finland wordt al lang gewerkt met heldere daglichtlampen op het werk, waardoor stemming en arbeidsprestatie duidelijk verbeteren
- De laatste jaren zijn behandelingen ontwikkeld waarbij de patiënt gedurende enkele weken dagelijks twee à drie uur wordt blootgesteld aan een intens wit licht. Daarvoor moet men plaatsnemen voor een speciale lichtbak met een lichtintensiteit die varieert van 2.500 tot 10.000 lux, afhankelijk van de ernst van de winterdepressie en de duur van de behandeling. Ter vergelijking: gewoon kunstlicht binnenshuis bereikt zelden meer dan 500 lux.
- Recent werden ook toestellen ontwikkeld die rechtstreeks op het oog kunnen worden geplaatst als een soort lichtgevende bril. Bij dit type toestel worden lampen gebruikt van slechts 60 lux en kan ook de behandelingsduur sterk worden ingekort
- Zorg dus voor een goede verlichting
- Wees zoveel mogelijk buiten als het licht is, sport e.d.
- Ga indien mogelijk naar de zon halverwege de winter
• denk aan
- sneeuw: sneeuwbalgevechten, schaatsen, met de slee spelen, sneeuwmannen maken …
- lekker eten (en ook doen, niet alleen eraan denken): warme chocolademelk, warme wafels en oliebollen
- warme knuffelige dieren met hun dikke wintervacht (paarden, honden, katten) maar ook warme toffe kleren
- de feestdagen: oud en nieuw, kerst, sinterklaas en alles daarrond: familie, lichtjes, kaarsjes, cadeautjes, vakantie, …
• maak het gezellig:
- steek de open haard aan
- eet lekker
- lees een goed boek of kijk naar een leuke film
- trek de gordijnen op tijd toe
- spreek af met vrienden
• verwen jezelf eens:
- geniet eens van een massage
- ga eens naar een kuuroord of volg eens een zonnebankkuur
- je kan ook gewoon eens lekker lang in bad gaan
- of koop iets moois voor jezelf
• zorg dat je actief blijft zodat je je aandacht niet vestigt op het weer
__________________
El corazón tiene razón que el razón no tiene
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 18:38
Fine
Avatar van Fine
Fine is offline
Heb zoiets heel af en toe in de winter. Maar gewoon keihard muziek aan zetten helpt bij mij altijd heel goed....
__________________
I guess I'm a toy that is broken.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Winterdepressie vs. lichttherapie
Verwijderd
64 23-01-2007 11:53
Psychologie Winterdepressie
Verwijderd
7 02-01-2007 10:03
Psychologie winterdepressies...
Fantôme
48 25-12-2003 22:01
Psychologie winterdepressie
¤Aylin¤
36 29-04-2003 10:02
Psychologie Winterdepressie...
Parlaatje
2 07-11-2002 19:46
Psychologie winterdepressie
Gwenniej
4 29-04-2002 11:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.