Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2005, 15:31
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Hoe vinden jullie onderstaand betoog? Het moet een gecompliceerd betoog voorstellen.
Ik heb een zeer kritische lerares Nederlands, dus schroom niet kritisch te zijn.
Bij voorbaat dank!
---


HBO en universiteit onder één organisatie: noodzaak?


Wouter Bos van de Partij van de Arbeid kwam 7 september dit jaar met het voorstel het HBO en de universiteit onder één organisatie te plaatsen. Dit idee ligt geheel in het kader om hoger onderwijs zo in te richten, dat iedereen een plek krijgt waar zijn of haar talent tot recht komt. Bos denkt dit te kunnen bereiken door het HBO en universiteit onder één organisatie te plaatsen en zo een eind te maken een de eeuwige stammenstrijd tussen HBO en universiteit. Ook vindt hij dat er een betere aansluiting moet komen tussen HBO en universiteit.


Ik denk dat het juist een goede zaak is het hoger onderwijs zo te houden, zoals wij het nu hebben. Het gaat prima zo! Natuurlijk zijn er een paar mankementen, maar die probeert men op te lossen. Bovendien zullen er altijd gaten in een systeem zitten, dat geldt voor elk systeem. Het hoger onderwijs moet niet veranderd worden door het HBO en de universiteit onder één organisatie te plaatsen.

Tussen het HBO en de universiteit is een goede doorstroom. Je kunt op de meeste hogere scholen een pre-masterclass volgen als je van het HBO afkomt met een bachelor. Hierdoor hoef je niet helemaal opnieuw te beginnen op de universiteit, maar kun je meteen verder, omdat je een beetje op niveau gebracht wordt door de pre-masterclass. Want laten we wel wezen: er zit een groot verschil tussen universiteit en HBO. Men streeft ernaar dat iemand die op HBO een bachelor heeft gehaald, diegene op de universiteit gewoon meteen kan doorstromen naar de master. Dat is natuurlijk niet te realiseren, omdat tussen HBO en universiteit een niveauverschil is, die wij niet willen of kunnen overbruggen. Laten we óf dit systeem houden, óf het helemaal omwisselen voor een buitenlands systeem.

Wouter Bos noemde als argument: “We schaffen de stammenstrijd tussen hogescholen en universiteiten af door ze gelijk te stellen.”
Dus door ze onder één organisatie te plaatsen, schaf je de stammenstrijd af? Onzin!
De stammenstrijd zal altijd blijven, omdat het HBO en de universiteit nou eenmaal een verschillend niveau en dus een verschillende status hebben. Dat verschil in status is logisch, gezien het verschillende niveau en de verschillende inkomsten, die bij een universitair student waarschijnlijk hoger liggen. Dit wel echter niet zeggen dat er neergekeken wordt op mensen die een HBO hebben gedaan, maar hun status ligt wel lager. Een status heeft in principe niets met respect te maken.


Bos had er geen enkele moeite mee de hoeveelheid diploma’s te laten stijgen, waardoor duidelijker is welk niveau een student heeft. Ik heb natuurlijk niets tegen meer duidelijkheid, maar bereiken we dit door het HBO en de universiteit samen te voegen? Ik denk van niet. Er komt juist meer onduidelijkheid. Ten eerste komt er meer onrust door twee totaal verschillende studenten met verschillende niveaus en belangen meer zeggenschap te geven (ook één van de ideeën binnen dit plan: de student moet meer zeggenschap krijgen), maar ten tweede zorgt het ervoor dat de universiteiten en HBO teveel rekening met elkaar moeten gaan houden.


Natuurlijk zal de tegenstander aanroepen dat de brancheorganisaties van HBO en universiteit veel te veel bezig zijn met hun eigen belangen en het behoud van positie. De universiteit heeft natuurlijk de status hoog te houden. Mijns inziens is dat helemaal niet slecht! Iedereen heeft nu zijn eigen bestuur. Dat is juist gunstig, anders loop je elkaar alleen maar in de weg.
Bovendien krijg je dan dat degene die het hardste schreeuwt, dus de meeste leerlingen heeft, krijgt wat hij wil. Het aantal universitaire studenten stagneert, terwijl het aantal HBO-studenten juist stijgt. De kans dat dit tot kwaliteitsverlies leidt, is natuurlijk groot. HBO-studenten zullen anders tegen bepaalde banen, status, ontwikkeling en dergelijke aankijken dan een gemiddelde universitaire student. Reden hiervoor is ook dat een gemiddelde universitaire student het VWO heeft gevolgd, terwijl een gemiddelde HBO-student de havo heeft gevolgd. Dit leidt veelal tot niveauverschil.

Trouwens, waar doet dit idee ons aan denken? Toen men dacht dat het beter zou zijn verschillende niveaus samen te voegen in (vaak) één gebouw en één organisatie. Per 1 augustus 1999 zijn vbo, mavo en sommige vormen van het voortgezet speciaal onderwijs samengevoegd tot het VMBO: het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs. Dit plan is finaal mislukt. Op bepaalde scholen komen bepaalde mensen af. Er is een verschillend niveau. Waarom zou je twee totaal verschillende groepen samenvoegen in één gebouw? De kans is groot dat het, net zoals bij het VMBO, leidt tot kwaliteitsverlies. Ook ten tijde van de samenvoeging van vbo en mavo haalde men als argument aan dat de aansluiting tussen voormalig mavo, vbo en vso op het MBO verbeterd moest worden.
Twee jaar terug was er groot commentaar op het VMBO. Het kabinet had spijt van de beslissing. Zij heeft ingezien dat twee verschillende niveaus onder één organisaties plaatsen geen enkele zin heeft. Toch komt er weer eenzelfde voorstel. Vraag mij niet waarom.


Het plan om HBO en universiteit onder één organisatie te plaatsen, punt vier van het betoog van het PvdA, is dus volkomen ongegrond. Ten eerste omdat er al een goede doorstroom is, door extra brugjaren bijvoorbeeld. Ten tweede omdat een stammenstrijd tussen het HBO en de universiteit altijd zal blijven en dit niet slecht is. Er is nu eenmaal een groot verschil in niveau tussen universiteit en HBO en dat mag best uitgedragen geworden, maar status heeft verder niets met respect te maken. Ten derde komt er juist meer onduidelijkheid door de hoeveelheid aan diploma’s te vergroten.




[censuur naam]

Vrij naar: Beperkte Statistische Telling, ministerie van de Nederlandse Gemeenschap - departement Onderwijs;
NRC Handelsblad 7 september 2005
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2005, 16:31
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Je standpunten zijn wel duidelijk, maar naar mening komt alles iets te statisch over en zijn er ook een paar dingen die niet helemaal kloppen in je opbouw en er mist hier en daar ook wat.

Ik quote je betoog en pas daar wat dingen in aan.

Citaat:
HBO en universiteit onder één organisatie: noodzaak?


Wouter Bos van de Partij van de Arbeid kwam 7 september dit jaar met het voorstel het HBO en de universiteit onder één organisatie te plaatsen. Dit idee ligt geheel in het kader om hoger onderwijs zo in te richten, dat iedereen een plek krijgt waar zijn of haar talent tot recht komt. Bos denkt dit te kunnen bereiken door het HBO en universiteit onder één organisatie te plaatsen (Herhaling in dezelfde alina, storend, dus veranderen. Desnoods laat je dit stukje weg en plak je het einde achter je eerste zin.) en zo een eind te maken een de eeuwige stammenstrijd tussen HBO en universiteit. Ook vindt hij dat er een betere aansluiting moet komen tussen HBO en universiteit.

Ik denk dat het juist een goede zaak is het hoger onderwijs zo te houden, zoals wij het nu hebben. Het gaat prima zo! Natuurlijk zijn er een paar mankementen, maar die probeert men op te lossen. Bovendien zullen er altijd gaten in een systeem zitten, dat geldt voor elk systeem. (Je komt hier al met een argument, maar je werkelijke standpunt komt eigenlijk pas in de volgende zin. Je opbouw is dus niet helemaal duidelijk. Ook vind ik je argument over die paar mankementen niet zo heel sterk, zeker omdat je het onderbouwt met 'elk systeem heeft dat wel'. Kom anders met een voorbeeld of probeer nog een subargument te bedenken. Opzich niets mis mee, maar je zei dat je een erg kritische lerares hebt, dus probeer alles echt volgens de 'regels' te doen.) Het hoger onderwijs moet niet veranderd worden door het HBO en de universiteit onder één organisatie te plaatsen. (Wissel de laatste zin om met de eerste, want je eerste zin is krachtiger en een mooiere afsluiting voor deze alinea (en je inleiding?))

Tussen het HBO en de universiteit is een goede doorstroom. Je kunt op de meeste hogere scholen een pre-masterclass volgen als je van het HBO afkomt met een bachelor. Hierdoor hoef je niet helemaal opnieuw te beginnen op de universiteit, maar kun je meteen verder,(Verder met wat..? omdat je een beetje op niveau gebracht wordt door de pre-masterclass. Want laten we wel wezen: er zit een groot verschil tussen universiteit en HBO. (Accent op de 'e' van wel ) Men streeft ernaar dat iemand die op HBO een bachelor heeft gehaald, diegene op de universiteit gewoon meteen kan doorstromen naar de master. (Vage zin: Men schreeft ernaar dat iemand die op het HBO een bachelor heeft gehaald op de universiteit meteen door kan stromen naar de master.) Dat is natuurlijk niet te realiseren, omdat tussen HBO en universiteit een niveauverschil is, die wij niet willen of kunnen overbruggen. Laten we óf dit ('dit' kan je beter veranderen in 'huidige', want dit verwijst naar het voorstel van Wouter Bos) systeem houden, óf het helemaal omwisselen voor een buitenlands systeem. (Wat voor een buitenlands systeem is dat dan...?)

Wouter Bos noemde als argument: “We schaffen de stammenstrijd tussen hogescholen en universiteiten af door ze gelijk te stellen.”
Dus door ze onder één organisatie te plaatsen, schaf je de stammenstrijd af? Onzin!
De stammenstrijd zal altijd blijven, omdat het HBO en de universiteit nou eenmaal een verschillend niveau en dus een verschillende status hebben. Dat verschil in status is logisch, gezien het verschillende niveau en de verschillende inkomsten, die bij een universitair student waarschijnlijk hoger liggen. Dit wel (wil) echter niet zeggen dat er neergekeken wordt op mensen die een HBO hebben gedaan, maar hun status ligt wel lager. Een status heeft in principe niets met respect te maken. (Naar mijn mening is die laatste zin een beetje loos en vind ik niet zo passen aan het einde van je alinea. Maar als jij het wil laten staan, niet erg, want er is niet echt iets mis mee ofzo.)

Bos had er geen enkele moeite mee de hoeveelheid diploma’s te laten stijgen, waardoor duidelijker is welk niveau een student heeft.(Hoe bedoel je dit; meer diploma's, dus een duidelijker beeld over het nieuw van de student? Dat volg ik niet helemaal, misschien kan je daar wat meer uitleg over geven?) Ik heb natuurlijk niets tegen meer duidelijkheid, maar bereiken we dit door het HBO en de universiteit samen te voegen? Ik denk van niet. Er komt juist meer onduidelijkheid. Ten eerste komt er meer onrust door twee totaal verschillende studenten met verschillende niveaus en belangen meer zeggenschap te geven (ook één van de ideeën binnen dit plan: de student moet meer zeggenschap krijgen)(Misschien staat dit mooier: Ten eerste [...] en belangen meer zeggenschap te geven. Dat laatste is ook één van de ideeën binnen het plan.), maar ten tweede zorgt het ervoor dat de universiteiten en HBO teveel rekening met elkaar moeten gaan houden.


Natuurlijk zal de tegenstander aanroepen dat de brancheorganisaties van HBO en universiteit veel te veel bezig zijn met hun eigen belangen en het behoud van positie. De universiteit heeft natuurlijk de status hoog te houden. (Twee keer 'natuurlijk' in drie zinnen, kan minder. Misschien kan je eentje door een synoniem veranderen? Uiteraard, allicht, vanzelfsprekend, etc.) Mijns inziens is dat helemaal niet slecht! Iedereen heeft nu zijn eigen bestuur. Dat is juist gunstig, anders loop je elkaar alleen maar in de weg.
Bovendien krijg je dan dat degene die het hardste schreeuwt, dus de meeste leerlingen heeft, krijgt wat hij wil. Het aantal universitaire studenten stagneert, terwijl het aantal HBO-studenten juist stijgt. De kans dat dit tot kwaliteitsverlies leidt, is natuurlijk groot. HBO-studenten zullen anders tegen bepaalde banen, status, ontwikkeling en dergelijke aankijken dan een gemiddelde universitaire student. Reden hiervoor is ook dat een gemiddelde universitaire student het VWO heeft gevolgd, terwijl een gemiddelde HBO-student de havo heeft gevolgd. Dit leidt veelal tot niveauverschil.(In deze alinea hebt je eigenlijk twee hoofdargumenten verwerkt; je zou het in tweeen kunnen splitsen (bij 'bovendien') zodat er wat meer duidelijkheid komt in je structuur, dat je je argumenten er goed uit kan halen.)

Trouwens, waar doet dit idee ons aan denken? Toen men dacht dat het beter zou zijn verschillende niveaus samen te voegen in (vaak) één gebouw en één organisatie. Per 1 augustus 1999 zijn vbo, mavo en sommige vormen van het voortgezet speciaal onderwijs samengevoegd tot het VMBO: het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs. Dit plan is finaal mislukt. Op bepaalde scholen komen bepaalde mensen af. Er is een verschillend niveau. (Misschien kan je ook even noemen dat op het VMBO de 'slecht lerenden' slechtere resultaten hadden, omdat het niveau vooral werd aangepast aan de 'slimsten', als idee dat degenen die het moeilijk hadden zich aan hen konden optrekken.) Waarom zou je twee totaal verschillende groepen samenvoegen in één gebouw? (Deze zin even op een nieuwe regel beginnen, voor het overzicht.) De kans is groot dat het, net zoals bij het VMBO, leidt tot kwaliteitsverlies. Ook ten tijde van de samenvoeging van vbo en mavo haalde men als argument aan dat de aansluiting tussen voormalig mavo, vbo en vso op het MBO verbeterd moest worden.
Twee jaar terug was er groot commentaar op het VMBO. Het kabinet had spijt van de beslissing. Zij heeft ingezien dat twee verschillende niveaus (Twee verschillende niveaus? Mavo, vbo en nog een paar vormen, dus misschien kan je er beter van maken: 'meerdere verschillende niveaus')) onder één organisaties plaatsen geen enkele zin heeft. Toch komt er weer eenzelfde voorstel. Vraag mij niet waarom.(Laatste zin weghalen! Totaal niet nodig.)

Het plan om HBO en universiteit onder één organisatie te plaatsen, punt vier van het betoog van het PvdA, is dus volkomen ongegrond. Ten eerste omdat er al een goede doorstroom is, door extra brugjaren bijvoorbeeld. Ten tweede omdat een stammenstrijd tussen het HBO en de universiteit altijd zal blijven en dit niet slecht is. Er is nu eenmaal een groot verschil in niveau tussen universiteit en HBO en dat mag best uitgedragen geworden, maar status heeft verder niets met respect te maken. Ten derde komt er juist meer onduidelijkheid door de hoeveelheid aan diploma’s te vergroten.
(Je slot is wel goed, je kondigt het goed aan met 'dus', maar je nummert je argumenten, wat eigenlijk helemaal niet nodig is. Je kan gewoon al je argumenten in het kort achter elkaar herhalen, zonder dat daar 'ten eerste' etc. voor nodig is. Het staat nogal statisch en wat te 'gemaakt'.
Het onderlijnde zinnetje hoeft niet perse terug te komen in je slot, je hebt het al genoemd in het betoog en het is niet erg belangrijk, dus je hoeft het niet te herhalen.
Oh, en bedenk nog even een pakkende laatste zin, want je eindigt nu een beetje slap en saai. Dat is altijd wel een van de moeilijkste dingen, maar zoiets als: 'Laten we daarom de vervolgstudies van HBO en universiteit mooi gescheiden houden!'
Ofzo... )


[censuur naam]

Vrij naar: Beperkte Statistische Telling, ministerie van de Nederlandse Gemeenschap - departement Onderwijs;
NRC Handelsblad 7 september 2005
Echt niet slecht hoor. Sterke argumenten, wat duidelijke voorbeelden en je hebt ook een enkel tegenargument gebruikt. Ik weet niet of je echt wat hebt aan mijn commentaar...



(Moet dit trouwens niet op 'Moderne talen'?)
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 11:31
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Hartstikke bedankt Duivelaar, hier heb ik echt wat aan!
Morgen inleveren... Oei.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 13:58
Morri
Morri is offline
Ergens in de eerste of tweede alinea schrijf je: "...niveauverschil, die..." Die moet in dit geval dat zijn omdat niveauverschil een onzijdig woord is.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 14:11
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Morri schreef op 02-10-2005 @ 14:58 :
Ergens in de eerste of tweede alinea schrijf je: "...niveauverschil, die..." Die moet in dit geval dat zijn omdat niveauverschil een onzijdig woord is.
Klopt, dat had ik toevallig net zelf gezien. Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 18:13
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Nienna* schreef op 02-10-2005 @ 12:31 :
Hartstikke bedankt Duivelaar, hier heb ik echt wat aan!
Morgen inleveren... Oei.
Graag gedaan. Heel veel succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 22:41
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Ik snap niets van het Nederlandse onderwijssysteem. Ik dacht altijd dat HBO iets van de middelbare school was...
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 22:56
Verwijderd
Citaat:
Astuanax schreef op 02-10-2005 @ 23:41 :
Ik snap niets van het Nederlandse onderwijssysteem. Ik dacht altijd dat HBO iets van de middelbare school was...
Op de middelbare school heb je (van hoog naar laag), vmbo, havo, vwo, gymnasium. En als je gaat studeren heb je, MBO, HBO en Universiteit/WO.

Ik denk, ik leg t ff uit.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 11:04
RedWarrior
RedWarrior is offline
alleen is dat van laag naar hoog
__________________
We leven, we ademen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog Nederlands toelatingsexamens op universiteiten
butterfly18
5 01-06-2011 15:50
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog nederlands...
er_de_koning
8 23-04-2008 18:37
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog nederlands
Lyra
2 08-10-2003 17:21
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog Alternatieve straffen...
diamonde
1 06-03-2003 13:54
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen betoog nederlands
alwaysgood
3 19-01-2003 17:07
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen betoog nederlands : Mp3's legaal?
naamloos
3 05-01-2002 15:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:59.